login |

Black Mirror – 5×00: Bandersnatch

2018. 12. 28. 22:23 - Írta: winnie

89 hozzászólás | kategória: Anglia lecsap, antológia, kritika, tévéfilm,

You’re just a puppet. You’re not in control.

Abban biztos vagyok, hogy számomra az idei év legnagyobb tévésorozatos élményeit (és ezt húzzuk alá vastagon) két epizodikus antológia, az Inside No. 9 és a Black Mirror szállította. Az előbbi az agypukkasztóan zseniális Halloween-különkiadásával, az utóbbi pedig a ma kidobott interaktív, cselekmény-választós epizódjával, ami többszörös mindfuck-kal ajándékozott meg minket.

És persze abban is biztos lehetek, hogy az efféle gimmick nem jöhet be mindenki, ezt akkor is megelőlegezném, ha nem láttam volna a kommenteket. A kérdés az, hogy miképp lehet értékelni egy olyan különrészt (tévéfilmet), aminek több története, befejezése van, amit egészben csak több óra alatt lehet végignézni? Egyben érdemes kezelni, vagy különszedni a szálakat?

Ez volt az az epizód, amiről érdemes minél kevesebbet tudni. A tovább előtt ezért csak a szerkezetéről írok (ami ugyancsak ellőhet meglepetéseket), arról, hogy mire érdemes számítani, illetve magáról a műfaj létjogosultságáról. A véleményemet úgyis ismeritek. Nem egy, és nem is kettő “Wow!”-élmény volt benne.

Szóval a Bandersnatch-et lesz, aki egy lapozgatós könyvhöz hasonlítja, amik itthon többek között a Kaland-Játék-Kockázat sorozatban jelentek meg, mások pedig azokhoz az interaktív videójátékokhoz, amiknél olykor klikkelni kell egyet a képernyőre. (Általában két választási lehetőség van, mindössze kétszer fordul elő ettől eltérő megoldás.)

Az igazság valahol a kettő között van. Ugyanis pár bemelegítő, randomnak tűnő kérdés után elég sokszor választási lehetőséget kapunk, hogy a főhős mihez kezdjen, és bizony a döntéseivel elég komolyan befolyásolja a fő történetet. És elég hamar kiderül, hogy vannak rossz döntések. Én sokáig nem futottam beléjük, de már a legelején elő lehet csiholni egy nem túl jó, antiklimatikus befejezést vagy akár meghalásokat, azonban nem kell attól megijedni, hogy “végig kell szenvedni” magunkat a már látott történeten azért, hogy lássunk mást is, a Bandersnatch a narratívába nagyon ügyesen beépítik a visszatekercselést úgy, hogy az olykor ne is tűnjön csalásnak. (Szerencsére olykor kapunk “segítséget”, hogy mit kéne csinálnunk.)

És az egész epizód narratívája az, ami engem nagyon megfogott, és azért mondom, hogy nehéz elképzelni, hogy egy interaktív epizód később ekkorát üssön. Charlie Brooker ugyanis lazán kimaxolta a műfajt egyetlen filmmel. A Bandersnatch sztorijában az a zseniális, ahogy magára a nézői élményre reflektál, s teszi ezt idővel egészem pofátlanul módon. Brooker nem várta meg, míg a stílust valaki ironikusan és meta módon közelítse meg, már most ezeket a lehetőségeket is kipipálta.

Ez az aspektus, amiért azt mondom, hogy a Bandersnatch több, mint egy interaktív játék. Ezért működik sorozatepizódként. Ezért működik Black Mirror-epizódként, no meg azért is, mert minden más Black Mirror-os benne. Ha nem lenne egy tonna rejtett (és kevésbé rejtett) utalás korábbi részekre, akkor is ezt mondanám. Nyilván leginkább az egyik befejezés adja vissza a totális Black Mirror-élményt, de azért mindben benne Charlie Brooke sátáni kacaja.

Az, hogy melyik a Bandersnatch fő sztorija…, azt passzolom. Sejtésem van, már lehet, hogy le is nyilatkozták, de az biztos, hogy a rettenetesen sötét, a nagyon szomorú és gyomorba markoló, a viccesen WTF és a dupla metamindfuck zárások mellett akadnak tipikus, rossz, közepes és jó endingek, amik leginkább konzisztensen és nem sok csavarral végigviszik a sztorit – stáblista viszont csak kettő van. És lehet, hogy az fogja leginkább Black Mirror-nak látni az egészet, aki egyhuzamban végigvisz egy fő szálat mindenféle visszalépés nélkül, de a Bandersnatch-élményben benne van az egész résznek és az összes, olykor egymástól teljesen független befejezésnek a kipörgetése.

Amikor ugyanis mindent megnézünk, akkor látszik csak, hogy az egyébként nyilván sima, bár terebélyesebb fajta folyamatábrával leírható sokelágazásos sztori mennyi nüanszot tartalmaz, hogy mennyi érdekes variációt a mutatnak meg. Annak ellenére, hogy nem mondanám a fő sztorira sem, hogy vékony lenne vagy nem működne, a sok rétegből jön ki valahogy egy egész.

A történetről bőven elég tudni annyit, hogy a 80-as években játszódik és egy programozó srácról szól, aki egy hírhedt fantasy regényből akar kalandjátékot készíteni. Azonban elég törékeny, labilis figuráról van szó, így közel sem leányálom számára a feladat, a sajátmaga és a könyv múltja is elég komoly befolyással van rá.

A Black Mirror: Bandersnatch, annak ellenére, hogy elsőre talán nem is lehet 100%-ig mindent látni, abszolút felhasználóbarát, legalábbis én nagyon sok mindent láttam addig, amíg először kidobott a főképernyőre, és már azzal is teljes lett volna az élményem, a második “nézés” már csak a bónuszokra hajtott inkább. A tovább mögött spoilerekkel folytatom.

– Anything. Little things. Tiny decisions. What I have for breakfast in the morning, what music I listen to, when I shout at dad.
– You feel like you’re not making these decisions?
– I’m feeling like I’m not guiding thm. Like someone else is.

Az azért beszédes, hogy egy részről órákon át tudnék beszélni, ha lenne egy partnerem, akkor tuti, hogy egymás szavába vágnánk, amikor egyes zseniális megoldásokat taglalnánk, így jobbára csak csapongani fogok majd összerakjátok a véleményemet.

Az, hogy ennyire bejött a rész, abban nagy szerepe lehet annak, hogy elég sokáig nem futottam bele rossz befejezésekbe. Gondoltam, hogy az elején troll leszek, és rögtön nemet mondtam a munkaajánlatra és lám, bejött, mint ahogy Colin követése és a pszichológusnak való mesélés is jó választás volt (oké, Colin-nál trollként öngyilkos lettem), de ott csak rövidke lezárást kapott a szál és lehetett folytatni. Később már persze esélytelen volt nem belefutni ebbe-abba, de annak utólag örülök, hogy nem a FIGHT-ra klikkeltem.

Colin követéséről jut eszembe, hogy nagyon ügyesen lett megoldva az ő karakterének integrálása és “többkifutású” sztorija is. Nyilván a videójátékosoknak nem új, de tényleg jó volt látni, ahogy a korábbi döntések másképp vezetnek el egyébként ugyanahhoz a végeredményhez. (Azt hiszem, az volt az egyik utolsó sztori, amit nem láttam, hogy a barátnője csönget be Stefan-hoz.)

Mint írtam, nagyon bejött, ahogy a narratívába beleépítették egyrészt Stefan ellenállását a feje fölött hozott döntések kapcsán, de még jobb volt, ahogy Colin a szabad akaratról és egyéb döntési szituációkról dumált (a bélyegnél ezt bizonyította is), a legjobb poénja az újranézésnél ütött be, amikor ugráltam át a már ismert jeleneteken és bejött egy vele, amiben azt mondta, hogy “Lehet skippelni. oké, megteszem helyetted.” és tapsolt egyet, mire skip lett. (Így ütött, elsőre más lett volna.)

Az elején a bagatellnek tűnő választási lehetőségeknél (reggeli, zene) azt hittem, hogy percenként fogják random dolgokkal húzni az időt, de így, hogy mindkét választásomra vissza is utaltak később, máris működött a dolog. A második zeneválasztás pedig ügyesen a sorozatnak adott általunk választott hangulati aláfestést, szóval azért is jár a pont. (A legelején a kutyás beszólás lógva maradt nálam, éreztem, hogy nem véletlenül van benne, de az újranézésnél az egyik szálon az is értelmet nyert.)

Egy valami lógott ki nekem az egész szövetből (amellett, hogy nagyon fura volt az első nyulas jelenetnél, hogy csak a “No” volt választható), amikor vissza akartak téríteni a kép és a könyv közötti választásra. Eleve maga a választás sem mondott sokat, teljesen randomnak tűnt, de a kép sztorijának kipörgetése után nem a könyv elolvasását ajánlott fel, hanem azt, hogy “visszaszerezni apától a nyulat”. Ami eleve spoileres is lehetne, de szó sem volt arról, hogy ez lesz a választás eredménye. (Vagy csak nem esett le valami nekem.)

A klasszikus kétágú stílust ugyan a fentin kívül csak kétszer borították fel (a négyféle széfjelszóval, amiből én elsőre háromban futottam bele és a telefonszámmal, amit szájba rágtak), de nem is hiányzott a sok rendhagyó megoldás, mert így még rendhagyóak voltak a másféle választások.

Á, nagyon, nagyon bejött a Bandersnatch, imádtam. Egy élmény volt, igazi érzelmi hulámvasút. Igen, én vevő vagyok az efféle kunsztokra, mindenre, ami meta, és lehet, hogy a sztori önmagában, normál részként, Colin megjegyzései nélkül csak simán jó lett volna az egy erősebb befejezéssel, de így működött igazán. (A megvalósításról nem írtam, de nagyon rndben volt, mint ahogy Fionn Whitehead is szorongó kockaként.)

De egy biztos: a többivel ellentétben ezt a részt nem fogom újranézni. Még évek után sem felejteném el annyira, hogy megint működjön, de ez is csak azt jelzi, hogy milyen emlékezetes volt ez a gimmick. (Akit nem akar mindent végignézni, annak itt van a Bandersnatch folyamatábrája. UPDATE: itt egy másik)

ui: a Netflix-es sztoriszálért pedig…, nem tudom. Annál nagyobbat rég nem nyerítettem sorozatnézés közben.

89 hozzászólás Ne habozz!

Betti - 2018. 12. 28. 12:27

Hú, nekem nagyon tetszett. Mindenképp menjetek vissza, ha lehet, és válasszatok más opciókat :)

SPOILER:

Nálam több befejezés is volt, a játékot nagyon jóra és rosszra is értékelték, de a srác mindig a börtönben kötött ki – 3 ilyen befejezést is láttam, mindig rájöttek, hogy megölte az apját. Illetve volt egy olyan befejezés is, amikor “visszament az időben”, és elvette az apjától a nyulat, ebben az esetben nálam elkísérte a vonaton az anyját gyerekként, és ő is meghalt.

Megnézem majd újra, mert habár sok befejezést láttam, oda nem tudtam visszamenni, ahol dönthettünk, megölje-e az apját, meg akarom nézni mi lenne, ha nem ölte volna meg.

Ja, ha vissza tudtok menni oda, ahol jelet kell küldeni neki, lesz egy szuper kikacsintás, azt mindenképp próbáljátok ki, zseniális :D

Fofi - 2018. 12. 28. 12:57

SPOILER: (mert anélkül nem tudnék írni :D)

nagyon érdekelt, hogy fogják megoldani ezt az interaktív megoldást, és ahogy láttam, pár mese is így került már fel.

Néha volt olyan érzésem, hogy ennek sose lesz vége, hogy mennyi opción kell átmenjek már, volt pár vég, ahol visszatudtam lépni, de a végsőnél már nem tudtam, még a szünet gombot se tudtam megnyomni.

Amilyen végek nekem voltak:
– elfogadja Stefan az ajánlatot, megbukik a játék
– nem fogadja el, otthonról dolgozik, kikészül, apja elviszi a terepeutához, ott viszont nem megy be, találkozik a másik programozó fiúval, extazyt vesznek be, majd el lehetett dönteni, melyikük ugorjon. én stefant választottam. meghalt, de a játék így is megbukott.
-másik végeg onnan indultak, hogy bemegy a terapeutához, kap gyógyszert, lehúzza, majd előjön a gépén, hogy valaki irányítja, netflix vagy a könyvírójának az a bolondsága. Netflixet választottam először, az nagyon tetszett, pár akció után véget is ért. Aztán van, hogy a másik irányítót választottam, ott viszont megöli az apját, az opció pedig, hogy hogyan tüntetni el a hullát, kicsit creepy volt. Itt volt kettő vége, hogy még megöli a cég vezetőjét is, játékot kiadják, de csak pár csillagot kap, vagy pedig befejezi a játékot és siker lesz. Illetve volt olyan is, hogy kiadják a játékot, de utána kiderül, és börtönbe kerül.
– volt egy olyan is, ahol már azt hittem vége lesz, hogy ma játszódik, hogy fejlesztik ezt a formulát a netflixre, ahol a programozó csaj szintén megbolondul.
– a vége pedig annyi volt, hogy a mi legyen a nyuszival. PAC vagy TOY a jelszó apuka titkos szobájában. PAC-re olyan véget kaptam, hogy Stephan rájön, hogy megfigyeli az apja, agykontrol stb. majd megöli, és akkor kap 2,5 csillagot a játék ha jól emlékszem, de börtönbe jut így is. A toy-ra kattintva, viszont gyerekként megszerzi a játékot, apja megengedi, hogy visszategye az ágya alá, opció másnap, hogy elmegy vagy nem megy el az anyjával, én az elmegyre kattintottam, viszont így ugye mindketten a vonaton vannak, és úgy ér véget, hogy a fiú ül a terepián, meghal és nem értik, hogy mi történt.

Én rosszul ütöttem be a telefon kódót, így nem tudom, hogy annak aki jól ütötte be, milyen befejezést kapott.

dukyka - 2018. 12. 28. 16:24

Érdekes volt kipróbálni, de az ilyen formátum sokkal inkább elvesz, mint hozzáad a filmhez. Maga a rész jó volt, de még jobb lett volna, ha hagyományos.

wanderlust - 2018. 12. 28. 18:08

Eléggé mindfuck volt, nekem tetszett. Főleg a saját magára utaló dolgok miatt. Eléggé bonyolult volt, hogy ne legyen unalmas, de nem is teljesen követhetetlen. Ha jól emlékszem, akkor lett a legjobb a játék, amikor azt mondta, hogy kivett jópár választási lehetőséget, és csak a választás illúziója maradt meg.
Szerintem zseniális így egyszeri dolognak, de ne csináljanak belőle rendszert.

poohtheone - 2018. 12. 28. 18:17

“Érdekes volt kipróbálni, de az ilyen formátum sokkal inkább elvesz, mint hozzáad a filmhez.”

+1

Unalmas volt, kifejezetten vártam már, h vége legyen. A netflixes kikacsintás is csak időhúzásnak tűnt. A színészi játék se tetszett, a többi BM-részhez képest gyenge volt

Egyszeri kommentelő - 2018. 12. 28. 18:51

Szerintem hihetetlenül unalmas volt, gyakorlatilag nem volt értékelhető sztorija.

Dave - 2018. 12. 28. 20:51

megvolt, de a technikai megvalósításon kívül azért nem estem hasra. Érdemes átgondolni, hogy ha ki lenne belőle hagyva az interaktív rész, akkor akkor jó lenne-e. Pont, mit ahogy a lapozgatós könyvek sem irodalmi remekek. Viszont a tech mögötte tökéletes, simán néznék hagyományosabb történetet (pl. krimit) így.

norti - 2018. 12. 28. 22:48

Van oldal is, letölthető játékkal: https://tuckersoft.net/ealing20541/

A film pedig zseniális meta lett :)

Deviszke - 2018. 12. 28. 22:51

Abban tudtok segíteni, hogy ki milyen készüléken nézte? Nekem a telómon engedi interaktívan nézni, az ipaden viszont nem, azt írja az app, hogy nem kompatibilis. pc-n még nem probaltam. Köszi előre is!

norti - 2018. 12. 28. 23:02

PC-n Chrome-ban tökéletesen ment, S9+on is, a Windows 10 app nem engedte lejátszani, ahogy Huawei Mediapad tableten, LG webos 3-as okostévén sem működött.

abba - 2018. 12. 28. 23:11

Öhm, hát igen.
SPOILER
Szerintem inkább nagyon béna meta ügyetlen színészi játékkal – a meta-sága pedig csak még átlátszóbbá és kibírhatatlanná tette a részt, a Netflixes kiszólás egyenesen borzalmas volt számomra, annyire nem tudtam komolyan venni semmilyen szinten, mégha vicc is akart lenni a dolog. Az meg külön zavart, hogy nem volt igazi sztori, csak egy csomó szál, ami aztán mind a semmibe futott ki.

Az én befejezésem az lett, hogy anyával felszáll a vonatra, és meghal az orvosnál, ami korrekt, legalábbis a többi befejezéshez képest. Azt is hallom, hogy megöli az apját ÉS Colint is? Börtönbe kerül, de 5 pontot kap a játék? Jesszus.

A FIGHT-ról pedig ne is beszéljünk, rég láttam rosszabb tévéjelenetet.

winnie - 2018. 12. 28. 23:18

abba: csak úgy tudja megcsinálni a király játékot, azzal nem volt gond, a többi kifutásnál le volt vezetve, hogy miért nem jó a játék. de az, hogy elkapják, magának a játéknak a minőségére nincs kihatással, sőt, azt tudjuk, hogy mint mondanak a zsenialitás és az őrültség korrelációjáról.

Tiffauges - 2018. 12. 28. 23:28

Engem nagyon berántott, de ez nem ért meglepetésként, imádom a hasonló jellegű videojátékokat és a sztori szerintem remekül volt megírva, ahogy minden apró részlet összeállt a történet(ek)ben. Ha csak egy szálon mentem volna végig, nem lett volna ekkora hatása, kellett a többféle lezárás és a meta dolgokért külön plusz pont, bár úgy látom ez többeknek nem jött be, én rettenetesen élveztem.

ace05 - 2018. 12. 28. 23:46

Zseniális volt. Külön értékelem, hogy választásnál úgy csinálták, hogy folyamatosan jöjjön a film. Nem tudom, hogy miért, de azt hittem, hogy valami szakadás lesz benne választáskor.

Amire még kíváncsi leszek, hogy hogyan kerül fel ez a fájlmegosztó oldalakra.

yuuki - 2018. 12. 28. 23:49

@Deviszke milyen ipaden nézted? Nekem első szériás pro-m van, az vitte normálisan.

SPOILER
kérdés: amit nem engedett visszapörgetni nekem, illetve nem oda lyukadtam ki, ahova szerettem volna, az az volt, hogy Colin ugrik le az erkélyről, na azt nem vágom, hogy akkor mi történik – ha valaki igen, akkor kisegíthetne :)

nekem az első befejezés az volt, hogy bevetettem vele a gyógyszereit, elmentem vele a pszichiáterhez is, mindent okosan csináltam, rémes lett a játék és the end, marha nagy csalódással az arcán :D na így próbálkozzon az ember a komformista megoldásokkal, ugye :D

egyébként azt hittem, szerzek egy jó pontot Colinnál azzal, hogy nem nyekkentem ki őt is a papa után és tán segít befejezni a játékot – tévedtem, a nagy anarchista kihívta a rendőrséget :D

egyébként 10/10 hatalmas élmény volt :)

zolij - 2018. 12. 28. 23:53

Deviszke: böngésző, androidos mobilapp, valamint LG WebOS 2-n levő Netflix támogatta, Windows 10 app nem, de ez utóbbinál le is játszik egy bocsánatkérő videót, valamint küldenek netflixesek e-mailt.

SPOILER

Eddig az anyával felülök a vonatra befejezést sikerült összehozni, mivel innen nem lehetett visszatekerni, így holnap újranéznem az egészet.
Eddigi mindfuckok:
– ha a játékkészítő bemutatkozásnál elfogadod az ajánlatot és véget ér a sztori, akkor a visszapörgetésnél dejavu van végig, mármint a sztori szerint is
– ha Colin ugrik, akkor kifele rohanva elkap a szörny
– a zárt szobában a PAC-os jelszó utáni visszapörgetésnél újra azt az opciót választva (bár mintha ott PAX lett volna másodikra) password incorrect van és elkap a szörny
– ha már szörny, rosszat fogok álmodni
– az egész irányít valaki, netflix felhasználó vagyok a jövőből dolog
– pszichiáternél a fight
– ennél a harcnál az ablakon menekülés választása és az utána következő rész

Destrock - 2018. 12. 29. 00:24

Számomra már maga a koncepció is nagyon gagyinak tűnik, de ezek szerint van rá vevő. XD

kietlen - 2018. 12. 29. 00:28

ace05 sz*rul. :) ha fölkerül. gondolom megpróbálják a leghosszabbat feltenni. De amúgy én már harmadjára kezdem el az egy hónapos ingyen netflixet aztán mindig törlöm. És eddig mindig újra kezdhettem kb 1 év után, pont ahogy jönnek a Blak Mirror évadok:)

kietlen - 2018. 12. 29. 00:44

Első nekifutásra is jó volt nekem, de látva a folyamatábrát még jobb az egész, az elején tényleg úgy tűnt, hogy sok a rövid szál, vagy a determinizmus. A folyamatábrába még benne sincs a Are you coming? YES rész a végén.

GeoCucc - 2018. 12. 29. 01:36

Nekem ez egyelőre azért különleges, mert hosszú idő óta először érzem azt, hogy ki vagyok zárva egy film megnézéséből, mivel nincs netflixem. Úgy tűnik, ezzel most a filmipar ritka módon a netes társadalom elé került egy lépéssel, mert talán nem találták még ki azt a videólejátszót, ami ugyanígy meg tudja jeleníteni a kérdéseket, válogatni tud a történetszálak között, mint ennek a szolgáltatónak a felülete.

Akik kíváncsiak, hogy hogyan került fel mindez a netes videótékákba: engem is érdekelt, hát leszedtem, és kaptam egy 5 óra 12 perces videót. Belenéztem az elejébe, csak normál módon folyt a történet, nem volt ott egymás után a kétféle útirány. Valahova biztos belekerültek, és az egészet végignézve gondolom egy értelmezhetetlen katyvasz lenne az egész, de nem akartam nagyon belepörgetni se a spoilerek miatt.

Lehet hogy ideje kipróbálni a netflixet, főleg ha működik az ingyenes próbaidő lejárta előtti megszakítás, ahogy fentebb írták :) Persze ahogy nézem, egyáltalán nem egy földtől elrugaszkodott összeg ez az előfizetés, csak hát ezek a régi kelet-európai berögződések… :)

DreamerZ - 2018. 12. 29. 06:37

Ez letöltve visszaadhatatlan. Kihasználnám az ingyenes próbaidőszakot. A Netflix készített magyar feliratot az epizódhoz?

winnie - 2018. 12. 29. 07:49

mindig írni szoktuk, ha van felirat a hírekben, plusz itt is vezetjük a listát: http://www.sorozatjunkie.hu/2017/03/08/magyar-feliratok-a-netflix-en/

ehhez még nincs.

cherockee - 2018. 12. 29. 07:57

Akinek tetszik a formátum, a Quantic Dream játékkiadó játékai ilyen formátumúak nagyrészt, és általában nagyon erős történetük van.

spamdog - 2018. 12. 29. 08:38

Deviszke : Sharp Aquos tv natív Netflix klienssel működött. Ellenben a ChromeCastra azt írja
Casting unavailable This special episode requires you to watch on your computer to make choices.

zolkó - 2018. 12. 29. 09:56

Kb két óráig bírtam a választgatást, aztán felhúzott agyilag, és otthagytam. Ez lesz az első Black Mirror rész, amit nem fogok (nem vagyok hajlandó) végignézni. Értem én, hogy hű meg há, technikai újítás, de köszönöm, ezt én így nem kérem. Gagyi játék (nekem mindegyik játék az mondjuk, soha nem kötött le egy sem 5 percre sem) szintre lesilányított klikkelgetős történetmesélés, ráadásul eléggé közepes alapsztorival. 4/10, de az is csak az újító jellegnek szól egyedül (attól függetlenül is, hogy nekem ez nem most nem jött be). Köszönöm, de nekem adjanak konkrét sztorikat egyféle befejezéssel.

winnie - 2018. 12. 29. 10:01

zolkó: ha megállsz egy befejezésnél, akkor megvan a konkrét sztorid. mondjuk nekem mázlim volt, hogy elég sokáig eljutottam így egy endingig. viszont az egész nem tűnt annyira hosszúnak, 2 órásnak. bőven 9 után kezdtem el és délelőtt meg is néztem a javát.

gorgo - 2018. 12. 29. 10:50

Mi a fenét értetek meta alatt?

heidfeld - 2018. 12. 29. 10:55

Hányszor vertem falba fejem, egy történet értelmetlen, buta fordulatain, karakterek érthetetlen döntésein.
DE. Kimondom nyíltan: Ez egy hatalmas zsákutca, értelmetlen butaság.
Megvan lehetőségünk kaszálni, ha nem tetszik a dolgok alakulása. Hiába akarjuk szeretni, ha nem engedik…
Az lenne a jövő, hogy mondjuk egy évad 5 rész, benne mondjuk 100 váltási lehetőséggel?
Köszönöm, ebből nem kérek.

seven - 2018. 12. 29. 11:26

bocs, de ez full gagyi.

Akkor már inkább egy Detroit Become Human, vagy valamilyen Telltale játék, ahol nem csak 2 választási lehetőség van, és pluszban még teljesen interaktív is az egész. Ez a régi 90es évekbeli FMV kalandjátékokra emlékeztetett. Nem jó értelemben.

A passzív szórakoztatás maradjon csak passzív :)

winnie - 2018. 12. 29. 11:37

“Az lenne a jövő, hogy mondjuk egy évad 5 rész, benne mondjuk 100 váltási lehetőséggel?”

ezt abból, hogy az évi 16 ezer sorozatepizódból 1 ilyen készült?:) honnan ez a feltételezés? még élő epizód is több van, és azokra sem mondanám, hogy a jövő, mint ahogy a néző által eldöntős történetszálas analóg sorozatok is csak kuriózumok maradtak. nem, nem hiszem, hogy felmerülne ez a jövő. ez is egy műfaj, amit ezen a platformon még nyilván egyszer-kétszer be fognak dobni, de annak ellenére, hogy ez nyilván nagyon nagy siker lesz, nem fognak sok ilyet csinálni,, ahhoz túl nagy meló.

blueberry - 2018. 12. 29. 11:43

spolieres

Nekem eleinte nagyon tetszett, különösen, miután bejött a dejavu-vonal.
Viszont egy idő után egyre inkább ellaposodott számomra a dolog, úgy éreztem, folyamatosan ott ülünk a sráccal a szobában, már vagy ötször kidobta a “give me a sign” kérdést és szerettem volna továbblépni. Persze így átgondolva értem, nem az a cél, hogy továbblépjünk azon a konkrét hétvégén, hanem megnézzük a lehetőségeket, visszamenjünk, újrapróbáljuk, kijussunk máshová.

Ami kicsit levett az élményből, hogy eljutottam az 5/5 értékeléses játékhoz, bejött a jelenet Colin lányával, az nagyon tetszett is, viszont itt még feldobta, hogy megnézhetem a crediteket vagy visszamegyek a “Chop up or bury body” részhez. Mivel korábban a chop up-ot választottam, gondoltam, megnézem a bury-t. Hát, nem kellett volna, a Colin lányás befejezés teljes befejezésnek tűnt nekem, míg itt a bury opció kifutása (nálam) az lett, ahogy Colin üzen Stefannak, hogy “He should try again.” Innen viszont pont nem volt már újrapróbálási lehetőség, végetért a film.

Amin még elgondolkodtam a nézés közepe táján, mikor már Stefan kezdi kapizsgálni, hogy valaki irányítja, az az, mi történne, ha nem választanék semmit. Beugrott, hogy az elején a “megtanításkor” nem mond erről semmit. Kíváncsi lettem volna, hátha ez a szabad akaratát mutatná, ha nem választok semmit, akkor magától dönthet. De nem így lett, ilyenkor az első (bal oldali) döntési lehetőséget jelöli ki. Vicces, hogy pont amikor direkt nem választottam semmit, hadd döntsön magától, akkor a “throw tea on computer” lehetőség jött ki, amit nem hajt végre, mert nem akarja, hogy irányítsák. Pedig nem is irányítottam.

LoGi - 2018. 12. 29. 11:59

@blueberry a kommented végéhez:

annál a résznél a destroy computer utasításnak is ellenáll.

cranberrriez - 2018. 12. 29. 11:59

Általánosságban – ha lehet egyáltalán ilyet mondani a BM kapcsán – szerintem sikerült a legrendhagyóbb epizódot összehozni a széria folyamán. Winnie legtöbb észrevételével egyetértek, és valóban megosztónak gondolom a műfajt. Elfogult BM rajongóként én minden percét élveztem a show-nak, röhögve az összes kikacsintáson és fricskán, míg a férjem az egészet egy Netflix promónak élte meg. Úgyhogy a tegnapi debüt után egyedül maradtam mára, hogy az összes opciót “végigjátsszam.”

Plz, mondjátok, hogy a két választást jelző elágazó jelről nektek is eszetekbe jutott a S02E02 White Bear büntető-intézet logója?! Mivel az egyik kedvenc epizódjaim között van, nekem egyből beugrott, de persze kellett a double check.

louie - 2018. 12. 29. 12:40

hát ez zseniális úgy ahogy van, az év filmélménye így az év végén :D

spoiler:
a netflixes szálon már visítottam :D

Quantumleap - 2018. 12. 29. 13:53

Most ez csak desktopon működik, laptopon nem?

Susie - 2018. 12. 29. 13:55

Sziasztok!

nem birom tovabb, vki irja le mit jelenet a META szo amit mindenki be-be dobal a kommentekben.
koszonom elore is

john - 2018. 12. 29. 13:58

@Quantumleap:

apple tv, chromecast cuccok valamint a windows 10 netflix appje nem viszi jol a reszt, es a regebbi smart tv-k se.

ezeken kivul mindenhogy porog.

Quantumleap - 2018. 12. 29. 14:19

john: Azóta rájöttem. Alkalmazás nem viszi, csak a Netflix-honlapon nézhető.

Tiffauges - 2018. 12. 29. 14:27

Susie: a meta olyasmit jelent, hogy valami önmagára utal vissza, hivatkozik, akár többszörösen is. Klasszikus meta történet, amikor filmben filmet forgatnak és a színész színészt játszik. Itt a netflix szál az, ami attól meta, hogy a netflixen nézzük és irányítjuk a történetet, a főhős kezdi érezni, hogy más kontrollálja és ezt el is mondjuk neki és akciófilm lesz belőle. Nem tudom így érthetőbb-e. :)

Miss Keamy - 2018. 12. 29. 15:56

A többi Black Mirror rész mikor fog jönni?

bandeesz - 2018. 12. 29. 16:27

Vajon melyik lehetett a “fő szál”, ami a készítők értelmezésében a legelőnyösebb a résznek, ha oda vezet a cselekmény? Ha mondjuk sima részként funkcionálna.

Egyébként érdekes utazás volt! :)

winnie - 2018. 12. 29. 17:17

Miss Keamy: passz. ez 18 hónapos meló volt és tavasszal forgatták, elég sok időt elvitt, és egyelőre csak egy részről tudni részleteket, amit dél-afrikában csináltak. azt mondják, hogy év elején jön, de nincs semmi hivatalos.

Mordekai - 2018. 12. 30. 01:46

Hát ez nagy élmény volt, borzasztóan élveztem. A Black Mirrornak megint sikerült valmit letenni az asztalra. És atyaég mennyi meló lehetett benne.

És még csak az ún. “default” release-t láttam, a másfél órásat. (Ez amúgy nem az, amire @bandeesz kíváncsi, mert így is volt benne jópár mellékvágány és befejezés.) Holnap este letolom az 5+ órás verziót, az gondolom tartalmazza az összes képanyagot. Ahogy nézem a legfrissebb(?) folyamatábrát, van itt még látnivaló bőven.

https://i.redd.it/d0bpn1v1g6721.png

Engem nem zavart, hogy nem interaktív módon néztem, elég jól kivehető volt így is, hol vannak a választási lehetőségek. Egyedül csak az megtévesztő kicsit, hogy melyik jelenet sima “halál” és/vagy melyik befejezés, mert ugye egyből jött a következő. De így meg szépen összeolvadt az egész egy ilyen kissé szürreális Donnie Darko/Butterfly Effect-szerű filmmé.

Jó az írás is winnie, a Netflixes és a forgatásos poénnál nekem is az volt a gondolatom, hogy ez a mindfuck mindfuck-ja.

Később megnézem majd mit kell tudni a könyvről, rákeresek az easter egg-ekre (egyelőre csak a metalhead és a nosedive esett le) és ott van még a Tuckersoft weboldal is… áhh maximális kiszolgálás, köszönjük Mr. Brooker.

Ja és a legnagyobb slusszpoén, amit egyszerűen nem hagyhattak ki: a srác berakja a walkman-be a játékot és beindul a klasszikus hipnotikus ZX Spectrum betöltőzaj… ott olyan érzés fogott el, mint amikor életed legjobb ajándékát találod a karácsonyfa alatt.

bvr - 2018. 12. 30. 02:39

az istennek se sikerült végigvinnem a netflix próbahónap regisztrációt, de közben khm, megnézhetővé vált offline-ban. A másfél órásat néztem végig (abban is benne volt kb az összes opció amiket a kommentbe írtatok, és egész jól lett megoldva az opciók újrajátszása) Nekem a mitológiája nagyon tetszett (Jerome F. Davies élete és művei :) meg az alapfilozófia is, és természetesen az egy plusz rácsavarás hogy ilyen módon dolgozzák fel – csak éppen ez engem másfél órában is sok, nem hogy 5-6ban.
Szóval jó volt, érdekes volt, de most jó sokáig nem szeretnék ilyet még egyszer.

(a kidolgozás, a képi világ nagyon jó volt, persze nagyon sok már a vizuálisan szép sorozat, de így is élvonalbeli)

Nif - 2018. 12. 30. 08:46

Én PS4-ről néztem és tökéletesen működött. Plusz finomság volt, hogy rezgett a kontroller amikor választás elé érkeztem, hogy most figyeljek. Ráadásul teljesen Black Mirror szűzen néztem meg, mert akárhányszor eljutok oda, hogy akkor most elkezdenem, akkor mindig az jár a fejemben, hogy nem akarok depressziós lenni. Nekem tetszett :)

korum - 2018. 12. 30. 08:54

Szerintem semmi baj nincs a Netflixes kikacsintással, mert akinek nem jön be ez az irány, az nem viszi el erre a sztorit.
Pont ez az interaktív filmek egyik előnye.

winnie - 2018. 12. 30. 09:05

korum: valaki azt írta, hogy nem nagyon lehet kikerülni, bár nyilván van választás, de idővel lehet, hogy visszavisz, passz. viszont az biztos, hogy a cél az, hogy lássuk az ágat, mert azon is van befejezés.

bvr - 2018. 12. 30. 12:19

@Nif: hát igen, gyakran olvasható hogy a black mirror depresszív lenne, amivel annyiban nyilván nem lehet vitatkozni hogy aki így érzi annak az és kész. Viszont szerintem máshogy kell (érdemes) ehhez közelíteni. Persze, a black mirror leginkább a technológiai szingularitáshoz köthető dolgok negatív oldalát vizsgálja, de azért eléggé absztrakt módon, már csak a formátum keretei miatt is. Persze itt is beleélheti magát a néző egy-egy karakter helyébe, de azért mégiscsak sokkal enyhébb módon mint mondjuk egy sharp objects folytogató, lehúzó atmoszférájába 8 részen keresztül…
Ami meg a technológia negatív oldalát illeti, az meg nyilván attól is függ hogy amúgy erről ki mennyit szokott olvasni és azt kibeszélni (és mennyire a sorozat részei által szembesül ezekkel a kérdésekkel először) Mert abban az értelemben a BM nem szokott semmi újat “feltalálni” hogy az epizódok koncepcionális magva az szinte mindig egy olyan probléma amit egy átlag ismeretterjesztő cikk is bemutathatna (csak nem igazán olvasnák merthogy uncsi lenne), a BM meg azért nagyszerű mert legtöbbször ezt kimondottan ötletesen, stílszerűen tálalja.

bvr - 2018. 12. 30. 12:20

(ó, bocs a fojtogató elírásért :)))

Im91 - 2018. 12. 30. 14:08

Akinek a Black Mirror depresszív annak szerintem a valóság is az kell, hogy legyen. :)

abba - 2018. 12. 30. 14:19

@Im91
Ezzel arra utalsz, hogy a Black Mirror teljesen valósághűen ábrázolja a valóságot, ezért mindkettő ugyanolyan? Mert pont, hogy nem: a BM szándékosan túloz egy-egy technológiát, direkt módon depresszív mert az is a célja, hogy elgondolkodtasson az emberi természetről több-kevesebb sikerrel.
A lényeg, hogy egyértelmű, hogy a BM depresszív, kár is ezen vitatkozni.

Im91 - 2018. 12. 30. 14:34

Szerintem kidomborítja a valóságnak egyes aspektusait, esetleg fantáziával bővíti. Nekem kontrasztos így kijelenteni, hogy a Black Mirror egy depresszív sorozat, csak erre utaltam.

bvr - 2018. 12. 30. 14:40

szerintem jobb a valósággal foglalkozás helyett inkább jövőképet mondani. És igen, főleg nem pozitív hanem negatív utópia (disztópia), de szerintem ettől elég elvont szinten lesz csak depresszív, szemben mondjuk egy általam már említett sharp objectsel, ami nagyon is konkrétan depresszív, és nem kicsit az.

everytimez - 2018. 12. 30. 16:34

Szerintem is sokkal rosszabb volt ez a rész, mint a többi BM-os rész. Untam, alig vártam, hogy vége legyen. Nem adott hozzá az interaktivitás sajnos. Nagyobb volt a hype körülötte :-(

winnie - 2018. 12. 30. 17:17

“Nagyobb volt a hype körülötte :-(”

ide nem nagyon érdemes szerintem a hype-ot bekeverni, hiszen nem volt semmilyen hype. szó szerint nulla hype volt, hisze a hype-ot általában a marketing gerjeszti és a várakozások, sokszor hosszú hónapokon át elhúzva, a kiéhezés. ennek a résznek nem volt marketingje. még a premierdátum is csak véletlenül derült ki pár héttel korábban, de előzetest is csak 1 nappal a premier előtt adtak ki. és a jellegéről is csak pletyka volt, de az, hogy valami interaktív, nem sokat jelent, lehetett volna pluszos és mínuszos is.

nyilván az érthető, hogy nem jött be, de itt szerintem a hype irreleváns. persze, ha arra célzol hype alatt, hogy a premier után, ld. a 10/10-es kommentek, vagy a kritikám, ami szerint zseniális élmény volt, akkor az csak annyit jelent, hogy volt, akinek sokkal jobban tetszett neked, de nem hiszem, hogy itt sokan az “ezt látni kell!”, vagy “kötelező” vonatra ültek volna fel. szerintem annak érdemes megnéznie, aki szereti az effélét, vagy a meta dolgokat.

bár az mondjuk beszédes, hogy ahogy olvasható, sokaknak az interaktív komponens nélkül is bejött. de majd minden black mirror-epizódra igaz, hogy 3/4-1/4-es találati arány.

bvr - 2018. 12. 30. 18:28

hype-kérdésben nem akarok állást foglalni, viszont az tény hogy ez az epizód gyorsan generált sok kommentet (nem is csak ebben a posztban), viszont a kommentek nagy része leginkább az interaktív formátumról szólt pro/kontra, pedig ez a formátumtól függően is vérbeli Black Mirror epizód volt, ebbe illeszkedő gondolati maggal. Sőt többfelé is elindult a filozofálgatás, kiindulva a főszereplő személyes drámájából hogy egyes apró döntéseknek milyen nagy következménye lehet (vagy tulajdonítunk neki), ennek kapcsán hogy egyáltalán mi hozzuk-e a döntéseket, hogyan vélekedjünk a szabad akaratról, ennek kapcsán különféle filozófiák (pl. hogy az összes lehetséges döntés megvalósul egy-egy párhuzamos univerzumban), vagy éppen hogy ez nem is a valóság csak egy szimuláció (itt behúzva már-már poén szinten hogy még csak nem is tudományos, hanem szórakoztató -> Netflix) de van kormányzati összeesküvős alternatíva is.
Ahogy a megnézés után írtam, persze ehhez az interaktív formátumhoz jól illik hogy ilyen témát (illetve hát témákat) dolgoz fel, másrészt meg azért a kommentek eltolódásából azt is lehet gondolni hogy a forma elszívta a levegőt a tartalom elől.

(meg persze egyrészt poénos a formátumot tekintve hogy mintha az alapötlet után öt-hat lehetséges irányt is bedobtak volna a kalapba hogy nosza, itt a lehetőség hogy egyszerre csináljuk meg az összes fennmaradt ötletünket, másrészt meg azért ez talán megintcsak gyengíti a gondolati mondanivalót, hogy nincs egy filozófiai mag, hanem abból is megvalósítanak többet)

zolkó - 2018. 12. 30. 22:37

Benedict Bandersnatch :D

idioty - 2018. 12. 31. 01:32

Számomra is egy tökéletes Black Mirror rész volt.
Szerintem aki nem tudja mi a BM, és úgy indult neki, hogy ez egy interaktív film, az nagyot csalódhatott. Ami kifejezetten tetszett, hogy ebben a filmben mi is benne voltunk. És pont a Fight résznél jött ki számomra nagyon, amikor azt választottam és utána feldobta, hogy Karate mozdulattal térítsem le a jóasszonyt. Na ezen nagyot röhögtem. Mint ahogy a Netflixes kikacsintáson is. Élveztem nagyon.
Viszont ahogy végig olvastam a kommenteket, rájöttem, hogy még van benne. Pedig addig nyomtam, ahányszor vége lett és felajánlotta, hogy válasszak mást is. Kb 3x adták ki nekem a játékot. Megvolt az 5-ös értékelés is. Volt vagy 3szor börtönben. Nagyon tetszett a filmforgatós vég is, de nekem az anyjával együtti halál volt az utolsó.
Amire kíváncsi vagyok még az, az, hogy mi lesz még az elején lévő kutyával? Mi lesz (bár itt olvastam), ha nem ölöm meg az apját. És mi lesz ha beveszem a gyogyót. Mi lesz, ha az apja megölése és eltemetése után azt mondom, hogy kész lesz a játék?
Viszont egy hatalmas ziccert kihagytak szerintem: amikor kéri, hogy adjunk jelet. Ott szerintem kellett volna egy harmadik lehetőség is, azaz mi van akkor, ha nem adunk egyáltalán jelet. Persze ezt úgy, hogy nem választunk a 2 kintlévő lehetőség közül.
Egyébként szerintem lesz majd több ilyen film is (ha nem is BM), mert kapott a plakátja egy külön jelet.

Annatar - 2018. 12. 31. 02:08

Csak a másfél óráshoz sikerült hozzájutnom, szerintem jól vágták össze, de sajnos kimaradt jónéhány jelenet. A fight-ot pl. megnézném, bár az ablakon kimászás is hatásos volt :D

Amúgy nézés közben arra jutottam, hogy nekem valószínűleg nem lett volna türelmem végigjátszani a lehetőségeket, és még így is, hogy nem én döntöttem, túlságosan morbid volt az egész. Persze jó volt, meg tetszett a sok nem is annyira elrejtett utalás a korábbi Black Mirror részekre, meg a meta részek, meg tulajdonképpen az egész koncepció is. De azért benne volt az a megszokott blekkmirroros sötét borzongás…

secret - 2018. 12. 31. 10:08

arra gondoltatatok, hogy magunkról mit árulhatnak el az első választásaink?

Mordekai - 2018. 12. 31. 15:44

UPDATE! A lényeg tömören:

Aki teheti, Netflixen nézze, ha nem, akkor mindenképp a másfél órás “default” verziót szerezze be. Nem tartalmaz minden befejezést, nincs benne felesleg és jó sorrendben vannak összerakva a jelenetek, kerek egész moziélményt nyújt.

Az 5+ órás verzióban minden benne van, de 1:50 után élvezhetetlenné válik. Kb. 150 perc úgy megy el benne, hogy egy-egy hosszú jelenetnek RENGETEG verziója van MINIMÁLIS és LÉNYEGTELEN különbségekkel, és ezek vannak egymás mellé rakva. Ugyanez a loop-olt, vagy elsötétülű választójeleneteknél és a felpörgetett összefoglaló/emlékeztető jelenetsoroknál is.

Nem hiszem el, hogy fél napom ráment erre… bár így legalább észrevettem pár finomságot, amit eddig nem. Pl. a gyönyörű színspektrumos fényjátékot a programozós jeleneteknél, vagy Colin barátnőjénél a kék/piros haj.

Példák: Az elején választani lehet, hogy mit reggelizzen Stefan. Ennek a VHS kazettánál van jelentősége, de ez is csak a reklámot változtatja meg JDF videó előtt. Szimpatikus kreativitás, de pár másodpercért újranézni egy hosszú jelenetet… rengeteg a sallang így. Ugyanez a tabettákkal (lefolyó, vagy kuka), vagy a kéz dolog (egyszer le akarja harapni az ujját, máskor a füle felé nyúl, van amikor meg görcsbe áll…). Az álomjelenet legalább egy tucatszor lemegy és ott a különbség pár HANG, meg a ZENEi aláfestés. Ezekkel a hang/fényjátékokkal meg a feszültséget adagolták másként ugyanazokhoz a jelenetekhez, Stefan állapotától függően(?).

Mire eljutunk a befejezésekig, már annyi különbözőő kritérium van, hogy mindent beszorozhatunk még kettővel kb. Nagyon vigyáztak rá, hogy logikailag minden stimmeljen, erre írtam, hogy mennyi meló van az egészben, egy-egy jelentéktelen dolog is annyi leagazást szül, hogy szinte hatványozódik az egész.

Szóval, aki az 5 órással kezdte, az nagy hibát követett el. Azt csak úgy mellékesen írom le, hogy lemegy a “Karate Chop”, aztán kb 3 óra múlva jön a “Kick in the Balls”…

bara - 2018. 12. 31. 19:25

Engem zavart volna a lapozgatós, akarom mondani választgatós dolog, a másfél órás szerkesztett verziót néztem. Nem volt rossz, de azért kb a közepére kezdte elveszíteni a báját. A Netfilx metázás túl szájbarágós volt, elég/jobb lett volna csak sejtetni a kacsintást.

mrh - 2019. 01. 02. 00:01

Mordekai:
“Ja és a legnagyobb slusszpoén, amit egyszerűen nem hagyhattak ki: a srác berakja a walkman-be a játékot és beindul a klasszikus hipnotikus ZX Spectrum betöltőzaj… ott olyan érzés fogott el, mint amikor életed legjobb ajándékát találod a karácsonyfa alatt.”

Az hagyján, youtube-on egy csávó a hangfelvételt be tudta tölteni egy Spektrum emulátorba, mint egy programot. Lefuttatva, egy QR kódot kapott. Ami a Tuckersoft fiktív weboldalára vezet (https://tuckersoft.net/ealing20541/).

Mordekai - 2019. 01. 02. 08:44

@mrh:

Jaja, vágom, és onnan le lehet tölteni a Nohzdyve-ot. Már ki ia próbáltam emulátorral. Próbálod jobbra-balra gyűjtőgetni a pontokat, de igazából csak zuhansz lefelé… benne van a Nosedive epizód lényege. :)

Viszont van egy jelenet, amikor a Metl Hedd-et mutatják, amikor egy futó figura ugrik át egy gödröt, mögötte meg ott van a kutya. ezek szerint ez is létezik, vagy csak összedobtak egy animációt?

idioty - 2019. 01. 02. 09:55

Szerintem sokan nem értik a lényeget, pl: @bara “Engem zavart volna a lapozgatós, akarom mondani választgatós dolog, a másfél órás szerkesztett verziót néztem.”
Sokan szerintem azért nézték meg, mert interaktív volt. Akik csak azért nézték meg, mert interaktív, azok nagyot csalódhattak, mert egy játékot vártak.
Igazából nem ez a lényeg, hanem ez egy Black Mirror rész. Ha valaki egy részt sem látott, akkor nem érti, hogy miről szól: (szerintem) pont arról szól, hogy a néző közben rájön, hogy ő maga a Black Mirror rész szereplője. Mint ha az univerzumban benne lenne a néző és nem csak kívülről irányítja.

mrh - 2019. 01. 02. 10:58

Mordekai:

Én is kipróbáltam a Nohzdyve-ot. Vajon lehetséges, hogy van a játékon belül egy nyom? Mondjuk egy 5 jegyű szám, amit be lehet írni telefonszámként a filmbe? Lehet úgy kapható meg a “golden easter egg” amit egy cikkben említett az író.

Metl Hedd: ez jó kérdés. Lehet az is hozzáférhető valahogy.

Mordekai - 2019. 01. 02. 14:27

@mrh:

Az interjú szerint van egy elérhetetlen jelenet. Akkor azt valami más helyen kell keresni? Az 5 órásban semmi olyan extra nem volt, amit eddig nem találtak meg az emberek. Passzolom a kérdést.

Grizon - 2019. 01. 02. 14:33

Bocsi, ha már volt róla szó, nem merek a spoilerek miatt kommenteket olvasni, de csak netflixen nézhető így? Letorrentezhető verzióban csak egy szál jelenik meg, vagy mégis hogy a halálba nézzem ha nincs netflixem és teljes élményt szeretnék?

Violet - 2019. 01. 04. 06:52

Grizon

Használd el a nezflixes próbahónapodat.
Torrenten sehogy nem tudod megnézni interaktívan :/

Candy - 2019. 01. 12. 22:40

Mordekai! San Junipero kórház :)

fv - 2019. 01. 16. 12:58

Sziasztok. Elolvastam a cikket is, a hozzászólásokat is – és én is fikázók táborát gyarapítom. Pontosabban, az éljenzőktől szeretném azt kérni, hogy légyenek szívesek, magyarázzák el, hogy ebből az egészből mit nem értettem, vagy hogyan áll össze számukra. Itt most leírom SPOILEResen, hogy szerintem miről szólt:

– a főszereplő gyerekkorában elvesztette az anyját, és magát okolja érte
– az előbbiek miatt pszichológushoz jár, gyógyszert szed
– programozóként az anyja egyik lapozgatós könyvét akarja számítógépes játékká átírni
– kiderül, hogy a könyv írója bedilizett írás közben
– a srác is kezdi elveszteni a józan eszét
– egy másik programozó elmagyarázza neki, hogy minden döntésünk megduplázza az Univerzumot, és ezek a párhuzamos világok hatással vannak egymásra
– azt álmodja, hogy az apja gyerekkora óta kísérletezik vele
– egy másik álmában visszamegy az időben, és ugyan nem akadályozza meg az anyja halálát, de legalább ő is vele megy -> ennek a következménye az, hogy a jelenben meghal WTF????
THE END

Azaz: nincs vége, mert kiderül, hogy semmi sincs, csak engem (a nézőt) akarták szórakoztatni. Aztán indulatosan meg is kérdezik, hogy téged tényleg ez szórakoztat???? Hát nem. (Ez kb. olyan, mint egy Fry és Laurie szkeccs végén, amikor szépen bevallják, hogy nem jut eszükbe semmi, és ettől lesz vicces a jelenet.)

Persze lehet, hogy elsiklottam valami nagyon fontos felett – ha így van, akkor léci, írjátok meg! Köszi.

Rapguruz - 2019. 01. 16. 21:42

Én ezt elcsesztem mert a másfél orasat néztem meg online oldalon de nem olvastam róla előre hogy ez ilyen interaktív, sose olvasok semmit előre, főleg nem Spoilereket… Szóval így nem tudom hova tenni az egészet… Amúgy nagy Black MirroR fan vagyok

winnie - 2019. 01. 17. 05:07

ezért kell minket olvasni, mert nem írunk spoilereket:) csak tájékoztatunk.

idioty - 2019. 01. 17. 06:26

@fv: szerintem a képlet nagyon egyszerű:
1. Ismered-e a Black Mirror sorozatot?
2. A Netflixen nézted-e meg interaktívként?

Ha bármelyike nem a válasz, akkor érthető, hogy miért nem érted.
(Röviden: ez nem egy film, ez nem egy interaktív játék… pontosabban nem ez a lényege az egésznek.)

fv - 2019. 01. 17. 11:15

@idioty: Természetesen mindkettőre igen a válasz.
Nem a formátummal, hanem a sztorival van bajom, ami ugyebár szerintem legalábbis nulla. Más Black Mirror részek ennél sokkal komplexebbek voltak.

padrinaggio - 2019. 01. 18. 23:19

fv
Nem vagy egyedül ezzel, én sem értettem, a kommentek elején betették ezt a linket: https://i.redd.it/d0bpn1v1g6721.png
Ebből már értem nagyjából a filmet (játékot).

Igazából fogalmam sincs a nézők többsége, hogyan értette ezt így első nézésre. Tudtátok a sorozat előtt, hogy ez egy játék? Mert 0 előismerettel, baráttal megnéztük, de csak néztünk, hogy most mi vaan? De, hogy egyből összerakjuk, főleg az elejétől az egészet..

winnie - 2019. 01. 19. 07:09

“hanem a sztorival van bajom, ami ugyebár szerintem legalábbis nulla. Más Black Mirror részek ennél sokkal komplexebbek voltak.”

hát…, biztos volt ilyen, de akadt szimpla menekülős akciózás, vagy 20 perces epizódok összefűzése 60 percessé. én azt mondanám, hogy gondolatiságukban nyilván akadtak, de ez mégiscsak egy 90-120 perces történet, szóval már csak emiatt is komplexebb lehet, de egyébként is bőven volt benne olyan elem, ami a komplexitáshoz tett hozzá. a befejezések kissé toldottak voltak, tehát inkább csak epilógok, de maga a fősztori azért bőven tartalmazott olyan elemeket, amiken lehetett rágódni.

winnie - 2019. 01. 19. 07:10

“Tudtátok a sorozat előtt, hogy ez egy játék? Mert 0 előismerettel, baráttal megnéztük, de csak néztünk, hogy most mi vaan? ”

persze, korábban többször írtunk róla, hogy mi várható: http://www.sorozatjunkie.hu/2018/11/29/kaland-jatek-black-mirror/

padrinaggio - 2019. 01. 19. 11:35

Köszi a választ, más lehetett megnézni a filmet azoknak, akik tudták mi is ez, illetve azoknak, akiknek semmilyen infójuk nem volt róla, csak beültek megnézni egy Black Mirror részt. Különböző élményben lehetett részünk.

fv - 2019. 01. 19. 12:43

Lehet, hogy rosszul fogalmaztam. Nem a folyamatábra komplexitását kérdőjeleztem meg, az persze, hogy komplex, hanem a mondanivalóét. A “szimpla menekülős akciózásban” is szépen felépült a világ, összeállt, és rájöttél dolgokra. Itt viszont csak nagy filozófiai igazságok vagy érdekes jelenetek váltogatták egymást, és semmi nem alakult ki a végére: “Bolond volt a fiú? kísérleteztek vele? meg tudja változtatni a múltat? – egyik sem, csak szórakoztunk veled.”

idioty - 2019. 01. 20. 08:16

Szerintem egyik sem:
1. Nekem érdekes volt rá jönnöm, hogy egy érző, gondolkodó lényt irányítók. Ez akár könnyen meg is történhet a jövőben. Ekkor jöttem rá, hogy nem a film külső nézője vagyok, vagy irányítója, mint más interaktív filmekben, hanem a sztori része vagyok, szerepelek a filmben.
2. Nálam felvetődött az a kérdés is, hogy mi van, ha ez a valóság és minket is csak így irányítanak?

Scat - 2019. 01. 20. 23:34

Szerintem a történet összetettsége abból áll, hogy igazából ugyanúgy járunk, mint Stefan. Irányítjuk őt, amit eleinte nem vesz észre, idővel felfigyel rá és rájön, hogy nincs más választása, csak azt teheti, amit mi akarunk.

A csavar számomra az volt, hogy először én sem vettem észre, hogy irányítanak, jó móka volt, szórakoztató, de minél többször próbáltam más befejezést elérni, annál inkább világossá vált, hogy engem is irányítanak.
A film folyamatosan terelt a börtönös, apját kivégzős jelenet felé, ha pedig másikat értem el, mondjuk a pszichológus verőt, vagy az erkélyről kiugrósat (a vonatos nem lett meg), akkor mindig egy olyan pontot ajánlott fel újrakezdésnek, ami előbb-utóbb a gyilkosság felé terelt.

Maga Stefan is azt mondja a végén, hogy a játéka azért lett 5/5, mert a választások nagy részét kivette belőle, és csak az illúziót hagyta meg. Pont úgy, ahogyan nekünk a készítők.

Igazából amiről szólt a film, az rólam, rólunk szólt. Mi is bábok voltunk, csak a Netflix ezt nem írta ki a képernyőre, úgy, mint mi Stefannak :)

winnie - 2019. 01. 21. 06:38

scat: ezt csak a mechanika miatt érzed, mert az volt a céljuk, hogy elégedett legyen a néző. igen, bele lehet magyarázni ilyesmit, de valójában nem terel sehova a film, ha nem akarod végignézni az összes megoldást. ha meghalsz, abba is hagyhatod. a stáblista után is. de minek?

egyszerűen csak arról van szó, hogy minél teljesebb nézői élményt akarnak, ezért ha valaki megkap egy befejezést, vagy zsákutcába jut, akkor azt akarják, hogy lásd a többit is, ha már elkészült – de főképp azért, hogy ne kelljen újrakezdeni csak azért, hogy más sztoriszálon is végigfuss. mert különben az ember szájában keserű íz marad, hogy újra el kell pocsékolnia az életéből x percet csak azért, hogy egy kevés újat kapjon.

“mindig egy olyan pontot ajánlott fel újrakezdésnek, ami előbb-utóbb a gyilkosság felé terelt.”

pontosan. ugyanez van az elején, amikor stefannak beszélnie kell a pszichológussal. vagy amikor fel kell vennie a könyvet a kép helyett. az egész a szerkezetét tekintve megkerülhetetlen pontokból áll, 3-4-5 vagy ilyen van, amin MINDENKÉPP át kell menni. ez egyszerűen technikai dolog, nincs benne a világon semmi filozófia, akkor is ugyanez lett volna a helyzet, ha charlie brookerék nem valami meta sztorit találnak ki. a jó és (kulcsszó jövend) OPTIMIÁLIS nézői élményt csak így lehet biztosítani. szó sincs itt illúzióról, mert te döntöd el, hogy mit látsz. eldöntöm, hogy erre megyek és látom, amit a döntésem révén látnék. az, hogy visszajutok az eredeti vágányra, játéktechnika. mi lenne a másik lehetőség? hogy nem jutok vissza. hogy lógva hagynak. és itt kell elválasztani a Netflixet és a készítőt. az előbbinek nem volt sokáig fogalma sem arról, hogy merre megy a Bandersnatch, aminek még a forgatása közben is voltak változtatások. Brooke dolgozta ki elég hosszas fejlesztés során, hogy miképp lehetne megoldani azt, hogy a néző együltében a lehető legtöbb sztoriváltozatot láthassa.

akkor lenne igazad, hogy nincs választás, ha a saját döntéseid eredményét nem látnád. de ez nem így van. látsz mindent. amit akarsz. és amit nem akarsz, azt nem fogja megmutatni a Bandersnatch. ha olyan útra tévedsz, akkor egy darab alternatív megoldást nem fogsz látni. köszönhetően a saját döntésednek. akkor nem fog elvinni, hogy láss mindent. arról, hogy mit látsz, te határozol. és mint írtam, ha (valamiért) nem akarod látni valamelyik fő végződést, akkor megteheted, hogy kiszállsz (ld, még szabad akarat). kérdés, hogy meg akarod-e tenni.

Scat - 2019. 01. 21. 17:01

Megmondod nekem, hogy mit gondoljak, winnie? :)

Miért ne terelne? Oké, a mechanika ilyen, de tökéletesen tisztában voltak vele, hogyha a néző belekezd, nem fog az első befejezésnél kiszállni. Mert kíváncsi lesz, a te szavaiddal élve, “kell neki a teljesebb élmény”. Ha pedig végignézed egy tucatszor, észre fogsz venni egyfajta mintát.

Egyébként is, miért ne lehetne itt filozófia, ha még a Pac-Man-hez is alkottak egyet? Az még belefért, de az enyém már légbőlkapott? Hagyjuk már.

Bármikor rámehettem volna a stáblistára, hogy kiszálljak, igaz. És te rámentél? Vagy játszottál vele még egy jó darabig, míg ki nem nyírtad az öreget és nem lett 5/5 a játék? Ahol a film, egyből rá is vezet a stáblistára.

Az, hogyha csak kettő választást kínálnak fel nekem (mások) és én csak azok közül választhatok, mennyiben minősül nem irányításnak, hanem szabad akaratnak, nos, erről jól láthatóan még csak hasonlóan sem gondolkodunk.

winnie - 2019. 01. 21. 17:30

én azt mondom meg, hogy a készítő mit gondolt, illetve, hogy az interface miképp lett tervezve. ha azt gondolod, hogy távirányítottak téged, akkor nem foglak meghazudtolni, nyilván te tudod, mit gondolsz. mint ahogy én is tudom, hogy annyi időt öltem bele, amennyit akartam. ld. fent, még írtam is (vagy a videós posztnál). végignéztem, utána elmentem elég sok leágazásig, de volt, amire nem voltam hajlandó időt szánni.

“hogyha a néző belekezd, nem fog az első befejezésnél kiszállni.”

ha elolvasod a kommenteket, volt, aki kiszállt. volt, aki nem nézett mindent végig. és volt, aki mindent végignézett. ilyen alapon egy film is távirányítja az embert, mert az végignézi. kivéve azt, aki nem. van, aki egy lapozgatós könyvet a végigjátszás után sutba hajít. akkor is, ha meghal. van, aki végigjátssza (nézi), és kidobja. más meg utána elolvasgatja, hogy még mi volt a könyvbe. szabad döntés.

“Ha pedig végignézed egy tucatszor, észre fogsz venni egyfajta mintát.”

és mégsem kell egy tucatszor végignézni, mert olyan a felépítése, hogy mindig visszaterel és adja az új kontentet – ha kíváncsi vagy rá. mert felajánlja az esetek zömében, hogy kiszállsz vagy folytatod. te dönthetsz.

“az enyém már légbőlkapott?”

nem írtam ilyet, csak a gondolatii síkját ráerőltetted a képzenfekvő mechanikájára. míg az előbbi mögött volt gondolat, az utóbbi csak a gyakorlati felhasználást könnyíti meg. vagy az valami összeeesküvés elmélet vagy esetleg mögöttes filozófia, ha egy cég szeretné a fogyasztás élményét megkönnyíteni, ha azt akarja, hogy a fogyasztó könnyebben fogyasszon. a joghurtra könnyen leszedhető fóliát raknak, itt is megkönnyítik azt, hogy valaki megnézze a teljes tartalmat. megtehették volna, hogy nem könnyítik meg. és akkor nem írtad volna a kommentet, mert nem vezetett volna végig a bandersnatch. a tartalom pedig nem változott volna.

“Bármikor rámehettem volna a stáblistára, hogy kiszálljak, igaz. És te rámentél? ”

wtf. vissza a filmekhez: 10 perc után is megállíthatok egy filmet. vagy kimehetek a moziból. remélem, nem az a megoldási javaslat, hogy minden filmnél legyen erre vonatkozó kérdés 10 percenként, hogy demonstrálja a forgalmazó, hogy nem a szabad akarat korlátozása ellen való a terméke, a film:)

Az, hogyha csak kettő választást kínálnak fel nekem (mások) és én csak azok közül választhatok, mennyiben minősül nem irányításnak, hanem szabad akaratnak, nos, erről jól láthatóan még csak hasonlóan sem gondolkodunk.”

mert félreérted. a szabad akarat ott van, hogy bármit csinálhatsz közben. nekem nem kellett választás ahhoz, hogy kommenteljek közben, hogy posztoljak közben, stb. egy csomó minden mást is csináltam. de akkor azt mondod, hogy ez még mindig jobb szabad akarat kapcsán, mint egy film, amit ha nézel, még csak nem is választhatsz semmit, csak azt kapod, amit eléd raknak. és ezt nyilván másra is ki lehetne ilyen alapon terjeszteni, ha nálad a választási lehetőség az ultimate irányítás:)

winnie - 2019. 01. 21. 17:35

nyilvan a filmes pelda meg minden parhuzam demagog, de muszaj valahogy annak a szurditasat szemleltetni, hogy egyreszt a ket valasztast veted a szemere, ami vegkepp technikai dolog (tobbszor is van 2+ valasztas, egyszer szazezer), masreszt meg azt, hogy azt szerettek volna, hogy az, aki fura modon vegig akarja nezni a filmet, annak megkonnyitik a dolgat es nem tizszer 90 percet kell neznie, csak egyszer, meg még valamennyit. (azért, mert mogottes iranyitasi filozofiaval meg 10 masodperces leptetes is van a netflix interface-ebe epitve)

idioty - 2019. 01. 21. 19:11

Amikor először meghaltam, és megjelent, hogy folytathatom a másik döntésnél a filmet, nem kell elölről megnézni, akkor megkönnyebbültem. Játszottam olyan játékkal, aminél nem lehetett pörgetni a filmet vagy skippelni egy jelenetet. Nagyon idegesítő volt és csak azért nem néztem meg minden befejezést, mert nem voltam hajlandó végigszenvedni huszadjára is ugyanazt. Nagyon tetszett az a megoldás itt, hogy gyorstalpalásban végignyomták az addig megtörténteket.
A stáblista nekem nem az 5/5 után jött, nekem jóval később. Kb 4 “normális” befejezést láttam, mire megjelent a stáblista. És ahogy olvastam itt, még lehet lett volna még érdekes rész vagy befejezés, amit nem láttam.

Scat - 2019. 01. 21. 20:27

Jaj, jó, akkor menjük bele egy parttalan vitába, ha már mindent szó szerint veszel, ha nem kerül elé a “szerintem”. Hiszen nyilván nem általánosítok, az első kommentben is azt írtam le, hogy nekem mit nyújtott a film, és ezt mire vetítem ki. De értem én, szó szerint vesszük, rendben. Komolyan, rém bosszantó ez a hozzáállásod.

én azt mondom meg, hogy a készítő mit gondolt, illetve, hogy az interface miképp lett tervezve

Majd olyanokat közölsz velem, hogy “ezt csak a mechanika miatt érzed“, “ez egyszerűen technikai dolog, nincs benne a világon semmi filozófia“, magyarul, elmondod, hogy én miért gondolom azt, amit. Te gondolod így, vagy a készítő. Honnan tudod, hogy ő így véli?

ilyen alapon egy film is távirányítja az embert, mert az végignézi

Egy film is kínál választási lehetőségeket? Ne alkalmazz szalmabáb érvelést, winnie. Vagy szerinted egy film és a Bandersnacth ugyanaz? Mindegyiknél választasz és visszadob egy korábbi elágazáshoz? Ugye, hogy nem.

és mégsem kell egy tucatszor végignézni, mert olyan a felépítése, hogy mindig visszaterel és adja az új kontentet

Most tényleg? Szerinted szó szerint arra értettem, hogy a legelejétől kezdje el valaki tucatszor? :)
Vagy ahogy te írod, “tizszer 90 percet kell neznie“. Kicsit fáj, hogy ilyen ostobának tartasz.

a gondolatii síkját ráerőltetted a képzenfekvő mechanikájára

Hazudsz. Ráerőltettem? Leírtam, hogy számomra mit nyújtott, ha neked ez már erőltetés, nem csodálom, hogy a fogalmakban sem értünk egyet. Bár legalább megmagyarázza, hogy miért írtál.

megtehették volna, hogy nem könnyítik meg. és akkor nem írtad volna a kommentet

Meg, de akkor kútba esik a koncepció. Bár, legalább akkor nem kellene veled vitatkoznom, mert nem írtam volna kommentet.

a tartalom pedig nem változott volna.

Vitatható, hiszen összevisszaság volt a tartalmak között, amit a fenti kommentek is bizonyítanak. Van aki szerint ez a történet, van aki szerint az. Aki a 90 perces online változatot nézte meg, annak más élményt nyújtott, mint nekünk, akik válogattak.

wtf. vissza a filmekhez: 10 perc után is megállíthatok egy filmet. vagy kimehetek a moziból

És mi most a sorozat epizódról vitatkozunk, vagy arról, hogyha a buszon telón nézem, akkor közben odébb állok-e, hogy elférjenek? Mi köze a kettőnek egymáshoz? Megint szalmabábot alkalmazol, nem szép dolog.

mert félreérted

Nyilván. Szerencsére te nem.

a szabad akarat ott van, hogy bármit csinálhatsz közben. nekem nem kellett választás ahhoz, hogy kommenteljek közben, hogy posztoljak közben

Ez továbbra is irreleváns. Ennyi erővel, ha a Bandersnatch alatt odébbülök, már az is szabad akarat. Mert az, de mi köze van a sorozathoz? Azt írtam eredetileg, hogy az epizód a börtönös rész felé terel, akár akarom, akár nem. Az, hogy te ezt kisarkítod arra, hogy szerinted akkor nem lenne szabad választásom közben, ha IRL is korlátozna, nem tartozik rám, hiszen sehol sem állítottam ilyet. A sorozatra “erőltettem rá”, ugyebár.

muszaj valahogy annak a szurditasat szemleltetni

Nos, remélem nekem is sikerült a te álláspontoddal kapcsolatban, mert abszurd, parttalan, és itt-ott még füllentesz is.

Én most felajánlom, hogy ezt hagyjuk abba, mert nagyon messze járunk egymás elképzeléseitől, ami nem baj, amíg a másiknak nem akarjuk megmagyarázni, hogy ő miért hülye.
De persze folytathatjuk hosszú-hosszú ideig is, lelked rajta.

icelander - 2019. 01. 27. 21:36

….. A másfél órás “kereskedelmi” forgalomba készült verziót tekintettem meg az imént, és (egyetlen) egy szó jutott eszembe….

L E G I O N

(az összes blekmiror részt láttam, és ez bár elrugaszkodik az eddigiektől, de k#rvanagy mindfuck… teccett.)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz