login |

Crisis: vége az 1. évadnak. És a sorozatnak is. – írta dzsiaj

2014. 07. 21. 14:45 - Írta: vendegblogger

17 hozzászólás | kategória: 2013/14 finálék, kritika,

Amin túlzottan nem lepődünk meg: a Crisis premierje a nézettséget tekintve kimeríti a DOA-fogalmát, a nézők pedig később sem találtak rá a összeesküvős, túszejtős drámára, így a széria nem állította nehéz döntés elé az NBC fejeseit.

A Crisis itthon sem lett közönségkedvenc, ami a vérszegény, tipikus pilotot látva nem is csoda – bár a totális érdektelenség iránta junkie-körökben még így is meglepő volt mégiscsak high concept sorozatról volt szó. Most kéne jönnie annak a résznek, hogy ezek után viszont magára talált, és az új Lost lett belőle, satöbbi, satöbbi, de ez nem történt meg (már csak azért sem, mert a természetfeletti esetünkben egyáltalán nem játszott szerepet). Az viszont tény és való, hogy a gyenge kezdés után már a második részre összekapta magát Rand Ravich és csapata, és aki kitartott egészen a végéig, az vélhetően nem bánta meg.

Tulajdonképpen a Crisis az iskolapéldája annak, hogy miért nem szabad már az első résszel kaszálni egy új sorozatot, hogy miért kell legalább 3-4 epizódnyi esélyt adni: hát ezért. Lehet, hogy a lárva nem a leggyönyörűbb pillangóvá változott át, de a fináléig vezető út pörgős, izgalmas, és ami talán még ennél is fontosabb, rendkívül összeszedett volt.

Bizony, a Crisis egyik legnagyobb erénye az, hogy a 13 epizód nagyon egyben van: mintha csak egy szuszra készült volna el az egész, amin utólag már csak a különböző hibákat kellett gyomlálni. Persze midseason sorozatként ez elvárható lenne, de szerintem kapásból tudnánk mindannyian hozni az ellenpéldák sokaságát, elég csak a Believe-re gondolni. Tényleg öröm látni, ahogy minden egyenesen vezet a végkifejlet felé, mindenféle utólagos kapkodás nélkül.

A másik nagy erény pedig az átgondoltság, a felmerült kérdések szinte teljes tisztázása, a logikai bakik nagy ívben való kerülése (ez utóbbira lehet, hogy sokan felszisszennek, de manapság túl könnyűvé vált elintézni, lenézni egy sorozatot azzal, hogy ha nem tetszik, akkor rákenjük, hogy tele van logikai baromsággal). Oké, biztos van a Crisis-ben is olyan dolog, amit benéztek az írók, de engem lenyűgözött, ahogy mindent, de mindent meg akartak magyarázni, néha már túlzott didaktikussággal is.

Ha valamin felhúztuk a szemünket, értetlenkedtünk, szinte azonnal érkezett egy szereplő, aki megmagyarázta, hogy mi miért történt. Az egyik kedvenc jelenetem az, ahol a főgenya reflektál a diákok egy sikertelen szökési kísérletére, és kifejti, hogy pontosan milyen módszert is kellett volna választaniuk ahhoz, hogy ténylegesen le bírjanak lépni. Mintha az írók a karakter száján keresztül üzennének: „mi erre is gondoltunk, rajtunk nem találsz fogást, nézőkém!”

Csakhogy míg a sztori szépen haladt a maga útján, addig a karakterek terén finoman szólva is akadtak hiányosságok. A két húzónév, Dermot Mulroney és Gillian Anderson persze nagyon rendben voltak. Pedig Anderson már sokadszorra hozza a visszafogott, hűvös figurát, mégis minden alkalommal tud bele olyat tenni, ami miatt jól meg lehet különböztetni a szerepeit.

A többiekkel viszont már van baj rendesen: a sorozatpestissé avanzsáló Rachael Taylor (3-ból 3 kasza), bármennyire szimpatikus is számomra, maximum közepes színésznő; a társát alakító Lance Gross-szal nem lett volna bajom, ha ő is kap egy háttérsztorit, egy jól felépített múltat maga mögé, de ez így soványka volt; Michael Beach talán minden idők legjellegtelenebb FBI-igazgatóját kell, hogy alakítsa. A diákokra pedig sok szót nem vesztegetnék, mert kivétel nélkül csapnivalóak.

És ez így elég érdekes egyveleget adott: mikor fő “rosszfiú”  terve és a múltja állt a középpontban (családostul, CIA-igazgatóstul), olyankor nagyon tudott a Crisis. Amikor a különféle szülőket felhívta, és azok teljesítették a követeléseit, mi pedig – a nyomozókkal együtt – csak találgatni bírtuk, hogy mi miért történik, akkor is nagyon tudott a Crisis. Mikor azonban az elrabolt diákokkal is foglalkozni kellett, és „mindennapi” életüket bemutatni fogságukban, amikor karaktereket kellett volna alapozni, akkor viszont csúnyán lebőgött a Crisis, és ennek kapcsán hadd osszak meg egy elmélkedést.

Szerintem háromféle író létezik: van olyan, aki nagyon jó történetek kitalálásában, szövésében és bonyolításában, de a karakterekhez nem ért, ezért inkább igyekszik a sztorit pörgetni; van olyan, aki baromi jó, háromdimenziós karaktereket tud megalkotni, de gyenge történetek kitalálásában; és végül az a fajta, aki mindkettőhöz ért. A Crisis íróit szerintem egyértelműen az első csapatból válogatták.

Sajnos az 1. évad pont a végére, a záró konklúzióra fulladt ki: miután sikerült kiszabadítani mindenkit, eltűnt a sorozat sava-borsa. Mintha egy krimi még tartana egy órát, miután leleplezték a gyilkost. És persze, hogy így már több furcsa megoldás csúszott be (a Facebookos következtetés), több volt a megmosolyogtató dolog (műfog), de azért csak sikerült tisztességgel végigizgulni a finálét az utolsó percig – és persze szurkolni annak, hogy az nyerjen, aki megérdemli, az ügynökök pedig hoppon maradjanak…

Az egész évadot értékelve a szememben 6 pontot érdemelt a Crisis. Minden lezárásra került benne, de a finálé végén, a folytatást felvezető mini-cliffhangert elnézve azért kíváncsi lennék, mi lett volna a 2. évadban; ez viszont már nem valószínű, hogy kiderül.

Aki szereti az összeesküvős-krimis akciósorozatokat, és nem csak a kábelcsatornák szentségére esküszik, az mindenképp tegyen egy próbát a Crisis-szel.

17 hozzászólás Ne habozz!

harmony30 - 2014. 07. 21. 15:13

Teljesen egyet értek a kritikával. Maga sztori szerintem is remekül össze volt rakva, a karakterek már kevésbé. Én nagyon szerettem ezt a sorozatot és sajnálom,hogy kaszát kapott.

ldavid - 2014. 07. 21. 15:28

voltak jobb pillanatai, meg nagyon bénák is.
Rachael Taylor meg tényleg elég gáz volt ügynök szerepben, nem tudtam komolyan venni.

Alex20 - 2014. 07. 21. 15:33

Nekem tetszett, pedig nem sok akció jö be :D (Pl.: Covert Affairs, The Blacklist, Revenge) Nem bántam volna, ha kap folytatást, de legalább le lett zárva a történet :)

ALDO - 2014. 07. 21. 15:49

Jogos a kritika. A Piloton csak fogtam a fejemet, mert a 42 perc alatt több baromságok követtek el, mint a Hostagesben 8 rész alatt. (azért hoztam fel példának, mert hasonló témájú volt az is.)
A második résztől kezdve viszont kezdett magára találni és szépen lassan kibontakozva összeállt a kép. Az ügynökpár rendkívül ellenszenves volt a számomra, így végig a rossz fiúknak drukkoltam. Mondjuk azért a kínai srácot sajnáltam a 9. részben, de az eléggé drámai WTF “most akkor tényleg” jelenet volt.
A nagy lendület tényleg addig tartott, ameddig meg nem találták a kastélyt és a gyerekeket. Az utolsó két epizód elég töltelék részre sikeredett. A finálé viszont nem tetszett: Gibson végig következetesen és higgadtan viselkedett. Még akkor is halál nyugodt volt, amikor eltűnt a lánya és lazán összeimprózott egy tervet. Erre az utolsó 10 perce totál összeomlik, mert a csaj felismerte a kézírását a születésnapi üdvözletekről, amiket korábban írt? Ne ne már. Persze egy amerikai sorozatban nyilván az öntudatos nőnek és a kemény feka csávónak kell a hősnek lenni.
Ha összességében nézzük, akkor a 2-11-ig (vagyis a sorozat háromnegyede) teljesen rendben van. Persze elképzelni nem tudom, hogyan folytatták volna a 2. évadban.
A Hostages-szel ellentétben ezt legalább ajánlani tudom és aki dobta a pilot után, adjon neki 1-2 rész esélyt, talán nem bánja meg.
A 10/6-os teljesen reális osztályzat.

ThomasGreg - 2014. 07. 21. 15:56

Szerintem is fedi a valóságot a kritika, tehát aki még nem kezdte el nézni a Crisist, de gondolkozik rajta, az nyugodtan veheti mankónak a döntéshez.

És valóban: A sztori tetszett, valamint végig a “rosszaknak” drukkoltam.
Hasonlóra vevő lennék, 2. évad vagy egy újonc formájában.

andlor - 2014. 07. 21. 17:05

Nagyon jó kritika, egyetértek minden részével.

napocskin - 2014. 07. 21. 17:13

A pilotot kb. tíz percig bírtam, de most örülök, mert Gillian Andersen legalább mehet valami jobb sorozatba, remélhetőleg.

Kissur - 2014. 07. 21. 17:46

Múltkor belefutottam a FOX-on, és az 1.rész után most újra kedvet kaptam. Az írás alapján is. Egy nyári darának jó lesz. :)

nfsu17 - 2014. 07. 21. 18:39

Én is belenéztem (majdnem végig láttam) az első részbe, de annyira gagyi kisugárzása volt, hogy azt hittem valami zs kategóriás film+-os csodafilmbe botlottam így estefelé.
A szereplők, ahogy történtek az események, amik történtek, olyan volt, mint egy 3/10-es értékelésű imdb film.
Semmi nem indokolta részemről a folytatást.
Pedig az írás szerint jobb lett utána.
Hát így jártam/jártak. :)

SpockCooper - 2014. 07. 21. 18:41

Nekem tetszett az első rész, de láttam, hogy a főszál el lesz nyújtva rendesen, nem epizodikus a sorozat, így utána csak a két záró részt néztem meg. Így elég jó volt, de egy évadon keresztül nem tudtam volna szemet hunyni a megmosolyogtató megoldásokon. Rachel Taylorról annyit, hogy utálom, ha modellek játszanak ügynököt, mint pl. a 24-ben. Van, amikor valaki túl szép bizonyos szerepek eljátszásához.

Collector - 2014. 07. 21. 20:26

Remélem Gillian Anderson regular-rá avanzsál így a Hannibal harmadik szezonjában ;)

Cyrax - 2014. 07. 21. 20:50

A pilot nekem nagyon nem tetszet, nem is néztem tovább, viszont ez az írás nagyon bejön! :)

winnie - 2014. 07. 22. 06:10

“Pedig az írás szerint jobb lett utána.
Hát így jártam/jártak. :)”

ez nem jelenti azért azt, hogy neked bejött volna a folytatást, hogy rossz döntést hoztál volna róla. ami kaszát érdemel, hiába lesz jobb, simán lehet, hogy kaszasávban marad. és persze az is benne van, hogy kimászik belőle.

Fireblade - 2014. 07. 22. 23:09

Akárki akármit mond, ez egy egész jól sikerült sorozat lett, remekül felépítve, és korrekten lezárva, amit manapság nem sok sorozat mondhat el magáról.
Egy nagy ív, részekre lebontva, jó történetvezetés, hihető akciók..semmi olyan túlzó bénaság ami miatt nagyon sziszegni kéne..szerintem a 24 mostani 12 részében több badarság volt mint ebben..és ez azért jelent valamit.
Nekem bejött, kár nincs folytatás..élvezetes jó tempójú, korrekt kis akció sorozat..
nálam:
7/10

Pityuerez - 2014. 09. 03. 20:30

Valamikor a közepénél hagytam abba, hogy majd valamikor visszatérek és döntök a sorsáról, aztán jött a kritika adtam neki még egy rész esélyt és élt vele.

Nem volt rossz abszolút nem sőt néha már-már jó is, tényleg remek kritika és szintén 6/10 az évad nálam is!

Azért az engem is érdekelne ki kapja az utolsó üzenetet!

evergreen976 - 2014. 11. 02. 18:27

Hááát…még csakmost kezdtem neki…de 2 epizód után teljesen elvesztettem minden érdeklődésemet…de kitartok,végig fogom nézni,csak lassabban mint ahogy azt elterveztem…
Sajnos a fiatalabb színészek játéka valahogy irritáló számomra,a forgatókönyv meg néhol olyan mintha beszívva írták volna…

Nagyon gyenge közepes eddig…
:(

Memari - 2015. 01. 07. 00:33

The Fall és Hannibal dara után, gondoltam megnézem, miért van olyan keveset GA a Hannibalban. :) Nagyon nem egy kategória a kettő, de ha elkülönítem egész jó sorozat volt ez.
A megtalálásig jól tudták fokozni a tempót és adagolni az izgalmat, de a végére ez csökkent. Talán túlbonyolították.
A téma nem hiszem, h kitartott volna több évadon keresztül, ez pont 1-re való volt.

A finálé után 2 kérdésem maradt csak:
1, Ha Gibbson úján ott volt az anyag, akkor Meg, hogy tudta az tenni Ian anyjával?
2, Kinek ment az utolsó sms és milyen tartalommal?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)


Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz