login |

The Man in the High Castle: kezdett a 3. évad

2018. 10. 07. 18:07 - Írta: Qedrák

36 hozzászólás | kategória: kritika,

Az alternatív valóságos Philip K. Dick-adaptáció, a The Man in The High Castle második évadja remekül sikerült, különösen a gyermekbetegségektől szenvedő elsőhöz képest. A remekül megkomponált történet elemei fogaskerekekként kattantak a helyükre, és akár azt is megtehették volna, hogy lezárják a történetet, és valami másba kezdenek bele.

Az Amazon azonban kért egy harmadik évadot is, hiszen elmondásuk szerint ez a legnépszerűbb szériájuk, és a fogadtatása is alapvetően pozitívnak tűnt. Ráadásul, kimondva-kimondatlanul, de a szolgáltató alighanem szeretné a sorozatait a sokkal nagyobb elismeréssel övezett Netflix alkotásai mellé emelni, és nagyon úgy tűnik, hogy a The Man in The High Castle-t szemelték ki az egyik prémium alkotásuknak is.

Az előzetesekben legalábbis a látványos részeket emelték ki, és bár már a második évad után is készült videó arról, hogy miként teremtették meg a hatvanas évek náci Berlinjét, a CGI segítségével most még látványosabb és még erőteljesebb külsőt akartak kölcsönözni neki.

Az említett trailerek alapján bennem azonban élt némi félelem, hiszen úgy is tűnhetett, hogy egy egyszerű “lelkes, egyszerű, amerikai hazafi ellenállók” versus “velejéig gonosz nácik” történetre redukálják le az eddigieket, ami lássuk be, hogy utoljára a nyolcvanas években működött érdekességként. Közben a készítő, Frank Spotnitz is otthagyta a sorozatot, így nem vártam a legjobb előjelekkel a folytatást.

Nos, azt hiszem, hogy az első két rész alapján a folytatásra nem lehet panasz. Egyértelműen látszik, hogy a hangulatteremtés még erőteljesebb hátszelet kapott. Általában, ha egy sorozatra azt mondjuk, hogy látványos, akkor többnyire nagytotálok, tömegjelenetek és ennek megfelelő operatőri és vágómunka jelenik meg lelki szemeink előtt.

A The Man in the High Castle egy ilyen versenyben alighanem néhány társával szemben alulmaradna, ám azt hiszem a készítők egy másfajta “látványosság-koncepció” mellett kötelezték el magukat, és ezt érdemes legalább annyira értékelni, mint más társaikat. Az egyes jelenetek mögé ugyanis aprólékos gondossággal kerültek a díszletek és a jelmezek, minden egyes részlet azt a célt szolgálja, hogy egy alternatív hatvanas években játszódó sorozatban érezzük magunkat. Ezt az erényt a harmadik évad csak felerősítette, de hozzátehetjük azt is: ott, ahol kellett, nagyon is éltek a hagyományos értelemben vett látványosság eszköztárával.

A sorozat eleje nem feltétlenül kínált nagy meglepetést, éppen csak úgy adagolták az információkat, hogy a következő rész mindig érdekes legyen valamiért. (Nem feltétlenül kell irdatlan nagy csattanókra gondolni). Az elején szereplők gyorsan elfoglalták a helyüket, vagy legalábbis felskicceltek egy várható utat, amit be fognak járni, és ennek alapján sejthetjük, hogy ki kivel fog majd a sorozatban összefutni.

Amire ráadásul gondosan ügyeltek, az az, hogy az elmúlt évadok eseményei kapcsán felmerült kérdéseket szépen elvágják, és úgy hozzanak be új szereplőket és új karaktereket, hogy azoknak meglegyen a megfelelő helyük, és ne “lógjanak ki” a cselekményből. Hogy pontosan mire gondolok, azt a tovább után részletezem, az első két részből származó kisebb spoilerek társaságában.

Nos, alighanem sokan meglepődtünk azon, hogy Juliana Crain (Alexa Davalos) halott testvére, Trudy felbukkant a második évad végén, bár az is igaz, hogy valamiféle csavarra lehetett számítani.

Az újabb csavar kettejük történetében az, hogy Trudy képtelen visszautazni, mert az ő világában a nővére halott, itt pedig ő nincs életben, és ez a kötődés megakadályozza az utazásban. Kettejük szálán a szálakat mozgató Hawthorne Abendsen (Stephen Root), aki ugye a címszereplő, gyorsan eltűnt a cselekményből, és persze hagyott Juliannára egy rejtélyt, amelynek a megoldása Tagominál (Cay-Hiroyuki Tagawa) található. Itt jegyezném meg, hogy bár mindig is voltak kétségeim azzal szemben, hogy Davalos mennyire érett arra a szerepre, amit a karaktere kínál neki, most mintha egy kicsit többet tudna nyújtani a korábbiaknál, de ezt csak az első két rész alapján írom.

A japánok megszállta San Franciscóban változik a magaspolitika, megvalósul az atomegyensúly, és a hadsereg helyett érkezik a tengerészet képviselője, aki az ellenállókat kérlelhetetlenül aprító Kido főfelügyelőt (Joel de la Fuente) arra utasítja, hogy változtasson a magatartásán, ráadásul régi ismerősökkel fut össze, ami komoly kihívások elé állítja. Ráadásul San Franciscóba érkezik Joe (Luke Kleintank) is, aki túléli a nácik börtönét, ám hogy milyen mentális állapotban van, és hogy milyen céllal érkezik, arról legfeljebb csak sejtéseink lehetnek.

A másik helyszínen természetesen Jon Smith (Rufus Sewell) körül forognak a dolgok. Egyfelől fel kell dolgoznia a családját ért tragédiát: Thomas önként vonult a halálba, és ez megváltoztatja a viszont közte, és a felesége, Helen (Chelah Horsdal) között, többek között azért is, mert a gyászukat meg kell osztani a nyilvánossággal, ráadásul a két lányukat hasonló veszély fenyegetheti.

Talán ezt a párost lehetne ismét kiemelni, hiszen finom gesztusokkal adják a tudtunkra, hogy mennyi minden változott a családon belül Thomas halála óta. Ráadásul Smitht még az is nyomasztja, hogy a birodalmi marsall, George Lincoln Rockwell és az FBI náci-amerikai megfelelőjének a vezetője, J. Edgar Hoover tartanak Smithtől, és meg akarják buktatni.

A többi szálon kevesebb érdemi esemény történik.

Nicole Dörmer (Bella Heathcote, akit a visszatérő szereplőből előrébb léptettek), rendezői karriert akar építeni, (miközben az azért kiderül, hogy Göbbels rokona) és ott sertepertél Joe körül, a japánok megszállta övezetből elmenekülő Ed és Childan pedig egyelőre keresik a helyüket. Az első részeket követően még nem egészen világos, hogy mennyire teljesedik ki az alternatív világokkal való játék, a legelső jelenetek egyike a katonaként harcoló Julianával mintha egy ilyesmiben játszódna.

Mint említettem, a sorozat egyik nagy erénye, hogy remekül játszik a díszletekkel, illetve azokkal a motívumokkal, amelyek más körülmények között, ha úgy tetszik a mi idővonalunkon, egészen mást jelentettek.  Említhetném például a pszichológus meghallgatását, ahol analízisre kerül sor, zsidó tudománynak titulálva a nem analitikus pszichológia vívmányait. De szót ejtenek Leni Riefenstahlról, és láthatjuk a San Francisco öblében felvonuló japán flottában a Yamatót.

Rockwell egyébként tényleg az Amerikai Náci Párt vezetőjeként tevékenykedett a valóságban, szóval nem véletlenül húzták elő a nevét a kalapból, az viszont már tényleg az írók fricskája, hogy Hoover ugyanazt a pozíciót tölti be, mint a valódi Egyesült Államokban. Az efféle történelmi és kulturális easter eggekkel teli van a sorozat, nem is sorolnám fel az összeset.

Talán eddig nem esett sok szó a zenéről, pedig Dominic Lewis remek muzsikát tett le az asztalra az elmúlt két évadban, néha vissza is hallgattam háttérzenének.

A komolyzenei vonal mellett a sorozatban természetesen felbukkannak olyan számok is, amelyek más körülmények között jelentek meg a valóságban, és bár olykor hasonló az értelmük, akadnak különbségek is. Erre a legjellegzetesebb téma a Kabaré című musicalből átemelt, a második évad végén már hallott “Tomorrow Belongs to Me” című ének, amelyet egy náci induló inspirált, és amely értelemszerűen itt tényleg valamiféle náci indulóvá válik.

Említsük meg azért, hogy az eredeti ötlet a hasonló című, Magyarországon Az Ember a Fellegvárban címen megjelent könyvből származik, ám a sorozat inkább továbbépítette az ottani világot, felhasználva a karaktereit. Azért egy-egy kikacsintással találkozhatunk: a börtönből kiengedett Joe álneve Joe Cinnadella lesz, ami történetesen a könyvbeli karakterének a neve is.

Minden félelmem ellenére a The Man in the High Castle úgy kezdett, hogy kevés kivetnivalót találtam benne, a felvázolt szálak többségében számos lehetőség rejlik. Hogy élt-e ezekkel, arról majd a teljes évadot átfogó írásban fogok elmélkedni.

36 hozzászólás Ne habozz!

_Peter - 2018. 10. 07. 20:05

Nagyon jó cikk, köszi! Nehéz lesz beosztani a részeket, remek sorozat. Smith szála a legjobb. A látvány, a sok easter egg, később egy bizonyos Hugo ruháiról beszélnek majd. :)

yuuki - 2018. 10. 07. 21:39

Szuper jó írás! Külön köszi az érdekes háttérinfókat, a Yamatot és a Tomorrow belongs to me-t. Öröm volt olvasni :)

Asdg12356 - 2018. 10. 08. 11:05

Na én le is daráltam már az évadot, az előzőekhez képest nekem csalódás volt kicsit..
Nem azt mondom hogy rossz volt, mert nagyon igényes volt ez is, csak nem volt a story olyan magasröptű és lehengerlő mint az előzőekben
Pl amikor Frankék felrobbantják a kempeitai székházat, köpni nyelni nem tudtam annyira jól meg lett csinálva a jelenet, ebben az évadban viszont nem volt számomra ehhez hasonló csúcspont, csak úgy folytak az események komótosan

Amúgy egyetértek a cikkíróval hogy a végletekig ki van dolgozva minden a legkisebb részletekig a világ ábrázolásában, tényleg elhiszi az ember hogy ez akár valós is lehetne:)

Ami még nagyon tetszik a sorozatban azok a szereplők, iszonyat jól meg lett írva az összes karakter, igazából nem nagyon van olyan amelyikkel ne lehetne azonosulni akármekkora rohadék is legyen:D
A kedvencem John Smith és Kido

Vlkolak - 2018. 10. 10. 20:22

A “Tomorrow Belongs to Me” a skinhead és “neonáci” szubkultúrában tényleg “egyfajta náci indulóvá” vált az 1980-as évektől kezdődően. Csak jelzem :)

White - 2018. 10. 12. 22:07

Ledaráltam az évadot,és nekem nagyon tetszett.Szerintem eddig ez volt a legjobb. Amikor a 2.évadot befejeztem, úgy voltam vele, hogy ááá ebből már semmi izgalmas nem lesz,mivel tudnák folytatni ami érdekes lenne ?
Erre bumm,mennyi minden történt benne? Sok olyan wtf momentum volt,köpni nyelni nem tudtam.
Viszont az évadzárónál olyan érzés fogott el,hogy ez kevés volt,mintha ez egy fél évad lett volna,pont ott indultak be megint a dolgok és vége,ki tudja meddig kell várni a következő etapra.

GeoCucc - 2018. 10. 13. 15:15

Ja, nagyon durva, hogy közel két év várakozás után az ember két nap alatt megnézi a tíz részt, aztán rögtön vissza is zuhan a valóságba, és lehet hogy újabb két év múlva jön majd megint ennyi. Ha valamire, hát a streamszolgáltatós sorozatok érkezésének várására nem érdemes az életünket áldozni, ezt már megtanultam az évek alatt. :) Plusz így a dara miatt tényleg alig ülepedhettek le a részek, két hónap múlva már alig fogunk emlékezni a cselekményre. De hát na, itt a darálós és a heti nézős sorozatok közötti dilemma újratöltve.

Nyomell - 2018. 10. 15. 12:46

Most végeztem vele. Nagyon szeretem a sorozatot és most sem volt csalódás. Úgy érzem viszont mintha, egy átvezetés lett volna a 2. és 4. évad között. Leült a sorozat a közepe tájékán. Lehet csak nekem volt ez a feelingem.

Snoopyzit30 - 2018. 10. 15. 16:09

3×01

Felirattal nézem, szóval én még csak az első részt láttam (persze emlékeztetőül gyorsan ledaráltam hétvégén újra az egész 2. évadot, amit még mindig 10/10-esnek tartok), szóval lenne máris egy kérdésem.

Most akkor Trudy átmeditálta magát Juliana világába? Abba a jelen világba, ahol játszódik amúgy a sorozat nagy része és ahol Juliana kinyírta Turdy apját Dixont? Mert ugye Trudy még mondja is Juliananák a semleges zónában, hogy az “az én világomban az apámat a nácik ölték meg”, mire mondja erre Juliana, hogy az ő világába, meg ugye ő ölte meg. Mivel Juliana világában Trudy halott, ezért tudott átjönni a másik világból most Trudy Juliana világába? Ilyen egyszerű lenne átmenni a világok között vagy ezt most nem értem.

Most akkor foglaljuk össze mit tudunk. Elvileg csak az tudja átmeditálni magát másik világra, aki már a saját világában meghalt. Mert ugye Tagomi a saját világában öngyilkos lett (elvileg leugrott valami hídról) aztán Tagomi titkára Kotomichi szintén elmondja, hogy a családja meghalt a bombázásokkor és (talán ő is) és úgy került át ebbe a világba, ahol meg élt a családja és ezért ő itt is maradt, aztán most van Trudy, aki meg szintén egy másik világból jött át? Azt tudom, hogy ezt már a tavalyi évadvégi kibeszélőben is fejtegettük, de akkor még nem láttuk ezt tisztán. Most meg már úgy kezelik ezt, mintha a világ legegyértelműbb dolga lenne, hogy most akkor ki és hogyan meditálja át magát egy másik világba. Ha valaki ezt teljesen egészében érti, az ne fogja vissza magát, írjon róla.

Továbbra is magasan van a színvonal, egyik drámai pillanat váltja a másikat, nyomatják a társadalomkritikát is, kirázza az embert a hideg. Azon mondjuk csodálkozom, hogy Thomas halála kapcsán nem kezdték el fejtegetni a szülők szerepét (kizárt hogy ne tudtak volna róla, és tudtak is ugyebár, mert el akarták tussolni) vagy akkora ember lett Smith, hogy inkább simán felhasználták Thomast propagandacélokra, nagyon kemény ez is. Joe szála is nagyon érdekel, Erich-kel a jelenete teljes meglepetés volt, már teljesen elhittem, hogy Joe padlón van, erre tessék.

Nagyon tetszett a kezdés, alig várom, hogy nézhessem a többi részt is.

Nyomell - 2018. 10. 16. 10:14

@Snoopyzit30: Az első bekezdésedre röviden: igen!
Többet nem spoilereznék mert meg lesznek válaszolva a kérdéseid. :)
Csak győzd kivárni a fordítok munkáját! :)

Snoopyzit30 - 2018. 10. 16. 14:41

@Nyomell

Köszi a választ. Ez az örök dilemma, jó dolog a darálás, de akkor túl gyorsan vége is lesz a jónak, nekem elnyújtva lesz, “hetekig” nézhetem majd és a részek között felállíthatom majd a magam kis teóriáit :-)

Nyomell - 2018. 10. 16. 15:09

@Snoopyzit30

Tök igazad van! Jó szórakozást!

StanLee - 2018. 10. 17. 12:44

Nagyon vartam a folytatast. Igaz csak az SO3E01-et lattam, de nem nagyon hozott hangulatba a folytatas. Az elozo evadokban alig birtam ki, hogy ne egyszerre nezzem meg az egeszet, vagy legalabbis ne 2-3 reszt. Vege lett a resznek es mentem aludni. Az utobbi idoben meg a nemet ZDF-en vetitett sved-dan Greyzone is jobban erdekelt, mint ez.

Az egyik gondom az az alternativ vilagok kozotti atjaras. Marmint nincs nagyon elmagyarazva, hogy ki-miert tud ide-oda menni, hogyan tudjak fizikalisan ide-oda vinni a filmeket, amiken a foszereplok sorsa latszodik. Jobban orulnek annak, ha nem egyszerre nagyon sok szalon menne a tortenet, hanem valamivel kevesebben, de azokat jobban kibontanak. Most van legalabb 5 kulonbozo szal, amik valahol majd osszefonodnak biztosan, de a reszenkenti atlag 8 perc egy-egy szalra, nem valami sok ido.

Nagy reszletezes nelkul honnan volt Hawthorne Abendsen-nek, a mozigepesznek egy raktarnyi filmje a masik vilagbol, ahol a nemetek vesztettek? A nagycsomo nyersanyag csak ugy odaesett a birtokara? Ha nem akkor valakinek jo sokat kellett meditalnia, hogy ugraljon a vilagok kozott es vigye a filmtekercseket.

Csak az ellenallok tudnak mozogni a vilagok kozott? A nacik miert nem tudnak ide-oda ugralni?

Ez igy nekem most egy nagy osszekevert valami. Jok a vizualis effektek, de tobbet vartam a folytatastol…

Geza Kovacs - 2018. 10. 19. 21:08

Érdekes volt, tetszett közben, de az évad vége elég fura lett. Engem borzalmasan zavar, hogy az alter világban nagyon érdekes minden, főleg a nácis oldal, de a japán is, érdekes a rendszerük, hogy miket csinálnak politikai téren, és közben ez az elmebeteg párhuzamos világos baromság nekem egyáltalán nem hiányzik.

Ami a magas kidolgozás és a végre nem halál ostoba nácik mellett különösne színvonaltalan az egészben, hogy angolul beszélnek egymással mindig mindenhol. Miközben elkövették a baklövést, hogy néha beszéltek kicsit németül, tehát az értelmezésem szerint nem az angol a német és a japán sme. De a német szereplők, sőt a japán szereplők is angolul beszélnek egymással, ami hihetetlen. Egy megszállt országban, különösen a német nácik kultur (és szerintük genetikai) fennsőbbség tudata mellettteljesen kizárt, hogy ne a német lenne legalábbis a közigazgatási nyelv vagy hogy Smith-nek ne németül kelljen beszélnie Berlinnel. Ha az egész német/japán nyelvet egy pillanatra sem keverték volna a történetbe, ezt megspórolhatták volna, de ez így nem oké.

GeoCucc - 2018. 10. 20. 12:42

Na igen, nagyon igaz, amit az előttem szóló írt. A finálékritikánál akartam felvetni, de ha már itt felmerült, akkor csapjunk bele.
Tényleg ki hiszi el, hogy ha a németek nyerték volna a háborút, akkor nem indult volna be azonnal a német nyelv oktatása és hivatalossá tételének folyamata az általuk elfoglalt legeldugottabb területen is? Ehhez képest még a valóságból kölcsönzött német karakterek, Himmler (aki amúgy épp maga a Führer) és Dr. Mengele is angolul beszélgetnek egymással (!) Az meg, hogy Himmler néha azért becsempész egy-egy német indulatszót a mondataiba, csak még hiteltelenebbé teszi.
A sorozat készítői láthatóan nem voltak olyan bátrak a szereplőválogatásnál, mint a The Americans készítői, ahol nem ódzkodtak a folyamatos orosz beszédtől és feliratozástól a realitás kedvéért. Itt viszont hiába várjuk a brit Rufus Sewelltől, hogy 15 évvel a hódítás után folyékony német mondatokban beszéljen, vagy a filippinó származású Joel de la Fuentétől, hogy kenje-vágja a japánt, pedig ők a birodalmuk legerősebb vezetői az amerikai kontinensen.
Persze ha végigvesszük, hogy a megismert karakterek közül kiknél lenne elfogadható az angol beszéd, akkor elég lehangoló kép jön ki: az ellenállás tagjai, a neutrális zóna lakói, esetleg a Smith családtagok között (bár a gyerekek már a háború után születtek, szóval ez is véleményes), meg a két amerikai oldal közötti interakciókban, pl a Smith-Kido, Juliana-Joe beszélgetéseknél. Szóval valahol érthető, hogy egy amerikai sorozatnál így döntöttek, csak ront az egyébként meg remekül felépített világ hitelességén.

Snoopyzit32 - 2018. 10. 23. 08:01

“Szóval valahol érthető, hogy egy amerikai sorozatnál így döntöttek, csak ront az egyébként meg remekül felépített világ hitelességén.”

Tudjuk, hogy az amcsik nem szeretnek feliratot olvasni, kár az ilyenen fennakadni. Mi európaiak talán kényesebbek vagyunk kicsit ezekre a nyelvi dolgokra, mert a kontinensünkön minimum 40 féle nyelvet beszélnek, de az amerikaik nem ezt szokták meg. Ott van kb. 250 millió ember, akik beszélnek angolul aztán pont.

winnie - 2018. 10. 23. 10:40

OFF, de

Snoopyzit32: van erre a “nem szeretnek feliratot olvasni”-ra valami felmérés is, vagy legalábbis arra vonatkozóak, hogy mely nemzetek szeretnek olvasni?:) mert valahogy furának tűnik a kipécézés ellenpólus nélkül, főleg magyarországról, és ezzel nem azt mondom, hogy az amerikaiak és a magyarok nem szeretnek olvasni. ez szerintem nem szeretés kérdése, hanem kényelemé. de amellett, hogy ez sima kreatív döntés, hiszen sokféleképp szokták ábrázolni az idegen nyelvet (én például inkább gondolok úgy az ilyen angol beszédre, hogy az anyanyelvi, cserébe attól rohanok ki a világból, amikor akcentusos angollal érzékeltetik a dolgokat, mint (talán?) a gésa emlékirataiban (nem biztos), egy valamit azért érdemes kiemelni. bár erre sem tudok semmi kimutatást, de van egy olyan érzésem, hogy sokkal több amerikai film vagy sorozat készül (arányaiban, mert nyilván mennyiségben nincs sok vetélytárs:), amiben eredeti nyelvű, feliratozott dialógok vannak, mint mondjuk magyar vagy német. lehet, hogy tévedek, de vagy sehol sem SZERETNEK feliratot olvasni, vagy épp az jön le a feliratozott filmekből/sorozatokból, hogy az amerikaiak kipécézése nem korrekt (mert az ellenkezője sem lenne az a példák alapján) – szerintem racionalizálható készítői oldalról ez a döntés, biztos voltak okai.

Snoopyzit30 - 2018. 10. 23. 18:50

OFF

Véletlenül elkereszteltem magam Snoopyzit32-nek nem tudom miért, elnézést.

Szóval.Én nem pécéztem ki magamnak az amerikaiakat, de erről régebben olvastam, hogy ők kerülik a feliratos tartalmakat, nagyon. Lehet, hogy a magyarokkal is így van, de ez most főként azon indult el, hogy mennyire zavar vagy nem zavar, ha a történelmi hűséget áldozzák be emiatt. Ahogy fentebb írták a kommentelők, az zavarja őket, hogy sokkal több német vagy japán beszédnek kellene lenni és hogy ez zavarja őket, mert inkább olvasnák a feliratot a japán beszéd alatt, minthogy angolul beszéljenek a szereplők. Vajon ezt az amerikaiak is így gondolják?
Persze ez egy amazonos sorozat, szóval sok-sok nem amerikai felhasználó számára is készül, de gondolom a döntések azért még mindig az amerikai nézettségi adatok alapján dől el, nem? Vagy streamingnél nem? Erről lehetne még beszélni, de nem akarom ilyen off-beszélgetéssel eltéríteni a topicot, majd megbeszéljük, ha feljön még ez a téma máshol.

Aldo - 2018. 10. 25. 03:09

Most tényleg az a legnagyobb gond, hogy miért beszélnek folyamatosan angolul?
Ennyi erővel abba is bele lehetne kötni, hogy miért az orvos dr. Mengele vezeti a párhuzamos világbeli kutatást és miért nem mondjuk Werner von Braun, vagy más fizikus.

winnie - 2018. 10. 25. 04:39

aldo: teljesen valid a dolog. valakinek totál természetes ennek a kezelése, mást pedig zavar. mások vagyunk.

Snoopyzit30 - 2018. 10. 25. 17:21

Pont miután beszélgettünk itt a nyelvi dolgokról, néztem a 2. részt és abban Kido a japán admirálissal japánul beszélt, majd egy idő után átváltott az admirális angolra és még meg is jegyezte, hogy Kido már akcentussal beszéli a japánt (ha jól értettem), mire Kido mondta, hogy már 10 éve nem ment haza és ezután folytatták a társalgást angolul. Szóval érdekes dolog ez lehetne róla még sokat beszélni. Én mondjuk pont azok közé tartozom, akiket nem zavar ez, én betudom ezt egy gyártási kérdésnek. Egyébként remek a sorozat továbbra is, a 2 és a 3. rész is kifejezetten tetszett.
Valahol sajnálom, hogy ez nem heti sorozat, mert akkor biztos többet, jobban lehetne kibeszélni a sorozatot.

GeoCucc - 2018. 10. 26. 00:04

Olyan, hogy az egész univerzumban mindenki ugyanolyan nyelven beszél, a rajzfilmekben létezik. Amikor a Kacsamesékben Dagobert bácsi elrepül valami távoli helyre kincset keresni, teljesen normális, hogy ott is angolul (pontosabban a világ minden táján épp a tátott szájjal bámuló gyerek anyanyelvén) beszélnek. Élőszereplős filmekben, játszódjon bármilyen fantáziavilágban is a Földön, az evidens nyelvi különbségek hiánya hiteltelenné teszi az egészet (persze bizonyos fokig, szóval van akinek ez simán belefér, másnak nem). Megint a The Americanst hozom fel példaként, mert azt láttam azok közül, amikkel össze lehet vetni ezen a téren a High Castle-t. Ha ott miután bemutatják az amerikaiakat, a következő jelenetben átkapcsolnak a szovjet nagykövetségre vagy Moszkvába, ahol szintén ugyanúgy angolul folytatnák a diskurzust a komoly orosz embereket alakító szereplők, hát most aligha tartanám az egyik kedvenc sorozatomnak.

A High Castle-ben ezzel a nyelvi problémával még külön szembemegy az ebben az évadban bemutatott egyik szál, miszerint a németek az amerikai területen (hogy a való életben felkapott szóval éljek) éppen kulturharcot hirdettek, és mialatt törlik a teljes történelmüket, pont a nyelvi átnevelés szóba se kerül. Persze itt-ott jelét adják a készítők annak, hogy nem ignorálják teljesen az ügyet, mint a fent említett Kido-jelenetben is, de ezek a félmegoldások csak épp azt hangsúlyozzák ki, hogy nem tudnak mit kezdeni a helyzettel. (illetve most már késő is, az első részben kellett volna állástfoglalni)

Snoopyzit30 - 2018. 10. 26. 13:13

Erre most lehetne azt mondani, hogy Magyarországon itt voltak az oroszok 40 évig, aztán a kutya se tanult meg rendesen oroszul (tisztelet a kivételnek), de fel lehet hozni példaként most Ukrajnát, ahol áll a bál, mert ugye egyik napról a másikra bejelentették, hogy mindenki csak ukrán nyelven tanulhat minden tárgyat és kész. Aztán lehet hogy azok az emberek se fognak 10 év múlva se ukránul beszélni, akikre ezt rákényszerítik most. Mert ha nem tud boldogulni, akkor át fog költözni M.o.-ra ha módjában áll, de ez már más tészta.

“az evidens nyelvi különbségek hiánya hiteltelenné teszi az egészet (persze bizonyos fokig, szóval van akinek ez simán belefér, másnak nem)”

Azért egy ilyen színvonalú sorozatot mint a The Man in the High Castle ezért cafatokra szedni, hogy így meg úgy hiteltelen, hát nem tudom. Főleg, hogy egy sci-fi fantasy keverékről van szó. Abszolút élvezhető a sorozat anélkül is, hogy másodpercenként váltogatnák a nyelveket. Amivel talán egyet tudok érteni, hogy a Németországban játszódó jelenetekben beszélhetnének a németek németül, de amúgy meg aki a Csendes-óceáni Államokból érkezik azoktól pl. én nem várnám el. Tudom, hogy az itt nem szempont, mert nácikról beszélünk, de az mindig is a tisztelet megadásának a jele volt, ha átmész egy másik országba és ott az ottaniak nyelvén beszélsz bárkihez. Tehát az érthető, hogy ha a németek átmennek az amcsikhoz, akkor ott angolul szólaljanak meg, de hát tudjuk, hogy itt a náciknál ez elvileg nem lenne szempont, mert kb. mindenkit söpredéknek tartanak magukon kívül, persze erre is van kivétel Smith ugyebár, őneki azért elnézik ezt is. Egyébként nem gondolnám, hogy a nácik közül is mindenki tudna angolul, kizártnak tartom.

Szóval inkább átfogalmazom az álláspontomat. Részben zavar ez a nyelvi dolog, de nagyobb részben meg nem, mert a sorozat amúgy történetileg nagyon tetszik. Bárcsak max. ennyi bajom lenne más sorozatokkal is.

scz - 2018. 10. 27. 14:37

@Snoopyzit30: japánok például pont erőltetik, hogy idegnekkel angolul beszéljenek, akár Japánon belül is, hiába tud az idegen perfekt japánul. Így akarják megtisztelni.

_Peter - 2018. 10. 30. 21:42

Az angol a germán nyelvek közé tartozik, miért nyomták volna el? Hogy mit tervezett Hitler, arról a Neuordnung (New Order) náci tervről és a Greater Germanic Reich című Wikipedia cikkeket ajánlom elolvasni.

Snoopyzit30 - 2018. 10. 31. 09:19

Off

@GeoCucc

Ha már a The Americanst hoztad fel példának, akkor javaslom még neked a Le Bureau des légendes c. kémsorozatot, mert ott aztán tényleg az van, hogy percenként váltogatják a nyelveket, szóval a franciáknak is olvasniuk kell a feliratokat rendesen, attól függetlenül, hogy francia sorozatról beszélünk. Ebben a sorozatban aztán tényleg odafigyeltek erre, de az egyes szereplők alapból sok nyelven beszélnek (titkosszolgálat ugyebár) és vannak is ilyen jelenetek ahol rácsodálkoznak, hogy amúgy tudnak egymás nyelvén is, mégse azt használták. Ez azon túl hogy teljesen autentikus, amiért jár a nagy pacsi a készítőknek, full idegesítő, hogy a francia feliraton jelenik meg a magyar és így egybefolyik a kettő :-P

Enzo - 2018. 11. 11. 23:48

3×01-02

Nna, itt az új évad: Jules katonáskodik (vagy ez egy flashforward?), Joe hogy néz ki (egy darabig), Smith most Oberstúristenné avanzsált, Trudy meg a másvilágból származik, csak nem értem, hogy szerinte az ottani Juliana hogyhogy meghalt, amikor Tagominál láttuk, hogy nem :O A filmek háttérsztorija kellett már (eleinte tényleg kamuból gyártotta őket Abendsen, aztán kezdték őt megtalálni a másvilágos tekercsek), Kido falfelirata szerint Frank halott (reméljük, tényleg), és még mindig rohadtul szürreálisak az angolos vezetéknevek német rangokkal: Reichsmarschall Rockwell, stb…

Kicsit mintha a mellékszereplőkre jobban fókuszálnának az évadban (Nicole is külön szálat kapott), persze Frank hiányában az ő szálának a helyét ki kell tölteni valamivel. Annak mindenesetre örülnék, ha egy kicsit több magyarázatot kapnánk az új szálakról, ez a Hoover-Thelma-dolog egyelőre elég érthetetlen. Cserébe Thomas temetése egy egészen picit talán sok képernyőidőt vett el, de ahogy látom, lesznek még az Adler-ügy miatt bonyodalmak, Helen is eléggé a célja ellenkezőjét érte el Mrs.Adler véletlen megölésével.

Még darabkák:
– Érdekel a Josida helyére lépő Nakamura szála, ahogy bizonyítani akar a főfelügyelőnek.
– Olyan ismerős ez a Wyatt Price… megnéztem, és a Terra Novából meg a SHIELD-ből.
– Az első rész végén ahogy Joe dramaturgiailag felvezette Erich gyilkosságát a lapáttal, az valami zseniális volt. Eszerint ő csak megjátssza, hogy továbbra is nácul, de valójában az apját akarja megbosszulni?

Snoopyzit30 - 2018. 11. 12. 18:51

@Enzo: “Trudy meg a másvilágból származik, csak nem értem, hogy szerinte az ottani Juliana hogyhogy meghalt, amikor Tagominál láttuk, hogy nem :O”

Úgy, hogy több párhuzamos világ létezik, nem csak egy.

Ugyanazt tudom mondani neked, amit nekem is mondtak, hogy választ fogsz kapni a kérdéseidre.

Nekem még 2 rész vissza van, de nagyon tetszik az évad, nem annyira jó, mint az előző, de még mindig nagyon jó.

Snoopyzit30 - 2018. 11. 18. 15:18

A 9. rész felénél járok és egy kérdés motoszkál bennem. Elvileg a nácik ugye azért akarják az átjárót azaz a gépet megépíteni, hogy át tudjanak menni másik világokba, merthogy mindenhol el akarják terjeszteni a náci eszméiket. Ugye, ezért, jól értettem? Namármost, a filmek, amiket néznek, abból egy csomón már így is a nácik uralkodnak jelenleg is, illetve van már ahol el is buktak. Akkor miért akarnának átmenni másik világokba? Egyrészt már ott is ők uralkodnak sok világban (Juliana számtalan videón látja ezt), ahol meg nem ők nyertek oda újra át akarnak menni, és aztán miért? Valamint ha át akarnak menni azokba a világokba, ahol esetleg nem ők állnak nyerésre vagy esetleg olyan világba mennek, ahol nem is tudják ki azok a nácik, akkor honnan fogják tudni azt irányítani, hogy az átjárón keresztül mégis melyik világba menjenek az “n+1” közül?

Szóval nem értem a nácik motivációját, hogy ők átmenjenek másik világokba. Amúgy meg ha átmennek egy másik világba, ahol mondjuk Hitler még él, akkor ki fog nekik parancsolni? Hitler vagy Himmler? Ilyen kérdésem egyébként még van vagy 10 másik.

Sajnálom, hogy nincs nagyobb pörgés a kibeszélőben, az előző JAws-on Rufus Sewell több, mint 300 szavazatot kapott legjobb ffi mellékszereplő kategóriában, szóval gondolom legalább 300-an nézik a sorozatot vagy nem?

scz - 2018. 11. 20. 09:25

@Snoopyzit30: én igazából azt nem értem, hogy a kisérleti alanyokból csak a dögcédula maradt, tehát a fém nem megy át, csak az élő szövet? Akkor miként terveznek inváziót? Mert a Királytigris, meg MP40 sem fog átkelni másik világba.
Jut eszembe: feltűnt, hogy MP5-öt használnak a németek? Tök izgi, hogy figyelnek ilyenre, és így belőhető az évszám is.

Snoopyzit30 - 2018. 11. 20. 14:01

@scz

A fém átmegy, mert 3 dögcédula maradt és nem 4. Igazából a dögcédula csak arra kell, hogy utána meg tudják állapítani, hogy a 4-ből ki jutott át, merthogy a maradék 3-ból csak véres trutyi maradt. Meg ha nem menne át a fém, akkor a többiek sem tudták volna áthozni a filmeket, mert azok is ilyen fém dobozban voltak.

Ma megnéztem az évadzárót is, és abban mondja is az ember a Fellegvárból, hogy nem fog működni a nácik terve úgyse. Mondjuk az utazás mikéntjéről felfedtek most pár dolgot, de még mindig sok a homályos részlet.

Az egyébként egyértelmű, hogy Julianat meglötte a Reichmarshall, ráadásul a szíve körül, szóval gondolom súlyos sérüléssel kell szembenéznie bárhova is teleportálta át magát.
Tényleg ha Himmler meghal, akkor ki lesz a Reichfürher?

Nagyon várom a folytatást, piszok jó volt ez az évad is szerintem, bár egy hajszállal azért lemarad a 2. évadtól.

scz - 2018. 11. 21. 12:58

@Snoopyzit30: szerintem utódlási kérdés nincsen alaposan kidolgozva, a szokásos ember embernek farkasa, diktatórikus megoldás lesz a nyerő, miszerint aki több hűséges fegyverest tud maga mögött és/vagy előbb öli meg a konkurenciát, az győz.
Biztos vagyok benne, hogy nem súlyos sebesülés, de arra pont jó, hogy konfliktust szűljön a másik világban, mert orvosi ellátásra szorul majd, és vagy halott a nyílvántartások szerint, vagy valamilyen adata nem fog egyezni. Meg igazából papírjai sincsenek.

_Peter - 2018. 11. 24. 19:27

Snoopyzit30 – 2018. 11. 18. 15:18

Egyben kiadott évad, mindenki a saját ritmusában nézi a részeket azért nincs több komment. Spoilerveszély miatt én ide se néztem amíg le nem daráltam.

Snoopyzit30 - 2018. 11. 25. 10:34

@_Peter

Értem én, hogy egyben kiadott évad, de aki ledarálta az se nagyon kommentel :-(

Qedrák - 2018. 11. 25. 16:58

Tervezek majd egy évadzáró kritikát is, ahol mindenki tetszés szerint spoilerezhet, de az a tanulság, amint fentebb Peter is említett, hogy a darás sorozatok miatt ezt mindenki a saját tempójában nézi meg, és kerüli a kibeszélőket.

_Peter - 2018. 11. 25. 20:41

A 2. és 3. évad közti 2 év szünet sem segített, már homályos volt kissé mi is volt eddig. Hiába daráltam le másfél hónapja, már összefolyt nem tudom bizonyos történetszál, említett esemény a 4. vagy 6. részben történt-e. Ha nem lenne kint az oldalsávban, most eszembe se jutna rákeresni erre a posztra. Közben jöttek új néznivalók is. Az is hozzájárul főleg a karakterekre koncentrálnak, a világból még mindig keveset tudunk. Néhány pillanatokra mutatott térkép, elejtett utalás milyen lehet a világ többi része. Vagy nincs utalás, hiányoltam pl. miért Mengele vezeti a kísérletet, lehet nem figyeltem és mondták von Braun nem ér rá mert a Holdra készül? Mi lett Mussolinivel?

Enzo - 2018. 12. 03. 16:34

3×03 (előtte vasárnapról)
1. Ügyes volt a Joe-Jules “fedett” beszélgetés a partin.
2. Kido mostmár ilyen lazán viselkedik a klubban? Előző évadban még összevissza feszengett meg el akart menni…
3. Egész meglepődtem, hogy Sampson meg Childan nem ismerték egymást…de végülis Frank ismerte csak mindkettőjüket (meg talán Ed?)
4. Az a marha nagy üveg horogkeresztes náci szökőkút hogy nézett már ki :O
5. Smithtől elég necces, hogy Thelmának tippet ad Alice Adler ügyéről…
6. Fú, de kimaradt nekem az előző részekből, hogy Edék összehaverkodtak ezzel a másik fickóval (aki most felszedné Edet)…nagyon halványan rémlik csak.
7. Annyira várható volt, hogy amint Smith tudomást szerez az utazókról, kis időn belül eszébe jut, hogy akkor Thomasból is lehet másik verzió…
8. A végén csak ennyit reagáltam: “de ne b@ssz már fel hogy Frank mégiscsak él…”

3×04 (most vasárnapról)
Avagy a rész, amiben konkrétan mindenki szerelmi szálat kap. De komolyan: Joe-Jules összefekvés ugye adott, ezenkívül Ed, Tagomi a festős nővel, Kido a klubos csajszival (szürreális Kido szerelmi szálat látni), Nicole-Thelma keverés (nyami)…
Ezen kívül megérkezett égett Frank, aki festegeti a lemenő napos képeket, meg egy új koncepciót is (ami szerintem is Kido-ra hasonlít). Ja és Nakamura a beépített ember a Kempeitai-ban.
Már csak két kérdésem van:
– Ha Joe a disszidálókat öli meg (Diels,Wexler), akkor Erichet miért?
– Vajon Tagomi átszublimál a másik univerzumba a végén? (micsoda cliffhangerrel hagyták abba)(ez költői kérdés)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz