login |

Trust: vége az 1. évadnak – írta Sawyer

2018. 07. 19. 15:05 - Írta: vendegblogger

13 hozzászólás | kategória: antológia, kritika,

Idén több ígéretesnek tűnő, új sorozatot kaptunk év elején, ezek közül a Trust nálam mindenképpen az élen járt, már a plakátok és előzetesek alapján is.

Érdekes, hogy a három legjobban várt mindegyike valós, történelmi alapú, míg a másik kettő egy szektáról (Waco – erről is jön mindjárt az évadkritika) és szerencsétlen hajósokról szól (The Terror – ugyancsak jön az évadkritika), ez a 70-es évek egyik legbotrányosabb emberrablásáról – a Getty famíliáról. A pilotról már volt írás, én a teljes szezonnal foglalkoznék.

A történet pofonegyszerű, bárki utánajárhat a részleteknek: 1973-ban járunk, adott egy gazdag műgyűjtő olajmilliárdos, Paul Getty, aki egy hatalmas birtokon tengeti zsarnok mindennapjait örömlányok társaságában – és a mondás szerint két fillérért azt csinálná a kecskével… -, miközben családja széthullva. Egy fia öngyilkos lett, a többi a drogokba menekült apjuk elvárásai elől, unokája úgyszintén.

És ekkor történik valami, ami nagyban megváltoztatja a felállást: III. Pault, unokáját az olasz maffia elrabolja. Csakhogy ez az öreget annyira hidegen hagyja, hogy erre nincsenek szavak! A tovább mögött spoileresen folytatom.

Mikor a kis Paulie felkeresi nagyapját, felcsillan a remény a bizalomra, végül mégis visszaküldi a 16 éves kissrácot Rómába, miközben tudja, hogy nehézfiúknak tartozik nem kevés pénzzel. Meg is lesz az eredménye: először „kamuból” rabolják el és igyekeznek pénzt kicsikarni dollár papától, végül a helyzet eldurvul, és primitív, hegyen élő, falusi, de annál elszántabb gengszterek kezére kerül a fiú.

A sorozat hihetetlenül erős szereplőgárdával rendelkezik, ahogy a képi világ is rendkívüli, és a viszonylag egyszerű jeleneteket is csodássá teszi. Ebben az Oscar-díjas Danny Boyle produceri részvéte is biztosan nagyban hozzájárult, akinek például a klasszikus Trainspottingot is köszönhetjük.

A főszerepben, azaz az öreg Getty szerepében Donald Sutherland lubickol, másodikként pedig a mostanában eléggé eltűnt, régi múmiaölő Brendan Frasert sorolnám, őket azonnal díjjal jutalmaznám a briliáns alakításért. De igazából senkire nincs panasz, egytől egyig mindenki tökéletesen passzolt az évadba, a család tagjaitól a maffiózókon és statisztákon át a kutyákig.

A 10 részes szezon elején úgy tűnik, hogy a sorozat minden részében más-más karakter szemszögéből követhetjük az eseményeket, de ez féltávnál néha összemosódik. A részek háromnegyed és egy óra közt mozognak, én sokszor éreztem azt, mintha egy epizód során hármat is láttam volna, ezt a különösen erős atmoszféra és művészi történetvezetés számlájára írom.

Stílusát tekintve dráma, de rengeteg irónia és fekete humor van jelen, amik szintén egyedivé varázsolják. Személyes kedvencem Fraser ex-CIA karaktere, Fletcher, aki nem egyszer ledönti a negyedik falat, hogy kiszóljon a nézőhöz és elkalauzolja az események forgatagába.

Láthatjuk a szánalmas apát; aki a drogokba és emlékeibe menekül a felelősség elől, a megtört anyát; aki elszántan próbálja visszakapni legidősebb fiát, a Getty-ház háremhölgyeit, inasát, Fletcher magánnyomozói bravúrozását, a vén kapzsi kujon egyszerűen utálatos létét, a másik oldalon pedig Paulie-t, barátait, rosszarcú ismerőseit és természetesen fogvatartóit – szóval sok szálon fut.

Feltüntetik, hogy a sorozat eseményeit időrendben megváltoztatták, de bennfentesek szerint a sztorihoz sem voltak restek kamu dolgokat kitalálni az írók. A fake archív felvételek nagyon frappánsak voltak, engem egyetlenegy dolog lepett meg: a kis Paulie saját szándékkal vágatta le fülét. Illetve a családi szál rendben van, hogy valamennyire hiteles az egykori tanúk beszámolói alapján, de kíváncsivá tett, hogy a tanyamaffia történései ilyen részletezéssel valóban így történtek, vagy csupán kitaláció?

Nyilvánvaló, hogy a hegyi és erdei privát beszélgetéseik mind az írók művei, hiszen nem voltak jelen mások, hacsak nem a későbbiekben az egyik bűnöző nem volt hajlandó felfedni magát és beszélni. A postai bakizás az egyik legröhejesebb dolog, ami a valóságban is megtörtént, egyébként pedig a bűnös felek is nagyon jól fel lettek építve, ha tényleg ilyenek voltak, ha nem. De azért valljuk be, az alábbi képen szereplő halálesés az effektesek részéről szégyellnivalóra sikerült…

És ezzel el is érkeztünk a sorozat negatív oldalához, melyből az egyik igazából egyéni szociális probléma: a gengszterek nem tudnak angolul, így a beszéd körülbelül 40%-a olasz, ami nálam gyakran kizökkentő hatással járt.

A másik kollektívan az utolsó rész, elérkezünk a lezáráshoz, de mégsem kapjuk meg teljes egészében azt, hanem inkább Fletcher ismét átszól a negyedik falon, hogy akit érdekel, az olvasson utána. Paulie természetesen kiszabadul, ám innentől kezdve hiába a főszereplői mivolta, eltűnik a középpontból, és egy pár másodperces tolószékes snitten kívül semmit nem tudunk meg abból a tragikus folytatásból, ami ezután hátralévő életében kísérte.

Miközben a meggazdagodott és új vagyonukat ügyesen befektető rosszfiúk lezárásával elégedett voltam, úgy éreztem, hogy az időközben felvezetett mellékszálakkal nem tudtak mit kezdeni a végére, gondolok itt a valószínűleg “ferde hajlamú” inas és kertész barátságára, az öreg Getty további sorsára, vagy arra a baklövésre, hogy képtelenek voltak mélyebben bemutatni, kire milyen hatást gyakorolt az elrablás.

Összességében egy mozifilmeket megszégyenítő, nagyon jó, kifejezetten minőségi, és nem utolsósorban erős zenei aláfestéssel rendelkező, antológia jellegű évadot kaptunk, melynek a befejezése sikerült gyengébbre. A folytatás még kérdéses, én nagyon remélem (a Getty család valószínűleg nem), hogy láthatunk még néhány szezont ezekkel a karakterekkel, mert potenciál bőven akad benn.

Az első évad egy erős 8/10-et érdemel részemről.

13 hozzászólás Ne habozz!

bélabá - 2018. 05. 30. 12:18

Az utolsó rész struktúrája kicsit fura volt, néha csapongónak, összeszedetlennek tűnt. A kitekintések, a flash backek és flash forwardok, meg az arannyá változó berendezés víziója nekem kicsit sok volt.

Azt olvastam – és vicces lett volna látni a reakciókat – hogy az öreg halála után derült ki, hogy a feleségeire ilyen havi 20-30 dolláros havi juttatásokat hagyott.

Az lasz maffiózó nekem is kedvenc lett, nem gondoltam hogy a végére összejön neki a dolce vita.

Asd - 2018. 05. 30. 18:12

Az utolso resz sem okozott csalodast. Donald sutherland is nagyon jo volt de a vegere az olasz gyilkolo ember lett a kedvencem. Az olasz maffiarol akar egy kulon sorozatot is megneznek.

novi83 - 2018. 05. 31. 08:07

Tegnap néztük meg a 10. részt, jó kis lezárás volt. Végig nagyfilmes megvalósítás, erős alakítások színészileg. Tetszett. Tényleg alulreprezentált a blogon, de nem lehet mindenre ideje mindenkinek :)

Snoopyzit30 - 2018. 06. 02. 08:21

Nem volt annyira erős ez az évadzáró, de azért jó volt. Én hiányoltam a végére – ha más nem írásos formában – hogy akkor ki és hány évesen halt meg és többet arról, hogy az öreg Getty tényleg kire és mit hagyott.

Donald Sutherland zseniális volt végig. Az kicsit le volt egyszerűsítve, hogy mekkora dolog is volt az a Getty múzeum, amit létrehozott:

“A nemes szépségű, két négyzetes udvar köré rendezett épületegyüttes hamar népszerű múzeumává vált a környéknek, az igazán nagy lehetőségre azonban éveket kellett várni. J. Paul Getty 1976-os halálakor közel 660 millió dollárnyi részvényt hagyott egy, a nevét viselő művészeti alapítványnak, a múzeum működtetésére. Többéves pereskedés után, 1982-ben végre felállt a J. Paul Getty Trust, amely ma (2009-ben) 4,2 milliárd dollárra becsült vagyonával a világ leggazdagabb művészeti intézménye.”

Mondjuk arra azért kíváncsi lettem volna, hogy a valóságban mik voltak az öreg Getty reakciói a kritikára, szerintem pont leszarta, hogy ki mit gondol.

http://hg.hu/cikkek/varos/6991-getty-a-csillogas-mogott

Ami még pozitívum volt az évadzáróban az Brendan Fraser szerepeltetése, ez a fajta narráció tetszett.

A “minden arannyá változik” jelenet szerintem is kicsit túlzás volt, de értettem a metaforát. A fickó egyébként zseniális elme volt, de valamit valamiért. Az mondjuk megint csak kérdéses, hogy mennyire volt ő magányos vagy nem. Nem tűnt egy kifejezetten társaságkedvelő valakinek.
Egyébként szívem szerint még tovább néztem volna egy olyan sorozatot, aminek az öreg Getty és az ő manipulációi, üzleti vagyonszerzése áll a középpontjában.

Az egész sorozatra úgy 7,5/10.

heidfeld - 2018. 06. 02. 20:40

Elfogytak a szavak.. Állat nagy volt! Milyen hatalmas ötlet volt, hogy Brendan Fraser-karaktere kommentálta az eseményeket?
10/10

juhaszvik - 2018. 07. 19. 15:56

kicsit sajnálom, hogy végigolvastam a kritikát, de közben kaptam észbe, hogy mennyire nem vágom a sztorit.
sebaj, így is új szereplő a plan to watch listán, köszi a tippet.

speranza - 2018. 07. 19. 16:09

Engem meggyőztetek. Mármint a kritika és a kommentek együttesen. Brendan Fraser nálam éppen a Condorban alakít és pont utána akartam nézni, hogy miben láthatnám még. Úgy tűnik, megtaláltam. :)

Snoopyzit30 - 2018. 07. 19. 17:05

Brendan Fraser valóban feltámadt hamvaiból. A Condorban is jó, The Affairban szerintem nagyon jó és itt is tökéletesen hozza a karaktert.

Sawyer - 2018. 07. 19. 19:27

” szánalmas apát; aki a drogokba és emlékeibe menekül a felelősség elől”

Ez nem tudom, miért lett utólag kiemelve, mert a többi szál egyaránt fontos volt, nem így írtam :D

Egyébként ódákat tudnék zengeni Fraser jeleneteiről, azok nagyon vitték a hátán az egészet.

antares69 - 2018. 07. 19. 21:53

Számomra az év egyik legnagyobb durranása volt a sorozat, hihetetlen képi megoldásokkal, fantasztikus színészi alakításokkal (D. Sutherland, B. Fraser, Hillary Swank, az olasz maffiózó, III. Paul Getty-t játszó fiatal színész), ismerős, gyönyörű olasz tájak, izgalmas történetvezetés, 10/10. Nagy élmény volt!

Hector - 2018. 07. 20. 07:50

Kicsit kilógok a sorból.

Számomra a télen bemutatott, ‘A világ összes pénze’ sokkal jobban bejött, ami ugyanezt a történetet dolgozza fel, pár részletben kicsit másképp, szóval érdemes azt is megnézni…

Ezt is végignéztem, de rám nem volt akkora hatással mint az előttem szólókra, persze lehet ez a film hatása miatt volt.

Az általatok kiemelt szereplők tényleg jók voltak, és engem is zavart a sok olasz (feliratozott) rész, pedig alapvetően a feliratokkal nincs gondom, de vagy csak szinkron, vagy csak felirat, a kevert már nem bejövős.

Azért egynek ez is elment.

Tomi - 2018. 07. 22. 17:49

Jó évad volt, de azért voltak benne durva csúsztatások. Például a fiatal Paul apja egy drogos, lecsúszott semmirekellő a sorozatban, miközben a Getty olaj olasz vezérigazgatója volt nem sokkal előtte, Mick Jaggerrel meg a kor hírességeivel bulizott non stop és a humanitárius munkája miatt később lovaggá is ütötte a királynő… A sorozatból meg ÖT évadot terveznek, úgyhogy ezért se lőttek el mindent. A második talán a 30-as években fog az öreg Gettyről szólni, hogy mitől lett ilyen. Legalábbis ez a terv.

Tinuszka - 2018. 08. 01. 16:20

Érdekes, engem meg az szokott zavarni, ha erőltetik az angolt… Számomra sokkal hitelesebb így.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz