login |

A Fringe főcímeiről – írta secret

2013. 01. 18. 21:30 - Írta: vendegblogger

34 hozzászólás | kategória: insider, kritika,

Fogalmam sincs, hogy kit mennyire foglalkoztatnak a “hogyan?”-ok a főcím-készítésen belül, vagy ki mennyire megszállott intró-áttekerő, én mindenesetre előbbi kategóriába tartozom, és a Fringe-főcímek azok, amelyek igazán megfogtak. Főleg azért, mert dinamikusan változnak, és egy-egy adott epizód miatt is deformálhatóak. De vajon ki készítette őket, és hogyan?

A fickó neve Andrew Kramer, azonban hogy megértsük a munkáját, tudnunk kell, hogy ezek az intrók az úgynevezett Adobe After Effect programmal készülnek. Ez nem feltétlenül egy vágó program, sőt! Legfőképpen utómunkálatoknál alkalmazzák, gondoljunk csak az Avatarra, mint kirívó példára – Cameron csapata rongyosra használta. De nem csak ő, hiszen a Game of Thrones vagy a The Walking Dead epizódjaiban is használják. Az összes, CGI-nak hívott effekt ebben a programban készül el.

Ezt a programot pedig a Kramer pedig nem csak használja, hanem fejleszt is rá. Például a J. J. Abrams munkáiban lépten-nyomon felbukkanó lens flare-effekteket mind-mind Kramer által készített pluginokkal rakták a végleges változathoz. Kramer ugyanakkor foglalkozik mással is – csapata különböző robbanást, omlást, füstöt és óriási lángokat ábrázoló jeleneteket vesz fel egy stúdióban, amiket később egy jelentős összegért cserébe bárki belerakhat saját filmjébe.

A Fringe-főcím elkészítésére tehát őt kérte fel J. J. Abrams, Kramer pedig le sem tagadhatná az intrót, bár valószínűleg nem is akarja. Természetesen a főcím rendkívül összetett, de akad néhány tutorial, melyekből egy-egy eleme nagyjából megalkotható. Ilyen technikával készül például maga a Fringe-logó, amikor sok kis részletből egy nagyobb rajzolódik ki.

A formákkal gyakorlatilag nem érdemes foglalkozni, mindössze pár kattintás a programban és simán változtatható a végső kimenetel. Illetve itt használ nagyon sok ún. particle-effektet, és manipulálja a fókusz távolságot. Ettől hasonlítanak a részletek inkább egy átlátszó körlapra, mintsem saját magukra. Az intró első pár másodpercében láthatóak a legjobban azok a kis fekete úszkáló pöttyök –  azok mind ilyen technológiával készültek, csak kicsit mutálva.

A Fringe-főcímek az évek során sokat változtak. Például lehet, hogy észre sem vette az ember, de a szövegeket néhol kicserélték és belekerült egy Observers are here-felirat is, a hetedik és a nyolcadik másodperc közé. Egyébként a nagy bevillanó fény is lens flare-technika, itt található egy demó róla.

Ugyanakkor néha radikálisabb változtatások is történtek, lásd a retró főcímet 1985-ből. Kramer blogján olvasható, hogy a producerek kérték fel ismét a főcím elkészítésére, olyasmit akartak Abramsék, ami passzol a 80-as évekhez. (A teleportáció és telekinézis szavakat például lecserélték klónozásra és személyi számítógépekre, hogy még hitelesebb legyen.) Elmondása szerint sokkal nehezebb volt egy ilyet legyártani, mint bármi mást, hiszen kínosan ügyeltek arra, hogy véletlenül se legyen túl modern. Ugyanakkor annyira alapszintű dolgokat használ, hogy tutorial egyáltalán nincs is rá. De például ebből az epizódból feltöltött egy kisebb illúzióromboló videót ide.

A legutóbbi nagy váltás a 4×19 főcímében történt – Kramer a linkelt videóban pár másodpercben meg is mutatja, milyen technikákat használt az intró elkészítéséhez. A zöld háttér lételeme a filmiparnak, ráadásul nem is gondolnánk, hogy az új főcím elején robbanó gomb valójában nem is effekt, hiszen egy közönséges izzó is képes rá. Illetve hogy három ember is elég ahhoz, hogy ezer legyen belőlük. Rendben van, ez utóbbi azért elég közhelyes húzás – és költséghatékony.

Abrams további filmjeiben is gyakran feltűnik Kramer munkája. A Star Trek és a Super 8 esetében Kramer is melózott a vizuális effekteken. Az Alcatraz-ban bár nem vagyok teljesen biztos, de néhány tipikus jel a sejtésem megerősítésére utal.  Elég megnézni az Alcatraz- és a Fringe-feliratot, s látni, hogy a háttér is nagyon hasonló, és a feliraton alkalmazott textúra is Kramer sajátjának tűnik. (Csak jelzem, hogy a Person of Interest főcímét is Kramer készítette. Átigazolóban van a CBS-hez? Vagy az NBC-hez – ld. a Revolution intrója.)

Akit érdekel a téma és szívesen belevágna valami hasonlóba, nyugodtan kipróbálhatja az Affter Effect 30 napos próbaverzióját. Kramer blogján több mint 130 tutorial található, melyek elégnek bizonyulhatnak a kezdő lépések megtételéhez. Én például ezek alapján haladtam egy pár hónapig és egész normális, vállalható dolgokra lettem képes.

34 hozzászólás Ne habozz!

Flanker - 2013. 01. 18. 21:49

Na ez meglepett, pozitív értelemben, jó a poszt..:)

Bazsi - 2013. 01. 18. 21:52

Az “Observers are here” feliratot utólag tették csak be? Azt hittem a kezdetektől fogva ott van.
Amúgy jó poszt lett, köszi! :)

Timi - 2013. 01. 18. 22:07

Jó poszt lett, gratula! :)

Venom - 2013. 01. 18. 22:12

“Az összes, CGI-nak hívott effekt ebben a programban készül el.” Pixar Renderman? Tudtommal az is ilyen digitális effektek / animációkra van kihegyezve (legjobb tudomásom szerint a Pixar filmek is azzal készülnek).

Amúgy érdekes cikk, több ilyen betekintő is lehetne a Sorozatjunkie-n.

Csigusz - 2013. 01. 18. 22:16

Jó poszt, köszi az írást :)

Sir Alex - 2013. 01. 18. 22:25

Ez valóban egy remek bejegyzés!

secret - 2013. 01. 18. 22:26

jajj, ugy orulok, hogy erdekel benneteket a tema. :) koszonom szepen.

@venom: valoban van nagyon sok 3d-s animacios program. de nem szabad osszekeverni a renderelest az utomunkaval. utomunkanak azt hivjuk, amikor a peldaul kicserelik a hattereket, vagy fusteffektet huznak a vasszonra. mig a rendereles konkret animaciokeszites, amikor 3dben embereket tervenek, majd csontvazkent mozgatjak oket. mindkettore van valoszinuleg ezer program, a legelterjetteb azonban az after effect, ha utomunkarol van szo.

Lui - 2013. 01. 18. 22:28

Azta. ez nagyon érdekes volt köszönjük!

Jöhetne még pár ilyen később is esetleg :)

markm9274 - 2013. 01. 18. 22:28

én is próbálkozok már after effects-el egy ideje, de látom a zöld x nálad is ott marad a renderelt verzióban. Nálam is ez a probléma, esetleg nem tudod, hogy lehet eltüntetni?

secret - 2013. 01. 18. 22:35

fogalmam sincs sajnos.

kla - 2013. 01. 18. 22:47

Érdekes volt, köszi! Jó lenne, ha a fináléhoz kitalálnának valami újat (vagy beraknák az eredetit), ha már olyan sokat foglalkoztak vele az eddigiekben.

Az Observers are here amúgy szerintem alapból ott volt, bár persze lehet, hogy már klész volt a főcím és utólag, de még adásba kerülés előtt adták hozzá.

Erre emlékeztek még? :)
http://www.youtube.com/watch?v=RmYa8v3a_8Q

trisztin - 2013. 01. 18. 22:58

Nagyon jó kis írás, köszi :)
Néha kell ilyen is! :))

damnturck - 2013. 01. 18. 23:28

Sorozatos blog és senki se írta be még, hogy <3 Dollhouse :D

ej ej

riviera - 2013. 01. 19. 00:53

“Az összes, CGI-nak hívott effekt ebben a programban készül el.”

Értem én hogy mit akarsz mondani, de ebben a formában még az sem igaz. :)

CGI a computer graphics imagery, ebbe bármi beletartozik, de általában mozi/sorozat esetén ez többnyire felvett anyag, 3d render _és_ kompozit szoftver együttese.

Amiröl te beszélsz, az a kompozit program (compositing application), ebböl elég sokféle van, After Effects, Digital Fusion, ill. a profi programok közül volt régen a Shake, most a Nuke.

A Fringe (és egyéb hasonló) föcím-grafika az egy külön stílus (ill. szakma is).

Ebben is van pár olyan amitöl leteszed a hajadat: https://vimeo.com/35854184

0rth0gonal - 2013. 01. 19. 00:57

Jó ilyen cikket itt látni!

Az összes, CGI-nak hívott effekt ebben a programban készül el.
A CGI nem csak a kompozitálást fedi le, hanem mindazt ami számítógéppel generált kép. :)

de nem szabad osszekeverni a renderelest az utomunkaval
Milyen gombra is szoktál rányomni mikor ki akarsz menteni valamit videóba? :)
A renderelés is az utómunka része, ugyanúgy mint a vágás, színkorrekció, hangkeverés, stb.; tehát minden az ami a forgatás után zajlik.

Na, nem akarok többet kötekedni.

Azoknak akik most kezdenének ismerkedni az AFx-el azt javasolnám, hogy a programot kezdjék el tanulni, ne konkrét effekteket másoljanak.

Én is használgatom már jópár éve (NE lásd: YT/én :D), de nem találtam még felhasználóbarátabb alternatívát; Lehet ezért ennyire népszerű. (Egyre jobb alternatíva az ingyenes Blender, de persze nem egészen felhasználóbarát, meg nem is teljesen ugyanaz a célja)

markm9274
A zöld X azért lehet, mert valamilyen plugin/effekt amit használsz csak demó verzió.

0rth0gonal - 2013. 01. 19. 01:01

Idézőjelet csak sikerült lehagyni, ide mutatna a link:
http://www.videocopilot.net/basic/

riviera - 2013. 01. 19. 01:20

Jaigen, és a 3d sem csak becsontozott figurák mozgatását jelenti, érdemes pl. ráguglizni a “digital set extension” kifejezésre.

Az AE-röl annyit még, hogy arra jó, hogy beletanuljon az ember a dolgokba, meg van hozzá egy rakás csillivilli plugin, de bonyolultabb kompozitálásra, ill. nagyfelbontású munkára szerintem csak elvetemültek használják.

Egy rendes kompozit szoftver node-os, mint pl. a Nuke: http://cdn.studiodaily.com/wp-content/uploads/2012/11/630_nuke7.jpg

Ez azt jelenti, hogy nem rétegeket pakolászol egymásra meg effekteket a rétegekre, hanem egy folyamatábrát készítesz képszerkesztö müveletekböl. Ez sokkal rugalmasabb módszer. (Sokkal kevesebb plugin is kell hozzá, mert pikk-pakk összekötsz bármit, ami AE-ben kínszenvedés.)

Érdemes megnézni ezt az oldalt: http://www.thefoundry.co.uk/

(A legbrutálabb program pedig a Houdini (ez már 3d), ott nem képszerkesztö müveletekböl építhetsz feldolgozó-folyamatábrát, hanem 3d modellböl, animációból meg amiböl akarsz — mondjuk van kompozit-része is).

http://www.sidefx.com/ ill. showreel https://vimeo.com/46444204

Jaigen, ezt a fajta föcím-témát angolul asszem úgy hívják, hogy motion graphics.

Nekem meg úgy látszik nincs jobb dolgom péntek este mint összevissza kommentezni. :DD

Joga73 - 2013. 01. 19. 09:30

OFF

Aki nem látta még esetleg, lényegében 3ds Max+AE használatával rakta össze Alex Roman ezt a fullCG kisfilmet:

ON

secret - 2013. 01. 19. 11:16

koszi szepen, ezt nem tudtam. de valoban. export elott. render gombot kell nyomni. :D

Claire - 2013. 01. 19. 11:31

Nagyon érdekes írás volt, köszi! :-)))

Valezius - 2013. 01. 19. 11:32

Köszi klassz írás.

De ezzel nem értek egyet:
“és egész normális, vállalható dolgokra lettem képes.”

A lens flare mindig vállalhatatlan :D

De legalább kiderült kinek köszönhetjük :)

Kilroy - 2013. 01. 19. 11:58

Érdekes téma. Bár engem is érdekel, nem igazán hiszem, hogy belevágok, mert ahogy látom, mire az ember összedob valami tényleg jól kinéző cumót, az hetek-hónapok munkája. Nem vagyok türelmetlen ember, de azért na. Egy makettet gyorsabban össze lehet rakni, mint egy igazán jól kinéző videó utómunkálatot.
A 3D-s animáció viszont egy külön szakma. Igaz, hogy mind a kettő számítógéppel készül, de látom vannak akik egy kalap alá veszik ezeket. Na mindegy.

secret - 2013. 01. 19. 12:44

a lens flare iszonyat királyság. :D (amúgy az a diákigazgató-választásunkra készült még gimiben. :) egy 10 perces filmet kellett forgatnunk, és kreáltam hozzá egy főcímet. :). akkor épp a dollhouse volt a kedvencem. na. :D

cyborgwings - 2013. 01. 19. 13:24

nem nézem a sorozatot, de azért érdekes volt olvasni a témáról, köszi.
tényleg tök jó lenne, ha máskor is lennének ilyen jellegű írások. a kommentekből ugyan már nem mindent értettem, de a poszt maga még fogyasztható szintű volt olyanoknak is, akiket annyira mélyen azért nem érint a téma.

winnie - 2013. 01. 19. 13:38

én örülnének legjobban, ha lenne – de mondjuk az efféle írásokra nehéz ösztönözni bérkit is mármint úgy értem, hogy valahol felmerült a téma és akkor mondtam secretnek, hogy lehetne írni valamit belőle. (egyébként hiába van meg a tudása, nem jutott volna eszébe, szerintem, hogy írjon. nekem is van ilyen szerintem, hogy tudnék valamiről írni, de nem jutott még eszembe, hogy kéne:) szóval előbb téma kell.

winnie - 2013. 01. 19. 13:43

lens flare: én vagyok annyira képben, hogy human undercovers kritikájában hallottam róla először és akkor rá is kérdeztem, hogy mivan?? elmondta, azóta én is detektálom, hogy létezik:)

de gondom nincs vele, sokszor remekül mutat, de általában, mint a többségnek, fel sem tűnik – bár ezeket én is kiszúrom és hümmögök: http://www.sorozatjunkie.hu/2012/06/10/pilot-mustra-saving-hope-1×01/ (hmm, azt hittem, hogy ebben volt az a snitt, amikor három lens-flare volt egy képen, de nem, csak simán ott van egy. de tuti, hogy volt egy triplás kép valamelyik kritikában:)

nemrég hallgattam a rian johnson-féle looper mozis kommentárját és ott beszélt a rendező a lens-flare-ről, hogy mikor és miért használta, s kiderült, hogy abszolút funkciója volt majdnem mindnek.

bruti - 2013. 01. 19. 13:59

Teljesen jó.

Fishy - 2013. 01. 19. 14:05

winnie: A saving hope-os pilot mustra hozzászólásai közt linkeled a triplás lens flaret.

Piemaker - 2013. 01. 19. 14:09

Az Alias első 3 évadának a főcímében a lens flare játsza a főszerepet.Csak szöveg van rajta kívül.

Régóta észrevettem már ezt de nem tudtam mi is ez pontosan,ezért nagy köszönet az írásért.

Abrams rajongóként megint tanultam valamit.

winnie - 2013. 01. 19. 14:12

fishy: á, köszi. ász: http://static.sorozatjunkie.hu/wp-content/uploads/2012/06/Saving-Hope-1×01-b.jpg

de nem akarta elvinni a témát, nem ez a lényeg

secret - 2013. 01. 19. 14:36

amiben jj abrams van, abban tuti van lens flare is. emlékeztek a titanic super 3d-re? ott is megfogták a témát. http://youtu.be/dJxj1mou03M?t=49s :)

egyébként valóban. a téma winnie-nek juttot eszébe, és pedig mondtam, hogy megpróbálok írni.

0rth0gonal - 2013. 01. 19. 14:44

Kicsit OFF, még Andrew Kramer-rel kapcsolatban:
Az egyik így-készült videójában pár másodpercig magyar beszéd is hallható a háttérben. :)

disfear - 2013. 01. 19. 16:18

Köszönöm a cikket:) Én magam mostanság próbálok ilyen effektelős szarságokkal, de egyelőre még csak a Premier-ben található alapdolgokból próbálok kihozni néhány dolgot.

Viszont Andrew oldalát a videocopilotot régebb óta ismerem és nagyon jó:) Azt hogy ő JJ Abrams házi-after effects-ese azt csak most tudtam meg:)

Viszont megjegyzendő: Andrew nagyon humoros srác; azon kaptam észre magam hogy nézem az egyik effekt-készítésről szóló videóját és este orbitálisan felröhögtem a következő mondatokon:
“..és olyan ez az effekt mint a Virus cimű filmben, Dustin Hoffmannal. Tudjátok, amikor egy amerikai kisvárosban egy majom ellop egy kutatólaborból egy szuperszérumot, amitől szuperintelligenssé válik, majd elmegy San Fransiscoba, ahol a többi majomnak is beadja és együtt ugrándoznak a városban…vagy az a Majom Bolygója volt?”

kmdan - 2013. 01. 19. 23:01

A cikkben soka csúsztatás. After effectset, ahogy előttem többen is elmondták, normális nagyobb TV-s produkcióknál is már csak introk készítésére használják. A cikk írója mintha az AE alá sorolna minden kompozitáló szoftvert, holott ez csupán egy belépő szoftver. Effektelésre leginkább low budget helyeken használják, főleg Kramer tanító munkájának köszönhetően.
Illetve ez nem igaz, mert pl a Social networkben is használtak AE-t. De leginkább időzítésbeli vágásokra, és kisebb belenyúlásokra. (A Winkelvoss ikreket egy színész játszotta.)

“Abrams további filmjeiben is gyakran feltűnik Kramer munkája. A Star Trek és a Super 8 esetében Kramer is melózott a vizuális effekteken.”

Pl ez sem igaz, mivel ő csak az introt csinálta itt is.

Ezzel nem degradálni akarom Kramer munkáját, csak az interneten van egy közeg, akik az ő munkáját másolva azt hiszik egyből a szakma minden tudását felszívják.

Ezt csak azért jegyeztem meg, mert az AE egy igen jó program: arra amire való. Persze másra is lehet használni, de attól még nem fog arannyá válni. Valamint sokszor belebotlik az ember, hogy pár AE effektet látva mindenki azt hiszi, ez milyen pofonegyszerű… Nos ezek az embereknek ajánlanám ezt a videót: http://www.youtube.com/watch?v=YdUWRhxYapY
Itt a kompozitor fickó megmutatja a pipelinját, hogyan integrálták a karaktereket a District 9-ba. Nah, ez kompozitálás a javából.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)


Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz