login |

White Collar: vége a 4. évad első felének – írta Neoprimitiv

2012. 09. 24. 19:33 - Írta: vendegblogger

24 hozzászólás | kategória: kritika,

Őszintén sajnálom a procedural, azaz klasszikus nyomozós sorozatok készítőit. Régen Columbónak a kabátja sem fakult meg az évek alatt, elég volt egyszer kitalálni. Ma a nézők olyanok, mint az a törzsvendég, aki úgy szeretne mindig újdonságokat látni az étlapon, hogy az közben ne is változzon. Így aztán a készítők előtt, két út áll: vagy megkockáztatják a váltást, vagy a népmesei okos lány mintájára csinálnak is valamit, meg nem is.

A White Collar az utóbbit választotta és tíz rész után sem tudom eldönteni, hogy jól tették-e? A tovább mögött spoilerzóna következik azoknak, akik még nem látták.

Kezdjük a jó dolgokkal. Örültem, hogy az előző évad végén lezárták a három éven át tartó kincsvadászatot. Sok sorozat legnagyobb baja, hogy nem veszik észre, egy sztorinak is van szavatossági ideje, jobb a lejárat előtt elfogyasztani, mint végül romlottan kidobni. Annak is örültem, hogy Neal meg tudott lépni a kinccsel – mi a fenéért szurkol az ember egy csibésznek, ha úgy sem tarthatja meg a zsákmányt? Nagy kár, hogy – bizonyára a tévé-morál miatt, ne mutassunk rossz példát – végül mégis újra az FBI fizetési csekkjére szorul.

A sorozat tehát bizonyos értelemben lezárt egy időszakot, új főkonfliktus után kellett nézni. Sajnálatos módon a “Ki az én apukám?” ötletre esett a készítők választása. Ezzel egyszerre két hibát is elkövettek. Egyrészt megint sikerült egy jó kedélyű, lehetőleg az élet napos oldalát kereső főhősből egy pszichológiai tanulmánykötetet csinálni. Ez, legyünk őszinték, komolyan alávág a sorozat védjegyének számító, egymást ugrató könnyed bromance-nek.

Másrészt azzal, hogy Neal lassan már olyan jó fiú, hogy a bébifókákat is átkíséri a zebrán, eltűnik a sorozat alapkonfliktusa: az, hogy Neal és Peter tiszteli a másik képességeit, meg is tud bízni egymásban, de alapvetően két kibékíthetetlenül különböző egyéniség. Ezért is sajnáltam, hogy a két nő közül Sarah és nem Alex szerepelt többet. Alex-szel állandóan megvan az a fajta szellemi párbaj, ami a Peterrel való viszonyukból mára eltűnt. Vele szemben továbbra is lehet egy kicsit gazember is, nézheti először a saját érdekét, hiszen a lány is ezt teszi.

A Sam-féle szál kibontása elég sematikusra sikerült. Az elejétől fogva sejteni lehetett, hogy vagy ő lesz a papa vagy az egyik algonosz, a véres zsebkendő után pedig már nem kellett tippelni sem. Arra azért kíváncsi leszek, hogy Ellen szándékosan vezette félre a videón Nealt, amikor Samről, mint “másik zsaruról” beszélt, vagy Caffrey anyuka nem volt a hűség mintaképe? Talán majd kiderül.

Sajnos a készítők a mai procedural-sorozatok tipikus sémáját használták: a részek elején és/vagy végén pár mondat főszál, közte valami heti bűnügy. Ahhoz, hogy ez ne legyen unalmas, manapság már sokkal kreatívabb ügyek kellenének. Arra, hogy lehet ezt másként is csinálni, a Burn Notice idei szezonja a példa, ahol a heti esetek ugyan önálló feladatok voltak, de szervesen hozzá tartoztak a főszálon való tovább lépéshez.

A másik, amit sajnáltam (és sajnos szintén tipikus a mai sorozatokban, különösen a könnyedebb hangvételűekben), a “nagy konfliktusok” gyors feloldása. A 9. rész végén reménykedtem, hogy talán komolyan veszik a készítők a helyzetet, amit összehoztak, de nem volt hozzá bátorságuk, a következő részben szépen megkapta mindenki a feloldozást. Ettől viszont az ilyen drámák súlytalanná válnak, ezzel pedig a feloldásukért hozott áldozatok is.

Megint a Burn Notice-ra kell utaljak, ahol képesek voltak hat részen át külön tartani a két főszereplőt úgy, hogy ez nem elvett, hanem éppen hozzá tett a sztorihoz. Talán ez lehet az oka, hogy a tíz részből a teljesen limonádé zászló-keresős tetszett a legjobban – abba nem akartak semmi többet belerakni, mint amit a sorozat elbír.

Összességében Matt Bomer és Tim DeKay változatlanul jó fejek, jól játszanak (a harmadik kedvencem Tiffany Amber-Thyssen, aki szerintem nagyon jó a szerepében), de az évad miközben megpróbál “mélységet” adni a karaktereknek, igazából nem meri felvállalni az ehhez szükséges sötétebb tónusokat. Így aztán amit ad, nekem csak ahhoz elég, hogy a régi könnyedséget hiányoljam, ahhoz, hogy átérezzem a drámát, kevés.

Két kötözködő megjegyzés a végére:

  1. Ahhoz képest, hogy Neal egy magánvilla vendégszobájában lakik (miközben a tulajdonos is a házban él) bejelentetlen látogatók úgy járkálnak ki-be nála, mint az őszi szél az ágak között.
  2. A Ford product placement-jei már-már a Kabay-Gyöngyössy páros szintjét idézi, időnként nagyon tolakodó a megvalósítása. Nem az a baj, hogy van, hanem ahogy van.

24 hozzászólás Ne habozz!

Shana - 2012. 09. 24. 19:59

“a bébifókákat is átkíséri a zebrán” LOL
Nekem is ez a bajom, főleg, hogy az egyezségüket végülis Peter szegte meg, Neal pedig nem.

És a szájbarágás is idegesít. A legutóbbi epizódban az “a panel-en összegezzük a kapcsolatunkat” már annyira fájt. Remélem legközelebb diaképekkel, és diagrammokkal ábrázolják majd mit érez a két szereplő egymás iránt. Csak hogy biztosan értsem…

winnie - 2012. 09. 24. 20:05

akkor nem is bánkódok azon, hogy kaszáltam az évadnyitó után. klasszikus eset, hogy a szereplőkért nézném, de ahhoz kétszerennyi sorozatot kéne követnem, hogy beleférjenek a nézősök közé. viszont a velük töltött 3 évad kellemes emlék maradt

LuPuS - 2012. 09. 24. 20:28

Szép összefoglaló már a 3.közepén erős kasza volt nálam, aztán a kezdés és lenullázás, csak kerülgetjük egymást, megjött SAM(már akkor ordítottam APU, ha meglépik vagy APU legjobb barátja akivel együtt cseréltek baseball kártyát a rendőrakadémián)

Az első kettő évad megfelelő volt a vibrálás közöttük, a harmadik évad lejtmenet,a 4. már puncs és limonádé.
Persze itt is megírom ,hogy ettől függetlenül maradok és maradék 6 részt egyben nézzem majd meg

Számomra a s04e06 Mozzie féle “Nemzet Aranya LIGHT” volt a valamennyire értékelhető rész.
Ezen kedves titkos társaságot nem lehetne bevonni a sorozatba?

Neoprimitiv - 2012. 09. 24. 20:52

@LuPuS: akkor nem csak nekem jött be az a rész. :)

Lajoska67 - 2012. 09. 24. 21:05

Ez most betalált, jól megfogalmazza a véleményemet. Gyengécske fos ez a sorozat mostanra, pedig az elején nagyon bírtam. Az egész Mozzie-jelenlét elvesztette a jelentőségét, olyan sokat van ma már. Az átívelést nem is tudom minősíteni, előbb-utóbb mindig a származással kapcsolatban kezd valami kérdés kibontakozni minden kicsit is krimis sorozatban (sőt, a nem krimisben is). Ez olyan olcsó. A szereplők tényleg megfogytak. Béna az egész, na.

bettygirl - 2012. 09. 24. 21:41

A 4. évad 4. részénél tartok és az jelent valamit, hogy csak itt tartok. Sajnálom, mert imádtam ezt a sorozatot, de így elteszem olyan napokra amikor nincs mit nézni.
Egyébként pár napja fedeztem fel a Suits-ot, nekem ez lett a White Collar pótlékom :)

Genezis - 2012. 09. 24. 21:52

Na azért nem csak az én szememet szúrta az autósreklám :)igaz, winnie?(no offense) Egyetértek az íróval, valóban eléggé íztelen-szagtalanná vált ez a sorozat.Pedig a karakterek majdnem ha nem olyan jók mint a Suits-ban.

winnie - 2012. 09. 24. 22:02

genezis: nem azt mondom, hogy nem szúrja, nekem is mindig szúrja, és a hogyannal sok minden kendőzhető, de tudom, hogy ez szükséges és a jövőben egyre több lesz, s meg kell tanulni immunissá válni ezekre. természetesnek venni. (a hawaii five-o-s szendvicses durva volt, de mikor a house-ban mesélte az egyik doki a másiknak kanyarodás közben, hogy milyen technológia dolgozik éppen, akkor az még elfért:)

Gedeon74 - 2012. 09. 24. 22:49

Sajnos ez is azok közé a sorozatok közé tartozik, ahol évadról évadra lanyhult a figyelem és az érdeklődés, ami aztán itt is odáig fajult, hogy az aktuális évadot már jegelem. Nem kaszáltam ugyan, de mégse tudtam magam rászánni egyelőre a folytatásra. A Suits-ot már ajánlották és itt is jókat olvastam róla, de pont azért nem akartam elkezdeni, mert hogy nekem már van olyanom. De lehet, hogy ebből mégis szériacsere lesz.

Snooker_ - 2012. 09. 24. 22:57

Először is, nagyon tetszik a kritika, jól átgondolt írás.
Másodszor: ez valóban egy – ahogy Neoprimitiv fogalmazott – procedural-sorozat, éppen ezért nehéz olyan előrelépéseket, jelentős változásokat, vagy karakterfejlődéseket tenni/írni, mint mondjuk a Breaking Badben, melyet én csak a karakterfejlődések sorozatának hívok. Itt egy könnyed, nyomozós, félig-meddig buddy comedy sorozatról beszélünk, nem pedig egy serialized drámáról. Szerintem itt jön elő az, amit tökéletesen megfogalmazott a kritika írója, hogy az átlagnéző akarja is a változást, meg nem is, de pont ezért nehéz a kedvére tenni. Vegyük figyelembe, hogy aki az ilyen típusú sorozatokat választja, annak valószínűleg nagyobb igénye van az állandóságra, mint a változásra. Az írásból és a kommentekből is kitűnik, hogy nem tetszik sokaknak, hogy Neil kezd jófiú lenni, de akkor sem lehet 4 éven át mindenki ugyanolyan. Ez pont egy olyan karakterfejlődés, ami logikus, hiszen a karakter 3,5 éve dolgozik már együtt az FBI-jal, nap mint nap. Vagy például Mozzie. Még mindig utálja a szövetségieket, de már nem annyira. Itt pont egy fejlődést látunk, ami mint látható, sok embernek nem tetszik, hiszen ezzel a sorozat sava-borsa (talán) elveszett. De ennek így kell lennie, ha meg akarják tartani a „crime of the week” formációt egy átívelő szállal. (Valljuk be, ez még mindig jobb, mint ami a Mentalistában van… Ott már unalmas.)
Tehát, két lehetőség van: megtartják az eredeti, előbb leírt formát egy kis karakterfejlődéssel, vagy teljesen újraírják az egészet, és tegyük fel, Neil újra belecsap a lecsóba, elmenekül, Peter pedig egy évadon át üldözi. Érdekes lenne, mert már jobban ismerik egymást, barátok voltak, csak kérdés, hogy a törzsközönséget meddig bírnák így megtartani. Én maradnék, mert imádom a teljesen összefüggő sorozatokat, de kérdés, hogy a fő közönség, hogy van ezzel… De ehhez már végképp nem értek.
Az írók okosan próbálják formálni a karaktereket és történéseket, úgy, hogy azért semmi se változzon. Persze ezt izzadságszag nélkül nem lehet. Én elégedett vagyok a sorozattal, örülök, hogy tudtak főszálat váltani, ahogy írtad. Mindig szívesen ülök le nézni, ami szerintem csak jó jel, legalábbis nekem biztos.

Még biztos tudnék mit írni, de már így is nagyon hosszú letta komment. Zárásnak csak annyit mondanék, hogy a Ford reklámok tényleg baromi bénák, és megismétlem magam azzal, hogy jó kis kritikát írt Neoprimitiv. Grat!

Pongi_@ - 2012. 09. 24. 23:09

Mikor folytatódik am? én is még csak a 6. rész környékén járok, de megnézem most már, ha elkezdtem..

winnie - 2012. 09. 24. 23:39

télen.

Arthuro_Adam - 2012. 09. 24. 23:58

Jó a kritika. Neoprimitiv lassan lefedi itt az összes sorozatomat :)

Neoprimitiv - 2012. 09. 25. 07:59

@Snooker: egyetértünk abban, hogy Neal és Mozzie karakterének ez a változása logikus és nem is erőltetett. Ezért is írtam, hogy nem tudom eldönteni, örülök-e a változásnak vagy sem, hiszen “lélektanilag” stimmel, csak éppen közben pont a sorozatnak azt a hangulati elemét veszi el, ami megkülönböztette másoktól. Az, hogy a kibeszélőbe összesen 19 komment érkezett nem okvetlenül azt jelenti, hogy már mindenki kaszálta, csak egyszerűen nincs mit beszélni róla. Én is úgy néztem meg, hogy két-három részt egyben, mert bár abba hagyni nem akartam (az évad végét megvárom), de már sem izgalmas, sem szórakoztató nem volt annyira, hogy azonnal látni akarjam.

Sajnos a dramaturgiai vénám csak ahhoz elég, hogy a zsákutcákat és a kiszámítható fordulatokat előre lássam, ahhoz kevés, hogy megmondjam a tuti jobbat. Ezzel együtt én pont az ellenkező irányba indultam volna el az évad elején. Valami olyat húztam volna, hogy Neal-től elveszi valaki a kincset és ő utána ered, hogy visszaszerezze, de közben Peter-t is magával rántja. Így most a rend őre kénytelen a másik szabályai szerint játszani, miközben megpróbál nem “elzülleni”. Ha nagyon csavarni akartak volna a dolgon, akkor kb. mostanra kiderült volna, hogy igazából az egész egy FBI akció, direkt uszították a tolvajt Neal-re, hogy így lekapcsolhassák és Peter beépített ügynökként dolgozott Caffrey-vel.

Így nem kellett volna szétszedni őket, megtarthatták volna a “rosszfiú” Neal-t és mégis adhattak volna egy más fajta dinamikát a sorozatnak, egy új ellenséggel együtt.

M. - 2012. 09. 25. 08:29

Nálam is dobogós a 4×06.
A termékelhelyezések talán ebben az évadban voltak a legkevésbé irritálóak.

Bogyó - 2012. 09. 25. 09:52

“z, hogy a kibeszélőbe összesen 19 komment érkezett nem okvetlenül azt jelenti, hogy már mindenki kaszálta, csak egyszerűen nincs mit beszélni róla”

hát igen…
a cikk minden szava jogos. Olyannyira érdektelenné vált, h végigolvastam a “spoileres” részt is, pedig még van 2-3 részem hátra.

Fere - 2012. 09. 25. 09:54

Termék elhelyezéshez csak annyit, hogy szerintem annyira nem tolakodó, de amikor az egyik részben Tiffany beáll Nealt megfigyelni és ehhez az automata parkoló asszisztenst használja az már kicsit sok volt. Nekem az a fura, hogy van olyan sorozat ahol csak európai kocsikat használnak a nagy amerikai gyártók helyett.

Neoprimitiv - 2012. 09. 25. 10:39

@Fere: azt hiszem ugyan abban, vagy a következő részben volt egy másik is, amikor a kocsi hangutasításos rendszerét produkálták. Igazából ez a kettő volt kirívó, mert egyiknek sem volt semmilyen dramaturgiai szerepe (a parkolásnak végképp nem), a többi engem sem zavart. Ezek viszont annyira kilógtak, hogy nem tudtam elmenni mellette szó nélkül. (persze a Ford szempontjából ez a főnyeremény: ha másra nem is, erre emlékszem az epizódból.)

owlman - 2012. 09. 25. 12:29

@Neoprimitiv:

Tényleg a Nemzet Aranya LIGHT volt a legjobb (legkevésbé rossz rész).

Pénz:
Már régóta gond a sorozattal, hogy kevés a mellékszereplő és azok is fogynak, az újak pedig gyengécskék. Régebben milyen jó volt pl. Lena Headey-s rész.

Paripa:
Egyre bénábbak a heti esetek.
Mozzie-t már lelőtték, Neal és Peter összevesztek de olyan mintha SEMMI se történt volna.
Neal és aztán vele Mozzie is tolvajból átment az FBI háziállatába.

Az FBI-os üléseken ott van vagy 10 ember és abból csak 2-3 beszél,a többiről SEMMIT nem tudunk, még az arcukat se látjuk.
Előretetten próbáltak valami kis időt adni Diana-nak, de nem ment túl jól.

Fegyver:
Kasza

owlman - 2012. 09. 25. 12:31

@bettygirl, Genezis:

A Suits tényleg nagyon nagyon jó. De ott ugye van valódi konfliktus és dráma.

Genezis - 2012. 09. 25. 17:50

De azt észrevettétek hogy az átkötő városképi montázsokban is a Suits messze jobb mint a WC(lehet ezt így rövidíteni :)?) Sokkal szebb? Igen owlman valóban az egyik legjobb a Suits, de mert szerintem ott valahogy sokkal lazább, feelgood-abb.Lehet valami drámai és egyben cool. ect.: Castle
Persze el kell tekinteni a logikai buktatók felett, s szerintem ilyen sorozatoknál csak élvezni kell a párbeszédeket a szereplők közti harmóniát.

Neoprimitiv - 2012. 09. 25. 18:46

Na, pont most jött a hír, hogy az USA berendelte az 5. évadot.

bettygirl - 2012. 09. 25. 22:41

Nem vagyok benne biztos, hogy örülök ennek a hírnek, de hátha összekapja még magát a sorozat az évad második felére, én bizakodó vagyok :)

Lemoni - 2013. 01. 23. 15:58

Bár a szünetben folyamatosan collaroztam a szinten tartás végett, de most már jó, hogy folytatódik. De hogy micsoda hype előzte meg az új részt, csak néztem. Jó kis whiskey, jó epizód téma volt :)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz