login |

Grand Prix Driver: az 1. évad – írta Sámán

2018. 04. 05. 14:50 - Írta: vendegblogger

4 hozzászólás | kategória: doku, kritika,

Az Amazon motorsport témában már piacra dobott tavaly egy sorozatot, amely a 2015-ös Le Mans-i 24 órás verseny dolgozta fel. A Grand Prix Driver viszont Európa legismertebb autóversenyes sorozatával, a Forma 1-gyel foglalkozik. Annak is egyik legeredményesebb és népszerűbb csapatával, a McLarennel. (A Netflix jövőre érkező dokusorozata pedig az idei szezonnal fog.)

Aki előzetesen arra számított, hogy a McLaren-Honda teljes idényét tekintheti meg (ahogy én is), az némiképp csalódhat az összképet tekintve. Gondolom, eredetileg az Amazonnál se úgy kalkuláltak, hogy szezon közben az egyik versenyen se forgathatnak. Így maradt az autóépítési időszak, illetve a téli tesztek, valamint egy minimális szezon végi konklúzió.

Így pedig sajnos a sorozatból teljesen kimaradt a McLaren és a Honda közti ajtócsapkodás, ami szinte a teljes 2017-es szezont végig kísérte, a gyenge, és megbízhatatlan motorok miatt.

Aki követi a F1-et az tudja, hogy micsoda szenvedés volt ez a három év a csapatnak. Pedig a McLaren egyik legeredményesebb időszakát köszönheti a Hondának. Az 1988 és 92 közti időszakban négyszer nyerték meg a konstruktőri bajnokságot (92-ben második lett a csapat), illetve ezekben az években, egyéniben is az ő pilótájuk nyert, míg Senna 88, 90, 91-ben, addig Prost 89-ben szerzet a McLaren Hondával bajnoki címet.

Mostanság viszont csúfos kudarcok övezték a két márka kapcsolatát. A tovább mögött folytatom “spoileresebben”, bár gondolom, az érdeklődők tudják, milyen szezont futott az istálló.

Szóval a Grand Prix Driver-rel kicsit nekem az a bajom, hogy pont a lényeg maradt ki belőle, hiába szólal meg a csapathoz tartozó emberekből sok mindenki a mérnökön és csapatvezetőn át, valamelyik versenyzőig bezárólag, az a feszültség, ami miatt igazán érdekes(ebb) lehetne az egész, csak lóg a levegőben, mindenki tudja, hogy valami gáz van, de inkább csak nyel egy nagyot, és nem mond semmit.

Jó, nyilván nem eshetnek egymásnak, mert abból sem születne semmi jó – noha így sem sok született. Valljuk meg, hogy ezen a McLarenen tulajdonképpen csak a dizájn volt jó, ami nyilván egyéni ízlés kérdése is. És emiatt a petyhüdve lógó feszültségtől lett kissé steril a sorozat, mint ahogy talán a Forma-1 maga is az.

Persze dráma jócskán akad ebben a négy részben is, elég csak a motor beindításra gondolni. Igazi taulmány a kocsi vázát körbe vevő arcokat megfigyelni, amikor nem indul elsőre, és nem tudják pontosan, hogy miért. Talán ez volt a csúcspont a sorozatban, dráma, és feszültség terén mindenképp. Aztán végül sikerül üzembe helyezni a motort, de az arcokat elnézve, senkinek sem volt őszinte mosolya, szerintem nagy részük már itt tudta (január vége, február eleje?), hogy ez a szezon is kábé kuka lesz.

Az első tesztnapon ez már lényegében be is bizonyosodott, tulajdonképpen egy kört sem fejezet be vele a versenyző, máris visszarendelte a csapat. A téli teszteken végül 425 kört tettek meg a Honda motorral. Hogy ez sok, vagy kevés? Példának okáért a Mercedes motoros autók összesen 2681 kört teljesítettek. (Azt azért tegyük hozzá, hogy Mercedes motoros autóból több volt a mezőnyben, mint Hondásból.)

Egyes felvételeken némi érdekességet is meg lehet figyelni, például, hogy mennyire nagy titokban folynak a dolgok a csapatoknál. Bizonyos alkatrészek, és tulajdonképpen motor maga sem látható, utólag teljesen ki van retusálva az egész a fenti képen látható módon. Az egyik helyiség ajtaját meg tulajdonképpen rácsapták a kamerásra, mert hogy oda tényleg csak bizonyos embereknek van jogosultsága betekintést nyerni, nem holmi dokusorozatot forgató szakiknak.

Mindenképp meg kell említenem a csapat versenyzőit is, hisz Fernando Alonso személyében, egy kétszeres bajnokot tisztelhetünk. Akit mellesleg én egyébként a mezőny egyik legjobb versenyzőjének tartok. Stoffel Vandoorne pedig teljes szezonos újoncként mutatkozott be azok után, hogy 2016-ban indult már egy futamon. Egyikük se futott valami jó idényt ezzel a kocsival, Alonso 15. helyen, míg Vandoorne 16. helyen zárta a szezont. Sok versenyt be sem tudtak fejezni, főként technikai problémák miatt.

Mivel Alonso szerződése 2017 végén lejárt sokáig kérdéses volt, hogy 2018-ban is a csapatnál versenyez e majd. Végül maradt, gondolom meggyőzték, hogy a Renault motor ütősebb lesz, mint a Honda volt. Mellesleg, máshol sem volt számára túl sok hely, szóval nem sok választása maradt. Meg hát a McLaren idén szépen betolta őt mindenhova, így egy pár helyen lesz esélye bizonyítani képességeit, ld. Daytona 24h vagy Le Mans 24h és az Indy500, ahol már tavaly is szépen teljesített.

Vandoorne ebben a sorozatban talán kicsit több szerepet kapott, mint Alonso, ami nem feltétlen baj. Nyilván a többség nem rá, hanem inkább Alonsóra kíváncsi, hisz még is csak ő a bajnok, ő népszerűbb versenyzők egyike, de érdekes volt azért a fiatal belga versenyzőt is követni a felkészülésében, PR-eseményeken, és a tesztidőszakban.

Azt nehéz megmondani, hogy milyen eredményei lehetnek majd a későbbiekben (egyébként GP2-es bajnok volt 2015-ben), de egyáltalán nem tűnik egy kétbalkezes srácnak, valószínűleg 2018-ban nagyobb esélye lesz megmutatnia, hogy mit is tud valójában.

Nem tudom, a Grand Prix Driver mennyi F1-et nem néző emberhez jut el, és hogy ők miképp értékelik ezt az egészet. Mert az az érzésem, hogy a sorozat nem feltétlen nekik, hanem inkább a sportágat követőknek készült, legyen az McLaren, vagy bármely más csapat szurkolója, vagy épp szimpatizánsa.

4 hozzászólás Ne habozz!

Qedrák - 2018. 04. 05. 17:27

A sportágat követők amúgy pont az általad említett részeket fogják hiányolni belőle, pl. a szezon követését, vagy retusált alkatrészeket. :)

MrKrabs - 2018. 04. 05. 19:52

Az itthoni Prime Video-n nem elérhető…

pete6 - 2018. 04. 06. 20:53

ŰRemélem valaki csinál hozzá egy magyar feliratot. Amugy én ugy tudom az Alonsos auto fikázos részeket nem vágták ki. Lehet idény közben is forgathattak volna csak ezen teljesitmény láttán a MCLaren meg tiltotta végül.

Rileey - 2018. 04. 06. 22:17

Elég erős ez a “McLaren betolta mindenhová” mondat. Alonso akart menni, a McLaren ellenezte, mivel egy csapatnak ilyesmi pont hogy nem áll érdekében, aztán addig erősködött, amíg hagyták neki (avagy ilyesmi is feltétel volt a szerződéshosszabbításnál).

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz