login |

Pilot-mustra: Insomnia – 1×01

2018. 11. 28. 14:50 - Írta: winnie

1 hozzászólás | kategória: Európa is létezik, kritika, pilot-mustra,

Hogyan is írtam az Origin pilotkritikájánál?

Baj-e az, ha egy sorozat ezerszer látott alaphelyzettel indít és tele van ismerős motívumokkal? Az jut-e minderről eszébe az embernek, hogy “már megint…!” és kliséket kezd el emlegetni, vagy inkább érdeklődve figyeli a történéseket, mert kíváncsi lesz, hogy ezúttal miképp csavarnak a klasszikusnak számító kiinduláson.

Tök véletlenül, az Insomnia kezdését közvetlenül az Origin után néztem meg, és hogy hogy nem, pont ugyanez jutott eszembe. De valami lehetett a két sorozatban, mert míg az űrhajós scifi esetében kíváncsian vártam, hogy merre viszik el az ismert alaphelyzetet, addig az Insomnia-nál (elkapnak két tucat embert, hogy levadásszák egymást, és az utolsó életben maradó sok pénzt kaszál) fel sem merült bennem, hogy bármi újat is kezdenek vele.

INSOMNIA – 1×01 – 3/10

Ez elég fura kettősség, ami azt jelenti, hogy vagy lebuktam és csak a levegőbe beszéltem, vagyis ismét kiderül, hogy hangember vagyok, vagy pedig egyszerűen a megvalósításnak és az alapozásnak köszönhetően lerítt a sorozatról, hogy klisékupacot lehet várni csak tőle. Pedig ez utóbbi következtetés is valahol nem fair, hiszen a gyengébb produkciós értéket pont a jó ötletekkel lehet kompenzálni.

Az Insomnia egy illegális játék, amire egy titokzatos cég összeszed pár embert azzal, hogy nyírják ki egymást. Azonban nem egy arénában engedik össze őket, hanem mindegyik kap egy golyót és egy autót, majd szélnek eresztik őket Moszkva utcáin. Persze önmegsemmisítőkkel biztosítják be magukat és kütyükkel követik minden lépésüket, aki elárulja a játék lényegét, le akar lépni vagy mondjuk elalszik, az halott.

Ez az a történet, ami korábban mindig izgalomba hozott, kíváncsian vártam anno a Battle Royale-t, a Hunger Games-t és a többi hasonszőrű történetet (pár éve még egy CW-s reality is volt hasonló koncepcióval, a Capture), itt viszont már a kezdetek kezdetén is annyira telezsúfolták a pilotot tipikus, bé-filmes eszközökkel, hogy egy pillanatra sem keltette fel a figyelmemet a történet – sem a rejtély komponens, sem az, hogy ki marad a végére (mivel egyben adták ki a szezont, megnéztem: van nyertes, ahogy kvázi lezárás is).

Az első percekben láthatjuk valaki elkapását (talán ő lesz a főszereplő?), majd a fogságban még féltucat szereplőt beszéltetnek, hogy aztán ránk eresszenek 20-at – kösszépen! Nyilván nekem sem lett volna jobb ötletem, de az olyan országúti autós deathmatch-sorozatok, mint a Drive vagy a Blood Drive esetében is kiderült, hogy nagyjából féltucat karaktert/csapatot lehet komolyabban megismertetni, a többi csak ágyútöltelék lesz.

Nem meglepetés, hogy még az első részben gyorsan majdnem lefelezik a létszámot. A gond csak az, hogy még pár kiemelt figura esetében sem tudják normálisan megalapozni őket, a nézőhöz közelebb hozni pedig végképp nem sikerül őket: van A Főhős, a Kislány, az Öreg Pasi, a Fiatal Srác, a Kövér Gyerek, meg a Dark Matter-ös fickó, valamint Pasha Lychnikoff, akit egy csomó filmből ismerhetünk. És egyelőre ki is merülnek ennyiben, és valahogy nem éreztem késztetést arra, hogy megismerjem a történetüket.

Persze már a pilotban is akarják építgetni őket (flashback-ek, naná!), a folytatásban pedig gondolom, még inkább, de eddig ezekkel sem tettek sokat hozzájuk, inkább csak infókat tudunk meg róluk, amiket érzelmi szinten totál semlegesek. (Érdekesnek maximum az tűnik, hogy valakiről kiderül, direkt került be a játékba és céljai vannak, szóval nem mindenki az, aminek látszik – ez legalább eredeti koncepció. Azt hiszem.)

Hogy még kevesebb idő jusson a küzdőkre, további szálakat beindítanak, hiszen egyrészt megkapjuk a játék operatív figuráit a hullatakarítókkal és számteches kockákkal, akik kamerákkal követnek mindent (megint csak érdektelen papírmasék), valamint egy hirtelen meghalt gazdagembernek az özvegyét, aki férje halála ügyében kezd el vizsgálódni, és elutazik Moszkvába, ahova ő tartott, és valami elképzelhetetlenbe botlik.

Mint írtam, magának a játéknak is Moszkva a helyszíne (javarészt orosz produkcióról van szó, de angol nyelvű, nem kell megijedni), ami részemről nagy pozitívum az ismerős, illetve az európai sorozatokhoz nem szokott szem számára eltérő környezet – és mivel autóznak eleget az Insomnia-ban, így máshol nem nagyon látható autómárkáknak is örülhetünk.

Ezek után meglepő lehet, ha azt mondom, hogy a sorozat hibája nem a gyenge színészi alakításokban keresendő (nem bántani akarom az oroszokat, lehet, hogy csak az angol nyelven való játék miatt éreztem így), hanem abban, hogy lassú. Akad benne akciózás is (szegény utca embere is megszívja…), de folyton olyan dolgoknál ragadtak le, amik rohadtul nem érdekesek.

Szerencsére nem csak arról szól a sorozat, hogy egymásra vadásznak a játékosok, hiszen szövetkeznek is (aminek ugye az a pikantériája, hogy idővel egymás ellen kell fordulniuk), valamint próbálják feltalálni magukat a városban, korábbi életük segítségével előnyöket szerezni – kár, hogy itt is mindenki titkolózik ilyen vagy olyan okok miatt, mert nem akarják a nézőnek elárulni egyesek céljait.

A pilot végéről nem nagyon tudok nyilatkozni, mert felteszem, hogy egy nagy csavart akartak prezentálni, amit sajnos már a sorozat előzetesénél leírtunk, de hiszem, hogy ha nem tudok róla, akkor is túl egyértelmű lett volna ez a húzás, s talán ennek volt leginkább szerepe abban, hogy ennyire leírtam az Insomnia-t. Azért még megnéztem a második részt, de nem mentem vele sokra, egy fikarcnyit sem lett jobb, mint az 1×01.

Félek azt mondani, hogy egynek elmegy a sorozat ennyi alapján (ha nem indul meg szörnyen a lejtőn a folytatásban), mert a mai aranykorban épp az “egynek elmegy” sorozatok azok, amiket vétek lenne elkezdeni a sok jó és remek széria között. Szóval inkább azt írnám, hogy aki csak fél szemmel akar tévézni, és egy népszerű, de némiképp lerágott csont sztorit akar látni feledhető szereplőkkel, azt annyira nem fogja zavarni az Insomnia.

1 hozzászólás Ne habozz!

FrankLuck - 2018. 12. 07. 20:36

Nem tudom, hogy az akcentus miatt tűnik bénának vagy béna is. A második részt már nem néztem végig, de a hetedik-nyolcadik részbe belepörgettem, mert érdekelt, hogy mi a vége (ki nyer). Az ötlet jó (én nem láttam sok hasonlót, bár van pár), ellenben a megvalósítás minden szinten gyenge, a karakterek is mind unszimpatikusak, kár lett volna 8 órát áldozni rá.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz