login |

The Inside – írta: szucsitg

2011. 07. 09. 22:37 - Írta: vendegblogger

29 hozzászólás | kategória: kritika, méltatlanul elfeledett,

The Inside = 24 + Firefly. Erős kijelentés; egyrészről igaz, másrészről viszont egyáltalán nem. Kezdjük az utóbbival. Nem ennek a két sorozatnak az összegyúrása, ez egyértelmű. Viszont, mind Tim Minearnek, mind Howard Gordonnak komoly köze van hozzá. Akik kevésbé járatosak a producerek, showrunnerek, és screenwriterek világában, azoknak egy rövid áttekintést írok a két úriember munkásságáról. Tim Minear sokak számára kultikus magasságokba emelkedik a Firefly miatt, de sok más sorozatban is közreműködött: Dollhouse, Drive, Wonderfalls, Angel, Strange World, és írt az X-Aktákba és a Lois és Clarkba.

Gordontól csak a legfontosabb munkáját emelem ki, a 24 első két évadjában pár részt írt, aztán a 3. és 4. szezon fősztorija az ő munkásságát jegyzi, mikoris 2004-ben úgy döntött, abbahagyja a 24-gyel való foglalatoskodást, a The Inside miatt és, hogy újra együtt dolgozhasson Minearrel. A gyors kaszát követően (FOX-hagyomány, mint tudjuk) visszatért Bauer ügynökhöz, de már showrunneri és executive produceri tisztségbe, tavasztól pedig az Awake egyik showrunnerje lesz, valamint a Homeland-en fog dolgozni. Elég ennyit az alapokról, inkább térjünk rá arra, hogy miért is tartom olyan eredetinek a sorozatot.

FOX, 13 rész, cancel. Ez eddig a szokásos… Ami már kevésbé, hogy 2005 nyarán (júniusban) került a képernyőkre, a halálraítéltség természetes volt, a kasza körülményei már nem annyira: 7 rész után vették le, a növekvő nézettség ellenére (ratingek: 1×01 : 2.0, 1×03: 2.4, 1×05: 2.4, 1×07: 2.8).

De miről is szól a The Inside? Az alapja egy nyomozós, kvázi procedurális dráma, ami Los Angelesben játszódik az FBI VCU nevű egységénél (Violent Crime Unit, Erőszakos Bűncselekményekkel foglalkozó Egység). Az átívelő szál viszont nyomatékosabb, mint egy átlagos krimiknél megszokott, és főként a főszereplőnőre koncentrál (Rachel Nichols – az Alias S5 eyecandy-je, és ő volt a nem túl kedvelt új Criminal Minds-karakter), Rebecca Locke-ra, egy kezdő FBI-ügynökre, de állandó szereplő még pár ismert arc: Peter Coyote, Adam Baldwin és Jay Harrington is. Tudom, még mindig unalmasan hangzik. De ha azt mondom, hogy hősünk iszonyatosan jól felépített profil készítésére képes, akkor már kezd érdekes lenni.

Persze így ez írásban nem biztos, hogy jól hangzik, de például amikor Micheal Emersonnal beszélget (az adott rész elején kiderül: ő a gyilkos), hogy pontosan miért is gyilkol, ő pedig azzal vág vissza, hogy Rebbecát elemezgeti, akkor pusztán a párbeszéd hangulatától, a két ember szóváltásának milyenségétől, a néző menten libabőrös lesz. Az a jelenet egyszerűen üt. És az is üt, hogy bőven akadnak iszonyat jó vendégszereplők a The Inside-ban – például Zeljko Ivanek, Michelle Forbes, Garret Dillahunt, Michael Kostroff vagy Matt Keeslar. De még ennyiben sem merül ki a sorozat. A nyomozások során a proceduralitásnak nyoma sincs, mindegyik esetet másképpen építik fel, másképp derül ki a tettes, sokszor nem is egy csavar után.

Még egy valamit fontos kiemelni a sorozat eredetisége mellett: országos tévén korábban nem tapasztalt képi világot vonultat fel mind brutalitás, mind a bűnesetek természete tekintetében, és ehhez még hozzájön a sötét, nyomasztó fényképezés is. És mindezek ellenére, vagy éppen ezek miatt csak szuperlatívuszokban tudok a The Inside-ról nyilatkozni. Aki jól viseli az efféle explicit képi tartalmat, annak meghatározó élményben lesz része, hiszen kezdve a gyerekgyilkosságtól a szado-mazo világig, a legbetegebb dolgok elmesélésére kerítenek sort a készítők.

A pilot nem a legerősebb, egy 7/10-es talán, de a sorozat egészet tekintve nem túlzás a 13 részes évadra 9/10-et adni. Aki pedig tart egy korán elkaszált sorozat elkezdésétől és lezáratlanságától, azt csak azzal tudom megnyugtatni, hogy amikor a végére értem, egyszerre volt hiányérzetem, hogy ezt még néztem volna tovább tucatnyi részen át, és emellett azt is éreztem, hogy nem is lehetett volna jobb vége. Miért is mondom ezt? A folytatásban az egész sorozat valószínűleg egy kicsit más irányba indult volna el, ami természetesen érdekelt volna, de belegondolva, mindegyik széria vége után, a szereplők tovább élnek tovább saját kis világukban, és ez itt tökéletesen megvalósult: minimális a cliffhanger és meglepő, de abszolút pozitív a végkicsengése.

A The Inside-ot mindenkinek csak ajánlani tudom, és a tovább mögé pedig beszúrom a főcímet, amit mind a 13-szor végignéztem, pedig 2-nél többször általában nem szokásom.

 

29 hozzászólás Ne habozz!

Junkieka - 2011. 07. 09. 21:28

Köszike, bepróbálom… olyan nekemvalónak néz ki. :)

kla - 2011. 07. 09. 21:34

Hú, ez a szereplőgárda elég meggyőző, szerintem bepróbálom a nyáron.

(a ratingeknél a 2×01, 2×03 stb. gondolom elírás :))

Stagyar-zil-Doggo - 2011. 07. 09. 21:41

Én az Alias S5 után találtam rá, főleg Rachel Nichols (meg a Buffyverse-hez kötődő készítők) miatt.

(BTW – lesznek Moment of Beauty-ban az új Maxim-os fotói? ;-)

Szerintem nem annyira 24 + Firefly, mint Silence Of The Lambs a TV-ban. De abban egyetértünk hogy nagyon jó volt.

lynx - 2011. 07. 09. 22:47

úristen de régen is volt, hogy a sorozatjunkie egy több éves gyöngyszemet mutatott be.
Azt gondoltam, hogy már minden régi jó sorozatot bemutattatok, de az írás alapján azt hiszem be fogom próbálni.

Klunks - 2011. 07. 09. 22:53

engem megvettél :)

CyClotroniC - 2011. 07. 09. 22:58

A Luther-eseknek is nagyon ajánlom, elegalábbis ehhez hasonlítottam sokszor és ezt éltettem a Luther-es írásoknál, szóval a THE INSIDE hatalmas jó barátunk :D

ungabunga - 2011. 07. 10. 00:20

Azért onnantól amikor leveték, már elég gagyi részek is előfordultak.
Amerikai sorozatokhoz mérve egészen jó, minimális fillerrel, én a shadow line után néztem, úgy a kezdeti frissesség után azért volt pár keserű szájízt maga után hagyó jelenet-eset. Így az évadra inkább a 6,5-7/10 ami kiosztható, bár első 5rész alapján még ~8-8,5 körül mozgott.

Junkieka - 2011. 07. 10. 00:58

Nah, megvolt az első rész: bejött.. jó kis sori ez gy első blikkre, pont kellett egy ilyen a Killing és a Trónok harca után.

Rachel Nichols sokkal jobb itt, mint a Criminal Minds-ban. Bár ott nem is nagyon kapott esélyt. Azért érdekes, hogy gyakorlatilag egy az egyben ugyanezt a karakter próbálták benyomni oda. Nem is lett volna rossz, csak hát nem AJ Cook rovására kellett volna.

A színészek tényleg nagyon jók… Valami ilyesmit hiányolok én a Falling Skies-ból.

Remélem marad ilyen.

Megyek, nézegetem tovább….

kiskiraly - 2011. 07. 10. 01:11

Ahogy látom a “méltatlanul elfeledett” tag csak nyáron gyarapodik, úgyhogy szívesen várjuk az újabb régi gyöngyszemeket is ;)

vicvega - 2011. 07. 10. 05:50

felkeltetted az érdeklődésem, utána nézek

symor - 2011. 07. 10. 06:15

Nemrég ledaráltam CyClotroniC unszolására, aki mint itt is megemlítette nagy kedvencei között tartja számon a sorozatot.

És valóban egy átlagnál jobb szériáról beszélhetünk, de sokat biztosan szépítenek rajta az emlékek is. Annyi legalábbis biztos, hogy 2005 legjobbjai közé nem sorolnám be, merthogy ahhoz a mezőnyhöz (Deadwood stb.) sajnos gyenge.

24 + Firefly, ha az alkotóit nézzük, ellenben korántsem olyan korán véget ért kultuszdarab, mint az utóbbi és a 24 adrenalin-áramlásához sem mérhető, természetesen.

Azt mondanám inkább, hogy egy nagyon korrekt Profiler-CSI klónról beszélhetünk, melybe ügyes tolvajként elültettek egy keveset a New York-i zsaruk karakterszemléletéből.

Az évad nagy hátránya ugyanakkor, legalábbis szerintem, hogy erős jellem az egy sincs benne. Csupa megbízható színész az állandó szereplők között, de senki, akire igazán érdemes lenne odafigyelni. A vendégszereplők ezért is képviselhetnek jóval nagyobb súlyt egyes részekben.

Rachel Nichols sem meghatározó jelenség, habár látszik, hogy megpróbálják azzá tenni, de itt még egészen fiatal és kiforratlan ahhoz, hogy elvigye a hátán a sorozatot. Annyit viszont mindenképp elér, hogy megjegyezzük magunknak, mert mégis, az összes rész tanulságaként talán benne lappang a legtöbb lehetőség. Ha volna még egy évad, azt őérte is érdemes lenne tovább nézni.

Az esetek többségében a mostani Criminal Minds-et idézik, de szerencsére az azt övező egészen “elszállt” megoldások nélkül. Kicsit sajnálom, hogy az évad egy epizód egy ügy felállását erőltetik, máshogy nézett volna ki ez az egész valami rendesebb nagy esettel, ami több izgalmat hozott volna.

A dicsért képi világot illetően nekem inkább tűnt az egész egyfajta sterilizált Millennium kilátásnak, annyit azonban elismerek, hogy az Inside-ból sok mindent loptak el maguknak a CSI és CM számára, azok alkotói.

Végül is nagy kár, hogy egy évad után véget ért, mert mindenképp figyelemre érdemes, jó sorozatnak számít az Inside. Ha valaki egy pár évvel ezelőtti nosztalgiába akar vele kezdeni meglepő fordulatokra, vagy túlzott feszültségre mégse nagyon számítson, korrekt kikapcsolódásnak azonban épp megfelelő.

Az évad nem ér többet 7/10-nél, igaz azonban, hogy annál kevesebbet sem.

winnie - 2011. 07. 10. 09:40

én csak arra emlékszem, hogy 1-2 rész után nem jött be. annak idején. de akkor adok neki egy második esélyt, hátha mai fejjel.

CyClotroniC - 2011. 07. 10. 09:55

symor: Leginkább az van velem a komorabb, thillerbe nyúló nyomozósok kapcsán, hogy annyira ritka műfaj, hogy egy középerőset is nagyon tudok értékelni. Amúgy szerintem Nichols nem egy jó színésznő, de itt mégis jól hozta nekem a törékeny, de mégis eltökélt főszereplőt.

.tnm - 2011. 07. 10. 10:05

álljon itt akkor egy erősen negatív vélemény is. nem sokra emlékszem már a sorozatból (ami eleve nem egy jó jel). arra viszont emlékszem, hogy nagyon kellemes volt, de a zsenialitást nem éreztem benne. a sötét fényképezés ellenére nem volt annyira dark-os, mint amilyennek szeretett volna tűnni, leginkább azért, mert a brutalitások áldozataiba és az ehhez kapcsolódó drámákba nem invesztáltunk előtte érzelmileg (vö. a Shield utolsó részei, vagy Luther 1. évada [szemben a másodikkal]). de mondom ezekkel együtt is egy [majdnem] jó, nézőt lekötő sorozat volt, még azt is aláírom, hogy eredeti. viszont amiért soha nem fogom újra elővenni, soha nem tudok pozitívan rágondolni, az a finálé. itt végre valaki olyanért izgulhatnánk, akivel már jó pár rész óta szimpatizálunk, de az összehordott baromságokon én egyszerűen nem tudok/tudtam túllépni.

enyhe SPOILER a fináléból:
baromi nehéz a sokat dicsért szimbolizmusra (a főszereplő a rész végére felszabadul saját lelki béklyói alól), amikor azt kéne bevennem, hogy egy testileg egészséges fiatal nő nem bír el (és nem azért, mert sokkos, hiszen próbálkozik, csak nem bír el egy darabig), egy önálló mozgásra képtelen zsírpacával (a.k.a “Taxidermia” kövér).

nagyobb SPOILER a fináléból:
a csaj nem bír kitörni a házból mert a bejárat teljesen el van torlaszolva, kiderül, hogy a tulaj (zsírpaca) évek óta nem hagyta el az épületet, szinte lehetetlen kijutni…
HOGY A F*SZBA KERÜLT BE A CSAJ A HÁZBA???
és itt nálam elszakad minden kötődés a lelki drámához, nem tudom komolyan venni a fogva tartást, nem tudom komolyan venni semmi magasabb szintű esztétikai fonalat (szimbolizmus, képi világ, stb…)

innentől kezdve már csak az érdekelt, hogy hogyan válaszolják meg a fenti CAPS LOCK-olt kérdést, lesz-e egy tettes társ, aki valamilyen másik rejtett bejáraton juttatta be a nőt? de abszolút nem foglalkoznak a problémával. sőt, az igazat megvallva nem is a nézőnek kellett volna ezt a kérdést feltennie, hanem magának a csajnak, aki ugye a kiutat keresi és eddig roppant intelligensnek ismertük meg

nagy valószínűséggel, ha nem kaszálták volna el, akkor se nézem tovább (legfeljebb a következő részt, hátha még retrospektív válaszolnak a kérdésre)

CyClotroniC - 2011. 07. 10. 10:53

.tnm:

SPOILER: A csaj házba kerülését mutatják az epizódban, valahol a közepén (minivisszatekintés formájában):

.tnm - 2011. 07. 10. 11:05

SPOILER
emlékszem a “robotkarokra”, nem ilyen értelemben van ott a kérdés, hanem az ellentmondásra mutat csak rá. az ajtón bejönni lehet a lakás közepéig is akár, de kimenni a lakás közepéről nem, mert évek óta el van torlaszolva, wtf?
egyébként az csak az elrablása, még az se derül ott ki, hogy az a ház az-e, amiben fogságban van.

CyClotroniC - 2011. 07. 10. 11:10

SPOILER:
Nekem egyértelműnek tűnt, hogy az az a ház. Ettől például sokkal zavaróbb elem volt a Luther S2-ben (írásodból úgy tűnt, hogy már láttad, ezért merem említeni, ha nem, akkor fordulj el) amikor az első epizód végén csak úgy megjelenik egy zárt kocsi hátuljában a gyilkos. Ha kinyitsz egy kocsiajtót azt hallani, ha meg végig ott volt, akkor az ex-batárnője is cinkos, és egyik aspektussal se foglalkoztak egyáltalán. Én ezeken már TV-s, filmes vonalon simán túllépek.

.tnm - 2011. 07. 10. 11:29

Luther SPOILER [lehet]

Nagyon zavart ott is, Luther-ben annyival megbocsáthatóbb, hogy történhetett volna úgy is, hogy zajt csinál, megvárja míg kiszáll és úgy… a továbbiakat nem befolyásolta volna

Inside SPOILER

Inside fináléban viszont végig fennállt, hogy nincs kiút a házból, pedig valahogy be kellett jutnia (de vehetném azt is, hogy valahogy kajához is jut a zsírpaca)

A lutherben egy 10 mp-es sablonos jelenet cseréje egy másik sablonos jelenetre megoldotta volna azt a hibát, inside fináléban fundamentálisan hozzá kellett volna nyúlni a rész alappilléreihez.

egyébként a Lutherben lehet, hogy kimaradt egy jelenetsor a végső vágásnál és csak ezért lett az a hiba

szerintem - 2011. 07. 10. 11:55

ja, es off, de ha mar meltatlanul elfeledett, lesz valaha doc martin poszt? szerintem van olyan, mint a downton abbey, ha nem jobb.

szucsitg - 2011. 07. 10. 12:37

lehet szidni a sorozatot, ilyen-olyan apró hibákért, de a proceduralitás kereteit ennyire feszegető, és a sablon felépítéstől eltérő nyomozós most se sok van. ahogy a network tv-k sem mutattak be a 6 év alatt durvábbat.

az emlékeim meg nem szépültek meg, mert nem mai az írás, de azóta újra is néztem, és nem változott. az emersonos beszélgetést ráadásul tegnap megint, és még mindig zseniális.

az első bekezdést meg tanulja meg az értelmezni, akinek nem ment. szó se volt arról, h a firefly v a 24 milyen elemeit hordta össze. csak és kizárólag a készítőkre vonatkozik. hatásvadász? persze, de vmivel meg kell fogni az olvasót. és ha úgy tekintjük, akkor mind minearnak, mind gordonnak a fő munkáját emeltem ki,

danton - 2011. 07. 10. 12:44

emerson mennyit szerepel?

Junkieka - 2011. 07. 10. 13:42

danton: Csak egy részben szerepel, de ott jó sokat. :D
+ bónusz: Mrs. Emerson is ugyanabban a részben. :)

danton - 2011. 07. 10. 17:48

hmm. úgyis ínséges lesz a nyár, egy próbát asszem megér.

Junkieka - 2011. 07. 10. 18:16

Amúgy a 3. rész az emersonos. :)
Pre-filer.

Thomas - 2011. 07. 11. 20:48

Nahát, most meglepődtem, hogy ez a sorozat előkerült:) Talán az egyetlen nyomozós sori, amit valaha szerettem (talán még a Millenniumot tudnám megemlíteni), bár nem láttam túl sokat, nem az én műfajom:) Rachel gyönyörű, mint mindig, hiába ugyanaz a karaker, itt főszereplő volt, a CM-ben meg csak háttérdíszlet…

Junkieka - 2011. 07. 13. 18:36

LOL. Az utolsó részben előkerült a Firefly ill. a Serenity.

Love (Adam Baldwin): You and Karen had a nice quiet
week-end at domestic cosytude again?

Ryan: Yeah, we had a nice dinner,
went to a movie… A space western.

Love: Sounds great.

:D

Junkieka - 2011. 07. 13. 18:41

Miután végignéztem az összes részt: Sajnálom a gillotint. Én is elnézegettem volna még legalább egy-két évfolyamot belőle.
:,(

elwindly - 2011. 07. 15. 23:41

köszi az ajánlást, ez jó sorozat volt, én is néztem volna még

raylot - 2011. 08. 18. 12:51

Köszönöm az ajánlást én is, jöhetnek még ilyenek. Fura egy csatorna ez a fox, bevállal olyat, amit más nem mer, aztán meg kivégzi őket ilyen-olyan módon. Egyrészt köszönet nekik, hogy kapunk 13-14 résznyi jóságokat, másrészről viszont leszokhatnának arról, hogy bekavarnak a készítőknek a részek cserélgetésével. Nem tudom, ki milyen forrásból szerezte meg a sorozatot, de a wikipedián meg lehet nézni a részek gyártási sorrendjét. Én sajnos csak utólag tettem meg, volt is benne egy-két furcsaság.

A Serenity kacsintásért meg hatalmas köszönet.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz