login |

Top Gear US – 1×01 – írta SquareWire

2010. 11. 28. 20:14 - Írta: vendegblogger

14 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

Egy tavalyi becslés szerint a Top Gear-birodalom értéke nagyjából 1,2 milliárd font körüli összegre tehető, így avanzsálva magát a BBC egyik legnagyobb kincsévé. Egyes becslések szerint hetente nagyjából 350 millió néző követi szemmel a sorozatot a világ minden tájáról. Jeremy Clarkson és Andrew “Andy” Wilman kétségtelenül jó munkát végeztek a 2001-es reboot óta, a műsor alapjában véve meghatározza az autós tematikájú műsorokat, mintegy sztenderdet beállítva azok között.

top-gear-us-cast-photo

Ez itt, kérem, kőkemény férfi-birodalom, egy játszótér a felnőtteknek, egy tükör, melyen keresztül a női nem ízelítőt kaphat arról, hogy mi jár egy férfi eszében (Mr. Wilman szerint nem sok). Három, minden kétséget kizáróan zseniálisan felépített karakter, gumifüst, keresztben csúszó Ferrarik, V8-as turmixgép, karácsonyi ajándék tippek, zongora általi halálra ítélt Morris Marinák, speciális kiadások és kolosszális büdzsé, ez a tuti siker receptje.

top-gear-02

A Top Gear-franchise biznisz nem újkeletű dolog, láthattunk példákat (Top Gear Australia, Russia), a legújabb leányuk pedig az amerikai verzió. Mielőtt belemennénk az első  rész elemzésébe, tekintsünk ki egy kicsit a startot megelőző  bonyodalmakba, ugyanis annak bemutatása nem ment éppen zökkenőmentesen. Utána pedig jöjjön az első rész kritikája. Klikk a továbbra.

Az első pilotot már 2005-ben leforgatta a Discovery Channel, ám azt a csatorna végül nem fogadta el. 2007-ben a BBC ismét az amerikai exportban gondolkodott, 2008. június 16.-án be is jelentette az NBC a Top Gear US-t, az akkori műsorvezetők Adam Carolla, Tanner Foust és Eric Stromer lettek volna. Le is forgatták a pilotot hamar, július 26-án, ami kifejezetten jó visszhangot lapott, de sajnos senki nem számolt Hasselhoff átkával: abban az időszakban futó új Knight Rider-sorozat ugyanis akkorát zakózott, hogy az NBC elvesztette az autós műsorokba vetett bizalmát.

Ennek ellenére, vagy éppen ezért az NBC engedélyt adott a BBC-nek, hogy az alakulófélben lévő sorozattal a nagyobb amerikai kábelcsatornáknál házaljon, amely végül nem járt sikerrel. Még maga Jay Leno – akit többször is felkértek a műsor házigazdájának – sem volt teljesen biztos abban, hogy élhető lehet-e egy amerikai változat (erről a Sunday Times-ban írt, közvetlen Clarkson bérelt helye mellett), s ennek oka igencsak egyszerű: a Top Gear az angol adófizetők pénzéből működik, közszolgálati csatornán adják le, míg az amerikai változatot kereskedelmi csatornáknak szánják. Míg előbbi halálos nyugalommal szólhat le nagy gyártókat, utóbbi ezt nem teheti, hiszen a hirdetők elpártolnának, így csökkenne a reklámbevétel. Ekkora kompromisszumot a show alapvető megváltoztatása nélkül senki nem tudott elfogadni, hiszen a Top Gear mindig is híres volt a szólásszabadságáról, az éles és csípős kritikáiról.

top-gear-01

Az amerikai trióról dióhéjban:

  • Adam Ferrara: színész és standup-előadó, alapvetően tehát – az autórajongó mivoltától eltekintve – nem rendelkezik autós múlttal (ebből a szempontból kicsit Hammondra hasonlít, hiszen Ő rádiós műsorvezető volt).
  • Tanner Foust: profi versenyző, drifter és kaszkadőr ( Bourne Ultimatum, Iron Man 2, The Fast and The Furious: Tokyo Drift , valamint az új Hazárd megye lordjai), de ugyanakkor diplomával rendelkezik molekuláris biológiából – valaki esetleg meg tudná mondani, hogy miért aludta Mark Wahlberg alakúra a fejét?)
  • Rutledge Wood: NASCAR-őrült riporter/újságíró, jelenleg a Speed Channel-nek (is) dolgozik.

Első blikkre minden ismerős, a nyitózene maradt tehát a jó öreg Jessica (The Allman Brothers Band), majd kis bevezetés után rögtön az akció közepén találjuk magunkat. A “Viper-teszt” nem volt túl szofisztikált, a kamerakezelésben még bőven van mit fejlődnie a stábnak, ennek ellenére élvezetes volt a helikopteres üldözés. A néhai El Toro légi bázis területén elhelyezkedő pálya viszont frankó: sokkal jobban hasonlít egy igazi versenypályára ellentétben az angol verzió 8-as elrendezésű eresztésével.

SIORPC (Star in a Reasonably Priced Car) nincsen, helyette van Big Star, Small Car, a konpeció ugyanaz: interjú egy meghívott sztárvendéggel, akinek egy mért kört kell megtennie a pályán, jelen esetben egy Suzuki SX4 Sportback kormánya mögött (made in Hungary?).  A sztárvendég Buzz Aldrin volt, még mindig jó fej az öreg, de sajnos nagyon elkapkodták az interjút. Könyörgöm, miért? Vagy legyen normálisan levezetve, vagy inkább ne is legyen, de ez így ebben a formában katasztrófa. Következő fogásként egy három felvonásos vegyes Lamborghini teszt következett, szép tájakon (na ebben nagyot ver az angolokra, az egészen biztos), nagyjából, de ismét kicsit felületesen mutatta be az olasz egzotikákat.

top-gear-03

Nagyon hiányzott a hírek rovat. Hiánya érthetetlen, hiszen ez az egyik legfontosabb karakterépítő műsorelem és egyben a legélvezetesebb is, még ha néha nehéz is megérteni a belterjes brit poénokat. Remélem, ez pótlásra kerül majd, mert anyag az lenne rá bőven, és igenis elvárnám, hogy azon keresztül néha be-beszólogassanak a briteknek is. A műsor hossza egyébként 44 perc, szemben az eredeti kerek 1 órás felállással, azt egyelőre nem tudni, hogy ez mennyire lesz állandó, de nagyon kéne az a 16 perc hozzá, ezt mindvégig nagyon érezni rajta (lásd: interjú).

Külön üdvözöltem, hogy nem próbálták meg egy az egyben Jeremy, Richard és James karakterét  átmenteni. Arra számítottam ugyanis, hogy az első két mondatból meg lehet majd mondani, hogy ki lesz az amerikai Clarkson és a többi, de szerencsére nem így történt. Persze volt egy kis csipkelődés, de azt is csak nagyon óvatosan, sokkal inkább felmérő jelleggel tették. A három műsorvezető karakterében van fantázia, de sok idő kell még, mire azok beérnek majd. A műsor készítői kihangsúlyozták, hogy a Top Gear US-ben fontos szerep fog jutni az autók ilyen-olyan módon történő átalakítása, mert ez “az amerikai autósok között sokkal népszerűbb jelenség, mint a brit autósok között”.  Erre remélhetőleg hamarosan láthatunk majd példákat, de nem Pimp My Ride-szerű borzalomra kell gondolni.

Summa summarum: Látszik az első  részen, hogy nem igazán mertek eltérni a kitaposott nyomvonaltól. Ez érthető, hiszen az bizonyítottan működik. Ha valaki az eredeti Top Gear-t keresi ebben a műsorban, hatalmasat fog csalódni. Jeremy Clarkson, Richard Hammond és James May nem csupán műsorvezetők, hanem tökéletes karakterek, akik legendásan jól tudnak összedolgozni, ennek fényében pedig majdnem mindegy, hogy kiket válogattak össze, soha nem fognak velük felérni, de ez soha nem is volt célja az amerikai verziónak. Utóbbi dolgot leszámítva a probléma az, hogy nem érződött Top Gear-nek, amit látni lehetett. Sima autós műsornak beillene, Top Gear-nek viszont egyelőre kevés. Mégis azt tanácsolnám azoknak, akik még maradnak nézni, hogy várjanak türelemmel pár rész (évad?) erejéig, mert ennek a koncepciónak meg kell érnie. Amikor pedig majd a dolgok összeállnak, egy hamisítatlan Top Gear-t fogunk kapni amerikai csomagolásban. Reméljük, hogy épségben meg fogja érni.

Részemről a kezdés 4/10 volt, de ne hamarkodjuk el, hagyjuk kiforrni a dolgot.

top-gear-us-logo

És egy apró spoiler a végére az 1. évadban várható sztárvendégekről, akit érdekel a névsor, jelölje ki a szöveget: Tim Allen, Ty Burrell, Tony Hawk, Bret Michaels, Dominic Monaghan, Kid Rock és Michelle Rodriguez.

14 hozzászólás Ne habozz!

Neton - 2010. 11. 28. 20:57

A Michelle-es epizódot majd megnézem, de maradok az angol változatnál. :D

vizcsap - 2010. 11. 28. 21:21

Azt azért tegyük hozzá, hogy az újrakezdés utáni TG első évada sztem vér gyenge volt, a második so-so, és úgy a harmadik/negyedik évadra találta meg az útját. De onnantól…:)

Voltak jó pillanatai ennek a pilotnak, még látszott, hogy a műsorvezetők se igazán tudták mit csinálnak. A Buzz Aldrin interjú szörnyű volt, nem tudott kérdezni a műsorvezető. Meg voltak még egyéb hibái, de remélhetőleg ezeket kinövi szépen lassan, ahogy a brit is tette.
Én még biztos maradok erre az évadra.

M76 - 2010. 11. 28. 21:37

Igen, az angol top gear se volt nagy szám az elején. De ez nem jelenti azt, hogy az us is kap 1-2 évadot hogy gatyába rázza magát. Én kb a helikopteres jelenet feléig bírtam az első részt onnantól már kezdett unalmas lenni.

Leginkább az volt a baj az első résszel, hogy óvatoskodtak, nem akartak eltérni se nagyon a sémától, de nem is merték 1:1-ben másolni, gondolom ezért lett átnevezve az interjus rész és ezért esett ki a news is.

Az a baj, hogy a műsorvezetők nem tudják jól előadni magukat, és trivalitásokat mondanak az autókról. És az autók, ez a másik probléma, nem elég különlegesek, 3 féle gallardo szép szép de lerágott csont az az autó, a lamborghini exkluzivitása sincs már meg benne.

Véleményem szerint akkor működne jól a műsor, ha a challengeekre gyúrnának rá, és modern és drága tömegtermékek helyett autókülönlegességeket szerepeltetnének amiből usában akad nem kevés.

anaqer - 2010. 11. 28. 21:37

az a Lambo “teszt” konkretan a vilag szegyene volt… lassunk egy vegsebesseget oszt’ csok, hat ennel sablonamerikaiabbra mar tervezve sem sikeredhetett volna.

oh well, amig ugysincs s16, kap meg eselyt.

moszi - 2010. 11. 28. 22:12

M76:

Csak 2 Gallardo volt, a harmadik, a szürke egy Murci volt. Kicsit más világ..
Plusz azért nem lerágott csontok.
Plusz ha a Lambo nem exkluzív, akkor mi?

Pilotról: szerintem a karaktereken fog múlni, mennyire lesz nézhető és itt látni pozitívumokat. Ferrara tudjuk, hogy jó komikus (Rescue Me), a versenyző fickó úgy tűnik érti a szakmai részt, a harmadik meg pont jó lesz cikizni.

Mélysége amerikai, ez tuti marad is sajnos.

Dr. Atom - 2010. 11. 28. 23:38

Az eredetiből átvettek minden egyes lényeges elemet – vannak stúdiós részek, vannak fasza autók, van Stig, van csapatás, gumifüstölés, vannak mért köridők, van egyszerű autóval küzdő híresember, stb.
Csakhogy attól, hogy egymás mellé rakod a somlói galuska összetevőit az asztalon, az még nem lesz somlói galuska. Valahogy az egész nem áll össze, irtózatosan sótlan, erőltetett. Szerintem nagyrészt a három bántóan semmilyen műsorvezető az oka. Emiatt a humor is hiányzik belőle, inkább az erőltetett, de izzadtságszagú vicceskedés a jó szó rá.

Az elején a szezon-beharangozó egészen megfogott, jól összerakták (mint a brit eredetiben), egészen TG-s érzésem lett tőle. De utána elég gyorsan jött a kiábrándulás.

Még nem adok neki egyértelmű kaszát, de nálam a pilot valahol 20 perc után totál unalomba fulladt.

A kérdés az, tudnak-e fejlődni, egyelőre nagyon kétesélyes a dolog.

Eddig 2,5/10

Flanker - 2010. 11. 29. 08:57

Ezt az SX4 változatot sajnos nem itthon gyártják. hanem Japánban vagy Indiában.

m76 - 2010. 11. 29. 10:08

Igen, láttam, hogy volt egy murcielago is, de nem akartam belemenni ennyire a részletekbe, pedig gondolhattam volna hogy lesz egy kötekedő aki pont ezt a nagyon lényeges dolgot fogja kiemelni.

És igen, a gallardo szerintem rohadtul nem exkluzív, nagy példányszámban gyártott vw konszern által megálmodott olcsón előellítható tömegtermék, hiába drága (bár a legolcsóbb lamborghini)

Nincs meg benne semmi abból az életérzésből ami a lamborghini, egy relatív kezes autó, amit celebek és divatmajmok vesznek nem pedig autóbuzik.

i - 2010. 11. 29. 17:43

Még egy kis OFF, elnézést.

1. Gallardoból 10ezer db készült 7 év alatt, ez nem tömegtermék.

2. Az Audi legjobb V10-es motorja van benne, amit egyébként Győrben gyártanak. A kocsi tele van előremutató technikával, anyagokkal (karbon, kerámia, etc.). NEM olcsó gyártani.

3. Nyilván nem jártál még egynek sem a közelében, így nem kapott el az életérzés.

Kicsit ON:
Az első részbe szerintem pont illettek. Aki látta a brit részeket, annak nincs benne újdonság, de aki nem, annak szórakoztató lehetett.

M76 - 2010. 11. 29. 18:38

Az audi motorja, köszönöm, ennyi elég is. Tudom, hogy divat azétr imádni meg egekig magasztalni valamit mert magyaroknak van köze hozzá. Ami fura mert ugyanakkor a szomszéd tehene is dögöljön meg hozzáállás is hungarikum

Ja diabló-ból 3000db sem készült 11 év alatt. Countach-ból 2000db 16 év alatt. Szóval tartom, hogy a gallardo tömeglamborghini. Nem kell személyes sértésnek venni ha neked tetszik az autó, én is elfogadnám nem erről van szó, hanem arról, hogy nem annyira exkluzív mint a lamborghini általában.

A lényeg a lényeg, hogy a le akarnak nyűgözni ne három jelenleg is kapható bárki által könnyedén beszerezhető lamborginit mutassanak, vagy ha már azokat mutatnak akkor valami új fényben vagy mondjanak valami újdonságot róluk.

Ui: mielőtt valaki ebbe is beleköt, tudom, hogy a murcielago gyártását nemrég fejezték be, szóval már nem rendelhető. De nem is azzal volt bajom, hanem a gallardoval. Ami se nem új autó, se nem annyira exkluzív, hogy egy pilot egy jó nagy blokkját elpazarolják rá.

vizcsap - 2010. 11. 29. 18:39

A második rész sokkal jobb volt, nem volt annyira erőltetett a műsorvezetés, beszólogattak a briteknek és egymásnak, a sztárvendégnél is jó volt az interjú.
Bemutatott autók érdekesek voltak, bár a v12 vantage már pár éve be volt mutatva az angoloknál, nem tudom miért lenne újdonság(lehet a balkormányos csak most készült el?).

Ha vki be akarja próbálni az amerikai változatot sztem kezdje a 2. résszel, sokkal szórakoztatóbb és később vissza lehet térni a pilotra.

Ozzman - 2010. 11. 29. 19:48

Mivel az eredeti TopGear évi 14-15 része a fél fogamra sem elég én örülök az amerikai próbálkozásnak. Az első rész nyilván nem érte el a már 15 évadnyi tapasztalattal rendelkező brit TG színvonalát, de adjunk időt nekik. A műsorvezetőkben van potenciál, lesz ez még jobb is. Én egyelőre maradok.

yippyupp - 2010. 11. 30. 21:32

Ozzman: csatlakozom a véleményedhez. a tgu kb olyan, az eredetihez képest, mint a pool biliárd a snookerhez képest. lehet vitázni kinek mi jön be jobban, de ha nincs az egyik asztal a kocsmában, jó a másik is nagyon.
nézzetek már meg mostanában autós műsort magyar adókon, utána lehet hisztizni.
a cobra vs viper meg sztem mindent vitt – van pénz a műsorban…

Wizardus - 2011. 01. 03. 23:44

nos így a hetedik rész után úgy érzem, hogy megadom neki a létjogosultságot
mostmár nem erőltetett, és kezd kialakulni a szemétkedős-csipkelődés is amiért szeretjük az angol verziót
kezdenek belejönni

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz