login |

Vikings: pihenőre vonult az 5. évad

2018. 02. 04. 15:50 - Írta: Qedrák

14 hozzászólás | kategória: kritika,

Ha csak az évadkibeszélő kommentjeiből indulnánk ki, akkor sokan vélekedhetnének úgy, hogy az egyik legnagyobb hájppal körülvett sorozat mintha kicsit kifogyott volna a szuszból.

Kínálkozik az a vélemény, hogy mindennek a főszereplő kiszállása az oka, s innentől már nem is érdekes a sorozat. Szerintem az a tény, hogy kissé más élményt kapunk az idei évadtól, kétségtelenül kapcsolatban áll Ragnar távozásával, de korántsem hiszek abban, hogy ne lenne elegendő számú érdekes karakter a Vikings-ben.

Éppen ellenkezőleg, a félévadban tucatnyi érdekes történetszálat lebegtettek be, remek szereplőkkel, akik érdekesek lehettek volna. A feltételes mód azért indokolt, mert az eddig látott nagy rohanás a legjobb szándékot is el tudja fojtani, és azt hiszem itt is pontosan ez történt.

Ráadásul többször is a hajuknál fogva rángattak elő helyzeteket és karaktereket, ami után az egyszeri nézőt nem a megvilágosodás vagy a jól eső WTF-érzés keríti hatalmába, hanem a tanácstalanság, hogy ez most mégis hogyan és miért történt. Ott pedig, ahol sikerült ragaszkodni valamiféle ütemtervhez (utalok itt az izlandi szálra), mintha nem sikerült volna úgy elmesélni a történetet, hogy az egyúttal érdekes is legyen.

A kapkodás miatt a legjobb ötletekkel bíró szálak is annyira sűrűvé váltak, hogy a félévad végső konfliktusának kibontakozásával teljesen érdektelenné fokozódtak le, mint például Björn afrikai utazása, vagy az angolszászok világa.

Amikor pedig a szemünk előtt pergett le a végső csata, azt sikerült az addig csak Flokiéknál alkalmazott miszticizmusba burkolni, ami elég érthetetlennek bizonyult és szerintem nem vet túl jó fényt a készítőre. Spoilerekkel folytatom a tovább mögött.

Kezdjük rögtön azokkal a karakterekkel, akiktől végső búcsút vettünk az utolsó részben, mert alapvetően rájuk akartam utalni akkor, amikor fentebb arról írtam, hogy érdekes sorsokat láthattunk volna, jó történetszálakkal, ha egy kicsit több figyelmet és játékidőt kapnak.

Az egyikük Astrid, akit Harald elrabol, és az asszonyává tesz. A Lagertha iránti érzéseire éppen elegendő utalást kaptunk, ám azt, hogy végül mennyire kísértette meg az a királynéi szerep, amelyet Harald szánt neki, kissé kibontatlan maradt.

Láttuk, hogy miként kerül konfliktusba a „férjével” akkor, amikor a saját magának szánt harcos szerepet akarta felvenni, miközben Harald inkább a hagyományos feleségek sorsát testálta volna rá. Az erőszakkal tarkított konfliktust végül úgy oldották fel, hogy Astrid megölette magát a csatamezőn a szerelmével, Lagerthával. Remek ív lehetett volna belőle, a megvalósítás és a fókusz elvétése mégsem tette ezt a szálat semmilyen módon emlékezetessé.

Ugyanez a helyzet Halfdannal, Harald testvérével, akit a korábbi évadban a bátyjánál is agresszívebb és harcosabb vikingnek festettek le. Az utolsó részben tudjuk meg róla, hogy az életről alkotott felfogását gyökeresen megváltoztatta az utazása Björnnel, de ennek útközben mégis elég kevés jelét tapasztaltuk.

A kissé szájbarágós szimbolizmus, amellyel az életét az ujjai közül kipergő homokkal vonta párhuzamba, nem feledtette azt a tényt, hogy a testvérével való szembeszállása nem kapott semmilyen mélységet. Ha ez a karakteréhez tartozott, akkor persze érthető, de erről igazán megtudhattunk volna valami bővebbet is.

Björn egész afrikai utazása is összecsapott és sietős lett, aminek értelemszerűen az volt az oka, hogy ott kellett harcolnia a végső összecsapásban Ivar és csapata ellen. A zavaros és átgondolatlan bizánci és arab szál végtelenül érdektelenné vált, pedig lehetett volna potenciál abban, hogy mit szólnak az északról érkezett vikingek a mediterrán birodalmak kultúrájához és szokásaihoz.

Az összecsapottságra jellemző, hogy még az sem igazán derült ki, hogy miért akarta az arab emír Kasszia parancsára megöletni Björnéket. Az egész utazás ott veszítette el végleg minden komolyságát, hogy a megmenekülésük utáni első jelenetükben már Kattegatba hajóznak vissza.

A sort hosszasan folytathatnám, de azt hiszem érdemes visszatérni ahhoz a kérdéshez, hogy mi köze Ragnar távozásának a sorozat problémáihoz.

Amíg a főhős a sorozat részét képezte, addig a cselekmény csaknem egésze köré kristályosodott ki. A rá gyakorolt hatások, az általa meghozott döntések mozgatták az eseményeket. A halálát követően azonban ilyen karakter nem maradt a képernyőn. Jellemző, hogy közel fél évadot öltek bele Björn férfivá és vezetővé válásába, de Ivar szereplése egyszerűen zárójelbe teszi a korábban látottakat. Mindez egyfajta következetlenségre utal Michael Hirst részéről, és alighanem a sorozatnak jelenleg talán ez a legnagyobb problémája.

Az angolszász szálon is ez érhető tetten akkor, amikor egyetlen részbe belezsúfolták Alfréd hatalomra jutásának a történetét, miközben korábban több jelenettel adóztak annak a ténynek, hogy miért nem válhat belőle király. A körükből érkezett harcos püspöknek, Heahmundnak egyelőre annyi szerep jutott, hogy nagy harcosnak és nőfalónak mutatták be, aki annyira sikeres, hogy eddig az összes csatájában a vesztes oldalon harcolt. Hogy milyen sorsot szánnak neki azon túl, hogy összemelegedett Lagerthával, az még kérdéses.

Ahogy Lagertha karaktere sem találja igazán a helyét, hiszen időnként mintha bizonyítási kényszerbe kerülne a rátermettségét illetően, ami a múltjából kifolyólag szerintem teljesen felesleges, míg a félévad végére inkább azt látjuk rajta, hogy nagyon meg akar halni, de csak nem sikerül neki. Hogy mi lesz vele ezután, még nem derült ki, de nem ártana okot találni rá azon kívül, hogy Katheryn Winnick talán a legnépszerűbb színész a gárdából.

A végső ütközet egy kicsit leképezte az egész évadot. Ahogy a csata előtti és alatti jeleneteket karakterenként egymás után vágták, keverve az amúgy hangulatos zenével és a misztikus háttérrel, úgy próbálták meg szálanként összerakni az egész félévadot. Azt hiszem mindkét esetben elmondhatjuk, hogy a kevesebb több lett volna.

A nagy csatát végül a frankok megjelenése döntötte el, ami egyike a számomra érthetetlen húzásoknak. Még a legelső évadokból derült ki, hogy Rollo szerelmes volt Lagerthába, és Ragnar fiai közül Björnhöz fűzte a legszorosabb kapcsolat. Hogy miért segített ezek után Hvitserknek és Ivarnak, azt szerintem senki nem tudja megmondani, legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy a hajón érkező öreg Rollónak a követező félévadban valami olyan magyarázatot adnak a szájába, amit elhihetünk neki.

Csak remélni merem, hogy a fentebb részletezett hibáit a sorozat a folytatásban kinövi, mert igazán kár lenne érte, ha a készítők fejére nőnének ezek a következetlenségek. Reméljük megéri megvárni a folytatást.

14 hozzászólás Ne habozz!

Ayesha - 2018. 02. 04. 18:04

Csak nekem van olyan érzésem hogy ez a Heahmund egy Athelstan 2.0?

Dober - 2018. 02. 04. 18:21

Ayesha: siman az. Es emiatt tok erdektelen, meg ha klassz szinesz is jatsza.

Defiator - 2018. 02. 04. 18:32

Teljesen egyetértek a kritikával, és úgy sajnálom a sorozatot. Értem én, hogy volt 10 részük volt körülbelül 20 résznyi tartalomhoz. De akkor kell ennyi mindent belerakni? Floki ráért volt még hajózni, azt később odaérni. A legjobban a számik szála idegesített fel. Random megjelennek, csak mert Lagertha hívja őket, a királyukkal együtt csatába mennek, meghalnak és pont. Semmi mélységük, és jelentőségük.

Rich Zed - 2018. 02. 05. 07:09

Az a baj, hogy túl sok minden történt a Sötét Középkorban. (Rollo pedig nem frank, hanem norman.) És túl sokfelé hajózgattak ezek a skandinávok. Remélem, hogy Alfréd karakterét és Guthrum szálát bontják ki majd jobban (bár, ha jól emlékszem, Guthrum meghal, ami azért is érdekes, mert a Last Kingdomban Guthrum vígan él 50 éves koráig, és még meg is keresztelkedik). Ivarnak még Írországba is el kell jutnia. Björn utazásai voltak kicsit csalódás. Sokkal több mindent ki lehetett volna hozni az Andalúzia, Gibraltár, Szicília, Bizánc útból.
Rollo talán Hódító Vilmost készíti elő? Remélem. Harald esetleg Harald Hardradat, és a Stamfordi Bridge-i csatát? Remélem.
Na, én azért várom.

Qedrák - 2018. 02. 05. 10:27

@Rich Zed:

Tudom, hogy Rollo normann és nem frank, de ugye a sorozatban frankokként hivatkoztak a szövetségeseikre.

Laci - 2018. 02. 05. 15:02

Szerintem Rollo itt még frank, a frankok csak évszázadokkal később lettek az Angliát délről meghódító normannok. Az afrikai-arab-bizánci szál tényleg elhibázott volt, sokkal többet megért volna a két kultúra (a fejlett kelet és a barbár észak/nyugat) találkozának a kifejtése. Igazán eljuthattak volna Bizáncba, ami ugye a kor szuperhatalma volt, mutathatták volna a várost meg a szájukat tátó vikingeket. Kibaszottul idegesítő a vaskos északi akcentus, nem értem, hogy az amcsik ezt miért erőltetik.

Cardas - 2018. 02. 05. 16:55

az évad jól indult, aztán repült a mélybe. nyilván spoileres leszek.
– Az afrikai út teljesen összecsapott, értelmetlen. nem mélyítette el a két szereplő közti kapcsolatot, így a végső csatánál csak baromságnak láttam az egész testvér-testvér elleni harcot, főleg azzal, hogy csak hagyta torkon vágni magát.
– Floki utópia-kánaán mániája nem adott hozzá semmit a sorozathoz, csak nagyon mélyen részletezték benne, hogy ez most igazán bekattant.
– Astrid ezzel az “ölj meg, mert nem hordhatom ki a gyereket” szövege ugh…
– a frank katonák behozása olyan deus ex volt. egyik részben még menekülnek mert Lagertha elagyabugyálta őket, a kövi részben már isteni diadalt aratnak a frankok segítségével.
– az utolsó rész összeszerkesztése tragédia. ahányszor kapott volna lendületet a harc, bumm, kapunk egy flashbacket meg látomást. MINDENKI látomásokat lát, mentálisan teleportál időn és téren át, és csontvázakat meg idéetlen CGI bőrtelen izomembereket látnak.
– Björn szerelme halála nulla dramaturgiai hatást ért el. az egész kapcsolatok arról szólt, hogy akkor most döngessünk. szegény Björn, mostmár nem tud döngetni kit, igazán szomorú…
– A bishop karaktere nagyon tetszett. aztán random szerelemre gyúlt Lagertha iránt, és lőttek a karakterének.
A zárás egy nagy pofont adott a félévadnak szerintem.

Neoprimitiv - 2018. 02. 06. 07:15

Kicsit olyan érzésem van, hogy Ragnar halála után (aki egyszerre volt történelmi “sorvezető” és dramaturgiai főhős) Hirst nem tudta eldönteni, hogy történelmi ismeretterjesztő sorozatot akar csinálni, vagy drámát? Így aztán belepakolt érdekes tényanyagot (Björn utazásai), de ezeknek semmi köze a fő cselekményhez. A drámai részen pedig időnként teljesen wtf húzások vannak, pl. amikor Lagertha megkímélte Harald életét, vagy az egyezkedése Ivarral. Ja, megöltem az anyádat, de borítsunk fátylat a múltra – ez egy Ivarnál kevésbé pszicho figuránál sem működött volna abban a korban és közegben.

kicsit off: közben már az évadzárót forgatják és Winnick spoilerezett is egy kicsit az instagramon, amennyiben az, hogy kik lesznek még életben az utolsó részben az spoiler…

Wolfie - 2018. 02. 06. 14:31

Már a 6-ik évadot forgatják bőszen, nem az évadzárót.

tibor - 2018. 02. 07. 00:21

En bishop heahmundot nem ertettem. Egyszer meg nagyban osztja a vikingeket, meg Ivart is, erre Lagherta puncijatol bevandul es tesz mindenre egy pogany no kedveert. Nem hinnem hogy ilyenek lettek volna a kereszteny puspokok a 9. Szazadban. Heahmund figuraja Laghertaig volt erdekes, de az vicces hogy allandoan a vesztes seregben harcolt. Igazsag szerint ha huek a tortenelemhez, heahmundnak vissza kell ternie Angliaba, Alfred oldalara es egy oriasi csataban kell elhunynia amiutan ugyanis szente avatjak. Poganykent meg nehezen avathatnak azza a keresztenyek xd

gyerecske - 2018. 02. 09. 15:18

Én arra számítottam, hogy Heahmund felveszi a harcot a vikingek ellen és borsot tör az orruk alá.Ígéretesen indult a karakter, de eléggé leépítették, remélem a végére visszatér.

Ayrons - 2018. 02. 09. 16:51

Kasza nálam az egész. Így elcseszni valamit mint ezt.
Björn ígéretes kalandjaiból semmi, mindenki lement kutyába Ivar miatt aki amúgy lassan járni fog rendesen kabaré.
Alfréd meg ott a méh valami szánalmas volt , ennyire nem akartak a Last Kingdomra menni rá vagy mi ?

Haraldot kajak megszerettem egyedüli pozitív dolog ebben a szarban.
Normanok meg a végén….valahogy Rollot is be kellett hozni gondolom…
Britannia köröket ver a Vikingekre.

Ja volt Floki is de minek.

Sohan Annamária - 2018. 02. 17. 09:10

Sziasztok! Nekünk tetszett ez az évad is. Igaz voltak érdekes jelenetek, aminek hangsúlyt adtak de szerintem nem kellett volna. De ez is volt a cél h több szálon fusson! Mikor várható a maradék 10 rész az 5.évadban?

Jocinho - 2018. 02. 18. 14:17

Nekem tetszett ez a félévad is, de egyetértek a fenti sorokkal, tényleg sokkal több lehetőség volt a kibontakoztatott szálakban. Engem Björn “lebutítása” zavar amúgy a legjobban, az előző évadban egyik részről a másikra hirtelen egy buta, nagydarab harcos lett, megváltoztak a gesztusai. Ubbe és Hvitsek karaktere is lóg a levegőben, Heahmund karaktere viszont szimpatikus, örülök, hogy ő még benne lesz a következő részben. A Floki-szál viszont nekem szenvedve vergődős, idegesítő lett. Szóval én a fenti kritikából tényleg a “kevesebb néha több” elvet emelném ki, a sorozatnak lenne ideje kibontakozni, a karakterfejlődéseket, a karakterek közötti kapcsolatokat ki lehetne jobban bontani, remélem, hogy a következő évadban visszatérünk a korábbi évadokban látott színvonalhoz.

De azért Alex Hogh Andersen piszok jól hozta Ivar karakterét!

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz