login |

Pilot-mustra: Alvilág – 1×01

2019. 02. 22. 20:55 - Írta: winnie

22 hozzászólás | kategória: hazai termék, kritika, pilot-mustra,

Ma délelőtt a nyíregyházi állatkertből kiszabadult két galléros pávián.

A holland sorozatok ráérősek. Legalábbis ezt mondanám az általam nemrég végignézett The Neighbors (Nieuwe buren – nemsokára jön a kritika!) és a Penoza (itthon: Fű és fehér por) alapján, aminek a magyar adaptációja az RTL Klub legújabb, saját gyártású, bűnügyi szériája. És hogy miért érdekes a ráérősség? Azért, mert aki megnézi ezen sorozatok első részét, annak fogalma sem lesz arról, hogy miről akarnak szólni.

Nem véletlen, hogy a Penoza amerikai változata, a Red Widow (itthon: Vörös özvegy) már a 20. percben elért oda, ahová az Alvilág a 48. percre, vagyis a pilot végére ott már lehetett tudni, mi a pláne (és, ha valakinek nem esett volna le, ott a beszédes cím is), itthon viszont a néző lehet, hogy csak vakarni fogja a fejét az első epizód után. Akkor meg főleg, amikor a stáblistára rávágott promóban a nagy cliffhangert (látszólag) semmissé is teszik. Ennek így mi értelme? 2019-et írunk! Ezer meg egy impulzus ér minket a médiában, piszok nehéz a nézői kegyeit megszerezni. Mindent meg kell tenni, hogy a mi portékánkat válassza.

ALVILÁG – 1×01 – 4/10

Mindegy. A sorozatot egyébként is vákuumban érdemes kezelni, így az Aranyéletes párhuzamokat is arrébb lökhetjük, mert annak ellenére teljesen más lesz a két sorozat, hogy mindkettő egy, a bűnözést kvázi családi vállalkozásnak tekintő famíliáról szól, melyben a családfő egyszercsak úgy dönt, hogy maga mögött hagyja a simliskedést. A gond az, hogy ez nem olyan egyszerű.

Az Alvilág főhőse például kisstílű drogdíler, aki szép megélhetést teremtett magának a marihuánával, és mivel nem nagyhal, vígan lubickol. Azonban amikor a sógora egy nagypályás gazfickótól lenyúl egy nagyobb szállítmány kokaint, akkor a kis álomvilága összeomlik, pánikba esik, és úgy dönt, hogy hallgat felesége unszolására, és megkísérli a lehetetlent, maga mögött hagyja az alvilágot. Az viszont nem ereszti.

Alapvetően az Alvilág egy sablonos történet, amit a magyar környezet tehetne vonzóvá és emelhetne ki az amerikai sorozatok masszájából, azonban már az elején a sokak számára pejoratívként használt “magyaros” jelző juthat eszébe, amikor az első akciójelenet BOTRÁNYOS megvalósítását látjuk, amelynek sokkhatását sajnos a folytatásban nem is lehet nagyon kiheverni. Döbbenet, hogy egy Aranyélet után egy ilyen, nem csak technikailag elégtelen, hanem még érzelmi töltetnek is híján lévő kulcsjelenetre futotta a rendezőnek. (Az már csak hab a tortán, hogy Apu egymás után 3 hatalmas raktárházban bűnözik, a lehető legfantáziátlanabb és legrepetitívebb díszletben.)

A folytatásban a létező legkisiskolásabb módon kezdi el építgetni a karaktereit (kivétel Nórát) a sorozat…  Tudom, ez is az alapanyag sara valahol, pedig megtehették volna, hogy nem ragaszkodnak a majdnem egy évtizede forgatott eredetihez, és akkor nem kellett volna egy karakterről úgy megmutatni nekünk, hogy nem túl okos, hogy nem tudja kimondani azt, hogy ‘kalligráfia’… Egy régebbi sorozatot is lehet mai szellemben átültetni.

Bosszantó volt, hogy mennyire egyenetlenül építkezik az Alvilág. Oké, nem nagyon szenvedtek expozícióval, ami sosem baj, de míg egy csomó jelenetet le lett csupaszítva a lényeg szikár és didaktikus közlésére, addig az esküvőt iszonyatosan felvizezték és sok semmisséggel elhúzták, hogy minden feszültség oda legyen, és a csúcspont teljesen hatástalan maradjon.

A fentiek fényében furcsa, hogy a rendező az az Ujj Mészáros Károly, akik olyan remek filmet tett le az asztalra nemrég, mint a Liza, a rókatündér (és nekem személy szerint az X – A rendszerből törölve is bejött), és nem tudom, hogy az ő hibája, vagy az írók sara, de engem megdöbbentett, hogy mennyire lekövették a holland eredeti snittjeit és beállításait – a végén még a tányéron koppanó morzsa is megvolt, pedig ezen a téren pláne lehetett volna saját ötlettel jönni. Félreértés ne essék, főleg a pilotoknál sok remake teszi ezt, sok jó remake, de itt valahogy nem sült el jól a dolog.

Pedig isten látja a lelkem, lenne potenciál a sorozatban, amiből, ha nem magyar lenne, ugyanúgy kiszállnék már most, ahogy megtettem a Penoza és a Red Widow esetében is. És nagyon kíváncsi lennék arra, hogy mutatják be a főhős utazását és evolúcióját, hogy mennyire lesz hihető a karakter a hazai közegben, hogy milyen magyar ízeket tudnak csempészni a történetbe, ami jó kezekben simán Aranyélet-szintű reakciókat is kaphatna idővel itthon.

Az osztályzat nagy jó indulattal született, mert a fentiek ellenére azért tetszett helyenként a sorozat hangulata (éljenek a szűrők!), és egy-két intimebb jelenetet nagyon jól sikerült megfogni, de az az igazság, hogy az ilyen szolgai, mondhatni a saját identitás minimális morzsája nélkül elkészített adaptációval nem lehet sokra vinni. És épp ezért hatalmas csalódás a végeredmény, mind írás, mind pedig rendezés tekintetében.

Az Alvilágot egyedül a története mentheti meg, és aki kitart, az hiszem, hogy a szezon végére elégedetten fog csettinteni, mert a jelek szerint hűek maradnak a készítők az alapanyaghoz. Más kérdés, hogy a fő történetszál egy junkie számára eléggé lerágott csont lesz, mert évente nem egy sorozat próbálkozik valószerűtlen antihősökkel, akiknek vihar dúl a lelkében a tevékenységük miatt, miközben előbújik belőlük a badass.

Remélem, hogy lesznek, akik megelőlegezik a bizalmat, de abban is bízok, hogy nem csak ujjgyakorlatként kezelik a folytatásban a rendezést.

22 hozzászólás Ne habozz!

leslieb - 2019. 02. 19. 22:15

Kellemes meglepetés volt ez az első rész.

Kissur - 2019. 02. 20. 07:27

Úgy a háromnegyedéig bírtam. Nagyon unom ezt a jellegzetes RTL-es filtert, amit mostanában minden sorozatukra ráraknak. A vágás túl sok lett (mondat, vágás másik szögre, mondat, vágás vissza az előzőre, miközben ugyanaz az illető beszél folyamatosan). A raktárépületes lopakodós lövöldözés pedig minden volt, csak nem jól megrendezett. Hevér Gábor jó színész, de hogy ott egy fikarcnyit se tudta beleélni magát abba, hogy rálőttek, az is biztos. Balsai Móni most jó volt, jobban kedveltem ezt a karakterét, mint az X-eset.
Csináltunk mi magyarok ennél már jobb sorozatot is (Aranyélet). Nekem ez olyan kicsit gagyi lett, sajnos nem maradok. Pedig bíztam ebben a sorozatban.

Deny - 2019. 02. 20. 12:01

Hát ez eléggé semmilyen volt, sokkal jobbra számítottam. Szerintem kicsit túlzásba vitték a család bemutatását, mert sokkal nagyobb arányban volt jelen a… magánélet, mint a bűnügyi szál. Jó, nyilván fel kell vezetni, be kell mutatni mindenkit, de szerintem rövidebbre lehetett volna fogni. Ez egyelőre 5/10, ha nem magyar sorozat lenne, szerintem már most kiszállnék, de kíváncsi vagyok, hátha most beindul.

symor - 2019. 02. 22. 21:39

Aranyélet – pocsék mérce lett belőle.

Mivel annál sokkal “szabadabb” keretek között kvázi elb@sztak mindent, amit csak lehetett.

Az RTL itt meg kézbe vette a készítők tökeit és így vezeti őket, hiszen a csatornánál nagyjából minden mintára épül, nagy beruházású sorozatoknál pláne nem fognak kockázatot vállalni.

Ezért mondjuk kár.

Akciójelenet.
Mint általában, nincs arany középút, vagy túlhúzzák, vagy elbénázzák, viszont mindenképp röhejesek.

Ha valaki tudni akarja, hogy néz ki a hazai akciórendezés krémje az nézzen bele Kovalik-Kamarás Cop Mortem-jébe. Ha ezt az agykárosodást bevállalja már rá is jön hol tart a magyar filmes hozzáértés ebben a szegmensben.
(igen, eltaláltátok, mélyen a béka segge alatt)

A tempó, az összehangolt vágások és a mértékletes ötletesség nem a hazai filmesek portékája.

Merengő drámát bármikor összehozunk, akciójelenetet, inkább nem.

Ja, és Aranyélet, az a pózer gagyiba fulladt burleszk, aminek minden jobb pillanatát sikerült tönkre vágni ne legyen példa senki előtt.
Bátorság volt hozzá, kreatív kivitelezés meg nem.

Ehhez képest az Alvilág lehet, hogy tolvaj lesz, a szokásos bűnrossz matinéakciókkal, de legalább jó helyről lop és tart valamerre…

delMaar - 2019. 02. 22. 23:46

hát ez most elég le lett húzva, és sztem messze messze nem ennyire csoffadt a végeredmény.

kezdjük ott, hogy sztem kifejezetten jó a casting, majdnem kivétel nélkül mindenki frankó választás volt. bevallom, számomra ez elég ritka, nem ragozom.

az operatőri megoldásokkal, mint a meghatározó filterek használata, elértek egy az átlagosnál komorabb, de semmiféleképp sem gagyi képi világot. itt megjegyzem, hogy az agyon ajnározott Aranyélet sem fénylett szemben, és ott lényegesen depresszívebb hangulatú uralkodott, sztem ott lett túltolva ez az atmoszféra.

ráadásul, egy, ugyan valóban fantáziátlan, de a közepesnél egyáltalán nem rosszabb lövöldözős akciójelenetből ilyen mértékű konzekvenciát levonni sztem nem adja. ritkán kötök bele winnie-be (értsd, tényleg ritkán), de itt most csak kamilláztam.

minthogy nem igazán tudom értelmezni ezt a másoljuk/ne másoljuk problémát sem. aki nem látta az eredetiket, annak meg aztán végképp felesleges negatívum.

szóval, ugrok a gagyira, de nagyon. nem is bírok el a magyar sorozatok többségével, mert a víz kiver tőlük. így ebből a nézőpontból volt érdekes, hogy az Alvilág sokkal inkább volt kellemes meglepetés, mint azt vártam volna. ráadásul lényegesen jobb (nem is… – inkább az egyetlen értékelhető) vonal bűnügyi-dráma kategóriában a magyar pályán az Aranyélet mellett.

ps: azért apró kikacsintásként megjegyzem, én még emlékszem a most már lassan kultsorozat státuszban levő Gomorra első részeire. hát a kezdetekben tényleg annyi sebből vérzett, hogy vakartam a fejem, mit is kajálnak rajta. aztán tessék.

7/10. písz.

citrom - 2019. 02. 23. 00:12

Nem ismerem egyik “eredetit” sem, de nekem úgy jött le, hogy a Nagypapi is benne van a bizniszben, (ha nem a konkrèt ügyben) Apu meg Anyuval együtt “kapta” a dolgot- ha így van, akkor pl èrdekes lenne a Húg Fèrjèt is bevonàsa a csalàdi vàllalkozàsba.

3 gyereket egy rèsz utàn feleslegesnek èrzek.

Az akciójelenet röhejes volt.

A fènykèpezès ès a fôcím tetszik.

Az pedig kifejezetten vicces/önreflektív volt, hogy a “Híradóban” Szellô Istvàn elmondta, a raktaros leszamolas milyen brutalis volt, igy szetvertek a fejet stb..aztan uj hir: Kisàllat született a Nyíregyházi Vadasparkban.

winnie - 2019. 02. 23. 06:21

“aztan uj hir: Kisàllat született a Nyíregyházi Vadasparkban.”

de hiszen ez a poszt legeslegelső mondata:)

nem állatok születtek, hanem galléros páviánok szabadultak ki (és okoztak felfordulást)

winnie - 2019. 02. 23. 06:33

delMaar: nyilván, ha valaki véleményez dolgokat, mint én, akkor a világon semmi értelme megvédenie a véleményét, mert az ott van fent, önmagáért beszél, és én sem azért teszem, hogy hangoztassam, hogy “nekem van igazam, ez rossz volt.”, hanem csak és kizárólag azért, mert egyrészt, bár szerencsére a pilotot is véleményezed, mégis olyan narratívába illeszted, hogy azt kritizálod, hogy nem szórakoztam felhőtlenül (erről én nem tehetek, hidd el), másrészt szerintem nagyon félreértetted a fenti soraimat. vagy legalábbis olyan dolgokat kezdesz tételesen emlegetni, amikkel elégedett voltam, vagy legalábbis nem találtam bennük kivetnivalót.

ld. a színészekkel semmi bajom. az operatőrökkel sem, ezeket talán nem is említem. azt pedig kifejezetten imádom, hogy valami remake és láthatom, hogy miképp valósítják meg itthon, erre csak nézek, hogy “felesleges negatívumként” értelmezted, holott konkrétan leírom, hogy sok (általam kedvelt) feldolgozáspilot shot by shot remake-je az eredetiknek, szóval ez nem is meglepő, és nem is negatívum (ellenben olyan dolog, amit érdemes leírni, mert tájékoztat, hasznos infó lehet egyeseknek, mondhatni a sok szubjektív sor között a kevés objektív egyike).

sőt, ha olvastad a korábbi írásaimat más feldolgozásokról, akkor láthatod, hogy állok hozzájuk, például az Eyewitness esetében egymás után néztem a norvég, amerikai és román változatot csak azért, mert annyira kíváncsi voltam a készítői hozzáállásra, és annyira lekötött az egész. (sőt, azt is kiemelem, hogy érdemes vákuumban megítélni a sorozatokat. és az alvilág vákuumban volt gyengécske, inkább 3/10-es, de ahogy írom, jószívű voltam vele, mert magyar, és az, hogy magyar karaktereket látok magyar viszonyok között, nekem elég sokat ad az összképhez.)

ja: és semmit sem vontam le a lövöldözésből sem – lehet minden akciójelenet annyira botrányosan gagyi a sorozatban, attól még jó lesz a sorozat, ezen végképp nem múlna az értékelésem, mindössze nagy kár, hogy rögtön az elején ennyire “megadták az alaphangot”, ez biztos, hogy nem szolgált a sorozat előnyére. (VISZONT: schmied karaktere részéről nagyon hiányzott az egész érzelmi súlyának megmutatása, hogy őt ez mennyire megviselte.)

(azt meg pláne furának tartom, hogy más sorozatokat minőségi szempontból említesz – én mindet csak történeti és egyéb párhuzamból teszem, mind az aranyélet, mind a másik verziók esetében. az sosem befolyásolna, ha egyikért sem voltam oda. de ami a legrosszabb, a nagyon, nagyon eltévedt érv, az a bezzegezés, hogy “XY is rossz volt”. mert azzal kábé azt mondod, hogy ez is rossz. de egyébként sem változtatna a végeredményen.)

egyébként, mivel a bűnügyi téma, illetve az ilyen antihősös megközelítés egyedi a hazai sorozatos világban, pontosan tisztában vagyok vele, hogy sokkal több imádója lesz a sorozatnak. ugyanis izgalmas ilyet látni. de meg kell próbálni felhőtlenül örülni annak, ha jó lett a sorozat, nem a kevésbé lenyűgözöttek reakcióját firtatni. törvényszerű, hogy ilyen-olyan okok miatt lesznek csalódottak is.

winnie - 2019. 02. 23. 06:50

(de. csak hogy kiemeljem, hogy miért csúszott el nálam a sorozat – ezek azok a meglátások, amiket szét lehet kapni, nyugodtan kritizálni. de azt azért jelezném, hogy a világ legkevésbé meglepő dolga, ha elcsúszik nálam a sorozat, mert ha valaminek az eredetijét és az amerikai változatát is elkaszáltam, akkor nem biztos, hogy akkora sokk, hogy a magyar sem fogja túlélni nálam. nyilván valami miatt nem jön be.)

– az egyik nagy bűn, ahogy írom, az egyenetlensége volt, a megfelelő flow hiánya, a jelenetek szerkesztése, illetve a sok lógva hagyott, vagy csak nagyon érintőlegesen megalapozott karakter, illetve semmiből jött döntés, aminek eredetét sokkal jobban is alá lehetett volna húzni.

– és feldolgozásilag, ahogy ugyancsak írom, főleg az számított, hogy ez egy majdnem egy évtizedes sorozat remake-je, aminek majdnem egy évtizedes témái voltak, és majdnem egy évtizedes megoldásai – és sajnos jó pár köztük lerágott csont, amik felett elszállt az idő. ez az, amiről, ha egy az egyben veszik át, a magyar készítők nem tehetnek, de ahogy írom, itt bátornak kellett volna lenni, és újítani, modernizálni.)

ebben a kettőben láttam azt, hogy hiába számítottam valami faszára, csak morzsákat kaptam ebből.

egész egyszerűen sajnáltam, hogy a tálalás amolyan lúgozott volt. biztos voltak sajátos jegyek benne, amiket én laikusként nem fogok észrevenni, de csak azért, mert fakó a képi világ (amit szeretek!), még nem éreztem azt, hogy beletette volna magát a megvalósításba a rendező, inkább csak afféle házi feladat-felmondásként funkcionált a pilot. nyilván kibontakozni később lesz lehetősége, ugyanis a feldolgozások esetében az egyik legfontosabb tényező, hogy a pilot lekövesse az eredetit, hiszen annak sikerének a pilot volt a kulcsa. de ettől még tény marad.

EGYÉBKÉNT.

az nagyon fontos, hogy mint írom a legelején a holland stílusról, hogy ez hatványozottan az a sorozat, aminél várni kell. nem csak arra, hogy beinduljon, hanem arra is, hogy kikristályosodjon, hogy miről akar szólni. ha valaki türelmes, nagyot nyerhet vele (ha jól megcsinálják). viszont értékelni nem lehet jövőbeli, még be nem mutatott epizódokat, csak ezt az egyet, és sírni azon, hogy “jajj, nem tudom, miről fog szólni.” cserébe leírom, hogy tisztában vagyok azzal, hogy meg van kötve a készítők keze.

tyler - 2019. 02. 23. 06:50

az esküvön jól emlékszem h max 20 ember volt?:)
nagyon hülyén nézett ki, közben meg még mondták is hogy ilyen lagzira nem mindenkinek telik… hát nem

winnie - 2019. 02. 23. 07:38

“e nekem úgy jött le, hogy a Nagypapi is benne van a bizniszben, (ha nem a konkrèt ügyben) Apu meg Anyuval együtt “kapta” a dolgot- ha így van, akkor pl èrdekes lenne a Húg Fèrjèt is bevonàsa a csalàdi vàllalkozàsba.”

igen, nem is tudom, hogy volt-e konkrét utalás (talán az, hogy a vőlegény a vezetékneveik kezdőbetűivel emlegette a családtagokat), de a nagypapi igencsak benne van.

a hugi+férj szála például mindenképp kínál érdekes lehetőségeket.

Mordekai - 2019. 02. 23. 07:53

Azért az hihetetlen, hogy 2019-ben is elkövetik a mindenki által utált túlvágásos bénázást. Egy sima beszélgetős jelenetet miért kell sz*rrá vágni mondatonként, ráadásul pontatlanul? Egyszerűen fizikailag rossz nézni.

Tartalmilag meg annyira steril/basic minden párbeszéd, mintha robotok kommunikálnának egymással. Sok sikert kívánok ezek után a karakterépítéshez.

Gondolom ilyenről ne is álmodjak, hogy esetleg lesz egy hosszabb snitt, ahol a színészek, a forgatókönyv, a finom kameramozgás, vagy valami hatásos zene adagolja nekünk a feszültséget.

A másik amitől a falra mászok és nem először látom hazai gyártású sorozatban: a gyerek felnőtt módon, életszerűtlenül és magyartalanul fogalmaz.

Cliffhanger instant lenullázása: priceless :D

Aranyélet, mint mérce? Vicc.

Az operatőri munka és a képi világ amúgy szerintem kifejezetten szép, bár volt egy-két jelenet ahol felesleges volt az éles közeli vs homályos háttér effekt. (Nemtom, mi erre a szakszó)

10/5 végig tudtam nézni

Draganya - 2019. 02. 23. 09:06

Mélységélesség

qqricoo - 2019. 02. 23. 09:17

Umbre/Shadows-nak is ratyi volt az első része, aztán milyen szépen összekapta magát, és idén jön a harmadik évad juhúú :)

winnie - 2019. 02. 23. 10:45

a sorozat kapcsán azon sok múlhat, hogy vajon egyedül írja a szkriptet bodzsár márk, vagy azért van írószobája, ahogy az a contentlabos vagy hbo-s sorozatoknál szokás. ha egy emberes munkává silányítják mondván nem kell sokat agyalni a remake-jelleg miatt, akkor azzal elföldelhetik a sorozatot.

Lindello - 2019. 02. 23. 11:21

Nekem tetszett!

JKJ - 2019. 02. 23. 11:30

qqricoo: a ratyi nevetségesen gyerekes negatív jelző. Felejtsd már el.

citrom - 2019. 02. 23. 18:33

winnie, jóvanmà’ :D Ezennel megtanultam, hogy kèt alvàs közt nem kommentelek :D

winnie - 2019. 02. 23. 19:25

csak vicces volt, hogy mindketten a lényegre figyeltünk:)

Quantumleap - 2019. 02. 23. 20:31

Megnéztem a holland eredeti pilotját. Csakugyan megegyezik 90-95%-ban, mind sztori, mind jelenetek szempontjából. Kíváncsi vagyok, hogy a magyar szolgai módon követi majd, vagy pedig eltér. Örülnék, ha utóbbi lenne, amolyan Forbrydelsen-Killing módra.

pracsa - 2019. 02. 26. 23:50

Mondom belenézek és mikor megunom lenyomom. Meglepő, de lecsúszott. Összességében bejött. Úgy érzem, hogy még kiforratlan, de később simán jó lehet.

Hány részes lesz?

Pozitivumok
Casring. Balsai Mónit imádom. Egész jó volt a kémia a férjével. Egyenlöre a kölykök is jók.
Tetszett a fényképezés.
Tetszett a zene.
Cliffhanger

Negativumok.
Olyan mozaikos. Nem állt össze, nem éreztem élő lélegző hihetö történetnek. DE ez simán javulhat.
Steril. Hatás.

kisanna - 2019. 02. 27. 11:46

második rész valaki?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz