login |

Tűzvonalban: vége a 4. évadnak

2010. 11. 01. 16:23 - Írta: Bruzsy

25 hozzászólás | kategória: kritika,

Akkor ennyi volt? Fonyódi Tibor már elbúcsúzott és adott néhány választ pár égető kérdésre, és bár megerősítés még nem történt, valószínűleg ezzel ért véget az a széria, ami megmutatta, hogy itthon is van jövője a sorozatgyártásnak – ha még nem is világszínvonalon, de mindenképp megközelítve azt. És ez nem szemellenző, később kifejtem bővebben, hogy miért is, de most beszéljünk inkább a negyedik évadról.

tv01

Ha egy szóban össze akarnám foglalni, miért tűnt teljesen másnak, újszerűbbnek a negyedik évad, egy dolog jut eszembe: teljesen eltűnt a hétköznapi rendőri élet, és ennek a hiánya érzékeltette a feszesebb történetvezetést és a rövidebb, összefonódó sztoriszálak is ennek voltak köszönhetők. Ez a feszesség pedig egy percre se engedte, hogy unatkozzunk, másfelé nézzünk. Spoilerekkel folytatom a tovább után.

Ahogy már említettem, az évad négy kis sztoriból volt összefűzve, az első és utolsó foglalta keretbe az egészet. A sok apró ötlet összefűzése jó dolognak bizonyult, hiszen sikerült kiszűrni a harmadik évad második felére jellemző hibát, amikor is húzni kellett a kevés alapanyagot biztosító történetet. Az első blokkról már írtam az évad elején, most lássuk a többit. A másodikat éreztem a leggyengébbnek, nem feltétlenül a természetfeletti aspektus miatt, hanem mert ez kapcsolódott legkevésbé a főszálhoz, és csak a karakterek megalapozása volt a legfőbb célja.

tv06

Maric megvédése is hozott izgalmakat, nagyon bírtam a Gáspár Sándor játszotta Stenonis figuráját, de az igazi csemege az utolsó 3-4, Rózsahegyi doktorra épülő rész lett, részben a kényes téma miatt (azért még így se sikerült túlságosan merésznek lenniük), részben pedig a feloldás, az utolsó rész miatt, ami sikeresen megmagyarázott mindent.

Úgy-ahogy. Nekem kicsit erőltetettnek érződött Kolonics, mint a Nagy Magyar Keresztapa, nem feltétlenül a múltja miatt, hanem mert túl egyszerűnek tűnik a megoldás. Nem jutott elég idő a kibontásra, a hátterének a kimunkálására, egyszerűen csak a Mike családja elleni támadást sikerült rábizonyítani – bár ennek a motivációja se volt teljesen tiszta. Aztán az eltűnése is túl gyorsan ment, és ugyan amíg nincs test, nincs halott, a karakterek túl könnyen beleegyeztek abba a megoldásba, hogy a nyugalmazott rendőrtábornok “vadászbaleset áldozata lett”. Aminek aztán meg is lett az eredménye az utolsó jelenetben, ami akár cliffhanger, akár sorozatzárás, mindenképp tökösre sikeredett. Maffiózók szinten pofátlan, de iszonyatosan tökös.

tv03

A történetre tehát egy kicsit se lehetett panasz, még akkor se, ha néha kicsit kapkodóra, sete-suta lett a váltás a szálak között. A karakterekre annál inkább. Laci az egész évadban a semmiben lebegett, Kálmán bá’ egyszerűen el lett tüntetve, amint elfogyott a rá kirótt szerep, Kriszta mintha ott se lett volna és Otyó is csak a csúnyán néző géppisztolyhős és a vétkét jóvátenni akaró hősszerelmes karakterét váltogatta 12 részen keresztül. Ennek ellenére azért mindenkinek voltak jó pillanatai, olyanok, amit élvezet volt nézni.

tv05

Ehhez képest Stohl András kiírása kimondottan jól meg lett oldva, nagyon jó alapot és új szálat szolgáltatott rejtélyes eltűnése. Még akkor is igaz ez, ha néhol érződött, hogy nagyon nem akarták megtenni – Mike egyes jelenetei szinte egy az egyben Bordásra lettek írva. Ez persze messze nem az írói oldal hibája, csak sajnos mégis rontotta az összképet és ezáltal Hajdú százados nem tudott rendesen kiforrni, átalakulni mellékszereplőből főhőssé.

Két dologra azonban nem lehetett panasz, a színészi játékra és a humorra. Előbbi az inkább meglepő, hiszen azok a karakterek, akik eddig nem voltak a szívem csücskei, főleg az egysíkú színészi játékuk miatt kerültek nálam mellőzésre, most viszont a végére abszolút mindenkivel megbarátkoztam. A humorszint pedig néha teljesen kitört a védjeggyé vált egysorosokból, és olyan jeleneteket szállítottak nekünk, mint a Kárász Zénó vendégszereplésével feldobott részeges jelenet, aminél konkrétan a hasamat fogtam a nevetéstől, vagy Johnny kiszólása az amatőr kommandósokról, ami konkrétan a nézőknek, nekünk szólt. De ide tartozhat az is, amikor Yoshi és társa vallatott egy ismeretlen pasast az egyik rész cold openjében: a párbeszéd konkrétan a legjobb tarantinói pillanatokat juttatta eszembe.

tv04

A többi dologra se lehetett igazán panasz, és a vágót se említettem volna meg, ha nincs az utolsó rész: könyörgöm, mielőtt adásba engedünk egy epizódot, nem kéne megnézni, hogy ne maradjon benne egy képkockányi MAIN TITLE felirat, hogy ide kell betenni a főcímet? Tipikus nemtörődöm és amatőr munka, olyan, ami miatt jogosan idegenkednek sokan a magyar produkcióktól. Összességében tehát elégedett voltam a negyedik évaddal, remek szórakozást nyújtott hétről hétre.

A végére még egy dologról szeretnék írni, ez pedig a Tűzvonalban öröksége. A valószínű kasza előtt ez időszerű. Az biztos, hogy ez lett az a sorozat, ami kitaposta az utat a modern, minőségi magyar sorozatgyártás előtt, amit mindenképp támogatni és ösztönözni kéne. Hiszen látjuk van rá lehetőség, a hibákból tanulnak a készítők is, folyamatosan fejlődnének, és a magyar közönség is hozzászokna. Az előítéletek csak így múlhatnak el, amíg a Tűzvonalban-hoz hasonló sorozatokat láthatunk.

Azt hiszem nem maradt más hátra, mint megköszönni a készítőknek az elmúlt 4 évadot, reméljük nem most találkoztunk velük utoljára a tévében. Ha pedig folytatásra kerül a sor, alig várjuk.

25 hozzászólás Ne habozz!

Zirowe - 2010. 11. 01. 16:47

Szerintem pedig ez lett legrosszabb évad a 4 közül!
Nyáron kezdtem el darálni az első három évadot, hogy a vége pont egybe érjen a premierrel, végig hd-ben néztem Dunán minden péntek este, és hatalmasat csalódtam!

Fonyódi ugyebár ígérte, hogy Bordás ötletesen lesz kiírva, és a hiányát észre se fogjuk venni..
Hát persze.
Ehelyett kb összeomlott az egész sorozat, és teljesen értelmetlen, összekuszált vmi lett!
Annyira látszott, hogy most az írók nem tudnak mihez kezdeni a kialakult helyzettel, illetve nem tudják átvinni a szálakat az új felállásra.

Az, hogy Altert “műkeménycsávóra” alakították át, aki fapofával tolja az oltásokat és a keménykedéseket, az elején még vicces is volt, de a végén már nagyon idegesítő is, ugyanúgy, mint Mike nagy átváltoztatása főszereplővé/ügyeletes keménygyerekké (legnevetségesebb rész, amikor az őrs támadás alatt van, mindenki tökig felfegyverezve+golyóálló, srác meg még akkor sem vette le a napszemcsijét a fejéről, hanem azzal fogta hátra a haját, mert így laza.. Ja, amíg el nem kezdenek lövöldözni).

Amit nagyon nagy hibának tartok, hogy kiírták Pindroch karakterét (akit általában utálok, de a szerepében a 3. évadban kiváló volt, és hozta a tényleg hihető nbh-s karaktert, nem úgy mint Alter), róla teljesen el tudtam volna képzelni, hogy átveszi a KMCS vezetését.

A fő történetszálak meg siralmasak voltak.. Behozták a nagy “mágus-hipnotizőr” szálak, hogy majd magától megoldódjon hip-hop..
Behozták Malicsot, szintén értelmetlenül.. Felbukkant Rózsahegyi, oka, mondjuk az ő karaktere jó pont volt, meg felüdítő volt újra látni a familía kft-s arcot :), de aztán a végső feloldás, hogy a nagy fő ellenség Kolonics..
Áááá..
Vertem a fejem a falba!

A készítők akkora nagy fordulatnak szánták, szerintem meg szánalmas volt, kb az eddigi 3 évad értelmetlenné vált.

Az apró “újításokról” nem is beszélek, amik teljesen sorozatidegenek voltak, de az új adóval jöttek (a tájképes vágóképek, hogy kb a duna tv lett a nemzeti tv és mindig arra hivatkoznak, hogy teletömték az őrsöt lcd tv-kel, amik kb a hátsó udvart mutatták végig, tök értelmetlenül, és persze nincs pénz semmire, stb..)

Arról nem is beszélek, hogy kb két percenként vki sírt Bordás hiánya miatt (azért az ígért 5-6 részes szerepléséből se lett nagyon semmi, hopp, eltűnt..)..

Kálmánt minek kellett így összeomlasztani.. Laci alig szerepelt, Otyó nyomorékból kommandós lett..

Á, nem is pazarlom itt a szót.

Számomra a Tűzvonalban a 3. évaddal ért véget, és a IV./D I. évad meg se történt!

Nofruré - 2010. 11. 01. 16:56

Vége a 4. évadnak? Hála Istennek!!!

Robi - 2010. 11. 01. 17:50

Nekem sem jött be az évad, néha kicsit össze-visszának tűnt az egész.

symor - 2010. 11. 01. 17:58

Elég zamatosan és hosszan kifejtettem mit gondolok erről a sorozatról a félhivatalos kasza hírére. Tovább nem is ragoznám.

Összefoglalólag annyit, hogy ami rosszul van kivitelezve azt akkor sem kell szeretni, ha az egyedülállóként van jelen a magyar kínálatban, és mentséget sem érdemel, amennyiben csupán ennyit képesek ilyen-olyan indokkal nyújtani.

Zirowe - 2010. 11. 01. 18:02

Főleg figyelembe véve, hogy állítólagosan mennyibe került (aztán ki tudja, hogy mennyibe is került valóban, figyelembe véve a duna tv korábbi sorozat botrányait), mert biztos nem költöttek rá annyi pénzt, mint amennyit mondtak.

Ja, az lemaradt az elsőből, hogy Stenonis figurája is jó volt :)

Itsuki - 2010. 11. 01. 18:13

és én a zenét kiemelném. tragédia volt az összes aláfestő zene…

bokesz - 2010. 11. 01. 18:15

korrekt cikk, csak egyet tudok érteni a benne foglaltakkal…

jaku - 2010. 11. 01. 18:17

En nagy rajongoja vagyok a sorozatnak, de hianyzott, az ami az elso 3 evadban.

Hozzateszem, azert tetszett a negyedik evad, orulok, hogy lezartak a sorozatot. Bar szerintem kis fantaziaval lehetett volna ez egybefuggo es akkor lett volna idejuk kidolgozni rendesen a rozsavolgyi fele osszeeskuvest. Jol kidolgozva, azert uthetett volna a Kolonics leleplezese.

blade78 - 2010. 11. 01. 18:44

Mai napig azon röhögök hogy jön az NBH Audi A8-l. :D

Mr. Moody - 2010. 11. 01. 19:02

Egyetértek symor-ral, ami nem jó az attól nem lesz jobb, hogy “de egyedül van a piacon”

Nem tapos ki semmit ez a sorozat, pláne nem a magyar sorozatkészítést. Minden olyan benne amiért nem szeretjük a magyar sorozatokat. Nincs ezzel gond. Nem tudunk és nem vagyunk rá képesek. Ahogy a bolgárok, románok, szlovénok stb országok sem.

Megbecsüljük a Szomszédokat, Életképeket (JR meg BK hagyjuk) és slussz. Olyan terepre nem megyünk amit nem ismerünk.

Unahav - 2010. 11. 01. 19:23

“-Ügyvédet akarok!
– Kurvát tudok hozni, Dezső a neve, pont te vagy az esete!”

Ilyen és ehez hasonló jó beszólások tetszettek nagyon, tudom, nem túl erősek, de magyar sorozattól? Ott ez már a top kategória :).

A színészi játék sajnos sok helyen kiütött, de az akciók megformálása is, nem volt annyira látványos, vagy épp hiteles.

Nekem összességében nagyon bejött a váltás, Stohl távozását bántam, de Mike szerintem tökéletes váltás volt és nagyon fogom bánni, hogy pont most lett vége és pont a Duna TV hülye döntései miatt :(. Persze a remény hal meg utoljára, nálunk nem nehéz összerántani évek múltán is egy szereplő gárdát, mert nálunk nincs nagy sorozat termés, így simán lehet még folytatás, csak ne a Duna Tv-n, mert sok jót nem tudnék jósolni neki.

Csak egy kérdés: Mike (sajnos hirtelen nem tudom az igazi nevét :) ) nem hasonlít David Boreanazra? akárhányszor ránézek az a színész jut az eszembe!

flimo - 2010. 11. 01. 20:05

Én örültem Stohl távozásának, nekem valahogy végig mesterkéltnek tűnt a szerepben, és hát az előéletét se tudtam sose megbocsátani neki. A sztorit tényleg túlcsavarták, és a Kolonicsos fordulat se tetszett, nekem végig ő volt a kedvenc karakterem. Azért egy ötödik évadot elnéznék, amiben Kolonics visszavág, esetleg egy hatodikat, melyben a Jedi, izé Bordás visszatér.

Wolverine - 2010. 11. 01. 20:24

Zirowe, Ilcsik százados azért tűnt el, mert Pindroch Csaba nem ért rá a sorozatban szerepelni.

Zirowe - 2010. 11. 01. 20:42

Wolverine: jó, de akkor is kár érte, én jobban bírtam, mint amivé most vált Alter.
Meg az az erőltetett ladás “poénáradat”..
Az elején még vicces volt, de aztán már nem.

Ja, meg gondolom az a kis egérke, akit Alter meghúzott a fedett lakásban (ami annyira fedett volt, hogy kb mindenki tudta hol van és nagyobb forgalma volt, mint egy átjárónak) a Szivar akart lenni.
Nem tudom ki volt az a lány, akire lecserélték, de annál tehetségtelenebb embert is ritkán láttam!
Kíváncsi lennék kinek volt a rokona/szeretője..:D

bokesz - 2010. 11. 01. 21:30

Zirowe:

Ebben a Szivar dologban egyet értek teljesen, engem a hideg kirázott a csajtól, annyira balfasz volt a “játéka”…

kiskiraly - 2010. 11. 01. 21:57

Nem hiszem hogy a sorozat olyan mérföldkő lett volna a mai hazai modern televíziózásban (számítsuk 1990-től), mint anno a magyar filmeknél a Valami Amerika.
A Tűzvonalban egy olyan sorozat lett, amit nem olt le először az ember, csak másodjára. Csak hallgassátok a Fotelpatkányok elemzését a pilot után:
http://www.fotelpatkanyok.hu/(2. évad 3.rész)

Én a 2. évad után kaszáltam (ugye eredetileg eddig tervezték a sorozatot). Egészében felemás érzéseim voltak, úgyhogy nem is folytattam, ahogy láttam nem bántam meg.

kiskiraly - 2010. 11. 01. 21:58
menka - 2010. 11. 01. 23:08

Én Stohllal együtt kiszálltam a sorozatból, így a 4. évadhoz nem tudok hozzászólni. A csúcs egyértelműen a Demsa-féle szál és a 2. évad volt.
Fonyódi nagyon jó író, de a saját elmondása szerint többször átíratták vele az általa megálmodott forgatókönyvet anyagi/politikai/Stohl okokra hivatkozva. Az értelmetlenségek gyártás közben keletkeztek. Mint a Géniusz c. minisorozat utolsó 20 perce amit a vágó látott utoljára, és úgy döntött nincs rá szükség.
Mindegy, remélem nem adják fel, és tovább próbálkoznak, hátha egyszer sikerül egy épkézláb sorozatot összedobni Magyarországon is.

Kóczy - 2010. 11. 01. 23:33

Szerintem sem volt rossz ez az évad, viszont szerintem is a 2. Évad volt a legjobb.

bullseye - 2010. 11. 02. 03:11

zsizsikes egy évad vót ez. össze-vissza sztorikkal, szekták és hipnózis, amit sutty megoldódik, századszor is feltűnő akták, mindenki karaktert vált, néhányan többször is, a titkosszolgák egymás ellen játszanak, stb. stb.

Yoshi-t is túlhasználták piszkosul, és indoklás nélkül – de ő legalább jó volt. Ő vitte az egészet a hátán.
Még az utsó részben is, amikor Kriszta nyafizott, hogy lecseszték, pedig csak majdnem meghalt a védett személy… 2 mondattal szépítette az egész hülye jelenetsort.

Deckard - 2010. 11. 02. 09:49

Ez azon ritka esetek egyike, amikor az itt leírtaknak szinte egyetlen sorával sem értek egyet. Már a 3. szezon is a bűn rossz kategóriát karcolta, de ez a 4. még krimi paródiának is rossz volt. Ide-oda hányt karakterek, esetleges ötletszerű történések, kritikán aluli kivitelezésben, és erre még a pénzhiány sem mentség. Az utolsó mindent megmagyarázó pörköltes jelenetnél azt hittem leesek a székről. Egyszerűbb és olcsóbb lett volna, ha csak leültetik mondjuk Kolonicsot a kamerával szembe és amúgy nagy mesemondó módjára az egész szezont egyszerűen elmeséli, de mindezt még a szezon elején, ilyen módon megkímélve a nézőket attól a rengeteg kínos momentumtól, amit a készítők voltak bátrak elkövetni ebben a szezonban. A záró részben gyakorlatilag egyébként is ez történt. Kolonics minden olyan történést elmesélt, amit igazándiból látnink kellett volna. A technikai részletekről, pl. Piri egy csavarral kinyitja a bilincset (bazz) vagy minden idők legrehabosabb lövüldözését már ne is említsük. A szezon számomra egy szóban összefoglalható értékelése: szánalmas.

samedi - 2010. 11. 02. 20:10

hááát, majdnem rávettél, hogy nézzek még pár részt belőle, de azért mégsem :)
minőségitől azért nagyon odébb van ez a sorozat az első 3 évad alapján.
az igazán szőrnyű ebben az, hogy kis hazánkban nem is tudom hány szuperprodukció forog évente, tehát szakértelem, mint olyan, csak van már valamennyi, ami legalább egy sorozatban minőség lehet, csak hát ugye pénzt ekkora piacra nem lehet előteremteni, ami meg van, az mindenféle panamákon keresztűl, ilyen féligfőtt dolgok subálya alatt kicsorog a rendszerből…

zaxx - 2010. 11. 06. 16:09

Main Title… tényleg :D:D

Dark Wolf - 2010. 12. 30. 17:35

Hű, olvasom a kritikát, és folyamatosan szórom a wtf-okat. Tökös lezárás, nem lehetett panasz a történetre, az utolsó rész megmagyarázott mindent?! Még friss az élmény, de ez az évad valami olyan szinten volt borzalmas, pláne a magyarázatok fényében, hogy csillagokat látok. Nagy ködösítésekbe burkolt értelmetlen, erőltetett katyvasz. Katasztrófa.

Nando - 2015. 03. 11. 19:40

Udv Yoshi mellett a Mossad ugynokot alakito szineszt hogy hivjak ?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz