login |

Key and Peele – írta wilson

2015. 07. 28. 14:49 - Írta: vendegblogger

4 hozzászólás | kategória: ajánló, kritika,

Az Egyesült Államokban és Angliában valamiért rettentő nagy kultúrája van azon sorozatoknak, melyek egymás mellé fűzött, úgynevezett skitekből / sketchekből állnak, vagyis rövid, előre megírt, alaposan felépített, nem feltétlenül összefüggő jelenetekből.

Elég csak az 1975 óta futó Saturday Night Live-ra gondolni, amely már legalább 4 generációnyi humoristát termelt ki az eddig leadott 787 epizódja során, olyan, később elképesztő karriert befutó alakokat karolva fel és tolva rivaldafénybe, mint John Belushi, Dan Aykroyd, Chevy Chase (akik az első, 1975-ös szezonban tűntek fel), Billy Crystal, Chris Rock… és a sort még akár éveken át is lehetne folytatni.

Ha valamire tökéletes az SNL és a hozzá hasonló műsorok, az mindenképp a tehetség kinevelése, hiszen élesben és persze sokadszori szerepléssel találja meg az ember a ritmusát és a hangját, még ha közben az előadott jelenetek egy jelentős része nem is feltétlenül vicces – egy átlagos SNL-epizód egy nem amerikai számára lehet túljátszott, sótlan, és kifejezetten amatőr is, így nem csoda, hogy az évtizedek során elég sokan próbáltak beállni az SNL mellé maguk variációjával, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Utóbbi igazából csak egy szériának sikerült igazán: annak a Mad TV-nek, amit a Mad magazin inspirált, és amely 14 szezont, 321 epizódot élt meg. Nem lett belőle akkora popkulturális mérföldkő, mint az SNL-ből, de hasonló pályát futott be – karriereket ugyan nem nagyon termelt (bár Jim Carrey időnként átugrott az In Living Colorból), de Will Sasso nevére az isten se emlékezne, ha nem szerepelt volna a MadTV-ben – leginkább úgy ismerhetjük, mint a fickót, aki tökéletesen hozza Steven Seagal és Arnold Schwarzenegger karakterét.

És ha nem lett volna MadTV, talán sose kap akkora esélyt két olyan fickó, akik nélkül a modern varieté műsorok talán máshogy festenének: Keegan-Michael Key és Jordan Peele. Előbbi 6, utóbbi 5 teljes MadTV szezont kísért végig, pedig eredetileg csak egyikük kapott volna főállást: a Fox csak egy fekete színésszel akarta bővíteni a gárdát, de Key és Peele is fantasztikusan szerepelt a meghallgatásukon, és mikor egy színpadra kerültek, olyan kémia alakult ki köztük, ami meglehetősen ritka az iparban.

Mivel a Key-Peele páros a YouTube-robbanás előtt tartolt a MadTV-n, ezért csak pár jelenetük került be a köztudatba, így pont kapóra jött, mikor a MadTV csillaga végleg leáldozott, az önálló produkciókkal erősítő Comedy Central pedig bővíteni akarta a portfólióját, így visszautasíthatatlan ajánlattal, egy saját sorozattal csábította át őket magukhoz.

Az eredmény? Egy olyan sorozat, amely jelenleg az ötödik, sajnos a pár napja érkezett hírek alapján az utolsó évadját tapossa, mégis ilyen rövid idő alatt a csatorna egyik legsikeresebb szériájává nőtte ki magát, a nézettséget, az elismertséget és talán a bevételt tekintve is. A CC rettentő ügyesen kezelte a műsort: a jelenetek zöme akár már a sugárzás napján is kifogástalan minőségben került fel mind a saját videómegosztó oldalukra, mind a YouTube-ra, így nem csak a CC-előfizetők, de az egész világ részesülhetett az alapvetően az amerikai közönséghez szabott poénokban.

Ez ugyanis a sorozat kulcsa: olyan témákkal foglalkozik, melyek mélyen az amerikai társadalomban gyökereznek, ám azokkal a mainstreamnek, leginkább a 40-es, magasan iskolázott, már-már albínó módjára fehér célközönségnek dolgozó SNL vagy nem mert foglalkozni, vagy csak komolyan becsomagolt formában.

A fekete Key és Peele az első évadokban elsősorban a feketék jogait, az őket érő mindennapos atrocitásokat, a nyílt és a látens rasszizmust és az ehhez kapcsolódó dolgokat igyekeztek kifigurázni: megkapta a magáét a brutálisan PC-média, a fehér átlagemberek életét élő fekete közösség, az egymásra licitáló látványgengszterek, a fekete világból kitörő, de emiatt egzisztenciális problémákkal küzdő fekete kisebbség, meg az egyszerű gettólakó is.

És bejött: a pontosan ilyen témákkal foglalkozó Dave Chapelle remeteléte és Chris Rock meglepő pesszizmusa persze ehhez tökéletesen asszisztált, úgyhogy kijelenthető, hogy a Key and Peele elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy már nem nagyon foglalkozik ilyen témákkal jelenleg.

És ez igaz lenne akkor, ha a sorozat csak két évadot élt volna meg – csakhogy a páros időben kapcsolt, és a repertoárjukat elkezdték folyamatosan bővíteni, így már az első pár epizód után fejest ugrottak a humor szélsőségesebb fajtáiba is, nem riadva meg a bugyutaságtól, a szimpla paródiától, és akár a totális őrültségtől sem.

Kiparodizálták a klisés akciófilmeket, a Twilight által elindított szexualizált vámpírokat, a főzős műsorokat, de igazán maradandót Lutherrel, Obama-elnök “haragtolmácsával” arattak, aki nem csak több epizódban vendégszerepelt, de még a sajtó éves fehérházi vacsoráján is, természetesen Obama oldalán.

Makulátlan, kihagyhatatlan lenne-e minden epizód? Természetesen nem: mivel különálló jelenetekből épül fel, elkerülhetetlen, hogy legyenek rosszak is, de kifejezetten kevés az élvezhetetlen, vagy a töltelék rész – és ezért is olyan sajnálatos, hogy a Key & Peele heteken belül véget ér.

Nem volt maximálisan progresszív, vagy formabontó, de mindenképp hiánypótló sorozat (volt), ami hiába szólt elsősorban egy ország kulturális problémáiról, az mégis nemtől, fajtól és tartózkodási helytől függően élvezhető, többszörösen újranézhető, bemagolható, eljátszható – pont, ahogy a komédia több évtizedes történetének legmaradandóbb, legemlékezetesebb darabjai.

4 hozzászólás Ne habozz!

Rezsidémon - 2015. 07. 28. 16:02

Nekem a magical negro, a racist country songs és a substitute teacher szkeccsek jöttek be leginkább. Meg persze az LMFAO paródia.

Tulazon - 2015. 07. 28. 21:33

Rngeteget megnéztem és való igaz vannak gyengébbek is de egészen sok ötletes és vicces szkeccs van. És néhányban híres(ebb) színészek is besegítenek, mint Liam Neeson a Non-stop szkeccsben https://www.youtube.com/watch?v=bGuPKSBpyBY , Ty Burrell az Awsome Hitler storyban https://www.youtube.com/watch?v=izh-j8KUYjs , és Romany Malco és Lance Reddick a szerintem egyik legviccesebben, a Gay wedding advice-ban, ahol a családtagok próbálják elfogadni, hogy meleg esüvőre hivatalosak de teljesen féreértik, hogy milyen is az https://www.youtube.com/watch?v=rtgY1q0J_TQ

Bullseye - 2015. 07. 29. 02:07

Nekem a kedvencem az irodai homfóbia: https://www.youtube.com/watch?v=e3h6es6zh1c

Samott - 2015. 07. 29. 14:48

En ennyit lattam eddig beloluk: http://www.sorozatjunkie.hu/2015/04/25/game-of-thrones-key-peele-modra/

Es ez minosithetetlenul szar. Viszont en eleinte a Little Britaint is gyuloltem… mondom: eleinte. :-) Megnezem mit tudnak, aztan majd referalok.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)


Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz