login |

The Americans: vége a 6. évadnak. Es a sorozatnak is. – írta Mom

2018. 06. 06. 21:25 - Írta: vendegblogger

34 hozzászólás | kategória: kritika,

Lehet, hogy sokan fogják másképp gondolni, de ki kell mondanom: nem vagyok elégedett! Sok szempontból nem vagyok az! Igazából csak egyetlen pozitívumot tudnék kiemelni a zárásból, ez pedig a hangulat.

A befejezés hamisítatlan The Americans volt: a sok elhúzódó néma jelenettel, az aláfestő zenékkel, a súlyos döntések és az ügynöklét által kiváltott folyamatos nyomás és feszültség itt is megjelent, és szépen hozta a rá kiosztott szerepet. Na de a többi? Hát, azokról a tovább mögött spoileresen folytatom.

Azt hittétek, itt lesz valami, ugye? Hát nem! Érzelmi szinten működött a befejezés, de az elegáns lezárás közben gyakorlatilag elfeledkeztek arról, vagy csak figyelmen kívül hagyták, hogy a nézőkben bőven maradtak nyitott kérdések, amikre szeretnének választ kapni. Vagy legalább sejtetést, iránymutatást.

Kezdem azzal, amit tudunk. Stan mindenre rájött, mégis hagyta őket elmenni. Elizabeth és Philip kijutottak az országból, Paige féltávról visszafordult, Henrynek jobb, ha marad, ahol van, mert úgysem vennék hasznát az óhazában. Azt hiszem, semmit nem hagytam ki a felsorolásból. Ja, de, Oleg még mindig az FBI börtönében van, ha esetleg keresnétek.

És hogy mit nem tudunk? Mi lett Marthával? Philip másik fiával? Oleg hátramaradt családjával? A csúcstalálkozóval és a Gorbacsov elleni szervezkedéssel? (Oké, ehhez elővehetnék egy töri könyvet, na de ezzel az erővel az egész sorozat minden konfliktusánál elég lett volna, ha előveszem és nekik semmit nem kell elmesélni) És Tuannal, akiről azt hittem, még viszontlátjuk?

Hogy fog Paige tovább élni identitás, szülők és a KGB nélkül? Mi lesz az utazási irodával, a házzal, Henryvel? Ki fog ezek után Stannel squash-olni?

Mi a fene volt az az álom a repülőn és hogy jött ide? Minekután Elizabeth a KGB ellen fordult és még az egyik ügynöküket is lelőtte, ki fog rájuk vigyázni otthon a saját szervezetük önkényével szemben? Mi a fenét fognak ott csinálni? Hány éves a kapitány?

Stan új felesége szintén orosz kém? (Ez mondjuk egy nyitva hagyott kérdésnek jó és sejtelmes lett volna, de sajnos csak beállt a sor legvégére)

Mindig fejtörést okoz számomra, amikor egy sorozat készítői tudnak a lezárásról és mégis kapkodva varrják el a szálakat, vagy mint esetünkben: sehogy. Ez kérem tiszta vágás volt, itt nincs helye happy vagy unhappy endnek, sem magyarázkodásnak, sem húsz év múlva flashforwardoknak. Egy darabig forgatták, aztán meg már nem.

Még csak azt sem mondhatnám, hogy a többit majd odaképzeljük, mert semmihez nem lehet kötni, nincs mibe kapaszkodni, innen nagyjából minden szereplőnek kismillió forgatókönyvet lehetne írni. Oroszországban elítélik őket, vagy kitüntetik, dolgozni fognak, vagy végkielégítésből járnak majd pszichiáterhez, hol fognak élni, együtt maradnak, lesznek még gyerekeik, találkoznak még valaha Paige-dzsel és Henryvel? Stan marad az FBI-nál egy ilyen fiaskó után, kiderül valaha, hogy ő engedte őket meglépni, mi a lesz a feleségével?

Oleg a börtönben fog megrohadni, a felesége meg otthon megbolondulni? Eljut végül Elizabeth üzenete a megfelelő emberekhez? A gyerekek hol fognak lakni, hogy fogják feldolgozni, milyen élet vár rájuk ezek után, van egyáltalán kilátásuk tisztességes jövőre, vagy egyszer csak ők is Oroszországban találják magukat? És még sorolhatnám.

Jó, bevallom, nem vagyok a nyitott végek lelkes rajongója, szerintem az író dolga megmondani, mi a vége a történetnek és nem (csak) az olvasóé, hogy elképzelje. Ezzel sokan nem értenek egyet, mert szeretik a fantáziájukat megmozgatni, de akkor ennek a történetnek szerintetek mi lett a konkrét vége, kihatása a karakterek jövőjére?

Természetesen az évad során több dolog is történt, a teljesség igénye nélkül írok néhányról, csak úgy nagy vonalakban, mert nem volt hozzá kibeszélő. Talán a leglényegesebb momentum, hogy Philip visszavonult kémként már csak az utazási irodát vezeti, de Oleget elküldik hozzá Oroszhonból, mert Gorbacsov ellen szervezkednek a KGB-nél és megtudják, hogy ebben Elizabeth kulcsszerepet játszik. Elizabeth sokáig mutatja a megszokott elvakult rajongását az anyaföldért, de a végére belátja, hogy Philipnek igaza volt, és szembe áll gyakorlatilag mindennel, amiért egy fél életet dolgozott.

Ezen kívül az biznisz nem hasít, így Henry taníttatására nem nagyon futja már, de ez a végére mindegy lesz, hiszen orosz kémek gyermekeként valószínűleg amúgy sem fogadnák tárt karokkal az Ivy League-ben.

Paige gyakorló kémkölyök, aki kezd megismerkedni a kémlét árnyoldalaival, és számomra az ő eredeti motivációja is tök hiteltelen volt, szóval mégis hogy lehet valaki ilyen. Hagyjuk is, ismerkedik az orosz hagyományokkal egy évadon keresztül, majd az utolsó előtti pillanatban rájön, hogy inkább lesz szökevény, mint orosz állampolgár. Ja, meg nem hagyhatja itt Henry-t egyedül, legalábbis azt hiszem, mert szó nélkül szállt le a vonatról. A jelenet amúgy a szülők reakciója miatt jól sikerült, de a legitim okot még keresem.

Szintén érzelmes pillanat volt, amikor elásták a személyazonosítóikat, meg a jegygyűrűiket, és felvették azokat, amivel az (utóbb őket eláruló) ortodox pap összeadta őket pár évaddal ezelőtt.

Kiemelnék még pár jelenetet a hatodik évadból: amikor Philip elment segíteni Elizabeth-nek Chicagóba, mikor Page-dzsel verekedtek, mikor elárulta Elizabeth-nek, hogy megkeresték őt és róla akartak információkat, az orosz pár lemészárlása és utána a kisfiú. Idén még a beépülős munka is kifejezetten érzelmesre sikerült a halálos beteg nővel.

Az évad egyébként hozta az elvárt és megszokott magas minőséget, sok érzelmes pillanatot szállított, fenntartotta a feszültséget és az érdeklődésemet, tényleg kíváncsian vártam, mi lesz a végkifejlet. Sőt egyenesen fel voltam készülve, hogy felzaklatnak majd érzelmileg. De nem erre gondoltam! Sokkal inkább élet-halál súlyú döntési helyzetekre és csavarokra, érzelmes vallomásokra, „x years later” feliratra.

Így sajnos keserű szájízzel veszek búcsút az egyébként általam nagyra becsült sorozattól. До свидания! (Dá szvidányijá!)

34 hozzászólás Ne habozz!

Sigismundus - 2018. 06. 06. 21:50

Egyetértek, nem vagyok elégedett én sem. Nem is a nyitott kérdések miatt amik lezáratlanok. Inkább azért mert túl gyorsan kapkodva akarták lezárni az évadot.

Tulajdonképpen csak az évad felétől kezdődött a sorozat végjátéka, pedig (ahogy írtad) már tudni lehetett hogy ez az utolsó.

Előkészítetlenül indult be Stan gyanakvása, Paige beszervezése. Philiph terjeszkedése és csődje. Elisabeth lelki megtörődése a rajzolással. Szerintem ő ezzel kezdte elveszíteni kemény kegyetlenségét, mert eleinte minden részben megölt minimum egy embert.

A rövidebb végjáték miatt kapott alig szerepet Oleg is, és Paige is, több epizódban nem is szerepeltek.

Nekem Paige beszervezése nem volt hiteltelen. Egy rajongó, valami jobb világot kereső fiatalt könnyű rávenni. Neki még, a keresztény segítő mozgalmak, és a Világbéke érdekében kémkedés tulajdonképpen ugyanazon két különböző út ugyanazon célért. Utóbbihoz adjuk hozzá a hazafias hősies agymosást amit Elizabeth, és a hiányzó pót-nagymama Claudia tartott neki nőszemináriumként.

Ami a végét illeti, bizony nem erre számítottam a több évadon át felépített karakterek alapján. Annyira nem vagyok csalódott mint a LOST lezárásakor (azt nem lehet alulmúlni) de családi drámára, tragédiára sokkal inkább vártam.

Alain Prosztó - 2018. 06. 06. 21:50

Szerintem nem kapkodás volt ez, hanem tudatos.

A sorozatlezárásoknak az egyik extremitása, mikor minden létező szálat elvarrnak, a skála másik végén meg nagyjából a Sopranos zárása áll.

Szerintem ez itt szinte a tökéletes középút volt. A leglényegesebb kérdésre megkaptuk a választ (mi lesz a főszereplőkkel – lebuknak, meghalnak, hazakerülnek, disszidálnak, stb., és ezek kombinációi), a többit viszont fantáziából kell hozzátennünk.

A túlzott szájbarágás nem lett volna itt jó.

Egyedül az volt a bajom a sorozatzáróval, hogy sok helyen hatásvadász volt (érzelgős zenék a jelenetek alatt), de mindent összegezve nálam ez így 9,5 pont.

winnie - 2018. 06. 06. 22:01

Alain Prosztó: a tudatossággal egyet értek, de szerintem az még nem szájbarágás, hogy adnak válaszokat bizonyos kérdésekre, bár lehet, hogy a középútban van valami.

Mom - 2018. 06. 06. 22:07

Jogos, Stan hirtelen jött gyanakvásán én is csodálkoztam, de aztán erről meg is feledkeztem.

Paige részéről az útkeresést teljesen megértem, még a befolyásolhatóságot is, de nekem mindig ott maradt a kérdőjel, hogy a saját hazájáról beszélünk, ahol szép és kényelmes élete van, egészen biztos, hogy úgy is lehet segíteni a világ éhező árváin, hogy közben nem árulom el az embereket, akikkel egy kontinensen osztozom békességben 16 éve. Házépítés, abszolút hihető, missziós út abszolút hihető, harmadikvilágbeli országban gyógyítani, hihető, élelmiszert gyűjteni, hihető, kémkedni a szomszédaim ellen: ezt az én gyomrom nem veszi be. És ha tényleg úgy gondolta, hogy jó tesz, miért maradt itt?
Csak ezekre a kérdésekre és konfliktusokra fel lehetne építeni egy spinoffot :P Amúgy azt szívesen megnézném, de még akár Henry szemszögéből is, hogy hogy lehet egy ilyen helyzetből felállni, ha lehet egyáltalán.

Geza Kovacs - 2018. 06. 06. 22:19

A végére annyira belelassultak a sztoriba, és olyan szinten tárgyilagossá váltak már, hogy ez a befejezés így már illett hozzá. A parkolós nyáladzás gáz volt nagyon, amúgy az meg tetszett, hogy a két szülő kerül csak vissza. Viszont a visszatérésükre szánhattak volna talán egy fél részt, vagy csak 10 perccel többet. Mindegy, a korábbi évadok jobbak voltak, szép volt, jó volt, elég volt.

GeoCucc - 2018. 06. 06. 23:02

Hát nagyon vártam ezt a kibeszélőt, viszont annyira nem értek egyet a szöveg tartalmával, hogy jaj. Már tényleg a Lostot megszégyenítő ez a sok kérdés, ami fel lett téve, pedig ehhez képest szerintem nagyon kerek, nagyon tudatos, évadok óta nagyon szépen felépített lezárást láttunk.

És nagyon drámait. Nem tudom, mi kellene annál nagyobb és érzelmesebb dráma, mint hogy két szülőnek le kell mondania mindkét gyerekéről, végül még arról is, amelyikről nem “akart”. Minden szereplő óriásit veszített, nem volt egy darab győztese se a finálénak. Philipék elvesztettek mindent, amit az elmúlt 20 évben felépítettek, a gyerekek a szüleiket, Stant örökké emészteni fogja a tudat, ráadásul ott fekszik mellette a felesége, akivel kapcsolatban a fülébe ültették a gyanút – ezzel teljesen tönkretették az életét. Oleg vált talán a legpozitívabb, legőszintébb karakterré, akit az utóbbi évadokban már tényleg csak a jószándék és a hűség vezérelt, végül mégis börtönbe került, őt is könnyű volt sajnálni.

Csavar kellett? Tegye fel a kezét, aki azt várta, hogy itt 1-2 főkarakter is meg fog halni a fináléban. Nyilván mindenki, mert hát adta magát, a The Americansben mindig meghal valaki, meg ott volt a red herring tabletta is. És itt jött a nagy meglepetés, mert váratlanul egy olyan részt láttunk, amelyben mindenki életben maradt, és mégis minden főbb szereplő többet veszített még annál is, mintha meghalt volna valaki hozzá közel álló.

Hogy hogyan fognak élni Oroszországban, az a sorozat legelső részétől fogva egyértelmű volt, hogy castingolási okokból nem fog kiderülni, mivel olyan főszereplőket válogattak, akik nem beszélik az orosz nyelvet.

Hogy mi fog velük történni? 3-4 év múlva véget ér a hidegháború, megnyílik a lehetőség hogy újra találkozzanak a szülők a gyerekekkel, de persze ezt még nem tudhatják a zárás pillanatában. Az addigi akadályok, égető problémák hirtelen megszűnnek. Paige valószínűleg nem keveredik gyanúba, elvégre egyedül Stan tudja, hogy ő is be volt avatva, ő viszont nem mondhatja el, mert azzal elárulja, hogy tudott róla és nem cselekedett. Valószínűleg némi kihallgatás után élhetnek tovább kettesben Henryvel. De tényleg Paige befejezőjelenete tűnt csak egy kicsit wtf-nek, első pillantásra valóban nehéz volt végiggondolni, hogy ez most miért jó neki és mire számít.

Mindazonáltal persze én is szívesen megnéznék 3 év múlva egy miniseriest arról, hogy hogyan változott a szereplők élete. De félbehagyottnak, lezáratlannak titulálni én nem is értem, hogy ezt hogyan lehet. Minden sorozat véget ér valahogy, és még a tervezetten lezártak is olyanok, hogy éppen lehetne folytatni, mert hát a szereplők élete megy tovább (hacsak az összes meg nem hal, de nem tudom van-e ilyen sorozat :) ).

Voltak hibái és gyengébb szakaszai, de a The Americans a sajátos, egybefonódó történetvezetésével és az eddig nem nagyon bolygatott témaválasztásával (plusz a rengeteg orosz beszéd bevállalásával, mindkét oldal részletes bemutatásával) az egyik kedvenc sorozatommá vált.

Adam9456 - 2018. 06. 06. 23:11

Nekem nagyon is tetszett a finálé, két jelenet ami igazán kiemelkedett számomra: a parkolós és a vonatos. Le a kalappal a színeszek, készítők előtt, olyan drámai volt, díjat érdemelnek!
A színészgárdában nagyon erős sorozat volt: Matthew Rhys, Keri Russell és Noah Emmerich úgy érzem nem kaptak eddig elismerést ezért a sorozatért.
A vonatos jelenet, Paige leszállása, annyira profin volt megcsinálva és a zene is annyira passzolt, már többször visszanéztem. De összességében is bejött az egész finálé. Őszintén számomra az egyik legjobb sorozatzáró amit eddig láttam , pedig láttam már egy jó párat.
Mindig is elég lassú tempójú sorozat volt, főleg az előző 5. évad, te jó ég! (Némelyik részen tavaly bealudtam) De emellett nagyon minőségi és profi munka volt, elismerésem, és ez az évad jobban bejött mint a tavalyi.
Az egész évadból nekem is ezek a jelentek voltak a legemlékezetesebbek amiket a kritikában kiemeltél.
A nyitott kérdések közül engem csak 2 izgat kicsit: Martha és Philip másik fia. Őket jó lett volna újra látni legalább egy-két zárójelenetre, de igazából valamennyire lezárták mindkettőjük sztoriját tavaly , csak nem annyira kielégítően.
A többi a felsoroltak közül nem zavar, hogy nem kaptunk egyértelmű választ, (Renee és Oleg) nekem így is működött a finálé. A hangulata, az orosz párbeszédek és a kor miatt hiányozni fog, néhány díjat megérdemelnének az utolsó évadért a készítők és a színészek is.

gd42 - 2018. 06. 07. 02:11

Nekem 10/10-es volt ez a lezárás. Sőt, a némileg unalmasnak tűnő 5. évad is értelmet nyert (csak fura volt a 4. és 5. közötti hangulatbeli váltás). Mondjuk én szeretem ezeket a lezárásokat, mert sokkal valószerűbbnek tűnnek. Mindenki történetszálának szép íve volt, nem hiányzott a “boldogan éltek” szintű explicit lezárás.

Azért szerintem lezárták mindenki sztoriját (azaz nem kell hozzá nagy képzelőerő, hogy tudjuk, kivel mi lett).

Philip és Elizabeth kb. elvesztettek mindent, de sikerült eljuttatniuk az infót (abból, hogy Arkady vette fel őket ez nyilvánvaló szerintem, még a történelemkönyv nélkül is). Philip amúgy is kiszáll és kétlem, hogy Elizabeth tudná folytatni a kémkedést, esetleg kap valami íróasztali munkát a KGB-ben. A silver lining az, hogy végülis megőrizték a “békét”, és bár a SZU széthullik pár év múlva, nem lett atomháború.

Stan nyilván abbahagyja a kémelhárítást (amit már ugye abba is hagyott az évad elején, csak Aderholt unszolására jött vissza a chicago-i illegális miatt). Renéé-re innentől gyanakodni fog, bár el tudom képzelni, hogy már nem is érdekli az egész, elvégre Philippel is milyen jól megvolt sok éven át. :)
Kb. belenyugszik, hogy ez a sorsa. A “hirtelen” gyanakvás szerintem érthető, hiszen már az első részben is gyanúsak voltak neki a Jennings-ek, és most annyi véletlen egybeesés történt, hogy ismét fellángolt benne. Ráadásul ő sem volt meggyőződve az igazáról, látszott rajta, hogy nehéz feldolgoznia, amikor Paige lakásánál meglátta őket.

Henry-nek szar, de túléli az egészet, főleg, mivel Stan vigyáz majd rá. Ezt láthattuk is, ő egyedül ment elmondani neki mi történt, nem egy rohamosztag csapott le rá.

Paige-nek annyi. Vagy elkapják vagy öngyilkos lesz. Nem maradt senki, akit ismer (Claudia elmenekült, barátai nincsenek, még a szerencsétlen pap is egy kontinensre van tőle). Egyszerűen nem tud megbirkózni a helyzettel, mint ahogy korábban sem tudott semmivel, csak már nincs aki irányítsa.

Oleg börtönben marad. A családja szomorú.

Martha éli életét az örökbefogadott gyerekével.

Philip fia talán az egyetlen ami teljesen nyitott kérdés maradt, ha jól emlékszem Philip tesójánál lakik, szóval esélyes, hogy összefutnak.

Méltó lezárás egy nagyon minőségi sorozatnak. A színészi játék hibátlan volt a az egész évad során.

Sigismundus - 2018. 06. 07. 04:57

Khm, most olvasom más oldalon, hogy Matthew Rhys és Kerri Russel összejöttek, összeházasodtak a valóságban is forgatás közben..

Sigismundus - 2018. 06. 07. 05:43

Pár gondolat az egész évadról.

1. Philiph orosz fia szálának szép hosszú felvezetése majd kurta furcsa lezárása nagy kihagyott lehetőség. A megjelenése apja környezetében érdekes dolgokat indíthatott volna el, nem is csak Philiphben, hanem Elizabethben. Gyilkolgat a szűklátókörű meggyőződésétől hajtva Anyácskáért. Erre jön egy, Afganisztánt járt szovjet fiatal, és közli, odahaza minden hazug, élhetetlen.

2. Russel és Rhys jó színészek és jól alakítottak. De valódi kémként így ilyen akciókban, ilyen arcokkal nagyon hamar lebuktak volna. Elizabeth kemény tekintete, szemöldöke, Philiph szomorú bohóctekintete annyira jellegzetesek, egyediek, hogy semmilyen paróka, állszakáll hajfesték nem tudja ezeket tartósan eltakarni. A szemtanúk alapján készült profilozásokban a sorozatban is megjelentek ezek a vonások rendszeresen. Valóságban ez az ismétlődés szerintem már hamarabb fel kellett volna tűnjön egy valódi Stannek.

3. Az sem valóságszerű, hogy a házaspár egy utazási irodai munkára hivatkozva tud ilyen sokat akciózgatni, a nap 24 órájában bármikor. A jó támogató logisztika erre nem elégséges magyarázat. Közben meg két kiskorú gyerekük van otthon akikkel vacsora, tanulás, betegségek járnak. És ez nem okoz fejlődési zavarokat a gyerekeknél, hogy apa-anya sokat és váratlanul vannak távol? És hogy nincsenek ismerőseik barátaik rokonaik akikkel összejárnak rendszeresen.

Szóval van/volt pár ilyen kérdés amit nem fejtettek ki, válaszoltak meg igazán, de én nem is hiányolom ezekre a választ.

Jó sorozat volt, olyan amit majd visszanézek.

Sigismundus - 2018. 06. 07. 05:53

+ 3/A. Hogy az utazási iroda, mint álca mennyire egy észrevehető dolog volt, azt azért a sorozatban is megemlítették, igaz a végén. Amikor Philiph elment Stavroshoz hogy bocsánatot kérjen a legrégebbi dolgozótól a kirúgásért. Ő meg utalt rá, hogy gyanús volt neki rég a sok hátsó szobás beszélgetés főnök és főnökné közt, de nem szólt senkinek, mert azt hitte maffia-pénzmosás…

KG - 2018. 06. 07. 06:12

Nagyon jó sorozat volt, hiányozni fog

Zoranje - 2018. 06. 07. 07:00

Szvsz tokeletes volt a lezárás. Mint ahogy az egész évad agyalos volt, a felében az agyadban sakkozhattal, h most éppen mi miért tortenik. Hat most sakkozhatunk a jövőn. Mártát le…Om, 5. Évadban találkozott kicsi arvaval, Valszeg vele lesz. De magadban kialakithatod, h a hősök közül innentől kinek milyen élete lesz. Bennem nagyjából kialakult h mindnek nyomorult. Philip es elizaberh gyerekek nelkul a nyomaszto otthonban. Es kb a rendszerváltás utan sem térhetnek vissza ennyi mocsok utan. Pa ige-nek ott a vodka, eléggé beszédes volt az o szempontjából a vége. Stan pedig… Sztem o is kuka. Feladta az elveit, mindazt Mit képviselt, kizárt h ebből jol kijöjjön. Henry egyelőre hidegen hagy, de Sztem stan es pa ige vele lesznek. Oleg??? Ismerve a történelmet Görbicz simán.hazaviszi. Otthon is jo kapcsolatai vannak. Ennyi. Szép volt. Hiányozni fog

Zoranje - 2018. 06. 07. 07:02

Hülye autokorrekt: gorbicz=gorbi :)

Mom - 2018. 06. 07. 09:09

Nehát, azt hittem, a fejem tele van lehetséges forgatókönyvekkel a karakterek további sorsáról, de simán írtatok olyat, amire én nem is gondoltam volna, köszi! :)

És tényleg örülök, hogy nem mindenkiben hagyott lezzáratlanság-érzést a zárás! :)

zoranje - 2018. 06. 07. 11:44

Amugy

bőven bőven benne van ebben a spinoff… csakhogy a készítők megmondták, h ne is álmodjunk róla… sztem ez így teljes :D

Neoprimitiv - 2018. 06. 07. 11:45

Engem az, hogy nem adtak a karakterekhez egy “x év múlva” képeslapot, nem zavart. Mindenki elképzeli maga a saját élményei, ítéletei és előítéletei alapján, hogy kivel mi lett, ez nálam rendben volt.

Ami nem volt rendben, az a fő csavar, ahogy Stan elengedi őket. Rettenetesen érződött rajta, hogy előre eldöntötték, Philipéknek túl kell élniük, de mégis akartak egy közvetlen konfrontációt vele és végül megszületett ez a nagyon erőltetett “az egyetlen barátom voltál” szituáció.

Ha már okvetlenül el kellett engedje őket, ennél az is jobb lett volna, ha Paige miatt teszi, ha ő a kulcs. (Nem akarja lelőni egy gyerek szüleit a szeme előtt.) Azt is csak remélni tudom, hogy Renée tényleg orosz ügynök – az végképp a szemétség netovábbja lett volna Philiptől, ha ezt a kést csak a poén kedvéért döfi bele.

Paige volt nekem a másik nagyon nem jól kibontott karakter. Normál amerikai tinédzserként 18 éves korára nem látott filmet, tévésorozatot ahol a kémnők szexszel szerzik meg az információt? Azt, hogy elhitte a fennkölt jó ügyért harcolunk szöveget én nem bántam – ma az internet korában is be tudott szervezni hasonló korú fiatalokat az ISIS. A gyakorlati naivitása viszont zavaró volt.

Összességében a játék, a hangulat a befejező részben is rendben volt (lehet fújolni, de a With or without you nagyon hatásos volt), viszont konfliktusok feldolgozásával, az írói munkával nagyon nem voltam elégedett. Ha már megkedvelt, de azért erkölcsileg fel nem menthető főhősökről van szó, akiket nem akartak megölni, akkor pl. a Justified írói nagyságrenddel jobb munkát végeztek ebben a kecske – káposzta kérdésben.

Eva - 2018. 06. 07. 12:07

Anno a rajongók összedobtak annyi pénzt, hogy a Veronica Mars egy filmmel lezárást kaphasson. Én is megnéznék egy “10 évvel később…” kezdetű filmet.

Geza Kovacs - 2018. 06. 07. 18:31

Mellesleg a későbbi idők ismeretében az ilyen emberekre fényes jövő várhatott később, úgy Putyin idején, ha nem hamarabb. Ugyebár 1940 körül születhettek kb., vagyis a 2000es évek elején magas rangú titkosszolgálatosnak vagy minisztériumi állásba is pont mehettek még, és akár közre is működhettek az országuk jelentőségének növelésében.

PLarge - 2018. 06. 07. 20:03

Kedvenc karakterem egyértelműen Oleg volt. A laza stílusú beszéde, mozgása… A szerencsétlen rugóhajú pap meg gyanúsan hasonlít a méltán híres Goombay Dance Band énekesére :D

Neoprimitiv - 2018. 06. 07. 21:22

Geza Kovacs: mellesleg az ilyen emberekre Putyin hatalomra kerülésével minimum a kikukázás, rosszabb esetben valamilyen váddal egy golyó várt egy börtönfolyosón. Nem teljesített egy határozottan, többször is parancsba adott utasítást (amivel éppen a Putyin számára nem túl kedves Gorbacsov érdekeit szolgálta), Phillip pedig már korábban kiugrott és nem volt hajlandó a Rógyina üdvéért tevékenykedni.

Egy olyan aktív ügynök, aki a saját feje után megy, egyénileg véleményezi, hogy ő a központ utasításaiból mit hajt végre és mit nem (sőt: mit árul el az ellenfélnek) a világ bármelyik hírszerzésénél akkora “SOHA TÖBBÉ” jelzést kapna a dossziéjára, mint a Kreml harangtornya.

zoranje - 2018. 06. 07. 22:47

Eva! Lattam veronica Marsot de ugye nem akarod a kettőt egy kalap alá vonni :)

Misha - 2018. 06. 07. 23:51

Köszönöm, hogy – a finálét magasztaló kritikák tucatjával ellentétben – leírtad majdnem az összes gondolatomat a fináléval kapcsolatban.

Bár döcögősen indult az évad, a felénél elkezdtek felgyorsulni az események, és egy kicsit mozgalmasabb zárásra számítottam, és talán joggal feltételeztem, hogy az egyre inkább szétesőben lévő családot valamilyen formában utoléri a végzete. Tévedtem.

Az, hogy a Jennings család (fele) kvázi atrocitás nélkül elhagyja az országot, teljesen irreális volt számomra, és ezt még Paige váratlan “disszidálása” sem tudta korrigálni. Minden pillanatban arra vártam, mikor üt be a crach, Stan garázsos jeleneténél (erről később), a határellenőrzésnél, még akkor is vártam valamire, mikor már a jó öreg Arkagyij elvtárs autójában szuszogtak békésen egymás vállán. Egyszerűen valahol igazságtalannak éreztem, hogy a lányuk elvesztése lesz Elizabeth és Phillip karmája az összes emberi életért, amit tönkretettek/kioltottak. Kiváltképp, ha azt nézzük, hogy velük ellentétben akik sokszorosan rábasztak, azok a saját gyekeik: a barátokkal, kapcsolatokkal vagy akár egy lakhellyel sem rendelkező, feltehetően körözés alatt álló Paige, valamint Henry, akinek ígéretes hokis pályafutásának aligha tesz majd jót, amikor beállít a szomszéd FBI-ügynök (aki korábban sokszor pót-apaként szolgált Henry számára), és elmeséli a gyereknek, hogy “Képzeld öcskös mi történt, kiderült, hogy a szüleid bizony szovjet kémek, lebuktak és megpattantak, mert hagytam őket elmenni, de azért rám bíztak, hogy gondoskodjak rólad.”

Amikor Stan utolérte Jenningséket a garázsban, szinte biztos voltam abban, hogy mind a négyen nem fognak élve kijutni. Azonban álmomban sem hittem, hogy a teljesen kiábrándult és megtört Stan pár keresetlen szó után futni hagyja őket. Stan halálától eléggé féltem az utolsó részek alatt (tény viszont, hogy nagyon szomorú lettem volna, talán a kedvenc karakterem), és kétségtelen, hogy Phillippel ellentétben Elizabeth az első adandó alkalmat megragadta volna a szabadulásuk érdekében. Ez valamelyest adhatott volna egy löketet, némi feszültséget a finálénak. Amikor pedig Phillip odaszúrta a végén, hogy “hát az is benne van, hogy a nejed is közülünk való, tehát kvázi mindenki, akit szeretsz, orosz kém, a fiadat talán kivéve”, akkor egyenesen vertem a fejem az asztalba. A gondolat, hogy Renee szintén illegális, akkora csehovi puska volt, hogy külön fáj, hogy Stannel együtt nem nyertünk erről megerősítést.

Lényegében tehát kaptunk egy katarzis nélküli lezárást, aminek lényege, hogy mindenki szenved:
– Phillip és Elizabeth (akik bár egyben és együtt hazaértek, ott hagyták a két gyereküket az Államokban, és valószínűleg soha többet nem látják őket, de legalább hazaértek az édes anyaföldre, juhé)
– Paige (aki a már fentebb leírtak alapján nagy valószínűséggel egy dolgot tesz, amit ilyenkor lehet: iszik)
– Henry (akikhez a lelépőben lévő kamu személyazonossággal rendelkező családja lefalcolás előtt még csak beugrani sem tudott elköszönni, , most pedig egy jó darabig a jogi hercehurcák miatt még nem kerülhet Stan gyámsága alá)
– Stan (aki sosem lehet biztos benne, hogy az éppen FBI-hoz avanzsáló nője nem fog-e lehallgatót tenni a frissen vasalt nyakkendőjébe)
– Oleg (aki már semmilyen használható infóval nem rendelkezik, de azért jó pár évre be fogják varrni, és vádalku sincs, hisz nem hivatalosba ment kémkedni, mert az egy feleséggel és egy három éves gyerekkel egy hatalmas ötlet, ugye)
– Oleg apja (avagy hogyan vesztettem el fiaimat a kommunizmusnak hála)
– Martha, a képviselői gyakornok srác, és még sokan mások.

Akik örülhetnek:
– Gorbacsov

Mindennel együtt úgy érzem, a sok névtelen áldozat után igazán kijárt volna a sorozatnak, hogy a véghajrában legalább egy szereplő távozzon az élők sorából, de úgy tűnik, az Americansból kicsit sem lett Trónok Harca. Összességében kiemelkedő élmény volt számomra ez a hat évad, mindennel együtt 8/10-et adnék rá alle összességében. Egy brilliánsan kivitelezett, a kor hangulatát tökéletesen visszaadó családi (?) dráma, ami nagyon fog hiányozni.

Ui: amit viszont nem fogok tudni megbocsátani semmiképpen, az Phillip másik fia. szerencsétlen gyerek elindul angoltudás nélkül a tökidegen, kvázi háborús ellenfél Amerikába, elszedik a pénze nagy részét, átcsempészik a fél világon keresztül, majd Gregory közli vele, hogy ezt így nem, és menjen haza. egy karnyújtásnyira a céltól. ez volt a leginkább elszalasztott lehetőség, mert nagyon vártam Phillip és sosem látott fiának találkozását.

Zoranje - 2018. 06. 08. 06:56

Misha! Lányuk elvesztese az egyetlen büntetésük? Sztem az egész jövőjük. Mindketten nagyobbat szopnak igy, mintha meghaltak voln. De ahogy írtam is fentebb, mind az 5en szopnak innentől. Miért kell ennél katartikusabb lezárás.? Én legalábbis ezt látom benne

jenga - 2018. 06. 08. 19:35

Nem azert, de Paigerol senki nem tud semmit. Stan is csak annyit, hogy a lany tud a szulei foglalkozasarol.
Szerintem ezt o is felfogta, es azert szallt le a vonatrol.
Nem is kovetett el semmit, amit ratudnanak bizonyitani.

Neoprimitiv - 2018. 06. 08. 19:48

jenga: ráadásul van egy kanadai útlevele, amivel vígan elmászkálhat az USA-ban.

CaTo - 2018. 06. 09. 16:11

Misha: szerintem Stan azért engedi el őket a garázsban, mert megérti, hogy Oleg üzenetének el kell jutnia a Szovjetúnióba. Ha ő nem akar segíteni, akkor el kell engednie Jenningséket, hogy hazajussanak vele. Ez amerikai érdek is.
Másrészt felfogja, hogy Henry rámarad; lője le a szüleiket? Nem fogják megadni magukat…
Nekem tetszett a lezárás. Misa és Nagyezsda negyedszázad múltán oda jutottak, ahonnan elindultak: egy idegenné vált országban kell új életet kezdeniük, és most oroszul mondja Elizabeth a végén: majd megszokjuk.
Nagyon szerettem a sorozatot, ékkő volt.

Mordekai - 2018. 06. 10. 12:39

Minden idők egyik legjobb sorozatfináléja volt ez.

Teljesen szembe ment volna a sorozat alapkoncepciójával egy ilyen mindenkit-bemutatunk-pár-év-múlva montázs. A felsorolt “hiányosságokat” annak tükrében kellene értelmezni, hogy:
1. A rejtélyes Szovjetúnió örök homályzóna marad. Amit nem láthatunk, azt ne lássuk, kész.
2. Jennings-éknek hirtelen kellett lelépni, nekünk hirtelen kell elengedni a történetet. Pont.

Sigismundus - 2018. 06. 10. 20:28

Geza Kovacs – 2018. 06. 07. 18:31

” Mellesleg a későbbi idők ismeretében az ilyen emberekre fényes jövő várhatott később, úgy Putyin idején, ha nem hamarabb. Ugyebár 1940 körül születhettek kb., vagyis a 2000es évek elején magas rangú titkosszolgálatosnak vagy minisztériumi állásba is pont mehettek még, és akár közre is működhettek az országuk jelentőségének növelésében. ”

Kizárt hogy az ilyen illegális terepügynökök magas polcra kerültek volna mostanára. Ők végig távol éltek a szovjet valóságtól, viszonyoktól, kapcsolatok nélkül hazatérésük után. És ahogy egy cárnak mondta egy minisztere ” Ők már látták Európát (USÁ-t) ”
Ők kiégett, talajt vesztett emberek, inkább a Kim Philby féle kém-sor vár rájuk, a piálás, kiábrándulás.

A putyini karrier volt kémeknek inkább olyanoknak jöhet be akik végig megmaradtak nem-illegálisnak, a Rezidentura embereinek, Olegnek, Arkagyij Ivanovicsnak. Akik megmaradtak szovjetnek.

_Peter - 2018. 06. 11. 15:30

“Nekem tetszett a lezárás. Misa és Nagyezsda negyedszázad múltán oda jutottak, ahonnan elindultak: egy idegenné vált országban kell új életet kezdeniük, és most oroszul mondja Elizabeth a végén: majd megszokjuk.”

Ez tetszik. Otthon ők lesznek “az amerikaiak”

Philip utazási iroda pénzügyi stressznél mondhattak volna valamit arra a KGB miért nem ad pénzt az üzletbe.

A garázsnál örültem nem lett lövöldözés belőle, minden részben ha csak egy korty vodkát ittam volna amikor Elizabeth megölt valakit már oda lenne a májam, örültem a finálé békés és Stan megúszta. René már a felbukkanásakor gyanús volt, amióta FBI-hoz jelentkezett 99% kém ő is.

Paige majd kitanulja a számítógépeket és 50 évesen irányítja a Twitter botokat trumputyin megválasztásáért :D

Egy külön taps a kellékeseknek, a sok régi elektronikai eszköz és ruha, a sok régi autó az utcai jelenetekhez, nem emlékszem utcaképeknél kakukktojás modern dolgokra.

mm - 2018. 06. 12. 22:43

sztem is jó volt, azért ennyi kérdésre amit a cikkíró feltett nem is szoktak válaszolni, talán egy másik sorozat elég is lenne rá, nekem tetszett, pedig nagyon lassan indult az évad, igazi érzelmi hullámvasút volt

Zora - 2018. 06. 17. 10:14

Még nem olvastam el a kommenteket, lehet, már írta valaki: Martha.
Az ő szála lezárult azzal, hogy kapott egy árva, 4-5 év körüli kislányt, ezzel teljes lett az élete. (Én legalábbis így gondolom, hogy ő nagyon vágyott gyerekre, mindegy, hol.)

Zora - 2018. 06. 17. 10:19

Szerintem Stan gyanakvása nem hirtelen jött. Hiszen, az első részek valamelyikében szintén betört a garázsukba, leellenőrizni Philipék autójának csomagtartóját, míg Ph. a garázsban bujkált, hogy szükség esetén leüsse Stan-t.

A gyanakvás csupán feléledt, mert Stan annyira kétségbe volt esve, hogy nem haladnak előre a szovjet ügynök párral, hogy elővette a szomszédjait.
Ez nekem rendben volt.

Zora - 2018. 06. 18. 18:33

Szerintem Paige-dzsel is minden rendben lesz. 20-21 éves, kanadai útlevele van, az új neve nem ismert – persze, a sulit ott kell hagynia, és a várost is érdemes – bár Claudia lakása ott van, de belefuthat ismerősökbe. Néha-néha messziről megfigyelheti Henry-t hogy valahogy gondoskodjon róla – talán még a lelkészhez is kimehet Dél-Amerikába.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz