login |

El Ministerio del Tiempo: vége a 3. évadnak. És a sorozatnak is?

2018. 01. 09. 21:01 - Írta: Qedrák

7 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika,

Kezdjük rögtön a végén: könnyen lehet, hogy a harmadik szezon volt az utolsó, amit láthattunk a spanyol időutazós sorozatból. Bár hivatalosan nem mondták még ki a kaszát, a sajtóhírek szerint a sorozat “hosszabb szünetre” vonul, ez pedig ritkán számít jó ómennek, még akkor is, ha nem tengerentúli szériáról beszélünk.

Úgy tűnik tehát, hogy az időutazós sorozatok átka elérte ezt a szériát is, bár abban azt hiszem egyetérthetünk, hogy a forgatókönyvírók korántsem dolgozhattak ideális körülmények között. Az évadkezdő kritikában már elhangzott, hogy a Julián Martínezt játszó Rodolfo Sancho nem szerződött le az új évadra, de az eredeti csapat másik húzóneve, az Amelia Folch-ot játszó Aura Garrido is öt epizód után távozott egyéb elfoglaltságai miatt. (Igaz azt nem zárta ki, hogy újból szerepet vállaljon, ha folytatódik a sorozat).

Emellett pedig tartottak egy több mint két hónapra rúgó szünetet, ami nem bizonyult kifizetődő döntésnek: az első két évadban stabilan, a harmadik évad elején hellyel-közel 10%-os nézettség felett teljesítő sorozat az évad második felében 5,9%-ra is bezuhant. Márpedig a hírek szerint egy epizód elkészítése közel 700 ezer euróba kerül részenként, ennyi pénzért pedig jobban kellene teljesítenie.

Talán ezért is, talán azért is, mert a hetven perces játékidő manapság már nem igazán számít junkie-barátnak, itthon sem alakult ki túl nagy rajongótábora a sorozatnak, amelyről egyébként is elmondható, hogy a kritikusoknak általában jobban tetszett, mint a nézőknek.

A már említett forgatókönyvi csavarok okán idén elég komoly hullámvasúton ment keresztül a sorozat. Nem feltétlenül a részek lettek önmagukban gyengébbek, inkább arról van szó, hogy bizonyos szálak értelmetlenül kerültek be a sorozatba, másokat pedig nehezen lehetett követni.

A tovább mögött folytatom spoilerekkel.

Kezdjük mindjárt a jobban elsült ötletekkel: az eredeti főszereplő hármast relatíve jól sikerült pótolni.

Pacino (Hugo Silva) a második évad elején bizonyított, és most is jól hozta a karakterét, bár talán egy kicsit halványabb és kevésbé vagányabb volt, mint az első felbukkanásakor. A mellékkarakterek között bemutatkozó Martához fűződő viszonya viszont erőtlen és kicsit motiválatlan maradt, a sorozat minősége nem változott volna akkor sem, ha ezt a szálat kihagyják az évadból.

A trióba frissen beszálló Lola (Macarena García) hamar elnyerte a szimpátiámat, jól megírt karaktert kapott és a sorozat során érdekes helyzetek sokaságát kapta. Találkozhatott a saját lányával, sőt idősebb önmagával is, akinek a cselekedetei különös módon visszahatottak rá. Szerintem ezek az olykor érzelmes, olykor drámai, máskor viszont humoros momentumok azok, amelyek igazán egyedivé tették a sorozatot. Megfelelő adagot kaptunk ezekből is, de valahogy a harmadik évad mégsem sikerült tökéletesre.

Kezdjük rögtön az ellenfeleknél. A többes szám azért indokolt, mert két társaság tört borsot az Időminisztérium orra alá, de számomra sokáig még ez az apró momentum sem volt egészen tiszta. Az egyik a Padilla Fiai (Los Hijos de Padilla), a másik pedig az Öldöklő Angyal (El Ángel Exterminador).

Előbbi amolyan felszabadító jellegű mozgalom, amely az ósdi hagyományok ellen akart fellépni, utóbbi pedig éppen ellenkezőleg, minden eszközzel el akarta érni, hogy a történelem a keresztény és konzervatív hagyományok mentén épüljön újjá. Az allegória egyébként tökéletes, hiszen a történelmük során a spanyolok legalább annyira megosztottak voltak, mint például mi magyarok, úgyhogy ha a hazai cégek valaha is időutazós történelmi sorozatba vágják a fejszéjüket, ajánlom figyelmükbe ezt a motívumot.

A kivitelezés viszont, ne szépítsük, gyenge lett. Elsősorban azért, mert néha követhetetlen volt, hogy éppen melyik társasággal is harcolnak a hőseink, másrészt a Padilla Fiai még vezetőt sem kapott. Ez érthető abból a szempontból, ha egy anarchista társaságot akarunk ábrázolni, de sorozatos kivitelezés szempontjából elég bénán festett, ahogy a végső összecsapás során egy random főnökkel az élükön törtek be a minisztériumba. Az egész verekedés pedig inkább emlékeztetett egy Tom & Jerry-epizódra, mint egy nagy költségvetésű európai sorozatéra.

Apropó, végső összecsapás: a hibák gyakran látványosan egy-egy olyan pontnál kristályosodtak ki, amikor a készítők túl sokat akartak markolni a lehetőségeikhez képest.

Említhetném a záróepizódnak a vadászós jeleneteit, amelynek talán az lehetett a szerepe, hogy a Logan’s Run-hoz hasonló érzéseket váltson ki a nézőkből, de ehhez kevés az, hogy a kamera lassítva követi a jól felszerelt fegyvereseket és az egy szál pokrócban menekülő áldozatokat. Mindezt ráadásul egy olyan epizódba ágyazták, ahol alapvetően a történelem megváltoztatásának humoros oldalát, egy turisztikai alapon szerveződő időutazó céget akartak bemutatni.

Előzőleg láthattuk, hogy egy drámai részbe hogy sikerült komikus jelenetet, itt pedig azt, hogy egy komikus részbe drámai képsorokat csempészni. Mindkettő kilógott a történetvezetésből, nem kizárt, hogy ez a többször előforduló rossz ütemezés az oka a harmadik évad második felének nézettségi mélyrepülésében.

Emellett persze voltak helyén kezelt humoros elemek, gondolok itt Lola 2010-es küldetésében arra a momentumra, amikor a spanyolok által játszott vébédöntő jutott egy apró szerephez, vagy az öniróniára, amikor is a készítők a saját sorozatuk francoista változatára építettek egy részt.

A megnövelt költségvetés egyébként meglátszott a sorozaton, és előzetes aggodalmaimmal ellentétben nem úgy, hogy agyonnyomták volna CGI-használattal, ahogy azt az első epizóddal tették.  Ehelyett több lett a külső helyszín, foglalkoztak nem csak spanyolokat érintő történetekkel is, több szereplőt láthattunk történelmi viseletben és a mellékszerepekre is sikerült ismertebb spanyol színészeket megnyerni.

Minden hibája ellenére én roppantul sajnálnám, ha a sajtóhírekben keringő félelmek a sorozat végéről valóra válnának. Az El Ministerio del Tiempo az időutazós sorozatok között is nagyon egyedi, igazi európai stílusú széria, amely megérdemelné a folytatást.

7 hozzászólás Ne habozz!

Gábor - 2018. 01. 09. 22:22

Szerintem egy abszolút szerethető sorozat, a hibái ellenére is. A 70 perc a legtöbb esetben abszolút nem “időrabló” számomra, és nem igazán éreztem azt, hogy az adott sztorit 40-45 percben ki lehetne megfelelően bontani. Bánnám, ha megszűnne, ez viszont szervezésbeli kérdés. Erről azonban eleget pörögtek a sorozatban is, hogy nekik, spanyoloknak ez hogyan is megy. :D
A felirat fordításáért pedig külön köszönet!

heidfeld - 2018. 01. 09. 22:31

Nagyon egyet tudok érteni az írással.
Két szervezet megjelenése nem tett jót. 22.50-kor kezdődtek az epizódok, ami még ott sem a legideálisabb időpont. Netflix-szerződés miatt, csak ott lehetett nézni a premiert. De óriási tábora van, Spanyol nyelv területein, illetve több millió spanyol dolgozik külföldön. Azt nem tudom, Netflix-en hol-mikor ért elérhetővé.
Hiba volt a külföldi szervezet mellőzése. 3. évad berendelésének csúszása miatt , több színész is nem, vagy nem annyit tudott szerepelni.
Irené is kevesebb teret kapott, de Pacino vagányságának csökkentése sem tett jót.
4 rész sikerült gyengébbre, de a többi nyolc igazán minőségi, élvezhető, sokszor humoros volt, jó színészekkel. Macerena Garcia /Lola/ kifejezetten kellemes meglepetés volt.
Folytatásnak nem nagy esélyt adok, a közeli jövőben. Gondolom, nem csak nekem fog hiányozni, az egyik legjobb, időutazós sorozat.

heidfeld - 2018. 01. 09. 22:41

Bocs. 9, élvezetes epizód volt számomra. Talán az indiános volt a legjobb.
Tényleg nagy köszönet Mia, és a többi fordítónak is. Az én barátnőm ugyan jól tud spanyolul, de szívesebben olvasok, neki is kényelmesebb.

castro - 2018. 01. 10. 12:51

A TVE játszadozása a vetítési időpontokkal tett be alapvetően a sorozatnak, emiatt csökkent a nézettsége. Folyamatos volt a kritika a nézők és a készítők oldaláról, a vezető író szerint a TVE szándékosan csinálta ezt, hogy az alacsony nézettségre való hivatkozással töröljék el a sorozatot.
A több külföldi szál (pl. Hitchcock) valóban a Netflix miatt kellett, hogy külföldön is eladhatóbb legyen. Pár hete talán már látható több országban is a Netflixen, Latin-Amerikában biztosan. Viszont így a TVE Internacional (ami Magyarországon is fogható) nem vetíthette a részeket.
Az utolsó rész viszont kifejezetten jó volt sok-sok kikacsintással, de önkritikával is a tévé mint médium, valamint a tévé és a politika összefonódása területén. Sőt, teleszórták kritikával a TVE irányába, a francóista közszolgálati tévét ostorozva sok elem inkább a mai TVE-re vonatkozott, rengeteg volt az áthallás a 2017-es spanyol politikára és médiára vonatkozóan.
Korábban mindig csak eredeti nyelven néztem a TVE Internacionalon, ennek meghiúsulása miatt idén magyar felirattal követtem: abszolút gratulációm a fordító(k)nak, a nagyrészt kiváló nyelvi fordítás mellett általában szuper megoldások születtek a spanyol történelmi, politikai és kulturális utalásokra, ahol pedig volt már magyar elnevezés, ott (gondolom tudatosan, utánanézve) azt használta.
A sorozat összességében szerintem nagyon fontos, ennek köszönhetően sok fiatal érdeklődni kezdett a spanyol történelem kevésbé ismert korszakai és személyei iránt. Spanyol fiatalokra is hatással volt, de van olyan magyar egyetem spanyol szakja, ahol szinte kötelezően nézendő darabbá tette az oktató (pl. én :) ).
Aki tud spanyolul, annak ajánlom a sorozathoz kötődő könyvet, amely pár további történelmi rejtélyre ad magyarázatot.

Qedrák - 2018. 01. 10. 18:13

@castro: Köszi a kiegészítéseket. :)

Sigismundus - 2018. 01. 10. 18:41

Jó írás, jó meglátások.

Lolát én sem kedveltem meg, de érthető az írók választása hogy belőle csináltak harmadik ügynököt, Lola Mendieta karaktere már az 1×01 pilotban is szerepelt, mint renegát ügynök és műkincsrabló. Szóval nem egy ismeretlenből csináltak valakit, volt gombjuk amihez varrhatták a kabátot.

A spanyol történelmet én is elkezdtem alaposabban olvasgatni, főleg a XX század második feléről. Őszintén szólva továbbra sem látok jó esélyt egy hasonlóan jó magyar változatra.

Búcsúzik a sorozat, de nekik sikerült jobban lezárni a szálakat mint az El Barco-nak. De hogy TV csatornás kavarások vessenek véget neki? Uhhh… lehet hogy erre utaltak a 3×13-al ?

Yarelmegan - 2018. 06. 17. 00:46

Nagyon hiányozni fog a sorozat! Bizonyos gyengeségei ellenére is nagyon szerettük nézni. Kultúra poén, akció, jó karakterek, minden volt benne.
Az utolsó részt szerintem kifejezetten elbúcsúzásnak szánták, azért volt benne annyi visszautalás a valódi sorozatra. Pl. szerintem zseniális kikacsintás volt amikor Urena (az idő utazást privatizáló fickó) azt mondta a főshősöknek, hogy nem baj hogy az ő sorozatát az időminisztériumról kaszálták, mert az amerikaiak majd megcsinálják jobban… :) Netflix…

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz