login |

Alapvető fogalmak – Showrunner, Creator, Executive Producer

2006. 04. 12. 11:19 - Írta: winnie

Szólj hozzá | kategória: fogalmak

Hmm, ha már szóbakerült épp alattam a showrunner, akkor pár keresetlen szót ejtenék nagyon röviden és nagyon vázlatosan arról hogyan is készül általában egy sorozatepizód.

Az a gáz, hogy mivel nincs magyar kifejezés ezekre, ezért kénytelenek vagyunk a külföldieket használni – utóbbi problémát is okoz például a sorozatportál előkészületeiben is, hiszen filózunk, hogy maradjunk az eredeti elnevezésnél vagy gyártsunk fake magyar szavakat, melyek vagy jók vagy nem. (Ha van valami ötleted a fenti háromra, akkor ne fogd vissza magad)

Nyilván a creator az a készítő (itt a legkönnyebb a magyar megfelelő – persze ez sem fedi a lényeget. Kreátor? Vagy a biblikus felhangú teremtő?), akit vagy akiket az elején, még általában a főcímben kiírnak, hogy “Created by XY”. Az övé az ötlet, kvázi ő adta el a sorozatot a tévének, vagyis a gyártó stúdiónak. Ez olykor változik egy “Developed by” kitételre, amikor nem eredeti ötletről van – lásd a Smallville a Superman mitológiára építkezik, vagy az Esküdt ellenségek (Law and Order) széria spinoffjai készítőjeként folyamatosan Dick Wolf-ot írják (veled adják el), holott például az Esküdt ellenségek: Bűnös szándékot (Law and Order: Criminal Intent) René Balcer fejlesztette, developálta.

Általában a showrunner megegyezik a kreátorral. Nevezzük őt sorozatfuttatónak – ő az, aki egy személyben felel azért, hogy milyen irányba halad a sorozat váza, filozófiája. Van, hogy egy idő után a kreátor lelép és más lesz a sorozatfőnök (ugye lásd az Elnök emberei), van, hogy más lép fel mellé, mint ahogy a Buffy-nál sem Joss Whedon határozta meg egy személyben az irányvonalat az utolsó évadoknál. Idén volt egy ronda példa a váltásra. Rod Lurie megkreálta a Commander in Chief-et az első amerikai női elnökről az ABC-nek, a sorozat robbantott, hatalmas siker volt – de Lurie nem tudta időre gyártani a részeket, sokat pepecselt, ezért az ötödik rész után helyette a veterán Steven Bochco (NYPD Blue, Over There) lett a sorozatfőnök. Ki tudja, hogy a megváltozott szemléletnek, vagy a nagyobb szüneteknek köszönhetően, de a sorozat nézettsége drámai módon visszaesett – és bár nemsokára visszatér csütörtök este 10 órára, de lehet, hogy cancel lesz, ami hihetetlen nagy zuhanást jelentene az első hetes top10-es nézettséget követően.

És ugye vannak az executive producerek, akiket szokás (hibásan) a filmeknél is gyártásvezetőnek nevezni, holott az egyik kreatív munka, a másik meg inkább technikai, szervező meló. Az exec. producerek az agyak és más a feladatuk, mint a filmeknél. Ők azok, akik nap rendszerességgel leülnek egy irodában, egy tábla mellé és elkezdenek ötletelni, hogy miről is szóljon a sorozat következő része. Közéjük tartozik a kreátor, az írók, egy-két rendező, pár nagy név dísznek (a nagy nevek a legtöbbször nem napi munkáznak – ld. Sandra Bullock a George Lopez-ben vagy Ridley Scott a Numb3rs-ben), esetleg megint csak mutatóba, de az előbbieknél nagyobb gyakorlati beleszólással a sorozat pár főszereplője. (Akiket érdekel a folyamat az gyúrjon DVD-extrákra. Több sorozat is nagyszerű betekintést enged az írók kulisszái mögé a diszkeken.) (Persze van olyan elnevezés is, hogy producer, line producer, supervising prducer, associate producer, etc, de most a részletekbe nem megyek bele, hiszen a rövidség ígéretét már így sem tudtam tartani.)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz