Advertisement
login |

Írói rangok

2015. 01. 05. 19:15 - Írta: winnie

16 hozzászólás | kategória: fogalmak

Oly régen akarok írni a témáról bővebben is, hogy gondoltam, ha már nem visz rá a lélek, akkor ide rakok egy kis mankót, hogy aki nem ismeri az írói rangokat, az be tudja lőni magának “sorrendet”, plusz némi, tényleg felületes körítést is írnék:

  • staff writer (stáblistás rang, ez alatt az írók asszisztensei, a writer’s assistant-ek vannak, legtöbbször kredit nélkül)
  • story editor
  • executive story editor
  • co-producer (innen jelennek meg a rangok a főcím után)
  • producer
  • supervising producer
  • (consulting producer, executive consultant – rangban magas, viszont csak afféle részmunkaidős elfoglaltság az író részéről, kvázi besegítés, mondjuk heti 3 napban a teljes munkahét helyett, miközben az író saját projektjein is dolgozik)
  • co-executive producer
  • executive producer
  • showrunner

És azért nem csak simán írókról van szó, hanem producerekről (és ezért is nevezik itthon tévesen őket producernek, holott az a szó nálunk mást jelent), mert legtöbbször nem csak a szkriptet írják meg, hanem ott vannak a részük forgatásán és az utómunka során is végigkísérik az epizódjukat.)

A showrunner sokszor a sorozat készítője (creator), de ha tapasztalatlan, akkor csak alacsonyabb rangot kap és kívülről hoznak a fejére showrunner-t. Showrunner-kredit egyébként nincs, ő is az executive producerek között van felsorolva, ahol helyet kap még 2-3 kiemelt író, akik viszik az írószobát, amikor a showrunner mindenféle egyéb ügyet intéz a sorozattal kapcsolatban.

De nem csak írók kapnak producer kreditet. Executive producer lehet

  • a házi rendező (már amelyik sorozatnál van ilyen) – ez afféle főrendezői poszt, közel sem jelenti azt, hogy minden részt rendez. Ő az a rendező, aki felügyeli a részek rendezőjét, a vizuális elképzeléseket tolmácsolja, stb.
  • a produkciós cég, valamint a stúdió emberei. (Ők tényleges producerek, komoly beleszólási joggal – mint J.J. Abrams jó ideje),
  • ha valamilyen már meglévő alapanyagra épül a sorozat (feldolgozás, adaptáció), akkor annak készítői, jogtulajai is kapnak afféle véleményezési, jóváhagyási EP-pozíciót (kevés beleszólással, de jó pénzzel).
  • egyes színészek is kibuliznak maguknak produceri rangot – ki alacsonyabbat, ki rögtön executive produceri, ami ugye a történet alakításába való beleszólásuk mértékét jelzi.
  • előfordul, hogy egyes egyéb beosztásban lévők is kapnak kiemelt vagy alacsonyabb produceri rangot. Lásd, a The Walking Dead-es maszkmester, Greg Nicotero, aki egy idő után rendezni kezdett.

Az, hogy ki milyen beosztást kap egy új sorozatnál függ a szakmai múlttól, illetve a rendelkezésre álló költségvetéstől, minden sorozatnál megvan ugyanis, hogy nagyjából hány főt tudnak alkalmazni az egyes szinteken. Aki pedig sokat dolgozik az adott sorozatban, az nagyjából évente ugorhat egyet (kettőt) felfele a ranglétrán. De persze egy EP-pozíció után lehet, hogy valaki egy új sorozatban már csak co-EP lesz, de annál alacsonyabb nem nagyon.

(A “produced by” kredit gyártásvezető(-szerűség), a line producer és az associate producer is inkább technikai, nem kreatív ember.)

16 hozzászólás Ne habozz!

Llew - 2015. 01. 05. 19:24

A színész-producer dolog az esetek legnagyobb részében ténylegesen nem csak plusz pénzt jelent?

winnie - 2015. 01. 05. 19:36

ez személyfüggő lehet szerintem. sokaknak sokkal inkább jelent kreatív részvételi lehetőséget a sorozat alakításában, kvázi kötelezettséget jelent az írók részéről befogadni a javaslatait, vagy legalábbis joga van beleszólni. más kérdés, hogy sok sorozatnál eleve partnerként kezelik a kiemelt szereplőket.

viszont egy plusz “beosztással” a színész nem a színészi keretből részesül anyagilag, hanem a készítőiből, és így, ha előbbi szűkössége nehezíti az anyagi kompenzációját, utóbbi terhére meg lehet oldani a fizetésemelést.

fv - 2015. 01. 05. 19:44

Köszi! Ez hasznos info! (Mármint nekem, merthogy érdekel.) :-)

trokin - 2015. 01. 05. 19:48

mondjuk a True Detectiveben akkor az író Pizzolatto volt a showrunner vagy amatőrként neki is hoztak a fejére valakit? ebben az esetben McConougheynak és Harrelsonnak milyen mértékű beleszólása lehetett a sorozatba, lévén ők is executive-ok voltak? Például egy jelenetbe kicsit módosíthattak a szövegen? illetve, ami régóta foglalkoztat: a rendezőknek az írás során van valamilyen szerepük, vagy csak megkapják és a forgatókönyvet és annak úgy kell lennie?
bocs az értetlenkedésért, de szeretném megérteni, elgondolkoztam már párszor ezen.

Play - 2015. 01. 05. 19:50

trokin: Volt valamennyi beleszólásuk biztosan, mert pl. Rust karaktere McConaughey tanácsára lett sokkal pesszimistább.

winnie - 2015. 01. 05. 20:01

a td specialis eset, ott minden reszt pizzolatto irt meg elore es pilot nelkul forgott. a fargo is hasonlo, ott minden reszt noah hawley irt, de neki volt egy 4 fos stabja, akikkel iroszobazott es osszerakta a szezont. plusz mellettuk peldaul az nbc volt programgazgatoja volt az egyik nem iro EP.

es igen, nekik a szkript megkapasa utan volt beleszolasi joguk, de persze a fonok mindvegig az iro maradt.

Enzo - 2015. 01. 05. 20:08

Hasznos, köszi!
Én egyszer egy filmnek a szép hosszú stáblistáját nézném végig valakivel, aki minden titulusról elmondja, hogy az illető mit csinál. :D

winnie - 2015. 01. 05. 20:10

(beírtam még egy pontot greg nicotero miatt. van, hogy egyéb, kulcspozícióban lévő stábtagok kapnak kiemelést. a z nationnél mintha díszletesek lettek volna valami alacsonyabb pozícióban.)

danialves - 2015. 01. 05. 20:22

Ezt már régóta akartam tisztázni, hogy akkor a gyakorlatban úgy néz ki ez a dolog, hogy ez az 1-5-10-15 ember kitalálja az egész évados sztorit, majd szépen felosztják, hogy ki minek írja meg a forgatókönyvét, és akkor utóbbiak kapják a writer kreditet az epizódnál?
És ha ez így van, van-e arról valami info, hogy ezt milyen mértékig túlozzák el? Pl. írtad ezt a Noah Hawley-s dolgot, de elképzelhető ennek a fordítottja, azaz, hogy ad abszurdum a showrunner előáll valami király ötlettel és aztán összeszed egy rakás 0km-es írót, hogy elvégezzék neki a piszkos munkát? Vagy jellemzően akinek a szellemi terméke volt egy-egy fordulat/sztorielem, az írja köré az epizódot?

CyClotroniC - 2015. 01. 05. 20:36

Noah Hawley esetéhez hozzá kell tenni, hogy azért egyedül írta meg, de arra kellett neki 4 másik tag (akikkel könnyen és gyorsan tud együtt dolgozni), hogy amit megírt egyben, mint szezont, azt epizódokká gyúrják át. Szóval kvázi daraboláshoz, kis túlzással.

Egyébként általában úgy néz ki a dolog, ahogy nagyjából mondtad. Legtöbb írószobában azért van szezonális karakter- és sztoriíveket felvázoló whiteboard sok különféle színű post-ittel vagy filccel, szóval a big picture az rendre ott van előttük, illetve jellemző, hogy a showrunnerek a pilot mellé/előtt tesznek le egy sorozatbibliát az asztalra, ami mondjuk tartalmaz hosszútávú terveket, világképet, lehetőségeket, karaktermotivációkat, akár kihívásokat is stb. Teszem azt egy high-concept sorozat esetében, ami nem adaptált, mint pl a Korra abban van leírva, hogy hogyan működik a saját világuk, mik vannak bele, stb, szóval egy szabálykönyv, egy keret, ilyesmi.

Az a baj, hogy ahány showrunner, írószoba, sorozat, csatorna, annyi fajta rigolya és sajátosság is van, szóval akadhatnak eltérések is.

flash - 2015. 01. 05. 20:42

Nagyon hasznos írás!
Az Always Sunny in Philadelphia minden része után eszembe jutott hogy utána nézek melyik írói rang mit jelent. Ott ugyanis minden színész valami írói rangot is betölt.

Ghost - 2015. 01. 05. 20:46

Ha valakit érdekelnek ezek a témák, akkor érdemes lehet beszereznie a kedvenc sorozatait DVD/Blu-rayen és megnéznie az extrákat.
Én legalábbis a Lost-ot szereztem be pár hónapja, az 1. évad extrái között volt olyan, ahol elmesélték hogyan is készül egy epizód (az ötleteléstől kezdve, a rendezésen át, az utómunkáig, olyan kis apróságokkal, de szvsz érdekes elemekkel, minthogy pl. az egyik asszisztens hogyan szállítja el a filmtekercseket a reptérre, hogy átvigyék LA-be, majd megmutatják hogyan digitalizálják be őket a vágáshoz), 3. évadnál pedig “Lost in a day” címmel kiderül, mi is történik a sorozattal 1 nap leforgása alatt (kb. 4-5 epizód készítése folyik: az évadzáró eseményeiről [pl. a nagy szezonzáró cliffhangerről] még Lindelof-ék ötletelnek, Michael Emmerson-al Hawaii-on forgatnak, megint máshol az utózörejeket és szinkronhangot vesznek fel stb.), persze ezek azért zanzásítva, a többi extrával együtt összeáll egy szép kép.

Egyébként pár hete itt a junkie-n mintha lett volna szó egy doku(?)filmről, ami pont az írókról szólt volna, azzal mi lett? Sajnos nem emlékszem a címére.

winnie - 2015. 01. 05. 20:59

danialves: irok a napokban a folyamatrol, de persze ahany haz, annyi szokas. viszont az nem megy, hogy kitalalod, utana kiszervezed masoknak.

winnie - 2015. 01. 05. 21:02

ghoat: showrunners a cime, bar az rajuk koncentral inkabb, viszont az egyik sorozatnal bemutatjak a folyamatot. nem tudom, hogy mennyire elerheto.

igen, az extrak meg szakmai podcastek nagyon hasznosak (a inap linkeltem hirben egyet, amiben josh freidman elmondja, hogy szivta meg az nbc-vel az emerald city-t).

plusz van egy writers room c. sorozat is, aminek 2 6 részes szezo ja ment már le, ott bemutatnak minden reszben 1-1 sorozatos iroszobat.

winnie - 2015. 01. 05. 21:05

flash: igen, az peldaul o.yan sorozat, ahol nem a szinesz a producer, hanem az iro a szinesz, vagyis a szineszek egy szemelyben kreativ emberek.

ok a sztahanovista keszitok, akik csinaljak a sorozatot es szerepelnek is benne:) mindy kaling, john mulaney, whitney cummings, louis ck es tarsaik.

b - 2015. 01. 06. 13:30

és a kredit itt most mit jelent? nem tiszta

színélsz producer = játékos edző :)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz