login |

Alapfogalmak: Áldokumentum

2009. 04. 19. 21:20 - Írta: winnie

54 hozzászólás | kategória: fogalmak

Részemről az áldoksi a lehető legkreatívabb mozis és tévés műfaj – meg is érdemli, hogy kapjon egy bejegyzést, ha már a Parks and Recreation kapcsán ismét előjött. A definíció egyszerű és földhözragadt: az áldokumentumfilm vagy -sorozat olyan dokumentarista jelleggel, eszközökkel, interjúrészletekkel, archív felvételekkel forgatott mű, mely nem valósághű, hanem teljes egészében kitaláció. (Ez viszont nem mindig esik le a nézőnek.)

Annak idején nekem Rob Reiner 1984-es klasszikusa, A turné (This is Spinal Tap) volt az első áldoksi-élményem, ami ugyan tetszett, de nem tudtam hova tenni. Majd idővel egy éjszaka az RTL Klub leadta a film egyik írójától, Christopher Guest-től a Guffmanre várva (Waiting for Guffman) című filmet és menthetetlenül elcsábultam. (Előbbi egy zenekar pályáját dolgozza fel, utóbbi meg egy kisvárosi színpadi előadás készítéséről, s akinek van Cinemax-a, az május 1-2-án láthatja is.)

Innentől kezdve Christopher Guest-et felvéstem kedvenceim közé, s elkezdtem keresni a filmjeit: jött a Nem kutya (Best in Show), az Egy húron (A Mighty Wind) és az Oscar-vágy (For Your Consideration) – elfogult vagyok, mindegyik bejött, nyilván köszönhetően a kábé azonos szereplőgárdának is.

S persze Guest mellett egyébként is utánanéztem a műfajnak és megtaláltam pár klasszikust, Tim Robbins-tól a Bob Roberts-et, a cseh Olajfalók-at (Ropaci) vagy a magyar Az igazi Mao, a dettó magyar Leptinotarsa, avagy privát nyomozati anyag a krumplibogár titokzatos feltűnéséről Magyarországon, valamint Woody Allen-től a Zelig-et, a Fogd a pénzt és fuss!-t (Take The Money and Run) és A világ második legjobb gitárosát (Sweet and Lowdown). Ja, és persze a legalapabbat ne feledjük: a belga Veled is megtörténhet-et (C’est arrivé prčs de chez vous).

Ezek mind-mind nagy kedvencek lettek, s tényleg nem tudom, hogy maga a műfaj olyan, hogy azok használják, akik jó filmeket készítenek, vagy csak nekem jön be ennyire a mockumentary, hogy mindenevő vagyok azon belül.

És itt jutunk el a sorozatokig, ahol természetes, hogy a The Office-szal kezdünk, annak ellenére, hogy a Vészhelyzet, az Elnök emberei vagy az X-akták is készített “forgat a tévéstáb”-is epizódokat, de a The Office teljes egészében hozza az áldoksi stílust, akárcsak a követői, a Parks and Recreation (mindkettőnél tévéstáb forgat a munkahelyen) vagy a The Comeback Lisa Kudrow-val (itt kamerákkal kísérnek egy volt sorozat, kvázi ál-dokureality), melyet olykor megemlítek, mert még mindig nem ismert annyira, mint azt megérdemelné. Sőt, a Comedy Central COPS-paródiája, a Reno 911 is ide tartozik. (Meg a két rajzfilmes reality, a Drawn Together és a Total Drama Island meg…)

Nyilván sokak sok címet tudnak mondani (mondjatok, a komment erre van), melyek közül a legismertebbek a műfaj melléksodrára tartozó az E/1-es kamerázós filmek, mint az Ideglelés (Blair Witch Project), a [rec], a Cannibal Holocaust, a Cloverfield, A Holtak naplója (Diary of The Dead) vagy a Karantén (Quarantine). Sőt, az inkább álinterjús jellegű Borat és a júliusban bemutatásra kerülő Brüno is megemlítendő, épp úgy a Da Ali G Show, melyből származik a két álinterjús karakter, valamint a nemrég itthon is bemutatott Emberre támadt az eb (Dog Bites Man).

Ja, igen, az ősatya, Orson Welles is megérdemli az említést, hiszen ő készített túlzottan is élethű rádiójátékot H.G. Wells Világok harca című könyvéből még valamikor a 30-as évek végén. Ha valakinek pedig ezeken kívül is van ajánlata, ne fogja vissza magát.

54 hozzászólás Ne habozz!

winnie - 2009. 04. 19. 21:21

még hirtelen az ausztrál summer heights high jut eszembe, valamint a tv2-n is adott prehistoric park, ami dettó kamu doksi.

Samott - 2009. 04. 19. 21:33

Szep gyujtes, de jol latom, hogy nem latom az Igazi Mao-t? Tessek gyorsan potolni…

FeGa - 2009. 04. 19. 21:36

Arrested Development sipolas-kockazas stb? Szerintem az is ilyen interjukat leszamitva.

Mitisz - 2009. 04. 19. 21:38

Van egy lost-os áldoksi is (s4 dvd-jére került fel:
The Oceanic Six: A Conspiracy of Lies ^^ Keressetek rá youtube-on ;)

winnie - 2009. 04. 19. 21:41

“Szep gyujtes, de jol latom, hogy nem latom az Igazi Mao-t?”

á, dehogynem. tudtam, hogy úgyis kimarad valami:)

köszi.

winnie - 2009. 04. 19. 21:42

“The Oceanic Six: A Conspiracy of Lies ^^ Keressetek rá youtube-on ;)”

ehh, de régen ki akarom rakni már… talán holnap.

SunyiMad - 2009. 04. 19. 21:44

Az Entourage-nak is volt egy ilyen része (4×01), na az nagyon tetszett :) Egyébként nem a kedvencem, mert olyan “fura”, de a Curb Your Enthusiasm is hatalmas, csak meg kellett szoknom. Az ilyen kamerás paráztató filmeket csak a remegés miatt nem szeretem, de manapság egyre profibban tartják a kamerát ezekben :) Cloverfield például nagyon bejött, Quarantine már annyira nem, de Jennifer Carpenter legalább jó volt :)

Goku2000 - 2009. 04. 19. 22:01

A Star Wars-hoz készült egy áldoksi, melyben R2-D2 a főszereplő. Vicces, de fárasztó is egyben.

Qmy - 2009. 04. 19. 22:04

Roncsfilm ?… meg a sok hasonló magyar film, amit a Roncsfilmről mintáztak ? :)

Zsolti86 - 2009. 04. 19. 22:07

Én tizenéves koromban teljesen benyaltam az Ideglelést :D

cat - 2009. 04. 19. 22:11

Hű, úgy egy éve láttam a tévében tök véletlenül, nem tudom mi volt a címe, talán Árvíz? Hatalmas áradás elmossa Párizst(?), és visszamenőleg napról napra feldolgozzák az eseményeket teljesen dokumentarista módon, hogyan állt le az élet a városban. Az egy NAGYON jó film volt! Látta még valaki?
Egyébként még az Ideglelés volt eléggé emlékezetes…

PancakeSpeedy - 2009. 04. 19. 22:17

Habár ilyen mélységben nem ismertem a műfajt, de a felsorolt művek közül volt szerencsém párhoz. De amint említve vagyon én se tudtam hova tenni őket, hogy most akkor ez megszervezett vagy kamu?! Aztán a Borat-nak és Office-nak hála már képben voltam. :D
Nálam nagyon bejövős. Várom a további alkotásokat ebben a stílusban. :)

tremonti - 2009. 04. 19. 22:21

Supernaturalnek is volt egy ilyen része, abban jó kis baromkodások voltak.
Btw Arrested Developmentben meg a “Nem találjuk a felvételt” poénok is kicsit erre hajaznak.

PancakeSpeedy - 2009. 04. 19. 22:21

*hopp kis mistake
kamu=valós akar lenni :D

JoHn - 2009. 04. 19. 22:25

Már csodálkoztam is hogy írtad hogy írsz erről posztot aztán nem láttam sehol. Megérte még visszanézni:)

A posztről jutott eszembe hogy milyen rég is láttam a blair witchet meg kéne nézni újra jó móka…

kd - 2009. 04. 19. 22:35

Szeretem ezt a stílust, fel tud dobni olyan sorozatokat is, amikben csak egyszer-egyszer alkalmazzák. (lásd pl a Life első évad, mikor Charlie-ról kérdezgették a feleségét, az ex-társát, ésatöbbi; vagy mondjuk a Dollhouse-ban mikor bevágták hogy az utca embere mit gondol erről az egészről)

mezgakriszta - 2009. 04. 19. 22:43

ecseri tekercsek, elsőre nekem az egyik konyhás jelenetet leszámítva teljesen klassz volt

stewie - 2009. 04. 19. 22:49

Trailer Park Boys
kanadai trash áldoku zseniális karakterekkel.

kisby - 2009. 04. 19. 22:50

Nip/Tuckból is volt egy ilyen áldokus rész az is jóra sikeredett.

johndoe - 2009. 04. 19. 22:53

Drop Dead Gorgeous Kirsten Dunsttal. Egyszer véletlenül elkaptam valamelyik adón, és szakadtam rajta. Kisvárosi szépségversenyről szól, szerintem elég jó lett.

JBG - 2009. 04. 19. 23:00

A világ második legjobb gitárosa miéert áldoksi? szerintem az nem az.

Én még mondjuk a Life-ra vagy az Alpha Dogra sem mondanám, h áldoksi, hiába van mindkettőben interjúkamera, riporter, és belea kamerába válaszok a karakterektől.

Illetve ahogy vesszük, a műfaj elég szerteágazó is lehet, elmosódott vagy rugalmas határokkal, és akkor persze jópár alkotásra rá lehet húzni.

SunyiMad - 2009. 04. 19. 23:08

Alpha Dog az igaz történet alapján készült, és csak pár jelenete doku-szerű, úgyhogy az nem az.

winnie - 2009. 04. 19. 23:12

jogos, de mégsem, nem tudom.

de abban teljesen igazad van, hogy a dokumentum valahol zavaró lehet, hiszen említett címek egy része nem egyértelműen dokus eszközökkel bír, de megtalálhatóak benne, ily módon szerintem a világ második legjobb gitárosa is definíció szerinti, hiszen egy teljesen kitalált karakter életét követi le és nyilatkozatok is vannak benne. (a life is hasonló, de mégsem sorolnám ide, szóval passz:)

(megvallom jazzben annyira nem vagyok otthon, így fogalmam nem volt, hogy életrajzi a film vagy sem, már ez is jelenthet valamit, de jobb szó az angol mockumentary, mint a magyar áldoksi.

kaito - 2009. 04. 19. 23:15

Nemrég találtam a Clark and Michael-re. Főszerepben Michael Cera (Arrested Development, Superbad) és Clark Duke (Greek, Sex Drive), akik egy sorozaton agyalnak, ill. próbálják eladni vmi csatornának. Pár ismertebb haverjuk is feltűnik a rövid 10 perc körüli epizódokban, amik ingyen nézhetőek itt: http://www.clarkandmichael.com/

Dohi - 2009. 04. 19. 23:16

bejovos a mufaj. az emlitettek kozul az office, a comeback, a reno, a dog bites man es ali g alap, a parksszal viszont meg varok egy darabig.

amit pedig nem emlitettetek:

– mark loves sharon: ausztral, egy sportolorol es a felesegerol szol, szerintem egesz jo.

– human remains: brit, rob brydon (gavin & stacey tobbek kozott) es julia davis minden epizodban mas-mas hazaspart alakit, de en csak egyet birtam, azt is csak epphogy. pedig az otlet jo.

– the thick of it: brit, de mivel politikai, felejtos.

– garth marenghi’s darkplace: hatareset, de alap :)

– summer heights high: ugyan winnie emlitette, de en is, csak hogy kozoljem: baromira nem jott be :) ugyanaz az irritalo ficko alakitja a fobb karaktereket.

– operation good guys: brit, rendoros, tobbe-kevesbe improvizalos, de ez sem tetszett.

JBG - 2009. 04. 19. 23:23

“jobb szó az angol mockumentary, mint a magyar áldoksi”

Igen az biztos. Valahol egy nagy gyűjtőfogalomnak képzelem el a meghatározást, ahova aztán több dolog is beletartozik, -tartozhat, nem egzakt definíciót.

ngbr - 2009. 04. 19. 23:28

Bocsi, nem kötözködni akarok, csak észrevettem egy apró hibát: “a Coen-tesóktól a Bob Roberts-et”, a Bob Roberts Tim Robbins filmje, tudtommal nincs köze a Coen-tesókhoz.
Egyébként én is nagyon szeretem ezeket az áldoksikat, még régi gyerekkori emlék az 1000-szer másolt VHS kazin terjedt Cannibal Holocaust, amiről kajakra azt hittük, hogy igaz :)Volt még a Halál 1000 arca sorozat, úgy tudom az is kamu.
Pont a napokban beszélgettem egy kolléganőmmel a Blair Witch Projektről, és aranyos volt, ahogy mesélte, hogy “ez ám tényleg megtörtént, megtalálták a kamerát az erdőben…”, szóval van, aki még hisz ezekben :)
Sorozatok között meg az Office a No.1!

Sitrep - 2009. 04. 20. 00:01

Filmeknél még volt a Death of a President is, áldoksi G.W. Bush elnök meggyilkolásáról, nemrég valamelyik magyar adón is ment.
Ezt is úgy vettem észre, és ez a legjobb ezekbe, hogy csak kapcsolgattam a tévét, s erre találtam rá, tiszta dokumentumfilm érzés meg tálalás, s csak pislogtam hogy miez?? megölték Busht? És már dokufilm is van róla?? :)) Aztán leesett.
Amúgy Zelig is Bob Roberts nagy kedvencek, és tényleg Robbins és nem Coen.

Harlequin - 2009. 04. 20. 00:09

Nekem rémlik valami áldoksiszerűgég, amit az egyik ismeretterjesztő adón láttam régen, és a sárkányokról szól, a talált bizonyítékokat összevette a középkori legendákkal és úgy adta elő az egészet, mintha sárkányok valóban léteztek volna.
Last dragon vagy mi a szösz volt a címe.

Volt még a Dark Side of the Moon is, ami abból indul ki, hogy a Holdraszállás egy kamu.

Van egy 1978-as bortányfilm, A halál ezer arca. Ez áldokumentumfilmnek számít?

Harlequin - 2009. 04. 20. 00:12

látom, ngbr már említette a Halál 1000 arca sorozatot.

Ami még kimaradt. A Simpsonsban is van egy ilyen áldoksis rész talán, de ott eredetileg valamilyen műsort utánoztak (?)

winnie - 2009. 04. 20. 00:51

“- the thick of it: brit, de mivel politikai, felejtos.”

máig sem értem, hogy christopher guest rendezésében all star cast-tal hogy sikerülhetett olyan sz*rul, hogy az abx nem rendelte be.

winnie - 2009. 04. 20. 00:52

“és tényleg Robbins és nem Coen.”

persze, hogy. köszi. a hudsucker proxy-val mostam össze, abban tim robbins a főszereplő.

winnie - 2009. 04. 20. 00:53

“Nemrég találtam a Clark and Michael-re. Főszerepben Michael Cera (Arrested Development, Superbad) és Clark Duke (Greek, Sex Drive), akik egy sorozaton”

ezt még ajánlottam is humannek, anno akartam írni róla, de elsikkadt. most előveszem megint. nekem bejött.

Atíla - 2009. 04. 20. 01:09

uuuuuu a the comeback rohadt jó, csak ajánlani tudom mindenkinek. habár ha eddig nem aratott ezután se fog…

Ponty Béla - 2009. 04. 20. 06:26

A House kamerás része.

Amit meg nem láttam, az Peter Jackson Forgotten Silver-je.

LuPuS - 2009. 04. 20. 06:51

Minden áldokumentum alapja, szerintem az OLAJFALÓK 1988 – csehszlovák film,még a boldog kommunista korban készült.Na azt a fél világ besz_pta

FZoli - 2009. 04. 20. 08:15

@Harlequin: Jól emlékszel a címére, DVD-n is megjelent nálunk Dragon’s World: A Fantasy Made Real címmel, sőt a Film+ is vetítette.

Áldoksik közül a Supervolcano tetszett nagyon. Visszaemlékezésekkel tarkítva bemutatták, hogy milyen lenne, ha kitörne a Yellow Stone-i szupervulkán.

zseb - 2009. 04. 20. 10:07

Ez az a műfaj, amivel nem tudok mit kezdeni. Elvileg értem én, miről van szó, de pl. amint elkezdek (automatice… nem tehetek róla) kvázi “aggódni” a Prehistoric Park-ban a főhős testi épségéért, két másodpercen belül legszívesebben lecsapnám saját magam, mert persze *nyilván* nem hiszem el, hogy jönnek a dínók… de aztán sürgősen emlékeztetem magam, hogy tulajdonképpen azt sem hiszem el, hogy a Csillagkapuban özönlenek a bogarak… és akkor elvitatkozom magammal egy darabig, miközben az adott epizód/film/akármi már rég véget ért. Nagyon. Frusztráló.

Ráadásul hajlamos vagyok kissé “elítélni”, az ilyen “mai” “ismeretterjesztő” sorozatokat, (mint ahogy a mondatban használt idézőjelek száma is mutatja), ill. átesni a ló túloldalára (ma már lehet, hogy Attenborough-nak se hinnék).

Mindezek ellenére a Prehistoric Park tényleg tetszett (és simán nézném, ha lenne belőle egy “normál” sorozat); a sárkányosnál megpróbáltam elképzelni a hírt az Archaeology magazinban és sajnos ment; a Nem kutyát háromszor láttam, és még most sem tudom, hogy miért; a párizsi árvizes film (“Paris 2011”) sokkal, de sokkal szimpatikusabb volt, mint a londoni árvizes film (“Flood”), és épp a stílusa miatt; az angol Office sem a dokumentum-része miatt csúszik nehezebben, és… a végére értem. Ennyi a tapasztalatom a műfajjal kapcsolatban. Nem sok, és a vicces, az, hogy alapvetően pozitív, és mégis idegenkedem a dologtól.

topartihazelado - 2009. 04. 20. 11:35

a mozis “áldoksikkal” az a baj, hogy moziban nézed azokat.
(szubjektív) kivétel: The Blair Witch Project,
és a Man Bites Dog (Veled is megtörténhet) –
mindkettőt rendesen benyaltam a film nézése közben, szóval működött a “hatásmarketing”…

a tévében látott ilyen élmények, pláne a
80-90-es években bemutatottak iszonyatos “erővel”
bírtak, mivel jóval szűkebb metszeten “áramlott”
az információ. a 80-as években nem volt internet,
az volt, amit egyesek műholdról lecsíptek,
mások meg az egy-két keleti blokkos adóból,
ill. a magyarból láthattak. gyanútlanul
kapcsolgattál, mégha tudtad is hogy milyen című
és gyártású filmet, dokut, műsort fogsz majd
nézni, nem nagyon tudtál utánanézni, de inkább
nem nagyon volt lehetőséged utánanézni.
amit Orson Welles, a 38-ban felolvasott Világok harcával akart megmutatni, azt ma már lehetetlen lenne megcsinálni az információáradat és -támadás miatt. ezért működött jól az Olajfaló a maga idejében.

azóta a youtube-on edződött tapasztalatunk miatt szkeptikusok vagyunk már a sokkoló valósággal
szemben is.

winnie - 2009. 04. 20. 11:48

youtube-ról jut eszembe: lonelygirl15. kvázi áldoksi.

SunyiMad - 2009. 04. 20. 11:56

én egyébként nem értem, hogy lehet az Ideglelést benyalni, mert jó, elég hitelesen játszottak meg minden, de ha ilyen felvételeket találnak az erdőben, akkor azt kiadják filmen? szerintem az kicsit durva lenne. max újraforgatják rendes színészekkel, akkor meg ki írták volna, hogy igaz történet alapján.
nem?

winnie - 2009. 04. 20. 12:01

könnyedén be lehet és erre is épült a film kampánya, hogy találtak felvételeket és azokat bemutatják moziban. persze ez amerikában volt igazán ütős, de miért ne lehetne?

láttunk már durva dolgot:) de a film elején is ott van, hogy ez a valóság, igaz történet.

SunyiMad - 2009. 04. 20. 13:00

Én nem emlékszem arra, hogy írták volna bárhol is a filmen, hogy valóság, mindössze fake adatokra, de már volt alkalmam megtanulni, hogy nem minden igaz, ami fekete háttéren van fehér felirattal. De egyébként is ott van elején is a forgalmazó, producer, meg minden, végén is stáblista, szerintem egyértelmű volt régen is, hogy nem igazi. Én legalább is nem gondolkodtam el egy pillanatra sem, hogy valódi, habár minden előzetes ismeret nélkül ültem le a filmhez.

mchn - 2009. 04. 20. 15:37

Szeretemmufaj.
Magyarok kozul Csaladi tuzfeszek, Panelkapcsolat, Szabadgyalog, Adj kiraly katonat!. Kulfolderol meg nagy kedvenc a Fekete Peter Milos Formantol.

topartihazelado - 2009. 04. 20. 15:45

amikor megnéztem a blairwitch-et nem voltam már
fiatal, és a magam átlag mozibajárásommal csak
egy trailert láttam előtte, ami megfogott. többek
között az igaz történet, találták a felvételeket
duma tette még parásabbá a dolgot már a film előtt
is. úgyhogy mondhatnám azt is, hogy szándékosan
nem akartam tudni többett a hátteréről, nem
akartam elrontani az “élvezetet”, hogy azt
kaphassam, amit a rendező el akart érni:
nyaljam be az egészet!
a film után meg úgyis ráeszmélek, hogy moziban voltam, ez nem történhetett meg! de amíg nézem
kikapcsolok és tudat alatt berősítenek a
megtörtént eset, boszorkányság címszavak és
“kedvesebb” a borzongás…

(elcseszett lesz a wtf, ha valamelyik kukifejű
elejt egy apró spoilert a kedvenc sorozatod
kommentjeiben. a twinpeaks-nél még védve
voltunk ezektől…)

én tuti benyaltam volna Welles rádiójátékát, az
biztos!

Deadly - 2009. 04. 20. 18:02

szerintem nem sokan tudják, de Peter Jackson is rendezett egy jó mockumentaryt, a Forgotten Silver-t.
nagyon vicces, jól megcsinált darab egy filmkészítőről, aki jópár évvel meghaladta a korát és pl 1908ban elkészítette az első hangosfilmet.

recommended

winnie - 2009. 04. 20. 18:07

“De egyébként is ott van elején is a forgalmazó, producer, meg minden, végén is stáblista, szerintem egyértelmű volt”

a doksiknak is van stáblistája, a szereplőkre még az imdb-n is odafigyeltek:)

SunyiMad - 2009. 04. 20. 18:30

igen, de a dokumentumfilmeket általában nem csak úgy megtalálják az erdőben :)

anikros - 2009. 04. 20. 20:11

Alap áldokumentumfilm a Hard Core Logo, ami egyszerűen az egyik legjobb kanadai film is egyben.

Samott - 2009. 04. 22. 11:19

Gyanitom mar keso, eszembe juthatott volna hamarabb is: Tiltott kutatás (Forbidden Quest) 1993-bol…

“1941-ben egy öreg hajóács bukkan fel egy ír halászfaluban, és azt állítja, hogy ő az egyetlen túlélője az 1905-ös Déli-sarkra indított titkos expedíciónak. J. C. Sullivan hajóács Norvégiában jelentkezett a Hollandia nevű hajóra, anélkül, hogy ismerte volna az úticélt. A férfi azután további ámulatba ejti a dokumentumfilmeseket, mikor elmeséli valószerűtlen történetét, amelyben ő és a legénység a világ végéig hajóztak és vándoroltak, olyan pokolba, ahonnan nincs visszatérés. Sullivannek még fotó- és filmanyaga is volt bizonyítékul.”

Misztikus szepirodalmi anyagokat (Melville, Poe, Verne) otvoztek benne expedicios utleirasokkal (Nansen, Scott, Amundsen) es archiv felvételekkel… az oreg csak mesel es mesel kozben meg porognek a kepek. Van egy hangulata az mar biztos.

disfear - 2011. 01. 24. 01:34

Na most megint egy olyan kérdés jutott eszembe, amin már tök sokat gondolkodtam, de persze teljesen lényegtelen.

Szóval: ezen sorozatok esetében a szereplők tudják, hogy forgat náluk tévéstáb? Persze, oké néha kiszólnak meg stb. de van valami konkrétabb utalás?

e - 2011. 03. 05. 14:54

Hát a Tükefenomént nem láttad? Sztm nézd +.

jaga - 2012. 01. 10. 19:18

Sziasztok!

Winnie-ék állítólag olvassák a régebbi postok hozzászólásait, úgyhogy remélem kapok választ :)

Most kezdtem el nézni a Pyrex-et és iszonyatosan tetszik, viszont nem tudom elképzelni, hogyan megy egy ilyen sorozat (akár konkrétan a pyrex vagy az office) forgatása? Sajnos erre a cikk nem ad választ. Winnie egyik kommentjében írja, h heti 50-60 órában forog a kamera és ebből vágnak össze 20 percet. Ez számomra kicsit érthetetlen…ránézésre egyértelműen van forgatókönyv, mint ahogy gondolom a kamerábanézések, pergő ritmusú, frappáns dialógusok sem spontán módon történnek meg.

Sajnos nem találtam erről írást, winnie (vagy valamelyikőtök) tudna erről írni valamit, akár hosszabban? Szerintem sokunkat érdekelne.

Köszi!

winnie - 2012. 01. 10. 20:31

nem, nem spontán, csak annyi a lényeg, hogy a színészek végig készenléti üzemmódban vannak, rengeteget látszanak háttérben (főleg az office-nál) és itt nincsenek nagy átállások, hogy most is, most meg ott veszünk fel ez-azt, hanem sokszor folyamatában történik minden, többek között a stílus miatt is, vannak kevésbé belőtt felvételek (amik máshol kukázódnának), ezeket későbbiekkel fésülnek össze, s tény, hogy van szkript, ami egyébként is szigorú, de ettől még van tere a lazább formátum és a forgó kamera miatt improvizálni is a színészeknek, s végül sokszor 50-60 perc hasznos anyag is születik, amiből nagyon durván lehet csak kivágni 40 percet, hogy megmaradjon a 21-22.

de megpróblok kitérni, mert egyre több a hasonló sorozat, írok egy posztot is róla.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz