login |

The OA: az 1. évad

2016. 12. 16. 22:41 - Írta: winnie

62 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

A Netflix már a berendeléskor sem árult el sokat Zal Batmanglij és Brit Marling sorozatáról, de az kifejezetten meglepő volt, hogy minden előzetes kampány és infó nélkül hét elején közölték velünk, hogy ma kerül fel a kínálatba a sorozat, s úgy mellesleg kiadtak egy rejtélyes előzetest és plakátot hozzá. A kérdés, hogy a mai sorozatkínálat mellett az ember belevág-e a totális ismeretlenbe?

Támpontot csak a két készítő korábbi munkássága jelenthetett, de nem hiszem, hogy a Sound of My Voice vagy a The East annyira ismert film lenne széles körben. Azt viszont már ennyiből is sejteni lehetett, hogy elég szerzői darab lesz a The OA. Nos, az lett. Szerzői és szerintem nagyon rétegcucc, de aki nyitott és nem zavarja az elvontabb, transzcendensebb téma, az lehet, hogy élvezni fogja.

Pilotkritikával (6,5/10) nem is szenvedtem, mert ez is egy olyan Netflix-sorozat, ami rétegekben tárul fel a néző előtt – egy rész után sehol sem vagyunk. Adott egy kezdőszituáció, ami az 55. perc környékén vesz egy fordulatot és azt sejteti az emberrel, hogy végre kiderül, hogy miről fog szólni. Csak azért, hogy az 1×02 végén fény derüljön arra, hogy van benne egy még hangsúlyosabb sztori – s végül persze a 3-4. rész végére derül ki az, hogy mire megy ki a játék. Homályosan. Hogy az 5. rész végén…

There’s nothing more isolating than not being able to feel time. To not feel the distance between hours, days.

Ez a réteges történetmesélés azért helyenként nem kevés bizalmat követel meg a nézőtől (meta módon az első részben a főhős is ezt a bizalmas kéri a körülötte lévőktől), s további kihívásokat is támaszt.

A sztoriról spoilerek nélkül nem sokat lehet mondani: egy évekkel korábban eltűnt fiatal nő felbukkan idős szülei nagy örömére, azonban mind eltűnése, mind megkerülése körülményeiről nem tudni semmit (trauma érte és sebhelyei vannak), sőt a család egymásra találása közepette kiderül róla egy igen nagy WTF is. A The OA (az utolsó két betű a lány “új”neve) alapvetően az ő története, illetve pár, hozzá igen közel kerülő kívülálló és vele rokon vonásokat mutató illető.

(Persze, hogy ne csak rébuszokban beszéljek, bedobom ezt meg ezt és ezt, vagy ezt a sorozatot (vagy akár ezt és ezt a filmet) – már a címük is spoileres lehet a sorozat sztorijára vonatkozóan, szóval óvatosan a klikkekkel, és a The OA mindtől eléggé eltér, de bizonyos vonásaikkal párhuzamot mutat, szóval ingatag mankónak azért megteszi annak, aki nem akar fejest ugrani a sötétségbe. De azt nem garantálom, hogy ha szezont 2-3 mondatban konkrétan leírnám, senki nevetné el magát.)

Az az igazság, hogy a The OA sokkal izgalmasabban indul, mint ahogy befejeződik. Az, amit a pilot majd egy óránál érkező főcímével bedobnak, határtalan lelkesedéssel töltött el, többek között, mert a helyszín iránt elfogult vagyok – és annak ellenére mondom, hogy idővel a sztori sokkal banálisabbá vált, hogy akkor kezdtek el érkezni a rejtélyek és az élet nagy kérdéseinek felvetései, az egzisztencialista bolyongások.

Abban biztos vagyok, hogy akik nyitott (vagy éppen kellő suspension of disbelief lakozik benne), abban sok kérdést felvet majd a téma, a bennfentesek a sorozat kapcsán nagyon sok mindenről el tudnak majd beszélgetni, ha heti széria lenne, akkor egy keménymag a két rész közti időt lazán ki tudná tölteni elmélkedéssel, de épp ez a látszat-bennfentességre való hajtás sokak el is taszíthat.

A The OA problémafelvetéseit és megoldáskereséseit izgalmas volt nézni, főleg, hogy nagyon érzékeny és hangulatos megvalósítással párosult, de a témája sajnos eléggé távol állt tőlem. És annak ellenére, hogy a fenntartásaimat félreraktam, sajnos pont a lényeget, a “mozgásos motívumokat” (aki nézi, érti) és hatásaikat képtelen volt megemészteni (röhejesnek találtam?), így a szezon második felének egy részével sokkal kevésbé tudtam rezonálni. Tudtam mibe kapaszkodni, de…

A sorozat egyediségéhez azonban nem férhet kétség, ez az, amivel sokakat megfoghat. Meg talán a karaktereivel, csak éppen az a gond, hogy annyira egyszereplős a sztori, hogy az Ötökre egyenként nem jut sok idő. Azzal a kevéssel mondjuk nem sáfárkodtak rosszul a készítők, de pár ecsetvonás jut csak ezeknek a figuráknak (érdekel minket a sorsuk?), akik között hiába lenne izgalmasabb, sok nem derül ki róla. (A totális elfogadást kiváltó motivációikról pedig végképp minimális.)

Nagyon érdekes élmény volt a The OA, de az biztos, hogy nem lesz ott az év végi kedvenc újoncaim között.

De ettől még élmény szempontjából mindenképp a jobb darabok közül való (jó volt látni, hogy mennyire határozott benne a készítői szándék), és biztos, hogy sokaknak örömet fog okozni, hogy létezik egy olyan szolgáltató, mint a Netflix, amely ilyen sorozatokat is bevállal, amiket pár éve még biztos, hogy senki nem pénzelt volna. De látva a teljes szezont, úgy érzem, hogy közel sem lesz akkora durranás, mint némelyik másik sajátjuk.

Persze remélem, hogy tévedek, de az biztos, hogy rossz lóra tesz, aki valami hatalmas durranást vár a sorozat végén. A The OA sokkal kísérletibb és személyesebb annál, hogy mindenféle bombasztikus elemet aggassanak rá. És hiszem, hogy csak a rejtélyekért, illetve azok megoldásáért felesleges kitartani 8 részen át. (Vicces egyébként, hogy a részek hossza 31 és 71 perc között váltakozik.)

62 hozzászólás Ne habozz!

Lemoni - 2016. 12. 16. 23:34

A piloton éppen túl vagyok, első benyomás, hogy fura, de érdekes. A történet nem is annyira, inkább a hangulata. Ennél konkrétabbat még nem nagyon tudok írni, majd 2-3 résszel később. De határozottan tetszik ez a lassú, sejtelmes mesélés. Van 1-2 sorozat, amihez hasonlítani tudnám (nem néztem meg a kritikában, miket fednek az utalások), kíváncsi vagyok, a végére melyik lesz a “nyerő”. Adok a pilotra egy 7/10-et.

alma - 2016. 12. 16. 23:39

baromi jo elmeny volt vegig nezni. a kozepe kornyeken kezdett elmulni az az erzes, hogy szeretnem tudni mi is ez az egesz, inkabb nezni akartam es sodrodni.

arsebulls - 2016. 12. 17. 00:44

@alma

Ugyanígy voltam vele. Bennem baromi jó érzést keltett a sorozat. Rögtön el is kezdtem ajánlgatni a barátaimnak.

Egyébként:
“és biztos, hogy sokaknak örömet fog okozni, hogy létezik egy olyan szolgáltató, mint a Netflix, amely ilyen sorozatokat is bevállal, amiket pár éve még biztos, hogy senki nem pénzelt volna.”

Ennek iszonyatosan örülök. Még sok-sok ilyet.

cherockee - 2016. 12. 17. 11:55

na én vagyok a másik véglet: megnéztem a fent említett két filmet is, a road közepesen kötött le, a másikban voltak nagyon jó ötletek és pár borzalmas jelenet, de díjaztam a próbálkozást

ez viszont eddig (2. rész közepén vagyok) nekem olyan érzés, mint amikor valaki improvizálgat, csak nem sikerül kerekíteni a dolgokat egybe. nézek egy rakás olyan sorozatot, ahol nem tudni mi merre hány méret (falling water után néztem rögtön), de itt nekem nagyon zavaró a főhősnő ál-bölcsessége: az aki jobban érti a világot maga körül mint a többi nem beszélhet értelmetlenebbül, mint a többi :)

audrey - 2016. 12. 17. 15:17

Szerintem ez így jó volt, hogy nem hónapokkal ezelőtt tudtam a jöveteléről, mert pár nap várakozás után bele is vághattam.

Én nagyon bírom az ilyen elvont dolgokat, és Brit Marling is nagy kedvenc. A pilotot láttam eddig, mondjuk elájulva nem vagyok tőle, de nem untam egy pillanatra sem és már nézném is tovább.

cherockee - 2016. 12. 17. 17:55

5. résznél tartva azt érzem, hogy lehet felesleges befejeznem a maradék 3 részt, nagyon sok helyen nem értek egyet a történettel, nem így történt volna, nem ezt tették volna szerintem a szereplők, kezd nagyon sok lenni az áltudomány, hamarosan megérkezünk David Lynch szintjére szerintem. aki ezek után azt mondja, hogy a Lost volt érhetetlen, és ott nem volt cél soha szabályokat felállítani, az szerintem téved, ilyen, ha valaki tényleg fantasy-t (vagyis inkább álmokat) ír, amit elsőre scifinek néznek a nézők. Látom már a Stranger Things párhuzamot, de a Sound of My Voice jelenetei is visszarémlenek, nem jó értelemben.

kiete - 2016. 12. 17. 18:18

Én is az 5. részt fejeztem be. Azt én sem értem, hogy hol van ebben a sci-fi. De nekem tetszik. De én szeretem Lynch-t. Pont az a baj, hogy nem fogunk elérkezni Lynch szintjére a kritikát olvasva.. :) Bár nem tom jó-e a Lynch hasonlat. De én ürülök hogy vannak ilyen sorozatok is, végül is.

Spoiler

Az nem lenne jó ha csak ilyen New Age-es sorozatok lennének, de most még nincs olyan sok. De szerintem egyre több lesz. Amúgy tudnál példát mondani az áltudományokra?

JKJ - 2016. 12. 17. 18:24

Aki még nem olvasta az írást róla, az ne is tegye. Csak nézze meg a sorozatot. Legalább az első részt.

Szerintem ez a sorozat az ami miatt érdemes sorozatot csinálni és nézni.

idioty - 2016. 12. 17. 20:10

Még nem néztem bele, de ez lesz a következő. Most fejeztem be a The Expanse-t.
Eléggé rejtélyes a trailer alapján, és kb annyit várok a sorozattól, mint ami kiderül a cikk alapján. Nem kell, hogy ez legyen a legjobb sorozat, csak legyen értelme nézni :)

cherockee - 2016. 12. 17. 20:24

@kiete:

azóta végeztem vele, pár perce, jelenleg nem tudom eldönteni, hogy jó volt-e a vége, az biztos, hogy sokkal rövidebb játékidővel sokkal jobban működött volna nekem, simán felére vágható lenne, sok az állás, és nincs kitöltve.

nagyon kérdéses, hogy megérte-e megnézni, pont mint a sound of my voice-t, mostmár tudom, hogy akkor innentől ezen készítők ilyen végeket gyártanak a filmjeikbe-sorozataikba.

“áltudományok”: nem biztos, hogy jó a szó ahogy írtam erre, de az egész univerzumra gondolok, szabályokra amiket kitaláltak, és sokszor csak úgy a levegőben lógva hagytak, nagyjából a számmisztika, és a “zöld ruha szerencsét hoz” szintjén.

SPOILER

ha valakit tarkón vágnak, és elájul, szerény anatómiai ismereteim szerint ha belehal, az nem gyógyul be, nem jön vissza csak úgy az élők közé. és akkor még azt elhiszem, tényleg, ezt még el is fogadom, hogy lehet embereket megfolytani, majd visszahozni módszeresen, elég jó esélyekkel, ezen a fikciós szinten maradva sokkal jobban működött volna a történet nekem

gondolkodok még, hogy mi lenne a jó megfogalmazás, mert nem csak arról van szó, hogy rossznak tartom az írást, mert vannak benne nagyon jó elemek, pl. az utolsó rész nagyon sok érdekeset mutatott, vagy a szigeten játszódó részben a túsz dilemmája is érdekes volt, de a halál közeli élmények, hatásuk, és a tánc gyógyító ereje azon a szinten áll, mint az ember akibe belecsapott a villám, megvakult, majd 1 év múlva újra belecsapott, és utána látott, valahogy kevés

SPOILER VÉGE

nem tudom hogy szokás itt, ez már a kibeszélő, ide fogja mindenki vésni, hogy szerinte mi lett a vége?

kiete - 2016. 12. 17. 21:08

Nem biztos, hogy nem lesz második évad. De szerintem nem lesz, maradnak a szokásos végnél. Nekem egy kicsit ott nem stimmelt, amikor

SPOILER

mondja a fogva tartó, Homernak, hogy mit mondana az FBI-nak hol vannak elrejtve, akkor miért nem kínozza meg a fogvatartót, vagy legalább megverné egy kicsit, vagy bármi. De gondolom nagy sokk hatás alatt volt, meg nem volt túl tiszta az elméje stockholm-szindróma stb.

csernakakos - 2016. 12. 17. 22:53

100%-os sorozat! Nekem vegig egyenletesen izgalmas es erdekes volt, de nem is annyira a vegkifejlet mozgatott, hanem maga a filmelmeny: ez a sorozat egy utazas.
Brit Marling nagy asz ha sztorikat kell krealni, most is odatette magat. Akinek az o eddigi munkassaga bejott, az ezuttal sem fog csalodni. Jol osszerakott, egyedi szeria, nem tudnam mihez hasonlitani (Lynch-hez vegkepp nem, meglepodtem hogy felbukkant a neve a kommentekben).

cherockee - 2016. 12. 18. 08:07

@csernakakos:

Lynch-et azért hoztam fel, mert ott már nem is várom el, hogy legyen történet, jönnek események, figurák, és ennek kéne csodálatosnak lennie, itt is kezdtem ezt érezni néhol (persze nem nagyon).

@kiete:

remélem lesz második évad, de nem lepne meg ha nézettsége, vagy az írók szándéka miatt nem lenne, pont ezt a szándékot tartom rossznak (előző filmeiknél is a nagy nyitvahagyott kérdések)

SPOILER

Ha a lány hazudott, akkor mitől lett újra látó, és mitől tudta, hogy pont aznap kell odamennie? Ha igazat mondott, akkor a halála nyitja meg a dimenzió kaput, így kell érteni a táncot és a végén azt a pár mondatot?

winnie - 2016. 12. 18. 12:59

interjú a készítőkkel: http://nyperformingartsacademy.org/the-oa-creators-explain-netflixs-mysterious-new-drama-spoilers/

bezsélnek az előkészületekről, arról, hogy szerintük mi igaz és mi nem, és arról is, hogy természetesen akarnak második évadot.

cherockee - 2016. 12. 18. 15:48

@winnie: köszönet, beleolvastam, és kiszálltam:

“that our interpretation is less important than the audience’s”

Tehát az írók sem akarják eldönteni, hogy mi az igazság. Van egy nagyszerű viccem: “Egy pap, egy rabbi és egy postás bemegy a kocsmába, majd azt mondják: csapos!”. Nyitott végű vicc, mindenki fejezze be úgy, ahogy akarja, ahogy neki az érzelmei diktálják, nagyszerű utazás lesz! :)

Persze közben leírja azt is, hogy “Brit and I figured out the whole thing. The whole thing’s a riddle. There are a lot of clues. Very few people have really picked up on all the clues.”

winnie - 2016. 12. 18. 16:59

ez nálam inkább olyan típusú, amikor egy készítő azt mondja, hogy nem tudja, hogy xy szereplő a sorozatában él-e vagy hal a neki kétséges sorsot hagyó finálé után. ha folytatja a sztorit, akkor elmeséli, hogy szerinte mi a folyomány. de ehhez kell az, hogy tovább mesélhessen. ha nem mesélik tovább, akkor csak a leforgatott anyag a lényeg, az, hogy utána elmondják, hogy szerintük, mi van, nem lenne szabad, hogy felülírja a néző elméletét. mert azt már a sorozaton kívül mondják, nem jut el mindenkihez.

cherockee - 2016. 12. 18. 19:01

@winnie:

Részben egyetértek, de itt ennél több “lazaságot” látok, nem érzem, hogy tervezett univerzum lenne, inkább csak ami jött, azt kicsit formáltuk, és ez lett. Sok a kilógó szál, amik egy része lehet hiba, nézői oldalról is persze, de ilyen mennyiségű nem. Ettől függetlenül látok értéket a sorozatban, meghaladja a nézhető szintet, de nekem kihagyott lehetőségnek tűnik.

“Szép” ötletekért áldozták be az “okos” ötleteket, vagy ki se várták, hogy legyen rá okos megoldásuk, szerintem.

napocskin - 2016. 12. 18. 20:09

Hát, ez eléggé hullámvasút volt nekem, és mivel most fejeztem be, csak benyomások vannak, igazán nem tudtam még elgondolkodni az egészen. Az biztos, hogy a filmek, amiket ezek az alkotók csináltak, egytől egyig jobban tetszettek, mint ez (legjobban az Another Earth), és persze lehet, hogy a várakozás miatt van, hogy kicsit csalódott vagyok. Azt hiszem, így is meg fogom még egyszer nézni, mert van egy csomó kis részlet, amit nem tudok összerakni, vagyis beleilleszteni a sztoriba.

(SPOILER

pl. a hullaházi jelenetet; meg a végén Alfonso tükörbenézése, amikor Homert látta… és még egy csomó minden, amire most nem is emlékszem hirtelen)

De érdekes volt, ha néha fenn is akadt a szemem. Én szeretem a nyitva hagyott kérdéseket, meg amikor utána lehet olvasni, hogy mások mit gondoltak, hogyan értelmezték a történetet. Mindenesetre, az biztos, hogy arra a suspension of disbeliefre nagyon nagy szükség lesz, és el tudom képzelni, hogy egy csomóan a felénél eldobják majd a sorozatot, de lelkesedni is fognak érte sokan.
Az Instagramon egyébként a hozzászólók többsége a Stranger Thingst kérte számon az alkotókon – én nem láttam azt, de egyszerűen nem értem, hogy lehetnek olyan ostobák emberek, hogy azt higgyék, ez a készítői folyamat ilyen hipp-hopp – kijött a Stranger Things, gyorsan lenyúlták az ötletet, és megcsinálták ők is. /o\

Annatar - 2016. 12. 18. 20:17

Az utazás tetszett, a vége így, ebben a formában nem. De ha lesz második évad, megnézem, hátha abból majd többet lehet kihámozni :P

winnie - 2016. 12. 18. 22:54

“pl. a hullaházi jelenetet; meg a végén Alfonso tükörbenézése, amikor Homert látta… és még egy csomó minden, amire most nem is emlékszem hirtelen)”

passz, alfonso-nál nekem első nézésre csak a sebhely tűnt fel, aminek lehetett kvázi olyan szerepe, mint a könyveknek az ágy alatt.

a hullaháznál mire gondolsz? maga a jelenet meglepett, mert eléggé a semmiből jött és vált igencsak jelentőssé. ott a konkurencia volt a lényeg, nem? mármint az elhagyott épületre való célzásból az jött le nekem, hogy a másik doki is hasonló műfajban utazott, mint ő.

winnie - 2016. 12. 18. 22:56

viszont, ha már stranger things, akkor poén volt, hogy az 1×04-ben a drogos srácnál a lány azt nézte a tévében. (eleinte csak a zene utalt rá, de utána látszott, hogy talán a pilotot nézi éppen.)

maga a stranger things egyébként csak a kívülálló hallgatóság miatt ugrott be, meg azért, mert volt egy éjszakai utcán bicikliző jelenet, de egyébként tényleg fura, ha valaki azt hiszi, hogy egy sorozatévadot pár hét összedobni:)

alma - 2016. 12. 19. 00:21

baromi erdekes, ahogy mindenki mashogy nezi es mast var sorozattol, filmtol. en peldaul emlekszem iskolaban irodalom oran, ha verset kellett elemezni, sosem olvastam utana mit irnak a konyvben mit jelent egy sor vagy versszak, probaltam atgondolni nekem mit mondanak. szamomra ez annyira izgalmassa tette a verselemzest, hogy talan visszagondolva a kedveceim koze tartozott kozepiskolaban, pedig nem igazan vagyok egy human beallitottsagu. ugyanigy, ha egy sorozat tobb mogottes tartalommal bir, es kesobb azok nincsennek elmagyarazva, nyitottak maradnak, az nekem mint nezonek ad egy “koltoi” szabadsagot, ahova oda illeszhetem a sajat gondolataimat, es utana mar nem is nagyon vagyok kivancsi arra valojaban mire is gondoltak az irok. pl nem szeretnem megtudni mire gondoltak a sopranos vegen, szerintuk hogy van vege. ahogy szerintem van, nekem ugy a jo :)

Anni - 2016. 12. 19. 13:41

Most néztem meg a 2. részt és eddig imádom!

Valaki tudna segíteni, hogy mi az a szám amit a hegedűn játszik? Sehol se találom…

napocskin - 2016. 12. 19. 18:00

Igen, a hullaházi jelenetet csak egyszerűen furcsállottam, valahogy kilógott az egészből, még akkor is, ha elfogadjuk azt az elméletet, mi szerint Prairie csak kitalálta a történetet (vagy ha nem akarom eufemizálni, hazudott). Még akkor is, ha igaz, amit mondasz, hogy a konkurencia miatt jött be a képbe, Hap megijedt, hogy a másiknak hamarabb lesznek válaszai, mint neki.

Aztán a másik dologról, Alfonso tükörbenézéséről az is eszembe jutott, hogy egyszerűen elképzelte, hogy ő Homer, mert tudta, hogy Prairie-nek milyen különleges kapcsolata volt vele, és ő is erre vágyott. Nem tudom.

Egyébként meg valahogy sok minden olyan randomnak tűnik, ami egy ilyen sztorinál, aminél azt gondolom, hogy a legnagyobb gondossággal van kidolgozva, valahogy felesleges figyelemelterelés. De lehet, hogy majd később, ha megnézem még egyszer, összeáll a kép.

sleepwalker77 - 2016. 12. 20. 12:53

Végignéztem, pedig a felétől kezdve már sejtettem, hogy mire lehet számítani, nesze semmi fogd meg jól. Az első rész alapján lehetett volna egy jó kis sci-fi, de így számomra csak egy 5/10-es művészsorozat lett, amit egyszer bőven elég volt látni.

kiete - 2016. 12. 20. 13:58

Igazából nem is az a baj Marling és Batmanglij történeteivel, hogy nyitott a vége, hanem, hogy utána lenne még érdekesebb mikor abbahagyják. Mindig úgy ér véget, hogy mi lenne ha ez megtörténne, akkor az mennyire átírná a társadalmunkat, az origonál a stáblista közben még mutatnak is dolgokat. Mondjuk így annak nem is nyitott a vége. De nekem pont az lenne az érdekes, hogy akkor az valóban át írná a társadalmunkat. Ha bebizonyítanánk, hogy van élet a halál után, tényleg jobb lenne a világ, vagy csak még több öngyilkosság lenne?

Diapolo - 2016. 12. 20. 19:11

Érdekesem kezdődött, jól ért véget, de számomra sok volt az üresjárat. A sorozat elég különleges témát ragad meg, a Netflix ebben zseni és felülmúlhatatlan. A “mozgásos” jeleneteknél eleinte csak néztem, hogy ezeknek meg mi a bajuk, de aztán belenyugodtam. Jó sorozat, 7/10, de nem biztos, hogy még egy évadot erőltetni kellene.

kcs - 2016. 12. 20. 20:56

Ez egy varázslatos mese, amilyet Seherezádé mesél a szultánnak. Egyszerűen magába szív, nem is értem a fanyalgókat.
Egyszerűen elengedi magát az ember és élvezi a történetet, ami mellesleg gyönyörűen van filmezve.

SPOIler
Egyik kedvenc jelenetem, amikor a tanárnak elmagyarázza, hogy melyik diáknak is van szüksége segítségre…

winnie - 2016. 12. 20. 21:31

kcs: szerintem tökéletesen érthető, ha valaki fanyalog. sőt, inkább a “fanyalgók” érthetők – sokan azt akarják, hogy célja is legyen a sorozatnak, árnak, illetve elvárnak tőle valamit. de például azért is érthető, mert nem csak a meséről szól a sorozat – az nagyjából talán a fele.

(mondjuk a varázslatosságot még én is megkérdőjelezném, hiszen mégiscsak egy sorozatgyilkosról szól:)

Bozselade - 2016. 12. 21. 00:36

SPOILER

Amikor French tukorbe nezett, akkor a sebhelyet figyelte, es ahogy megjelent Homer kepe, a sebhelye ugyanott volt, mint Frenchnek. Ergo ez is azt igazolta, hogy OA csak kitalalta a dolgokat, es a sok olvasott info utan az ilyen reszleteket a kornyezetebol nyulta.

Engem inkabb foglalkoztat az, hogy 1) hol volt akkor het evig 2) mikor az elso reszben hazer, rakeres youtubeon Homerra es talal egy videot a sracrol.

A vege szerintem gyonyoru volt, nekem libaboros lett mindenem, ne kerdezzetek, miert. A sracok amugy ott megnyitottak szombolikusan a maguk alternativ dimenziojat, ahol nem halnak meg egy iskolai lovoldozesben, es ezert futott pl Steven a mento utan. Elkezdett hinni.

Mas kerdes, hogy mennyire tartjuk azt realisnak, hogy oten elkezdenek tancikalni, es csak bamulja oket az elkoveto… :)

spolier vege

winnie - 2016. 12. 21. 05:06

Bozselade: SPOILER

“Ergo ez is azt igazolta, hogy OA csak kitalalta a dolgokat, ”

ez nem igazolt a világon semmit, csak az, hogy ez ugyanott lehet két emberen két sebhely – eleve ahhoz aztán végképp nem kellene ötlet, hogy hova képzeljen az ember egy sebhelyet, szóval inkább a seb ténye lehetne beszédes. de éppenséggel a könyvek sem kell, hogy igazoljanak bármit – sokkal kevésbé voltak konkrétak, mint abban a filmben, ahol ugyanezt a trükköt ellőtték. csak célzások arra, hogy hazudhatott is. más dolgok pedig ugyanígy arra utaltak, hogy igazat mondott.

“Mas kerdes, hogy mennyire tartjuk azt realisnak, hogy oten elkezdenek tancikalni, es csak bamulja oket az elkoveto… :)”

hát, ha nem táncolnak, akkor lő. nem lőtt, mert ledöbbent?

winnie - 2016. 12. 21. 05:08

SPOILER

bár, ha már könyvek, akkor homérosznak a világon semmi értelme ott lennie. egy név kitaláláshoz minek mankó? de oké, legyen. viszont, ha használ mankót, akkor minek beszerezni hozzá a könyvet? vagy van más jelentősége? mert így úgy néz ki, hogy a snitt kedvéért feláldozták az értelmet.

Shyllard - 2016. 12. 21. 20:19

Nekem nagyon feküdt. Más volt, én spec. ilyesmit vártam tőle, szeretem mikor nem tekintik teljesen hülyének a nézőket. Féltem, hogy nagyon a Stranger Things tematikára fognak ráfeküdni, de szerencsére nem így történt, ez annál egy sokkal személyesebb élmény volt, talán most futó sorozatok között, egyedül a Leftovers még, ami hasonló “láthatatlan” ( ;) ) húrokat penget. Jól jött ez így év végére, remélem, hogy ha folytatják, ismét csak jól át lesz gondolva.

szpojleres mókus - 2016. 12. 22. 01:02

Megfogott

a első rész nagyon nem tetszett, vontatott, meh azt gondoltam valami médiumos hülyeség lesz szupererőkkel, azután elkezdett a öt embernek mesélni és bummm onnantól nagyon megfogott

Alterego9 - 2016. 12. 23. 01:00

Nekem az egy mondatos bemutatása elvette a kedvemet, kimondottan tucatműnek hangzott, a The Returned és a Resurrection mintájára.

Ehhez képest kellemes csalódás volt. Nyitott volt ugyan, de nem úgy mint a fentiek, amiken érezhető volt hogy igazából csak az egy mondatos high concept alapján adták el őket az íróik, és semmi koncepció nem volt a későbbi cselekményről, válaszokról.

Nekem bejött az a rész ahol a hallgatóitól suspension of disbelief-et kért, de csak azért mert a második fele is beigazolódott, mármint az ígérete hogy majd lesz egy olyan pont amikor majd elkezd összeállni a kép, hogy miért vagyunk itt. Tényleg összeállt. Jó, vetett fel kérdéseket is, talán még olyanokat is amikben az írók bullshitelnek és nincs válaszuk, de alapvetően ez az a fajta sorozat amiben el tudom képzelni hogy az utolsó két-három jelenet az elsőként elképzeltek között voltak.

A Stranger Things hasonlatban van valami a sötétben biciklizésen túl is: ha nem is nyíltan nosztalgiáról szólt a darab, a félkész-házbeli jeleneteket áthatotta valami régimódi hangulat a fiúságról. 2016-ban játszódó történetekben valahogy nem nagyon látni ilyet, hogy kertvárosi tinédzserek éjjel egy titkos búvóhelyre szökjenek, és a gyertyafénynél egy fantasztikus, felnőttektől távol tartott titkokkal játsszanak.

A legtöbb sorozatban a tinédzserek szájába adtak volna valami cinikus tartózkodást, hogy jaj hát milyen gáz éjjeleken át egy bizarr, sérült nő szürreális meséjét hallgatni mikor ott a Netflix, vagy legalább a homofób bully karakter morgolódott volna valamit hogy nem akar idétlenül táncikálni, vagy hogy az angyalok buzisan hangzanak. Ehhez képest az hogy naív módon beleélték magukat a történetbe, ad egy olyan érzést hogy az őszinte, gyermeki fantáziát megmozgató kalandok világában járunk.

Alterego9 - 2016. 12. 23. 01:35

winnie: A könyvek funkciója nyilván az volt hogy utólag igazolhatóak legyenek, de ott és akkor kételyeket ébresszenek. A kérdés az hogy a pszichiáter mit keresett éjszaka a házában, készen hogy egy betörőnek elkezdjen monológozni a téveszmékről, megerősítve a könyveket. Ez szerintem második évados plot hook-nak tűnik.

Egyébként önmagukban a könyvek nyilván direkt félrevezetőek. Nem csak azért amit te mondtál, hanem azért is mert NEM BRAILLE ÍRÁSOSAK.

Akkor működnének ha azt a hatást akarnák kelteni hogy gyerekkora óta ezek között ingadozott, végül elszökve és behallucinálva magának hogy ő egy orosz oligarcha lánya, egy angyal, és Homer szerelme, de annak semmi értelme hogy csak a megérkezése után gyorsan vett négy baromira össze nem illő könyvet, és szőtt belőlük egy mesét, ami pont összekapcsolódik mindennek amit a nevelőszülei szemszögéből és a fiúk internetes kutatásából láttunk.

kcs - 2016. 12. 23. 21:08

winnie 2016. 12. 20. 21:31 – sokan azt akarják, hogy célja is legyen a sorozatnak, árnak, illetve elvárnak tőle valamit

Nem minden mű épül a hagyományos bevezetés-tárgyalás-befejezés sémára, és nem is kell feltétlenül levonni a tanulságot. Szerintem a sorozatnak tökéletes íve van, zseniális befejezéssel, és főleg a hangulata varázslatos, de hát ízlések és pofonok.

fm! - 2016. 12. 23. 21:52

Még csak az első részt láttam, de hogy csak az 57. percben jön a főcím, engem teljesen megvett. Addig még 6-7/10 körül járt, de onnantól 9/10.
[Nem olvastam a kritikát és a hozzászólásokat se, nehogy vmi spoilerbe fussak.]

Lemoni - 2016. 12. 23. 22:06

Végre sikerült végignézni. Szerettem már az elejét is, de ahogy haladt a végkifejlet felé, egyre érdekesebb lett a történet. Mivel a sulis ötök eleve hasonló karakterek voltak, mint a pincében lévők (jellemben, temperamentumban – az anyáskodó, az énekes, az okos, az agresszív,), én is kitalált történetnek vettem Prairie meséjét (főleg, mivel olyan eseményeket is részletesen elmondott, ahol ott sem volt – bár ezeket el is mesélhették neki odalent), ezért is érdekelt, mire fut ki az egész. Aztán az utolsó részben bevágott a wtf, erre nem számítottam, nekem nagyon tetszett, ahogy felépítették a jelenetet, libabőr volt. Viszont itt most nem hagyhatják abba, mert az lenne a nagy kunszt, innen folytatni.
Ez egy nagyon különös és különleges sorozat, örülök, hogy megnéztem és ha nem folytatódik, remélem, lesznek még hasonló próbálkozások.

winnie - 2016. 12. 24. 10:35

kcs: ezt ne nekem mondd, csak te írtad, hogy nem érted a dolgot, hogy másnak miért nem tetszik, ezért írtam egy magyarázatot, nyilván több tucat indoklás lehet – az magától értetődő, hogy mivel neked tetszett, nem fogod azt gondolni, amit az, akinek nem tetszik, ergó, ha megindokolja, hogy miért nem jó szerinte, arra csak azt tudod reagálni, hogy “nem”:) ráadásul sorozatról van szó, pontosan tudjuk, hogy milyenek a sorozatok, hogy épülnek fel.

danger - 2016. 12. 28. 16:53

Szep felvezetes utan egy botranyos zaroresz, ami tonkreteszi az egesz addig felepitett misztikumot. Kar volt erte.

idioty - 2017. 01. 08. 13:45

Most fejeztem be két napja. Nekem nagyon bejött. Az igaz, hogy az első rész majdnem végéig vontatott volt, de a második rész iszonyat jó volt. Nagyon izgalmasra sikerült. Nekem végig tetszett, egyre jobban. Bár a végét nem egészen értettem, de a hozzászólások elolvasása után tiszta lett minden.
Azaz majdnem minden:

SPOILER

Szóval ami nem tiszta, hogy talált egy youtube videót homerról. (mire jó a Netflix, hogy milyen könnyű visszanézni valamit, ha nem tiszta utólag…). Szóval most hogy megkerestem azt a részt, most figyeltem fel rá, hogy az a videó 2007-es volt. És csodáról van szó benne, mert kómából visszatért és halálközeli élményről mesél. Szóval emiatt rabolta el a doki… Szóval ezt most már értem.
A másik a könyvek kérdése volt. Szerintem sem lett volna értelme megvennie random könyveket, hogy abból egy misztikus történetet kreáljon.
Én szerintem azért vette meg a könyveket, mert keresett abban a témában valamit, amit átélt és szeretné ő is tudni, hogy mi miért történt. Hátha megtud még valamit magáról.

SPOILER VÉGE

ech - 2017. 01. 12. 17:18

Az feltunt valakinek, hogy az utolso reszben legalabb egy fel percig egy rohadt nagy Amazon logo foglalta el a kepernyo negyedet?
Ingyen reklam a konkurencianak. Jot nevettem rajta.
Sajna ez is volt az utolso resz legjobb pontja szamomra.

Aquarius - 2017. 01. 24. 00:08

“danger: Szep felvezetes utan egy botranyos zaroresz, ami tonkreteszi az egesz addig felepitett misztikumot. Kar volt erte.”

Ez Stephen King-re is általában igaz. :)

Reka - 2017. 01. 24. 01:03

Most fejeztem be. Nekem nagyon tetszett! Nem csak a történet de az egész sorozat a karakterek. Engem abszolult le kötött az összes rész (a 7. volt a leggyengébb nekem) Volt egy pàr dolog amit nem tudtam sehogy se megérteni: SPOILER Az h az elején miért ugrott le a hidrol nem derült ki és nem is illik be sehova hiszen miutan Hap elengedte nem volt vak tudott volna segitseget kerni hazamenni akàrmit. Mi értelme lett volna le ugrani a hidrol? Hogy megint meghaljon egy kicsit? De akkor màr megvolt az ötödik mozdulat szval akkor miert? Nem tudtam hova tenni azt h oa nem igazàn kötödik a nevelö szüleihez pedig egy igen kilàtàstalan helyzetböl mentettèk ki és viszonylag fiatal volt nagyon. Nem hiszem el hogy ilyenkor nem alakul ki egy erösebb kötödés a gyerekbe nev.szülei irant.. Azt se amikor a legelején OA magàt kameràzta es Homer hez beszélt.
Szerintem nem talàlta ki a történetet ( màr csak a vaksàga aztàn nem vaksàga miatt sem) Lehet h a nagyon baràtsàgosnak tûnô terapeuta vagy mi azèrt volt ott h elrejtse a könyveket ès igy meghazutolja OA-t?? Az utolso rèsz engem megfogott ès èn is libabörös lettem amikor felàlltak mindannyian ès elkezdtem a mozdulatokat.

kori - 2017. 01. 28. 21:25

Életem jelenlegi legjobb sorozata!!
Várom a következő részeket.
Elmondhatatlanul izgalmas és érdekes számomra.
Imádom

Kelemen Cézár - 2017. 02. 05. 01:59

Nna, túlvagyok a 8. részen és az 5. movement-en. Akármennyire is szeretném azt mondani hogy tetszet és hogy egy jó sorozat, úgy érzem becsaptak engem is a készítők, (persze ha író/ésvagy filmrendező lennék biztosan csinálnék olyan filmet ami totál hülyét csinál a nézőből..és itt most nem lehúzni szeretném a sorozat színét) De!…
A 6. Rész környékén már kezdett kikristályosodni bennem valami ami a történet végéhez vezet, éreztem a sodrdást teljesen bekebelezett az OA érzés(ami egyébként már az elején is ott vibrált szinte elsö percektől).Vártam a megmagyarázhatatlan maagyarázatát..vajon milyen trancendentális megoldás lesz? Aztán a nyolcadik rész felénél erősen aggódtam hogy hol marad már a kiteljesedés? Tényleg 10 perc alatt fog lezajlani az egész végjáték…és bár az a jó film amikor nem is gondolná az ember,abszolút fogalma nincs a megoldásról, ennél azért kicsit látványosabb és fantasztikusabb magyarázatot vártam volna..Viszont, viszont, egy akkora fordulatot tettek bele hogy én is hülyének éreztem magam -abban a pillanatban mikor megtalálták a könyveket az ágya alatt-hogy hihettem én is neki??.-most akkor egy zakkant aki az egész mesét kitalálta, vagy szétgyógyszerezték az agyát és hülyének akarták beálltani .Elgondolkodtató, mert nem teljesen egyértelmű amit OA-ről gondolna az ember…
Viszont azért mégis csak lett értelme és valamilyen szinten tényleg igaz volt a történet csak nem teljes egészében.. az 5 ember és a mozdulatsor működött bár korántsem úgy ahogy gondoltam volna.
…öszintén mondom nem tiszta..
Annyi szent hogy nem egy sablon story és megérdemli jó sorozat cimet…és nem is húzták 4évadon keresztül

winnie - 2017. 02. 05. 04:18

“és nem is húzták 4évadon keresztül”

még nem tudjuk, hogy hány évados lesz.

Apex - 2017. 02. 06. 13:56

Imádom Brit minden filmjét, ezt is.
Mikor kimondta az OA-t (ezzel talán nem spoilerezek) azt mondtam, magamra varratom ezt a két betűt. – hogy milyen és mekkora hatással volt rám.

winnie - 2017. 02. 08. 17:47

2. évad berendelve.

Tomi - 2017. 02. 09. 16:14

Aki végignézte az OA-t az nézze meg a netflix fb oldalára kitett elég kreatív season 2 teasert. The fans did it címmel. Csak az fogja megérteni a végignézte. :)

LacaSrac - 2017. 02. 17. 18:03

Hat a veget konkretan elszurtak. Sokkal jobban ki lehetett volna ebbol jonni. Az nagyon nem oke, hogy varod hogy legyen valami ertelme aztan nincs. Az utolso 20 perc valtozatos.. nem szeretem a WTF erzeseket a filmek vegen.
Ez valami olyan volt, mint a masik ami nem nagypn jott be, az Erkezes.
Inkabb egy erzelmes valami…sajnos.

Lokus - 2017. 02. 26. 14:00

Én is imádtam!

Nagy “Another Earth (2011)” rajongó vagyok.

Akinek ez tetszik egy kicsit is, az a filmért nagyon oda lesz.

Amithyel - 2017. 03. 12. 21:48

Az Another Earth egy nagyon jo ‘otlet’ volt csak nem ugy megvalositva ahogy meg lett valositva. A fohosnot annyira zsigerbol utaltam meg akkor (ennyire csak a Homeland idegbeteg szukajat utalom az allandoan remuletben kidulledo szemeivel es pszihopata fejevel)
ahogy meglattam az AO ban…probaltam, eskuszom nagyon nagyon probaltam. de ennek a nonek a szemebol, arcabol es egesz megjelenesebol arad a tomeny SEMMI. Egyszer talalkoztam hasonlo emberrel. beleneztem a szemebe es a SEMMi nezett ram vissza. Balansz, kitoltottek vele a meszuletesekor egy ures helyet. Csak h legyen. lelektelen szemek, az alapveto emociok teljes hianya mind az arcan mint a testbeszedben. Mindket filben olyan negativ energiat hordoz magaban a foszereplo, hogy …de meg ez sem jo megfogalmazas mert a negativ szerep is szerep, de ez a no egy SEMMI.

karit - 2017. 03. 16. 15:29

Hm. Nem tudtam eldönteni, hogy becsapva érzem-e magam. Az zavart össze, hogy az írók szívesen folytatnák. Ezt a teljesen kerek történetet. Hová?

Mármint az én finálévégi értelmezésem után, ami az volt, hogy volt Prairie-nek egy visszatérő álma egy iskolai vérengzésről, amiről nem tudta mikor lesz, csak hogy hol, és hogy senki nem hinne neki, ha évekkel előre megjósolná. Kreált hát egy hosszú sztorit, ami az eleinte kétkedő hallgatóságát végül meggyőzte, és azok a gátlásosságukat leküzdve képesek voltak ezzel a winnie szavaival élve tényleg valószerűtlenül röhejes vonaglós performansszal összezavarni a fegyverest addig, amíg a konyhás bácsi odaért és leteríthette.

“ahogy megjelent Homer kepe, a sebhelye ugyanott volt, mint Frenchnek. Ergo ez is azt igazolta, hogy OA csak kitalalta a dolgokat”

Ez pedig olyan volt, mintha Alonso így vizualizálta volna magának a mesét, beleélve magát az OA-ba szerelmes Homer szerepébe. Vagyis…

…most meg olvasom, hogy berendelték a folytatást, szóval, oké, akkor mégis minden igazi? Fura csavar, az biztos, hogy egy bejelentés értékeltesse át velem az egészet.
: ) IDE VELE!

winnie - 2017. 03. 16. 17:03

karit: mivel sorozat, eleve a folytatás szándékával készült, bár az biztos, hogy olyan lett a vége, amit az ember végleges zárásnak is elfogadna.

fm! - 2017. 03. 16. 20:58

Most értem a végére. Iszonyatos nagy csalódás, a 7. rész konkrétan 0/10, de az utolsót is már csak azért néztem végig (átpörgetve), hogy nagyjából lássam, mi a vége. Na az meg pont nem volt neki. :) 9/10-ről 0/10-re zuhanni, ezt kevés sorozat tudja egy évadon belül. :)

Wok - 2017. 03. 18. 01:37

Lassan fél órája végeztem az első évaddal. A pilotba a szó szoros értelmében beleszerettem. De komolyan. Aztán ez a szerelem a zárórészben visszatért, majd…

SPOILER

szertefoszlott. Csak kapkodtam a fejem és bambán néztem a képernyőt. Egyszerűen nem akartam elhinni, hogy az egész csak Prairie kitalációja volt. Ahhoz túl komplex. És ha mégis csak kitaláció volt, akkor az 5 ember, akinek elmesélte ezt teljesen hülyének nézte? Ez azért mégis csak elég fura nem? Én hiszek abban, hogy ez mind valós volt. Valamint ha megnézitek a 2. évados rövidke teasert, akkor lehet következtetni, hogy mégis mi igaz és mi nem. Logikusan levezethető választ nem tudok adni, de akkor kb. az egész sorozat lényege bukna meg, ha minden le lenne vezetve

SPOILER VÉGE

Én azonban remekül szórakoztam és egy rendkívül érdekes, egyedi sorozatot kaptam, amiért nagyon hálás vagyok a készítőknek. Kíváncsi vagyok, hogy a 2. évadot hogyan folytatják és, hogy melyik teória nyer igazolást.

karit - 2017. 03. 20. 15:59

Még egy, lehet, hogy átsiklottam felette, de az kiderült, hogy a misztifikáláson túl miért kellett minden lakásajtót nyitva hagyni a szeánszok idejére?

(Egyébként Enyedi Ildikó díjnyertes filmjének betétdalában
https://www.youtube.com/watch?v=MapSUlQ4RYE
már megtekinthető a következő öt mozdulat…)

Snoopyzit30 - 2017. 05. 04. 01:24

Belecsúsztam egy durva darába és muszáj volt lenyomnom egyhuzamban az összes részt. Meggyőződésem, hogy az íróknak komolyan pszichiátriai segítségre van szükségük, mert ezeket az elfojtott dolgokat igencsak fel kéne dolgozni szakember segítségével. :-P
Nade ezen túl ilyen jót már rég szórakoztam sorozaton. Basszus minden pillanata lekötött – na jó a táncikálós koreográfia néhol már fárasztott egy kicsit, de – ez egy nagyon kreatív, agyzsibbasztós és rendkívül feszült sorozat. Örülök, hogy a Netflix felkarol ilyen különleges sztorikat. Ha tudom, hogy ilyen fogvatartós a téma, akkor neki sem állok és mekkorát veszítettem volna. Holnap szerintem el is olvasom ezt a 59 kommentet, mert kíváncsi vagyok a többiek mit kombináltak ki ebből az 1. évadnyi cuccból.
Nagyon kell ide a 2. évad. Egyértelmű!

8-9/10

Ripazha - 2017. 05. 05. 00:19

Ez a sorozat tényeleg egy utazás… Nem merem megnézni az utolsó részt nehogy véget érjen. Nem igazán tudom szavakba önteni miképp is vagyok ezzel a sorozattal, ez az a fajta művésziesség ami igényes, nem túlzó, és mély… azthiszem ez okozta eddigi legdúrvább tripemet…
OA – kész én imádom brit marlingot…

Apafej - 2017. 09. 28. 10:57

Ez volt életem legrosszabb sorozata elpocsékolt időnek érzem azt a kb 7 órát amit a nézésével töltöttem. Amilyen igéretesen indult és amilyen mélységbe érkezett az utolsó résszel. Tele volt logikátlansággal az egész brrr soha többé ne lássam.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz