login |

A szerializált dráma drámája

2006. 07. 25. 19:06 - Írta: winnie

6 hozzászólás | kategória: elmélkedés

Folyamatosan zajlanak az országos tévék két napos sajtótájékoztatói és prezentációi, melyekről az amerikai netes újságírás krémje kimerítő pontossággal, percről-percre beszámol – hát, mit ne mondjak. Sokat nem adnék (vagy inkább adnák), ha egy ilyen pressz-dzsemborin én is ott kajálhatnám a szendvicseket. Nem lehet rossz.

Érdekes, de közel sem meglepő módon az egyik központi téma az, amely mostanában engem is, humant is foglalkoztatott – s mellyel a CBS után a FOX is előrukkolt. Ez pedig, korcs módon nevezzük így, a szerializált dráma. A műfaj, annak ellenére, hogy eddig is elvétve jelen volt, mostanában nyert csak létjogosultságot, mely hovatovább egyszerű jelenlétből igazi divattá, sőt a televíziózás húzóműfajává nemesedett. Elég csak a Lost-ra (ezzel szokás példálózni) és követőire gondolni, a Prison Break-re, az Invasion-re vagy a Surface-re.

Sajátossága ugyanis a műfajnak, hogy a sztori nem feltélenül bomlik le erőteljesen epizodikus egységekre, inkább több szál hömpölyög úttalan utakon, sok részen keresztül – miközben a néző erősen addikt lesz és úgy élvezi a történetet. Divatműfaj ide, addiktság oda – hiába készülnek (a mostani idény alapján ez ki is jelenthető) futószalagon a szerializált drámák, felmerülhet a kérdés, hogy vajon milyen hosszú életű lesz a műfaj virágzása?

Ugyanis azt tudjuk, hogy az új sorozatok minimum fele mindig belefut a késbe (értsd: jön a cancel-manó) – ami nem mindig zavar minket, de egy szerializált drámánál baromira lelombozhatja az embert, legyen szó 5-6 rész utáni lelövésről (Reunion) vagy pedig nyitott kérdésekkel teli évadfinálé (Surface, Invasion) utáni kaszáról. És az ilyen cancel-öknek, befejezetlen történeteknek (annak ellenére, hogy egy sorozatról pár adás után sejthető a sorsa, a nézettség alapján) hosszú-, sőt középtávon az lesz a hatása, hogy a nézől elfordulnak a műfajtól, vagy neadjisten a csatornától, ami persze törvényszerűen lassú elhalásba is fogja taszítani a műfajt és ezt senki nem szeretné, csak a konzervatív, oldszkúl tábort erősítő régi sorozatmotorosok.

Szóval a kérdés, melyet a FOX nagyfőnöke Peter Liguori is feszegetett, ez volt. Persze válaszolt is magának, miszerint a Reunion-nal kapcsolatban ők is rájöttek, hogy kell lennie valami módszernek, mellyel a nézők szájízét megédesítendő, valahogy befejezzék a lelőtt sorozatokat (a készítők nem láttak rá lehetőséget…). Alternatívaként felvetette az internetet (feltáró interjú? filmecske?), valamint azt, hogy eleve úgy terveznek az ilyen sorozatok készítőivel, hogy egy hamar-cancel után egy összerittyentett befejezésre mindig legyen meg a vészforgatókönyv, ami, ha nem is okoz teljes elégedettséget, de mégis csökkenti a néző hőbörgését egy-egy sorozat lelövése után.

Nem tudom, a kérdés érdekes, a (nevezzük így) műfaj népszerűsége egyre jobban nő és a megoldási lehetősége száma is végtelen. Mindenesetre nagyon kíváncsi leszek, hogy mi lesz a reakció arra, ha a Lost-ot egyszer csak félbehagyják a történet közepén – és az is érdekelne, hogy az egyszeri magyar ember, aki figyelte a Rejtélyek városát és nem tájékozott a cancel-témában, mit fog szólni, ha megtudja (ha megtudja valaha…), hogy több részt nem fog látni a sorozatából. Ej, a régi szép idők, amikor még csak kivénhedt sorozatok voltak idehaza. Akkor nem kellett aggódni, hogy valami hirtelen véget ér, hiszen mindent lehetett tudni előre…:)

6 hozzászólás Ne habozz!

bongra - 2006. 07. 26. 13:59

ez a “szerializált dráma” elmélet helytelen. nem mostanában bukkant fel a műfaj, nem is tudom miről beszéltek amikor pl. a 1994-es kezdésű Vészhelyzet is többszálas, évadokon átívelő történetekkel operál. meg csomó egyéb sorozat. bár kétségkívül elég újszerűek a Lost Prison meg egyéb sorozatok, azért a spanyol viaszt nem ők találták fel.

winnie - 2006. 07. 26. 14:33

egyrészt a “műfaj” nem 10, hanem passz, mondjuk 40 évvel nyúlik vissza (lost in space, gilligans island, star trek, kolchak, dallas, bármire rá lehet húzni, az összes tinidrámára, bármire, ami szappanjellegű), hisz szinte minden sorozatban van ilyesmi, másrészt írtam, hogy csak most lett tömeges, harmadrészt meg a vészhelyzet sok, kisebb szállal operál, egyiknek sincs köze komplexitásban a mostani divathoz. (hiába lényeg az elnökválasztás a west wingben, mégsem sorolná senki sem ide, hiszen sem a WW, sem az ER végén nem lappang olyan kérdés, aminek meg nem válaszolása koppantja a nézőt. (csak hasalok: összejön-e carter abby-val? lenyilatkozzák, hogy igen és kalap. a lost esetében nem feltétlenül csak eldöntendő kérdéseket lehet feltenni.) negyedrészt pedig a kreált műfaj úgy lett kreálva, hogy a vészhelyzet ne férjen bele:)

most hirtelen, ami eszembe jut a nagy tévéken:

2004: lost, dh, point pleasant,
2005: invasion, surface, threshold, prison break, reunion
2006: kidnapped, traveler, runaway, vanished, jericho, heroes, day break, the nine, six degrees(?)

remélem látszik a tendencia.

bongra - 2006. 07. 27. 13:25

akkor bocs valamit benéztem:) peace

sankovari - 2014. 10. 07. 00:07

Le tudnád írni 2006 óta milyen sorozatok jöttek, amik elsősorban rendes lezárást kaptak? Köszönönm

winnie - 2014. 10. 07. 04:53

sok sorozat kapott lezárást, érdemes kritikákra keresgélni, de… jobb egy gyenge, de lezárással rendelkező sorozat, mint egy zseniális, ám lezárás nélküli?

sankovari - 2014. 11. 25. 20:10

Én olyan sorozatokat gondoltam, mint a 24! A lényeg, szerializált dráma, tehát, hogy egy nagy dologra épül a szori! Az mellékes, hogy egy vagy több évad…Tudnál ilyen sorozatokat írni? (mint elmúlt szezonan a Crisis) Engem ez a téma érdekel nagyon…
Köszönöm előre is!

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz