login |

Sons of Anarchy: vége a 4. évadnak – írta Ingorion

2011. 12. 07. 21:34 - Írta: vendegblogger

107 hozzászólás | kategória: kritika,

És véget ért a Sons of Anarchy 4. évada. Spoilerek nélkül nem lehet nagyon mit mondani, talán csak azt, hogy idén világossá vált (számomra legalábbis), hogy a jelenlegi tévés felhozatal legjobb darabjáról beszélünk, ami ezzel beelőzte a sokak szerint napjaink legkiemelkedőbb drámáját a Breaking Bad-et.

Spoileres évad és finálékritika a tovább után.

A tizedik rész után veszélyes vizekre tévedtünk, hiszen megint megjelent az eddigi minden SoA évadra jellemző hatás; nevezetesen, hogy túl sok szál torlódik fel az utolsó 3-4 részre ám azt hiszem a finálé után kijelenthetem: Sutterék (ezúttal is) sikeresen vették az akadályt, ugyanis a sorozat negyedik évada tökéletes egészet alkot, ugyanakkor szépen megágyazott az ötödik felvonásnak is, amire sajnos tíz hónapot várnunk kell.

Kezdem azzal, amiért nyilván sokan fognak háborogni: már a nyolcadik rész után mentek a találgatások, vajon Clay hogy hullik el, melyik részben, ki által, ugyanis a legtöbben tolerálhatatlannak tartották volna, ha megússza amiket tett. Nos ezt a szálat sikeresen elodázták a fináléig, és nem lépték meg a néhány rész alatt sikeresen démonizált elnök halálát. Ugyanis Sutter előtt teljesen más cél lebegett, ami sokkal több potenciált hordoz magában, de erről majd a végén, először néhány szót a többi karakterről és az egyéb mellékszálakról.

Juice és Otto idén sokkal több figyelmet kapott és történetszálaik igazán erős, megdöbbentő jelenetekben csúcsosodtak ki. A 11. részben Juice barátunk megtudja, hogy a semmiért keveredett bele ebbe az egészbe, de ugye ekkor már késő, így továbbra is jelentenie kell Potteréknek. Sutter önmagának érdekes és kissé hálátlan történetet írt, a döntését mindezektől függetlenül el tudtam fogadni, még ha ezzel Bobby vesztét is okozta… úgy érzem ezzel a lépéssel sokkal emberibbé tette Otto karakterét, elég csak, ha arra a jelenetre gondolunk, mikor felolvassa mindazt, amit Stocktonban tett a klubért.

Gemma és Unser ténykedését a tizenegyedik részig lehetett húzni, mikor is Opie megtudja mi is történt az apjával, aminek külön örültem, hogy a tettes (Clay) kilétét sem titkolták el előle, és itt megjegyzendő; Ryan Hurst tökéletesen adta elő a klubjában újból csalódni kényszerült, apját elvesztő, összetört embert, mikor lelövi Clayt, ott van az arcán, mindaz, amin a karakter négy évad alatt keresztülment. Mindezek ellenére egy kis időhúzás érződött, a fináléra tartogatták a legjavát, ennek ellenére én élveztem minden részt, aminek meg külön örültem, hogy a fantasztikusan adagolt dráma és feszültség mellett, kiváló akció jelenetekkel gazdagodott a sorozat idén, elég ha csak a tizenegyedik, “Call of Duty”-ra keresztelt részre gondolunk, mikor is (jó SoA szokás szerint), Jaxék a nem megfelelő embereket végzik ki egy őket ért sérelem miatt.

Mint mondtam rengeteg lezárásra váró szállal a hátunk mögött érkeztünk meg a fináléhoz, amit (szerencsére) kettészedtek, így jutott idő mindenre és mindenkire. A Clay-t ért támadás utózöngéjét érdekes volt látni, különösen a tagok részéről, miként is viselkednek miközben vezetőjük élet és halál között lebeg. Tig hirtelen döntését sokan kritizáltak (valamelyest jogosan), ám mivel a merénylet következményei az ötödik évad fontos alapkövei lehetnek, ezt el kell néznünk Sutteréknak. És el is nézzük, tekintve, mit hozott ki az évad fő szálából, ami a harmadik évad utolsó perceiben gyökeredzett, kurtán és kegyetlenül végigtekergett az idei etap minden egyes részén, aztán pedig olyan lavinát indított el az évadzáró előtt, amiből szinte képtelenségnek tűnt jól kijönni, de erről már írtak előttem.

Nos, az a töménytelen mennyiségű szar, amiről el nem tudtuk képzelni miként lesz lerendezve, el lett intézve tíz perc alatt, de úgy, hogy én csak néztem ki a fejemből. Mikor Romeróék megjelentek Potter rögtönzött bázisán önkéntelenül is elmosolyodtam és mikor az egész RICO mindenestől elúszott, meg is sajnáltam az államügyészt. Mikor az írek nem akarták megkötni az üzletet, már tudtam mire megy ki a játék, kicsit csalódott is lettem, mert tudtam, Clay bizony ezt túléli.

Jaxnek ugyanis választania kellett a családja és a bosszúja között, és az ifjabb Teller jól döntött, ezzel bebizonyítva, hogy ő mégis JT fia, akármit is próbáltak belesulykolni az évek alatt. Mikor elveszi a gyűrűket az apja sírjáról, majd mikor megfosztja Clayt minden méltóságától és végül elbúcsúzik Tarától végigfutott a hátamon a hideg, annyira tökéletesen megkomponált jelenetek voltak, amelyekben Hunnam bizonyította, hogy kinőtt a bőrkabátos nyikhaj szerepkörből.

És így elérkeztünk az évad utolsó jelenetéhez. Jax megérkezik a klubházba, ahol a megmaradt klubtagok már várnak rá. Elfoglalja a helyét az asztalfőn, lefokozza Tiget és meg is teszi Chibs-et jobbkezének. Aztán jön Happy és Juice, utóbbi mentesítve Potter és a seriff által minden bizonyítéktól (előbbi még villantott egy emlékezeteset a részben). Opira várnak, ám úgy látszik, ő megelégelte mindezt és nem akarja betölteni az alelnöki posztot. Mégis nyílik az ajtó és belép Tara, aki kijelenti; esze ágában sincs itt hagyni Charmingot Jax nélkül. Gemma az ajtóból figyeli mindezt, majd a két nő farkasszemet néz egymással… utána pedig a lehető legtökéletesebb képpel/képekkel lezárul egy tökéletes évad.

107 hozzászólás Ne habozz!

sigur - 2011. 12. 07. 14:07

óriási csalódás.Így lezárni egy ilyen évadot…
spoiler.
megágyazott az egésznek a mexikóiak feltűnése.hogy ők a CIA-vel?emlékszünk még hogy pár résszel ezelőtt a nagyfőnök hogy irtotta a rivális banda tagjait?na ne…az írekkel való találkozás után már tudhattuk hogy clay nem hal meg ami önmagában nem lett volna baj de hogy eljátszották az előkapom az injekciót – megöljem – persze hogy nem fogom megölni az már nagyon gáz volt.és csak egyre rosszabb lett…nem mondhatom meg miért Ope…nem mehetek el de nagyon szeretlek Tara…a gitározás…és a vége…azt hiszem nem túlzok ha azt mondom hogy ez volt a legrosszabb rész az egész sorozatban.amúgy az egész (amúgy nagyon jó) évad során az volt az érzésem hogy minden egy katartikus finálé felé hajtja a sztorit de persze ott volt a kérdés hogy akkor mi lesz jövőre?ezt látva azt kell mondanom nagy kár hogy Sutter nem merte meglépni amit meg kellett volna:egy méltó lezárást adni a sorozatnak.mert ezzel sok nézőt fog veszíteni…

kotterovány - 2011. 12. 07. 14:34

Sutter beleszeretett a saját (elképzelt) zsenialitásába, az FX meg asszisztált ehhez. Én bevallom nagyjából az egész évadot utáltam (az ügyész figura kivételével), de ez az utolsó két rész csak megerősítette ezt az utálatot. Nem hogy 2 résznyi anyag nem volt a fináléban, de 1 sem.
Egyszerűen olyan dolgokon pörögnek órákon keresztül, amik teljesen nélkülözik a realitást. Van vm levél 1000 évvel ezelőttről? A klub a családom, jaj hogy hagyhatnám el? Megöljem aput vagy ne öljem meg? Egyértelműen csak szívok a kartellel, de elinduljak velük? Egyszerűen súlytalan sztorik ezek.
És súlytalanok a szereplők is. Nem érdekel, hogy Clay-t megölik-e, mert minden emberi vonást kiirtottak már belőle. Nem érdekel, hogy Jax lelép-e, mert annyiszor cseszte már át Tarát a palánkon, hogy egyértelmű, hogy a nőnek jobb lenne nélküle. Nem érdekel, hogy kinek néger az apja, és ki kit súg be. Nem érdekel, nem érdekel, nem érdekel.
Sutter próbál a karakterek lelkének a sötét, büdös mélyére ásni, de mindig túl nagyot akar mondani, ezért aztán túl gonoszok lesznek a szereplői. Ha pedig túl gonoszok, akkor nincs miért izgulni… Csak azért, hogy legyen már vége.
Tudom, hogy nagyon sokan nem fognak egyetérteni velem, ez van.

gabbb - 2011. 12. 07. 15:43

A zenés montázs megint jó volt, de azon kívül valóban elég érdektelen részt kaptunk. Szinte az összes konfliktus katarzist nélkülöző feloldást kapott. Amúgy én hajlok rá, hogy ez lényegében csak egy felvezetés, hiszen teljesen új éra kezdődik. Viszont gáz, hogy Sutter elkezdett szájbarágósat játszani azzal a fényképes átmenettel a legvégén, remélem ezt nem folytatja, nem vagyunk hülyék.

Kurt nem lépte meg amit meg kellett volna és Clay szívhatja még egy darabig a levegőt. De azt szintúgy elképzelhetőnek tartom, hogy olyan történetet ír a főnök, hogy a sori végén még meg is köszönhetjük neki ezt a döntését.

A kartell-CIA barátságon meg nem kell fennakadni, az amcsik nyilván nem angyalkákként foglalkoztatják a mexikóiakat. Arra kellenek nekik, hogy lezúzzák a többi kartellt. De ezt szintén szájbarágták csak figyelni kellett volna.

Ha lehetne én már holnap nézném a következő részt, szóval nálam várós.

sigur - 2011. 12. 07. 16:07

persze hogy arra kell nekik hogy lezúzzák a többi kartellt,vágom én.amit nem értettem:ha ezek a nehézfiúk a “jó” oldalon állnak hogy fért bele az ellenséges kartell elleni háború meg a nagycsomó ember kivégzése a dologba pár résszel ezelőtt?mert azt hiszem azt nem kell magyaráznom hogy a CIA ilyet nem csinálhat (még akkor sem ha az áldozatok nem ministránsfiúk voltak)?
lehet hogy neked kellett volna figyelni arra amit írtam…vagy nem rágtam szájba eléggé?

davey - 2011. 12. 07. 16:57

Ugyan már CIA ilyen meg olyan dolgot nem csinálhat,kitudja a CIA a való életbe milyen dolgokat csinál.
Másik Sutter létrehozott egy teljesen saját világot, anno a Hell’s Angeles Barger-től olvastam egy interjúban, hogy szereti az SOA-t, de a való életbe ez teljesen máshogy zajlott. Ez egy színtiszta mese alapból az is hihetetlen, hogy a CIA-nak szüksége van egy motorosbandára, hogy fegyvereket szerezzenek Szal sztem ennyi simán belefért. Igy is egy nagyon fasza évadot kaptunk.

nincsbasten - 2011. 12. 07. 17:13

“mert azt hiszem azt nem kell magyaráznom hogy a CIA ilyet nem csinálhat”: de, magyaráznod kell :) A CIA feladata pont az (is), hogy ilyeneket csináljon, likvidálja/kontrollálja az USA ellenségeit minden eszközzel. Nekem ennek a fordulatnak a hitelességével nem volt gondom, azzal viszont igen, hogy gyakorlatilag kihúzta az összes eddigi, szépen felépített konfliktus méregfogát, és ahogy már igen kiválóan írta valaki, katarzis nélkülivé tette az évad végét. Ráadásul még azt az egyetlen szálban, amihez elvileg nem volt köze (SOA belső ügyek) is hibernálta a nyűglődést a következő évadra.
Tarának és/vagy Claynek meg kellett volna halnia.

Robi - 2011. 12. 07. 18:31

Nekem nagyon bejött, főleg azért, mert erre így egyátalán nem számítottam. Nem volt olyan ütős, mint az előző évadzáró, de az utolsó pár perc szerintem zseniális volt.

sigur - 2011. 12. 07. 18:32

ha szerintetek semmi gáz nem volt azzal hogy a CIA embereket gyilkolászott az előző részekben akkor már csak egy dolgot nem értek:miért nem várták meg az irish-samcro meetinget és miért nem lőtték halomra az ott egybegyűlteket?hiszen nyilvánvaló hogy mindenki aki oda készült sáros volt nem?miért izzad potter vért hogy rájuk bizonyítson bármit is ha így is el lehet intézni “az USA ellenségeit”?mitől különleges annyira a samcro hogy őket bíróság elé kell vinni másokat meg csak úgy likvidálni lehet???
nyilvánvalóan a SOA egy mese,hát persze hogy az.de mégis valamiért jobban tetszik mindannyiunknak úgy gondolom ha nem rugaszkodnak el túlságosan a valóságtól mint itt tették szerintem.mert szerintem ez a kartell – CIA húzás nemcsak váratlan volt hanem szar is.komolyan,amilyen képet festettek idáig romeoról és bandájáról,hát mellettük még clay is kispályás játékosnak tűnt.nekem még az is hihetőbb lett volna ha kiderül hogy clay dolgozik a CIA-nek és ő akarja az IRA-t vagy a kartellt lebuktatni…

Ingorion - 2011. 12. 07. 19:10

@sigur
kicsit gondolkozz/nézz utána, mielőtt írsz; Potter nem tartóztathatott le senkit, míg ha nyilvánvaló, hogy sárosak, amíg nincs megrengethetetlen bizonyítéka vagy valamilyen módon nem rögzített egy találkozót… és egy ember nem a CIA, hogy olyan nagyban tudjon/bírjon gondolkodni + ha úgy vesszük, CIA-t sokkal durvábban is ábrázoltak már TV-ben, néha már már nevetségesen túlzóan; Romeróék pedig csak orosz maffiásokat és más kartelek tagjait iktatták ki eddig

Bumerli - 2011. 12. 07. 20:24

hát bizony. akik katartikus lezárást vártak (a túl sok szál miatt ez igen nehéz lett volna…) most joggal fanyalognak, szerintem sem volt ez a 3. évadzáróhoz mérhető. inkább az 5. évad nyitója volt ez a dupla. néhány szálat valóban buta módon varrtak el (juice, charming heights). de azért a jelenet, amikor jax leül a székbe és a többiek is elfoglalják a helyüket, kicsit hidegrázós volt (persze a “nők bejövetele” végetvetett a varázsnak egyből). azokkal a megoldásokkal, amiket néhányan mondtatok (tara, clay kiírása), nem lehetett volna még 3 évadot csinálni. talán jobb lett volna, talán nem, de ez úgyis kiderül. reméljük a legjobbakat. :)

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 07. 21:33

Srácok,

ti azt a CIA-t tartjátok hiteltelennek, mondván, mennyire valószínűtlen ez a fordulat, amelyik embereket rabol el, kínoz meg vallomásokért cserébe, amelyik biológiai fegyverekkel, agykontrollal kísérletezik, amelyik likvidálja Amerika ellenségeit, még ha azok egy másik állam vezetői is( de akár a sajátot is, lásd a Kennedy összeesküvés), diktatúrákat pénzel, lát el fegyverrel (elég csak az irán-kontra ügyre gondolni)?

JimmyLeafs - 2011. 12. 07. 21:49

Hunnam kurva nagy volt szerintem a dupla evzaroban… en birom ezt a csavot a dobalos jarasaval egyutt.

Thrasher - 2011. 12. 07. 21:56

hát. ez a sorozat nálam a stílussal, meg pár karakterrel már önmagában el tudja érni a 8/10-et, mint most is tette, de ennyi, a sok extrém dolog, amit eddig feldobáltak, plattyant egy kicsit, és lassan szétfolyt a padlón…

Tonyiommi - 2011. 12. 07. 22:02

En is Hunnamot emelnem ki ebbol az evadbol. Remek szineszi teljesitmenyt nyujott mind a 14 reszben. Foleg annak fenyeben meglepo, hogy az elso 3 seasonben egy katasztrofa volt a tobbiekhez kepest.

Bruzsy - 2011. 12. 07. 22:05

Csalódás, csalódás, óriási csalódás. És nem azért, mert Clay túlélte, hanem mert Sutter megint meghúzta, hogy egyetlen lépéssel az egész szar eltűnt, mint a kámfor. Mindössze annyi kellett, hogy Romeoék CIA-sek legyenek. RICO-nak annyi, kartellbalhénak annyi, Juice és Bobby lesittelésének annyi.

És megint ki szívta meg? Szegény Otto.

_Allen - 2011. 12. 07. 22:07

Hunnam-ben azt imádom nagyon, amikor “fortyog” a dühtől.

RexpecT - 2011. 12. 07. 22:31

Az évadban szerintem egyértelműen a 4×12 volt a legerősebb rész.Ez is egész jó volt, de valahogy mégis van egy kis hiányérzetem.

i'm_rick_james - 2011. 12. 07. 22:33

Bruzsy: igen, ilyen érzésem volt nekem is, hogy ahogy Romeóék megvillantották a CIA-jelvényt, egy szempillantás alatt az egész évad történései mind más megvilágításba kerültek.
Ettől még jó, meg szeretem, de most megint még 1-2 évadon át húzni Clay sorsát is…

És igen, ahogy Bobby gitározott a börtönben, az már egyenesen parádés, de még inkább kabarés volt. Csak nekem tűnt úgy, hogy az a hang, amelyik énekelte azt a számot, mintha Ron Perlman hangja lett volna? Könnyen lehet, hogy nem ő énekelt, de az elején nagyon olyan.

Bár negatív dolgokat írtam, attól még szeretem a sorozatot továbbra is, de azért ez most nem annyira győzött meg engem.

Ingorion - 2011. 12. 07. 22:42

Megértem a fanyalgókat, sőt!, én is beállnék a táborukba, ha nem lett volna a Jax és JT sírja-jelenet, valamint az utolsó 10 perc, az ilyenek a gyengéim.

Maga az évad viszont bitang erős volt, talán az eddigi legjobb, ami a kritikámból kimaradt, az az, hogy a 4×10 az évad legerősebbje (szerintem, a legjobb eddig meg egyértelműen a 3×13). Amúgy észrevettétek, hogy bizonyos jellegzetes momentumokat újra forgattak? :)
Pl: mikor Jax cigizve robog a klubház felé, az a pilot kezdőjelenetének az újraforgatása, vagy mikor ül a sírnál az a 3×01 valamint az 1×13 temetős jeleneteinek a kombinációja… szóval a deja vu hangulat is elkapott, ezért nem haragszom a részre.

Viszont azért a CIA-s dolgot tényleg jobban fel lehetett volna vezetni, esetleg a részen belül kicsit későbbre tenni. Viszont így megmagyarázták miért akarták Romeróék olyan mániákusan a Tara elleni támadást és én azt is élvezni szoktam, ahogy az utolsó pillanatban kilépnek a szarból.
+
Ami a rossz szájízt keltheti, hogy ugye Sutter minek épít fel így egy évadot, ha nem haggya, hogy szóljon, ahogy csak bír? Jó kérdés, de én azért örülök, hogy nem az utolsó szezonon vagyunk túl…
+
Amit a kritikámba is beleszerettem volna írni, de teljesen elfelejtettem; azért lesz egy kis perverz élvezet abban, ahogy látjuk majd Clayt az alárendelt szerepében :D

JimmyLeafs - 2011. 12. 07. 22:49

En szerettem ezt. Es igen, szerintem is Perlman enekelt.

Bruzsy - 2011. 12. 07. 22:52

Nem, nem Pearlman volt az, hanem a Battleme (akik az előző évadfinálé montázsának zenei alapjáért is feleltek) és a SoA házi zenekara, a Forest Rangers. Viszont featuringként ott volt Katey Sagal is. :)

Rajta van a két hete megjelent SoA soundtrack albumon is.

Vödör - 2011. 12. 07. 22:54

A legkieelkedőbb dráma a Mad Men, de a Sons is rohadt jó!

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 07. 22:56

Youtube szerint The White Buffalo énekelt a végén a Forest Rangers-el(akinek a Matador című istenkirály száma a 3. évad záró részében is volt)

mkfad - 2011. 12. 07. 23:00

Nekem is felemás érzéseim maradtak a finálé után.

Az igaz, hogy a katarzis elmaradt, de azért én még nem temetném a sorozatot. Nem véletlen hogy Juice Shield-et nézett a dutyiban. A shieldre volt jellemző hogy minél mélyebbre próbálta valaki temetni a múltat, annál erősebben tört elő. Én ezt egy célzásnak veszem Sutter részéről a néző irányába. Más tervei vannak mint egy egyszerű bosszúállás aztán balra el. Amilyen felemás volt az évad vége, az utolsó pár jelenet annál durvább következő évadot vetít elő.

Olyan volt ez inkább mint egy félévadzáró.

Bruzsy - 2011. 12. 07. 23:01

My bad, a sorozatban tényleg nem a lemezre került verziót használták fel. Ami kár, mert az most meghallgatva, sokkal jobb.

fabo - 2011. 12. 07. 23:02

Bár már az évad közepén tudtam, hogy a következő évadba már nem kezdek bele, ez most végképp betette a kaput. Elnyújtott és unalmas lett az egész. De az utolsó csepp a zene volt a végén. Nekem nagyon nem jön be, hogy ezeket a semmitmondó montázsokat ilyen ismert zenék átdolgozásával dobják fel. (Hey Hey, My My, No Milk Today, House Of Rising Sun, I’m Eighteen, stb…)
Nekem kimondottan tetszett a CIA-s fordulat, az egyetlen pozitívum az egészben.

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 07. 23:07

Hmm, esetleg kérhetek egy linket arról a verzióról, amit te említesz?

JimmyLeafs - 2011. 12. 07. 23:08

MEnniyre masok lehetunk es ez az erdekes.
En imadtam az evadot es a lezaro ket reszt is. Eszembe nem jutott unatkozni. Amennyire utaltam a harmadik evadot, kifejezetten gyuloltem, annyira bejott ez.

Bruzsy - 2011. 12. 07. 23:15

Pikolo Machiavelli:

http://www1.rollingstone.com/hearitnow/player/sonsofanarchy.html

vigyázz, autoplay :)

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 07. 23:26

Bruzsy, köszi :) Király verzió ez is, nekem sokáig a Jimi Hendrix féle interpretáció volt a kedvencem, de a The White Buffalo felzárkózott. Engem nagyon megvett a forma hangja és stílusa

vargatom - 2011. 12. 07. 23:32

Tudtommal nagyon sokszor elhangzott, hogy a történet a Hamlet egyfajta feldolgozása, annak pedig ugye mindenki ismeri a végét (vagy legalábbis el tudja olvasni Wikin). Szóval Clay a történet végéig maradni fog, meg hát Perlman is nagyobb sztár mint Hunnam vagy bárki más a sorozatban, hülyék lennének meneszteni…

feketeninja - 2011. 12. 07. 23:52

Inkább írogatnak és fanyalognak egy képzelt világ képzelt titkosszolgálatának képzelt módszerein, mint hogy Hamletet olvasnának, vagy legalább Sutter nyilatkozatait böngésznék. Azokat a lehetőségeket is észre kéne venni, amiket ez a zárás megnyitott…

vargatom +1

Még hozzátenném, végül nem csak Clay megy majd. Megy vele Jax és Gemma is. És ha a Hamlet sztorit vesszük alapul, akkor bizony nem most és nem a következő évadban, hanem a végén, a hetedikben. Asszem ez nem spoiler, mert elvileg mindenki ismeri a művet és sokat sem kell filózni a gondolatmeneten.

Bruzsy - 2011. 12. 08. 00:27

tegyük már hozzá, hogy nem Hamlet feldolgozás, hanem Hamlet ihletésű sorozat. ergo az alapfelállás, a fő konfliktus származik onnan, a történet, a feloldás, nem biztos, hogy onnan fog!

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 08. 00:34

Már az előző részben volt egy sejtésem, hogy Jax és Tara lassan átveszi Clay és Gemma szerepét. Nem akarok ilyen fokin’ közhelyekkel élni, hogy a hatalom korrumpál, de a vezetők sokszor rákényszerülnek olyan döntések meghozatalára, amik bár a vezetettek érdekét szolgálja, mégis mocskos.. Aztán azok utána meghatározzák a mozgásteret

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 08. 00:35

*mocskosak, na, késő van már,én pedig bevettem a fogalmazásgátlóm

deus - 2011. 12. 08. 00:46

@Ingorion
Igazad volt a MSoAFK-n Clay megöléstét illetően, te tartottad magad az elképzelésedhez és igazad lett. Emelem kalapom! :)

Tréfát félretéve, számomra volt pár bóvlinak tűnő jelenet (akció/reakció) ami valahogy nem volt túl profi húzás Suttertől, de ezt leszámítva tényleg kerek és egész a sorozat. Ha nem folytatná az FX tovább, elfogadnám, mert annyira tökéletes ez a lezárás, és ugye a csúcson jó abbahagyni. Persze hiányozna is és sajnálnám, hogy nem láthatom hogyan alakul a további élete az MC-nek. Viszont van bennem egy félsz is, hogy innen már a lejtmenet kezdődik.

Magyar Sons of Anarchy Fan Klub a Facebookon
https://www.facebook.com/groups/msoafk

buendia - 2011. 12. 08. 02:27

hát, szerintem egészen fantasztikus volt a rész is, az évad is, elképesztően imádtam, nekem kb jobban ütött mint egy wire, lost ,bsg vagy akár a got (off:bár hát a könyvekből már túl vagyok a dance-en és ha valami csoda folytán tényleg megcsinálná az hbo az összeset, akkor hajjaj..)

csak azért persze mert tetszik egy sorozat még nem írnék semmit, de most itt van két dolog ami eléggé kikívánkozik belőlem.

egyrészt. nem értem a cia vonalon fanyalgókat. korábban is kurvára lehetett sejteni h vmi nem stimmel a kartellel. hogy ennyire ragaszkodnak hozzá hogy ők öljék meg tarát. aztán nem ölik meg (balesetnek álcázva) hanem megpróbálják elrabolni, és utána hagyják meglépni? miért? persze nekem is megvoltak a (téves) elméleteim, de furcsa volt. meghát hogy letagadják h otto köpött? ennyire nem tudnak infot szerezni? vagy ilyen óvatlanok? szóval nem azt mondom hogy várható húzás volt, nyilván nem, az állam leesett, mikor beállt a táborba a hummvee, de nem is lógott a dolog a levegőben. arról meg hogy mit csinálhat meg a cia/ncs, abba tényleg nem érdemes belemenni, én csípőből kiröhögök minden ostoba konteot, de az igazság az hogy azok az arcok tényleg húzhatnak meredek dolgokat. főleg úgy hogy az usától közvetlenül délre jelenleg véresebb háború folyik mint az afgán hegyek között. az ausa-kre és a különféle belföldön tevékenykedő szöv. ügynökségekre meg nyilván teljesen más szabályok vonatkoznak mit az ncs-re (nomen est omen…)

a másik meg az lenne, és most ezt tökre nem kötekedésnek szánom, de szerintem aki igazán megszerette a karaktereket az évadok során annak valami lélegzetelállító volt mind az évad, mind a finálé. ha valaki nem szerette meg annyira őket az tök oké, nem baj nyilván, és is nézek sorozatokat amikben mondjuk utálom a főszereplőt, mert maga az egész eléggé érdekes (OUaT), de nekem kicsit fáj, hogyha ebből az a reakció, hogy ez milyen szar meg érdektelen.

Anthony - 2011. 12. 08. 08:44

Nem nem és nem, nem ezt vártam, és szerintem többes számban is érvényes: nem ezt vártuk.
A Sutter által eddig felépített világban nem ez következik: igenis Jax kicsinálja a kórházban Clayt, hát bocs nem élte túl a támadást. Legalábbis eddig könyörtelenül eltűntettek mindenkit, aki csak tized akkorát vétett mint Clay. Mindig megtalálták a módját hogyan.
Sajnos tényleg az a helyzet, hogy Clay nélkül nem tudtak volna mit kezdeni a maradék 2 (3?) évadban. Az mondjuk nyilvánvaló volt, hogy az események úgy alakulnak, hogy Jax nem mehet el Charmingból. Csak kicsit hülyén magyarázta meg Tarának, mert nem csak az lett volna a tét, hogy feloszlatják a bandát ha nem marad, hanem ő is ment volna szépen vissza a börtönbe.
A következő évad gondolom a feketékkel való háborúról fog szólni, de biztosan előkerül még Opie is, meg Claynek is lesznek még pillanatai.

PAT - 2011. 12. 08. 09:55

Nekem bejött az évad, a legjobban az ütött, amikor kiderült, hogy nem akarták megölni Tarát, és csak védőörizet alá helyezték volna…Az ügyésszel sem volt semmi baj, mert az első perctől fikázta a polgármestert, így ebben sem találtam kivetni valót. Az meg, hogy a kartellel gáz van már azután is várható volt, hogy egy komplett háborút nyomtak le a mezőn, és mégsem jött egy rendőr sem…Az viszont tény, hogy a 3. évad jóval durvább volt, de azt a finálét szerintem soha nem lehet überlni, bár ebben (is) nyilván tévedhetek…

Lacc - 2011. 12. 08. 11:32

Nem volt ANNYIRA jó, mint reméltem, de így is k*rva jó volt. Csá.

feketeninja - 2011. 12. 08. 11:55

‘Nem nem és nem, nem ezt vártam, és szerintem többes számban is érvényes: nem ezt vártuk.’ – A hiszti nem nagyon érthető, de legalább vicces így 4 évad után. Sutter eddig sem azt csinálta, amit sokan vártak. Úgy kerüli a közhelyeket, hogy mégis közhelyes és más, mint a többiek. Számomra ezért(is) jó a SOA. Ha a magyarázat nem elégít ki, amiért Clay életben maradt, akkor sorry(elég érthetően elő lett adva), de valójában a sztori szempontjából marha sok mindent előrevetít ez. És lehetőségeket, amiket Sutter ki fog használni. Hülye lenne, ha nem. Claynek egy báb szerep a klubban sokkal szarabb, mint a halál. Arról nem is beszélve, hogy előre vigyorgok a puccs kísérletein és szervezkedésén. Ahogy pedig Jax megalázta és lefokozta, jobban tetszett, mintha Opieval együtt kibelezték volna…

A magyaros hőzöngésen mindig kikerekedik a szemem. Először azon ment a fennforgás, hogy Clay ne haljon meg. Most meg azon, hogy miért maradt életben. Lol.

Maros - 2011. 12. 08. 11:57

Szerintem nagyon jó finálé volt. Aki kicsit utánagondolt az mindig is tudta, hogy Clay nem hal meg. Egyrészt vannak dolgok amihez bátorság kell, de kiírni a húzónevet a sorozatból öngyilkosság. Másrészt a fő konfliktus mindig is Clay és Jax között volt és Claynek vannak még titkai amik komoly bonyodalmat okozhatnak. A rengeteg szar ami az MC-re szakadt, sejthető volt hogy valami “felsőbb hatalom” fog segíteni rajta, máshogy nem lehetett megállítani az államügyészt. Arra pedig senki nem számíthatott hogy a kartell a CIA bábja. És ahogy többen is írták, más filmekben sokkal keményebben is ábrázolták már a céget, a való életről meg csak találgathatunk. Az évad egyértelműen arról szólt, hogy lesz Jax és Tara egyre inkább Clay és Gemma fiatal változata. Nem hiszem hogy minden régi konfliktus méregfogát kihúzták volna, sőt rengeteg szart vetítettek előre az 5. évadra. Abel narkós anyucija egyértelműen vissza fog térni. Jax-nek egyre inkább át kell alakulnia és Clay útját követnie ha meg akarja menteni a a klubbot. Tara pedig mint a titok eddigi egyetlen tudója át kell hogy vegye Gemma szerepét. Persze ezt a trónfosztást se Clay se Gemma nem fogja annyiban hagyni. Clay és Gemma pedig korántsem végzett egymással. Tig félreállításával még szövetségesre is leltek. Bobby még mindig börtönben ül, Otto pedig áruló lett és nem valószínű hogy a bukott akció után megkapja az előrehozott kivégzését. Opie meg tuti nem hagyja annyiban az apja halálát. A feketék meg csak hab a tortára. Rengeteg dolog maradt az 5. évadra, nagyon sokféle irányba csavarhatják még a történetet. Én nagyon elégedett vagyok az évaddal.

Gariss - 2011. 12. 08. 12:58

Elmondani nem tudom mennyire szeretem ezt a sorozatot. Mostanság gyakran fantáziálok arról, hogy hátrahagyok mindent és beállok én is egy chapterbe, pedig se motorbuzi, se helybeli keménycsávó nem vagyok. Kurt Sutter meg egy zseni, bármelyik részben tud hozni egy nagy WTF pillanatot, és meg is tudja azt magyarázni (ellentétben mondjuk a LOST-tal). Véleményem szerint ez az évad lett eddig a legjobb, az utolsó rész utolsó 5 percét már vagy tízszer újranéztem.
Ahogy deus is írta, ez az évadzáró bizony sorozatlezárásnak is méltó lenne, nekem a Keresztapa 1 és a Chronicles of Riddick zárójelenete ugrott be többször is a rész kapcsán. Egy dolog azért csípi a szemem: a Tara-t játszó színésznő jó alakítást tud nyújtani, de csak amikor dokit vagy civilt kell eljátszania. Ez az új Gemma Teller szerep viszont nagyon életidegen tőle, a legfrissebb karakterfejlődésére szerintem több időt kellett volna fordítani.

Mindenesetre nagyon várom a következő évadot és remélem Magyarországra is megérkezik előbb-utóbb a DVD kiadás, és/vagy a TV-s vetítés.

zoreen - 2011. 12. 08. 13:30

Ültem a gép előtt, és végig az járt a fejemben: ennyi?? Komolyan ennyi? Néztem, hány perc van még hátra (most először untam annyira egy részt, hogy erre is volt időm), vártam, vártam és vártam, mikor történik valami olyan, amitől leteszem a hajam, vagy legalább azt mondom rá, hogy ez tetszik, erre semmi. Olyan szépen felépítették a szálakat, olyan gyönyörű leszámolásokat lehetett volna csinálni, erre meg… Áhh, nekem nagyon nem tetszett. Lehet, hogy ha majd egyszer újranézem, más lesz a véleményem, de most még friss az élmény. A kötelező zenés montázs jó volt, mint mindig, de azért ez már nem elég. Az évad 9/10, mert eddig minden részt imádtam, ez a finálé meg mondjuk 4/10, jó indulattal.

Ingorion - 2011. 12. 08. 14:02

azért valahol örülök, hogy ilyen megosztó lett a finálé, ez legalább mutatja, hogy az embereket kezdi érdekelni a sorozat :))

Tetuke - 2011. 12. 08. 14:49

Nekem nagyon bejött az egész. Persze hiányzott a katarzis a végén, de azért az epizódban voltak olyan kis elejtett morzsák amire érdemes volt odafigyelni, és ha elkaptad akkor tudod kb. hogy merre fog haladni az 5. évad. Szerintem abban a fő konfliktus arra fog épülni, hogy nagyon megbüntetik SAMCRO-t azért, mert Tig kinyirta annak a Niners-es fószernak a csaját, aki ha visszaemlékeztek valami nagy gengszternek a lánya(Potter mondja a seriffnek). Ha ezekhez hozzávesszük a CIA és a kartelles dolgokat azt hiszem elég jó szezon elébe nézünk. A másik dolog. Nekem volt alkalmam Amerikában élni és tényleg ennyire szájba kell rágni ottan a dolgokat, mert az átlag amerikai néző egy kicsit buta és nem fogja fel a nyilvánvaló dolgokat sem. Summa summarum nekem tetszett az évad és valahol egy logikus lezárás volt ez az évadzáró. Persze lehet ezt azért mondom, mert még egyszer megnéztem az egész évadot.

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 08. 16:50

Olvasgatva a hozzászólásokat a fináléval kapcsolatban azt veszem észre, egy dolgot figyelmen kívül hagy a többség- márpedig, hogy utólag bontották ketté a lezárást, minden ami a 14. részben történt, a 13-ba lett volna belesűrítve.

Nekem speciel tetszett, hogy az első 10 percben megvolt a nagy wtf-pillanat, amikor begurultak a háttérben a hummerrel a briefingre, először néztem, mondom, bazz, micsoda baki, aztán amikor kiszálltak belőle leesett az állam.

Így viszont, hogy kapott egy extra epizódot, örültem, hogy kinyújthatták a drámát.

Valaki írta, hogy Tarának nem állt jól a Gemma szerep, életidegen volt tőle. Úgy érzem, úgy hozta a karaktert, ahogy azt kellett, ugyanis alapból életidegen a karakterétől, hogy egy – a CIA-val, drogkartellel, IRA-val, egyéb gangekkel kapcsolatban álló- MC vezetőjének az old ladyje. Igen, elkezdődött nála az átalakulás, de ezt még szoknia kell. Nekem az lett volna a csalódás, ha egyből úgy áll ott, mintha ezer éve ő lenne Gemma.

Bruti - 2011. 12. 08. 17:22

Igen, talán meglehetett volna tölteni a finálét több tartalommal is (ha már Sutter kapott rá egy extra epizódot), de engem ezzel együtt nem zavart a hirtelen jött CIA lezárás és a merengős befejezés se.
Így is messze az egyik legjobb most futó sorozat, nem lehet okunk panaszra sem látványban, sem drámában, sem színészi alakításokban. 9/10

yaze - 2011. 12. 08. 20:14

A katarzis hiányzott, Sutter elvette az élét szinte mindennek, de valljuk meg ha most megadja nekünk ami igazán jól esett volna, akkor nem marad semmi a kezében a további igen jól fizető évadokra.

Remélem Potter még visszatér, minden jelenete remek volt.

Jót röhögtem a “CIA nem lehet ilyen csunya gonosz” elképzelésen itt feljebb. :)

Peti - 2011. 12. 08. 21:04

Nekem is tetszett ez az évad (az előbbiekhez hasonlóan:)), kíváncsi leszek Opie-ra az ötödik évadban. Hatalmas volt az a jelenet, amikor a két mehikánó előveszi az NCS-es igazolványt, a operative supervisor meg előadja a sztorit Potternek… az a döbbenet és csalódottság az arcokon! Bobby karaktere engem valahogy idegesít (Clay-el egyetemben), de annak kifejezetten örülök, hogy Juice kikerült. Azt még hadd tegyem hozzá, hogy nevetséges, ahogy többen hihetetlennek tartjátok azt, hogy a CIA engedte a leszámolást a kartellnek. Ez az érdekük, világosan el van magyarázva. Ha nem engednék, akkor szar hírszerzők lennének. Információgyűjtésnél előbb meg kérdezzék meg, ha le akarnak hallgatni valakit? :P

Gaines - 2011. 12. 08. 22:02

Nem értem, miért mondjátok annyian, hogy ha Sutter meglépi most, amit meg kellett volna lépnie, akkor nem marad szufla a következő évadokra. Nem pont Sutter nyilatkozta egyszer azt, hogy amíg vannak remek karaktereid, addig mindig lesznek remek történetek is? Annyi izgalmasnál izgalmasabb sztorilehetőség lett volna a Sons of Anarchyban Clay halála után is, mint a dudva. És hiába ez volt a(z egyik) legfőbb konfliktus, de ebben az évadban elvitték a végpontig, innen nincs tovább, csak ismételni lehet az eddigieket.

Az egésszel csak azt érték el, hogy mostantól soha, semminek nem lesz tétje a sorozatban (max a legutolsó évadban), mert tudjuk, hogy az utolsó pillanatban úgyis kihúzza őket minden csávából, és nem lesz semmi következménye a tetteiknek. AKkor meg minek izgassam magam a szereplők sorsán?

peet - 2011. 12. 08. 22:06

Úgy látom sokan már hozzászoktak a katarzisokhoz és teljesen ki vannak borulva, ha egy évad végén nem kapnak belőle. :)

Jerico - 2011. 12. 08. 22:36

Nem merte meglépni a dolgokat most Sutter. A 3 évad vége ez zseniális volt,mert ott is kiélezett mindent és mégis képes volt áll leejtősen befejezni, hát ez most nem jött össze.
+ezt egy felsőbb hatalom kihúzza az egyik szarszákot már eljátszotta a 2 évad végén is a White Power fejesével. Mondhatnám repetitív:)
Igazán nem azzal van bajom hogy felvezette az 5 évadot, hanem hogy nem zárta le a 4.-ket. Én mondjuk már az évad felénél Clay halálára vártam, de ez így nulla volt,persze értem én hogy nem nyírhatja ki a húzó nevet, de akkor ne építse fel rá az egész évadot, hogy már pedig de, mert én ilyen kemény vagyok, aztán visszatáncol.
Ettől függetlenül nézni fogom az 5 évadot, csak hát mint felettem írták így elég súlytalanok lesznek dolgok:) De hátha Sutter addigra újra megtalálja a ceruzája keményebbik végét:)

Maxxid - 2011. 12. 08. 23:26

Érdekes egy poszt, én is a többséggel értek egyet: csalódás.

greggavin - 2011. 12. 08. 23:37

Hát felemás érzelmek, előttem kb. mindent leírtak… a Breaking Bad idén jobb volt.

petio - 2011. 12. 08. 23:45

Érdekes ez az írás, ami inkább egy hogyvolt, mintsem kritika és érdekesek a kijelentések is. Legjobb dráma, erősen vitatnám, belőlem semmilyen érzelmet nem sikerült kiváltani, és a tökösség is nagyon hiányzott. Miután Juicenál visszatáncoltak (leszakadó faág mennyire gyáva megoldás volt már)azon sem lepődtem volna meg ha Clay golyóálló mellényben üldögélt volna, Opiera várva. Az egész évadban azok a történések amik előre vitték a sztorit nagyon erőltetettnek,hiteltelennek, izzadságszagúnak tűntek nekem. Nem rossz a sorozat, a maga szintjén kezelve szórakoztató, de a legjobb drámától messze van.
A CIA dolgot én úgy kezelem mint az írói szabadság nem feltétlenül átgondolt megnyilvánulását, mert én úgy tudom a CIA nak törvényileg van tiltva, hogy amerikai földön hajtson végre akciókat, tehát az hogy a CIA állít le egy olyan műveletet, amiben az FBI is benne van, és az igazságügyben pedig ezt a nyilvánvalóan rendkívül kétes akciót dokumentálják, hát ez nekem elég meredek.

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 09. 00:11

@petio Nem a CIA állította le a műveletet, hanem az Igazságügy Minisztérium, CIA-s érdekekre hivatkozva

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 09. 00:17

Kicsit offtopic, de sorozatosan felmerül, hogy a CIA, kormányzatok nem csinálnak csúnya dolgokat. Nem véletlenül TITKOS-ak azok a szolgálatok. Bár elméletileg a törvényes működést felügyelik bizonyos szervezetek, de amíg nem derül ki valami, addig nincs botrány. Ha pedig sosem derül ki, sosem lesz belőle semmi. Ha már sorozat fanok vagyunk, a kedvenc példám erre:

http://www.youtube.com/watch?v=juxm4P4fnq8

:)

(Egyébként, CIA belföldön való nyomozása, Homeland kiváló példa, pont a vasárnapi részben volt erről egy vita a külügyes formával)

Norbi_023 - 2011. 12. 09. 00:23

Jó ez,csak nem volt elég ütős!Az új gengszter szál,akinek a lányát Tig megölte az biztos hoz új izgalmakat nekünk a következő évadra:)))

sigur - 2011. 12. 09. 02:09

nagyon tetszett hogy páran milyen jól mulattak azon amit írtam,kár hogy a kérdésemre viszont már egyikük sem válaszolt…meg az is nagyon tetszett hogy a CIA ugye valóban titkosügynökség,ennek ellenére milyen sokan mennyire jólinformáltak a működéséről…nekem fogalmam nincs hogyan működik a CIA,FBI stb.annyit tudok hogy a beépített rendőrök,titkosügynökök stb. valóban követhetnek el bűncselekményeket hogy álcájukat fel ne fedjék.DE!szándékos emberölést már nem!hiszen pl. mo-n halálbüntetés se létezik mint tudjuk!ha az állam nem okozhatja senki halálát logikus hogy annak ügynöke sem nemigaz?jó,jó,mondjátok most hogy ez az USA ahol valóban van halálbüntetés.de ott se minden gyilkost,pedofilt stb. ítélnek halálra,a halálbüntetést ott is csak a kirívó esetekben,visszaesőknél stb. vetik ki!de a mi romeonk aki ugye az USA nevében cselekszik bírósági tárgyalás és ítélet nélkül gyilkolászott itt (ki tudja kiket) – hogy az álcáját fel ne fedje???és miért?hogy elfogja a fő-fő-főgonoszokat,a fegyvercsempészeket??!ez tényleg így működik srácok?valamelyikőtök betör a CIA honlapjára,másnap kiszállnak a fiúk téged agyonlőnek anyukádnak/feleségednek meg azt mondják hogy bocsi,ez volt az állam érdeke???ő meg szépen beletörődik?tényleg csak én érzem úgy hogy ez sántít???
én úgy gondolom hogy sutter nem tudott semmit kitalálni arra hogy hogy óvja meg jaxet pottertől/a börtöntől meg hogy hogy indokolja meg clay életbentartását.hát ezt bírta kiszenvedni.nagyon izzadságszagú lett.és nagyon nem tetszik az sem hogy a shielddel jön.a SOA mindig is messze volt a shieldtől (bár nagyon tetszett-eddig!),ezekután meg sokkal inkább a dexter jutott eszembe.az kezdett hasonló mélyrepülésbe mint – tartok tőle – ezután a SOA fog…

nemosz - 2011. 12. 09. 03:38

Nem, nem Pearlmen enekelt, de nem is Battleme szam volt, bar tudom a tracklist szerint igen. De az eredeti eloado – akinek a zeneje a sorozatban is felcsendult – az a The White Buffalo nevu zenekar. :-)

nemosz - 2011. 12. 09. 03:41

jajj latom mar megvalaszoltak elottem, sorry, mobilon fura junkiet olvasni. :-)

endberg - 2011. 12. 09. 09:22

Sajnos a csalódottak táborát kell erősítsem :(
Valaki a kibeszélőben rávilágított, hogy a SOA egyre inkább szappanopera, motorosköntösben.
A kezdeti szezonokban megvolt az a jópofaság, menőség, ami miatt az ember hajlandó volt felfüggeszteni a kételyeit, és élvezni a sorozatot (pedig ott is volt dráma, meg csavarok, csak éppen közben sikerült megtalálni a jó egyensúlyt)
A negyedikben viszont kiveszett a karakterekből a könnyűség, de közben nem lett a sorozat a realitás fellegvára, így egyre nehezebb számomra bárminemű azonosulás. (Chucky mint a poénok egyetlen forrása, ugyan már)
Értem én, hogy itt most nagyon eldurvult a helyzet, de pont emiatt lett hiteltelen. A karakterek eddigi hozzáállását véve alapul egy ekkora lejtmenetet egyszerűen nem úszna meg a klub, még ilyen banális deus ex machinákkal se, mint a cia kartellesek.
(amúgy wtf volt persze az is, csak éppen rossz szájízt hagyott bennem)
Ami még nagyon zavart:
-Az egész szezon alatt Clayt démonizálták, aztán ő is csak bénázott, amikor tökös lehetett volna
-Jax minden részben 3-4* sajnál valamit, megerősíti mindenkinek hogy mennyire szereti őket, valamint fogadkozik, hogy elmegy azonnal… ez egyszer-kétszer még elmegy, de aztán már unalmas
-szájbarágás: pl mikor Gemma elmeséli Jaxnak, amit mi már tudunk, jó hosszasan, miközben a néző semmi újat nem tud meg.
-bugyuta összecsapások: mikor a mezőn szaladgáltak, meg rpgvel lövöldöztek, hát az valami siralmas volt (ehhez képest az első szezonban még gondot okozott felrobbantani normálisan egy methlabet :) )

-egy helyben járás: gyakorlatilag az egész szezon ugyanazt a bőrt nyúzta, egy lépés előre, egy lépés hátra.

Ezzel együtt kíváncsi vagyok a következő szezonra, hátha…

buendia - 2011. 12. 09. 11:21

@ sigur: megint nem tudom megállni h reagáljak… azért picit furcsa kép élhet benned a különféle hírszerző szervezetekről és ugyan a wikipedia tökre nem pontos sok esetben, de ilyenkor a barátod. (pl.: http://en.wikipedia.org/wiki/National_Clandestine_Service
http://en.wikipedia.org/wiki/Director_of_National_Intelligence) alapvetően arról van szó egy demokratikus nyugati állam hírszerzésével kapcsolatban, hogy a napi tevékenységük nyilván titkos, viszont a (hozzávetőleges) szervezeti felépítés, döntéshozási mechanizmus, tevékenységi kör, etc. kb. nyilvános.

amit a gyilkosságokról írsz (nem csinálhatnak ilyet) az se úgy van egyébként. bár az ncs-re nem is pontosan ezek a szabályok vonatkoznak, de a DoJ, illetve a vezetője, az AGUSA kb. arról ír “felmentést” amiről akar. a másik dolog meg, hogy a usával ellenséges személyek (akár kormánytagok, szervezetek vezetői, etc.) US hátárain kívüli likvidálás nem ütközik amerikai jogban, legfeljebb nemzetközibe. (jó ezt elvben tényleg nem lehetne belföldön. elvben.) gondolj csak arra mondjuk amikor pár hónapja egyesek láttak néhány fekete helikoptert ahogy kilőtték az al-shabab egy vezetőjét valahol szomáliföldön. ott se volt ám tárgyalás.

azt írod: “hogy elfogja a fő-fő-főgonoszokat,a fegyvercsempészeket??!” ez azért tök jó mert szépen látszik hogy nem is igazán érted h mi történik a filmben. pedig hát (elég szájbarágósan:) romeo mondja is: “CIA is subsidizing Galindo. We need the money from the coke and the Irish guns to do that.” arról van itt szó, hogy a cia kitalálta, hogy a galindo kartelt távirányítva megnyeri a mexicói drogháborút. valaki linkelte is a zseniális american dad dalocskát az irán/kontra botrányról, hát ez kb az, csak kicsiben.

akinek viszont az a baja a évad+fináléval, hogy érzelmileg nem volt erős, és mivel sutter mintegy deus ex machinával megmentette az mc-t és clayt ezért elveszett a tét, azokkal kevésbé tudok vitázni, de én tökre nem így érzem. az utolsó öt perc szerintem egészen katartikus, és azt sem gondolnám hogy innen nincs tétje a dolgoknak, gondoljunk csak tara és jax terveire, clay jövőjére vagy arra mit potter mondott: “…And they may not know it yet, but Juice and the MC are on the losing end, just like us.”

blogen - 2011. 12. 09. 11:27

Ez így nagyon gagyi volt. Ha a Shield volt vagy a BB most is 10/10 és a SoA az utolsó előtti részig 9/10, akkor most visszacsúszott 7/10-re. És igen, az egyetlen tényező, ami drámát teremt a következménye a tetteknek, az itt elúszott. Ki a francot érdekel, hogy milyen bajuk van, ha tudod, hogy úgyis megússzák, mert az író nem meri kihúzni őket a stáblistáról, vagy nyakig ültetni őket a kakiba. Ezután akárhány évad is van hátra már nem fognak tudni feszültséget kelteni, már nem fogod tűkön ülve várni a következő részt, mert ugyan mi drámai történhet!

Semmi.

mm - 2011. 12. 09. 12:32

sztem drámában a boardwalk jobb, sorozatnak már nem biztos

sigur - 2011. 12. 09. 12:50

@buendía:ja-ja,a romeos dolgot eléggé benéztem,jogos.de mindez csak újabb kérdéseket vet fel bennem (amiket te majd megválaszolsz újra,remélem):tehát a CIA-nek kell a pénz a kokóból hogy legyen pénz a másik kartell elleni harcra(és most ne menjünk bele ennek az erkölcsi vetületébe).mert nincs neki?nem áll mögötte az amerikai állam?meg kellenek nekik az ír fegyverek.fegyverei sincsenek a CIA-nek???és most ne gyere azzal hogy romeonak csak egy történet kell hogy honnan szerzi be a fegyvereket amit eladhat a kartellnek hiszen eddig úgy volt ábrázolva hogy ő a vezető!őneki meg nem kell indokolni semmit a beosztottainak hogy mi honnan van szerintem.meg még mindig nem értem:tehát romeo a másik kartell ellen dolgozik,gyilkolászta is annak kis halait valamelyik részben mint láthattuk.tényleg,ha mögötte áll a CIA meg felmentést is kap ugye a gyilkosságok alól mi tartja vissza hogy csak úgy lesöpörje őket a föld színéről egy kisebb háborúban?minek kell még ilyen samcró-kkal meg IRA-vel szarakodni még hozzá?vagy – mivel úgyis meglesz a felmentés ugye – már miért nem irtjuk ki őket is akkor?hisz ők is rosszfiúk nem?ebben a világban meg ugye elég a gyanú is és máris gyilkolászhatunk kedvünkre!
és mit tartogat nekünk az új évad?összetűzések a ninersszel?hú de izgalmasan hangzik!nem láttuk ezt már ezelőtt?ja de igen,csak akkor még mayansnak hívták őket.vagy a clay-jax “konfliktus”?ahogy valaki írta is előttem,a sutter által kreált világ szabályai szerint jaxnek meg KELLETT volna ölnie!vagy majd hallgathatjuk jaxet továbbra is hogy megmérgez engem ez a levegő itt,aztán meg hogy nem hagyhatja elpusztulni a testvéreit.a másik verzió meg,miszerint tara idomul a klub szabályaihoz azok alapján ahogy őt megismertük még sokkal gázabb lenne…
keves sutter!mennyi pénzt is csináltál már eddig a SOA-val?biztos nem lenne elég már az neked életed végéig (meg még a gyerekeidnek is)???

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 09. 13:41

@sigur Hú, ez nagyon összetett kérdés, de az írók nem hibáztak ebben az ügyben. Igyekszem röviden megválaszolni a kérdést.

Mexikóban 2006 óta elég komoly drogháború folyik. Egész pontosan egy háború a háborúban. Az egyes drogkartellek harcolnak a hatalomért- ebből is a legjelentősebb a Gulf kartell illetve a Los Zetas. Én hajlok arra, hogy a SoA-ban ábrázolt Galindo kartell a Zetas, ugyanis ők hajdani mexikói ex-katonákból, hírszerzőkből álltak össze- akár csak Romero és társai. Igen ám, de nem csak a kartellek harcolnak egymással, hanem a 2006 óta regnáló Calderón elnök, hogy felszámolja a drogkereskedelmet – nyilván lehetetlen-,a választási ígéretének megfelelően bevetette a katonaságot. Az egyes államok alkotmánya tiltja a hadsereg szárazföldi bevetését- csak szükségállapotok idején engedélyezi, ami azért jelzi, milyen súlyos a helyzet Mexicóban. A lassan 6 éve folyó irtó háborúban, másképp nehéz nevezni, több mint 50 ezren haltak eddig meg- hetente fedeznek fel tömegsírokat, lefejezett rendőröket,civileket, újabban bloggereket, mert bírálták a kartelleket.

Ez eddig Mexikó. Amerika problémája ezzel az, hogy mindez a szomszédságában történik. Ha mondjuk ez valami afrikai országban lenne – ahol persze nincs semmilyen természeti kincs, amire nekik szükségük van, szarnának bele, mint ahogy oly sok népirtással sem foglalkoztak, hisz nem volt érdekük.

Amerika gondja az, hogyha egy államban a kormányzat nem képes megfékezni az erőszakot, sőt, nem képes a “legitim erőszak monopóliumával” élni, akkor lényegében az állam, persze nem a nemzetközi jogi értelemben, de megszűnik. Ott aztán mindenki azt csinál, amit csak akar, ez pedig elvezet oda, kiváló menedéket jelent terrorista csoportoknak, akik ellen senki de senki nem tud fellépni. Na most, nem nehéz belátni, ha mondjuk mexikóba becsempésznek pár piszkos bombát – több mint száz táskabomba van a feketepiac valamelyik szegletében-, és a határon felrobbantják, az Amerikában is csúnya károkat képes okozni.

Mexikó jelenleg ezen az úton halad, ami így az USA biztonságára nézve hatalmas veszélyt jelent. És ezzel jutunk el a CIA-hoz.

A CIA, NSA és egyéb, a bizalmatlansági iparágban érdekelt cég működésének megvan a törvényi feltétele. Ezek betartásáról bizonyos hivatalok ügyködnek. Igen ám, de sok esetben olyan titkos műveleteket kell lebonyolítaniuk, amire természetesen titokban a végrehajtó hatalom felhatalmazást ad, amire természetesen titokban a törvényhozó hatalom is engedélyt ad. Ezekről mi a büdös életben nem fogunk tudni. De mivel olyan világot élünk, ahol mocskos dolgokról születnek döntések, az is előfordul, hogy csak az elnök ad utasítást egy ilyen akció megindítására. Ha kiderül a törvénytelenség, akkor a politikai kockázat az elnöké, optimális esetben bukik az elnök és ha úgy dönt a Kongresszus, még büntetőjogi felelősséget is visel. De ettől függetlenül be szokták vállalni a dolgot. Erre jó példa a 24 valamelyik évadja, amikor az elnök terroristák kezére játszott vegyi fegyvert, hogy azzal semmisítse meg őket- és hogy fedezze magát, a volt elnököt is kinyiratta. Ez nem feltétlenül egy írói fantázia.

De vissza a filmhez, hogy miért van szüksége a CIA-nak drog pénzre és fegyverekre az IRA-tól. Mivel az Igazságügy Minisztériumnak tudomása van róla, ezért minden bizonnyal ez egy olyan művelet, amire titokban a Kongresszus is rábólintott. Igen ám, de ez nem jelenti, hogy van rá keret a költségvetésben. Valamiből finanszírozni kell mindezt, és mivel ez egy “black ops”, ezért értelem szerűen a pénzt is ilyen forrásból teremtik. Elég viccesen nézne ki a költségvetésben, hogy “pénzeljük a kartellt, hogy kinyírják egymást”. Persze, lehetnek titkos források, 50ezer dollár 10 db szögért,akármi, de az a forrás sem véges, valahonnan ki kell termelni. Ők emellett döntöttek. A lényeg, hogy koránt sem életszerűtlen.

Végezetül pedig, hogy a CIA mindezt hagyja, hogy embereket mészárolnak le mind belföldön, mind külföldön. Igen. Megszegi a törvényeket? Igen. Belföldön ha fény derül rá, akkor para van, ha külföldön derül ki, nos, mi vagyunk Amerika, kapjátok be. A nemzetközi jog, azt szokták mondani, az erősebb kutya baszik elvén működik. Csúnya dolog, megszegtük, de és akkor mi van? Nem tetszik? Próbálj megbüntetni.

Fú, nem lett mégsem rövid, sorry :)

Ingorion - 2011. 12. 09. 14:34

Igen, szerintem a legjobb dráma, jobb a BB-nél is (padig az is zseniális), és pedig azért, mert itt nincs szükség olyan hatásvadász jelenetekre, hogy XY kisétál **** arccal a felrobbant szobából (és itt nem azt mondom, hogy a SoA teljesen mentes az ilyenektől), vagy hogy 60 láb magasságból vesszük a karaktereket, hogy nagyobbat üssön a beszélgetésük. De ezt ÉN gondolom így és mivel ez az én kritikám hangot is adok neki, a poszt hogyvolt-szerűsége miatt elnézést, úgy gondoltam egy évadkritikánál belefér az összefoglalás… :))

A másik pedig: én mindig is úgy gondoltam, hogy Clay túléli az egészet, egyszerűen elképzelhetetlennek tartottam egy esetleges epikus végjátékot nélküle, az utolsó pár rész persze kicsit elbizonytalanított, de aztán csak igazam lesz… például a BB-ben sem halt meg még fajsúlyos szereplő, csak Gus, de akkor fel lehet hozni a SoA 3. évadjában Sthal halálát. Ennyi. Elfogadom, ha valaki a BB-t vagy a Broadwalk Empire-t tartja jobbnak.

Ja, és még ennyi: tudom, néha nehéz elvonatkoztatni, de a 14. résznek nem kéne elrontatni azt, amit az egész évad nyújtott!

buendia - 2011. 12. 09. 14:46

@sigur: Pikolo Machiavelli elég szépen összefoglalta a dolgot, én még annyival egészíteném ki, hogy egyáltalán nem áll példa nélkül, hogy egy állami hírszerzőszolgálat aktív szerepet vállaljon a szervezett-bűnözésben, és ezzel az információ gyűjtésen kívül finanszírozza saját fedett műveleteit. a hozzánk legközelebbi és talán legismertebb/meredekebb példa a 80′-as évek beli bolgár hírszerzés volt, akik annyira belejöttek a témába, hogy a rendszerváltás után (már maszekban persze) átvették jóformán az egész drog és illegális szervkereskedelmet a balkánon. hogy egy kicsit demokratikusabb példát mondjak, az mi6 afrikában (angola elsősorban, de sierra leone is) még a 90-es években is szerette mondjuk úgy, összemosni a határokat egy zsoldossereg és egy európai titkosszolgálat működés és céljai között között.

viszont, hogy kicsit a soáról is legyen szó, tökre nem értem, hogy miért olyan imperatív hogy jaxnek meg kellett ölnie clayt és hogy milyen szabályai vannak a sutter-i világnak. jax dilemmában volt, aztán mikor clay felébredt arra az elhatározásra jutott, hogy fontosabb a klub (és az ő) biztonsága, mint megbosszulni az apját, akit nem is ismert. láthatóan kemény döntés volt. nem látom h ez miért baj. én örülök h marad clay. nem hiszem, hogy egy sorozatnak lennének ilyen kőbevésett szabályai, hogy akkor mikor minek kell történni…

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 09. 14:58

@buendia Hajajj, hogy a P2, a kormányzat és a mafia khm, a kommunista párt visszaszorítása miatti érdek- és dacszövetségéről , az OSS és a Cosa Nostra második világháborús együttműködéséről, a KGB egykori tagjainak az egykori Vörös Hadsereg fegyverállományának a fekete piacra történő átjátszásában betöltött szerepéről nem is beszélve. És még nagyon nagyon hosszan sorolhatnánk :)

A SoA-val kapcsolatos érvel tökéletesen egyetértek.

blogen - 2011. 12. 09. 16:06

Nem az a gond, hogy nem hal meg fajsúlyos szereplő Ingorion, hanem az, hogy úgy alakítják a történetet, hogy meg kellene halnia, majd jön egy “Bobby feltámad” típusú fordulat, ami megmenti az írókat ezektől a következményektől. Tipikusan ilyen gagyi fordulat volt, hogy a kartell embereiről kiderült, hogy CIA és ezzel a szükségszerű következményeit azon eseményeknek amiről az évad szólt eltörölték:

– Clay halála
– az ügyészség nyomozása és a SoA egy részének bukása
– a kartell, az írek és a Sons kapcsolatának bonyolulttá válása a hatósági rajtaütés következményei miatt
– Gemma és Tara konfliktusa Jax jövője miatt
– Juice árulása és bukása
– stb.

Ingorion - 2011. 12. 09. 16:22

Mint már milliószor elmondtam, engem nem az zavar, hogy valakiknek nem tetszett, de őszintén:

– ti komolyan gondoltátok, hogy megint úgy végződik az évad, hogy mind börtönbe vonulnak?
– a letört ágat én is olcsó húzásnak tartottam
– Gemma és Tara konfliktusa még csak most kezdődik
– Clay életben maradásának meg örülök, pláne annak, hogy igen érdekes lesz látni, hogy milyen, mikor Jaxnek ugrál majd

+ ha gagyi fordulatnak is nevezitek, semmiképpen nem mondhatjátok, hogy csak úgy előhúzták, szépen fel volt ez vezetve (emlékeztek még a rendőrre, aki beszélget Jax-szel a 10. részben, mikor megállnak az útközben?)

és nem tudhatjuk mire megy ki a játék, miért maradt életben Juice, meg szerintem Sutter nem haggya ki az a ziccert, hogy megbomlik a SoA-kartell-CIA szövetség

sztasza - 2011. 12. 09. 18:05

Lehet, hogy túl sok drámát nézek, de az az érzésem Potter több, mint egy helyettes államügyész. A felbukkanása óta ezen kattog az agyam, de valószínűleg a fináléban kiderült volna. Vagy nem?
A 4×4.ben láttuk h motorral jár és amikor Gemmával találkozott a virágbolt előtt Gemma megkérdezte ismerik-e egymást és az egész beszélgetés nagyon furcsa volt. Juice-t is elengedte, a polgármestert kicsinálta. A fotó amin Gemma Johnnal szerepel nagyon hasonlít Potterre.Stb…
Lehet, h John él?

toxi - 2011. 12. 09. 18:17

Szerintem nem oldottak meg a problémák hanem még mindig ott lógnak a levegőbe és még mélyebbre kerülhetnek a trutyiba.

Clay halála -Jax is mondta csak azért él még mert szükség van rá az íreknél.Ez még nem egy életbiztosítás,sőt ez igen jó alap lehet a további klubon belüli konfliktusoknak.

Soa bukása még mindig a levegőbe lóg mert Romeo is megmondta vagy rendbe lesz minden vagy mennek a levesbe.Illetve ott a szakadás lehetősége is.

Az ügyészség után megkapták a CIA-t aki sokkal veszélyesebb ellenfél lehet mint az eddigiek.Eddig valahogy mindig sikerült a szerveket kijátszani úgy ahogy,de azért ezt a CIA-val már nem igen lehet megtenni.Főleg hogy a Galindonál is láttuk hogy egy nagypályás ellen nem olyan könnyen boldogulnak.

Egyébként aki annyira fanyalog hogy itt elrontatok mindent annak csak annyit hogy én nem azt nézem egy sorinál hogy mi a vége hanem az odavezető utat márpedig eddig a SOA egy nagyon jó úton tart a cél felé.

mj - 2011. 12. 09. 20:58

Az mekkora poén volt, hogy Juice The Shield-et nézett a cellában :)

Halloween 13 - 2011. 12. 09. 22:41

Nekem nagyon tetszett az utolsó rész, az évaddal együtt. A zenés montázsok nagyon jók, és az uolsó zene nagyon ütött. Már el is felejtettem, milyen jó zene van az évadok végén. A Sons egy nagyon jó úton halad, és kíváncsian várom az 5. évadot. Most, hogy Jax került az elnöki székbe, minden meg fog változni, Clay nem fogja csak úgy annyiba hagyni ezt, bár nem tehet sokmindent, ha a klub előtt is kiderül miket tett neki befellegzett, mindenesetre érdekes lesz látni, hogy Jax parancsolgat majd. A CIA megjelenése nekem kifejezetten bejött, főleg, ahogy már előttem is mondták, eddig a szerveket ki tudták mindig játszani valahogy, de ezt már nem, egy elég veszélyes ellenféllel van dolguk. Nem vonhatják ki magukat a kartell ügyből, ahogy Jax gondolta annak idején, de valahogy vissza kellesz terelni a klubbot abba a mederbe, amit anno JT jelölt ki neki. Sok fontos szereplő fog még itt meghalni szerintem, csak idő kérdése. Az államügyész nekem is gyanús volt, ő is fontos lesz még a későbbiekben. Nálam ez az évad tökéletes lett.

sakkos - 2011. 12. 10. 07:52

Nem olvastam végig az összes hozzászólást, de a CIA-ről sokan el vannak tévedve.Jelenleg a világ legkegyetlenebb titkosszolgálata bárkin bármilyen országon átgázolnak manipulálnak, minden egyes forradalaomnál, lázadásnál, konfliktusnál ott vannak.Egyik FŐ bevételi forrásuk a drog pénz.Az Afgán heroinból is ők kaszáltak.

Egy a sok szemét ügyletük közül, milyen manipulatívak.:

Irangate-botrány
Reagan elnöksége idején az amerikai kormány az iraki-iráni háború (1980-88.) alatt titokban fegyvereket adott el Iránnak, és az ebből befolyt bevételből támogatta a kontrákat, megsértve ezzel mind a Kongresszus határozatát, mind az ENSZ által felállított szankciókat.
Az 1986 novemberében kipattant botrány vádjait Reagan tagadta, Nicaragua azonban pert indított az USA ellen a Nemzetközi Bíróságnál.
(Forrás: Horváth Jenő (szerk.) – Világpolitikai Lexikon 1945-2005 /Osiris, 2005/)

a CIA kolumbiai kokaincsempészetben való részvétele a 80as években köztudott.Mostanában iráni atomtudósakat gyilkolnak úgy hogy még Iránnak nem bizonyított hogy van atomfegyvere viszont Izraelnek van, és nem is kevés, ők persze nincsenek baszogatva.

Bármit megtehetnek, a drog csak bevételi forrás az egyéb ügyeik finanszírozásához, amik jóval komolyabbak.

Teljesen reális szál lehet itt a SOA-ban is a CIA.

Bumerli - 2011. 12. 10. 09:40

Az elég nagy jelenet lesz valóban, amikor clay beül piney székébe (mint nagy öreg, ott a helye), opie biztos mosolyogni fog :)

sigur - 2011. 12. 10. 12:54

@buendia,@pikolo machiavelli:remélem itt vagytok még mert még mindig maradt pár kérdésem :)tehát azt mondjátok hogy roemeonak az állam nem ad pénzt a fegyverekre azért kell a kokót futtatni.de miért nézi végig a CIA hogy potter és csapata 98 000 munkaórányi állami pénzt költ el a nagy semmire amikor ők is híján vannak a pénznek?persze,persze,tudom,ők a CIA amazok meg nem,titkosan működnek stb.de jut eszembe:azért mégiscsak átvették egy drogkartell irányítását!sajnos erről sincsenek információim hogy ez hogy működik (gondolom nem úgy hogy bekopogtak az ajtón és azt mondták mi vagyunk a CIA mától mi visszük a bulit) de úgy gondolom egy dolog mindenképpen kellett hozzá:pénz.nem kevés.az meg nem volt.vagy mégis?arra még volt?de fegyverekre már nem?de gondolom fegyverek is már eleve kellettek a kartell átvételéhez.vagy nem?szóval akkor ez hogy is volt/lehetett akkor?
ami meg a SOA jövőjét illeti:hogy is fog majd menni ez a samcro-CIA együttműködés?mert gondolom nehéz lesz jaxet motiválni majd hogyha együttműködsz és meglesznek a fegyverek akkor megúszod 10 év börtönnel.nyilván futni engedik majd.tehát az ellenséges kartellt majd eltapossák romeoék,sóval hintik be a helyét azokat meg akik meg – legalábbis eredeti szándékuk szerint – egy hasonló bandának illegális úton fegyvereket szállítottak volna – futni hagyják.mégcsak ejnye-bejnye sem lesz.bár – mint tudjuk – az akció végén őket is a falhoz állíthatnák és kivégezhetnék,meg persze az IRA tagjait is,de mégse fogják ezt tenni.de miért is?csak mert jax majd azt mondja hogy nyugi romeo,feltétlen szándékom most már biztonságosabb vizekre evezni a samcro hajóját?no meg látod clayt ott hátul,a hátsó padban?ő volt a rosszfiú csak egyedül,nem tudtad?de nyugi,most már távol tartjuk magunkat a kartellektől!romeo meg majd azt mondja hogy ok jax,ha cserkészbecsszavadat adod akkor mehettek.mindezt nehéz lesz majd előadni miközben már majd nagyban gyilkolásszák egymást a ninersszel de sutter,az isten biztosan megtalálja majd ennek is a módját.csak közben el ne fogyjanak majd a fiúk!

Wysa88 - 2011. 12. 10. 14:02

Ez a CIA-s baromság nem kellett volna, értem én, hogy valahogy el kellett érni, hogy Jax maradjon, de ilyen klisével?? Szerettem volna, hogy Clay meghaljon, de ha már maradnia kell, akkor ez egy viszonylag elfogadható formája a dolognak. A rész végi montázs tetszett, de összességében felejthető évadzáró volt. Az évad közbeni részek sokkal ütősebbek voltak, szinte csoda lett volna, ha egy ehhez méáltó zárást tudnak összehozni. De az 5. évad ettől függetlenül várós.

buendia - 2011. 12. 10. 15:35

@sigur: vagyogatok, csak nincsen sok időm reagálni dolgokra. azért nekifutok. (ja. azért valamit le akarok szögezni. én nyilván nem vaok szakértő ebben a dologban, érdekel a téma, elolvastam ezt azt és három félévben tanultam is hasonlókról egy egyetemen, szóval nem állítom hogy bármit is 100%os biztonsággal mondok…) én valahogy úgy képzelem ezt az egsézet, hogy mondjuk 5 évvel ezelőtt az ncs-nél valakinek eszébe jut hogy be kéne épülni valahogy a kartelek vezetésébe, mert a mexikóiak szopóágon vannak nagyon. megkeresik romeot aki akkor mex. spec. ops. mondják hogy öreg lenne egy olyan hogy neked gründolni köll egy új kártelt, aztán kipicsázni a többit. romeó mondja hogy ez klasszul hangzik. elkezdenek szervezkedni, egyenlőre tisztán cia ktsgvetésből. eltelik mondjuk két év romeóék kezdenek tényezők lenni, kell több lóvé hogy szerezzenek valamennyi területet. ekkor egy ncs-es forma elslattyog egy illetékes kongresszusi bizottság elé, és kér egy kis zsetont, nagyjából elmondja a tervet (csak annyit, ami elég h törvényesnek tűnjön a dolog, de a képviselők se akarnak többet hallani) oké ez megvan a galindo kartelt már kb romeo vezeti terjeszkednek, minden remek. csakhogy. ha már ott vannak, valahogy meg is akarják NYERNI a mexikói drogháborút, kicsinálni a többi kartelt, ehhez viszont rohadt sok pénz és fegyver kell, annyit nem ad képviselőház. lőn a deal a samcron keresztül a real ira-val.

utána pedig jaxéket azért fogják békén hagyni, mert a cia rohadtul leszarja, hogy mondjuk bandaháború van a ninersel. nekik az lepkefing. az aggasztja őket ami a határtól délre folyik. az írek már más tészta, de azzal úgy vannak, hogy inkább az mi6 gondja. meg azért sem fogják bántani őket mert hátha még kelleni fognak vmire. (ráadásul samcro rajta lesz a DoJ papírjain a lefújt rico miatt. nem vághatják haza őket) a rico-t meg amúgy azért hagyták ilyen sokáig menni, mert fingjuk nem volt róla. egy nemzet tsz.-ai a legjobban egymás elől bírna titkolózni. :) (DNI ide vagy oda)

remélem világod hogy gondolom. :)

@sakkos: húú… az a baj h ha erre konkrétan reagálok akkor iszonyúan off irányba fogunk elmenni, ami nagyon nem illik ide, de annyit mindenképpen le kell írnom a hozzászólásoddal kapcsoltban, hogy ez így ebben a formában egyrészt szimplán nem igaz, másrészt meg iszonyú leegyszerűsítő és manipulatív.

m76 - 2011. 12. 10. 17:20

Az a véleményem, hogy sutter túl messzire ment túl öncélú lett az évadzáró. Ennyi mindenen nem lehet átsiklani csak amiatt, hogy azt mondhassuk, hogy “dehát a következő évadnak ágyaz meg vele” Mikor egész évad összes része alatt abban hittünk, hogy a finálénak ágyaz meg, és majd ott kárpótolnak a sok hülyeségért amit eltűrtünk ennyi részen át.

A finálé első fele számomra sokkal élvezhetőbb volt mint a második, sőt szernitem az volt az évad eddigi legjobb része. Viszont a második fele bár ne is lett volna. Nem tudok kiemelni belőle egyetlen pozitívumot sem, suta, kényszeredett, öncélú jelenetetekkel van teli.

Várta volna az ember, a nagy végjátkot, erre két ócska, olcsó, húzással a két legfontosabb szálat gyakorlatilag eltörölték. Az évadban eddig történtek alapján a cia-s dolog abszolut szentségtörés, a Tara raplás szálat még próbálták magyarázni, talán még hihető is lett volna, de a mészárlás amit pár résszel korábban elkövettek? Aztán ezt tetézték Clay megtartásával, aholis annyival tették semmissé és értelmetlenné a szenevdős és hosszú építkezést, hogy egy szaros kis mellékszereplő közli, hogy ő csak agyaggal dolgozik, mindennemű előjáték nélkül. Ez volt az öncélúság csúcsa a fináléban.

Ha a 13. rész 9/10, akkor a 14. 3/10. Garantáltan az év csalódása, különösen azok után, hogy az egész évad során fanyalogtam, de hittem benne, hogy majd a végén kárpótolnak.

sigur - 2011. 12. 11. 03:35

@buendia:köszi a választ.remélem nem lepődsz meg hogy azt olvasva újabb kérdések merültek fel bennem:)tehát azt mondod ott tévedtem hogy nem átvette a kartell vezetését romeo hanem ő maga gründolta azt.én úgy gondolom hogy ehhez meg még sokkal több pénz kellhetett már a kezdetektől ha így volt mintha átvette volna a vezetést!vagy hogy képzeljem el:a rosszarcú romeo kiállt a sarokra füvet eladni és 2 év múlva egyszercsak arra ébred hogy hoppá,tényező lettem,van egy kartellom?a többi kartellok nem bántják őket,ha meg megpróbálják is akkor romeoek csúzlival és parittyával megfutamítják ellenségeiket (ne feledjük,se lóvé se fegyverek nincsenek még igazán!)dehamegmár felépítették így évek áldozatos munkájával a dolgot és az működött is fegyverek nélkül akkor most meg minek kellenek a fegyverek egyáltalán?meg akármit is mondasz,én azt nem akarom elhinni hogy a kongresszus hozzájáruljon ahhoz hogy amerikai földön,amerikai családok ezreit tönkretéve a drog által szerezzen pénzt romeo arra hogy – mire is?ja,hogy kiirtsa a drogot az országból.hogy külföldön ilyet tegyenek-még esetleg el is hiszem.de az USA-ban???
ami meg a történetvezetést illeti:mégis mit vársz a jax-clay konfliktustól?csak emlékeztetnélek:két sokszoros gyilkosról beszélünk akik közül az egyik nyíltan megmondta hogy miért hagyja csak életben a másikat.mégis,miért fogja clay azt tenni majd amit jax mond (mert azt fogja,ezt már most tudjuk)?mi fogja visszatartani attól hogy lelője jaxet amint kisétál a kórházból?feltámad majd benne az apai szeretet?most komolyan:mit lehet még ebből kihozni szerinted?hisz annyi mindenről szólhatott volna az 5. évad,pl. gemma és tara párharcáról ahogy küzdenek jaxért,tara távolítaná el a klubtól míg jax hezitálna mivel közben a klub visszafordulna a JT által megálmodott útra,ráadásul az ő vezetésével stb.de így ,clayjel meg ezzel a CIA-s baromsággal…tudom,nem kéne így beleélnem magam dehát nagyon csalódott vagyok…

DICKtator - 2011. 12. 11. 04:19

Ez a finálé nekem egy hatalmas arculcsapás volt – és sajnos a szó rossz értelmében. Számomra az, amikor Danny Trejo-ék jelvényt villantottak, egy kisebb cápaugrás volt, a finálé hátralevő része már semmilyen mértékben nem tudott felizgatni, annak ellenére, hogy imádom a sorozatot. Míg a harmadik évad végén az utolsó pillanatokban is fondorlatos csavarokat dobtak be, óriási katarzist adva, addig itt az említett jelenet után minden teljesen kiszámítható volt – és még azt a sablont is ellőtték, hogy Jax “megöljem vagy ne öljem meg”-et játszik a tűvel… Azon csak ásítottam, inkább kínos, mint feszült jelenet volt.

Úgy érzem Sutterék túlzásba estek, olyan nagy szart kavartak a történetben, amit már nem tudtak rendesen feloldani, a megoldás pedig roppant öncélúra sikerült, az írószobában valószínűleg az volt a táblára írva az utolsó rész előtt, hogy “Találjunk ki valamit, hogy Clayt életben tartsuk és Jax ne mehessen el”. Ez azért rossz, mert nem azt éreztem, hogy a történet visz valamerre, hanem, hogy a történetet megerőszakolták, hogy vigyen egy olyan irányba, amire magától nem lyukadt volna ki.

Ráadásul ezzel a CIA-s fordulattal az évad egyik fő szálát egy az egyben a kukába dobták, mert ha miniszteri engedéllyel kereskednek a kartellel, akkor mi a fene értelme volt Potterék nyomozásának? Az is elsőre cool dolognak tűnt, utólag viszont gyenge és szörnyen hatásvadász húzás volt, ahogy Romeo-ék begurultak a Hummerrel az összhatósági piknik közepébe. Azt hiszem, hogy függetlenül attól, hogy a valóságban hogyan működnek együtt a különféle hivatalok, azok után, hogy Potter litániát mondott róla mennyi idő és energia van az akcióban, mindenkiben jogosan merülhet fel a kérdés, hogy a drága CIA-nak miért csak most jutott eszébe, hogy lefújja azt… Az meg kész vicc, hogy a hiper-szupertitkos akciójukról látványosan, a környékbeli valamennyi mozdítható egyenruhás apraja-nagyja előtt számolnak be, mert az olyan diszkrét megoldás…
A mexikói szál kapcsán – a finálé tükrében, és azon belül is – hemzsegtek a logikátlanságok.

Úgyhogy annak ellenére, hogy milyen kitűnő volt az évad, ez a lezárás sokat levont az értékéből, mert visszamenőlegesen is kihatott az egészre, értelmetlenné téve számos elemét annak. A folytatás felé is félve tekintek, mert a kartelles vonalból kinyírták az izgalmat, a rendőrségtől nem kell félniük, hiszen állami támogatással bűnöznek, a Clay-Jax viszony a sztori túlhúzásával, “se veled-se nélküled” jellegű évődéssé fajulásával fenyeget, az egyetlen kétségtelenül izgalmasnak ígérkező szálnak jelenleg a Niners-es tűnik – abból lehetnek még csúnya dolgok.

Ritka az ilyen, de egy zseniális évad után keserű szájízzel és megcsappant lelkesedéssel várom a folytatást…
(A kommenteket egyébként még nem olvastam végig, mert ez így a friss élmény után nagyon kikívánkozott belőlem)

DICKtator - 2011. 12. 11. 12:25

Na, a kommentek elolvasása is megvolt, látom nem csak számomra volt csalódás ez a lezárás. Nekem a CIA-val nem is az volt a fő gondom, hogy gonosz-e ennyire vagy sem (bár az összeesküvés-elméleteken általában csak mosolygok, úgyhogy ez sem volt éppen jó pont), hanem az, hogy borzasztóan kilógott nekem az egész sorozat keretéből, valami túl nagyot mondtak vele. Jó, hogy nem maga Barack Obama sétált be a táborba, és mondta Potteréknek, hogy “Ha-ha kapjátok csak el őket, majd kegyelmet adok nekik úgyis, mert szeretem a sorit”… A legközelebbi évadban meg majd Maci Laci és Bubu fogják kihúzni őket a csávából… Na persze. Nagyon jól mondta valaki, hogy gyakorlatilag deus ex machina volt a CIA bevonása – ami egy ókori eposzban oké, de én a SoA-t az igaziságáért szeretem, hogy közel tudom érezni magam hozzájuk (annak ellenére, hogy utálom a motorokat, bármilyenek legyenek is), ez a magasságos közbeavatkozás ezt a közelséget törte meg, egyszerűen valahogy eltávolította tőlem a történetet.

Clay halálával kapcsolatban, én mindig azon a véleményen voltam, hogy furcsa lenne nélküle, és hogy főgonoszként a sorozatfinálé előtt ennyivel nem bukhat el. Tehát nincs bajom azzal, hogy nem halt meg. A baj az, hogy így nem halt meg. Azok után, hogy Gemma és Unser éppen csak külön erre az alkalomra forgatott, Super Bowl alatti fizetett hirdetésben nem adták fel Clay gaztetteinek történetét, béna dolog az életben maradása. Opie is először még lelőne mindenkit, aztán kicsivel később mint akit lenyugtatóztak dünnyög magában… Szóval alapvetően jó lenne, hogy Clay marad, de azok után, hogy a fél várost telekürtölték már a dolgaival, a karakterektől idegennek érzem (mind Opie, mind Jax részéről), hogy életben hagyták. Jax is nem tudom, mit gondol, majd szépen elfelejtődnek a dolgaik? Mostantól bármikor bekasznizhatják az egész bagázst, ebből már csak Obama vagy Maci Laci mentheti ki őket – ami nálam egyúttal kaszát is jelentene. (Tudom, durva, hogy kaszáról beszélek, mikor egy résszel ezelőtt még csak isteníteni tudtam a sorozatot – de a cápa az cápa.) Arról nem is beszélve, hogy ha Romeo nem csap fel mellé babysUtter-nek, akkor Clay még vígan gyilkolászhat attól, hogy őt nem ölhetik meg… Márpedig aligha hagyja annyiban a dolgot…

Ami pozitív számomra mindennek ellenére, hogy a nulla közelébe csökkent a happy end esélye Otto vallomásával, a zárást valahogy úgy tudnám elképzelni, hogy Clay meghal, a többiek (akiknek alighanem páncélból van a mellényük, mert a golyók csak a mellékes arcokat találják el – négy évad után a csapat magjából a jó előre felépített lezárással rendelkező Piney mellett csak Half-Sack halálát lehet felhozni, ami a helyzetüket ismerve azért elég jó mutató) meg mennek a sittre – akár Gemmával és Tarával egyetemben.

buendia - 2011. 12. 11. 12:31

@sigur: egyáltalán nem vagyok meglepve. :) viszont az az igazság hogy engem olyan rettentően nem érdekel ám h valaki szerint butaság valami ami szerintem nem, szóval most már tényleg igyekszem rövidre fogni. :) nagyjából szerintem a sorozatbeli galindo kartel kb a valós los zetasnak feleltethető meg leginkább, ők így lettek: http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Zetas#History

romeó meg nem kiállt füvet árulni, hanem innen: http://en.wikipedia.org/wiki/Grupo_Aerom%C3%B3vil_de_Fuerzas_Especiales átigazolt a kartelek világába.

a fegyver/pénz problémáddal meg az van hogy hihetetlenül nagy különbség van egy háborúba (bármilyen, akár a mexicói drogháború, akár irak, akár bármelyik afganisztán, akár az I.VH.)való beszállás, és közben túlélés, illtve a háború megnyerésének erőforrásigénye között. annyi “hardware” volt, hogy romeoék kemények legyenek, de ahhoz hogy kiirtsak a többi kartellt sokkal több kell.

a kongresszussal kapcsolatos gondod egész releváns, csakhogy itt tökre nem arról van szó, hogy a cia az amcsi drogpiacot akarja így felszámolni, őket annyira nem érdekli, hogy mondjuk baltimore-i, oaklandi, vagy charming bűnözők meg drogosok mit művelnek. az egész művelet célja sokkal inkább az, hogy megszüntessek azt az iszonyatos nemzetbiztonsági kockázatot amit mexico vérgőzös anarchiába fulladása jelent az államokra nézve.

én ezt az egészet kb úgy képzelem mint egy farkasfalkát. a régi falkavezér sem próbálja nyíltan kinyírni az új alfát. gyenge és gyáva hozzá már. de hogy tombolni fog a feszültség, és azért clay nem fogja full megadni magát az biztos. szerintem irtó király lesz.

@DICKtator: azon szerintem hülyeség vitázni, hogy kinek tetszett kinek nem, csak arra szeretnék reagálni, hogy: “írószobában valószínűleg az volt a táblára írva az utolsó rész előtt, hogy “Találjunk ki valamit, hogy Clayt életben tartsuk és Jax ne mehessen el”.” szerintem pedig sutter már régóta pontosan tudja, hogy hová fog menni a dolog, hogy behozza a cia-t. egyrészt nagyon csendesen de azért fel volt ez vezetve ebben az évadban, másrészt meg én a soa-t sokkal inkább egy kerek egész mesének érzem, ami csak evidens pragmatikus okokból van évadokra bontva. most sokan csalódottak, mert “amit az évad felépített, azt áthúzták”. de vajon akkor is így éreznétek, ha 24 részes lenne az évad és januárban jönne vissza a többi tízzel? tényleg az a baj, hogy nem egy hónapot, hanem kilencet kell várni? :)

DICKtator - 2011. 12. 11. 13:44

buendia: Gondolom, hogy ezt a fordulatot nem az utolsó pillanatban találták ki, nyilván van koncepció az egészre és átfogóan gondolkodnak ezzel kapcsolatban. A baj az, hogy ennek ellenére olyan volt, mintha az utolsó pillanatban találták volna ki, a felvezetése annyira enyhe volt, hogy nagyítóval kéne keresni a jeleket, ha egy résznél távolabbra nézünk vissza. Meg ahogy már mondtam, úgy egyáltalában a CIA történetbe való bevonása túlzás szerintem.

buendia - 2011. 12. 11. 14:16

@DICKtator: jó, abban azért igazat kell adnom, hogy lehetett volna jóval hangsúlyosabb is a felvezetése, bár azért a tara elleni próbálkozás rohadt gyanús volt. nekem különben tetszik a cia vonal, dehát ezen a témán már vitázok itt egy ideje. :)

DICKtator - 2011. 12. 11. 14:33

Igaz, hogy a Tara elrablást legalább magyarázza, mert ott tényleg furcsa volt, hogy nem csak egyszerűen beleeresztettek egy tárat oszt’ viszonlátásra… Másfelől viszont majdnem felröhögtem azon, hogy a kőkemény kartelles arcok csak meg akarták védeni szegény csajt :D Az a baj, hogy a félelmetes kartellt lenullázta ez a CIA-s dolog, mert így már feleannyira sem félelmetesek, hiszen nyilvánvaló, hogy ők nem fogják hőseinket feldarabolni, ha gond van az üzlettel… Pedig én tökre szerettem azt a feszültséget, mikor Romeo-ékkal találkoztak és nem lehetett tudni, hogy hogyan reagálnak, nem fajulnak-e el a dolgok… Úgyhogy nekem a CIA-s dolog olyan, mintha a sorozat sötét tónusú hangulati világába egyszercsak egy hatalmas rózsaszín pacát mázoltak volna bele.

sigur - 2011. 12. 11. 14:35

@buendia:nagyjából azt a választ kaptam amit vártam.tehát nyilván pont akkor pont annyi pénz volt (vagy nem volt) mint amennyit sutter érdeke megkívánt.világos,ezen nincs is mit vitatnom többet,a CIA ugyan teljesen váratlan de ugyanakkor teljesen logikus lépés is volt (már nekem meg az itt kommentelgetők abszolút többségének volt váratlan,nyilván nem neked mert persze te láttad a jeleket már előre.vagy csak most utólag látod már,nem tudom).de miért is van még mindig az az érzésem hogy a te és a hasonszőrűek torkán bármit le lehet nyomni?teszem azt ha mondjuk (és most nagyon elrugaszkodok,tudom) ha ezt a CIA-s dolgot még megfejeli sutter azzal hogy clay kérte meg opit arra hogy lője le de úgy hogy ne haljon bele (hát nem logikus így már hogy opi 2 méterről nem vitte be a halálos lövést?) mivel tudta hogy ha nem kerül kórházba akkor jax megöli még azelőtt hogy a CIA vonal kiderülne (amiről clay nyilván tudott,hát nem logikus?milyen jó barátja volt ő a romeonak!),nos,te akkor is csak azt mondanád hogy:aztakurva!de durva!ezt nem gondoltam volna!a lényeg a váratlan fordulat,a megdöbbenés stb. (nekem már régóta gyanús hogy szegény opi soha nem tud semmit vagy mindig mindent csak késve tud meg.ezek után nem lennék meglepve ha kiderülne hogy a háttérben ő mozgatja a szálakat,esetleg a saját magán való rajtaütést is ő rendelte még meg anno vagy valami ilyesmi).
azon amit a CIA-ről meg a droghoz való viszonyáról írtál már szintén nem lepődök meg.hát hogy is gondolhattam komolyan hogy érdekli a CIA-t az amerikai piacon levő drogok mennyisége,sőt:őket még a kartellek se érdeklik,nem is őket akarják lenyomni se végsősoron hanem a nemzetbiztonsági kockázat!hiába na,ezek a fiúk egyszerűen nem tudnak kicsiben gondolkozni,ők nem egy-két embert akarnak megmenteni/biztonságban tudni hanem az összeset,és ha ennek az az ára hogy pár ezret/tízezret fel kell áldozni a drogok által hát üsse kavics,mit tudunk tenni nemigaz?de még mindig nem értem:ha már CIA és drogkartellek akkor miért nem mexikóban teszik ezt,hiszen – gondolom – mégiscsak ott zajlik elsősorban ez a nemzetbiztonsági kockázatot okozó háború nem?mit keresünk kaliforniában?de tudod mit,hagyjuk is az egészet,mi úgyse fogjuk meggyőzni egymást semmiről azt hiszem.nem is maradt más hátra nekem minthogy jó szórakozást kívánjak neked és a többi fanoknak a 5.,6.,x. évadokhoz én meg szépen elmegyek sírdogálni a sarokba,hüpp-hüpp…

buendia - 2011. 12. 11. 16:23

@sigur: :( hát pedig én már teljesen azt gondoltam h jókedvűen kommentelgetünk itt egymásnak, és próbálom elmagyarázni h ez a dolog hogy lehet. erre kiderül h itt olyanokról van szó hogy én és “a hasonszőrűek”… ezt én sajnos nem tudom máshogy értelmezni, mint hogy ostobának nevezel. ez két dolog miatt érdekes. egyrészt mert akkor így ezt a vitát én se folytatnám. másrészt meg mert szerintem inkább te vagy az. :) (egész egyszerűen nincs kedvem a billentyűzetet rágva bizonygatni egy ismeretlen embernek hogy ő hülye, de hát azért mégiscsak kikívánkozott.)

köszönöm, biztos vagyok benne hogy én és az összes többi hasonszőrű butácska fan remekül fogunk szórakozni. kicsit persze szégyelljük majd magunkat, hogy minket egy ilyen szar író mint sutter ilyen csúnyán meg tud vezetni, és amúgy is minden szart beszopunk, de a sarokból kihallatszódó hüppögés biztosan tökre vigasztalóan hat majd. :)))))))

buendia - 2011. 12. 11. 16:32

@DICKtator: ez igaz, tényleg mindig benne lógott a levegőben, h valaki fel lesz darabolva pillanatokon belül és ez elég király volt, dehát azért pici az a rózsaszín paca, a tónus meg így is elég sötét. lehet ugyan, hogy a galindo nem lesz innentől annyira para, de ott van a lobo sonora, a niners, a halott csaj faterjának a bandája, az ira, a klubbon belüli feszültségek, meg még kitudja mennyi szar lesz itt még.

B4lag3 - 2011. 12. 11. 20:20

Én vártam ezt az évadzárót, az a baj, azzal, hogy bedopták a CIA-t, hogy a szálak zömének kihúzták a méregfogát, nem pedig megoldották.
Ettől még várós a kövi évad, mert jó kis sorozat ez.
Nyilván a kartel másképpen lesz para mint eddig, nyilván presszionálni fogják a Jaxet, hogy tegyen olyan dolgokat amihez nem lesz kedve, és lebegtethetik a lebukás veszélyét is az IRA előtt, akik amúgy se bíznak az új főnökben. A feketék meg majd jól belerondítanak az egésznek a közepébe.
Egyébként ezzel a CIA együttműködéssel elkezdhetik a Sons-t a jófiúk oldala felé irányítani, Jaxnek egy jó kiugrási pont lehet, hogy teljes amnesztiát kap az MC, és felhagynak a fegyverekkel is. Aztán jöhet egy spin-off Opival, és Tiggel a CIA szolgálatában, a sorozat címe meg valami CSI végű lesz :)) eheheh.

botha84 - 2011. 12. 11. 23:52

Nekem is felemás volt. Nekem az első évad utolsó jelenete az ahhoz társított zenével felülmúlhatatlan, hasonlóan a harmadik évad első részének végéhez. Valami hasonló élményt vártam, ez a mostani nálam messze elmaradt ezektől.

Ettől függetlenül elvoltam az évaddal, és várom a következőt.

A CIA-s vonallal szerintem most kerültek igazán nagy szarba, gyakorlatilag semmilyen szinten nem rendelkezhetnek a saját sorsuk felől innentől kezdve.

sigur - 2011. 12. 12. 01:21

@buendia:ugyan azt mondtam hogy lezártnak tekintem a vitát (és ez igaz is),de engedd meg hogy egy pár szóval reagáljak arra amit írtál.nem értettem hogy a te és a hasonszőrűek kifejezésből miért következik hogy hülyének nézlek?nem tudom te hogy vagy vele de én nem szoktam általam hülyének tartott emberekkel leállni vitatkozni,veled pedig leálltam,következésképp nem tartalak hülyének.(inkább azt éreztem hogy engem néznek itt többen hülyének egyébként,mivel nevetségesnek tartották amit mondtam vagyis hülyének gondoltak,gondolom én.na mindegy.)a célom pedig az volt hogy – mivel elég jóltájékozottnak tűntél – hátha sikerül meggyőznöd arról hogy én tévedtem és semmi gáz nem volt azzal amit láttunk (hidd el én örültem volna neki a legjobban mivel tényleg szerettem a SOA-t).sajnos ez nem sikerült és félő hogy már nem is sikerülne ezért gondoltam hogy itt és most fejezzük be.abban pedig csak bízni tudok hogy az a bizonyos húr tényleg most pattant el nálad (hisz azért piszkáltalak már előtte is :)) és nemcsak azért írtad most ezeket mert nem lett volna magyarázatod az általam legutoljára felvetettekre.ez persze csak vicc volt:tudom hogy lenne.meg lenne az azután felmerülő kérdéseimre is.meg az azutániakra is.kicsit sajnálom is hogy megfosztalak ezektől hisz – azért valld be őszintén,legalább magadnak – mindezt te is élvezted (muszáj ezt hinnem,különben miért csináltad volna?)de az élet már csak ilyen…csak nehogy az a sarokból jövő hüppögés még egyszer neked is az arcodra fagyassza a mosolyt!(azért ennek is adok egy kis esélyt ha sutter hasonlóan folytatja.még ha nem is sokat…)

buendia - 2011. 12. 12. 02:04

@sigur: jó, hát persze, nyilván nincs harag vagy ilyesmi, lehet hogy ezt a hasonszőrűek dolgot túlreagáltam. amúgy meg igen. tényleg lenne. :) persze, hát nyilván teljesen remekül szórakoztam, szerintem te is, de azért tényleg kezd kimerülni a dolog, meghát kezdenénk is lassan körbe-körbe járni, és az is valószínű h úgyse foglak meggyőzni róla hogy nem gáz ez a cia szál, ezt igazából sajnálom is ám kicsit. egyébként én őszintén teljesen logikusnak érzem ezt a szálat, pedig azért én nem szoktam mindent megbocsájtani a kedvenc sorozataimnak sem, pl. bsg, lost.

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 12. 12:09

@sigur, a kartell-CIA vonal buendia szvsz nagyon is helytállóan írta le a dolgokat.

Azt gondolom, azért nem lesz “egyetértés”, hogy meggyőzzük a másikat, mert (arról most nem beszélve, hogy én senkit nem akarok meggyőzni) teljesen más ismeretekkel rendelkezünk a témáról. Van egy söröm arra, hogy buendia nem keveri össze az opera és az operatív szavak jelentését :)

A te fő kifogásod, hogy nem hiszed el, a CIA képes ilyenekre és ezt egy állam vezetői jóvá hagyják. Tényleg nem rosszindulatúan, kötekedően mondom, de szerintem te még elég fiatal lehetsz, és ebből ered a naivitásod – és hangsúlyozom, nem lehülyéztelek ezzel vagy bármi egyéb degradáló szándék nem volt mögötte.

A CIA ennél sokkal mocskosabb dolgokat is elkövetett fennállása alatt a való életben. Azt, hogy Sutter hogyan építette fel magában a CIA ezen műveletét, azt csak ő tudja, mi találgathatunk – én nem tenném meg, mert buendia megítélésem szerint logikusan vezette le, én is ilyesmit mondtam volna.

No de részemről lezárom a CIA sátán vagy angyal körüli vitát, mert sem az FSZB sem a CIA nem utal a számlámra.

Még egy szálra reagálnék, mi szerint, miért nem fújta le a CIA korábban Potter nyomozását és pocsékoltak el rá annyi pénzt. Nem hiszem, hogy tervezték volna az akció felfedését mind ( a gumitalpúak által minden bizonnyal lenézett) ügyészség, mind Jax előtt, így alakultak a dolgok, belekényszerültek. A másik, elég csak 911-re gondolni, ahol a különböző szolgálatoknak volt információja egy tervezett támadásról, de ezek az infók (mivel egyébként is versengenek egymással a szervek) elkerülték egymást. A mi NIBEK-ünk létrehozásának is ez az egyik indoka, hogy “együttműködő szervek működésbeli párhuzamosságait”, vagyis a “központ” tudja, hogy Kovács Alcapone után nyomoz a NAV, de ezzel párhuzamosan a TEK is vizsgálódik, mert zombiforradalmat akar kirobbantani és fegyvereket csempészett ezért. A filmből nekem úgy jött le, a CIA akkor értesült az ügyészség nyomozásáról, amikor Jax szólt, nézzetek már utána, mi a here történt Bobbyval.

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 12. 12:10

Ja igen, az szerintem is életszerűtlen volt, hogy az egész műveletet a mezőn fedték fel, a létező összes rendőrségi szerv előtt

buendia - 2011. 12. 12. 22:59

@Pikolo Machiavelli: azért megnyugtató, hogy nem kell egy ilyen mindenki-hülye-csak-én-vagyok-helikopter szituként megélnem a dolgot!:)

engem amúgy őszintén csak egyetlenegy dolog zavar kurvára… hogy holnap reggel nem jön az új rész. :/

egy igazi szakember - 2011. 12. 13. 09:32

Egyre inkább érthetetlen számomra a sorozat.

Tetszik, kevés az igazán emberi sorozat. A SOA-ban pont ez tetszett, egy speciális közösség életét mutatta be, és a benne élő egyéneket.

A közösség legnagyobb összetartó ereje a családi érzés és a betyárbecsület volt. Ez mind eltűnt!!!

Főleg ebben az évadban. Totális erkölcsi összeomlás, a szabályok egyénenkénti áthágása, ami a csapat pusztulásához vezet.

Clay nem tehette meg azt, amiket megtett és nem is élhette volna túl, ha ez a SOA-ról szól, értelmét vesztette az összes eddigi évad.

Egyre inkább kezd ez is egy agymosó sorozattá válni, ahol nem számít az erkölcs, a becsület, a valahová tartozás.

A hazugság, a hulla gyártás, a pusztítás, a totális erkölcstelenség, ez jellemezte az egész évadot.

A SOA alapból arról szólt, hogy mit akart JT és mi lett JT után a SOÁ-ból.

A legfontosabb, hogy a főszereplők közül mind tudja, érzi és ki is mondja ( kivéve Clay-t ), hogy nem ezt akarták, és mégis ömlik a szar a nyakukba, ennek semmi értelme.

Csalódás volt a 4 évad.

botha84 - 2011. 12. 13. 12:46

@egy igazi szakember:

Nagyjából így vagyok ezzel én is, bár csalódásról nálam szó sincs. Az én értelmezésemben ez az összeomlás annak tudható be, hogy a president kapzsivá vált, a vp meg a családja miatt akart kiszállni, a hal meg ugye tudjuk honnan büdösödik.

Clay mérhetetlen kapzsisága felrúgott mindent, a klub meg közben darabjaira esett. Ez az évad erről szólt, a következők meg vagy az újászerveződésről, vagy a teljes összeomlásról. Shieldből kiindulva inkább az utóbbiról, de ez nyilván messze van.

kp - 2011. 12. 14. 01:21

kotteroványnál a pont.
izgulós, de nagyon eltér a realitástól..

Pikolo Machiavelli - 2011. 12. 14. 20:11

@buendia ez a popszakma már csak ilyen ;)

egyébként, szívem szerint én is kurvára bánom, hogy nem volt kedden, de racionálisan nézve- bármennyire is nehéz-, örülök neki. ha egy éven át minden héten/ne adj isten, nap lenne, tényleg olyan szintű lenne a forgatókönyv, hogy Clay megbeszélte Opieval, felvesz egy mellényt és csak arra lőjjön, Potter valójában JT*, Unser pedig igazából Jax anyja, Chucky pedig a vér szerinti anyja, és az ujjához hasonlóan egyéb tartozékait is levágták. Tara pedig az elveszett hugi. Nem, jó ez így :)

* ezt egyébként nem értem, Potter nem néz ki Gemma és Clay korabelinek. Szerintem is ki fog derülni róla még valami – kétlem, hogy a motorozást minden indok nélkül írták volna a karakteréhez-, de kizártnak tartom, hogy JT legyen..

GabenHUN - 2011. 12. 19. 14:26

Ryan Hurst szerintem magasan vitte a pálmát ebben az évadban.

LuPuS - 2011. 12. 20. 10:56

Elgurult a 4. évad, a 4 ütem alapján

A szívási rész. ( a sötét jelen)
A fiúk kiszabadultak és egy magasabb szintre léptek, a tini fegyveres motoros banda, már túl lép a saját keretein és a mexikói kartell logisztikai egységeként veszi fel a harcot a törvénnyel szemben.
Clay magányugdíj alapja és Jax korai kilépése adja meg az alaphangulatot. Tisztában voltunk vele az idilli paradicsom ebben a műfajban nem elfogadott. Ez köré épül a teljes évad és ennek mentén bontakozik ki minden más egyéb is.

A sűrítés része ( a múlt foglyai)
– Stahl kivonása az egyenletből nagyban előre billentette a banda menetét, de tisztában voltunk vele, hogy egy ekkora kaliberű szarkavarót nehéz lesz pótolni.
Nos szerintem sikerült és jóval túl is szárnyalta azt. Ray McKinnon, mint helyettes államügyész szerepében tűnik fel azaz mégsem, mert a függöny mögül kavar, kavar és csak kavar

– A múlt előtérbe kerül, és teljes képernyőt követel magának
John Teller halála,
Otto feleségének halála
Juice manipulálása
Minden apró részlet egyre összetettebben mutat a múltba ( az első rész anno John Teller szavaival végződtek) lassan a helyére kerülnek a sötét részletek.

Gyújtás része.(kibontakozás a múltból)

Tara „látszólagos” feláldozása, amelyet az előző évadban is eljátszottak, ezt már nem lehetett tovább húzni, és mégis( fejlövés és vége, ezt kellene )
Juice önfeláldozási kísérlete, hogy ne tudjon ártani saját magának és klubnak(kissé viccesre sikeredett). Az előző évadot és KS-t igazolja, nem fél attól, ha egy jelentős szereplőt kell kihúzni a listáról, Piney halála egy újabb lépés a mélypont felé. Kozik pedig csak szerepjátékos volt már ebben az évadban ( pedig az előző évadban Tig és Kozik ellentéte sajátos hangulatot adott…)

Kipufogás része (a gyászos jövő)
Az elején tisztában voltunk azzal, hogy Jax és az édes családi álom kergetéséből csak a kergetés fog megvalósulni. KS meghozta a döntés a III. évadban és most pontot tett a mondat végére, Jax örök életére – tart ameddig, tart – a SOA tagja marad nincs, kiszabadulhatsz a börtönből kártya.
Lassan eljön végre az a pillanat is amikor Claynek vagy Jaxnek le kell leszállni a motorról, végleg, Clay átült a játékmotorra, de mit fog csinált ott, az csak KS-n múlik.
A másik nagy pillanat pedig Gemma és Tara helycseréje. Tara felnőtt és túl is nőtt Gemmán, aki talán ezért is fog ismét szövetkezni majd Clay-jel a hatalma visszaszerzése miatt, de ez is a jövő titka.

Röviden összefoglalva a mostani évadban én minden egyes részben azt kaptam, amit vártam, nagyon kevés összekötő töltelékkel, kivéve a CIA-s szálat, mint szerintem sokan másoknál.

Többször említettem nagyon jó dolog, hogy elengedték KS kezét és ez által, nem lassul a tempó, hanem fokozatosan gyorsul az elkerülhetetlen vég felé. Remélem így is marad!

muhaddib - 2012. 02. 22. 19:42

Nos a következő évadra van 1-2 tippem.

1. Jax-Clay. Jax-nek meg kell szereznie az írek bizalmát, emellett Clay-t se gyilkolhatja le nyilvánosan, nem ugorhatnak egymásnak, meg kell tartani a látszatot, hogy Clay lelépett az elnöki posztról mert fizikailag nem képes a vezetésre. Clay-nek persze meg ki kell találnia egy megoldást amivel életben maradhat még egy ideig.

2. Jax és a klub. A kartell üzlet miatt, Jax-éknek erősen el kell kezdeni terjeszkedni. Új charterek, új prospect-ek, hiszen elvesztették Észak Írországot, és Arizona-t is. Tudom, csak a fejesek buktak, de akkor is érvágás. Egy erőteljes terjeszkedésre már felfigyel a többi banda is, ez újabb bonyodalmakat okozhat.

3. Jax és a kartell. Jax tudja, hogy hosszú távon nekik nincs esélyük. A kartell üzlet eltarthat még évtizedekig akár, ameddig a Mexikói drogháború megy, de végül, ha már rájuk nincs szükség akkor megy mindenki a levesbe, vagy a sittre. Tehát meg kell próbálni elszakadni a kartelltől, de úgy, hogy közben minél többen életben maradjanak.

4. Ethan Zobelle. Miután hazautazott, Budapestre, Magyarországra – ezt nem is tudom észrevette-e valaki más is? – eltűnt. De még visszatérhet, hisz neki hatalmas bevételei voltak a Heroinból, miután a drog piac virágzik most, lehet be akar szállni újra, esetleg 6-7-ik évadban visszatér egy pár részre.

5. Nyilván a XIX-es körzet és Oakland is felpörög a Tig tettei miatt. Ez elég véres háborúhoz vezethet, amivel a helyi törvény embereivel gyűlhet meg a bajuk.

A CIA nem fog csak úgy bele avatkozni minden apró szarba. Leállították a szövetségi nyomozást, de nem védhetnek meg mindenkit, mert akkor nyilvánvaló lenne mindenki számára, hogy SAMCRO kinek dolgozik. Senki nem üzletelne velük, értelmét vesztené az együttműködés.

Van még a sorozatban pár évad, bár a 7-ik lehet, hogy tényleg a végső lesz, túl sokáig nem húzhatják. Előbb-utóbb mindenki vagy ülni fog, vagy a hullaházban fog kikötni. Esetleg egyedül egy farmon gyereket nevel.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz