login |

Jó sorozat – jó író, rossz sorozat – rossz író?

2010. 07. 23. 16:22 - Írta: winnie

15 hozzászólás | kategória: elmélkedés, insider

Sorry, csak magamban elmélkedem, mert eszembe jutott, hogy mennyire fura szakma a tévésorozat írói. Írtam anno, hogy például a Fringe egyik írója a Gossip Girl-ből jön, a másik meg a Without a Trace-ből és cseppet meglepődtem, hogy utána a homlokomra csapjak, hogy ebben nincs semmi meglepő, sőt.

Aki író, nyilván tud krimit, tinisorozatot és scifit is írni, ha kell (max beletanul) és épp ezért furcsa olvasni/belegondolni abba, hogy a rossz sorozatokat (egyéni megítélés, nyilván) sokszor az írókra fogják, hogy ők a rosszak. A jókat, meg nyilvánvalóan a jó írókkal (vagy showrunner-rel) magyarázzák, holott “szegény” írók marhára bele vannak szorítva a sorozatkészítő által a pilot-ban megalkotott keretek közé.

Mostanság ugye a közvélemény például abszolút elismeri a Lost-showrunner-ök, Damon Lindelof és Carlton Cuse teljesítményét, akik viszont közel sem kaptak ilyen hozsannákat, amikor előbbi a Crossing Jordan stábírója volt (készítő: Tim Kring, kicsi a világ), utóbbi pedig a Nash Bridges-t írta, sőt készítette. Naná, hogy nem, hiszen azok más sorozatok voltak. Akkor még nem tudtak ennyit? Vagy csak a sorozatadta keretek fogták le őket? (Épp így fura belegondolni, hogy az a Carol Mendelsohn, aki most a CSI főnökasszonya, a 90-es években a Melrose Place második felének a showrunner-je volt. Jé. Nyilván hosszan folytathatnám.)

Persze van valami, ami állandó, sokszor emlegettem, hogy a Happy Town-t a hírhedt October Road készítői csinálják, akik tavaly a Life on Mars-t is elszúrták – amellett, hogy J.J. Abrams tőlük kapja a Mission Impossible IV szkriptjét, pár napja egy évre leszerződtek a Warner-rel, hogy további sorozatokat tervezzenek. Persze ők készítők, egy személyben felelősek a “termékért.Rajtuk bőven el lehet verni akármit, más kérdés, hogy nem sok író tudott 3-4 év alatt 3 sorozatot is képernyőre vinni.

De mi van vajon azzal az íróval, aki 3 évig valami szégyentelenül rossz és/vagy picsogogós sorozat kreatív gárdájában van benne, majd utána az egyik legnépszerűbb fanfavorit sorozat elismert írója lesz? Megtanult hirtelen írni? Vagy mindig is tudott, csak alkalmazkodott?

15 hozzászólás Ne habozz!

Dark Wolf - 2010. 07. 23. 16:35

Az amerikai Life on Mars egyáltalán nem volt rossz, bár megértem, hogy szeretnéd beleilleszteni a “ezek a készítők csak szart tudnak csinálni” mintába.

Skate - 2010. 07. 23. 16:42

Happy Town írói, akik az Alias 3. évad közepétől bebizonyították. Nem képesek rendes rejtélyt írni, mert az attrakciójuk csak rontott a sorozaton. Nélkülük biztosan remek 2 évad helyett 5-öt vagy többet emlegetnénk.

FeGa - 2010. 07. 23. 17:01

Az October Road szerintem egyáltalán nem volt rossz sorozat :P szóval nem túl egzakt dolog ezt megítélni szerintem. Meg egyébként a Gossip Girl az picsogós sorozat vagy nem arra gondoltál az utolsó mondatban? Mert attól, hogy (szerintem) elszúrták a finálét, az évad teljesen rendben volt GG szinten.
A másik, hol lehete megnézni, hogy melyik sorozatot kik írják és ki a showrunner? imdb erre nem jó :/

winnie - 2010. 07. 23. 17:29

az october roadot human is nézte, azért is írom, hogy hírhedt, mert legendásan hánytak tőle a kritikusok.

a showrunneröket anno elkezdtem írni, van egy listám, de a legegyszerűbb a stáblistán.

neoprimitiv - 2010. 07. 23. 17:40

FeGa: A TV.com-on az egyes sorozatok minden epizódjánál fel van tüntetve az adott epizód stáblistája, ki volt a rendező, ki volt a vezető író, kik voltak a producerek. A showrunner ilyen néven általában nincs kiemelve, de ezt szerintem a “sorozat+showrunner”-rel ki is lehet guglizni.

cat - 2010. 07. 23. 17:54

Szerintem íróknál többségénél is megvan, hogy kinek melyik stílus az erőssége, és lehet, h éppen drámában jobb mint szitkomban, vagy fordítva. Aztán ott van még az is, hogy kérdés, amit az illető megírt abből mi lett, mire átment az összes szűrőn és adásba került a rész. De amúgy azt gondolom, tényleg vannak jobb és rosszabb írók, nem csak az esetleges remek/bárgyú párbeszédek vagy a cselekmény miatt, hanem mert az íróknak összességében nagy szerepük van a karakterformázásban-fejlődésben. Így elsőre a Trauma ugrott be, mint példa a szörnyű dialógokokra és az irritáló karakterekre, egy csomagban. Sztem ez jelentős részben az írók sara volt…

Hunnenkoenig - 2010. 07. 23. 18:00

Hat szerintem aki odaig eljut, hogy Hollywoodban irhat, az mar nagyon rossz nem lehet.

Az irokat biztos sokminden megszoritja a kreativitisban. Föleg a penz es a studio/showrunner.

Persze szerintem itt is vannak különbsegek. Ha könyvirokkal szemleltethetem, akkor van ugya nekünk Vavyan Fable-ünk, meg Lörinz L. Lászlónk, akik sikerkönyveket irnak / irtak, de ha az ember elolvas tölük 5 könyvet, az összes többit ismeri.

Nekik egy séma bejött es azt hasznaljak orrba szajba. Mast valoszinüleg nem is nagyon tudnanak irni. Igaz Lörinc L. Laszlo irt egy “gyemantpiramist” es egy “Kö fiai”-t, amikböl az elsö nem rossz, a masodiknak meg az ötlete alapbol jo lenne, csak szarul van megirva.

De ott van Rejtö. Minden könyve ugynabban a körnbyezetben jatszodik es a karakterei is mindig hasonloak, de megis tudott annyira valtozatos lenni, hogy minden egyes könyve egy gyöngyszem.

Valahova ide sorolhato pl Stephen King is, bar szerintem az ö könyvei is egyre rosszabbak es repetitivek.

A lenyeg, amit mondani akartam, hogy akrmilyen jo iro valaki, neki is meg kell talalni a stilusat, hogy virithasson. A “majd megtanulok sci-fit irni” hozzaallas szerintem eleg szar, mert ha semmi köze a sci-fihez, akkor megtanulni sem tudja, illetve talan igen, de hogy nem szivböl fog jönni es ezert egy halom gány lesz az is biztos. Lasd SGU iroi.

Qmy - 2010. 07. 23. 18:04

neoprimitív: Sajnos nincs meg minden info az általad említett oldalon. Utána akartam nézni, hogy ki követte el a Futurama 6/5-öt, mert valami szánalmasan gyenge volt. Az összes többi részen szétröhögtem magam, de ez most nagyon kilógott.

Skate - 2010. 07. 23. 18:08

qmy: Folyamatosan bővitik az anyagot, mivel több ezer sorozatot frissítenek, valamelyiknél csak 2-3 hónap után szokott a stáblista felkerülni.

Qmy - 2010. 07. 23. 18:31

Skate: Aham. Köszi.

horathius - 2010. 07. 23. 22:58

mindenkinek megvan az erőssége. Például nem véletlen hogy Christopher Nolan nem vígjátékokat rendez és ír. persze ott ő irányít mindent, a sorozatosok kezét megköti erősen a pilot. ha nemigazán fekszik nekik a téma évadok kellenek, hogy kicsit átformálják, és hogy belejöjjenek. meg ugye persze ottvan a stáb meg a nézők nyomása is. egyik ezt akarja a másik meg azt. pl a heroesban milyen jók voltak az első évadok, aztán ezt meg azt nem lehet kinyírni mert szeretik a nézők. spartacusban pl az interjú alapján kiderült hogy milyen jó a csapat. mernek olyanokat lépni amire nem számít az ember, szerintem ez a legfontosabb. függ a rendezőtől is a dolog, mert egy jó forgatókönyvet is el tud szúrni valamennyire.

lényeg hogy szerintem aki először nemnagyon írt jót, az meg is tanul írni, és alkalmazkodik is. azok az igazi “mesterek” akik viszonylag sikeresen alkalmazkodnak és így is sikerül élvezhetőt alkotniuk.

Nick - 2010. 07. 24. 01:16

Hat az en tapasztalatom szerint tenyleg az van, hogy van aki egyes mufajokba/sorozatokba bele tud razodni, masokba meg nem. Es van aki elobb-utobb belejon, es jobb epizodokat ir, meg van aki sorozatban rossz epizodokat ad ki a keze alol, (most biztos fel leszek koncolva, de pl a Doctor Whoban RTD legtobb epizodja tokugyanazokat a hibakat/sablonokat tartalmazta). De attol is fugg, hogy milyen a kornyezet, hogy mennyire szol bele a showrunner, a writer’s room, meg mindenki mas. Elvegre van akinek az fekszik, ha nem szolnak bele nagyon a munkajaba, meg akinek az, ha tizenoten egyszerre szerkesztgetnek egy vazlatot es neki leginkabb csak dialogusokat kell irnia.
Amugy reszemrol a sorozat altalanos minoseget leginkabb a showrunnerre fogom, elvegre o dont a fo iranyvonalakban, tortenesekben, o szerkesztget bele a kollegak szkriptjeibe, meg minden, szoval rajta mulik. A mezei staff writerek felelossege max a sajat nevuk alatt jegyzett epizodokra terjed ki. De a legjobbak az ilyen Aaron Sorkin/Steven Moffat tipusu emberek akik szeretnek mindent kezben tartani es az osszes epizodot sajat maguk irni, mert akkor nem kell gondolkozni, kin mulik. Meg is latszott a West Wingben csunyan mikor Sorkin lelepett. :P

Imdb-n tokre utana lehet nezni az iroknak. Meg wikipedian is. A Futurama 6×05-ot meg Maiya Williams irta, akinek ez az elso jegyzett Futurama-epizodja, tapasztalatlan a szentem.

Alfie - 2010. 07. 24. 01:57

Itt azért megemlíteném az egyik legfigyelemreméltó alkotót Ryan Murphyt, akinél köztudott volt, hogy a Nip/Tuck-nál már a 3. évad forgatásánál gondok voltak olyannyira, hogy majdnem ott is hagyta (Hogy ki legyen a késes, ez lehetett a nézeteltérés) és a végére odáig fajult, hogy lényegében csak a nevét adta hozzá a sorozathoz, amit másnak sikerült is ízekre szedni. Viszont!!! belevágott a Glee-be és most tessék..egyre kevésbé van rá esély, hogy ezek után elfelejtik a nevét.:)

castro - 2010. 07. 24. 07:15

David E Kelley is beletartozhat ebbe a kategóriába. Általában zsniális, néha becsúszik egy-egy gikszer (Scoops, Brotherhood of Poland, Wedding Bells), de összességében hozza önmagát, még akkor is, ha éppen nem ügyvédes sorozatot ír (Chicago Hope, Boston Public). Persze a tárgyalóteremben van otthon igazán. Nagy kontrasztot ad, amikor a 3-4. évad környékén átadja a stafétabotot más íróknak, így érezhető lesz a színvonal csökkenése (Chicago Hope, Ally McBeal esetében).

friendsfan - 2010. 07. 24. 19:00

Ez egy érdekes kérdés tetszik, hogy rábukkantam. De én azon a véleményen vagyok, hogy egy film vagy sorozat készítése csapat munka. Annyira összetett az egész, annyi emberen múlik (író, rendező, producer, operatőr, vágó, színész, díszletes stb-stb.), hogy csak egységes, jó csapatmunkával lehet valami elérni. Azaz hiába van egy marha jó szkripted, jó íród, ha valamelyik (akár több) fogaskerék nincs a helyén, nem illik oda. Ugyanez fordítva, egy gyengébb szkriptet is feldobhat a többi tényező. Ezért jöhet ki több helyen, hogy valakinek máshol jobban megy, vagy akár más műfajban. Attól nem lesz rosszabb vagy jobb író. Egyébként is szubjektív, úgy lehetne igazán megítélni, ha a natúr könyvet olvasnánk. Márpedig ha elolvasom nem nézem meg utána a sorozatot. Ha pedig megnéztem inkább már mást olvasok, vagy ha el is olvasom nyilván befolyásol, amit láttam.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz