login |

The Crown: a 2. évad

2017. 12. 26. 15:00 - Írta: BotondB

16 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, kritika,

A tavalyi év egyik legkellemesebb meglepetése (pilotkritika, évadkritika) volt a Netflix hat évadosra tervezett megaprojektje, a II. Erzsébet több mint hatvan éves (és még mindig zajló) uralkodását bemutató The Crown.

A kosztümös történelmi drámákkal, noha sosem voltak komoly gondjaim, de eddig valahogy mindig elkerültem őket, így kifejezetten jó volt látni az első évad felemelő pillanatait, kiváló alakításait, és a rengeteg elköltött pénzről tanúskodó gyönyörű fényképezést és díszletet.

Az újabb szezonnal kapcsolatban így már egyáltalán nem volt bennem sok kétely, és szerencsére igazam is lett, hiszen ismét egy erős és lebilincselő szeletét ismerhettük meg Elizabeth életének. A néhány apróbb negatívum mellett sok területen fejlődni tudott a sorozat, így összességében is előrelépésnek tekinthető a végig stabilan erős szintet hozó második évad.

A tovább után spoileresen folytatom.

Tavaly, ahogy haladt előre a történet, egyre nyilvánvalóbbá vált a főszereplő és férje között húzódó ellentét, amelyet elsősorban Philip saját háttérbe szorulása miatt jelentősen sérülő büszkesége okozott. Ezek után persze sejteni lehetett, hogy idén is fontos szerepet játszik majd a történetben a királyi pár házasságának aktuális állapota, sőt az első három epizód javarészt ekörül a téma körül forgott.

Egy-egy pillanattól eltekintve azonban nagyon nehezemre esett azonosulni Philip érzéseivel, amihez nagyban hozzájárult rendre gyerekes és kötözködő viselkedése, kamaszos frusztráltsága. Feleségével közös vitáiban is mindig a sértődésre kereste a lehetőséget, míg Elizabeth sokkal pragmatikusabb, érettebb hozzáállást tanúsított.

Utóbbi tulajdonsága miatt ugyanakkor az uralkodó ritkán tudott igazán érdekfeszítő karakterként feltűnni a történetben, míg Philip körül mindig izzott a levegő, elképzelhetetlen volt, hogy az embernek ne legyen vehemens véleménye aktuális megnyilvánulásairól.

Szintén nagyon érdekes volt Philip közeli barátjának, Mike Parkernek és feleségének kapcsolata is. Eileen viszontagságos küzdelme a válás eléréséért diszkréten és objektíven, mégis egyértelműen ábrázolta a korbeli nők többségének elnyomott helyzetét házasságukon belül, amely bizony még az angol királynőre is vonatkoztatható volt néhány alkalommal.

Ezután, ahogy elértük az évad közepét, úgy érkeztek meg sorban a mindig kiváló, félig-meddig különálló részek.

Margaret idei „epizódja” későbbi férjével való találkozásukat mesélte el ismét bizonyítva, hogy Elizabeth húga a sorozat talán legérdekesebb és legellentmondásosabb szereplője, aki nem titkolt hibái és néha kifejezetten rosszindulatú megjegyzései ellenére is nagyon szerethető tudott maradni számomra.

Vanessa Kirby alakítása pedig mindenképp említést érdemel, fantasztikusan jelenítette meg a karakter belső vívódásait, míg Matthew Goode inkább csak korrektül hozza az első pillanattól kifejezetten taszító személyiséggel rendelkező Tony Armstrong-Jonest.

Az évad legerősebb epizódja csak ezt követően érkezett, melyben végre mélyebben boncolgathattuk a brit királyi család valódi szerepét, szimbolikus jelentőségét, vagy épp jelentéktelenségét a királynővel kapcsolatban éles kritikát megfogalmazó Lord Altrincham történetén keresztül.

Nagyon érdekes belegondolni, hogy milyen elenyésző az uralkodó tényleges hatása az ország helyzetére, s milyen szinten korlátozódik tevékenysége a folyamatos és idegőrlő mesterkéltségre, valamint a divatjamúlt hagyományokra.

VIII. Eduárd gyors véget érő visszatérése és Margaret esküvője után két újabb epizodikus történetet kaptunk, melyek közül az előbbi Elizabeth és Philip találkozását mutatta be a Fehér Házból érkező Kennedy házaspárral.

Sajnos az élvezetet jelentősen csökkentette a botrányosan gyenge casting, Michael C. Hall szerintem hatalmas mellényúlás volt JFK szerepére, de Jackie sem járt sokkal jobban. Egyedül Elizabeth reakciója, azaz ghánai kalandja és az őt ért sérelmeken való felemelkedése szolgáltatott némi vigaszt az elpocsékolt lehetőség után.

Ezután az ifjú Charles herceg is előtérbe került (most először), melynek során megismertük iskolai hátterét, de leginkább apjához fűződő viszonya szempontjából volt tanulságos az epizód.

Ha eddig unszimpatikus volt számomra Philip, akkor itt egyenesen megundorodtam saját gyermeke iránt tanúsított lelketlen viselkedésétől és feleségének adott gyomorforgató ultimátumától. Lehet, hogy ezzel már túl messzire megyek, de érzésem szerint kár volt elpazarolni a rész felét az ő történetére, mert nem sok együttérzést váltott ki belőlem ezek után, hiába volt borzalmas és megrázó, ami a családjával történt.

Azt is elkeserítő volt látni, hogy Charles (és gondolom a többi gyerek esetében is) „igazi szülei” sokkal inkább a palota különböző alkalmazottai, vagy épp Philip és Elizabeth ilyen-olyan ismerősei voltak.

Végül a fináléra ismét visszatértünk a főszereplőpáros házasságához, az események ezúttal Philip esetleges hűtlensége körül forogtak, bár a sorozat készítői elég egyértelműen állást foglaltak a meglehetősen homályos ügyben.

A fordulatos évadzáróról persze végig tudni lehetett, hogy hova fog kifutni, így az utolsó jelenet Elizabeth és Philip senkit között sem ért meglepetésként. Ez egyébként szépen lett megírva, a korábban inkább csak átlagos alakítást nyújtó Matt Smith is ügyesen felnőtt a feladathoz, de ennek ellenére ambivalens érzéseim voltak és nem tudtam teljesen őszintén mosolyogni közben.

Mindent egybevetve ugyanakkor ismét színvonalas, és élvezetes évadot kaptunk a The Crown készítőitől. Claire Foy fantasztikusan alakított az egész évad során, egészen kevés elég volt, ahhoz, hogy rengeteget mondjon, míg a többi fontosabb szereplő a már említett Vanessa Kirby kivételével inkább a kötelezőt tudta csak hozni nekem (de hiányzott innen John Lithgow Churchill-je!).

A látvány továbbra is ámulatba ejtően szép, a kivitelezés minden elemében színvonalas volt, az aktuális időszakhoz kapcsolódó magánéleti vagy épp világtörténelmi események pedig továbbra is lebilincselően hatottak, így ezek után egy erős 8.5/10-re értékelném a sorozat második évadját. Jövőre jönnek az ismét két szezonra érkező színészek, mi pedig reménykedhetünk, hogy erős gárda épül az új szezonok főszereplőjének érkező Olivia Colman köré, és a The Crown megmarad korunk egyik legigényesebb, minőségi drámasorozatának.

16 hozzászólás Ne habozz!

Adam9456 - 2017. 12. 26. 17:11

Nagyon jó volt az évad, nekem még talán jobban tetszett mint az első. A színészek egytől egyig kiválóak főleg Vanessa Kirby mint Margaret hercegnő, mindig ellopta a showt, a két rész amiben őrá és a férjére fókuszáltak nagyon érdekes volt. Claire Foy, Matt Smith is nagyon hitelesek voltak, Alex Jennings is kiemelendő abban az egy részben ami róla szólt.
Érdekes hogy minden rész egy-egy külön kis lezárt kerek történet volt bizonyos karakterekre fókuszálva, persze átívelésekkel.
A látvány, a zene, a hangulat, az akkori történelmi események bemutatása mind elsőosztályú.
Bár a két miniszterelnök jóval gyengébb jellem volt mint Churchill az évad összességében így is tetszett. Én nem sokat tudtam annyira róluk (Eden és MacMillan) érdekes volt látni az ő hatalmukat és bukásukat. Szuezi válság, Kennedy-ék látogatása, 50-60-as évek világa tetszett.
A kedvenc részeim a ötödik a kritikus újságíró cikkével és a tanácsokkal királynő karácsonyi beszédével, a hatodik a Magburg fájlokkal és a volt király, David (Edward) visszatérésével meg a kilencedik, Philip és Charles párhuzamos gyerekkorával, számomra ez az utóbbi az év egyik legjobb sorozatrésze volt. Külön plusz hogy egy részét Sopronban forgatták.

abba - 2017. 12. 26. 20:52

Köszi a kritikát.
Érdekes, nekem szinte hiányérzetem volt a 10. rész végén, nem éreztem annyira kereknek, és emiatt elszomorított az a tudat is, hogy jövőre új színészeket láthatunk majd a szerepekben.

Claire Foy idén engem teljesen meggyőzött az alakításával, nem egy emlékezetes jelenetet az ő kisugárzásának és játékának köszönhettünk.

Matt Smith-t én mindig nagyon szeretem, bár az egy kicsit bánt, hogy ennyire egyértelműen negatív figurának írták meg Fülöpöt – egyetértek, kevés lehetőség volt az együttérzésre, pedig Smith-ben megvan, hogy bármit el tud játszani, és itt is beleadott apait-anyait, csakhogy nem nagyon adtak neki lehetőséget egy humánusabbb férfi megformálására..
Gondolom, ez lett volna a 9. rész, de én sem éreztem együtt a fiatal Fülöppel, csak a legeslegvégén, amikor felnőttként is azt hangoztatta, hogy az ő hibája volt a nővére halála. Ezt jobban ki kellett volna bontaniuk!

Vanessa Kirby idén is csodálatos volt, mindegy mit csinált Margaret ebben az évadban, részegen táncolt vagy zihált Matthew Goode közelében, a színésznő bámulatosan uralta a jeleneteket.

A JFK epizóddal nem értek teljesen egyet – nekem nagyon tetszett, és érdekes volt az Erzsébet-Jackie kapcsolat ábrázolása is. Az mondjuk igaz, hogy a rész lényege Erzsébet önállósodása, “uralkodása” volt, és az érzelmi csúcspontot is a gánai jelenet hozta.

Összességében véve úgy érzem, az évad első fele összetartóbb, kerekebb lett, mint az epizodikus második fele. Az, hogy mindegyik részben ennyire más témát boncolgattak, kevesebb lehetőséget adott az elmélyülésre.
De még mindig kiváló. 9/10.

Lajos26 - 2017. 12. 26. 22:53

Nagyon unalmas volt az évad az első 2 rész, az edwardos és a beiskolázós rész kivételével. Alig bírtam végig szenvedni. Nem tudom, mit gondolhattak az első évad után. Akkor még Churchillnél egész fél részek szóltak a miniszterelnökről, egészen portréfestésig bezárólag minden volt, nem beszélve az világszintű aktuálpolitikáról, itt meg most képesek voltak kihozni a Kennedy-témát egy Jacqueline Kennedy-s féltékenykedési nyöszörgésre, míg az elnök meggyilkolása kapott vagy 1 percet, a kubai rakétaválság el se hangzott, nem beszélve sok más érdekességről.

A Margit/fényképész-résznél már többször kellett nekikezdenem, hogy meg tudjam nézni. A királyi udvaron belüli fejlemények ezek szerint véget értek, nem voltak személycserék, mint az első évadban, nem kellett soha jogászkodni se, semmi elmélkedés az uralkodásról, volt helyette női szerepkörről szóló siránkozás.

Fülöp múltja is többet érdemelt volna a Charles-os rész kis epizódjainál, ha már ilyenbe belemennek.

Remélem a kövi évad jobban hasonlít majd az elsőhöz, többet szólhatnának az angol politikai életről, Macmillan feleségével való viszonya nekem nem eléggé érdekes e téren.

Lila75 - 2017. 12. 28. 15:40

A sorozat magyar premierjéről lehet bármit tudni?

boribon13 - 2017. 12. 31. 14:07

Nagyon vártam már a kritikát! :)
Majdnem mindennel egyetértek amit írtál, főleg Philip-re vonatkozólag- engem nagyon felzaklatott az, ahogyan őt ábrázolják, remélem ennek mondjuk 90%-a elferdítés, mert különben Erzsébet egy ritka magányos és szomorú életet élhetett….! Különösképpen érdekes volt az, hogy ha meggondoljuk, Philipnek “csak” azt kellett elszenvednie amit igazából minden nőnek kb.aki megházasodott :D (a megcsalást leszámítva persze, szóval…..) ennek tükrében különösen nevetséges és dühítő az állandó hisztizése… egy dolgot láttam csak másként, nekem nem lett érdektelen, hogy mi van Erzsébettel, pont hogy annyira mélyen vele tudtam érezni, annyira átéltem milyen lehetett neki az, hogy egyedül van, neki kell a fegyelmezett, rendezett úrinőnek lenni, mikozben a férje undorítóan és nevetségesen viselkedik….:/
A Kennedy látogatás nekem is nagy csalódás volt, főleg mert nagy Dexter rajongó voltam annak idején, úgyhogy vártam a dolgot :(
Nekem az évadban talán pont Margaret lett érdektelen(mondjuk az elso évadtól kezdve nagyon antipatikusnak találtam), sokszor úgy éreztem “csak bele kellett tenni”.

Lanie - 2018. 01. 01. 12:08

Margaretet én is sokszor csak egy helyét nem találó, rettenetesen unatkozó, mindegy kihez házasodó nőnek találtam, de a színésznő kivételes munkát végzett az biztos. Foy fantasztikus mint mindig, nekem végig rátapadt a tekintetem amíg játszott, érdekesnek találtam azt, ahogy összehasonlították sokszor a kor szépségeivel, legyen az színésznő, vagy maga Jackie. Nem tudom egyébként, mennyit lehet arról tudni, hogy Fülöp valóban úgy viselkedett mint ahogy a sorozatban láttuk? Van valami alapja vagy csak kitaláció a nem annyira működő házasság sok más mellékes szállal?

_Peter - 2018. 01. 02. 12:47

Vanessa Kirby fantasztikus. Claire Foy is. Annyira jól játszotta a vívódás jeleneteket a királynő, feleség, anya minden egyben problémák. Nem lehetett volna még megtartani ezt a gárdát öregebbre sminkelve?

A Kennedy casting nagyon félrement Dexterrel. Ellenpéldaként az fel se tűnt sokáig a Game of Thrones High Sparrow volt Macmillan.
Suez válság közben megemlíthették volna okt. 23-át. Vagy pont ez a reális benne, a Nyugatnak akkor Suez volt a fontosabb.

“Van valami alapja vagy csak kitaláció a nem annyira működő házasság sok más mellékes szállal?

A válás nem lehetőség, botrány nem lehet. Ezért ha volt is valami félrelépés, a szőnyeg alá söpörték. Emiatt nem tudni. Sorozat szempontjából pedig unalmas lenne a valóság, hogy Philip tudta mire vállalkozik és támogató volt. Bizonyára ki van színezve pár dolog a sztori kedvéért. Az első évadban az volt a nagy téma Philip nem akart térdelni Elizabeth koronázásán. A valóságban semmi probléma, hiszen tudta mivel jár a protokoll. Inkább a gyerekek neve miatt bosszankodott Philip, akkor sem Elizabeth-re volt mérges mert Churchill nem engedte a trónörökös neve Mountbatten legyen.

A sztori kedvéért szerintem gyakran felnagyítanak dolgokat és túl fekete-fehér módon mutatják be. Utána olvasva Eden és Macmillan sem volt ám ilyen tutyimutyi figura ahogy itt bemutatták. Edward náci kapcsolatainál is kihagyták ő onnan indult ki alapvetően, hogy gyűlölte a Romanovokat lemészárló komcsikat az egész komcsi rendszert és a két rossz közül kisebbik rossz alapon inkább a németekkel szövetkezett volna. (Olyasmi szemlélet ez mint Patton tábornok, aki megvetette a szövetséges szovjeteket. Ő ténylegesen fel akarta szabadítani Európát és nem úgy fele a komcsik játszótere legyen a nácik után. Ha engedték volna neki Patton előbb ért volna Berlinbe és a hidegháborúra figyelmeztetve mondta addig kellene megcsapni a ruszkikat amíg az amerikai légifölény és tankok meg az atombomba mellettük szól. Csak a politika addigra már felosztotta a térképet Jaltában. Természetesen ilyen szövegek után Patton rejtélyes balesetben meg is halt.)

Már nem volt állandó szereplő, mégis Tommy szövegei voltak a legütősebbek. :)
Ahogy magyarázott Margaret fotósáról “és ezek csak a természetes kapcsolatok” na meg amilyen fejet vágott amikor a királynő rossz helyre tette vissza az ólomkatonáját :D
Philip, anyakirálynő és Tommy italoznak na azt kár nem láttuk.

Három kiemelkedő rész:
Margaret Beryl epizód
Lord Altrincham javaslatai
Edward pofára esése

Nagyon várom a következő évadokat, még mennyi sztori vissza van: Charles és Mountbatten IRA terroristák, Thatcher, Falkland, Diana

Nagyon szívesen megnéznék ugyanilyen Netflix minőségben egy Romanov sorozatot is, abból 2 évad elég lenne.

winnie - 2018. 01. 02. 13:08

“Nem lehetett volna még megtartani ezt a gárdát öregebbre sminkelve?”

az öregsmink szerintem nagy hiba lett volna. az, ami pár jelenetben ellőhető, nagyon fake benyomást kelthet folyamatosan, órákon át, és ha csak egy kicsit is elcsúszik a dolog, akkor onnantól kezdve annyi az ember szemében a sorozat komolyan vehetőségének.

winnie - 2018. 01. 02. 13:08

“Nagyon szívesen megnéznék ugyanilyen Netflix minőségben egy Romanov sorozatot is, abból 2 évad elég lenne.”

nem tudom, hogy erre céloztál-e, de az amazon pont két évadot rendelt be a romanov-sorozatból matt weiner készítésében, bár az antológia lesz.

Lanie - 2018. 01. 05. 20:42

Így is nagyon szuperül megoldották, hogy Foyt simán öregebbnek láttam ebben az évadban mint az előzőben. Persze szeretjük őket és félünk mi rajongók, hogy mi sül ki egy másik szereplőgárdával, de azért várom is persze eléggé.

_Peter - 2018. 01. 05. 21:32

“az öregsmink szerintem nagy hiba lett volna”

Meggyőztél. Csak azért gondoltam hirtelen, Foy 33 évesen eljátszotta a 23 éves királynőt, akkor a 43 éveset is akár? Megfordítva a kérdést lehetett volna még sztorikat találni a királynő fiatal korából és úgy még egy évad Foy? Csak okoskodás, mert Foy, Kirby és Smith telitalálat casting voltak. Ha a 3. évad végén már 50 éves királynő akkor tényleg nem lett volna jó Foy. Úgy biztos jobb lesz a hat évad, hogy két évente csere.

Aleysa - 2018. 01. 15. 19:33

Ez az a sorozat, amit nézek, mert egyszerűen lebilincselő, pedig utólag elgondolkodtam már.pár résznél, hogy mi a csudáért köt le ennyire, mikor nem történik sokszor szinte semmi. Talán ez is azt mutatja, hogy mennyire zseniálisan megoldották. Claire Foy csodálatos, gyönyörűen bemutatja azt a rengeteg mindent ami a felszín alatt játszódhat benne, számomra nagyon szimpatikusan jeleníti meg Erzsébetet. Annak ellenére, hogy nem volt cél, hogy különösebben művelt legyen, vagy túl okos, ami azért megdöbbentett, van benne kurázsi. Érzelmileg is intelligens, meg alapból is. Philippel kapcsolatban vegyesek az érzéseim, én mondjuk nem látom mitől volt ő olyan vonzó, de ok. A színész jó, és zseniális amikor a feleségére reagál néha. Mint ahogy fentebb is írták, én is bízom benne, hogy nem egy ilyen kicsit pojáca pasas a valóságban, és hogy tudott társa lenni a feleségének, akinek igen nagy szüksége lehetett egy méltó társra. Margaret engem néha idegesít, néha kedvelem, de nem tudok igazán együtt érezni vele.

Csilla0422 - 2018. 01. 24. 19:48

Zseniális és minden téren eddig telitalálat. A második “újranézés” is lekötött. A részeken belül is erős jelenetek vannak pl.: Mary Teck levele, a beszélgetése a koronázás előtt Erzsébettel, Churchill VI. György halála után, a koronázás David narrációjával, Margaret, Jackie Kennedy, a tánc Ghánában és még sorolhatnám.

Ha hinni lehet a híreknek a koronázás után Philipnek a valóságban is több, mint 10 évébe került, hogy elfogadja a helyét és helyzetét. (Pedig a nők többsége így él…)

Margaret helyzete nem volt egyszerű, hiszen a Parlament elég rendesen korlátozta a királyi család jogait. Ráadásként az 1936-os lemondás alapjaiban rengette meg a monarchiát.

Mr. Kennedy szerepében Michael C. Hall tényleg nem volt jó választás.

Ez a gárda nagyon hiányozni fog és feladták a leckét az új színészeknek.

_Peter - 2018. 02. 03. 15:08

“Margaret helyzete nem volt egyszerű, hiszen a Parlament elég rendesen korlátozta a királyi család jogait.”

A valóságban hozzá mehetett volna Peter Townsendhez. Churchill még régi vágású volt és nem hiányzott neki Edward után egy újabb botrány. Aztán Anthony Eden elvált és újraházasodott ember lévén szimpatizált a hercegnővel és a parlament ilyen ajánlatot adott Margaretnek 1955-ben:
le kell mondania a trónöröklésről
az egyház kikötötte nem áldozhat
megtarthatja a hercegnő címét és kap állami zsebpénzt

Biztos így is kritizálták volna, és mondták neki felejtse el Townsendet. A lehetőség mégis ott volt.

A királyi család imidzse szempontjából közös bennük egyik se volt nemes, különbség:
Townsend háborús hős, de elvált.
Armstrong-Jones megfelelő egyházilag nem volt előtte házas, de csak egy fényképész szoknyapecér.

Rubber Duck - 2018. 02. 18. 02:56

Remek évad volt, előttem már leírták a színészekről, amit én is gondolok. Csak annyit, hogy nekem Jodi Balfour Jackie Kennedy szerepében nagyon tetszett. Az utolsó rész is elképesztő volt. Claire Foy hiányozni fog. Amikor ő volt akkor II. Erzsébet volt jelen.

Snoopyzit30 - 2018. 02. 24. 19:40

Nekem már a tavalyi évnek sem volt a legkellemesebb meglepetése, mert eléggé közepesnek értékeltem az 1.évadot, szerintem ez még annál is rosszabb, unalmasabb lett. Szó se róla, tényleg pazar a fényképezés, a kosztümök, a frizurák, a zene, de nagyon hiányzott valami jó karakter ebből a 2.évadból, mint mondjuk Churchill volt az 1.évadban vagy pl. VI.György. Claire Foy nagyon jól játssza a királynőt, de ő már az elsőben is jó volt, így ebben nincs semmi meglepetés. Viszont a történetek sokkal unalmasabbak, talán 1-2 akadt, ami ideig óráig fenn tudta tartani az érdeklődésemet. Fülöp herceg minden megmozdulása idegesített, főleg a hajóutas részek azokon majdnem elaludtam és Margit szenvedése sem érdekelt, ahogy az új férje sem. A Kennedy-s részről pedig mindent elmond, hogy még az afrikai történetszál is érdekesebb volt nála.

Összességében erre az évadra 5/10-et tudok adni, talán jóindulattal egy 6-ost. Claire Foy cseréjét egyébként sajnálom, bár Olivia Colman az egyik kedvenc színésznőm, szóval ott minőségi csere lesz az egészen biztos. A Fülöp herceget alakító színész iszonyúan irritált végig, szóval bárkire cserélik az csak jobb lehet.

Remélem a 3.évad jobb lesz.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz