login |

Star Wars: The Clone Wars: vége a 4. évadnak – írta Dominik

2012. 04. 04. 14:43 - Írta: winnie

24 hozzászólás | kategória: 2011/12 finálék, kritika,

Végre vége? Vagy éppen most kezdett el remekelni az évad? A magam részéről inkább örülök, hogy megint pihenünk néhány hónapot, ugyanis idén még csak egy felemás szezont sem láthattunk, annyira közepes volt szinte minden epizód, sajnos alig akadt kiemelkedő vagy legalább a korrekt iparosmunka szintjét elérő történet. Muszáj az elvárásaimmal kezdenem, hiszen a tavalyi részek (éjnővérek és a Mortis-on töltött idő) után bizakodóan tekintettem a nyitány elé, reménykedtem, hogy a minőségbeli javulás folytatódni fog – egészen addig, amíg meg nem néztem a kezdést, mely egyáltalán nem nyűgözött le.

Valahol az évadnyitó részek tökéletesen leírják a teljes évadot: nem megbocsáthatatlanul rossz, de nem is igazán szórakoztató vagy emlékezetes. A készítők ugyan próbálkoztak eltérő stílusú és hangulatú történeteket is írni, különböző karaktereket helyeztek középpontba (akár sötét, akár világos oldalon), de a cselekmények közel sem sikerültek izgalmasabbra vagy érdekesebbre annál, amit a Star Wars univerzum környezete alapjáraton biztosítani tud. Hiába a lehetőségekkel teli mitológia, ha azt nem képesek kihasználni, márpedig idén sajnos pont ennek lehettünk tanúi.

A tovább mögött részletesebben, de apróbb spoilerekkel is kifejtem a gondolataimat.

Az évadot három részen át a Mon Calamarin kezdtük, tele nem túl látványos harcokkal és víz alatt társalgó gunganekkel – korábban már elmondtam, hogy mi is volt a probléma, így inkább a folytatásra koncentrálnék, hiszen a naboo-i kitérő után újra rádöbbentem, mennyire erőltetettnek hatnak (legalábbis idősebb szemmel) a kifejezetten gyerekeknek készített pillanatok. Ugyanis két epizódon keresztül is droidokkal foglalkoztunk, a szokásos „C-3PO idiótának tűnik, R2-D2 meg csipog állandóan”-stílusban kalandoztak, én meg már annak a határán álltam, hogy inkább kikapcsolom és nézek valami kevésbé idegesítőt. Habár tisztában vagyok azzal, hogy ilyenre is szükség van, de ettől még nem lesz kellemesebb. Vagy meg kellene tanulni az első két perc alapján dönteni arról, hogy meg akarom-e nézni az adott epizódot?

Aki látta a negyedik szezon előzetesét, biztosan felkeltette a figyelmét a négykezű besalisk (lásd: Dexter A klónok támadása filmben) faj képviselője. Az Umbara bolygó felszabadítására küldött csapatok vezéreként köszönthettük Krell mestert, aki egészen egyéni modorral és a Jedik életfelfogásától szokatlanul eltérő világnézettel rendelkezik. Emiatt lett igazán érdekes, hiszen konfliktusai a klónokkal, illetve megkérdőjelezhető stratégiai lépései még akkor is felkeltetik a figyelmet, ha egyébként nem értünk vele egyet. Ettől még nem vált izgalmasabbá a történet, de az írók megmutatták, hogy olyan figurát is tudnak alkotni, aki üdítőleg hat a légkörre, felrázza az unalomba fulladt atmoszférát.

Anakin, Ahsoka és Obi-Wan sem maradhatott tétlenül sokáig, ezúttal egy teljes bolygó (!) lakossága tűnt el, a trió pedig ősi rabszolgatartókat üldöz három részben is – amelyek nem tudtak túlmutatni a korrekt kategórián. Immár 2012-ben egy feleslegesen hosszúra nyújtott történetet adott a kancellár elrablásának lehetősége, melyben a Jedik meglepően fejlett arcplasztikai technikával tették lóvá Cad Bane-t, akiről pedig állítom, hogy a sorozat egyik legjobb karaktere. Ha ezt a szálat két részben mutatják be, én élveztem volna, így gyakrabban unatkoztam.

Az évad másik mélypontját Ahsoka és az egészen abszurd tinédzser-szerelem jelentette, pedig tavaly már úgy gondoltam, a togruta lány figurája eleget fejlődött és valamivel komolyabbá vált. Már a 19. epizódnál tartottunk, amikor végre újra szóba jöttek az éjnővérek. A Sith-mágiának beavatott használói mellett Ventress és Grievous is feltűnt, s így összességében megint a csúcspontot jelentették az évadban. A dathomiri boszorkák biztosítani tudták a változatosságot, a fénykardok és űrhajók világában a varázslataikkal és titkos mesterkedéseikkel különös ízt kölcsönöztek a hangulatnak, a sötétebb tónus határozottan jól áll a világképnek.

Az utolsó előtti részre kellett várni, mire az egyik legjobban (vagy legkevésbé) várt karakter, Darth Maul (és testvére, Savage Opress) színre lépett – félig robotként (a nevetségesség határát súroló pók altestben) és teljesen őrülten. Így értelmes magyarázatot nem is nagyon kaptunk, hacsak nem elégszünk meg azzal, hogy a gyűlölet egyben tartotta a lelkét (már amennyire) a teste halála ellenére. A velük kapcsolatos történet sem bővelkedett emlékezetes momentumokban, még ha ez alól kivétel is az abszurdnak tűnő Obi-Wan/Ventress szövetség, így továbbra sem értem miért volt szükséges Maul újbóli feltűnésére – a “keményvonalas” rajongókat nem lehet meggyőzni, a többieknek pedig koherensebb és élvezetesebb sztorit is ki lehetett volna találni ezen a színvonalon.

Vagy talán mégsem, utóbbi kijelentésemet feltehetőleg vissza kellene vonnom az idei évad után. Csak nagyon keveset tudok rajta dicsérni, összességében hiába nem volt igazán gyenge, semmi kiemelkedőt nem találtam (talán csak az a két Ventress főszereplésű epizód). Nagyon félek, hogy a folytatásban is ez a középszer lesz az uralkodó, az érdekes univerzum egyre kevésbé meggyőző erő ahhoz, hogy maradjak.

Átlagban most is 5/10 pontot érzek jogosnak, remélem szeptemberben valami eredetivel, meglepővel, fordulatossal, de legalább szórakoztatóval készülnek a készítők.

24 hozzászólás Ne habozz!

The Man who laughs - 2012. 04. 04. 15:02

Nem tudom, én koránt sem láttam ilyen rossznak az évadot.

Kivéve az első 6 részt, na azok valóban gyengék voltak ott vagy egy hónapig pihentettem is a sorozatot. Majdnem cancelt is adtam neki.

Azonban a hetedik résztől kezdődő Umbarari akciózások nekem kifejezetten bejöttek. Főleg mert szerettem a klónokra koncentráló részeket. Illetve a rabszolgás és a Palpatine elleni merényletes sztorik is tetszettek. (De azért nem olyan jók mint az előző évadok csúcspontjai: Cad Bane – valóban remek karakter – betör a Jedi templomba, Éjnővérek meg a Mortisos részek)

Az szerintem mindenképpen pozitívum, hogy ráállnak a több részes sztorikra mert így több lehetőségük van, jobban ki lehet fejteni a dolgokat (persze nagyobb az esély, hogy egy kevésbé jó sztori unalomba fullad – lásd: Mon Calamari).

És végre visszatértek az éjnővérek, bevallom ezt vártam legjobban az évadtól. Nekem Darth Maul visszatérésével semmi bajom, sőt tetszik (az első rész legjobb karaktere volt, csak sajnos alig kapott szerepet és semmit sem tudtunk meg róla ami szerintem kár volt) – pedig kemény vonalas rajongó vagyok)(megj.: Már képregényben is feltámasztották és az sokkal rosszabbul sült el). Persze valami komolyabb magyarázatnak azért örültem volna. Illetve ez a sztori még elég az elején van így tényleg kevés a történés. remélem nem azt csinálják, hogy az 5. évadban megint mellőzik ezt a szálat és csak az évad végén bedobnak 2 Maul részt aztán Cliffhanger (de ne is zavarják le az egészet az évad első részében)

Ha az 5. évad minimum hozza a 4. második felének a szintjét akkor elégedett leszek.

lynx - 2012. 04. 04. 15:12

Kérdés:
Azt jól tudom, hogy egyszerre több évadot készített el az animációs cég? Így fordulhatott elő, hogy a story íróinak nem volt ideje kreatívabb történeteket kitalálni?

Még hány évad várható? Milyen a nézettsége?

Köszi az írást.

nxtshare - 2012. 04. 04. 15:15

lynx: elvileg 5-6.évad már biztos lesz.

Kicsit télleg gyenge volt az évad az előzőhöz képest ,de nálam 6,5 pont megvan…

Kelta67 - 2012. 04. 04. 15:18

Tudom, magasan egyedül állok a véleményemmel, de ezek a boszorkányos izék, magasból szembe sz@rnak az eredeti star wars világgal…
biztos jó gyerekmesének, de nálam cancel lett, de rendesen..

Normális élő szereplős sorozatot akarok!! :)
sith, és új remény köztit…please :)
ha lehet darkosan, durván mint a Spartacus :) és semmi boszorkák..brrr…jó hogy vámpirok nincsenek benne….én már azon se csodálkoznék…:)

jampec - 2012. 04. 04. 15:23

Kétségkívűl gyenge évad volt, de még mindig a legjobb sci-fi sorozat a “piacon”. :) Mint SW fan biztos maradok a következő évadra is, de reménykedem a színvonal emelkedésében. Cad Bane szerintem is nagyon ütős karakter, a legjobb epizódok neki köszönhetők. Darth Maul feltűnése igazán nagy dobás lehetett volna, de ilyen fércmunkát végezni…Egy ilyen lehetőségből… Hihetetlen.

Nema - 2012. 04. 04. 15:32

A kalamáris részek kritikán aluliak voltak, R2-éké is hasonlóan béka ülepe alatti színvonal. A Krell mesteres részek mentették meg nálam az őszt. Tavasszal a nagy merénylet tervezésével ment el sok rész, szerintem több, mint kellene.
Már az alapötletét se nagyon értettem: Hogy lehet izgulni azon, hogy sikerül-e Cad Bane-nek elrabolnia Palpatine-t, amikor tudjuk, hogy NEM. Hiszen azt majd Grievous fogja, és utána már egyből vége is lehetne a sorozatnak, mert a III. epizód kezdőjelenete következne időrendben.
Azt a hülyeséget meg nem néztem ki a készítőkből, hogy kétszer is elraboltatják a főkancellárt, mint valami milliomoscsemetét váltságdíjért.

Az éjnővéres részek sem voltak rosszak, főleg mert volt Grievous és badass volt. (Leszámítva a gyávaságát, mikor Ventress majdnem legyőzte)
De azt erős túlzásnak tartom, hogy Talzin anyó egy másik bolygóról képes volt vuduzni Dookuval! Na, persze…
Ha pedig mégis meg tudta csinálni, akkor könyörgöm, miért nem tépte le a fejét, vagy valami?!

Darth Maul behozásának módja és ötlete is minősíthetetlen, no comment.

Remélem a következő évadban gyorsan eltüntetik. Csak nehogy Obi-Wan a védjegyévé vált “kapaszkodunk, majdnem leesünk, de hirtelen nyerünk” módján.

GyGDugong - 2012. 04. 04. 15:35

Kelta67: Én se csodálkoznék. Annyi klisét tesznek ebbe a sorozatba, amennyit csak tudnak. Boszorkányokat meg “Zombikat” legalábbis már láttunk, a többi is jön majd szépen sorban.

Nema - 2012. 04. 04. 15:36

Cad Bane a legjobb karakter +1

Faruwiel - 2012. 04. 04. 15:37

ez a boszorkás cuccos nekem sem tetszik, a klónos részek, meg amikor obi van beépült a fejvadászokhoz, azok jó részek voltak

Dominik - 2012. 04. 04. 15:44

@lynx: igen, egyszerre nem egy évadot készítenek, olykor a részek időrendje is keveredik egymással.
Az, hogy az íróknak nem volt ideje kreatívabbnak lenni, nem hinném. Elég sok író dolgozik nekik, azért fizetnek nekik, hogy remek történeteket alkossanak, ez alól nem mentség, hogy több mindenre kell odafigyelniük.

Még egy évadot rendeltek be, tehát 5. szezon még biztosan várható (szerintem még több is lesz). A nézettség ügyében majd winnie tud nyilatkozni, ha erre jár.

Nema - 2012. 04. 04. 15:54

Ja, még annyit, hogy az se tűnt hihetőnek, hogy Dooku nem érezte meg Obi-Want közvetlen közelről sem.
Mondjuk, ha bolygónyi távolságokból képes volt majdnem meghalni valami vudu-katyvasz által, már meg sem lepődöm.
Gyengül az öreg, na :P

blade78 - 2012. 04. 04. 15:55

Szeretem ezt a sorit. Vannak benne unalmas részek. de a legtöbb igen jó. Külön tetszett mikor Obi Van beépült :)

khaos - 2012. 04. 04. 16:08

a krell tábornokos részek voltak nálam a csúcs,kivétel ahogy végeztek vele,legalább egy jedi párharcot csinálhattak volna,a dupla-dupla fénykard ritka látvány,jó lett volna összehozni a szálat a 4kardos griveous-szel
a többi rész főleg unalmas volt
még a végén reménykedtem ebben a Maul szálban,de ezt is elcseszték végül,vmint ahogy vége volt jöttem rá h nem 24 részes az évad,csak 22.. pedig reméltem a maradék 2 rész jó lesz,erre nincs is

zagloba - 2012. 04. 04. 19:43

Nema: “Már az alapötletét se nagyon értettem: Hogy lehet izgulni azon, hogy sikerül-e Cad Bane-nek elrabolnia Palpatine-t, amikor tudjuk, hogy NEM. Hiszen azt majd Grievous fogja, és utána már egyből vége is lehetne a sorozatnak, mert a III. epizód kezdőjelenete következne időrendben.”

Amellet, hogy a hozzászólásodban van amivel egyetértek, ezzel nem annyira.
Hiszen ilyen alapon pontosan tudjuk mi lett a Jedikkel, Anakinnal Padméval stb., hogy végződött a klónok háborúja. Akkor miért nézzük?

Thrasher - 2012. 04. 04. 21:52

ezt az előre is erőlködősnek tűnő Maul-feltámasztást már nem is bírtam kivárni, a Mon Calamarin folytatott szenvedés után elkaszáltam, pedig elég ócska SW-könyveket is képes voltam már végigolvasni…
lehangoló, hogy itt egy hatalmas univerzum, amiben jobbnál-jobb cuccokat lehetne írni, de csak a középszerű kommersz biztonsági játék megy…
pedig bizony ajj, a Mortisos sztori mennyire jó volt tavaly…

Dattila78 - 2012. 04. 04. 22:11

Kaszáltam ez első robotos rész felénél, képtelen voltam végignézni.
Maulos részt megnéztem, az még okés is volt úgy ahogy.

Nema - 2012. 04. 04. 22:40

@zagloba: “Akkor miért nézzük?”
Jó kérdés :)
Én már csak megszokásból, plusz reménykedem benne, hogy lesz valami nagy dobás is esetleg.

Igen, tényleg tudjuk mi történik Anakinnal, Obi-Wannal, Padméval stb. Tudjuk, hogy a főszereplők nem halnak meg, ezért a harcjeleneteknél nincs is nagyon miért izgulni sajnos. Ez elég nagy hátulütője a sorozatnak.

gunji - 2012. 04. 05. 17:07

Hát… úgy látszik akkor én elkezdhetem szégyellni magam, mert nekem tetszik a sorozat. Lehet, hogy azért, mert csak jó egy éve érdekel az SW, s nem vagyok hardcore fan, lehet, hogy azért, mert megpróbálom kiélvezni azt a kevés időt és scifi sorozatot, ami rendelkezésre áll, s nem a hibákat keresem bennük. :o
Azzal egyetértek, hogy az évad eleje és vége nem volt (annyira) jó, de pálcát emiatt nem törnék felette, a többi rész kárpótolt érte. A droidos részek és Darth Maul visszahozása nem tetszett, de ez utóbbival kapcsolatban Filoni elejtett megjegyzése (‘ezután már bármi megtörténhet’) bizakodással tölt el, hogy lesz még pár nagy csattanó.
Az umbarai szál szvsz egészen kiváló volt, talán az egész sorozat egyik legjobb története számomra. A lényeg itt Krell (ill átvitt értelemben a Rend) és a klónok viszonyára volt kihegyezve. A Jedik (és a Köztársaság) a klónokat arctalan fogyóeszköznek tekintik, de ők ugyanolyan egyéniségek, mint bárki más. Így közülük páran kezdik megkérdőjelezni az értelmetlennek tűnő parancsokat és végső soron az egész háború értelmét. Ebből következően kérdéses még, hogyan fognak reagálni a 66-os parancsra, ami érdekes befejezést tartogathat számunkra.
A Rako Hardeen sztori lényege nem a főkancellár elrablása volt, hanem Anakin és a Jedi Rend kapcsolatának mélyítése. Látható volt, hogy Anakin mennyire pipa lett a Rendre és mesterére is, s ez jól előkészíti a terepet az EP3-beli sithté válásához. Palpatine nem tudhatott Obi-Wan beépüléséről, ő az emberrablási kísérlettel csak Anakint akarta tesztelni (lásd Anakin vs Dooku párbaj), azt, hogy mennyire áll készen. Azt tudhatták, hogy egy Jedi beépült, Dooku érezhette is a Serranóra való megérkezéskor, később a ‘kockában’ biztos lett abban, hogy maga Obi épült be. Így az első rablási kísérlet eleve elterelés is lehetett Palpatine részéről, nem véletlenül küldte el utána a katonákat, így szabadon egymásnak engedhette Dookut és Anakint (lásd a hamiskás mosolya párbaj közben).
A zygerriai rabszolgás történet eredetileg egy képregénysorozat feldolgozása volt, itt elnagyoltan a lényeg megint Anakinon volt, a rabszolgatartókkal szembeni dühén (pl ahogyan kéjes örömmel legyilkolta az őröket Kavadón), meg Ahsokán, a fajával/népével való kapcsolaton, s hogy felelős döntéseket tud hozni, mint a felnőttek.
A Luxos rész lényege megint Ahsoka volt, az ő fejlődése (a harc Vizslával meg a fejezés), illetve adott egy lehetséges kiindulási pontot a lány sorsát firtató kérdések megválaszolásához. Szó nincs itt még szerelemről, Lux részéről semmiképpen, Ahsoka részéről meg még nem. A rész csak ennek lehetőségét veti fel, mintegy egy lehetséges megoldást nyújtva arra a kérdésre, miért nem szerepelt az EP3-ban.
Ventress két epizódját nem említettem még, ott ritkán látott és számomra meglepő karakterfejlődést lehetett megfigyelni az ő részéről. Ez is volt a lényeg: mindent elvesztett már, s ezzel mihez kezd. Nem lennék meglepve, ha a következő rész a Jedi Templomban találná.

Valaki kérdezte, hogy hány évad várható. Annyit olvastam, hogy 5. biztos lesz (elvileg készek is részek), 6. még hivatalosan nincs bejelentve, de a scriptek elkészültek hozzá. Abból kiindulva, hogy egy rész 10-12 hét alatt készül el, ha lesz hatodik évad, akkor azt már javában csinálhatják. A későbbiek meg még kérdéses, minden Lucason múlik.

S ha nem írta még senki: elvileg jövő hétfőn magyar bemutató :)

speder86 - 2012. 05. 11. 15:05

Szerintem eléggé hülyén nézel a dolgok elé.3PO azért jó és vicces,mert hülye.Ez a lényeg hogy nem agyilag hülye,hanem viccesen hülye.R2-D2 meg az egyik kedvenc Star Wars karakterem.Egyszer számold ki hogyha ő nem lenne,hányan haltak volna már meg a sorozatból!Pl. a 15.részben ha R2 nem szórja tele a sátrat tűzoltóhabbal,és nem adja oda Ahsokának a lézerkardjait,Ahsoka le lett volna fejezve.Tehát ne mond hogy R2-D2 csak egy kis gyökér csipogós droid!

zsomborjeles - 2012. 06. 01. 16:14

Háááááát tényleg elég gyenge kis évad lett… A moncalamaris majomkodás borzasztó volt, de legalább Kid Fistot a víz alatt is láthattuk harcolni az tetszet:D Meg feltünt Ackbar admirális is!
Az Umbarai szerintem kurva jó volt, főleg az első amikor a ködben nyomultak előre, azt jól elkapták!
Hát persze a Cad Bane-es epizódok is ott voltak, bár az a kiválasztós rész kicsit béna, szerintem… Most profi fejvadászokat minek ölnek meg? Mert nem szerepeltek jól? Pfff…
A többi rész se volt már olyan jó, nemigaz hogy Obi Wan nem bír ökölharcba legyőzni egy random rabszolgatartó palit… De Grívöszt persze majd szétveri segítség nélkül.
Ez után a zombi éjharcosokon akadtam ki. Meg hogy a legöregebb nagyanyó fel tud támasztani holtakat, de pár konzerv nehézség nélkül lelövöldözi. Ugyanmá’
Meg Darth Maul… Hát az egy vicc volt! Amikor megláttam hogy ilyen Gyűrűk ura-Banyapók barlangja fílinget verttek fel én sírva feküdtem az asztalon…

zsomborjeles - 2012. 06. 01. 16:22

És még annyit:
Engem az Ahsokas vonal érdekel nagyon, mivel elég keveset tudunk meg róla, pl mi történt vele, hogy került oda, stb…
De a legjobban az érdekel mi lesz vele a 66-os parancs után.

roli - 2012. 07. 11. 16:03

Szerintem sem volt ennyire rossz, sőt én még élveztem is ezt az évadot, nem tudom hogy a kedves elemző úr/hölgy mit tartott ennyire rossznak a történeten, még ha az összesítőjét el is olvastam….
nem egy profi alkotásnak született ez a mű, kétségtelen de a műfaja akkor is MESE, és én személy szerint élvezem ha minél több harcot, vagy jedi jelenetet látok benne. a leírtakkal ellentétben én azokat a már lerágott részeket találtam unalmasnak, melyek Ventresse-ről és az éjnővérekről szóltak.
Minden kritika ellenére én szeretem ezt a sorozatot és várom a folytatást….:)

Kocsolas - 2013. 02. 19. 21:41

nem értek egyet a kritikában. utáltam Ventress epizódjait, Maul pedig az évad csúcspontja volt a ködös bolygó mellett, Obivant piros fénykarddal látni pedig egészen fura érzéseket kelltett bennem

Carlo Blaine - 2016. 01. 02. 20:30

Ebbe a Darth Maulba egyszerűen akkora potenciál van, hogy nem igaz, de képtelenek kihasználni, már a Baljós Árnyakba sem ment, itt meg egyenesen vicc.
Savage már mindenféle brutális vadállatnak van beállítva, aki rohadt erős, de Maul 10mp alatt meg tudta volna ölni, de ketten nem tudják Obi-Wan -t legyőzni.
Annyira nem áll jól ennek a sorozatnak, hogy gyerekeknek csinálják, egyre ócskább…

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz