login |

Pilot-mustra: Proven Innocent – 1×01

2019. 03. 01. 14:50 - Írta: winnie

1 hozzászólás | kategória: 2018/19, kritika, pilot-mustra,

Ahhoz képest, hogy a FOX újonca már két hete bemutatásra került, nekem pedig akkor szombat hajnalban az első dolgom volt megnézni a pilotot (és utána a kikerült második részt), valamiért nem írtam rögtön róla, és így sajnos némiképp elfelejtődött. És azt kell, hogy mondjam, mindez nem véletlen. Mert a Proven Innocent felejthető.

Igen, így kell profi lead-et írni egy véleményhez. Nehogy véletlenül bárki is folytassa az olvasást az első mondat után. Akkor adok neki “vonzó” pontszámot is, hogy ezzel tetézzem a kritikusi amatörizmusomat.

PROVEN INNOCENT – 1×01 – 3,5/10

Ez a sorozat elvileg egy jogi dráma akar lenni némi nyomozással és jelenbéli átíveléssel, meg politikával, meg szappannal, meg családi drámával, meg lehet, hogy összeesküvéssel, meg múltbéli rejtéllyel. Igen, a készítők úgy gondolták, hogy ha mindent beletömnek, akkor a nézőt ott marad a képernyő előtt. És lehet, hogy ott is maradna, a gond csak az, hogy ahhoz le kéne ülnie elé, márpedig azt nagyon kevesen fogják megtenni, ahogy a számok utólag bizonyították is.

A főhős egy nő, aki ártatlanul elítéltek jogaiért, illetve felmentésükért harcol ügyévdként. Ez nem egy új koncepció, több ilyen sorozatot is láttunk már (a legutóbbi Hayley Atwell kapott egy évadot a Conviction-nel), szóval annyival csavarják meg a sztorit, hogy Madeline Scott motivációja az, hogy egy korábbi, nagy sajtóvisszhangot vert gyilkosság elítéltjeként maga is ült tíz évet testvérével – hogy aztán kiderüljön, ártatlanok voltak.

Madeline érzelmi kötődése tehát adott az áldozatokhoz (ő tudja, mi a tét), de mindez csak egy kis szelete a Proven Innocent-nek. A sorozat motorja az, hogy az őt (tévesen) börtönbe juttató ügyész politikusi babérokra tör, ezért megpróbál munkatársaival más, általa bekasztlizottakat keresni, akik ugyancsak ártatlanul ülnek. És ha mindez nem lenne elég, lassan, a szezon során fiatalkori flashback-ek révén megismerjük a régi gyilkossági ügy körülményeit – és gondolom fény derül a valódi gyilkos személyére.

Afféle “mindent bele”-koncepcióról van szó, aminek az elhasalásán annyira nem lehet csodálkozni, hiszen egy mondatban nem tudtam volna leírni a sorozat lényegét, maximum a nem túl vonzó, “ártatlan elítéltek felmentése”-leírással. És ezzel, hogy alapvetően nincs konkrét fókusza a sorozatnak, hanem inkább mindenbe bele akar markolni, elég profi módon ki is csinálja magát.

Pedig Madeline karaktere kifejezetten pofátlan és izgalmas, már a pilot kezdése elég WTF rá nézve, mint ahogy az is, hogy abból indul ki, hogy az őt elítélő ügyész nyilván csak ártatlanokat küldött sittre és nem tévedhetett egyszer véletlenül, éppen az ő esetében. (Más kérdés, hogy az 1×02-ben azért korrigálnak az írók és jelzik, hogy a Kelsey Grammer által alakított főmufti valóban megérdemli, hogy rászálljanak, de persze ő sem riad vissza a keményebb eszközöktől, hogy mindezt megakadályozza.)

A többi karakter már sokkal szürkébb, legyen szó a korábban a főhőst felmentő jelenlegi főnökről vagy kollégáról (aki egy jogi podcastet vezet, ami révén ügyesen megoldják az expozíciót, illetve levonják a részek végén a “tanulságot”) – egyedül Vincent Kartheiser folyton álruhákba öltöző, az éppen aktuális karakterében talán túlságosan is elmerülő nyomozója szórakoztató.

A Proven Innocent-ben a kevés politikai csatározással és taktikázással kapcsolatos jelenet kifejezetten korrekt, és az is nagyon látszik, hogy a dialógok írása kapcsán odatették magukat, azok elég szórakoztatóak, sőt, egyes felvetett erkölcsi és egyéb kérdések is jók, mint például a szabadság és az ártatlanság kapcsolat – például, hogy megéri-e az előbbi az utóbbi bizonyítása nélkül. (És még abban is lehet bízni, hogy ha valaki ártatlanságát akarják bizonyítani, akkor beérik azzal, nem fogják a valódi tettest is kinyomozni, mert akkor végképp kipipálnák a “mindent bele” összes aspektusát.)

Annyira nem gáz a Proven Innocent, csak felejthető. A pozitívumait sajnos teljesen háttérbe taszítják az érdektelen elemek, mint a flashback-ek vagy annak szereplőinek jelenkori, agresszív acsarkodása, mert mondanom sem kell, hogy az átívelő ügy ismét csak olyan, hogy 40 percnyi nettó anyagot széthúznak 10*4 percre ahelyett, hogy megírták volna egy random nyomozós sorozat egyetlen részének. Mert tippre nem lesz sokkal bonyolultabb, és a végére nyilván kiderül, hogy mégiscsak valamelyik tesó a tettes. Mert abba is kell egy csavar.

A lényeg, hogy a sorozat bőven elnézhető lenne és lehet, hogy a személyes csatározás érdekesebbé válik idővel, de ha csak a bűnügyi tematikájú, epizodikus motorral is rendelkező sorozatokat vesszük, akkor is túl sok kerülne elé, így mindig egy nagy kupac alján gyűlnének belőle a részek. Akkor meg minek?

1 hozzászólás Ne habozz!

dragon1986 - 2019. 03. 16. 20:36

Az elejen azt hittem azert csukjak le a csajt, amit a pali muvelt. Rogton nem is neztem tovabb, hogy ilyen baromsagot :))

Sok szeretheto karakter nem volt benne. A hulye szoszi es a palija, Lucia exferje mindharmat szivesen fejbe b@sztam volna.

En is unatkoztam alig vartam hogy vege legyen a pilotnak. Kivancsi leszek hogy a riporter mit akarhat a csajtol, nehogy az oregnek dolgozzon.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz