login |

Pilot-mustra: Rellik – 1×01

2017. 09. 13. 21:45 - Írta: winnie

18 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, kritika, pilot-mustra,

If we could go back far enough, if we could understand why people do what they do, if we could understand the motive, maybe we wouldn’t have spent so much time chasing our own tails.

Ha tegnap a Liar pilotját 8-asra értékeltem, akkor az ugyancsak Henry és Jack Williams által jegyzett Rellik-et “muszáj” magasabbra kihoznom. Azonban míg előbbiben a sztori, vagyis az alaphelyzet és a színészek viszik a pálmát, a Rellik a sorozat szerkezete miatt érdemli ki nálam ezt az érdemjegyet, mert határtalanul élveztem, hogy időben visszafele haladva ismerjük meg a történetet.

RELLIK – 1×01 – 8,5/10

Értelemszerűen, aki az efféle kunsztra nem indul be, az kezelje helyén az osztályzatot, mert alapból elsőre nem kapna tőlem kiemelést sem a történet, sem a karakterek, sem pedig a színészek. Na, nem mintha gond lenne velük (sőt!), csak éppen egyrészt az idővel való trükközés teljesen leköti az ember figyelmét, másrészt a sztorinak mondhatni a lecsengését látjuk, azzal pedig nehéz alapozni. Azért megpróbálnak.

Mondjuk a felfedezés örömre és a puzzle jelleg miatt érdemes minél kevesebbet tudni a sztoriról, de annyit talán elárulhatok, hogy egy áldozatait savval leöntő sorozatgyilkos elkapásával kapcsolódunk be a sorozatba, és innen haladunk visszafele, s ismerjük meg az eset részleteit, hogy a rendőrség miként jutott a nyomára, illetve, hogy ő mi mindent csinált. Nyilván nem a kiléte a kérdéses (hmm…), hanem az indíték és sok minden más.

A Rellik szerkezete a pár hete a Netflix-en bemutatott Shimmer Lake-ére hasonlít. Abban mondjuk a napokat láttuk visszafele, a pénteki után a csütörtöki, majd a szerdai eseményeket, itt pedig egy bizonyos eseménysor, pár jelenet után kapunk egy visszatekerést, és egy néhány órával korábbi időpontot, melytől induló új jelenetek nagyjából azon a ponton fognak véget érni (és újabb visszatekerést kapni), ahol az előző jelenetfüzér elkezdődött.

Nem tudom, mennyire tiszta így leírva – nézve egyértelmű a dolog. Illetve…, egy ideig elég egyértelmű volt, de amikor egyszer a “visszatekerés” során nem csak a már mutatott jeleneteket láttuk pörgetve, hanem új snitteket is kaptunk, akkor hirtelen nem tudtam, mit gondoljak, annyira tele lett információval fejem, és még jobban próbáltam odafigyelni.

Az efféle idővel trükköző alkotások esetében mindig nagyon fontos kérdés, hogy van-e funkciója magának a kunsztnak. Itt látszólag van, legalábbis azt már most meg lehet állapítani, hogy nagyon működik az, ahogy idővel (az időben hátrahaladva) kezd összeállni a kép, kapunk nagy felfedezéseket, ráadásul nem csak az esettel kapcsolatban, hanem nagyon ügyes megoldás, ahogy apróságok tűnnek fel teljesen más fényben, mint először.

Az pedig mindenképp érdekes agytorna, ahogy újabb és újabb karaktereket kell befogadnunk, de nem ám úgy, hogy kvázi bemutatkoznak nekünk (lőttek a tankönyvszagú expozícióknak), hanem mondhatni az elköszönésük, az idővonal szerinti utolsó jelenetük révén.

A poén egyébként az az egészben, hogy szinte biztosra veszem, hogy nem az (időben) első jelenettel fog zárulni a sorozat, hiszen már a pilotban is történtek magyarázat nélkül hagyott dolgok, olyasmik, amiket visszafele haladva nem fognak megmagyarázni. Szóval csak ara tudok gondolni, hogy valamikor el fogunk indulni előre is, esetleg egy másikat szálat követve.

A szerkezete miatt a Rellik (számomra) mindenképpen újranézősnek tűnik – mármint nem a teljes évadra célzok (az ki tudja, jól sikerül-e?), hanem arra, hogy egy epizódot nem hátrány többször is megnézni, hogy korábbi, a fülünk mellett elsőre elsuhanó célzások meglegyenek, illetve, hogy bizonyos emlegetett nevekhez tudjak később bemutatásra kerülő személyeket kapcsolni.

Ezzel kapcsolatban egyébként van egy fura dilemmám is, a fenti ellenére sem tudom, mennyire érdemes visszanézni mondjuk az 1×01-et. Ugyanis így biztos, hogy elkezdek agyalni azon, hogy mi a legelső jelenetek másodlagos értelme (a benzinkútnak és a sörnek, a temetőnek és a doboznak, a főhős hangulatának), és félek, hogy idő előtt összeáll bennem a kép, holott szeretnék benevezni az utazásra és végig menni a Rellik által felkínált úton.

Persze az én belső vívódásom mit sem változtat azon a tényen, hogy nagyon élveztem ezt a pilotot. És megismétlem, hogy egyelőre nem (csak) a sztori miatt, hanem mindenképp a szerkezetnek köszönhetően. Azt hiszem, hogy nem véletlen, hogy a hasonló megoldással elmesélt Memento nálam minden idők egyik legjobb filmje. Nem bénkódnék, ha a Rellik ott lenne az idei legjobb újonc sorozatok között.

ui: Annyira elmerültem a szerkezetben és a technikai kérdésekben, hogy a megvalósításról nem is írtam. Csak a zenét hadd emeljem ki, vagyis a “zenét”. Nem tudom, minek tituláljam, de nagyon jó, disszonáns, feszült, felkavaró.

18 hozzászólás Ne habozz!

m76 - 2017. 09. 13. 22:03

Mindig azt vallottam, hogy ha csak az időrend összekuszálásával tudják érdekessé tenni a sztorit akkor ott valószínűleg nem elég érdekes az az alapsztori.

Ezért is utálom X idővel korábban expozíciókat is.
Ha elég jó a sztori akkor jó lesz időrendben is, ha nem, akkor meg megette a fene.

Memento is egy nesze semmi fogd meg jól sztori volt számomra, hiába zengtek ódákat róla.

Amikor az egész történetvezetés egyetlen csavarnak van alárendelve, ott mindig kilóg a lóláb. A legegyszerűbb deus ex machina az ha visszafelé mondják el a történetet hiszen így semminek sincs értelme egészen az utolsó pillanatig. Én meg minek szenvedjek végig egy órányi inkoherens jelenetet egy pillanatnyi relevációért a végén?

Hát ez a véleményem a fordított időrendes művekről. Szóval nekem a pontszám a helyén kezelve a reciproka lenne kb.

winnie - 2017. 09. 13. 22:19

a kulcsszó a funkció. ezt ki is emeletem, mert hiszem, hogy én vagyok az első, aki kikel a funkciótlanul használt narratív eszközök ellen, amikor pl. egy akciójelenetet kihoznak a végéről az elejére, hogy a néző ne kapcsoljon el. (oké, ez is funkció, érted.)

de van olyan film (vagy sorozat), ami alapból nem lenne érdekes, de összekuszálva igen? jó, lehet, hogy van, de sokan elkövetik azt a hibát, hogy szélsőségekben gondolkodnak. itt nem arról van szó, hogy így érdekes, úgy meg nem is érdekes. hanem arról, hogy így érdekes, úgy meg még sokkal, de sokkal érdekesebb.

(egyébként ez az a pont, ahol az embernek ki kell lépnie a három fal közül és realizálnia, hogy ez egy írói eszköz. eleve így akarják elmesélni a történetet. eleve úgy találták ki a sztorit, hogy így működjön leginkább. nem arról van szó, hogy megírják a sztorit, majd rájönnek, hogy nem működik, és hirtelen megfordítják az idő folyását, vagy összevissza szabdalják:) ha így maxolható ki az érzelmi komponens, ha így a legszórakoztatóbb, ha így STB., akkor így fogják tálalni. (de nyilván azért így maxos, mert maxosnak akarták ekképp tálalva.)

(nyilván elfogult vagyok, mert a közönséges bűnözők, ami minden idők legjobbja, ugyancsak babrált időszerkezetű, de megint csak, direkt így van megalkotva. mondjuk az csavarközpontú.)

a lényeg, hogy ez a sorozat direkt így van tervezve, mint ahogy vannak film és könyvek, vagyis történetek, amik úgy a leghatásosabbak (mert úgy akarják tálalni őket), hogy E/1-ben mesélik el. ilyen vagy olyan okból. és narratíva sokféle lehet. ez egy ilyen. de narratíva valamilyen szinten mondjuk a Bram Stoker-féle Drakula levélregényes formátuma is. az is lehetne sima elbeszélés, az író mégis így döntött. (oké, akkor az volt a divat, mert a Frankenstein is hasonló, de a lényeg a lényeg:)

“Én meg minek szenvedjek végig egy órányi inkoherens jelenetet egy pillanatnyi relevációért a végén? ”

ez az, ami nem csak a visszafele mesélt sztorikra lehet igaz. (sőt, például a mementóra abszolút nem volt igaz. abban hatalmas pluszt adott egy éni dráma, a főhős tragédiája, sőt, az amnézia miatt még indokoltnak is tekinthető ez a történetmesélés.)

de itt jön be az, hogy neked egy sztori ezt nyújtja (ez van), míg nekem, ahogy a végén is írom, egy marha jó, agyalásokkal teli utazást. de persze ez többek között azért is van, mert szeretem a rejtvényeket. azokban sem az a jó, hogy elolvasom a gagyi poént, ami kijött egy skandináv rejtvényben a karikatúrához, azt már 8 évesen sem néztem meg, hanem az, ahogy egymás után kitöltöm az üres négyzeteket betűkkel, ahogy szép lassan megtelik a kezdetben teljesen üres oldal.

“Szóval nekem a pontszám a helyén kezelve a reciproka lenne kb.”

benne van, nyilván erre nagyobb az esély, mint ahogy az is benne van, hogy 10/10, mert lehet, hogy vannak egyéb aspektusai, amitől elalélsz. (jó példa lehet, hogy sok valóságshow-t kutyázó ember nyilván azért sem néz realityket, mert “retteg” attól, hogy egy megtetszik neki, és aztán kiderül, hogy az általánosításon alapuló korábbi hozzáállása fals volt. az effélére megtérésekre folyamatosan láthatunk példákat, pl. a mostani magyar survivor esetén, de én is 35-ön túl jöttem rá, hogy brokkoli teljesen jó, addig inkább nem kóstoltam meg, mert gázul nézett ki:)

winnie - 2017. 09. 13. 22:56

na, a zenêről meg nem is írtam, pedig nagyon állat. mindegy, kapott egy ui-t.

Quantumleap - 2017. 09. 14. 08:36

Tehát akkr ez a sorozat olyasmi szerkezetű, mint filmben a Memento vagy a Visszafordíthatatlan?

winnie - 2017. 09. 14. 09:13

a memento másféle, mint a visszafordíthatatlan, mert az kétrétegű, nem sima visszafele mesélés.

ez meg:

“itt pedig egy bizonyos eseménysor, pár jelenet után kapunk egy visszatekerést, és egy néhány órával korábbi időpontot, melytől induló új jelenetek nagyjából azon a ponton fognak véget érni (és újabb visszatekerést kapni), ahol az előző jelenetfüzér elkezdődött.”

bár nyilván csak a pilotról tudok nyilatkozni, mert leírtam a szerkezettel kapcsolatos kétségeimet, hogy szerintem ez sem lesz ennyire egyszerű.

checkmate - 2017. 09. 14. 12:58

Egek, most esett le, hogy a rellik killer visszafelé olvasva.

Irgum76 - 2017. 09. 14. 13:13

én nekem nagyon bejön ez a formátum

Memento és egy másik ami még jobban anno tv-ben csíptem el fiatalokról szól akik a végén-elején egy tömegkarambolban halnak meg vagy ilyesmi
rég láttam csak arra emlékszem, hogy baromi jó volt

szóval én ezt biztos bepróbálom ha lesz felirat

Irgum76 - 2017. 09. 14. 13:22

á megtaláltam a címe: “11:14”

Sorozatgyilkos - 2017. 09. 14. 13:33

Egyelőre tetszik, de nem nagyon látom, hogy milyen wtf pillanatért nézzem meg majd az utolsó részt. Szinte minden meg lett magyarázva az első rész végére, csak a motívum nem. Az, hogy vannak feleslegesnek tűnő szereplők, lehet, hogy csak beetetés.

Valóban lehet, a végén az lesz, hogy az utolsó rész utolsó 10 percre nem visszafelé fog mennni, hanem egyenesen előre.

Mindenesetre tök jó, hogy a HBO hetiben elhozta nekünk ezt és a Liart, 6 rész még épp elfogyasztható mindkettőből. Viszont annyira zártnak tűnik a 2 formátum, hogy nagyon meglepődnék a 2. évadok berendelése hallatán.

johnny336 - 2017. 09. 14. 16:29

Columboban is megmutatták az elején a gyilkost és az MO-t, mégis működött.

Sorozatgyilkos - 2017. 09. 15. 12:59

Igen, a Columbo 40 éve működött, de manapság 2 rész után kasza lenne :) Ettől függetlenül, végignézem, hiszem már csak 5 részről beszélünk.

Irgum76 - 2017. 09. 15. 13:36

hát nem tudom ti mit néztetek de baromira nincs ez lezárva, sőt!

az idő tekergetés annyira itt nem jött be
ha jól vettem észre akkor nem folyamatosan lépdel hátra az időben hanem ide-oda ugrál

mindenesetre tetszett jöhet a folytatás

ja van hozzá magyar felirat ha valakit érdekel

winnie - 2017. 09. 16. 14:41

Irgum76: hogy érted, hogy lezárva? vagy a sorozatgyilkos-féle kommentre célzol? abban biztos vagyok, hogy tovább fogunk menni a sztoriban, mert van pár dolog, ami kérdőjeles (a rendőrségi bunyó, a nyomozó felfedezése, stb.), de ettől még az évad lehet, hogy lezárt.

” ha jól vettem észre akkor nem folyamatosan lépdel hátra az időben hanem ide-oda ugrál ”

nem néztem az időpontokat, de ez alatt mire gondolsz? nekem csak az tűnt fel, hogy az egyik tekerésnél hirtelen láttunk addig nem mutatott jeleneteket, amit nem értettem.

Irgum76 - 2017. 09. 16. 17:14

az idő pontoknál úgy értettem, hogy egyszer a kezdéstől pl 10 órával ezelőtt aztán 3 órával ezelőtt és 5 órával ezelőtt
szóval nem lineárisan folyamatosan visszafelé hanem vissza kezdőpontra és onnan egy előző jelenet előtt vagy után játszódó jelenet jön
de lehet csak én kavarodtam bele :)

vigyázat SPOILER

hogy nincs lezárva azt arra értettem, hogy oké a végére kiderül, hogy tényleg ő volt az aktuális gyilkosság elkövetője
de az is, hogy kényszer hatására tette minden valószínűség szerint az igazi sorozatgyilkos kényszerítette rá
szóval nincs meg az igazi elkövető

gromit - 2017. 09. 18. 21:48

Na, végre megnéztem – elsőre lelőttem, hogy fáradt vagyok és nem veszi az agyam. Ezt tényleg csak frissen szabad nézni, nagyon kell figyelni, de már volt pár dolog, ami összeállt. Bírom ezt a kirakósdit én is.

“az idő pontoknál úgy értettem, hogy egyszer a kezdéstől pl 10 órával ezelőtt aztán 3 órával ezelőtt és 5 órával ezelőtt”

én úgy vettem, hogy mindig az _előző_ megmutatott jelenethez képest ugrunk vissza: először 10 órával előbbre, aztán 3 órával korábbra, aztán megint 5 órával korábban, így ez már össz -18 óra.

“érdekes agytorna, ahogy újabb és újabb karaktereket kell befogadnunk, de nem ám úgy, hogy kvázi bemutatkoznak nekünk”

Ezt a The Missing s1-ben is nagyon jól művelték, csak ugye másképpen (a jövőben fel-felbukkanó figurákról később derült ki, hogy a múltban kik voltak, és hogyan jutottak el a “jelen” állapotjukba)

SPOILER nyilván

Ha mindig csak visszafelé ugrálunk, akkor nyomozásilag nincs rendes lezárás (illetve a nyomozást lezártnak tekintik, a tettes, vagy mastermind szabadon lófrálhat továbbra is). Vagy esetleg az lesz az s2, merthogy nekem nagyon úgy tűnt, hogy az utolsónak elkövetője csak a fickó, ahol még a rendőrség is megállapította, hogy nem pont ugyanolyan az elkövetési módszer. És ugye ott volt a kamera és a memóriakártya…

Nézés közben megfordult a fejemben, hogy ehhez így sok lesz a 6 rész, de a legvégén mutatott jelenet azért nagy felfedezést ad.

retnuh - 2017. 09. 19. 00:35

“én úgy vettem, hogy mindig az _előző_ megmutatott jelenethez képest ugrunk vissza: először 10 órával előbbre, aztán 3 órával korábbra, aztán megint 5 órával korábban, így ez már össz -18 óra.”

ez sztem így van, számomra tök egyértelmű a jelenetekből…

én azt várom, h a sorozat történetmesélése pl a TRUE DETECTIVE S01-hez lesz hasonló…azaz félidő után elindul előre a történet… ;)

FrankLuck - 2017. 09. 19. 20:50

Adtam egy esélyt a második résznek, mert az elsőt kicsit fáradtan néztem és nem igazán kötött le – nos, a második még annyira sem, nem tudom eldönteni, hogy baromi lassú vagy csak simán nem működik nálam ez a szerkezet. Mindegy, van mit nézni.

Snoopyzit30 - 2017. 09. 25. 17:53

“nem tudom eldönteni, hogy baromi lassú vagy csak simán nem működik nálam ez a szerkezet”

Ugyanezt éreztem úgy 1,5 részig, aztán valamiért mégis tovább néztem és a 2. rész 2. fele már lekötött annyira, hogy megtartson a sorozat. Főleg, hogy most feldobtak egy labdát a sebhelyes arcú nő és a laptop kapcsán.
Érdekesek még azok a pillanatok is, amikor 1-1 későbbi esemény azáltal nyer értelmet, hogy látjuk az előzményt, emiatt van egy folyamatos “aha-élmény”.

Nem könnyű megemészteni egyébként a látottakat. Valamint a rendőrkollégák magánélete pl. totál töltelékszálnak tűnik.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz