login |

The Borgias: kezdett a 3. évad – írta bettygirl

2013. 04. 30. 15:25 - Írta: vendegblogger

43 hozzászólás | kategória: kritika,

Stop, this is the house of God. And God is angry.

Legutóbb a Mad Men-évadnyitó kritikájánál hangzott el a (költői?) kérdés, hogy miért nem népszerű a sorozat annyira itthon, mint megérdemelné, de akár a The Borgias-nál is fel lehetne vetni, hogy miért nem vevők sokan a középkori intrikákra és cselszövésekre. És a magyar forgatási helyszínre.

Igen, újra visszatért az unholy family, ez már a The Borgias 3. szezonja. A Showtime sorozatának kezdése az eddig megszokott ütemben folyt.

Az izgalmakat jórészt a még mindig zseniális Jeremy Irons által életre keltett VI. Sándor pápa életben maradásának kérdése szolgáltatta. Spoileresen folytatom a tovább mögött.

A pápa haldoklásával nyilvánvalóvá vált a Borgia család kirekesztettsége a Vatikánból. A helyzet kissé előrevetítette a jövőjüket is: ha Rodrigo meghal, nekik nincs helyük a Vatikán falai belül. A bíborosok a szentatya haláláért imádkoztak, mint a keselyűk, úgy állták körül a testét, és már a következő egyházi vezető személyén gondolkodtak.

Az előző évad végi cliffhangert, azaz hogy hogyan fogja túlélni a mérgezést a pápa, a készítők úgy oldották meg, hogy bevetették Lucrezia boszorkány oldalát. Lehet vitatkozni, hogy ez mennyire volt hihető megoldás, hogy honnan szerezte ezt a tudást, de a lényeg, Rodrigo Borgia túlélte az incidenst, hogy aztán kijelentse: háborúban állunk.

A szereplők kezdenek a történelemből ismert karakterekké válni, egyre több jellemvonást fedezhetünk fel bennük. Leginkább Lucrezia és Cesare esett/esik át a leglátványosabb változáson. A Borgia-lány már nem az az édes, ártatlan kislány, akit megismertünk a sorozat elején, Cesare pedig a bíborosi palástot levetve a család fejévé lépett elő.

Érdekes volt az a jelenet, amely Cesare és a pápa között zajlott. Kiderült, hogy őszentsége mindenre emlékszik, amit fia bevallott neki Juan halálával kapcsolatban. Azon már meg sem lepődünk, hogy ez annyira nem rendítette meg, csak találjon valakit, aki elviszi helyette a balhét. Mert a Borgiák ezt így oldják meg.

A baljós hangulatú évadnyitó epizód legkomikusabb jelenete az volt, amikor Michelettót bébicsőszként láthattuk. Volt valami tagadhatatlan pikantériája a dolognak, ahogy a karjában tartotta Lucrezia fiát.

Kicsit erőltetett megoldásnak éreztem Giuliano Della Rovere szökését, de valahogy életben kell tartani őt. Ő az egész sorozat alatt ott lesz, mint a háttérben munkálkodó rezonőr, de úgy tűnik ebben az évadban Caterina Sforza lesz a Borgiák fő ellensége. Legalábbis az egyik. Az utolsó jelenetben sokat sejtetően mosolygott, nem most láttuk őt utoljára, nyilván.

A sorozat tehát folytatódik, vár ránk újabb 10 rész. A kérdés már csak az, sikerül-e a készítőknek fenntartani a Borgia család sorsa iránti érdeklődést. Szerintetek?

43 hozzászólás Ne habozz!

wisteria - 2013. 04. 30. 15:44

Én vevő vagyok rá, az biztos. Az eddigi évadokat is nagyon szerettem, érdekel a történelem, a korszak, a színészek nagyon jók, fordulatos a sztori, látványos helyszínek, kosztümök, mi kell még?

Sasha86 - 2013. 04. 30. 16:06

Na már vártam ezt a kritikát, és igen, én sem értem, miért népszerűtlen nálunk ez a sorozat, zseniális karakterek, a főhős melletti színészek is nagyon kvalifikáltak, ráadásul engem mindig vonz az igaz történeten alapulú történet. Nem értem.
Nagyon erős kezdés valóban, főleg, ahogyan felébred a pápa, és a keselyűk szó szerint szétszélednek. Nagyon erős jelenet.
Cezare végre a helyén van, csak háborúzni engedné már apuci, szegény Juan nem volt a csatatérre való.
A Cezare-Luzrezia száltól féltem, mert ugye tudjuk, hogy a történelem alapján hova kellene haladniuk, de azért egy ilyen dolgot kivitelezni, úgy, hogy ne fújoljunk, valljuk be, igen nehéz. De sikerült, eddig úgy érzem, működik a kémia és pont. A többi nem érdekel.
Micheletto meg best of, az a kisbaba nem lehetett volna nagyobb biztonságban az ő kezeiben, mégis egyetértek a kritikával, volt valami megmagyarázhatatlan ellentmondás abban a jelenetben.
Nekem nagyon erős kezdésnek tűnik ez az évad, és az elvileg valós eseményekről tudva van itt még potenciál meg meglepődni való bőven, nagyon várós.
U.i.: Nagy kérdés, bár lehet egyértelmű: Mikor jön nálunk szinkronosan ez az évad?
Köszi a kritikát!
Így legalább lesz hely, ahol beszélhetünk!

Nema - 2013. 04. 30. 16:07

A 3. rész után az az érzésem, hogy kicsit leült a sorozat. Kicsit akciódúsabb, pörgősebb részeket várnék.

Cevys - 2013. 04. 30. 16:37

Nema: Érdekes, nekem pont a második-harmadik rész keltette fel igazán az érdeklődésemet, míg az évadkezdő epizód kevésbé nyerte el a tetszésem. Mondjuk a második évadnál is így voltam, lehet csak rá kell hangolódnom.

Várom a folytatást!

Bertollnok - 2013. 04. 30. 17:04

Számomra is érthetetlen, hogy miért mellőzi a nép ezt a sorozatot. Leginkább azzal magyarázom, hogy az egy részre jutó csöcs/bél/meztelen férfitest mennyiség jóval a spartacusi standard alatt van. Mert lám, az a kezdetekben egész ígéretes, ám a végére kétbites hentelésre és kúrásra silányuló alkotás az utolsó epizódig fürdött a népszerűségben.

A Borgiasban meg hiába vannak remek karakterek, szövevényes történet, gyönyörű díszletek, pazar színészi játék, csak nem akar eljutni szélesebb körökbe.

Nálam továbbra is dobogóközeli áru, mostanság messze a leginkább várt audiovizuális termék hétről-hétre.

Hegeman - 2013. 04. 30. 17:19

Szerintem is nagyszerű sorozat. A történet lassan halad, de pont ez a fő erőssége. A karakterek abszolút kidolgozottak, a párbeszédek is a helyükön vannak. Jeremy Ironsot pedig nem is értem, miért nem jelölik Emmyre, nagyot játszik.

winnie - 2013. 04. 30. 17:20

sasha86: jon majusban, nem ugrik be, melyik napon. valamelyik reggeli hirben irtam azt hiszem, mult heten

pingvinfej - 2013. 04. 30. 18:09

Szerintem is nagyon jó sorozat, én sem értem népszerűtlenségének az okát :(

timcsike - 2013. 04. 30. 18:34

Én sem értem a népszerűtlenség okát, imádom ezt a sorozatot. Mondjuk nekem bármilyen történelmi témájú cucc jöhet, cseppenés közeli állapotba kerülök tőlük :D Még várok a szinkronra, úgy kezdtem el nem akarok váltani, bejön a szinkronizált verzió. Bár a Spartacussal is így voltam, aztán csak ledaráltam angolul, nem bírtam kivárni :)

Sasha86 - 2013. 04. 30. 19:43

köszi az infót winnie!

Lengabor - 2013. 04. 30. 20:02

Sasha86: május 28-án jön a harmadik évad szinkronnal.

JimmyL - 2013. 04. 30. 20:06

tobben emlegetitek itt a “tortenelembol ismert” kifejezest, illetve valami hasonlot Lucrezia-val kapcsolatban. Na most remelem nem a teljesen hamis es koholt meregkeveros, testverevel halo, teljesen romlott nember kepre gondoltok, mert a tortenelem mai allasa szerinte ez teljesen legbolkapott… egy krealt kep… pont mint Báthory Erzsébet vérgőzős kegyetlen alakja.

bettygirl - 2013. 05. 01. 00:06

@JimmyL persze, ez így van, de sajnos ez a kép van elhíresülve róla, ahogy Báthory Erzsébetről. Ráadásul minden jel arra mutat, hogy a sorozat készítői is így fogják ábrázolni.

állat - 2013. 05. 01. 20:46

Szerintem is nagyon jó sorozat. Mondjuk én még csak most kezdtem el nézni és még nem tartok itt, de tényleg: remek színészek, izgalmas és hangulatos történet. Egyszóval remek! :)

vamivan - 2013. 05. 01. 22:50

azt lehet tudni, hogy hány évadra terveznek? (mert ugye nagy meglepetést nem fog okozni, ha VI. Sándor halálával vége lesz a sorozatnak, ahogy a Tudors és a Spartacus is a főszereplő halálával ért véget, de ehhez nem árt tudni, hogy az addig hátralévő eseményeket mennyire kell sűríteni/széthúzni)

a nézettség-dologhoz meg könnyű magyarázatot találni: a Breaking Bad és a Mad Men is lassan hömpölygő sorozat, egyik sem népszerű idehaza (megj. én Breaking Bad-rajongó vagyok, a Mad Ment viszont csúfosan elkaszáltam). persze ha tévén kéne nézni, valószínűleg a Borgiast se nézném, és a Breaking Badet sem, a Borgias-t darálni sem jó, de ez a heti egy rész tökéletes. ami még ezt a három sorit összeköti, hogy egyikben sincs meg az a karakter, akinek szurkolhatunk, Walter White és Rodgigo Borgia is sok dologban ellenszenves (és Cranston ill. Irons zseniálisan hozza ezeket a karaktereket), és ez is sokaknak sokat számít

Sasha86 - 2013. 05. 01. 23:35

Lengabor: köszi!

winnie - 2013. 05. 02. 08:28

” a Breaking Bad és a Mad Men is lassan hömpölygő sorozat, egyik sem népszerű idehaza”

a breaking bad népszerűsége évadról évadra nőtt és jelenleg magasan veri a mad ment vagy a borgias-t. annak bőven jegyezhetőek a számai, ezeknek viszont elhanyagolható. kvázi. vannak lassú sorozatok, amiket néz az ember. a borgias-szal sem az a gond, hogy lassú, hanem, hogy eleve esélyt sem adnak neki sokan.

bettygirl - 2013. 05. 02. 11:42

@vamivan Nem olvastam semmit azzal kapcsolatban, hogy hány évadra terveznek. De a történet jelen állása szerint a pápának még van kb. 5 éve hátra. Winnie jobban tudja a nézettséget, és hogy az mennyire felel meg a csatornának, de ha berendelik a következő évadot, akkor szerintem az lesz az utolsó.

vamivan - 2013. 05. 02. 15:12

SPOILER (?)

@bettygirl: igen, 5 éve van hátra, de már 6 éve pápa :) szóval szerintem is még egy szezon lehet benne, remélem hagyják végigmesélni a történetet

Furaha - 2013. 05. 02. 15:54

azt lehet tudni, hogy hány évadra terveznek?

Én úgy emlékszem, hogy a készítők 4 évadosra tervezték, ezért is reménykedek, hogy csak berendelik már az utolsó évadot. Plusz nem tudom, hogy mennyire támasztaná alá a statisztika, de szerintem jobb kábeles csatornák ritkán szoktak több éve menő sorozatokat anélkül kaszálni, hogy lehetőséget adnának a rendes lezárásra. Annyira meg nem tűnik rossznak a sorozat nézettsége önmagához képest, szerintem az előző évad is csak fél millió körül hozott, mégis berendelték.
A 4. évadhoz még (spoiler, ha nem akarod tudni a szereplők sorsát): én eltudom azt is képzelni, hogy Sándor pápa már az évad közepén meghalna, és Cesare halálával érne véget a sorozat, végül is ő szerintem legalább annyira főszereplője a sorozatnak, mint a papa.

Heisenberg - 2013. 05. 05. 10:28

Megint kiszivárgott előbb az új epizód. Ha valaki tud, akkor erősítsen meg, én úgy láttam, hogy amikor a francia király fogadja Cesarét, akkor a Nádasdy kastélyban vannak.

Katey - 2013. 05. 07. 23:19

Annyira vicces, hogy minden hétvégén a következő heti részt nézem még. Én imádom!!! GoT mellett minden héten ezt várom legjobban. Kár, hogy már csak pár rész van hátra. Remélem lesz 4. évad!!!

fazekasa - 2013. 05. 10. 11:16

Bertollnok: Újabban tényleg ezek az eszközök a sorozatokban alapvetően…

szpojleres mókus - 2013. 05. 11. 12:10

Egyik kedvenc sorozatom volt előző évadok alapján, a karaktereket szörnyen megszerettem. Éppen ezért nagyon imádkoztam érte, hogy humánus megközelítése legyen az egésznek, és kihagyják belőle a vérfertőzést. (Szerintem és megannyi történész szerint is csak vád volt, hogy befeketítsék őket) Úgy néz ki nem bírták kihagyni…. hogy legyen miről beszélni… Harmadik résznél vagyok csak, de kb hányinger volt..

Heisenberg - 2013. 05. 12. 15:54

Szerintem jól felépítették a Cesare/Lucrezia szálat. Pont azon lepődtem volna meg, ha végül nem lépik meg. Benne volt már az eleje óta a karakterekben, most eljött az ideje. Attól függetlenül, hogy tényleg valószínűleg csak rosszindulatú pletyka volt, előfordult már ilyen a történelemben. A Lannisterekről és Targaryenekről nem is beszélve :D

Cevys - 2013. 05. 14. 17:53

Te jó ég! Az évad legjobb része volt a mostani, pedig az eddigiek is ütöttek.
Egyébként tudom nem itt van a helye, de ha már a korábbi hozzászólsában felhozták GoT-ot: rengeteg áthallás van a két sorozat között, ami különösen feltűnő, így hogy egy napon jönnek az új részek mindkettőből.

Cevys - 2013. 05. 14. 17:54

És Micheletto megint baby sitter volt :D

Em - 2013. 05. 23. 12:57

Az hogy lehet,hogy április 14-én indult az évad,tehát még csak 6. résznél járunk,viszont neten már a 7. rész is fent van?!

Heisenberg - 2013. 05. 27. 14:31

Kiszivárognak előre a részek, sőt tegnap kijött a 8. és 9. rész is.

gumirocker - 2013. 05. 28. 12:30

Azt kérdezitek miért nem népszerű? Azért, mert tele van intrikával és az intrika nem könnyen emészhető műfaj, ha jól csinálják – magyarán gondolkodni kell a mondatok rejtett értelmén…. és ez Magyarország népességének igen kis százalékban megy, mert az elmúlt 20 év alatt elszokott a sorok közötti olvasástól. A hentelős sorozatoknál ez nincs így, ott nem kell gondolkodni. Ugyanez van a Dexter és a Hannibal sorozat közötti különbséget tekintve. A Dexter populárisabban fordulatos, míg a Hannibalban egy mentális macska-egér játék zajlik. Nem is akkora a nézettsége annak sem, félő, hogy elkaszálják.

Cevys - 2013. 05. 28. 15:35

Igazából nem hiszem, hogy az intrika lenne túl sok bárkinek, elvégre pl Game of Thrones is tele van vele, mégis milyen népszerű. Egyébként a két sorozat nagyon hasonló, persze itt nincs annyi fantasy elem (habár többször megjelenik a mitológia, vagy épp boszorkányság valamilyen formában, mint pl a mostani részben).
Szerintem sokakat inkább az ijeszthet meg, hogy “biztos az egyházról szól az egész”, talán azt hiszik valami keresztény propaganda lehet. Nem hiszem, hogy bonyolultabb, több gondolkodást igényelne mint sok más sorozat, csak nem a legjobb a marketingje.
A GoT és Borgias közti párhuzam a sok szövetségkötéssel, házassággal, árulással még inkább érthetetlenné teszi, hogy nem találnak rá erre a sorozatra is annak rajongói közül.

Egyébként a 3×08 szerintem simán a sorozat legjobb epizódjai között van. A harmadik évad meredeken emelkedik minőség terén, pedig eddig sem volt okunk panaszkodni.

passauf - 2013. 05. 28. 21:01

SPOILER

Remélem nem lesz vége a sorozatnak a pápa halála után. Ugye Cesare picivel tovább élt, mint Rodrigo, és Rodrigo a történelemben sehol sem volt Cesaréhoz képest. Ez a sorozatban csak most jött el: “Rome is Cesare Borgia also.” Szerintem nem kéne vége lennie a sorozatnak a pápa halálával, elvégre még maradna kettő Borgia és Cesare a pápa halála után még nagyobb (és egyszerre kegyetlen, de meg kelett tennie) dolgokat tett Machiavelli szerint. És az új pápa személye sem rossz, továbbá a franciákkal is el kéne bánni, nehogy félbemaradjanak már az itáliai háborúk. Szóval a lényeg, hogy a történelemben bővel van még történés szerintem 3-4 évadra is, a kérdés az, hogy a sorozat elbírná-e a legnevesebb színészének a hiányát.

SPOILER VÉGE

Egyébként mindenkinek ajánlom, aki szereti a sorozatot Machiavellitől a Fejedelmet. Vannak benne spoilerek a sorozatra nézve, de érdekes megtudni, hogy mennyi minden igaz a sorozatban és mennyi mindent nem tudtak belerakni. Mellesleg tanulságos mű.

ememese - 2013. 05. 30. 22:41

A folytatással kapcsolatban a készítő azt nyilatkozta hogy nem sok erőt érez egy 4. teljes évadban, szívesebben zárná le egy 2 órás filmmel a sorozatot, a pápa halálával. Persze még semmi sem biztos és folynak a tárgyalások. Az évad végéig sztem nem is kapunk bejeletést semmiről.

Amúgy nekem sincs ötletem miért hanyagolják ezt a sorozatot. Az idei évad remek lett, és tartja a színvonalat.

bettygirl - 2013. 06. 05. 22:16

Hát sajnos azóta kiderült, hogy nem lesz semmi a lezáró filmből sem. A 3×10-zel vége a sorozatnak. :( Ergo semmi szálelvarrás nem lesz.

timcsike - 2013. 06. 05. 23:07

Mondjuk Magyarországot kár ekézni az értelmi képessége miatt, az amerikaiaknak sem jött be, valamiért nem működik, ezt jelzi a pocsék nézettsége is. Kár, hogy elkaszálták, nagyon szerettem.

“Szerintem sokakat inkább az ijeszthet meg, hogy “biztos az egyházról szól az egész”, talán azt hiszik valami keresztény propaganda lehet. Nem hiszem, hogy bonyolultabb, több gondolkodást igényelne mint sok más sorozat, csak nem a legjobb a marketingje.”
Aki egy kicsit is jártas a történelemben, az nem hiszem hogy emiatt nem nézné, mivel a Borgiák nem éppen a jóságukról híresültek el. Én egyből ráharaptam a sorozatra mert tudtam, hogy fincsiségek várnak rám, ha a Borgia családról van szó.

winnie - 2013. 06. 06. 06:36

“Ugyanez van a Dexter és a Hannibal sorozat közötti különbséget tekintve. A Dexter populárisabban fordulatos, míg a Hannibalban egy mentális macska-egér játék zajlik. Nem is akkora a nézettsége annak sem, félő, hogy elkaszálják.”

ez nem jó példa, mert a hannibalt többen nézik, mint a dextert. csak nem mindegy, hogy az utóbbi kis csatornán megy, az előbbi meg nagyon.

általában nem lehet szabályszerűen megmagyarázni, hogy mi miért siker és mi miért nem. ld. fenn. nem arról van szó, hogy valami nem érdekel bizonyos embereket, hanem arról, hogy sehol sem nagy siker.

mint ahogy az intrikus sorozatok máskor sikerek – itt meg nem.

Bertollnok - 2013. 06. 12. 19:54

Jó kis évadzáró epizód volt a 3×10, de lezárásért kiált a sorozat. Ez így Deadwood II.

Kár, hogy ekkora bukó a nézettség, mert ez az idény is átlagon felüli részeket szállított, még akkor is, ha az előző évekhez képest halvány visszaesést érzékeltem a minőségben, leheletnyit mintha minden gagyibb/bóvlibb lett volna.

Remélem, sikerül elkészíteni legalább azt a tv filmet.

Cevys - 2013. 06. 17. 13:53

Remek finálé volt, számomra még egyfajta sorozatzáróként is működött, egyedül Rodrigo nem kapott elég szerepet a részben. Én is reménykedek még egy filmben.

Az évad pedig magasan a legjobb szerintem, én nem érzékeltem minőségbeli hanyatlást. Jó sorozat volt, hiányozni fog.

pearl - 2013. 06. 23. 08:38

KÁr hogy vége a sorozatnak, és ahogy olvastam film se lesz, lezárás sem. Pedig nagyon jó sorozat volt, szinvonalas, érdekes, izgalmas. Igy ez is lezáratlan marad, mint a Twin Peaks. Szomorú vagyok :(

winnie - 2013. 06. 23. 09:48

ez is lezáratlan marad, mint a sorozatok 95%-a. a sorozatokat nem szokás lezárni, az szörnyen ritka.

ala - 2013. 07. 08. 17:21

Én nagyon megszerettem ezt a sorozatot, gyorsan megnéztem a 3 évadot, és nagyon sajnálom, hogy vége lett. :-(

Legalább normálisan lezárták volna.

Jeremy Ironst mindig is imádtam, de François Arnaud nagy kedvenc lett. Nagyon szívesen néztem volna még az ő történetét. És érdekes, hogy bár a testvérek közti szerelem gusztustalan, de a két színész annyira jól játszott, hogy itt mégsem tűnt annak. Remélem, hogy fogom még látni FA-t másban is.

Mondjuk a Micheletto féle férfi szerelem nagyon nem tetszett, nem tudom, hogy mostanában miért kell állandóan meleg pasikat mutogatni a tv-ben, pláne, hogy szerintem egyáltalán nem illett a karakterhez.

Egyébként hol tudnék utána olvasni a karaktereknek? Kerestem már a Borgiakról jó írást, de magyarul még nem találtam részleteset. Sok kitalált szereplő van a sorozatban és nagyon megváltoztatták a történetüket, vagy azért igyekeztek a valóságnál maradni?

Azért nem semmik voltak ezek a folytonos hatalmi harcok, bizalmatlanság, mérgezések stb.

állat - 2013. 07. 14. 19:59

Jajj ide is le kell írnom hogy kár ezért a sorozatért.
ala: Inkább sok eseményt kihagytak belőle mint átírták, de szerintem így is teljes mértékben kielégítő.

vamivan - 2013. 08. 12. 19:13

Breaking ‪#‎TheBorgias‬ News! SHOWTIME and THE BORGIAS creator Neil Jordan are excited to announce the release of his new e-book, THE BORGIA APOCALYPSE, based on his original script for THE BORGIAS two-hour finale. THE BORGIA APOCALYPSE will be available this week via major e-retailers. We’re thrilled that the series’ loyal fans will have the opportunity to read Neil’s final farewell to one of history’s most infamous families.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)


Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz