login |

Hol a következő Lost? 24? A te kedvenc minőségid?

2011. 07. 22. 22:53 - Írta: human

63 hozzászólás | kategória: elmélkedés

Beszálltam a címben említettekkel, abban az időben amikor újdonság volt, hogy már az ottani “RTL Klub”, a mindenhol ingyen fogható csatorna is minőséget gyárt, beszivárgott a mozis technika. A sorozatok hossza miatt több idő van kibontani a karaktereket, így a velük történő dolgok jobban üthetnek. Konkrétan ez az az időszak, amikor megállt az a kijelentés, hogy az országos sorozatok néha a mozit verik. Már nincs így, jelenleg inkább a középszer dominál. A minap olvastam egy kritikát, hogy igazán minőségi dráma nincs is országoson, olyan amire azt mondod, hogy ezaz. Azt hiszem a The Good Wife, a House és az Friday Night Lights volt kiemelve, mint “talán”. Ezek közül az egyik csak infúzióval tudott életben maradni…

Pont ezért kisebb a lelkesedésem mostanában az országos sorozatok irányába. Évről évre csalódok bennük. Persze komédiában jelenleg erősebbek, mint eddig bármikor, hiszen a fehér holló Arrested Developmenttel szemben jelenleg több minőségi sitcom is simán életben van. Ilyenek például a Modern Family, Community, Parks and Recreation, 30 Rock, már ez a négy veri jó pár korábbi év átlagát, pedig azokat a The Job-hoz és Action-höz hasonló zseniális sorozatok kaszája emeli. De ez a gazdasági válságban teljesen adott, jobban szeretnének az emberek szórakozni, nevetni, viszont kell a változatosság a rutinból nyomott sokkamerások mellé, így nyitottak ezek felé is a tévék.

Miközben az országos adókon egy helyben topognak, addig a kábel továbbra is virágzik. A kisebb adók konkrétan az HBO & Showtime párost hívták ki a hóra. Az AMC a legdurvább a The Walking Dead, Breaking Bad, Mad Men csapatával, de az FX is lábra állt végre az istenkirály The Shield fináléja óta, hiszen a Justified és a Wilfred is nagyon minőségi anyag, hogy a Sons of Anarchy-t ne is említsük. Ilyenek mellett durva, hogy a TNT mennyire olyasmi, mint a “nagyok levetett ruhája” a másolat sorozataival, a USA pedig nem is törekszik a minőségi drámára, viszont szórakoztatásban ott vannak szeren, hiszen a Suits megint egy telitalálat a Psych mellé.

Bevallom, hogy ha most indítanék sorozatos blogot, akkor azon nagyon kevés országos sorozat lenne rendszeresen emlegetve. Nézem, nézem, és a pilotok persze kötelezőek, hiszen hátha — a mostani őszről is van pár kiszemelt –, de ezek egyre inkább időrablók. Rutinból csinálják, a ki tudja milyen tanulmányok és fókuszcsoportok becélzásával ülnek a meleg vízben, és vigyáznak nehogy kilocsoljanak egy cseppet is. Nincs merészség, nem lóghat ki semmi, mert lehet, hogy a mérges szülők még mérgesebbek lesznek és akkor elveszítik a 33-39 közötti anyákat, akik pedig jó vásárló csoport és látniuk kell a reklámot. Ha belegondolunk, akkor ezzel valójában nincs baj, csinálják csak, de nem elég a mostani időkben, amikor simán lehet váltani a kábeles sorozatokra, lehet nézni valami filmet a tévé mellett az iPadon.

Kicsit #régenmindenjobbvolt lett a hangulat, pedig inkább az a lényeg, hogy több kábeles adó van, amely sajátgyártású sorozatokat készít. A kreatív elmék így a nagyok fojtogása helyett már nem csak az HBO-hoz és Showtime-hoz mehetnek (HBO passzolta Mad Ment? Mintha a Breaking Bad története sem lenne buktatók nélküli…) az egyedibb ötletekkel. Egyszerűen még jobban elszivárgott a tehetség. Mindeközben nagy adók biztonsági játékra rendezkedtek be a gazdasági válság miatt. Minél kevesebb pénzből minél több nézőt, amivel megfojtanak szinte mindent, ami náluk van.

És tényleg, hol a következő Lost?

Most egy kicsit próbálj elvonatkoztatni attól, hogy neked tetszett-e vagy nem. Egy sorozat, ahol nyugiban építették a karaktereket, miközben nagyon lassan kaptuk a főbb rejtély részleteit, aztán basszus országos adón átmentek sci-fibe (ott alapvetően tetszhalott a stílus, bár próbálkozgatnak vele), és ette a nép. Pedig hétről-hétre figyelni kellett legalább egy picit a “hülye, gondolkodásra képtelen nézőnek”, hiszen úgy sokkal jobban hatott még a részben keretes flashback is, a fő szál meg aztán pláne. Meg is próbálták lemásolni, rengetegszer, de nem ment, nem lett új Lost. A színtiszta akciósorozatot képviselő 24 szintén ilyen. Maga a műfaj nem a nézők kedvence, nincs is utód.

Külön érdekes kérdést vetődik fel, hogy az átívelő szálas sorozatok miért is vannak ennyire szarban? Egyszerűen túl sok volt a kaszált post-Lost próbálkozás. Mindig kiszúrtak valakivel a sorozatok lelövésénél, és úgy tűnik, hogy sokszor más csoportokkal. Szépen lassan a nézők összessége megtanulta, hogy nem érdemes törődni az újonc high concept sorozatokkal, amíg nincs berendelve legalább a második évad. Lehet, hogy 2 millió ember a FlashForward-nál jött erre rá, 3 millió a Kidnapped-nél, 1 millió a The Event-nél és 4 millió a Drive-nál. Akik pedig ezekbe figyelmet és időt fektettek, aztán a cancel hatalmas koppanásként hatott rájuk, azok legközelebb már kevésbé lelkesedtek.

Így fogytak el a nézők a folyamatos kaszálások hatására a nagyobb lélegzetű sorozatoktól?

Pedig idén is ott volt a remek The Chicago Code, hogy egy tényleg jót mondjak, de eleve hátrányos helyzetből nem tudott sehova sem jutni. És míg a The Event esetleg a minőségét is hibáztathatja a nézők elvesztésért, a Code ezt nem teheti. Még én is lemaradtam, hiába tetszett, mert olyan időbefektetésnek tűnt, ami lezárás nélküli lesz. Azt hiszem Snake annot leszűzkurvázta a Lost-ot, pedig ez a jelző inkább a rengeteg cancelre illik – a Lost legalább eljutott a szexig. Ha valaki nem értené a hasonlatot: volt lezárása. A minősége ebben a kontextusban lényegtelen.

Véleményem szerint ide kéne az a váltás, hogy az átívelő történeteknél legalább azt meg kell ígérni, hogy ha berendelik a 22 részt, akkor az évad végén le lesz zárva az első fő szál, és maximum újat indítanak a másodikra. Blokkokban kéne gondolkodni, és ezt kommunikálni is, hiába nehéz “most működik a sorozat, ne változtassunk rajta nagyot”. Ilyenkor durva például abba belegondolni, hogy a Skins olyat mert lépni, hogy szinte az összes szereplőt lecserélte. Hogy amerikai példa is legyen: a Friday Night Lights is eldobta a fő csapat nagyját. A Glee is érdekes helyzetben lesz ebből a szempontból, hiszen jön a szereplőknek az érettségi. Meg lehet csinálni, és lehet kasza a harmadik évadban, de az első kettő akkor magában is megállja a helyét, nem pedig ülünk ott egy két és fél évig adagolt rejtéllyel, aminek esetleg a tervezett megoldását 1 A4-es oldalnyi méretben megkapjuk, ha épp jó napjuk van. Például, ha a már említett 24 lett volna cancel a harmadik évad után, akkor simán kibírtuk volna.

Érett már ez a poszt egy ideje, nem most csaptam a hatalmas hasamra, hogy hátdemi. Ha már úgyis vallomásos posztokat élünk a héten, akkor most elfér ide.

63 hozzászólás Ne habozz!

winnie - 2011. 07. 22. 22:57

1. aki képes lost-flame generálásával próbálkozni, az mod-del-ban-defcon1. most tényleg nem ez a téma:)

2. én annyiban nem értek egyet, hogy (és most itt tényleg egy apró szeletet ragadok ki) a the event és a ff is jó nézettséggel indított, csak idővel esett le vállalhatatlan szintre. más kérdés, hogy annak idején tudtak kiemelkedő nézettséggel indítani ilyen sorozatok, ezek meg csak elég jóval kezdtek, ami, ha marad, akkor jól ellettek volna. (anno a lostnak talán az is volt a szerencséje, hogy olyan magas számokkal indított, hogy hiába vesztett sok nézőt a premier után, még az is nagyon magas volt.)

szóval az emberben meglenne a hajlandóság, de tény, hogy a csatornák országoson nagyon uniformozálnak, félnek kockáztatni, hiszen látják a múltbéli példákat. pedig a kockázatnak ez a lényege. hogy sokszor nem jön be.

van egy olyan érzésem, hogy most jön az, hogy lecseng a szerializáltság (országoson) és jön valami új dobás, mint 2000-ben a csi volt.

Lui - 2011. 07. 22. 23:10

90%-ban egyetértek a leírtakkal.
A minőség már leginkább csak kábelen van az olyan nagyszerű sorozatok kaszája/vége után mint a 24, Human Target, Breaking In (??)..

Lassan azt veszem észre hogy alig van olyan sori ami országos tvn ment/megy, és nézem.
Elég csak rágondolom, micsoda érzést/WTF-pillanatot váltott ki belőlem egy egy Dexter, The shield, 1-2 eureka, Walking dead, Spartacus v. anno egy Nip/tuck epizód.

A szerializáltság am. remélem soha nem fog lecsengeni… Számomra eleve plusszponttal indít az ilyen sorozat. És ha még jó is, na az már kánaán a javából :D

CyClotroniC - 2011. 07. 22. 23:12

Szerintem itt alapjáraton az amcsi közízlés a hibás, akik nagy része kocanéző. Nem azt mondom, hogy minden kábeltulajdonos műértő, de kábelre azért az fizet elő, akinek az átlagtól azért valamilyen szinten kiemelkedőbb a film-/sorozatfogyasztása, tehát nagyobb mintát kap, és így feltehetőleg el is várja a minőséget. Ezzel szemben az országos adó főleg tömegeket akar szórakoztatni, akiknek sokszor elég a közhelyből és klisékből kevert limonádé.

The Mentalist kapcsán volt talán egy interjúban, hogy több darkos ötletük is volt, de kivétel nélkül mindet leszavazta a csatorna, mondván, hogy ne változtassunk azon, ami bevált, az embereknek kell a könnyed humor, nem igénylik az izgalmat és a drámát, legalábbis a nyomozósok kedvelői nem. Így nem is jöhetnek szóba az olyasmik, mint kábelen.

Persze a kábel másik nagy előnye, hogy töményebb, nem divat a 20+ részes évad, így töményebb, minőségibb szórakoztatást tud nyújtani, és talán ami még a kábelt is veri nekem, azok a brit sorozatok. Persze, hogy zavaró, hogy egy Skins még hosszúnak mondható a 8-10 epizódos évadjaival, de hiába 6 rész egy Misfits, egy Luther, 3 epizódos egy Sherlock vagy egy Vexed, azok eredetiek, minőségiek, és ha csak egy (max 2) napnyi szórakozást is nyújtanak egy junkie számára, azok tényleg megjegyzendőek.

Mellesleg a minőségi sorozatok sajnos junkie körben is hanyagoltabbak, mert nagyon szűk réteget céloznak meg, így nem véletlen, hogy ez országoson nem játszik. Itt van pl talán a Treme, amit az Emmy le se szar, pedig a jelenlegi (egyik) legjobb dráma, de tipikusan olyan, ami kevés embert fog érdekelni. Nem vagyok filmek terén egy díjátadó sznob, de ott is mindig december-március között jönnek ki a minőségibb filmek, nézettségre mégsincsenek fasorban se egy Transformers 3-mal vagy POTC4-gyel, amiket feltehetőleg már az emberek fele sejt is, hogy szar lesz, mikor beül rájuk, de mégis kifizetik értük a jegyet, mert látvány, meg popcorn, stb… Nem hinném, hogy olyan sokat dicsérnék ezeket halálra, hogy mennyire minőségi darabok, mégis meg fogják nézni az összes sequel-t, ahogy a TV-néző is nézi a középszerű kommerszet, és azt is kapja viszont, amit várt tőle.

Solmyr - 2011. 07. 22. 23:24

CyC megmondta a frankót. Ha a magyar viszonyokat vesszük alapul, a kereskedelmi tv-k műsorára ált. a kulturálisan “legaljanép” kíváncsi, néha van 1-2 jobb ötlet, de vagy nem él túl, vagy másik (kisebb) adóra kerül (khm khm, Beugró – mondjuk az sem kiemelkedő, csak egy jó ötlet kellemes kivitelezéssel, ami a saját gyártású műsorok töredékéről mondható el). Most Amerikában, a kábelek korában már tényleg csak a kocanézők maradtak elegen országos csatornát nézve ahhoz, hogy sikerre vigyenek egy műsort. Szomorú.

Stratocaster - 2011. 07. 22. 23:28

Én országoson már csak a Fringe-t nézem és ennek is gondolom vége lesz a 4. évaddal. Respect a Fox-nak, hogy a viszonylag gyenge nézettségek ellenére is bevállalták ezt az évadot. Egyébként hasonló az eset, mint a BSG-nél, ott is bár alacsony volt a nézőszám, végigvitték a sorozatot. Nekem azért úgy tűnik, néha a puszta nézettségen felül más is hat a csatornák vezetőire. Mind a két sorozatnak nagy a rajongó tábora, dicsérik a kritikák.
Ezzek szemben pl. a FlashForward-nak, SGU-nak alacsony volt a nézettsége, szidták a kritikusok, nézők így cancel is lett.
Az, hogy az FF, V, The Event erősen nyitottak és utána estek vissza, szerintem azt jelentik, lenne igény a műfajra, csak ezek a sorozatok pusztán gyengék voltak. Azzal rontják el ezeket mostanában, hogy elfelejtik, akik az ilyen típusú történeteket értékelik, szeretnek gondolkodni, agyalni a történtekről. Pont Ők az a csoport, akiket nem lehet megetetni az üres, végiggondolatlan sorozatokkal.

zagloba - 2011. 07. 22. 23:28

Remek írás lett ez!
De jó is lenne, ha “A” döntéshozók is elolvashatnák!

CyClotroniC: Teljesen egyetértek veled!
Különösen szívemhez szólt kommented brit sorozatokról szóló része!

victor - 2011. 07. 22. 23:29

Hát igen valóban a Lost és a 24 hatalmas űrt hagytak maguk után amit azóta se tudott pótolni egy sorozat se és még jósokáig nem is fog mivel ezek kivételen merész és új koncepcióval próbálkoztak amire aztán a nagyközönség rá is harapott.

Tény, hogy manapság az országos sorozatok nem azért népszerűek mert újítanak hanem egyszerűen ugyanolyan szürkék mint a többi csak épp jó műsoridőben sugározzák őket és jó nézettségi számokat produkálnak. Az Alias is anno a részenkénti 4-5 WTF-al meg a brutális cliffhangerekkel igazi gyönyszem volt valami egyedi. Azóta még csak meg se próbált senki hasonló volumenű akciósorozatot készíteni..

Országosan és még 3 sorozatot nézek az egyik a Desperate Housewives, mert a maga módján az is elég egyedi, a második a Fringe mivel olyan éhínséges időket élünk hogy ritka a minőségi scifi sorozat és a Frigne szerintem még mindig képvisel egy bizonyos szintű minőséget a harmadik pedig a Supernatural, de azt már csak megszokásból.

Azonban hol vannak ezek a sorozatok is egy Dexterhez, Spartacushoz illetve Game of Throne-hoz képest? Hát sehol. Ugyanis olyan magaslatokba tényleg csak cikk címében megnevezett Lost illetve 24 tudott felemelkedni.

LoGi - 2011. 07. 22. 23:30

szeretek ilyeneket olvasni.

cat - 2011. 07. 22. 23:32

Sajnos az van, hogy az országosok a tömegeknek készítenek sorozatot, innentől az egész veszett fejsze nyele. Őszintén nem értem, minek oda high-concept? Hogy legyen miből kaszálni?! Szerintem az átlagnézőt ott sem érdeklik a minőségi szerializált sorozatok. Kikapcsolódni akar, és ennyi. A csatornák kénytelenek ezt az igényt kielégíteni elsősorban. És nem hiszem, hogy egy mezei tévénéző nagyon fel lenne háborodva, hogy ezt vagy azt a sorozatot “nem zárták le rendesen”. Átkapcsol és néz egy másik limonádét. De amúgy a blokkokban gondolkodás mellett lenne még1 megoldás: hozzák előre az upfrontsot pár hónappal. Mert míg a forgatások márciusban véget érnek, és a csatornák májusban döntenek a folytatásról, addig folyamatosan koppanni fogunk…

beci4 - 2011. 07. 22. 23:50

Az én minőségi sorozatom a The Good Wife. Kicsit érdektelenül ültem le elé idén, de valami van benne, ami megfog.
Egyetértek, hogy a nagy network tévék tömeget szórakoztatnak, így marad a jól bevált módszer – a középszerű sorozat. Én ezért szoktam olyanokat kiválogatni, amelyek nem hétköznapi témákat dolgoznak fel. Amiket követek (Fringe, Glee, Desperate Housewives, The Grey’s Anatomy, The Vampire Diaries, The Walking Dead, no meg a The Good Wife), azokkal nincs komolyabb problémám. Persze előfordul, hogy néha várom, hogy legyen vége egy-egy epizódnak, na de az még bőven belefér. Alapjáraton simán nyújtják nekem a kikapcsolódást, és ezért nézőjük is maradok.
Szerintem az emberek többségének nincs ideje sorozatokat nézni, legalábbis nem rendszeresen. Az átívelő szálas szériákhoz az kell, hogy az ember minden héten leüljön elé és megnézze, kicsit utánagondoljon a történteknek – na de ez a mai rohanó világban túl idillien hangzik. Ezért maradnak talpon a könnyen fogyasztható, kevés fejtörést okozó (kimondom) krimik. :D Engem pl. rá nem tudnának venni, hogy elkezdjem az NCIS-t, nem hat meg a 20+M nézőszáma odakint.
Persze az én általam nézett sorik között is akad kevésbé egyedi, de van olyan is, amit már megszokásból is követni fogok.

Donnie - 2011. 07. 22. 23:51

Az országos csatornák már jó pár éve biztonsági játékot játszanak, még a high concept sorozataik esetében is, amelyeket nem véletlenül éreztük a legtöbb esetben mesterkéltnek. A csatornák vezetői elárasztják a készítőket az úgynevezett ‘note’-okkal, illetve előre megszabják a sorozat irányvonalát. Persze sok esetben már a showrunner és az írógárda rossz kiválasztásánál elbukik a dolog… ahogy human is írta, nagyon sokan kábelra vándoroltak.

Történik-e változás, van-e esélyünk arra, hogy az országos csatornák a The Good Wife mellett előálljanak minőségi drámával? – az NBC-nél és az ABC-nél pozitív irányú változás állt be az elmúlt egy év során, előbbinél az egykori Showtime-os Robert Greenblatt, utóbbinál Paul Lee vette át az irányítást. Az idei volt az első upfronts-juk, ami azért valljuk be őszintén vegyes összképet mutatott, főleg az ABC esetében. Ezzel együtt úgy gondolom jó irányban indultak el, de tény, hogy még nagyon hosszú út áll előttük.

Évek óta a Fox a legbevállalósabb országos csatorna, de ez sajnos együtt jár azzal is, hogy ebből nagyon sok kasza lesz. CBS-t inkább hagyjuk… a The Good Wife a King házaspárnak köszönhetően ilyen erős, és csak a kritikusok dicsérő szavai, valamint a díjátadókon való népszerűsége miatt nem szólt bele a csatorna a sorozat irányába. CW pedig csak a nevében országos adó.

A helyzet tehát rossz, legalábbis országoson, de bízom benne, hogy tavalyi évaddal elértük a mélypontot. Kábelre még kitérve, egyértelmű, hogy jelenleg ők képviselik a minőséget, ebben a tekintetben hatalmas fórban vannak az országosokkal szemben. Konkrétan a pár éves megtorpanást követően újabb arany korszak felé menetelő HBO, az FX és az AMC a zászlóvivők. Utánuk nagy űr van, de a Showtime talán lassan azért lábra áll, illetve az egykori HBO vezér, Chris Albrecht vezette Starz-ban is van potenciál. Így is hosszúra sikeredett az írás, a többiekre, TNT, USA N., Syfy, A&E, az egyre több szkriptelt sorozattal előálló MTV, etc. most nem térnék ki.

wolke - 2011. 07. 22. 23:57

Ha egy sorozatot elkaszálnak, akkor adhatnának neki mondjuk egy befejező dupla részt. Nyáron amúgy sem megy semmi az országos csatornákon csak ismétlés, így simán elférne olyankor ezeknek a sorozatoknak a búcsú része. Nem hiszem, hogy a költségvetésükbe nem férne bele, hiszen pilot részekből is többet rendelnek be mint amennyiből sorozat lesz. Szerintem így az emberek is szívesebben ülnének le egy átívelő szálas sorozatot nézni, mivel tudnák hogy lesz befejezés.

Flanker - 2011. 07. 23. 00:11

Ezekhez a kiváló hozzászólásokhoz és felütéshez nem sokat tudok hozzátenni. Csak kiemelném amit már leírtak:
1. a kábeleseknél a kevesebb rész inspiráló hatása.
2. Ezeket 1 blokkban forgatják, és lehet hogy kijavíttok, de berendelt sorozatot kábeles adó év közben nem kaszál el, vagy nagyon ritkán. Tehát tudsz minimum az adott évadban íróként 1 adott blokkban gondolkodni.
3. A fentiek és a limitált anyagi lehetőségek miatt sokkal jobban “szűrnek” a pilotok között, keveset de minőségit elven.

KTL - 2011. 07. 23. 00:19

Én is egyre több kábeles sorozatot nézek. Régen pl. HBO-s szériát nem is néztem, mostanra többet is követek.
Nekem a Lost fináléja óta hiányérzetem van, igazán jó, 10/10-es sorozat nálam most nincs is, talán majd az Alcatraz betölti ezt az űrt.

Skate - 2011. 07. 23. 00:19

Amikor sikerre vitt kockázatos sorozatokat futtattak országoson, akkor is volt a csatornák részéről ellentmondás, de nem engedtek az írói sztrájk előtt a készítők a berendelőiknek ennyire szabad kezet. Sajnos ma már hiába van egy jó ötlet, ha a csatorna beleszól (kontárkodik), akkor csak középszerű tucatsorozat a végeredmény. Ami most folyik, nem ettől lettem junkie, hiába várom az új sorozatokat, már nem reménykedem, hogy azt nyújtják, amit kellene, csak a biztonságos berendezkedés marad, az meg nem jó.

CyClotroniC - 2011. 07. 23. 00:25

Nem hinném mondjuk, hogy a jelenség feltétlenül rossz lenne. Szerintem ez a színvonalesés network szinten segített azért, hogy a kábelek hozhassák a minőséget, szóval én mint junkie, talán még örülök is kicsit ennek a dolognak. Arra meg aztán nem panaszkodhatom, hogy nincs mit nézni, így is tetemes lemaradásaim vannak, szóval nem szenvedek hiányban.

Szerintem ha lesz valami látványosabb átalakulás network szinten, akkor az a sitcomblokkok és a realityk elszaporodása lehet, hiszen ezeket a területeket nem igen fedik le a kábelcsatornák, és lássuk be, hogy baromi jól hoz mindkettő, ha belenyúlnak egy jó koncepcióba.

szerintem - 2011. 07. 23. 00:33

szerintem ide sorolhato meg az X-aktak, ami szinten nagy urt hagyott maga utan, legalabbis bennem. ugyanigy erzek a jobaratokkal is, de azt nem tudom, hogy az orszagos csatornan ment-e, mindenesetre en azota sem lattam olyan szitkomot, ami megkozeliti. pedig mindketto evekig ment, megis elvezheto volt vegig.
es egyes brit sorozatok tenyleg verik az osszes amerikait, de azert ott is van gyengebbek. nekem a skandinavok is bejonnek, bar azokbol meg kevesebbet lattam, de ami volt, az tetszett.

Donnie - 2011. 07. 23. 00:46

CyClotroniC: “sitcomblokkok és a realityk elszaporodása lehet, hiszen ezeket a területeket nem igen fedik le a kábelcsatornák” – ez már egyre inkább nem igaz, főleg az utóbbi esetében. Pawn Stars (History) és Storage Wars (A&E) sorba hozzák a bőven 2.0 fölötti demókat, de az MTV is örülhet a Jersey Shore és a Teen Mom sikerének. És ez csak a jéghegy csúcsa, a kábel egyre inkább telítődik, legyen szó szkriptelt sorozatokról, vagy realitykről. A nézettségek pedig egyelőre azt mutatják, hogy nem is annyira egymástól, sokkal inkább az országos műsorok nézettségéből vesznek el.

CyClotroniC - 2011. 07. 23. 01:03

Donnie: Na de azért ezek nem egy Survivor, SztárTánci, Idol, Voice, X nézettséget hozó dolgok még kábeles mértékben a saját arányaikban sem. Ha valaki belenyúl véletlenül egy stabilan vihető sitcomba, azt azért jóval olcsóbban le tudják gyártani, még ha idővel nő is a színészek fizetése benne, mintha high concept dologba ölnék a pénzüket. Ezek amúgy azok a területek, ahol még minőséget tud szállítani a network. Realitykből ugyanis vannak bőven jók és nézhetőek, és ne felejtsük el az NBC csütörtököt se.

winnie - 2011. 07. 23. 01:07

OFF

“Pawn Stars (History) és Storage Wars (A&E) sorba hozzák a bőven 2.0 fölötti demókat”

note to self, most már, hogy a guberálós reality-k egy része már hazai adókon is látható, tényleg írni kéne róluk egyet, mert a jelen (reality)televíziózásának egyik nagy enigmája a dolog és a hihetetlen nagy sikerük országosra is átszivárog a foxnak köszönhetően. (nagyon nem ez a téma, de a blog profiljába vág,(

human - 2011. 07. 23. 01:08

“Szerintem ez a színvonalesés network szinten segített azért, hogy a kábelek hozhassák a minőséget, szóval én mint junkie, talán még örülök is kicsit ennek a dolognak”

Pedig a nagyobb nézőtábor több pénz is jelenthet ám. A Lost pilotját nem forgatná le az AMC, mert nincs 10 millió rá, annyiból már vagy 3-4 rész kell letenni az asztalra.

winnie - 2011. 07. 23. 01:17

“Ha egy sorozatot elkaszálnak, akkor adhatnának neki mondjuk egy befejező dupla részt”
“Szerintem így az emberek is szívesebben ülnének le egy átívelő szálas sorozatot nézni, mivel tudnák hogy lesz befejezés.”

ez logisztikailag a legtöbbször kivitelezhetetlen, másrészt pedig csak fals érzetét kelti a befejezésnek. én legalábbis nem biztos, hogy örülnék, ha van egy sorozat, aminek kábé tudják, hogy mi a vége és a kasza után kreálnak egy olyan véget neki, ami elfér egy dupla részben, de nem feltétlenül az, amit egyébként elképzeltek. ez így túl random.

Flanker - 2011. 07. 23. 01:29

@winnie: erre jó példa a Human Target. Lezárt történet, csak erőltetett lenne ha hozzácsapnának még. Ellenpélda, de szerintem mégis winniet igazolja a Terminator TSCC: ott olyan szálat lengettek be (szerintem ügyesen, mert ha berendelik, szinte tiszta lapról indulhattak volna az írók), hogy hiába lenne egy 90 perces “lezárás”, csak bosszankodnánk hogy nabakker, milyen jó LEHETETT volna.. Nem mindenki tudna egy Serenity-t lerakni az asztalra. A nézettségi és programming nehézségeket meg se említem.

Mammut - 2011. 07. 23. 01:56

a rétesektől eltekintve mondjuk nekem kicsit fura az időzítés, így nem sokkal az új idény előtt, tekintve, hogy engem az utóbbi évek kínálata pár kivételtől eltekintve szinte meg se hatott, annyira lapos és kaptafa volt már látatlanban is, a nézett sorozataim pedig javarészt mind véget értek, szóval eddig éreztem hasonlóképpen humanhez… viszont a következő évadból elég sok minden érdekel

szóval lehet, hogy én pont most kapom majd meg az új “lostomat” vagy 24-emet, ki tudja, én remélem a legjobbakat :)

S0m30n3 - 2011. 07. 23. 02:31

Jó a poszt, a kommentek elolvasásához most túl álmos vagyok.

Amúgy amikor elkezdtem sorozatokat nézni, kb. csak országos adón levőket néztem, és szépen lassan felfedeztem a kábeles csatornák sorozatait, az FX-ről a Rescue Me és a Nip/Tuck óriási kedvenceimmé váltak, most pedig ott tartok, hogy szinte csak kábeles sorozatokat nézek, és három vígjátékot országosokról.

Az összefüggő sztoriszálakat szeretem, de nyilván az sem jó, ha sokáig húznak valamit, a legjobb ha meglépnek bizonyos dolgokat. Régen nagyon szerettem pl. a The Mentalistet és az NCIS-t de számomra egyáltalán nem haladt a sztori, és már meguntam, akármennyire is szórakoztató volt egy ideig.

Új országos csatornán levő sorozatot pedig már szinte csak úgy kezdek el nézni két-három éve, hogyha látom, hogy már van belőle 2 évad, és be van rendelve a harmadik.
Idén viszont belenézek egy-két sorozat első részébe, lehetséges, hogy újra lesz olyan sorozatom, amit hetiben fogok nézni, és országos csatornán megy.

Steven Great - 2011. 07. 23. 03:14

Mammut-hoz csatlakoznék, hogy az utóbbi évekkel ellentétben most látok potenciált több leendő országos sorozat esetében is. Ha csak 2-3 lesz, ami bejön, és megéri a 2. évadot, már örülni fogok. (A tavalyi szezonból konkrétan mindet elkaszálták, ami új volt és néztem.)

Ahogy már leírtátok, a kábelesek nagy előnye, hogy nincs 2 rész után kasza, vagy 3-4 részenként koncepcióváltás, viszont kisebb a büdzsé. De talán épp az AMC-nél látszik leginkább, hogy a kevesebb pénz nem jelent rosszabb minőséget. Sőt! Nálam az AMC kedvenc csatornává nőtte ki magát az HBO mellett, és egy Breaking Bad vagy Game of Thrones után azért elég magasra van téve az a bizonyos léc.

symor - 2011. 07. 23. 04:18

Mindenki ezt a kérdést teszi fel:
Hol van az új 24? Hol van az új Lost?

A legnagyobb baj talán nem is elvárás, hogy megtalálni kívánjuk ezek utódját, hanem az, hogy miért pont ezekre fókuszálunk?!

A magam részéről pont leszarom, hogy megcsinálják-e valaha azokat a sorozatokat melyek ezek követői lehetnek, emellett ugyanakkor azt is hiszem, hogy meg fogják tudni, talán már jövőre, vagy kicsivel később. Hiszen ez a nagy számok és a nagy sorozatok törvénye, kis szerencsével, a jó időben mindig lesz egy kreatív ötletre épülő sorozat, mely sikert is érhet el, és ennyi az egész.

Az, ami igazán nehéz viszont az az egyediség, az egyedülállóság ami miatt sokkal tovább fennmarad valami értékes, mintsem valami, amit profi módon megetetnek a nagyközönséggel.

Tehát visszatérve a lényeghez, ismétlem, pont leszarom lesz-e új Lost, vagy 24. És az se érdekel mikor jön el valami hasonlóan nagy siker, én valami egész más jelentőségűre vágyom újra.

Az én kérdésem ezért inkább az:
Lesz-e valaha is olyan színvonalas sorozat újra, mint a Friday Night Lights volt? Valami számottevő és emberi értékekben gazdag szórakozás, az elejétől a végéig!

Mert pont nem a Lost, vagy a 24 vélt, vagy valós utódai bírnak a legnagyobb fontossággal a szememben (de nem ítélem el a nekem ellentmondók véleményét se természetesen), hanem inkább az olyan egyediségek, mint pl. az FNL is volt. Na ez az amit nehéz utánozni és megismételni!

human - 2011. 07. 23. 04:55

Már nem azért, de az FNL utódai ott lesznek mindig kábelen, sőt, jelenleg is ott van egy a Parenthood személyében országos tévén(!). Amúgy meg eltévedt sorozat volt a kezdetektől, viszont a Lost utódja nem biztos, hogy kisebb költségvetésű helyen is elfér, az HBO pedig nem is hoz hasonlókat. Ahogy a 24-nek sem tudsz mondani, kábelről sem. Úgy érzem a te fontosabbnak tartott kérdésed nem áll, nagyon nem. És tudod, hogy imádtam az FNL-t, de annak az utódjáért nem aggódom egy percig sem (a Good Wifeért sem), viszont az igazi junkie sorozatok bajban vannak.

Amúgy direkt emiatt van a címben a Kedvenc minőségid kérdés is. Az állóvíz a baj, a felhozott két példa csak nagyon kilóg, pont ezért nem lehet leszarni őket, azért ők az általam kiemeltek.

“Hiszen ez a nagy számok és a nagy sorozatok törvénye, kis szerencsével, a jó időben mindig lesz egy kreatív ötletre épülő sorozat, mely sikert is érhet el, és ennyi az egész.”

Ez meg az utóbbi éveket elnézve… Most is a leggyanúsabb utód midseasonre van tolva, de a csatornák már évek óta próbálnak hasonlót csinálni, és még mindig nem találtak bele. MIndet kinyírták a sok beleszólással (vagy elpacsált reklámkampánnyal, ala Code, de persze midseasonben kezdett..). Ez a baj.

Poén hogy páran említették itt a Human Targetet, ami a legszebb példa a felesleges beleszólásba, ahogy az első évados boys clubból szélesebb nézői csoportnak módosított valami lett. Meg volt az oka a beleszólásnak, gazdasági szempontból nem vitatom, de látjuk az eredményét.

Busmen - 2011. 07. 23. 07:16

Nagyon jó az írás+ Valóban én is egyre kevesebb sorozatot nézek. Pár éve még simán 10 fölötti volt a számuk , de pl a tavalyi évből egy sem maradt meg, mindet kaszáltam amibe belenéztem. Nálam is csak egy legény maradt talpon e vidéken , a fringe. Valahogy nem tudnak megfogni. Pedig szeretném ha megfognának , ha berántana valamelyik sori , s próbálkozom is , de valami mindig hiányzik belőlük. Pedig van limonádé is ami megfogott pl Castle, chuck,de nagyon vágyom már valamire ami behúz és nem ereszt mint anno az SG vagy a Star Trek vagy a nagy kedvenc Babylon5 avagy más műfajból a West Wing.

Maniac84 - 2011. 07. 23. 07:46

Valóban egyre kevesebb minőségi cucc érkezik országos adókról, a kábelesek meg egyre jobban előretörnek. Én ebben nem látok olyan nagy problémát. Most is van annyi minőségi sorozat mint régebben csak fordult a kocka és a nagy részük kábelről érkezik. Szerintem ez két okból is jó, kábelen nagyobb szabadságot kapnak a készítők, valamint egyre több sorozat van nyáron is. Így aki nem igényel heti 20+ sorit az már nyáron is megtalálhatja a neki valókat.

slowclub - 2011. 07. 23. 07:47

Az írást elolvasva (ami kitűnő) döbbentem rá, hogy miért is kezdtem újranézni olyan sorikat, amiket egyszer már végigdaráltam. Mert nincs olyan új, ami újra annyira felpezsdítene? Hát ja…

Tod - 2011. 07. 23. 09:23

Az a legnagyobb baj, hogy ezeknek nagyobb a füstje, mint a lángja. Jönnek a trailerek, plakátok, nyilatkozatok, interjúk, újságírói kópiák stb., amikből a jövendőbeli nézők sokkal jobb képet alkotnak az anyagról, mint kellene. A high-concept anyagot manapság úgy tálalják, hogy ha tetszik, ha nem, ez életed egyik meghatározó tv-s élménye, élvezd, paraszt. Meg a fenét.

Bárhonnan is indulnak, csak egy sima nyomozós sorozat lesz a vége. Ami nem is lenne baj, csak nem ezt kínálták, a néző meg nem ezt kérte.

szvendzsön hemdáj - 2011. 07. 23. 09:23

Ha szabad idéznék a Wikipédiáról a Babylon 5 részből: “Straczynski maga is régóta sci-fi rajongó, aki elhatározta, hogy készít egy sci-fi sorozatot felnőttek részére, ahol egyszer végre minden gondosan meg van kreálva, konzisztens a technológia, „nincsenek gyermekek, és aranyos robotok”. Ez nem egy utópisztikus jövő, jelen van a kapzsiság és a hajléktalanság egyaránt. A Babylon 5 nem az a hely, ahol a nap végén minden ugyanolyan marad, a főszereplők változnak, fejlődnek, élnek, és meghalnak. Egy szemérmetlen politikai show-ként mindig kész foglalkozni politikával, szexszel, vallással és filozófiával.

A legtöbb televíziós műsorral ellentétben a sorozat cselekménye előre kitervelt, mint egy regény, meghatározott kezdéssel, cselekménnyel és befejezéssel. Emellett a kapcsolódó regények, képregények, és novellák fontos részét képezik a teljes történetnek.

Nagy vonalakban a sztori egészét kidolgozták még az első rész forgatása előtt. A teljes (elnagyolt) történet ismerete a kezdetektől előnyös volt sok szempontból, mivel a hosszabb távú tervezés nagymértékben csökkentette a jelmezek és díszletek előállítási költségeit. A cselekmény előzetes ismerete megengedte a nagymértékben állandó díszletek használatát, összehasonlítva több más sorozattal, ahol előfordulhat, hogy minden egyes részhez teljesen új kellékek, jelmezek kellenek.”

Hogy kellően összezavarjak mindenkit mostanában azt kérdezgetem (nem csak magamtól), hogy hol van a következő West Wing? Frankón lehetne az alapot is folytatni egy reboottal, ami az alapsoriban is benne volt: Sam Seaborn for president! :)

A high concepthez szükség van egy előzetes conceptre is (“Kellene még valami ütős!”), amit max akkor cseréljenek le, ha valami még kreatívabb/egyedibb/jobb concept hullik az ölükbe. Meg kell valamennyi lé, meg támogató is. :) Meg azt is hallottam valahol, hogy ha erős, jó (netán szerethető, megérthető) karaktereket teszel bele egy történetbe akkor az már fél siker. Lehet vitatkozni azon, hogy a trónkövetelőkben melyik volt meg és melyik nem, de általában a nézők döntenek úgyis (tudok egy frenki kivételt is: Jericho).

Mindenesetre egy erősen zseton/néző/reklámblokk/stb./függő ágazat esetében akkor próbálok meg nem elaludni a későn kezdődő sori reklámjain, ha tényleg érdekel miről van szó, ha tudom, hogy a választ nem csapják össze, ha tudom, hogy olyasmiről maradhatok le ami segít fogni a karakterek gondolatait, motivációit, a történések okait.

Hol van a következő Deadwood?

Ha tudja valaki a válaszokat szóljon.

Tatala - 2011. 07. 23. 10:18

Hát, azt tudom, hogy én nem az átlagnézőkhöz tartozom az ízlésemmel:)
Soha nem érdekelt melyik csatorna vetíti az adott sorozatot.
Szeretem a sci-fit, fantasy-t és a történelmi feldolgozásokat, ha elkezdek egy ilyet nézni, nagyon szoktam figyelni a jól kidolgozottságra.
Kedvenceim a fantasyk közül a Supernatural, Legend of the Seeker és a Game of Thrones (of course:D). Még vicces fantasyn is röhögtem, ez pedig a Kröd Mandoon volt.
Sci-fi közül a BSG best (várom az előzményt!!), a Caprica és a SGU hatalmas csalódás volt (Caprica – világűrben járunk, a biztonsági kamera meg videóra
rögzít??, SGU – 0 dráma és hülyesége köbe, halálunalmas részekkel).
És a történelmi drámák: ezeket nagyon szeretem, többször ültünk össze haverokkal is és izgultunk a szereplőkért, pedig tudjuk a végét:) (A kedvencek: Róma, Tudorok, Spartacus, Borgia), emiatt lépett elő kedvenc csatornámmá a HBO:)

És vannak olyan sorozatok is, amiket szimplán az egyediségük, meghökkentésük és érdekes vonalvezetésük miatt szeretem (csak felsorolásképpen: Rescue me, Hung, Suits, Aliens in America, Dexter, Generation Kill).

A maradék pedig vígjáték, vicces sorozat: Fekete Vipera, Californication, Waczak szálló, Csengetett milord, Hallo, hallo.

Természetesen ilyen, és ezekhez hasonló sorozatokat örömmel várok, bármelyik csatorna is adja őket:)

winnie - 2011. 07. 23. 10:32

“Mert nincs olyan új, ami újra annyira felpezsdítene?”

vannak újak, bőven, elhiheted. sőt, talán soha ennyi nem volt. human-nek az a gondja, hogy nem országos csatornán.

CyClotroniC - 2011. 07. 23. 10:46

A 24 amúgy annyira nem tipikus sorozat volt, hogyha nem lett volna saját koncepciója az órákra bontással, és nem pont 2001-ben hozzák elő, akkor bárki bármikor visszadobta volna. Én inkább azt nem értem a 24 kapcsán, hogy miért van az, hogy bármikor bejöhetne egy polkrimi/akció, akkor azt teletűzdelik misztikummal, vagy megpróbálják, és ezzel ássák el a projectet. Csak és kizárólag a promo alapján, a The Event-ből simán kinéztem, hogy csak egy politikai krimi is LEHETNE, de aztán bejött a papírforma… Ja és visszatérve a 24-re, hogy külön érdekes, hogy az első 10-12 epizód cseszettül semmitmondó volt szerintem, és mégis néztem én is :P

marcus - 2011. 07. 23. 11:09

Fringe-nek is adtak még egy évadot, és akkor örüljünk basszus, pedig jó lett volna hagyni rendessen befejezni, de a sok nyomi nem nézi külföldön a hülye kábles tévécskét.

Aztán mostmár tényleg nem marad semmi sorozat utána. :)

ElPadre - 2011. 07. 23. 12:19

most röhögni fogtok, de a nagy minőségi network sorozatom, ami új… az a deep space nine. hiszen anno network volt ez is.

hét évad, anyám… és azzal, hogy bugyuta sztorik az első pár szezonban, és csak a jem’hadar érkezésétől volt érdekes, de kicsesztem magammal. az első két évad, nincs rá jobb szó, bájos volt. és imádtam nézni — ezért “új” nekem a ds9, mert egy olyan sorozatot ismerek meg belőle, amiről fogalmam sem volt, pedig a későbbi szezonok fontos részeit mind láttam.

és a ds9 védett high-concept sorozat volt.

szóval az van, hogy low-conceptben kevés a jó ötlet, így azok elketyegnek 1-2 szezont, oszt pá, a high-conceptek meg annyira sok pénzbe kerülnek, hogy nem bírja ki a csatorna, hogy ne ugasson be folyamatosan a készítőknek, és ilyenkor szokott darabokra esni egy sorozat; meg gyakran a high-concept lényege, hogy csinálnak egy odabaszós pilotot, mindenki totál oda van érte és vissza, megkapják a sorozatos berendelést, és hirtelen nem tudnak magukkal mit kezdeni az írók.

és a legfontosabb: ma már nincsenek “védett” sorozatok, csak pár kivétellel (pl. fringe). ha egy kicsit is alulteljesít egy sorozat, és sokba kerül, gyakran kérdezés nélkül lelövik. márpedig high-conceptet nem lehet pénz nélkül csinálni, és azoknál van esély, hogy kultstátuszba kerülnek. régen azért pár, döcögősebben induló sorozatnál adtak esélyt a kibontakozásra, és nemritkán óriási sikerek lettek. ma viszont kapkodnak, ha csökken vagy alacsony a nézettség, akkor vagy egyből lelövik, a retooling meg eddig csak nagyon kevés sorozatot mentett meg.

human - 2011. 07. 23. 13:22

“Hol van a következő Deadwood?”

Egyrészt az kábeles, másrészt jön is egy western mostanában, plusz a Justified belehúzott.

BDJG - 2011. 07. 23. 13:29

Az átívelős sorozatokkal pont az a baj, hogy átívelősek. Az emberek ha kihagynak egy részt, fontos eseményekről maradhatnak le, és amikor visszatérnek, már azt sem tudják, mi van. Sokan ezért is látják a high concept halálát, a Lost-nál azért maradtak még (bár azért ott is hatalmas esés volt nézettségben, valljuk be), mert valami teljesen újszerű volt az akkori felhozatalban.

á.m - 2011. 07. 23. 13:34

tudtok arról valamit, hogy mennyien vettek részt ~tíz évvel ezelőtt és mennyien vesznek részt most a sorozatok készítésében?

nem lehet hogy a 2000-2005 közötti nagy elsők (jóbarátok utolsó éveda – költségvetés, 24-szerializáltság, lost-high concept, csi-franchise, stb-stb) után egyszerűen felhígult a szakma?

ungabunga - 2011. 07. 23. 14:01

!!!A felsorolt példák szubjektívek, senkinek nem akarok a lelkébe taposni, elnézést kérek ha valakit megbántok velük, nem trollkodás a cél, csak szubjektív szemléltetés. Csalódások listája inkább.
Mindenkinek joga van szarozni a nekem tetsző sorozatokat, nem fogok megsértődni rá.:)!!!

Előre leszögezném, hogy hál istennek minden évben kapunk legalább egy finom falatot az amerikaiaktól, amit nagy rajongással várok aztán hétről-hétre. (Burn notice korábban, Suits/Killing idén, tavaly Justified, Harry’s law, és természetesen a good guys)

Kinek mi a gyöngyszem.

Az egy dolog, hogy mi megveszünk a friss és kellemes meglepetésekért (soa, good guys, raising hope, kinek mi tetszik), ha az átlagos amerikai néző ezt nagy ívben leszarja.

Nekik készülnek a CSI-k, az n+1 reality minden létező témakörben amit csak el lehet képzelni, és kb miattuk nincs nagyon átívelő szál szinte sehol már.

Realityk* talán kicsit kilógnak a sorból, mert azokhoz talán kell némi követés-odafigyelés-nézés, ezt nem tudom, képtelen vagyok nézni ezeket.
Gondolom pár melóhelyen/társaságban kvázi elvárás a napi pletykához up-to-date-nek lenni xy realityből-sporteseményből, ergo kevesebb idő és energia jut a többire, így a megmaradt szabadidőt érthetően nem gondolkodós-követős sorozatokkal töltik ki.

Ami szerintem sokkal rosszabb, az az, hogy a “legyünk ultra-pck”, ÉS “a fókuszcsoport jobban tudja”, illetve a cikkben említett csatorna-note-ok, simán képesek tönkretenni egy jó sorozatot-conceptet. Kinek-kinek megvannak a maga példái erre.

Illetve a másik probléma szerintem az, hogy képtelenek elszakadni a fejőstehén-rétestészta jellegtől, és a ritka kivételtől eltekintve nincs mivel megtölteni a 20+ résznyi évadot.
Vagy ha esetleg volna mivel, akkor az már automatikusan -teljesen feleslegesen- 2-3 évadnyira nyújtja a scriptet. Valaki fentebb írta, hogy néha nincs kész concept, on the fly készül és lesz amilyen lesz.

Kedvenc példáim:
– Eventben nem ritkán kétszer is leadott jelentek – jobbára az emós picsogás a két színészóriás között (Sean+Leila) az évad elején.
– Nikitában szükségtelenül 2-3-4x-es hosszúságúra nyújtott drámának nevezett nemistudommi, Alexxel meg a címszereplővel
-SGU**-ban kvázi a második résztől elviselhetetlen Chloe féle tépelődés, szerelmi szál (…) stb..nyakonöntve Eli sóvárgásával.
– CSI NY : Edna fedőnevű “sample-adatbázis” robot

Ezekkel esetenként(!!!) nem is lenne baj, de amikor konzekvensen, majdnem minden részben ilyenekkel nyújtják a részeket és azonos évadban -nem ritkán egymást követő részekben- a sokadik ilyen előfordulása után jön elő a fejőstehén érzése nálam. Meg sem próbálják feszesebbre venni a vágást-történetet, “jó lesz ezeknek így is” érzést keltve.
Mintha elfelejtettek volna vágni-írni-rendezni…

A végeredmény pedig egy konklúzió: Amerikában a minőség*** már nem is számít, csak az, hogy legyen mivel megtölteni a reklámok közti időt. Képtelenek elszakadni a 20-24 részes évadoktól, és a megújulástól. (lásd Criminal Minds és NCIS, illetve azok utolsó évadjai-vallatásra alkalmas spinoffjai)

Újabban inkább újranézek régebbi sorozatokat, mert nincs időm kivárni míg egy eventből nézhető bármi “alakul”, ahhoz egyszerűen túl sok olyan baromi jó régi sorozat van, ahol a szórakoztatási szint nagyságrendekkel nagyobb. Nem utolsósorban újranézhetőek.

Attól, hogy a sok szar gagyi között van ami kevésbé gagyi, attól az még nem lesz jó, csak a környezet teszi azzá.

Ez -tekintve az éves ötletek/leadott scriptek számát- teljesen a csatornák hibája.

Ide a végére is: Elnézést a randa általánosításokért és maximális tisztelet a kivételnek, akiknek köszönhető, hogy egyáltalán van még szórakoztató(bb) sorozat és bármi jele a minőségre törekvésnek odaát.

*: realitykhez nem értek egyáltalán, bb első szériába még bele-belenéztem, de számomra nem többek időpocsékolásnál.
** SGU Tudom, hogy dráma akart lenni a sorozat, de a részenként 4-5percnyi nézhető tartalom “gyors” kaszát eredményezett (10rész..)
*** minőség: történet feszessége, párbeszédek minősége, életszerűsége

symor - 2011. 07. 23. 14:28

Parenthood, mint az FNL utódja?

Sértegetni akarsz human? :)

Az általad címben kiemeltek koncepcióját, így a 24-et, vagy a Lost-ot, mint te magad is említetted sokan és sokkal rosszabbul igyekeztek utánozni az elmúlt években, erre írtam, hogy a nagy számok törvénye végül majd elhoz valami hasonlót. Ezért írtam azt, hogy pont leszarom készül-e hasonló, hisz mint írtam, szerintem fog abból a tömegből, amit még ugyanarra a kaptafára terveznek. Lehet, hogy nem 2012-ben, csak 2013-ban, de lesz valami, erre itt és most leteszem a garast.

A másik, és inkább ez bosszant fel igazán, ha a példálózás tekintetében előhozakodnak sokadszorra a 24-el és a Lost-al (néha én is ezt teszem és szégyellem is magam miatta :), hogy ezek a sorozatok hosszú távon csalódáskeltőre, túlerőltetettre sikerültek.

A koncepcióvesztés, a valódi tervszerűség hiánya ugyanúgy jelen volt már a példákban is. A 24-ből rövid idő alatt kiveszett az az energia, ami az elején előrevitte (tényleg le kellett volna zárniuk min. a 3. évad, max. az 5. évad végén), bagatell patrióta felhangok, kiszámíthatóan következő fordulatok kezdték tarkítani, és Bauer hiába volt legény a gáton állandón, ha a mind silányabb évadok is ellenére voltak. Hozzáteszem a 8. évad második felére azért megerőltették magukat az írók, de még így is méltatlanul gyáván zárták le a sorozatot.

Ha pedig már méltatlan lezárás, akkor rögtön itt van a Lost. Szerintem az elmúlt évtized sorozata, és a leginkább elpuskázott lehetősége is.
Volt ugyebár egy remek kezdet az esetében, egy türelemjáték a második évad alatt és egy hatalmas ugrás a harmadikban, mely zseniális fináléja szerintem új szintre emelte a sorozatot. Aztán, és ez a sajnálatos igazság elkezdett hanyatlani az egész, nem izgalmas részleteiben (amik még mindig megvoltak), nagy pillanataiban (melyeket még mindig hozni tudott), hanem egészében nézve erőlködni kezdtek az írók. Ezt pedig olyan ügyesen tették, hogy egészen az utolsó, teljesen elpuskázott befejezésig rá sem jött a sorozat közönsége, hogy legalább az 5. évad óta dunsztjuk sem volt hová akarják vinni a sorozatot. Szégyen szemre zablán tartottak mindenkit jó hosszú ideig, mígnem le nem lepleződött a valódi érdektelenségük, a Lost pedig lezáratlan maradt.

Emiatt írtam azt, hogy nem érdekelnek az ilyen utódok, melyek nagyot ígérnek, majd nem teljesítenek a maguk mértéke szerint sem, nem hogy az én nézői elvárásomnak megfelelően.

Az FNL-t pedig ezért hoztam fel jó példaként, mert az utóbbi években egyszerűen nem volt hasonló. Olyan, ami nem hagyott rossz szájízt maga után, az utolsó pillanatban sem. Képtelenül hangzik, de egy focis, közepsulis dráma tudta megtartani mostanában a legtöbb méltóságát a szememben. Hiszen az FNL még az utolsó évad utolsó részében is képes volt figyelemre méltó dilemmákkal szórakoztatni és ezzel együtt teljes értékű lezárást adni.

A 24 és a Lost ebben az összehasonlításban nem volt képes teljes értékű sorozattá válni. Voltak, jó kezdettel, lagymatag levezetéssel és csalódáskeltő befejezéssel. És talán tényleg eljutottak ezek a sorozatok a valódi szexig, de bár maradtak volna a pettingnél, mert ez a két “szűzkurva” nem hagyott maga után mást csak egy rosszul lezárt aktus emlékét és a csalóka vágyat az újrajátszásra.

cat - 2011. 07. 23. 15:07

“Mintha elfelejtettek volna vágni-írni-rendezni…”

Szerintem legtöbbször nem erről van szó, hanem nagyon sok esetben a minőségért és annak romlásáért a csatornákat lehet okolni.
1. eleve a plotnak és a pilot forgatókönyvnek meg kell felelni egy bizonyos sémának, hogy egy sorozat esélyt kapjon egy országosnál.
2. ugyanígy, menet közben is figyelembe kell venni a csatorna “arculatát”, célközönségét, kik a fő nézői (lsd: pl. a Chaos a CBS-en eleve nulla eséllyel indult, és most hagyjuk az egyéb körülményeket) – a készítőknek muszáj igazodnia bizonyos szinten
3. ha ez nem lenne elég, a csatorna lépten-nyomon beleszól a sztoriba, legtöbbször elég szűk mozgásteret enged
4. és ha esetleg nem itt cseszi el, akkor ott, hogy nem promózza, vagy nem megfelelően (Lone Star), esetleg berakja egy olyan idősávba, ahol halálra van ítélve.
5. míg kábelen nem szórják ki olyan könnyedén a sorozatokat, az országosok olyanok, mint egy nagy mészárszék, sokkal kevésbé mérlegelnek azon, érdemes-e további esélyt adni egy szériának.

Ha innen nézzük, nem csodálom, hogy a készítők alig vállalnak kockázatot, és szerintem nem is véletlen, hogy kábelen sokkal minőségibb sorozatok mennek. Nem azt mondom, hogy mindenért az országosak a felelősek, de szerintem sok esetben van elég jelentős szerepük a bukásokban.

winnie - 2011. 07. 23. 15:17

“Az átívelős sorozatokkal pont az a baj, hogy átívelősek. Az emberek ha kihagynak egy részt, fontos eseményekről maradhatnak le, és amikor visszatérnek, már azt sem tudják, mi van”

ez tévhit, abszolút nincs így, ezen sosem múlt semmi. csak a nagy junkie-k olyan hívők, hogy minden részt megnéznek. az átlagnézőnek sokszor az sem jut eszébe, hogy épp aznap van rész az egyik általa nézett sorozatból. mert nem a sorozat, hanem az élet a prioritás.

Kissur - 2011. 07. 23. 15:34

Nekem is kezdenek elfogyni a sorozataim, amiket nézek. Szerencsére én csak most kezdtem a LOST-ot, így nekem az még hátravan az életemben.
A 24 óta hatalmas űr van bennem. Nincs egy normális akciósorozat, nincsenek wtf pillanatok, mert a főszereplőket nem merik kockára tenni. Olyan jó volt meglepődni, amikor elhullott egy-egy főbb karakter. Keresem az utódot, de egyelőre nincs. Talán majd a Strike Back, mert annak az 1.évada ütős volt, csak épp kevés. Meghozta az étvágyam, de nem laktam jól.
Nekem is például a Flash Forward és a Reaper, no meg a Breaking In utólag tetszett meg, csak épp már nem jön belőle új évad. (Azért a Breaking In-be még reménykedek.)
human köszönöm az írást, mert most legalább már értem, hogy miért érzem azt, hogy a sorozatok kezdenek egyre inkább veszíteni a fényükből. Sürgősen reformálják meg, mert így el fognak mindenkit veszíteni.

bikkbakk - 2011. 07. 23. 15:37

az az érzésem, hogy sokan keverik a jó történetmesélést s a komplex sztorikat a minél nagyobb meglepetésekkel, fordulatokkal és a morálisan ambivalens szereplők nagy tömegével, nem megsértve a GOT, a Lost és a 24 rajongóit.

Hanks - 2011. 07. 23. 15:58

Remélem újra reneszánszát fogja élni az elmúlt 5-6 év. kb ez az időszak volt a legaktívabb (számomra). Prison Break, 24, Lost, Született feleségek, Dexter, Heroes… azóta nem sok sorozat van amit megnézek, talán a spartacus. elment egynek. kellene valami új és ötletes dráma hogy újra elkapjon a gépszíj!
de szerintem ezzel sokan így vagyunk!! :)

winnie - 2011. 07. 23. 16:24

“human köszönöm az írást, mert most legalább már értem, hogy miért érzem azt, hogy a sorozatok kezdenek egyre inkább veszíteni a fényükből.”

??? veszítenek a fényükből? mióta? csak nézni kell a jó sorozatokat és rájössz, hogy nincs így.

megint csak azt tudom mondani, hogy ilyen sok jó sorozat rég volt. csak kapkodom a fejem, hogy most mennyi tartozik a legjobbak közé, míg régen tényleg csak 2-3 kiemelkedő volt. más kérdés, hogy sokkal több a gyenge is, amiket sokan néznek és ítélnek belőlük, de a lényeg, amit human is leírt: hogy a jó sorozatok szinte kivétel nélkül kábelen mennek, mert országoson nem bevállalósak, csak receptre dolgoznak. míg régen, ld. 24 és tsai, voltak még ütős országosok.

ungabunga - 2011. 07. 23. 16:35

@winnie ez mondjuk azért a nagy szapulás közben ott motoszkált a fejemben:
West Wing, Sopranos, Wire, Shield, Friends, Veronica, stb mellett mennyi sorozat volt életben és nézhető minőségű.

Az mondjuk lehet, hogy megint egy másik kérdés, hogy akkoriban mennyi high-concept sorozat volt egyszerre, és abból mekkora volt a fail-rate, és az összesből mennyi ment országoson. (fail-rate csakis junkie szempontból)

Mostanában vagy a ráta túl magas, vagy túl sok high-concept kerül adásba, esetleg sokat hiszünk el a reklámoknak;>


Kicsit előrébbire: élet, mint prioritás: pont ezért van TiVo-juk ugye, meg annak folyományai. Lehet az én mintám rossz, de akit ismerek annak mindnek van-volt, vagy legalább valami hasonlója.

human - 2011. 07. 23. 16:49

‘West Wing, Sopranos, Wire, Shield, Friends, Veronica” de még te is kevered, hiszen ebből rögtön 3 kábelen ment, és az egyik sitcom, amiről azt írtam, hogy pont jó az országoson is.

ungabunga - 2011. 07. 23. 17:02

Azok csak random címek voltak, amik (számomra) kiemelkedőek voltak a múltban. Egy kicsit “másabb” időre próbáltam utalni, ha volt olyan egyáltalán.

Annyira meg nem érdekel a téma, hogy jobban utánakeresgéljek, ki hol merre mikor mikkel párhuzamosan ment.

Mivel akkoriban nem igazán voltam junkie, a kérdést nektek,-és a közönségnek- dobtam fel.
Maximum meaculpázok pár sort:)

én és én meg az Irén - 2011. 07. 23. 17:09

@bikkbakk
Mire gondolsz pontosan?

mercenary - 2011. 07. 23. 21:11

@winnie: “megint csak azt tudom mondani, hogy ilyen sok jó sorozat rég volt.”

ezzel a kijelentéssel szerintem nagyon kevesen értenek majd egyet.

én is azok közé tartozom, akik úgy érzik, hogy megkopott a mai felhozatal, mivel sorra dobják be a kedvenceink a törölközőt (ki idejében, ki pedig már egy kicsit késve), viszont utánpótlásból évről évre egyre kevesebb akad, még kábelen is, bár megmondom őszintén, hogy számomra az az utolsó, amit egy sorozatnál figyelembe veszek, hogy hol vetítik.

eleve egyre kevesebb újonc van, amelyik egyáltalán fel bírja egy kicsit is kelteni az érdeklődésemet, annyira sok a human által említett langyos vízi pozícióra pályázó, középszerű próbálkozás. mondjuk én is finnyás vagyok, mert sitcom-ot és nem szerializált drámát eleve nem nézek, így a sorozatok 80-90%-át máris kizártam. ami pedig marad, az rendszerint borzalmasan gyenge.

a 24 és a lost sikerét valóban nagyon kevés sorozat tudta meglovagolni, de az igazi tragédia ebben az, hogy a cancel és a minőség sok esetben köszönő viszonyban sem álltak egymással, és pont, hogy a legjobbak hullottak el elsőként. ennek aztán az lett az eredménye, hogy mára már szinte teljes egészében kikoptak a jól átgondolt, előre megtervezett címek, s korunk “high concept” sorozataira a “koncepciótlan” jelző már sokkal inkább illene. sok esetben ugyanis a készítőktől csupán egy üres “shell”-t kapunk, s elvárnák, hogy menet közben MI találjuk ki a történetet velük együtt (vagy ő helyettük!). szerintem már ugyan a lost is ez a kategória volt, de most semmi esetre sem mennék bele flame-be, úgyhogy vegyük úgy, hogy most elsősorban a heroes-ra, a bsg-re meg a flashforward-ra gondoltam. :)

a sors iróniája, hogy pont ezek az “interaktív” sorozatok lesznek sikeresek. vagy nem (lásd ff), és akkor azok – a többi szar sorozattal egyetemben – még tovább rontják szerializált drámák ázsióját, így azokból – bár lehet a számok mást mutatnak, de én mégis úgy érzem, hogy – évről évre egyre kevesebb készül.

úgyhogy sajnos lehet, hogy darabra egyre több a sorozat, de jó és nézhető bizony egyre kevesebb akad közte. én is már csupán megszokásból nézek egy csomót (de rendszerint baromi keserű szájízzel töltenek el), mivel az életem részévé vált, hogy valamit nézni kell. lázba már idén például egyik újonc se tudott hozni, tavaly még legalább ott volt a spartacus.

ráadásul idén kifut az utolsó sorozat is, amit még a “golden age” idején ismertem meg (entourage), s utána nem tudom, hogy mi marad. nyilván nézni fogok ezt-azt, de hogy mennyi lesz közötte a jó?! évi 1-2, max.

tüsmester - 2011. 07. 23. 21:43

Miért is lényeges ez az országos-kábeles kettősség? Csak a költségvetés miatt? Mert amiket nézek, azokról nem tudom hogy hol vetítik, nem is érdekel :)
Nekem úgy tűnik, hogy nem csak országosan, hanem kábelen sincs utódja a címben említett sorozatoknak.

Kissur - 2011. 07. 23. 22:27

winnie: én arra értettem, hogy a jelenleg futó sorozatok elmúlt évada nem volt körömrágós, és itt pedig azt olvasom, hogy ezt a sorozatot is, meg azt is elkaszálták az 1.évad után.
Én speciel ilyen Bones, Castel, CSI sötöbö nem szeretem, márpedig pont ezeket erőltetik mostanában.

winnie - 2011. 07. 23. 22:58

“Miért is lényeges ez az országos-kábeles kettősség?”

leginkább azért, mert míg a kábelen az alkotók általában szabad kezet kapnak, mert a csatornák tudják, hogy a sorozatuk magát a csatornát is meghatározhatják, addig országoson mindenben beleszólnak és a készítőnek, ha egyáltalán nála hagyják a sorozatot, rengeteg kompromisszumot kell kötnie, s a végeredmény általában nem az lesz, amit eredetileg elképzelt.

winnie - 2011. 07. 23. 23:04

“@winnie: “megint csak azt tudom mondani, hogy ilyen sok jó sorozat rég volt.”

ezzel a kijelentéssel szerintem nagyon kevesen értenek majd egyet. ”

nem tudom, szerintem max 5-10 ilyen ember lehet a sokmillóból:), hiszen elég kiindulni abból, hogy 1. régen feleennyi sorozat sem volt és 2. régen a sorozatok fele rettentő ciki szitkom volt (évente 1-2 jó akadt, de egyébként…)

ezért is csalás a kijelentés, mert persze, hogy sokkal jobbak a sorozatok (és én sorozatnak veszem azt is, ami pár rész után meghal. nyilván más a helyzet, ha a sikersorozatokra gondolok, mert lehet, hogy mostanság kevesebb az olyan sorozat, ami jó és sokáig is tart). meg sokkal merészebbek, mert míg x éve voltak nagyobb mérföldkövek (wire és tsai), azok a mérföldkövek rengeteg mostani sorozatra hatottak, így 1 jó akár 10 másikban is tovább élhet.

ezért nem is érzem vita tárgyának a dolgot. (azt most fel sem hozom, hogy míg régen simán tudtam sorozatot nézni, manapság olyan alapvetésekre nincs időm, mint dexter, fnl, justified és társai. és mindez nem azért, mert többet dolgozok.) (azt meg végképp nem lenne fair, hogy az emberekben van egy fals nosztalgiérzet, hiszen míg fiatalok vagyunk és míg nincs akkora választék előttünk, sok ma már általunk rossz vagy közepes kategóriába sorolt sorozatot képesek vagyunk feltétel nélkül imádni. vannak időtlen klasszikusok, tény.)

human - 2011. 07. 24. 00:03

yep, azzal felesleges vitatkozni, hogy több jobb sorozat van, esetleg csak jobban körül kell nézni, főleg ha az ember nem néz egyrészegyügy bontásúakat, hiszen kábelen több az átívelő történetes móka. Régen ott volt a Wire, Carnival, Shield satöbbi, most meg SOA, Justified, Breaking Bad, Walking Dead, Game of Thrones… Egyáltalán nem halt ki az a minőség, de nem is arról van szó itt.

mercenary - 2011. 07. 24. 10:55

fogjuk fel akkor úgy, hogy az én ízlésvilágomba tartozó sorozatok kezdtek el kihalni, mivel én egyre nehezebben találok magamnak fogamra valót, és pont fordítva érzem, mint winnie. mikor “fiatalok voltunk”, hirtelen egy terülj-terülj asztalkám előtt találtuk magunkat, és orrvérzésig lehetett darálni a sorozatokat. egész egyszerűen azért, mert sok évnyi lemaradást kellett behoznunk. ugyanakkor az is igaz, hogy ezekben az időkben még kicsit naivak voltunk, és az összes madzagmézezős béna sorozatot beszoptuk, de hát így van ez rendjén, mindenki a saját kárán tanul.

úgyhogy rám inkább igaz az, hogy bár többet dolgozom és kevesebb az időm, de azt mégis alig tudom sorozatnézéssel tölteni, mivel nincs mivel (holott igényem az lenne rá). én nem vagyok hajlandó rossz vagy közepes kategóriába sorolt sorozatokat imádni (még úgy se, hogy ha nincs ló, jó a szamár is), sőt, nálam egy csomó jónak titulált is elhullik, mivel az sem üti meg azt a színvonalat, amire nekem szükségem van. oké, finnyás vagyok, elismerem. :)

valszeg az áll a dolgok hátterében, hogy túl sokszor kellett már csalódnom, így egyre szkeptikusabban ülök neki egy-egy újnak, hiszen azt a kevés szabadidőmet azért szeretném tartalmasan eltölteni, s csak azért nem fogok nézni valamit, hogy nézzek valamit. eleve nagyon kevés újonc kelti fel manapság az érdeklődésemet, de ami igen, rövid úton arról is kiderül, hogy egy utolsó hulladék. (pl. falling skies) lehet, hogy szimplán rossz zsánerre specializálódtam, miközben a komplementere meg tényleg virágzik; legyen akkor ez az egész az én egyéni szocproblémám.

winnie - 2011. 07. 24. 11:04

mercenary: simán lehet, de látatlanban ezt az érzést én úgy szoktam magyarázni, hogy sokan kevés sorozatot próbálnak be, nem túl nyitottak ilyen-olyan okból az újdonságokra, pedig érdemes nyitni és rácsodálkozni.

balage - 2011. 07. 24. 15:01

Erdekes post. Egyaltalan nem gondolkoztam a teman, de mostanaban egyre inkabb azon veszem eszre magam, hogy regi jol bevalt dolgokat nezek ujra, most pl. The King of Queens. Persze ez nem nyaron kezdodott, szoval nem lehet csak arra fogni. :P

Egyszeruen most, hogy igy belegondolok tenyleg nincsen eleg minosegi cucc. Amiket nezek annak a szerintem 90+%-a sitcom.

Es upfronts-nal is egyszeruen alig van olyan nem-sitcom, ami felkelti az erdeklodesemet.

De pl. a nem sitcomok kozul is minden uj, amit elkezdtem nezni (pl. Flashforward, The Event) cancel lett. Nekem pl. ezek kozul mind a ketto elegge bejott, akarmennyire is szidjak paran. :P

Most, hogy igy belegondolok szinte a Chuck-on kivul nincs is mar 40 perces sori, amit nezek, mert a The Defenders is kasza lett.

Bar igaz, hogy kevesebb idom van, mint regen, de akkor is ami felkelti az erdeklodesem leiras vagy kritikak alapjan azt elkezdtem nezni, es az eredmeny tenyleg az, hogy: sokkal kevesebbet kezdek el nezni (mint par evvel ezelott) es tenyleg minden 40 perces, amit elkezdek cancel lesz.

Hozzateszem mondjuk, hogy a kabeles sorozatokat annyira nem kovetem. Szoval ez az egesz csak orszagosra vonatkozik.

Mefi - 2012. 02. 12. 15:34

Nálam az Alcatraz kicsit Lost-pótlék, de én mondjuk pici hiányt érzek a Prison Break, Lost, 24 stb. féle sorozatokból. Amiket úgy minden nap várt az ember. A Fringe sem rossz persze.

Most, hogy House is elköszön, megint rosszabb lesz kicsit.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz