login |

Star Trek: Discovery – 2×04: An Obol for Charon – írta Ace

2019. 02. 11. 20:00 - Írta: vendegblogger

35 hozzászólás | kategória: kritika,

Az előző rész Klingonos kitérője után folytatódott a felfedezés. Konkrétan ki is lett mondva a hídon, hogy végre azt csinálja a Discovery, amire egy kutatóhajót terveznek.

Ugyebár új showrunner van a produkció élén, az egész sorpzatot producerként tető alá hozó Alex Kurtzman személyében, illetve új kapitány is ül a hajó parancsnoki székében, méghozzá a Star Trek legenda Pike. Na de mi is történt a mostani részben?

A megkezdett szálak tovább futnak, illetve csak futnának, ha valami közbe nem avatkozna: az ismeretlen, amibe ráadásul hőseink most mintha csak véletlenül botlottak volna bele. Emellett újra előkerül Reno, illetve Saru kapott még karakterpillanatokat. A továbbiakban kicsit spileresebben folytatom.

A hajón végre tiszteletét tette az előzetesekben megvillantott Egyes (Rebeca Romijn), aki ugyebár Pike és az Enterprise első tisztje ebben az időben. Sajnos csak kis szerepet kapott egyelőre, de az eyecandy faktort félretéve is érdekes karakternek tűnik. Elég belsőséges a kapcsolata a kapitányával, aki miatt még a flotta szabályzatát is képes „megkerülni”. A lényeg az volt, hogy információja van Spock-ról, aki állítólag megpattant a csillagbázisról, ahol az elmeállapotát vizsgálták és közben végzett három emberrel is.

Érdekes kérdés, hogy miért nem a híres vulkáni kétujjas kábító fogását vetette be szökés közben – remélem ezt megmagyarázzák. Pike mindenesetre úgy dönt, itt az ideje elkapni a vulkánit és kérdőre vonni. A csapat tehát újra Spock nyomában, de a hajsza közben valami az útjukat állja és a Discovery, mint a légy a pók hálójában, egyszerűen fennakad.

Reno karaktere a második évad első része után végre előkerül és be is mutatkozik Stamets-nek, valamint Tilly-nek is, akik még mindig az idegen parazitával bíbelődnek. Megmondom őszintén én jól szórakoztam a három okostojás összeboronálásán. Reno engem még mindig Scotty-ra emlékeztet leginkább a vicces és csípős beszólásaival. A szórakoztató szópárbajok között azért előkerült, ami annyira jellemző a Star Trek-re, hogy a jelen kor problémáira is reflektál. Biztos, hogy olyan környezetbarát az az alternatív meghajtás?

Ha mindez nem lenne elég, Saru rossz bőrben van, és sajnos nem egy kis megfázással van gondja. Itt van is egy kis kapcsolódás a Short Treks-ben megismert történetéhez. Meglepetésként éri ,hogy elérkezett az ideje, amikor kelpián hagyományok szerint vége az életének. Ha fiatal korában Georgiou kapitány nem hozza el szülő bolygójáról a Kaminar-ról, akkor most jelentkeznie kéne a Ba’ul aratási szertartáson, ahol az életét veszik.

Még mindig homályos, hogy mi is folyik Saru bolygóján a kelpiánok és a Ba’ul nevű faj között, de a lényeg, hogy a Föderációt köti az elsődleges irányelv, ami miatt nem avatkozhatnak be és úgy tűnik, ez a dolog később még visszaköszönhet. Saru ugyanis Michael segítségével igencsak furcsa titokra bukkan. Mondanom sem kell, hogy Doug Jones még mindig lubickol a szerepben, ráadásul a maszkmesterek is kitettek magukért.

Sonequa Martin-Green esetében sajnos nem tudom eldönteni, hogy nagyon jól játssza-e vulkániak között nevelkedett, érzelmeit szándékosan visszafogó embert, vagy tényleg csak ennyi telik tőle – őszintén remélem, hogy utóbbiról van szó, mert sokan szerintem ezt a tényt hajlamosak elfelejteni a karakterével kapcsolatban. Amúgy kettőjük kapcsolata őszintének tűnik és egyre szorosabb családias a kötelékük.

Összességében ismét érdekes szálakat indítottak mind a parazitás, mind pedig a kelpián szálon. Saru történetére mindenképpen kíváncsi vagyok, de úgy érzem, ezt hosszabban akarják kifejteni, akár évadokon átívelve. Azért lenne egy kérdésem hozzátok: szerintetek megfogja szegni Georgiou-nak tett ígéretét?

35 hozzászólás Ne habozz!

zolij - 2019. 02. 08. 21:22

Hát ez egy megafiller epizód volt.
A végén még kiderül hogy a Kelpien és a Ba’ul valójában egyazon faj és az egész Vaharai valójában egy felnőtté válási rítus.
Szegény Tilly meg be lett szippantva a spóraűrbe?

KiváncsiFáncsi2019 - 2019. 02. 09. 00:49

Nekem ez most nem jött be… Egyszerűen annyira feszültséggel meg érzelmi drámával akarták megtölteni, hogy ha nem is parodisztikus lett, de valahogy nagyon nem volt ok.

Komolyan, Vöröske szívása trutymóbával izgalmas volt a fedélközben, míg az összes többi meg egy totál semmilyen valami.

Miközben a mondanivalója tetszett az egésznek.

Tyberius06 - 2019. 02. 09. 01:20

A rész nagyrésze bejött, pacsi Jett Reno-ért, meg ahogy osztotta Stametset meg a spore-drive-ot, pedig én baromi érdekesnek találom a technológiát meg amire képes. Be is küldtem a hét idézetébe a nő szövegét. Gondolom a spore-drive fanyalgók élveztek egyet rá… Én csak jót röhögtem.

Viszont Saru és Michael drámája a végén eléggé vérszegény volt és valóban leginkább a színésznő nem-játékán bukik az egész. Viszont pacsi a maszkért, amit Doug Jones-ra aggattak, szépen/részlet gazdagon ki volt dolgozva (technikailag) a mutatott felső test része. Látszik, hogy már nem a 80-90-es években vagyunk és van itt pénz.

Egyébként ismét van egy fura párhuzam. Ugye a TNG végén kiderült, hogy a WARP 5 fölötti sebesség károsítja a szubteret (én azt is erőltetettnek éreztem), itt meg ugye a spore-drive-val folyamatosan szopóágra kerülnek, hol a génmanipuláció, hol a medveállatkák használata, most meg hálózattal kapcsolatban álló egyéb élőlények miatt. Valahol persze kellenek ezek a korlátok, hogy eljussunk oda, miért nincs spore-drive a jövőben, de ez eddig is köztudott volt, csak sokan sírtak rajta, mert képtelenek voltak belegondolni.
Ahogy nézem azért a következő részben még ugrálgatnak picit.

Nem volt rossz rész, de Michael miatt mínusz pár pont…

KiváncsiFáncsi2019 - 2019. 02. 09. 02:02

Michael Burnham a STD James Holdenje (expanse)… najó, annyira nem rossz, de elég sokat árt a jelen(nem)létével

Platschu - 2019. 02. 09. 07:58

Michael ilyen pszeudo-Vulcan, tehat ezert nem mutat semmi erzelmet a szineszno es nem azert mert nem tud jatszani, mert el kell fojtania. Saru halalakor meg ugyancsak megtort es remekul alakitott.

Dob - 2019. 02. 09. 08:26

zolij: ez honann jött le, hogy ugyanaz a két faj?

Brynden Rivers - 2019. 02. 10. 17:19

“Michael Burnham a STD James Holdenje”

Saru pedig az STD Millerje :-)
De komolyan Doug Jones mérföldekkel jobb színész mint Sonequa Martin-Green.

Nekem amúgy pont a trutymós szál nem jött be, mert bár ott egyenletesebb volt a színészi játék – köszönhetően a Jett Reno-t játszó Tig Notaronak – a történetben több volt a logikai bukfenc

– van egy veszélyes, nagyon kockázatos, ám stratégiailag hihetetlenül fontos kísérleti technológiád (spore-drive)
– béna biztonsági protokolokkal
– több balesettel
– csak és kizárólag 2 nagyon labilis ember dolgozik rajta, minimális felügyelettel, nem bevonva a Starfleetből mondjuk még 20 embert
– és amikor nem meglepő módon valami megint balul sül el, mert a technológiához kötődő alien trutymó megszállja az ott dolgozók 50%-át (mármint annak a 2 főnek az 50%-át), akkor nem hirdetsz full stopot és teljes karantént meg hívod a Starfleetet segítségért hanem ugyanazt a balesetveszélyes felállást követed

zolij - 2019. 02. 10. 20:34

Dob: csak megérzés.

Tulazon - 2019. 02. 10. 21:51

Ez is nagyon fasza rész volt, ezzel az évaddal eddig nálam első helyen van a ST sorozatok között, beelőzte a DS9-t.
Zolij:nem hinném hogy ugyanazon faj lennének. Nekem inkább az jött le, hogy a Baul legyilkoja Saru faját, mielőtt megtörténik az átalakulás, sőt azt is elérték, gondom valamilyen propagandával, hogy a kelpienek maguk akarjanak meghalni. (úgy tűnik az átalakulás után a baul megszünik csúcsragadozó lenni, de gondolom az évadban ez is ki fog derülni)

gravedigger - 2019. 02. 11. 16:18

Azért túlzásokba ne essünk. A DS9 bármelyik epizódja hátrakötött kézzel is 1000 x jobb mint ez a….Továbbra is teljesen érdektelen az egész sorozat. Látvány ide -látvány oda szinte egyetlen karakter se igazán érdekel, talán Pike kapitány jó lenne, ha az egész gárdát lecserélnék mellőle. Sajnos abszolút nem tud lekötni, a 4 . rész kifejezetten unalmas volt. Michael és Saru drámájára tök fölösleges volt ennyi időt áldozni, mivel a Burnhamet játszó hölgy teljes repertoárja ennyi: “sírós hangon beszélek, bociszemeket meresztek és közben jobbra-balra forgatom a fejem” . Kár érte.. Mármint a sorozatért.

heidfeld - 2019. 02. 11. 19:06

Saru szála felesleges drámázás volt. Michael színésznőjének akkor vannak megoldhatatlan gondjai, amikor érzelmeket kellene JÁTSZANIA.
Tilly szála jó volt. De legizgalmasabb, a kapitány és Egyes.
Jóval többet belőle!

human - 2019. 02. 11. 20:17

siralmas az STD idén :(

komolyan, aki pozitívat tud mondani olyanról, hogy a feszültséget keltik a “spock jele eltűnik” dologgal, és utána “ja az orb azt követte nekünk az utolsó másodpercig” varázsmegoldás van a végére, az nevetséges.

Ace - 2019. 02. 11. 20:27

human,

Ez valóban kényelmes megoldás volt sajnos. De a végtelenségig nem kereshetik szerencsétlent na az már unalmas lenne.
Saru szála bennem sokkal több feszültséget keltett a végére már tényleg elhitették ,hogy itt a vége (a Discoverytől nem lett volna idegen a megoldás) nagyon megkedveltem a karaktert és kicsit pánikban voltam.

kpeter - 2019. 02. 11. 20:28

Nem rossz ez, de az első évad valahogy jobban bejött.

Sigismundus - 2019. 02. 11. 20:39

2×04

Ez elég sokban egy oly epizód volt ami a régi, 24 részes évadokban időkitöltés volt, két komoly rész közt..

Hogy berakták közben Tilly és Stamets sztorit meg néha Spockot radarozták, az beekrülhetett volna máshova is.

De tetszett, a Saru/kelpián rejtély engem is érdekel.

” Reno engem még mindig Scotty-ra emlékeztet leginkább a vicces és csípős beszólásaival. ”

Nekem viszont nagyon ellenszenves ez a gépész. Scotty valahogy kedvesebb volt ha csipkelődött is.

” A hajón végre tiszteletét tette az előzetesekben megvillantott Egyes (Rebeca Romijn), aki ugyebár Pike és az Enterprise első tisztje ebben az időben ”

Nekem még az is feltűnt, nem csak az egyenruhája volt a TOSt idéző színű, hanem a sminkje is mintha erősebb lett volna a ma megszokottnál, hatvanas évek?

Ace - 2019. 02. 11. 20:57

“Nekem még az is feltűnt, nem csak az egyenruhája volt a TOSt idéző színű, hanem a sminkje is mintha erősebb lett volna a ma megszokottnál, hatvanas évek?”

Igen egyértelműen Majel Barrett megidézése volt a cél szerintem. Azért Rebeca szerintem szebb ;)
Remélem nem csak egyszeri alkalom volt és feltűnik majd késöbb.

legtornasz - 2019. 02. 11. 21:05

Az STD 2. évada végre kezd Star Trekre hasonlítani nyomokban, bár az Orville az összes ökörködéssel együtt is sokkal trekesebb.
A 3. részben visszahozott 1. évados szálakkal megint egy jó szar epizódot láthattunk, az 1. évad emlékét teljes egészében szívesen törölném.
Egyébként sokkal jobb, mint az 1. évad. Már-már a nézhető kategória.

DuracellTomi - 2019. 02. 11. 21:07

Biztos csak az én figyelmem kerülte el, de miért hívják itt General Order 1-nak a Prime Directive-t?

legtornasz - 2019. 02. 11. 21:09

amúgy is terjed a sorozatok világában a GOT-féle főszereplő kinyírás, az STD-nek kifejezetten jót tett volna, ha a Klingon királynő elesett volna a 3. részben, Michal pedig egy tetszőleges epizódban.

Ja, a nyivákoló klingon-embert is likvidálni kellene. De tőlem emigrálhat is valami üdülő-bolygóra, csak ne kelljen látni.

Melkon - 2019. 02. 11. 21:19

Tyberius06
“Ugye a TNG végén kiderült, hogy a WARP 5 fölötti sebesség károsítja a szubteret”

Ez nem csak az űrnek egy konkrét területére volt igaz for whatever reason? Emlékeim szerint oda be is vezettek valami sebesség korlátozást, máshova viszont nem kellett.

Tyberius06 - 2019. 02. 11. 21:37

Az irány egyébként eléggé visszafele tart a régi idők felfedezős sztorijaihoz, csak fel van fűzve az egész egy központi szálra. Nekem baromira bejön, hogy ezúttal kicsit mást kaptunk és a háború talonban van. Ahogy írtam fentebb, Saru jó lett volna, de Michaellel nem működött a dolog.
Én imádom a DS9-t és továbbra is az a kedvencem, de gravedigger azért abban is bőven voltak gyenge részek. Én most tolom másodjára végig az egész sorozatot és bőven vannak részek, amiket tekerek. Voyagerrel ugyanígy vagyok. Lehet 10-20 év távlatában a Discoverynél is hasonló érzések fognak kerülgetni egyes epizódoknál, de egyelőre működik.

Human: kényelmes megoldás, de simán elképzelhető. Ők nem értették az orbot, az orb érthette, hogy ők mit akartak és gyűjtötte az információkat évezredek óta.
Egyébként félreértetted, amit Burnham mond.
Nem az orb követte Spockot, hanem az érzékelőinek hatótáván belül volt (ezek az adatok az összes többivel együtt átkerültek a Discoveryre), ami nagyobb mint a Discoveryé, így Burnham képes volt követni az alapján. Szóval az Orb nem csinált nekik speciel semmit az utolsó másodpercig…
Egyébként max egy váll vonást ért tőlem ez az információ. Saru nem halála már érdekesebb volt, de baromi fontos lépés a fejlődése szempontjából. Kár, hogy a kivitelezés volt baromi gyatra…

Tyberius06 - 2019. 02. 11. 21:46

@Melkon
Nem most láttam és nem is tudom melyik részben volt, de úgy rémlik, hogy az egész subtérre vonatkozott, mivel nagyon arról volt szó, hogy ez totálisan visszaveti a földerációs expanziót és felfedezést, mivel a távolságok ismét elérhetetlenné válnak.
Viszont most találtam ezt a linket és egyes régiókra vonatkozott, illetve a Voyager idejében már túl voltak a problémán a fejlődésnek köszönhetően.
https://memory-alpha.fandom.com/wiki/Speed_limit

https://scifi.stackexchange.com/questions/2525/what-happened-to-warp-drives-destroying-the-universe

Sunsetjoy - 2019. 02. 11. 22:15

Reno karakterénél vajon mennyire mentek rá arra, hogy való életben is olyan legyen a szerepet játszó színész? :)
Annyira nem olvastam utána a választásnak, de Tig Notaro ugye pont ehhez hasonló száraz humorral dolgozó standup-előadó.

zolij - 2019. 02. 11. 23:37

“Sonequa Martin-Green esetében sajnos nem tudom eldönteni, hogy nagyon jól játssza-e vulkániak között nevelkedett, érzelmeit szándékosan visszafogó embert, vagy tényleg csak ennyi telik tőle – őszintén remélem, hogy utóbbiról van szó, mert sokan szerintem ezt a tényt hajlamosak elfelejteni a karakterével kapcsolatban.”
grammar nazi on: szerintem itt rosszul használod az előbbi-utóbbi szavakat, ha csak nem azt akarod mondani, hogy azt reméled tényleg csak ennyi telik tőle.

human - 2019. 02. 12. 01:21

Tyberius06: igazad van, “az utolsó dolog amit látott spock hajója” Mert pont azt nézte? Az még jobb magyarázat lenne, hogy segíteni akart, mert anélkül meg még rosszabb a csoda. “cost us nothing”, így oldják fel a drámát a főszálban…

Ace - 2019. 02. 12. 07:19

Zolij:
Igazad van az előbbire gondoltam.

Duracelltomi:
Ebben az idősávban még így hívják az elsődleges irányelvet amit alapjábanvéve a vulcánoktól vett átt a föderáció.

inferno88 - 2019. 02. 12. 08:16

gravedigger: Számból vetted ki a szót.

human: Eddig nekem is csalódás, az első évad jobb volt.

M. Burnham karaktere nagyon semmilyen.

Ace - 2019. 02. 12. 08:26

gravedigger: jó sorozat a DS9 de azért ne túlozzunk az első néhány évad siralmasra sikeredett. Igen nem néhány rész hanem jópár évad.

Nekem eddig jobban tetszik mint az első évad a felfedezést jobban csípem mint ahogy a háborút ábrázolták az első évadban (többnyire sehogy). Ott Jason Isaacs emelte magasabbra a színvonalat.

Peeda - 2019. 02. 12. 09:36

Ennek az epizódnak két külön résznek kellett volna lennie. Egy összecsapott kapkodás volt az egész, pedig mindkét szál érdekes lett volna, ha külön-külön több időt szánnak rájuk.
A drámázás Saru és Michael között inkább kínos volt, köszönhetően a béna színésznőnek és a még bénább párbeszédeknek. Ebből is ki lehetett volna hozni többet.

Tyberius06 - 2019. 02. 12. 11:34

Human: látom nagyon szíven ütött ez a fordulat. Nem kell rajta annyira pörögni. “Mert pont azt nézte?” Nem feltétlen, de az érzékelőinek a hatótáván belül lehetett. Az hogy Michael ezt a szófordulatot használta simán jelentheti (én legalábbis ezt a következtetést vontam le), hogy addigra már kellően felruházta emberi tulajdonságokkal az objektumot, miután rájöttek, hogy egy érző és egyben haldokló dologról van szó. Ha ezt összevetjük a korábban átéltekkel, Saru majdnem halálával, szerintem semmi meglepő nincs a szófordulatban. Ez még nem jelenti azt, hogy az orb szándékosan ezt az adatot küldte nekik utoljára, de Michael vonhatja le ezt a következtetést. Ez nem csoda egyáltalán, sokkal fejlettebb vmi volt évezredes tapasztalatokkal…
Egyébként meg én pont nem azt éreztem fő szálnak. Mármint Spock üldözését. Akkor sokkal inkább főszál volt Saru majdnem halála ebben a részben. Az hogy Spock kapcsolódik a szezon főszálához meg részlet kérdés. Az jobb megoldás lett volna, hogy: bakker elvesztettük Spock nyomát, majd a köv. rész elején. Spock elhaladt vmi 100 éve kilőtt szonda mellett és az onnan kapott adatokból tudjuk merre jár. Vagy Burnham kap egy álmot a szentlélektől, hol találja a mostohatestvérét. Vagy Spock kap egy álmot és visszafordul pont arra felé, amerre a Disocovery van, vagy…
Szerintem ez simán nem volt szar megoldás.

CrashBoostZoom - 2019. 02. 12. 12:35

@Ace
Csak az első évad siralmas a DS9-nak és ez igaz eddig minden Trek sorozatra. A második évadok már sokkal jobbak szoktak lenni.

@Peeda
Nem értem a problémádat. A Star Trek-ben mindig az utolsó 5 percben jön a technoblabla vagy a megvilágosodás a heti probléma megoldására. Egy 15 részes sorozatnál meg plána nem fognak plusz egy részt azzal tölteni, hogy a hajó egy helyben álljon.

@Tyberius06
Nem, a korlátozás továbbra is érvényben volt. Abban részben az az új meghajtás csak kitaláció, hogy megoldják a heti problémájukat. A Voyager kénytelen volt mindig maximum meghajtással menni az előttük lévő távolság miatt. A korlátozás még a Nemesis idején (ami a VOY fináléja után játszódik) is érvényben volt.

Melkon - 2019. 02. 12. 13:00

CrashBoostZoom

Számomra inkább az első 2 évad volt elég gyenge az összes sorozatból.

TNG 2. évad szerintem nem sokkal jobb, mint az első, a harmadikban kezdett beindulni.

ENT-nek a 4. évada lett kifejezetten jó, de már a 3. is jobban sikerült az első 2-nél.

DS9 és Voyagerből nem emlékszem ennyire évados bontásra, de azért ott sem rémlik, hogy már a 2. évadra akkorát ugrott volna a színvonal.

Ezek a sorozatok nem hiszem, hogy manapság eljutnának 7 évadig, szerencsére anno nem volt ekkora verseny.

Ace - 2019. 02. 12. 14:17

Az első egy-két évad mindíg az útkeresésről szól nincs ezzel semmi gond. A Discovery is helyezkedik keresi az útját szerintem jó irányba tart csak kicsit az íróknak kéne összeszedniük magukat. Erős kézben kéne tartani és összerántani az ötleteket hogy konzisztensen illeszkedjenek egymáshoz.

leila - 2019. 02. 12. 15:15

Valamelyest hosszú történet és magyarázat arról, hogy hogyan alakult a háttérben a ST franchise tulajdonlása:

https://youtu.be/ojtX_Oz4WsU

Ebből világossá válik, hogy mindenféle licenc okok miatt kellett, hogy az új ST filmek másfélék legyenek és ugyanígy ez a sorozat is. Illetve az a következtetés, hogy egyik sem (Discovery és a JJ-féle film eleje) a korábbi sorozatok világában játszódik, mert szerződés szerint valamennyire el kellett, hogy térjenek az eredeti sorozatoktól.

KiváncsiFáncsi2019 - 2019. 02. 15. 21:20

S02E05

jaj, hát ez az epizód…

nekem ez egyszerre volt tök izgi és irtó béna – rájöttem, hogy egyszerűen nem tudnak érzelmeket bemutatni – valahogy nagyon félremegy az egész, erőtlen, rossz ütemű

érzékelem, hogy mit szeretnének elérni, de baromi bénán oldják meg – stamets és a doki amikor rájönnek, hogy nem tud átmenni a falon egy remek érzelmi csúcs lehetett volna, és nem – vagy akár tilly-may búcsúja, de az is erőtlen

a látványt meg bírják csinálni, de a drámával hadi lábon állnak szvsz

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz