login |

This Is Us: vége az 1. évadnak

2017. 03. 20. 21:25 - Írta: winnie

24 hozzászólás | kategória: 2016/17 finálék, kritika,

Rég írtam helyzetjelentést a This Is Us-ról, de a legutóbbi megszólalásom óta eltelt időben egy pillanatig nem okozott csalódást az NBC sorozata. Folyamatosan szállította a remek pillanatokat, legyen szó meglepő húzásokról vagy érzelmesekről, tényleg az volt az érzésem, mintha nem tudnának hibázni a készítők. Nos…, a fináléig nem is tudtak hibázni. De ott az a fránya 1×18…

Tudom, hogy az elején nagyobb WTF-húzásokkal operált, de az évad második fele megmutatta, hogy a This Is Us nem szorul rá ilyesmire, nem kellenek “nagy dolgok”, ahhoz, hogy működjenek a karakterek, és a közöttük lévő viszonyok. Mondom ezt még akkor is, mintha a készítők úgy érezték volna, hogy márpedig nekik folyamatosan ilyesmin kéne agyalniuk a sorozat kezdése és pedigréje miatt.

És, ha már a WTF-okat nem lehetett halmozni, egy kissé műfajidegen dologgal álltak inkább elő: a rejtéllyel. Oké, nem mondom, hogy az a bizonyos haláleset nem érdekel (mert nyilván igen), de ettől még hiszem, hogy az írók és a sajtó képviselői is túl nagy jelentőséget tulajdonítanak neki, mintha annyit osztana vagy szorozna a dolog – és félő, hogy az “elvárások” miatt nem is fogják annyira jól kezelni, de nem akarom az ördögöt a falra festeni.

Manapság elég gyakran szót emelek a Modern Family-stílusú sorozatok ellen, amikben valójában nem is egy sztorit kapunk részenként, hanem 3, külön futó minisztorit – ezért is tetszik a Life in Pieces, mert ott nem próbálják ezt maszkolni, simán 4 külön történetet mutatnak be. Azonban a This Is Us, köszönhetően a karaktereinek és a történetmesélésének elérte nálam azt, hogy szó szerint egy pillanatig sem gondoltam arra, hogy 10-15 perces meséket látok egy-egy epizódban.

A tovább mögött folytatom spoilerek nélkül.

Tényleg nem túlzok, ha azt mondom, hogy mindegyik sztori bejött, pedig még véletlenül sem voltak kivétel nélkül annyira eredetiek, vagy kivételesek. Ennek nyilván az lehet az oka, hogy a készítők keze nincs megkötve, bármikor ugrálhatnak a karakterek és az idősávok között, ha szükségük van rá, újabb vendégszereplőket hozhatnak be, akik egyébként kiemelt fontosságú szerepet játszanak a főhősök életében (ld. Alice). Nincs erőltetett beleszuszakolás.

Most komolyan, amellett, hogy Dr. K-t többször visszahozták, képesek voltak még a tűzoltónak is elősztorit kreálni. Hiányzott ez bárkinek is? Nem hiszem. Azonban az a bizonyos rész mégis működött, egy pillanatig sem kérdőjeleztem meg a döntést, a közös nevezőre hozott tematika, valamint a jelenre való reflektálás miatt.

Ekkor gondolkodtam el egyébként azon is, hogy hol van a határ a This Is Us történetmesélése kapcsán? Hiszen már komolyabban is visszaugrottak a múltra, így adja magát, hogy egyes karaktereket húszas éveik elején is lássuk – de érdekelnek minket mondjuk Randall-ék fiatal évei, vagy a megismerkedésük? És, ha sor kerül a mesére, vajon az írók azokhoz is akarnak valami csavart passzítani, mert… csak? (Vagy ugorhatnánk a jövőbe is 10-20 évet? Az cápa lenne?)

Összességében nagyon, nagyon bejött a This Is Us első szezonja, tényleg nagyon kevés negatívumot tudnék mondani róla, nagyon rám szabták – eskü, hogy még a pilot volt az, ami a legkevésbé rezonált velem a 7/10-e ellenére. De ez a szezonzáró…, még a remek pillanataival együtt és éppen csak hozott egy közepest. Talán.

Azt láttam, hogy némiképp megosztó volt, de nem olvastam nagyon véleményeket, így lehet, hogy egyeseknek a válaszok hiánya nem jött be. Engem, ld. fent, ez egy percig sem zavart, az viszont annál inkább, hogy két rémisztően klisés sztorit sikerült megmutatni. A csókos próbálkozásra való kifutást és a következményeket még lenyeltem volna (annyira snassz az efféle konfliktusgenerálás), de a kártyás szál teljesen WTF volt, negatív értelemben. Miért kellett?

Miért pazaroltak egy kvázi teljesen más műfajra ennyi időt? Ráadásul a megvalósítás egyszerre volt tipikus és hiteltelen – erre is csak a This Is Us képes. (Arról nem is beszélve, hogy Jack mellé betettek egy random valakit a legfontosabb sztorira?) A sorozatidegen és karakteridegennek ható szál mellett ráadásul a muszáj “meglepetést” sem értettem az egyébként aranyos vakrandival, hiszen tudtuk, hogy nem lehet ugyanaz a kettő, nem?

Azért remélem, hogy még visszaugrunk ebbe az időbe, jó volt látni Jack-éket, de nem kellene műfajt váltani ehhez.

A negatívumok azért is sajnálatosak, mert egyébként voltak nagyon erős részei a szezonzárónak, hiszen sor került a “költözésre”, ami elég kemény érzelmi csúcspont volt.

Ráadásul mindezt még nyakon is öntötték egy nagyon erős, egysnittes jelenettel, ami minden szempontból nagy teljesítménynek számít, bár vissza kéne néznem, hogy a színészek fel tudtak-e nőni a feladathoz. Elsőre úgy tűnt, hogy igen – bár mindig elfogult vagyok, amikor rájövök, hogy vágás nélküli a jelenet és csak tátom a számat, hogy mennyire nem egyszerű a feladatuk.

Ennél a sorozatnál nem hiszem, hogy fel kéne tenni a “hogyan tovább?”-kérdést, a finálé végén kaptunk is pár érdekes és kevésbé érdekes utalást, hogy mi várható, de egyébként minden megy, ahogy eddig is, hiszen az élet megy tovább, még a halottak is tovább élnek, mert ez a This Is Us.

Abban azért bízok, hogy annak a bizonyos rejtélynek a megoldását mihamarabb meglépik, hogy ne kelljen cipelniük teherként, és arra építeni a sorozatot, azt kiszolgálni a történetmeséléssel.

24 hozzászólás Ne habozz!

Wall-E - 2017. 03. 20. 22:22

Tényleg furcsa volt kicsit ez a pókeres szál, ugye azt akarta érzékeltetni, hogy kis híján félrement az élete és Rebecca volt az, akivel megtalálta az igazi útját, de lehetett volna ennél simán jobbat kitalálni. Végülis ráfogható arra is, hogy ugye Vietnam után próbált boldogulni és besokallt a problémáktól és időlegesen kifordult önmagából… de nem érzem ezt nagy szeletnek a történetből, így számomra az összképen különösebben nem ront, a lényeges jelenetek a fináléban a Jack és Rebecca köztiek voltak, az a veszekedés nagyszerű volt. És tényleg fel is vezették, hogy kb. mire számíthatunk a jelenben is, mindenki kapott egy rövid jelenetet, hogy mit várhatunk a továbbiakban, de egyébként tényleg nagyon sok minden beleférhet a történezvezetés miatt, valóban papíron akárkit láthatunk akármikor. Az évad egyébként a csúcspontját az 1×16-tal érte el és remek volt az ezt követő rész is, ezután lehet nem is egy ennyire Jack és Rebecca központú rész kellett volna, hanem ami jobban kicsengeti az összes karaktert az évadra, én hiányoltam őket azért.

LaCRossE - 2017. 03. 20. 22:33

Nekem az volt a bajom a kártyás szállal, hogy karakteridegennek éreztem, és a végén, amire készült Jack, az még inkább emelt a karaktergyilkosság faktoron.

Egyébként én is imádtam az évadot, stabil 8.5/10, de ezzel a fináléval most mellélőttek. Nagyon.

winnie - 2017. 03. 20. 22:37

én azért fogalmaztam úgy, hogy csak karakteridegennek hat, mert ugye ezt az embert nem ismertük, csak azt, amivé vált, az elősztoriját minimálisan tudjuk, szóval akár bele is férhet (de akkor is, minden figyelmeztetés ellenére…?), szerintem túl is tettem volna magam rajta, főleg, ha kap egy percet. de így, a kártyázás, az egy kör játék, illetve a végén az örülünk/leütnek egymás után, összegyúrva totál érthetetlen volt számomra.

rapguruz - 2017. 03. 20. 23:28

Az a baj srácok hogy mindenki egy ultrabrutal szezonzarora várt…
Érdekes nekem a pilot nem ütött akkorát, szép lassan kezdtem igazán megszeretni a sorozatot, részről részre, és utólag visszanezve mondhatjuk hogy egy nagyon minőségi szinvonalat hozott folyamatosan… Ebbe beleillett szerintem a szezonzaro is… Kicsit becsaptak az embereket az írók mivel sokan azt hitték kiderul hogy hogyan halt meg Jack, ami remélem hamar kiderul ahogy winnie írta… Vagy lehetett volna úgy is írni a sztorit hogy sosem említik meg azt hogy Jack meghalt.. Az úgy nagyot ütött volna..
Nálam 10/8,5 lett az évad osszessegeben, de remélem a második évad is hasonló színvonalú lesz.

Dalmayr - 2017. 03. 21. 02:57

Imádtam ezt az évadot, de nálam is mellé ment kicsit az évadzáró. Főleg, hogy Jack a kedvencem. Ilyen tökéletlenül tökéletes karaktert nagyon ritkán látni. A kártyás szál erőltetett volt, és nekem úgy tűnt, hogy csak azért csinálják, hogy lássuk mennyire más irányba ment az élete csak azáltal, hogy találkozott Rebeccával. 9/10 az évad nálam, ha ütősebb lett volna az évadzáró, 9,5 lenne. Nem tudom igazából, hogy mi a titka a sorozatnak, talán az, hogy érzelmes, de nem nyálas, és, hogy tényleg remek színészek játszanak benne.

winnie - 2017. 03. 21. 04:47

rapguruz: miért vártam volna ultrabrutál szezonzáróra? főleg ilyen visszafogott (és jó) részek után. az a baj, hogy nem tudod, hogy más mire várt:)

a saját nevemben: ha valami, akkor nem vártam semmire, hiszen addigra hozzám is eljutott a negatívabb fogadtatás híre, és el nem tudtam képzelni, hogy miért lehet, szóval azért bizakodtam. eleve nem szoktam “várni”, de itt nem is vártam, mert az 1×17 után rögtön indítottam el az 1×18-at. aztán a this is us helyett valami béna pókeres film és erőltetett melodráma jött.

rapguruz - 2017. 03. 21. 06:41

Értelek winnie és elfogadom amit írsz…
Másrészről engem már picit zavart Jack halálának tulmisztifikalasa…. HA minden igaz akkor még a szereplők sem tudják mi történt vele…

winnie - 2017. 03. 21. 07:21

nekik nem lenne szabad tudniuk, de jó eséllyel az írók sem, esetleg a készítőnek lehet sejtése róla, de elvileg az is képlékeny, legalábbis nem lenne értelme kőbe vésni.

Ghost - 2017. 03. 21. 07:42

Korábban írtam, számomra pont hogy erőltetett giccsbe fordult a sorozat, nem is tudom, hogy lesz-e értelme folytatnom, emellett tényleg úgy gondolom, hogy már minden karakter története kifutott és nagyon nem tud érdekelni mi vár még rájuk.
Egyedül Milo Ventimiglia és Sterling K. Brown színészi játékát tudom dicsérni, szerintem más már nem működik itt.

winnie - 2017. 03. 21. 08:26

ehh, a színészekre már nem volt időm kitérni. még ezen a szinten is rendben van minden nálam, szimpatikusak, igaz komolyabban kiemelendőnek a randall-féle idősebb blokk részemről, anyu, apu és nagyapu volt, de főleg brown.

sehrezad - 2017. 03. 21. 10:06

Konkrétan nem hittem el, hogy ez az évadzáró :) Mivel nem követtem, hogy hány részes lesz az évad, valahogy 20-ra vártam. Tényleg nem lett az igazi, itt nem sikerült megtartani szépen az arányokat.

napocskin - 2017. 03. 21. 17:07

Ez az évadzáró nekem is csalódás volt. Pedig nagyon szerettem a sorozatot végig. Azon kívül, hogy valóban karakteridegen volt a kártyás történet, akármelyik epizód nagyobbat ütött, mint ez. Értem én, hogy talán ez is volt a szándék, egy ilyen történethez nem is illenek nagy bomba sztorik, de annyira… semmilyen volt, érdektelen (záróepzódnak szerintem sokkal jobban elment volna a memphisi… “kirándulás”). És utálom, hogy miért kell Jack halála körül ekkora rejtélyt kreálni, mire odaérünk, hogy megtudjuk (ami a készítők szerint lehet, hogy csak a harmadik évadban következik be, wtf), már teljesen érdektelen lesz. Semmi szükség erre.
De persze maradok, ahhoz túl jó volt az egész, megszerettem minden szereplőt, kicsi- és nagykorában is.

-T - 2017. 03. 21. 21:13

Csak csatlakozni tudok az előttem szólókhoz. Nekem is csalódás volt az évadzáró. Egészen pontosan azért, mert azt éreztem rajta, hogy sok mindenről szólt, és mégis semmiről. Azt hittem, hogy kapunk valami konkrétat, mondjuk, hogy megtudjuk hogyan halt meg Jack (engem a promóval jól beetettek, mert nekem teljesen az jött le, hogy ez lesz a részben), de aztán mégsem.
Az évadra kicsit rátérve, én is azt éreztem, hogy mintha a készítők magukat akarták volna túlszárnyalni minden részben, és így sajnos már akaratlanul is azt vártam, hogy mikor jön valami nagy csavar.
A szereplőket nagyon megkedveltem, várom az új évadot, és én is bízom benne, hogy nem fogják még 2 évig húzni, a “rejtélyt”.

wellwellwell - 2017. 03. 21. 22:53

azért kellett a pókeres szál, hogy lássuk, jach hogyan indult meg a lejtőn, és kvázi rebecca “mentette meg” attól az élettől.
re idő: nemhogy ennyit ugrálhatnak, de még a szülők életébe is simán visszamászhatnak, jack apjáról pl. biztos lesz még szó, szerintem jack gyerekkoráról is, tobyról nem tudunk semmit, a gyerekek tinédzser éveit épp csak megkapargattuk, ráadásul a bejövő új szereplők életével is fogalkozni lehet (sophie, miguel, akit mindenki utál :) stb.) szóval… kimeríthetetlen.
az 1×16 volt az évad csúcspontja, de nagyon jó kis évad volt ez, és messze a legjobb újonc.

wellwellwell - 2017. 03. 21. 23:16

winnie: a készítők többször elmondták, hogy a főszereplők közül mindenki tudja, hogyan halt meg jack, mert ez központi kérdés/trauma mindenki életében.
ennek a videónak a végén pl. milo ventimiglia is elmondja, én már legalább 10 helyen láttam mindenkitől, de most nem találtam jobb videót :) https://www.youtube.com/watch?v=-9W2fkQQGiQ

Shannen - 2017. 03. 22. 02:57

Egyetértek, imádtam az évadot, nálam nagyon betaláltak ezzel a szereplögárdával es történetmeséléssel, de az évadzáró sajnos elmaradt a korábbi részek színvonalától. Kivéve a veszekedös jelenet,mert az szerintem brutál jó volt.

Engem egyáltalan nem izgat hogyan halt meg Jack, mert a lényeget,azaz hogy ez milyen nyomott hagyott a karaktereken, pl. Kate, így is látjuk. Ez az egy része a történetnek, amivel rendesen megszívták a készítök, mert nekem az interjúkból az jött le, hogy azért ekkore feneket nem akartak keríteni a dolognak, de a nézök nagy része teljesen rákattantat a “rejtélyre” és addig nem is fognak leszállni róla amíg választ nem kapnak. Holott fölösleges ezt a nyomást a készítökre rakni, félek, hogy majd valami nagyot akarnak durrantani csak az már nem fog összejönni…

Azt meg még megjegyezném amit egy kritikában olvastam, azaz hogy ha belegondolunk nagyrészt Randall a központi figura, ö is kapta a legtöbb játékidöt. Mondjuk nem bánom mert ö és az apja sztorija hozta a legjobb részeket mindig (plusz a felesége!), de jó lenne ha a jövöben több tér jutna a másik két tesónak is.
Nálam az idei országos szezon legjobb újonca,úgyhogy a pontszám is olyan 8-9/10 körül van.

winnie - 2017. 03. 22. 06:29

wellwellwell: erre mondom, hogy képlékeny. elképzelés van, de az nem több, mint elképzelés. nem kell, hogy az legyen, amit akarnak, illetve az, hogy tudnak valamit a haláláról, nem jelenti azt, hogy mindent tudnak. az egész nem annyiról szól, hogy “megfulladt”, vagy “ennél a sarokpontnál halt meg” – megvan egy váz, ami felé tartani akarnak, de hogy mik a körülmények, azok változhatnak, miképp minden terv dinamikusan változik az írószobában, ahogy az írók kitalálják, hogy mi hogyan történjen. az ilyesmit csak akkor lehet kőbe vésni, ha minden előzetes clue egy irányba mutat. egyelőre nagyjából csak kate “vallomása” a fix.

winnie - 2017. 03. 22. 06:36

“azért kellett a pókeres szál, hogy lássuk, jach hogyan indult meg a lejtőn,”

nem az a gond, hogy a pókerrel, hogy nem lehetett dekódolni a szerepét. (mondjuk ez nem nagy lejtő volt, csak huppant egyet a mélybe:) de a lejtőt mással, másképp is meg lehetett volna mutatni, nem egy ennyire minden a fantáziát nélkülöző, egyszerre totál klisés és egy cseppet sem realisztikus húzással, amire nem is tudom, hogy mennyi időt elpazaroltak nulla tartalommal. meg lehetett volna ezt jól is, érdekfeszítően is oldani, erre képesek egy pókerpartit mutatni (egy partit, ami után kiszáll jack.)

és jelzem, hogy akkor még a raboljuk ki a kasszát masterplanről egy rossz szót sem ejtettem:)

wellwellwell - 2017. 03. 22. 21:08

winnie: ha a szereplők annyit tudnának, hogy “megfulladt” vagy “ennél a sarokkőnél halt meg”, az ugyebár nem sokat segítene a karakterépítésükön…
nem azt mondják, hogy tudom, hogy megbotlik a lépcsőn, hanem azt, hogy konkrétan tudják, miért és hogyan halt meg, és mi vezetett odáig. ettől még a megvalósítás lehet ezerféle, de a lélektani mögöttessel mindenki tisztában van.

Kéti - 2017. 03. 25. 21:35

Kicsit az öregedés kérdésével kerültem bajba. Valahogy arra emlékszem a pilotból, hogy Rebecca is 30 körül volt, amikor születtek az ikrek. A 17. részben már kamaszok voltak, 15-16 évesek, viszont a 18. részben azt mondja Jack, hogy Rebecca 40 éves. Ha 40, akkor 25-nek kellett lennie, amikor szült. Ha 25, akkor 11 év van közte és Jack között. Ha 28 éves Jack, amikor megismerkedtek, akkor 17 lett volna Rebecca. Ha tévedek is 1-2 évet, tehát mondjuk 14 évesek csak az ikrek, akkor is csak 18 volt Rebecca, nem hiszem, hogy a barinői azon aggódtak volna, hogy vénlány marad. Vagy valamit csúnyán benéztem?

Nagyon tetszett az évad, igazából hülyeség ilyesmin fennakadni, de az én agyam így működik :)

Alamuszi Nyuszi - 2017. 04. 07. 15:52

Talán túl nagy várakozásokkal ültem le a sorozat elé, de én csalódtam.
Elismerem, hogy nagy profizmussal megcsinált sorozat, minden mozzanata kiszámítottan az, ami, csak éppen az az ami, az egy geil dolog lett: könnyes-bús, kacagva nevetős. Ha az Igazából szerelemre azt szokás mondani, hogy giccs, akkor ez giccs a négyzeten.
Mintha arra született volna egy sorozat, hogy az élet dobálhat ide, oda, még meg is téphet, de akkor is gyönyörű.
Mindez még abszolút hülye biztosan, manipulatívan is van kivitelezve, azaz nem bíz semmit a nézőre, hogy esetleg ne vegye észre, szépen meg van mutatva, szájba van rágva.
Bizonyos szempontból az ilyen jéghideg profizmussal végrehajtott érzelgősség lehet, hogy nagyobb bűn, mint egyszerűen csak tehetség híján nem jót csinálni…. nem tudom… de lehet, hogy csak a rengeteg lelkendező értékelés miatt mondom ezt.

winnie - 2017. 04. 08. 10:18

“szépen meg van mutatva, szájba van rágva.”

erre szerintem nagyon sokáig lehetne sorolni a példákat, hogy mennyire nem így van. már a pilotban is ez a helyzet, hogy kvázi teljesen az ellenkezőjéről van szó, éppen ezért tűnt nagyon merésznek, amit csinálnak, és igazából teljesen valószerűtlen, hogy mennyire bejött. (elég a pilot csavarjának felfedésére gondolni, amit sokféleképp szájba lehetett volna rágni, mégiscsak utalás szintjén maradt. a dolog, vagy ugyanez a helyzet kevin sztorijával, akár később, a feleségével kapcsolatban.)

arra pedig, hogy mit nem vesz észre a néző bőven elég megnézni az itteni vagy a netes reakciókat bizonyos felfedezések kapcsán, amikre egyesek csak részekkel később döbbentek rá, hogy már volt róluk szó.

és éppen azért nem tűnik giccsesnek sem, mert az évad során számos olyan pillanat volt, amikor adta magát a ziccer, hogy egy összeborulásra vagy nagy búsulásra kerüljön sor nagyzenekari kíséret mellett, és nem egyszer pont ennek az ellenkezőjére került sor, elviccelve a dolgokat, vagy a sírós jelenet helyet felemelő folyományt választva. nyilván van ellenpélda is, de közben tényleg mintha versenyt űztek volna abból, hogy ne a már járt utat vegyék igénybe, hogy szembemenjenek az elvárásokkal.

trader - 2017. 09. 03. 14:15

Melyik jelelenet volt az a hosszù, vágás nélküli?
8/10

winnie - 2017. 09. 07. 07:02

trader: a veszekedés. elég intenzív volt.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz