login |

The Expanse: vége a 3. évadnak

2018. 07. 26. 20:26 - Írta: Desmond Wallace

44 hozzászólás | kategória: kritika,

Eseménydús évadon vagyunk túl, ami leginkább annak köszönhető, hogy ezúttal másfél regényt (a könyves kibeszélő itt van) sűrítettek 13 részbe. Én ennek kifejezetten örültem, mivel a könyvsorozat harmadik kötete nem volt igazán a szívem csücske. Hőseink tehát most sem unatkozhattak, hiszen végig az események sűrűjében kellett helytállniuk.

A The Expanse, bár nincs túl nagy vetélytársa, továbbra is a legjobb űrsci-fi a tévében. Egy olyan történetet mesél el, amely lebilincseli a nézőt, és ezt nem kizárólag a látványos jelenetekkel, hanem az érdekes és fordulatos cselekménnyel éri el.

Vannak ugyan óhatatlan hibái, de ezek nem tudják lerombolni azt a nagybetűs élmény, amit hétről hétre kínált az elmúlt időszakban a Föld, a Mars és az Öv politikával átitatott küzdelme.

Mivel nem egy könyv eseményeit prezentálta ez az évad, így két finálét is kaptunk idén. A 3×06-tal lezárult a Föld és a Mars közötti háború, hogy a folytatásban egy sokkal nagyszabásúbb eseménynek adjon teret. A tovább mögött spoileresen folytatom.

A protomolekula megépítette a hatalmas gyűrűt, ami minden élő ember érdeklődését felkeltette a Naprendszerben, de az idegen objektum nem adta ingyen a titkait. Ezzel egy kis időugrás is volt itt évad közben, így néhány szereplő eltűnt (Prax) vagy háttérbe szorult (Avasarala), hogy újaknak adja át a helyét.

Bevallom őszintén, hogy engem Anna és Melba se győzött meg igazán, Ashford viszont annál inkább. Ő tényleg egy érdekes figurája lett az évad második felének, ráadásul még Drummer is több szerepet kapott, ami szintén emelte a The Expanse fényét. Miller visszatérése pedig már csak hab volt a tortán.

Az ismeretlen felfedezése mindig érdekes, ez az új technológia pedig meghaladja a 23. századi emberiség fejlettségét, ez pedig sokak számára roppant ijesztő. Itt nem voltak fekete vagy fehér figurák, mindenki a Naprendszer érdekeit tartotta szem előtt, de más eszközökkel akartak harcolni, így elkerülhetetlen volt a konfliktus kiéleződése a Behemóton.

A nézők számára egyértelmű lehetett, hogy Holdennek van igaza, de Ashford nem osztotta az megszállott kapitány ötletét. Szinte végig roppant izgalmas volt ez az évad, a finálé pedig megágyazott egy új iránynak, hiszen 1300 új naprendszer vár arra, hogy az emberiség felfedezze ezeket az idegen világokat. Vajon mi vár ott az emberekre?

Vajon kik lehetnek azok, akik kiirtották a protomolekula alkotóit? Talán ez itt a fontosabb kérdés, mert az biztos, hogy a Föld és a Mars nem fogja tétlenül szemlélni a rengeteg gyűrűt, amelyen keresztül új világokat hódíthatnak meg.

Mindent összevetve, a The Expanse idén is kitett magáért, én pedig még mindig nagyon élvezem ezt a látványos és érdekes űrkalandot. Szerencsére nem maradunk folytatás nélkül, így talán jövőre választ kaphatunk a finálé után felmerült kérdésekre. Erre az évadra olyan 7,5/10-es pontszámot tudok elfogultság nélkül adni.

44 hozzászólás Ne habozz!

rodosto13 - 2018. 06. 28. 12:07

Hát hol is kezdjem
Tetszett, hogy Ashford nem “azért gonosz mert gonosz” típusú ellen lett a végére (bár a mérnökét lelőtte, azt nyilván nem kellett volna), hanem volt egy tényleges elképzelésre, meg akarta menteni az emberiséget, az már más kérdés, hogy a terve nem volt az igazi. És nem is nagyon tudom hibáztatni, hogy nem hallgatott Holdenékre (őszintén szólva kívülállóként nehéz lenne hinni neki).

Leheletnyit éreztem azt, hogy a másfél óra alatt talán jobban megalapozhatták volna a szereplők cselekedeteit (pl. Mao lány pálfordulása) akár a szövegkönyvvel és színészi játékkal, de ezen kívül meg voltam elégedve a fináléval.

Amos gondolkodásmódja még mindig egyik kedvencem, ahogy olyan “természetesen” tud olyan dolgokat csinálni, ami másnak komolyabb lelkiismereti kérdés lenne vagy vívódás. És ezt a színész is jól hozza.

Kíváncsian várom a folytatást az Amazon alatt. Amúgy lehet tudni, hogy mikorra várható a folytatás? (És gondolom egyszerre fog felkerülni a 4. évad?)

mikkamakka - 2018. 06. 28. 13:28

na ebben minden volt ami kellett, most már nem spoilerezek azzal hogy én is szétizgultam magam Drummer miatt, ordítottam amikor jött a lift:)
tetszett h Clarissa azzal a trükkel csapta ki a biztosítékot amit az első részben tanult Rentől
Amos Anna interakciókon nem lehetett nem vigyorogni
Ashfordot megsajnáltam a végére, elég lehetetlen helyzetbe került
Jöhet az új világ, amazonnal együtt!

Tyberius06 - 2018. 06. 28. 17:30

Hupszi, kellően adta magát ez a dupla záró, és a vicces, hogy még sorozatzárónak is tökre elment volna, mert lényegében minden nagyobb kérdést elvarrtak benne. Nekem tetszett, hogy nem kaptunk vezéráldozatokat a végére, Drummer, Ashford, Gunny, Clarissa. Főleg utóbbinak örülök. Igazából az átállása volt érzékeltetve, de ugye minden annyira gyorsan történt. Viszont legalább nem nyírták ki. A két kisköcsög marsi végre elhullott, baromira idegesítettek.
A legjobb, mint mindig (mióta Miller “visszavonult”) Amos. Volt pár idézhető gondolata ezúttal is és valóban Anna-val való interakciói sziporkázóak voltak.

Kellemes évadzáró volt összességében… :)

kaktusztea - 2018. 06. 28. 21:49

Tyberius06: A két marsiból csak a hapsi halt meg (by Amos), a nőt Bobbie csupán úgy arcon rúgta hogy elájult. Szóval hallhatjuk majd még pampogni.
Kiváncsi leszek, Bobbie hogy magyarázza majd el a történteket a marsi komradoknak :D

Drummer meg (Ashford mellett) nálam az utóbbi idők legkedveltebb szereplője. Szuper, színes karakter és hát nem lehet nem imádni :)

Ashford-nak megint volt pár “hét idézete” beszólása + k. gyorsan vág az esze, végre egy sorozat, ahol nem kell várni h a szereplőknek leesen a nyilvánvaló.

Malachi - 2018. 06. 29. 12:43

jó befejezés volt, sikerült meglepniük vele. most az van, hogy átmentünk a vizsgán és szabad a terep? itt indulhatna be igazán a sztori – bár eddig is jó volt.

Neoprimitiv - 2018. 06. 29. 20:43

azt azért muszáj megjegyeznem, hogy az a rész, amikor Holden elmeséli Ashfordnak, hogy mi történt vele és mi a protomolekula célja, az a tankönyvi példája a “legyen a főhős nagyon hülye, mert különben nem fut ki oda a plot, ahova akarjuk” írásnak.

Bár Holden tudja, hogy Miller a protomolekula kivetítése, egyfajta “human interface” volt, ezt az apróságot kihagyja az elbeszélésből, így Ashford teljes joggal tartja őt elmebetegnek. Utána elmondja, hogy egy olyan értelemmel van dolguk, amelyik egész naprendszereket képes felégetni, majd közli, hogy inkább húzzunk el innen, ne is foglalkozzunk vele.

A finálé ezzel együtt is nagyon jó volt, de az ilyen jelenetektől azért lekaparom a falat.

rodosto13 - 2018. 06. 29. 22:31

Neoprimitiv – én is ezen gondolkodtam, hogy nem csak Ashfordnak, mindenkinek azt mondogatta, hogy Miller megjelent így és úgy, kész csoda, hogy a Roci legénysége hitt neki. Én tuti elmagyaráztam volna, hogy az nem Miller, hanem egy program, és kivetítés. Aztán belegondoltam, hogyha Ashfordnak megpróbálja elmagyarázni, hogy a protomolekula babrál az agyával, akkor a történtek miatt (Eros kiírtása, belassuláskor a veszteségek) Ashford ha nem is végzi ki azonnal, mint feltételezett trójai falovat, akkor is minimum 5x felügyelet alatt őrizték volna.

Kiváncsi Fáncsi - 2018. 07. 02. 22:30

igyekszem holden fika nélkül értékelni a zárást…

nem, nem megy, nem bírom ki :) cseréljék már le a színészt :)

ashford a végén “börtönben” volt, vagy szintén lesérült? mert drummer ugyan vitte neki a piát, azonban egyáltalán nem tűnt szabad kapitánynak

maga a történet tényleg bejön, alig akad mostanság értékelhető scifi – szívesen kezdeném el olvasni, de nézni is nagyon szeretem és félek, ütné egymást a kettő

jól gondolom, hogy a legvégén miller “megszállta” holdent? ha már egyszer kért egy fuvart tőle? amúgy mi történt a protomolekula maradványokkal a rocin?

Neoprimitiv - 2018. 07. 02. 22:45

szerintem ashford – a történtek és Drummer akcióképessége miatt is – búcsút kellett mondjon a kapitányi posztnak, amit nehezen emésztett meg. (Mindkét vonatkozását.) Inkább csak sérültnek láttam, ha fogságban lenne, akkor az Drummer utasítására történne, aki viszont akkor aligha pezsgőzne vele.

bebb - 2018. 07. 03. 02:00

Huhh, nekem picit csalódás volt, meglepődve olvasom, hogy elmentek a 3. könyv végéig.

Én azt éreztem, hogy ennyi történés miatt kár volt duplarészt csinálni, főleg úgy, hogy már a 11. epitzódba beépíthették vna a 12. egy részét (pl. kicsit levettek volna Drummer szenvedéséből meg a betegápolós-moralizálós jelenetekből), a 13. már rendben volt nagyjából.

Kicsit videójátékos jellege volt az egésznek, Holden az infó birtokosa, de azt rendesen nem tudja átadni, nem győz meg senkit. Akkor megkapja a mission update-et, “kapcsold ki a reaktort, és akkor unlockolod a csillagkaput, aztán majd a következő szinten kalandozhatsz tovább”.

Nem vagyok általában véresszájú, de az, hogy a redshirtöket eltakarítják az útból, a többiek meg összeborulnak azért jelentősen csökkenti a tétet. Titokban reménykedtem, hogy legalább egyvalaki elhullik (pl. Anna a “szívhez szóló” beszéde közben kap egy fejlövést – egy kis friendly fire Amostól király lett volna :D, jó-jó, ez túl unortodox megoldás, ez nem az a sorozat).

Érezhető volt, hogy azért próbálták megkeverni a kártyákat, az nekem is tetszett, hogy nem volt “túl” gonosz Ashford, és a “szimpi” karakterekből is mindkét oldalra igyekeztek rakni, de ez pl. a GOT-ban azért működik nagyon jól, mert tudod, hogy nem történhet meg, hogy átállnak a csata közepén, és tényleg van miért izgulni, mert még ha túl is élik, van következmény pl. Blackwaternél Tyrion sebe, Stannis seregvesztése stb). Itt viszont a “frontbarátkozás” simán benne volt a pakliban. Emellett Melba, a papírmasé gyilkológép átállása sem az a Darth vaderi morális megdicsőülés.

Azért így is a legjobb sci-fi mostanában, de egy kicsit túl ortodox volt a történetvezetés a végén. Persze inkább ez, mint a Westworld csavarhajhász parasztvakítása, amiben az állandó naaagy fordulatokra már csak a vállát vonogatja az ember. A végén felcsillant a remény, amikor Holden arról beszél, hogy nem segíteni akarnak, csak részei vagyunk a tervnek stb., szóval van ebben potenciál bőven.

Összességében talán egységesebb volt az évad, mint a 2., viszont olyan csúcsokat sem ért el (2×02, 2×04-05), de most is a szezon közepe táján voltak a legjobb részek szerintem.

nade - 2018. 07. 03. 08:23

Jó hosszan, 3 évadban felvezetett Csillagkapu reboot ez kérem szépen.

Kiváncsi Fáncsi - 2018. 07. 03. 09:13

@nade: nekem tetszett ez a “csillagkapu reboot” – szerintem tök jól tekeredett eddig a történet szál, én izgalmasnak éltem meg, tetszett a politikai manipuláció, a három frakció, az egész világszituáció

Ghostika - 2018. 07. 03. 09:31

Ugye valamelyik reszben mutattak a protomolekula maradvanyt a rocin, ennek segitsegevel kommunikal “Miller” Holdennel es ezert van meg mindig ott.
Szerintem elegge jol ossze hoztak a dolgokat, meg ha nehol tenyleg picit butuskanak is tunik. Nagyon kivancsi vagyok, hogy fog kinezni a 4. konyv tartalma a sorozatban, valoszinu az altalam elkepzelthez kepest ott lesz a legnagyobb valtozas :D

elmebaj - 2018. 07. 04. 02:18

@Kíváncsi Fáncsi:
“maga a történet tényleg bejön, alig akad mostanság értékelhető scifi – szívesen kezdeném el olvasni, de nézni is nagyon szeretem és félek, ütné egymást a kettő”

(erre gyakorlatilag lehetetlen összehasonlítgatás nélkül reagálni, viszont spoiler-mentesen szerencsére lehet :))

Ha arra gondolsz, hogy a könyv előre lelőné a sztorit, akkor szerintem ez nem vészes. Nyilván vannak átfedések, de amúgy elég szabadon állnak az alapanyaghoz a forgatókönyvírók, ráadásul egy csomó jelenet vagy összefüggés a tévés verzióban máshogy történik, mindemellett összeszedettebb, mint az eredetiben.

Mondjuk készülj fel, hogy időnként sem az író(k), sem a fordító nincs a helyzet magaslatán, könyvben hullámzóbb a minőség.

Shed - 2018. 07. 05. 18:33

elmebaj:
Így van, kár nekiállni a könyveknek. A sorozat sokkal jobb, mint az eredeti, mert a kedves írónak vannak jó ötletei, csak nem tudja leírni. Nekem nagyon kellemes meglepetés volt már az első évad is. A karakterek is mennyire jók, Ashford, Drummer kiemelten. Drummer beszédétől mindig mosolyognom kell, telitalálat az a nő( mint karakter és mint szinésznő is) :D

Enzo - 2018. 07. 05. 22:54

Hú, mennyire király, hogy ez nem sorozatzáró volt, hanem csak évadzáró! Kíváncsi vagyok a platformváltásra, ezzel kapcsolatban is olvasmányos volt a múltkori hírekben linkelt showrunner-interjú.

Darabkák:
1. Vizuális pluszpontok: király volt az elején a mag körülötti gyűrűsvenk, később a lézerkommunikáció megpróbálása, meg az elszigetelt robbanás is.
2. Szegény Drummer hogy szenvedett :( Aztán egész gyorsan kész lett a mechanikus lábbal, meg azért ennél valahogy “gépesebbnek” képzeltem az egészet.
3. Diogo eléggé határozottan negatív szereplő lett az 1 évaddal ezelőtti énjéhez képest. A liftes jeleneten meglepődtem, azt hittem, hogy Drummer szépen feláldozza magát, de ez így jobb ötlet volt.
4. Amos és Anna jelenetei voltak a legjobbak, annyira két homlokegyenest ellenkező karakter, hogy fantasztikus hallgatni őket :D
5. Ezt észre se vettem, hogy Melba a Rentől tanult módszerrel csinált zárlatot :O

A vége azért elég happy-re sikeredett, mindenki felépült, minden OK, Ashford se lett nagyon negatív (ez mondjuk értékelendő!), vezéráldozat se kellett. Gyorsan lezavarták Melba pálfordulását, amin egy kicsi húztam a számat, de valahol megindokolható. Mondjuk az egész 3.könyvet rohamtempóban pörgettük át, de ha ez az ára, hogy végre ne félévadnál legyen könyvváltás, akkor azt mondom, abszolút megérte.

Na és mi volt ez a kék villanás Holdennel a legvégén? :O

#hétidézetei:
“-You deserter. You under arrest.
-Okay, I’m gonna need that gun back.” :DD /Amos/

“I’m Jim. What are you in for?” :D /Holden Melbának/

Geza Kovacs - 2018. 07. 26. 22:30

Nem jó. A korábbi évadok jók voltak, ez nem. Fogalmam nincs, milyen a könyv, ez a sztori tök ostoba volt, onnantól, hogy a gyűrűvel elkezdtek szenvedezni. Vagy 3 részig csak keringtek az egyik oldalán, a túloldalon meg végképp semmi értelme nem volt a cselekménynek.

Hegedda - 2018. 07. 26. 22:44

Jó sorozat, de az egyarcú színészek nagyon ki tudnak zökkenteni, főleg az ájtatos papnéni. A látvány pazar, a tempó is kezd javulni, azért néha éreztem a túlnyújtást, de korántsem annyira, mint a korábbi évadokban.
Várjuk a folytatást, kíváncsi vagyok, hogy az Amazon napszelén hova tud elvitorlázni a sorozat, hogy ilyen képzavarral éljek.

csigusz - 2018. 07. 27. 02:18

szerintem igen szomorú, hogy másfél regény lett össze sűrítve. Rengeteg karakter és esemény hiányzót a regényből. Plusz a gömben történt események igen látványosak lehetek volna.

kopernyykus - 2018. 07. 27. 08:26

Ashford real Beltalowda, sa-sa?

Ace - 2018. 07. 27. 08:53

Még mindíg a legjobb űrscifi a tévében!
Hihetetlen milyen epikus és látványos dolgokat tudnak csinálni relatíve kevés pénzből kaphatna valami díjat is ezért.
Nagyon örülök ,hogy az Amazon megmentette a kaszától és nagyon várom a következő évadot egy kicsivel több pénzt is tolhatnának még bele remélem így lesz.
Minden évben az Expanse a legvártabb sorozat nálam.
A sztori még mindíg érdekes és pörgősre van írva szerencsére mindíg történik valami jó ,hogy van alapanyag bőven a regények miatt.
Csak így tovább jöhet a folytatás!

Desmond Wallace - 2018. 07. 27. 08:57

Nem fejtettem ki, de Melbával kapcsolatban leginkább az nem tetszett, hogy annyira béna volt ez a bosszúhadjárata Holden ellen.

“Szegény apámat börtönbe juttatta, ezért elmegyek a világ végre is, hogy kicsináljam az ürgét.”

Drummernél kicsit sokszor játszották el a “mindjárt meghal” kártyát, de örülök, hogy nem nyírták ki. Az a hanghordozás valami fenomenális.

zolkó - 2018. 07. 27. 09:16

Nem akarok itt hosszasan ömlengeni, de én szőröstől-bőröstől IMÁDTAM ezt az évadot. Ritka az mostanra (nekem legalábbis), hogy egy sorozat végig izgalmas, és érdekfeszítő tudjon maradni, nekik sikerült. Igazi karfa-szorítós, pisszenés és megállítás nélkül (ez nálam nagyon nagy szó mostanra, sajnos) végignézett 13 rész volt. Jöhet bármilyen hypeolt Netflix, Hulu, stb cucc, szerintem JAwson ez lesz nálam az év sorozata.
A szereplőkkel semmi bajom, sokakkal ellentétben, és bár voltak a sztoriban apróbb következetlenségek, de ehh, simán túl lehet rajtuk lépni szvsz.

Kpeter - 2018. 07. 27. 11:08

Kár, hogy a szakma nem tartja sokra ezt a sorozatot. Saturn Awardson a gagyi Orville a legjobb scifi? WTF?

karit - 2018. 07. 27. 21:30

“bár nincs túl nagy vetélytársa” – van neki?

Őrült látványos, rengeteg a csavar, az ötlet, néha még izgultam is (nem olvastam), valami mégis hiányzott.

Talán az zavart, hogy Ashford miért nem lett Assford? Ne egy kalóz akarja már megmenteni az emberiséget, miközben a többi fél egymás torkát is elvágná. Hiányzik egy _igazán_ főgenya karakter. Főleg azok után, amit Melbával műveltek az írók.

Fogalmam sincs, merre tovább, de nagyon remélem, nem alakul át valami “heti ügyes Csillagkapuvá”.

elmebaj - 2018. 07. 27. 21:59

“Fogalmam sincs, merre tovább, de nagyon remélem, nem alakul át valami “heti ügyes Csillagkapuvá”.”

Mondjuk azzá nem tud szerencsétlen, mert hiába a kapuk, még mindig csak a “lassú” Epstein hajtóműveik vannak, szóval ha epizódonként meglátogatnak valamit, az évad végére öregségi nyugdíjjal leszerelhetnek. S bár Holdentől így végülis meg lehetne szabadulni, Amost sztem a nézők többsége megsiratná ;)

(Plusz itt az eddigiek alapján nincs légkört igénylő domináns űrutazó faj, ami miatt a túloldalon is légkörrel rendelkező bolygókat lehetne találni.)

elmebaj - 2018. 07. 27. 22:30

@karit
“Talán az zavart, hogy Ashford miért nem lett Assford? Ne egy kalóz akarja már megmenteni az emberiséget, miközben a többi fél egymás torkát is elvágná. Hiányzik egy _igazán_ főgenya karakter.”

Az engem is zavart, hogy Ashfordnal marhara nem birtak eldonteni, hogy vegulis melyik eredeti karaktert helyettesitse, igy neha teljesen sulytalanul valtott egyik ‘szemelyisegbol’ a masikba.

kisakos - 2018. 07. 27. 23:53

A finálé előtt volt egy-két lassabb tempójú rész, de azokban is meghúzták a végét. Nagyon élvezetes volt ez szezon (is), mindig tudtak csavarni egyet azon, hogy most mi is a tét, miről is szól ez a sorozat. (Szemben mondjuk a GoT már évadok óta kiszámítható fő ívével.) A tavaszi hetiben nézős sorozatok közül ezt vártam mindig a leginkább.
A készítők nyilatkozatai szerint egyébként a most kevesebbet látott szereplők is visszatérnek (Avasarala is kap megfelelő képernyőidőt az új évadban, nekem ő hiányzott igazán a második feléből).

karit - 2018. 07. 28. 00:11

@elmebaj “szóval ha epizódonként meglátogatnak valamit, az évad végére öregségi nyugdíjjal leszerelhetnek”

Na jó, de ahogy a határsebességet lenyomták “Millerék” csigatempóba, talán hiperultraszuperré se lenne kunszt feltekerniük (lásd Eros); kábé egypercnyi kvantumblabla, és én elhiszek bármit, ahogy az Epsteint is.

A gyűrűn belüli fura tejföl azzal a sok kijárattal leginkább valami kozmikus-féreglyukas Rákosrendezőnek tűnik (ezért kínálná magát akár egy ilyesmi procedurális spinoff is), de remélem Mr. Amazon nem változtat a zsáneren.

Nagyon fogom viszont utálni, ha egyben kinyomják az évadot. Ez az üzleti modell pont azt a pluszt öli ki az efféle agyalós sorozatokból, ami a többi fölé emelné: a közös(ségi) élményt, a heti posztos kollektív fejtörést.

karit - 2018. 07. 28. 01:08

“Plusz itt az eddigiek alapján nincs légkört igénylő domináns űrutazó faj, ami miatt a túloldalon is légkörrel rendelkező bolygókat lehetne találni”

Hát pont ez az, miért ne lehetne? Ha jól értelmeztem, a ‘túloldalról belenézve’ egy hasonló gyűrűbe, a rengeteg lyuk között az egyik mögött ott van a Nap meg a légkörrel rendelkező Föld, egy meglehetősen domináns űrutazó fajjal. Akkor a többi mögött miért ne lehetne hasonló adottságú helyeket is találni?

Persze ez esetben ott a nagy kérdés, amit Fermi is feltett 1950-ben, és engem (meg hátha Holdenéket is) nagyon érdekelne rá a válasz, hogy akkor HOL VANNAK?!

elmebaj - 2018. 07. 28. 01:51

@karit
“Na jó, de ahogy a határsebességet lenyomták “Millerék” csigatempóba, talán hiperultraszuperré se lenne kunszt feltekerniük (lásd Eros); kábé egypercnyi kvantumblabla, és én elhiszek bármit, ahogy az Epsteint is.”

A gyűrű még talán tudna valamit ügyeskedni a *saját felségterületén*, de az évadban utaltak rá néhányszor, hogy a hajók x hónapig égettek, hogy egyáltalán a gyűrűt elérjék. Amint átmennek egy kapun, megint marad az Epstein és az emberi test gravitációs erővel szembeni korlátainak betartása a célbolygó(k) megközelítésekor (újabb x hónap). Aztán ugyanez vissza reportoláskor a helyi Hammond tábornoknak.

Az szvsz erősen esélytelen, hogy még ha a protomolekulával építeni is tudnának jobb hajtóműveket, ezt valaki hirtelen megfejti, megépíti, biztonságossá teszi (szar, ha a hajtóműved folyton meg akar enni, hogy óriás rádióantennává változhasson), sorozatgyártja, és még rendszeresítik is, mármint az előtt, hogy Holdenék ezen a vonalon is nyugdíjas korba lépnének.

“Hát pont ez az, miért ne lehetne? Ha jól értelmeztem, a ‘túloldalról belenézve’ egy hasonló gyűrűbe, a rengeteg lyuk között az egyik mögött ott van a Nap meg a légkörrel rendelkező Föld, egy meglehetősen domináns űrutazó fajjal. Akkor a többi mögött miért ne lehetne hasonló adottságú helyeket is találni?”

Ez mondjuk valóban nem rosszabb érv, mint az enyém :). Én úgy értettem, hogy a protomolekula eddig semmi jelét nem adta, hogy a legkisebb mértékben is érdekelné a légkör jelenléte; a protomolekulát létrehozó fajnak ezért valószínűleg szintén kevéssé volt érdekes ez a szempont (ennek mondjuk ellentmond, hogy a gyűrű vezérlőjében asszem volt belélegezhető levegő).

Ultimate érv: Itt még a belterek sem tudnak rendesen angolul, nemhogy random idegen fajokat találjanak, akik (szinte) mind embernek néznek ki, beszélnek angolul, és kanadai erdőkre hasonlító területeken (vagy szigorúan belső terekben) élnek. ;)

Azért ha azt vesszük, hogy az Expanse a nagyhatalmi politikai kavarást is főszálként használja, maga az expanse (mint szó) szintén bír egy adott jelentéssel, és volt már az emberi történelemben példa az akkoriak számára hasonló horderejű felfedezésre és arra, mi jön ez után, akkor szerencsére vannak sokkal jobban passzoló folytatási lehetőségek is :)

Desmond Wallace - 2018. 07. 28. 09:50

“A gyűrű még talán tudna valamit ügyeskedni a *saját felségterületén*, de az évadban utaltak rá néhányszor, hogy a hajók x hónapig égettek, hogy egyáltalán a gyűrűt elérjék.”

A Naprendszerben nagyon messze van a belső bolygóktól a Gyűrű, de ez még nem jelenti azt, hogy a többi rendszerben is ennyire távol lennének a lakható bolygók a gyűrűtől.

karit - 2018. 07. 28. 10:00

Az angolul beszélő fák-bokrok sem okozhatnak gondot a protoizének; ha anno minden lyuk mögött megkereste a helyi ‘Millert’, mára kisujjból lenyomná a Google Translate-et.

A “Hol vannak?” kérdésre nyilván az lehet a válasz, hogy a többi gyűrűben is csak most jelent meg a Naprendszer, innentől viszont (de oké, ha ez a sorozat másról szól) nyitva lenne az út ‘Holden és az ezer bolygó városa’ felé.

Bár, ha a protogazdákat közben asszimilálta a Borg, akkor lehet, hogy a lyukak mögött már üresek a kanadai típusú erdők is.

A protomolekula úgy tűnik elérte, amit első körben akart, már nem agresszív, nem fertőz, sőt, Milleren keresztül inkább partneri viszonyra törekszik; horribile dictu a segítségünket kérte…

Ehhez viszont (önérdekből is) adnia kell valamit, és kapásból kínálja magát az Eros-hajtómű know-howja, ami kipipálhatná a nyugdíj kérdést.

Annatar - 2018. 07. 28. 17:49

A protomolekula egy eszköz, a tulajdonságaiból nem lehet következtetni arra, hogy a készítőinek milyen biológiai igényeik voltak. Ez olyan – sarkítva – , mintha egy idegen lény találna egy autót, és arra a következtetésre jutna, hogy a készítői benzint/dízelt és olajat esznek…

Egyébként ha figyeltetek Holden monológjára a végén, elmondja, hogy 1300 lakható világ nyílt meg. Emberek számára lakható. Persze még ebből sem feltétlenül következik, hogy a protomolekulát készítő idegenek igényei ugyanazok voltak, mint a mieink, csak az, hogy a protomolekula tisztában van az emberek igényeivel.

elmebaj - 2018. 07. 29. 04:27

@Annatar
“Egyébként ha figyeltetek Holden monológjára a végén, elmondja, hogy 1300 lakható világ nyílt meg. Emberek számára lakható.”

Nem rémlik, hogy az “emberek számára” a sorozatban elhangzott volna, de a lakható az még nem lakott (habitable vs. inhabited), mármint pont azt jelentené, hogy jelenleg még *nincs* lakója, lehet érte versenyt futni. :) Ezt vetíti elő pont a monológ is az Amerika meghódításával húzott analógiájával (“new frontier”, “gold rush”, stb).

Ha a végső monológ a következő évad felvezetésének tekinthető, az nem a Stargate, hanem a kolonizáció és a space western irányába pozicionálja a folytatást (bár gondolom a Deadwood folytatását nem erre értették. :))

@karit
“ha anno minden lyuk mögött megkereste a helyi ‘Millert’”

Az Investigator perszóna éppen azért akarta beindítani a rendszert, hogy a protoizé kapcsolatot létesíthessen végre a gazdáival, ami addig nem sikerült (ezt valamikor a marsiakkal való kergetőzés előtt-után elmesélte). Szóval elvileg nem tehette meg a többi lyuk mögött.

“A protomolekula úgy tűnik elérte, amit első körben akart, már nem agresszív, nem fertőz, sőt, Milleren keresztül inkább partneri viszonyra törekszik”

A proto* eddig is csak szenvtelenül végezte a programját, az Investigator meg a saját definíciója szerint is csak egy félig autonóm interfész egy konkrét feladat ellátására, nem maga a protomolekula. Van egy saját kis feladata, ennek elérése érdekében “tárgyalhat” más, általa ismert dolgokkal (pl. Ring Station “meggyőzése”), de ugye ő maga is mondta Holdennek, hogy néhányszor őt is újraépítette a protomolekula, amikor félrement a nyomozás, vagy túllépte a meghatározott kereteket. Szóval az hogy “Miller” éppen nem ellenséges, nem jelenti, hogy már a protomolekula is partner akarna lenni.

Plusz minek is akarna a partnere lenni annak a sok biomasszának, ha már megkapta, amit akart, és a többihez is elég egyetlen biomassza-példány segítsége..?

Miller további nyomozásra/fuvarra kéri Holdent az utolsó részben. S kifejezetten őt, nem az emberi fajt. Nekem ez inkább tűnik egy max. a protomolekula által egyelőre nem ellenzett, mikro-szintű “különbékének”, hogy az Investigator feladata teljesülhessen. “Makro-szinten” ettől az emberekkel való kapcsolata nem változott, mert semmi oka sincs felülvizsgálni a kérdést.

@Desmond Wallace
“A Naprendszerben nagyon messze van a belső bolygóktól a Gyűrű, de ez még nem jelenti azt, hogy a többi rendszerben is ennyire távol lennének a lakható bolygók a gyűrűtől.”

A protomolekula építette ilyen távolságra, holott megcsinálhatta volna a Vénusz környékén is, vagy konkrétan abban. A protomolekulának nem volt gond az utazási sebesség és a távolság sem, ebből azért valószínűsíthető, hogy a gazdáinak sem lenne (különben más prioritásokkal választ helyszínt, hiszen elvileg Holden látomása előtt az Investigator sem tudott a Ring Builderekkel történtekről).

Ez szerintem elég valószínűtlenné teszi az emberhez való túlzott anatómiai hasonlóságot. Ahogyan az is, hogy a protomolekula egyszerű biomasszaként kezeli az embereket (ha a gazdái hasonló felépítésűek, valószínűleg nem úgy terveznek protoizét, hogy annak pont ők legyenek az ideális szerves építőelemei).

@Annatar
“Ez olyan – sarkítva – , mintha egy idegen lény találna egy autót, és arra a következtetésre jutna, hogy a készítői benzint/dízelt és olajat esznek…”

Ld. fent. Az autóból tök jól következtethetsz arra, hogy a használói a földön közlekednek és viszonylag lassúak, hogy relatív sérülékenyek (de legalábbis sérülékenyebbek, mint az autó alapanyaga), hogy kb mekkorák, mi a falka tipikus mérete, ja, és hogy kb hány végtagjuk van és hol helyezkedik el, valamint hol vannak a látószerveik és mi az, amit maguktól nem érzékelnek elég pontosan (pl. sebesség). Végülis tényleg a világon semmit nem tudsz meg egy fajról az alapján, hogy milyen eszközöket használ. :) (persze minél kevésbé jössz rá az autó valós céljára, annál könnyebb rosszul vizsgálni, de a protomolekuláról mostanra azért születtek [a sorozatban elhangzott] elméletek, és az Investigator is mondott róla dolgokat)

elmebaj - 2018. 07. 29. 04:31

@Desmond Wallace

…ami lemaradt: abban természetesen igazad van, hogy mindez nem garantálja, hogy mindenhol ilyen lesz a távolság, de mivel nekik vélhetően ez nem lényeges szempont, semmi sem *indokolja*, hogy máshol közelebb legyen.

Annatar - 2018. 07. 29. 20:59

elmebaj:

Ezt írtad:
“Plusz itt az eddigiek alapján nincs légkört igénylő domináns űrutazó faj, ami miatt a túloldalon is légkörrel rendelkező bolygókat lehetne találni.”

Én erre írtam, amit írtam. Hogy a protomolekula nem igényel légkört, mert szigorúan véve nem élőlény, de a készítői azok voltak. Valószínűleg szerettek légkörrel rendelkező bolygókon élni, ha sok ilyen maradt utánuk.
Igazad van, Holden nem emelte ki, hogy emberek számára lakható világok, én tettem, mert úgy tűnik, páran elsiklottak efelett az információ felett. De mi mást értett volna rajta? Az nem releváns számunkra, emberek számára, ha egy nem ismert idegen faj számára lakható, ha nekünk nem az. Akkor nem lakható. Ergo ha Holden lakható világokról beszél, akkor azok az emberek számára lakhatóak. A protomolekula nagyrészt azzal a céllal bocsátotta rendelkezésünkre ezeket, hogy kiderítse, mi pusztította el a készítőit. Másrészt meg talán Julie és Miller személyiségén keresztül egy kicsit megismerte az emberiséget, és úgy döntött, hogy segíti a fejlődésünket, ha már az a civilizáció, amelynek a szolgálatára épült, nincs többé.

elmebaj - 2018. 07. 29. 23:09

@Annatar
“a protomolekula nem igényel légkört, mert szigorúan véve nem élőlény, de a készítői azok voltak. Valószínűleg szerettek légkörrel rendelkező bolygókon élni, ha sok ilyen maradt utánuk.”

Szerintem nem derül ki egyelőre semmiből, hogy biológiai szempontból élőlények voltak-e (sőt, szvsz ha így is volt, elég nagy lehetett a különbség az emberhez, mert ha valami túlságosan hasonlítana a gazdáimhoz, azt protomolekulaként nem feltétlenül dolgozom fel kérdések nélkül építési alapanyagként).

Az sem derül ki semmiből, hogy sok légkörrel rendelkező bolygó maradt volna utánuk… :)

A sorozatban összesen annyit mondanak erről, hogy “1300 habitable systems”, ami a “new frontier”-es kontextusban szvsz csak annyit jelent, hogy van 1300 potenciálisan lakhatóvá tehető *rendszer*. Azt tuti nem jelenti, hogy minden rendszerben légkörrel rendelkező bolygók várják az emberi gyarmatosítókat.

Tegyük hozzá, hogy az emberiség által elfoglalt egyetlen rendszerben a habitable bolygók/aszteródiák közül egyetlennek van légköre, tehát a habitable alatt kicsit mást érthet az akkori emberiség – aminek egy része életében nem is volt, sőt, nem is lehet soha légkörben -, mint a mai.

@winnie, human: ha már van évadkritika, nem akarjátok ezt az éves kibeszélőt kitenni oldalra / cserélni / összefűzni a másikkal?

Annatar - 2018. 07. 30. 11:23

“Azt tuti nem jelenti, hogy minden rendszerben légkörrel rendelkező bolygók várják az emberi gyarmatosítókat.”

De, azt jelenti. Csak a spoilerfóbiások miatt nem akartam konkrétan leírni. Ezért néztem meg gyorsan újra, hogy Holden mit mond. Sajnos nagyon sejtelmes és zavaros lett a sorozatban az, amit Holden megtapasztalt a protomolekulával és készítőivel kapcsolatban, a könyvben sokkal egyértelműbb és világosabb. Mint ahogy az is, hogy Miller bizonyos szempontok szerinti világokat adott az emberiségnek, olyanokat, amelyekben van a számukra élhető bolygó.

elmebaj - 2018. 07. 30. 12:56

@Annatar
“De, azt jelenti. Csak a spoilerfóbiások miatt nem akartam konkrétan leírni. Ezért néztem meg gyorsan újra, hogy Holden mit mond.”

Azt idéztem, amit Holden a sorozatban mond. Ebben szó sincs bolygókról vagy légkörről. Habitable systems, és ennyi. További magyarázat, kifejtés arról, hogy mi alapján habitable, a _sorozatos_ monológban nincs.

Kérlek ne érvelj azzal, hogy mit olvastál, egyrészt mert van könyves kibeszélő, és a könyves háttérinfók *még mindig* potenciális spoilerek, másrészt, mert amíg pont úgy meg nem valósítják, addig maximum sorvezetőnek jó, de a sorozatos valóságban nem, vagy nem úgy létezik. Volt már, amit bőven módosítottak és a formátum miatt még gondolom lesz is (akár pont a Ring Builderek kapcsán is lehetnek egyszerűsítések vagy változások). De megkértek már úgy egy tucat alkalommal mások is, hogy ne a könyves tudásoddal pótold ki a sorozatosat.

Annatar - 2018. 07. 30. 18:13

Ha nem ragaszkodtál volna ahhoz, hogy a “lakható” az valójában “nem lakható”-t jelent, akkor nem provokálod ki belőlem, hogy konkrétabban fogalmazzak. Ez egy amerikai sorozat. Ha “lakható”-t mondanak, akkor azt úgy is értik.

elmebaj - 2018. 08. 01. 23:56

@Annatar
Lol. Sejtettem, hogy az en hibam, hogy mereszeltem nem sorozatos infokat nem figyelembe venni az elmelkedesnel.

Szerintem meg egyszeruen benezted, hogy a system nem bolygo, es azota ragaszkodsz az 1300 lakhato bolygo verziohoz, keruljon barmibe ennek megvedese. Mindezt ugy, hogy mindenki massal ellentetben nem elmeleteket, hanem tenyeket kozolsz, reszben-egeszben konyves hatterinfokra alapozva, tehat pontosan azt csinalva, amiert itt mar vagy feltucatszor rad szoltak. Nem tudom, az ilyen beszelgetesekben neked mi a jo, es nem is szeretnek tavkiertekelni, de ez ebben a nem konyves topicban szvsz vegytiszta rombolas.

Mondjuk tenyleg nem tudom, minek etetem a trollt vagy veszek reszt ebben. Szoval reszemrol ki is szalltam. Szep estet.

elmebaj - 2018. 08. 02. 00:08

Egy bekezdest megevett a kozeperol a tablet, aztan meg elfelejtettem visszatenni, szoval:

Az is rendkivul szomoru, hogy provokaciokent ertekeled, ha az elmeletek nem tukrozik azt, ami szerinted a konyvben all, ezert ha mashogy nem megy, akar konyves infokat is hadrendbe allitasz, hogy kijavithasd az eltevelyedetteket. Csodalom, hogy meg nem tiltottak ki innen emiatt az onjelolt online kereszteslovag attitudert. Azt sem ertem, miert erolteted a dolgot, ugy latom, a nem konyves kozossegbol mar lassan mindenki ignoral.

scz - 2018. 08. 16. 13:55

Ezzel a “valami kiírtotta a protomolekula alkotóit” dologról egyből a Protheanok jutottak eszembe.
Vajon lesznek majd Reaperek is a lukak túloldalán?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz