login |

Orphan Black: vége az 1. évadnak

2013. 06. 02. 21:13 - Írta: CyClotroniC

67 hozzászólás | kategória: 2012/13 finálék, kritika,

A kanadai-amerikai koprodukciós Orphan Black ugyan most leköszön 10 rész után, de már bezsebelte a második szezonos berendelését, így minden rajongója örülhet a minimális mennyiségű választ hozó, ám jó pár kérdést is felvető, egész izgalmasra és feszesre sikerült szezonzáró után.

Átívelős, high-concept sorozatról van szó, és a szezonzáró után is igaz human pilotkritikás meglátása, miszerint az Alias és a Fringe nézői nyugodtan próbálkozhatnak vele, és még az első feléhez hozzátenném a Day Break-et is, bár azt inkább csak hangulatában idézte.

Az Orphan Black-et végig körüllengte valami retrós, nem túl nagy költségvetésű báj, de ez egyáltalán nem jelentett gagyit, a folyamatosan változó fókuszú részek sora pedig rendre szállított némi akciót, humort, nyomozást, misztikumot és egy zseniális főszereplőt, Tatiana Maslany-t, aki nem kevés karaktert alakít korához és rutinjához képest kifogástalanul és meggyőzően.

Bár számomra a sorozat második fele kicsit leült ugyan, de a finálé ismét felrázott, így simán kijött egy 7,5/10-es összkép a végére, azonban még soványabb pontszámmal is merném ajánlani nyári darára azoknak, akik egy korrekt, fordulatos sorozatélményre vágynak, még ha nem is korszakalkotó a végeredmény. A tovább mögött már jöjjenek a spoilerek, tényleg csak azoknak, akiknek a finálé is megvolt.

Lehet, hogy kisebbségben leszek vele, de én baromira sajnálom, hogy a zakkant, ukrán Helenától el kellett búcsúznunk, mert a sok klón közül az ő eljátszását kedveltem a legjobban Maslanytól minden színpadiasság ellenére is, különösen akkor, mikor Helena a Beth-et alakító Sarah-t hozta a rendőrségnél. Cloneception a javából!

Egyébként pont ennek a jelentnek a kapcsán jutott az eszembe, hogy azért tettek merész, nagy lépéseket az írók, amiket simán ki lehetne kezdeni, de ezek fölött azért már rutinból szemet hunyok, mert ilyen jellegű történetnél nem lehet minden száz százalékig következetes és logikus.

Kicsit jobban zavart viszont, hogy akadtak a történetben olyan aprócska szálak is, amik hangsúlyosnak tűntek, majd különösebb feltűnéstől mentesen süllyedtek el a semmiben, lásd a flörtölést az őrsön.

Maslany mellett persze akadtak még más színészek is, és míg Felix remekül volt megírva és eljátszva is, ami igen ritka egy meleg karakter esetében, addig Kira nálam mindkét fronton megbukott. Egyszerűen nem tűnt eléggé kislánynak a kislány, se alakításra, se írásra, és mivel fontos a történetben, így jobban örültem volna, ha ügyesebb az írókkal együtt.

Paul karakterével is voltak gondok bőven, lehet, hogy ő később majd hangsúlyosabb lesz, de egyelőre nem több egy hunyorogva a semmibe delejező fanservice srácnál, aki úgy csapódik mindenfelé a történetben, mint egy flippergolyó.

A nyomozók szála rendben van mondjuk, nem kiemelkedő, de nem is rossz, noha néha nincsenek a helyzet magaslatán, de ha itt mindenki kenné-vágná a dolgát, akkor ugye nem is lennének érdekesek. Art és/vagy Paul amúgy simán segítőkké válhatnak a folytatásra akár, és akkor végre jobban ki is használná őket a történet.

A kísérletezésekről még igazán sok minden nem derült ki, szóval maradtak bőven kérdések, ami jó, ahogyan az is, hogy mindenkinek az ágán érezni a veszélyt, így van miért izgulni a második szezonig.

Alison megfigyelője, Donnie megmaradt, de mivel ő nem volt nagy meglepetés, így sokkal érdekesebb az, ahogy gyakorlatilag külvárosi anyukánk “gyilkosságba” keveredett, mert hát ne szépítsük, az volt. Cosima vérköhögése szintén nem megnyugtató, és Kira is eltűnt egyelőre, noha jó eséllyel hamarabb leléptek, mielőtt rájuk törhettek volna.

Ezek amúgy nem csak a történet miatt érdekesek, hanem azért is, mert Maslany előtt újabb nagy feladat lehet, hogy miután remekül megalkotta a különböző személyiségeket, most lesz tere játszani velük, hiszen elkerülhetetlen, hogy bejöjjön a képbe némi karakterfejlődés is.

A lényeg, hogy a hibái ellenére is jól szórakoztam, és talán ha nem ilyen erős mezőnyben találkozom az Orphan Black-kel, mint amit idén ránk zúdítottak a tévék, még jobban tudnám értékelni. Persze minek, ha így is fixen ott leszek a folytatásnál?

67 hozzászólás Ne habozz!

KG - 2013. 06. 02. 21:27

zseniális sorozat. az évadzárótól picit többet vártam, de a banshee mellett így is a legjobb újonc sorozat.
8,5/10

Dave98 - 2013. 06. 02. 21:32

Az évadzárótó én is többet vártam, az évad második fele szerintem is csökkent. Nekem kicsit túl zsúfoltnak tűnt a finálé, bár a cliffhangerek jók voltak… :D

fsanyee - 2013. 06. 02. 21:46

joez, maradok.

Ghostika - 2013. 06. 02. 22:04

Fringe és Alias kedvelőknek ajánlott -> már indulok is beszerezni ;) Tovább ennél nem is olvastam.

Csigusz - 2013. 06. 02. 22:16

Nyári darára van tervezve, de olyan jók az ajánlások, hogy nem is tartok csalódástól :)

justy - 2013. 06. 02. 22:44

Hát ha választhatnék klónt, akkor Cosimát kérném. :D 4 rész után tényleg nem rossz sorozat.

m76 - 2013. 06. 02. 22:52

Szerintem is nagyon jól sikerült sorozat. Nem annyira meglepetés mint mondjuk az Utopia, és nem is annyira elvont, ill talán nem is elvont egyáltalán.

A 7.5-es pontszámot reálisnak tartom, pedig az első pár rész alapján lehetett volna ez akár 9 is. Ami kiveszett néhány rész után belőle az a rejtély, ill összeesküvés faktor. Nekem pl csalódás volt, hogy Helena volt az elején a shooter, én valami jóval profibb csapatra számítottam az ellenség oldaláról mint egy vallási fanatikus és a nevelt kutyája. És Vic érdemtelenül szorult a háttérbe, pedig az egyik legjobb színész alakítja. Nála talán csak Sarah és Felix jobb.

A rendőrségi szálnál sajnos tényleg beugrott egy pár igen erős leap of faith. De ennyit még el tudtam nézni, ha nehezen is.

A finálétól több akciót vártam. De a kérdések amiket felvet legalább jók.

Viszont 1-2 dolog nem volt tiszta számomra. Hogy most a proclone az micsoda, és honnan jött. És akkor most ki a kísérlet fő agytrösztje, nyilvánvaló, hogy egy velük egy idős klón nem lehet.

Hor1 - 2013. 06. 02. 23:03

A proclone ugyanúgy klón mint a többiek, csak “rosszakkal” van.
A fő agytröszt meg jelen állás szerint Leekie, de szerintem még fölötte is vannak, akár több szinttel.

m76 - 2013. 06. 02. 23:10

Nekem valamiért űgy tűnt, hogy a proclone Leekie felett van.

Fermina_Daza - 2013. 06. 02. 23:44

nekem a közepe ült le kicsit … simán berántott már az elején, pedig “csak” bepróbálkoztam vele….időnként nekem túlkombinálják a dolgokat (a közepével is ez volt a bajom: az egész neulóciós-rész, ember farokkal, nekem sok volt)….

paranoid android - 2013. 06. 03. 00:04

Nagyon jó kis évad volt ez, és valóban, ha nem lenne idén ennyire eszméletlen jó a felhozatal, akár a legjobbak között is emlegethetnénk. Persze így sem kell szégyenkeznie; nálam 8/10 simán ez az évad.
A finálé kicsit kapkodósra sikeredett szerintem, de összességében jó lezárása volt az évadnak.

A proclone behozása jó ötlet volt, bár nem lepett meg most, mert már az előző részben felismertem Tatiana hangját. Teljesen jogos, hogy maga a szervezet is megtart egy klónt, és felneveli. Remélem a következő évadban foglalkoznak vele többet, mert nagyon érdekes helyzetben van. Pl. most, hogy kapcsolatba került a klón-társaival, akár megkérdőjelezheti saját lojalitásának helyességét. Vagy épp ellenkezőleg, neveltetése miatt megkérdőjelezhetetlen lenne az? Erről jut eszembe, a klónok megfigyelése igazi pszichológiai csemege lehet. Feltérképezhető-e a különböző egyedeknél megegyező reakció ugyanazon dolgokra, ami által kiszámítható-e valamilyen pre-ego, vagy mindannyian a neveltetés, a kultúra stb. gyermekei csupán? Visszakanyarodva… a proclone-t szerintem valamelyik fő-fejes nevelhette fel, de ő is biztos megfigyelés alatt van, és sok mindent nem tud.

Helena távozását én is sajnálom, baromi érdekes karakter volt, és Maslany rohadt jól alakította (a többi karakterrel együtt, persze).

Engem egyébként becsaptak Donnie-val. Ez annak az esete, amikor túl sok csavarra számítottam, és így sikerült magamat félrevezetnem. Annyira esetlen lett Donnie “tisztázása”, annyira gyanús maradt, hogy minden megkötözés és testi sértés után is meg akarja menteni a házasságát, hogy én kihúztam a listámról, és Aynsley férjére gyanakodtam inkább.

hummel - 2013. 06. 03. 08:02

„Feltérképezhető-e a különböző egyedeknél megegyező reakció ugyanazon dolgokra”

Elég jól feltérképezték őket. Beth, Alison és Cosima is beleszeretett a hozzá kijelölt megfigyelőbe. Persze mondhatjuk azt is, hogy csak az alanyok „nyugalmi szintjét” sikerült belőniük. A stresszhelyzetre való reakcióikat nehezebb kiszámítani.

Hor1 - 2013. 06. 03. 08:43

“tettek merész, nagy lépéseket az írók, amiket simán ki lehetne kezdeni”

Mikre gondolsz?

CyClotroniC - 2013. 06. 03. 09:14

Tessék-lássék indokolt logikai következtetésekre, anyu felbukkanásra, az őrsön valami könnyű bizonyíték eltüntetésekre, sunnyogásra. Sokszor éreztem betippeltnek vagy véletlenül belebotlósnak egy-egy infoszerzést vagy előrehaladást, főleg a középtájon, de most konkrétumok miatt újra kéne néznem, de úgy általánosságban olyanokra, amikor kicsit random jutottak el A-ból B-be.

tonyrulez - 2013. 06. 03. 10:26

Egyedül a szabadalmat meg a szerződést nem értem én. Ha eleve illegális amit csinálnak, akkor hogy szabadalmaztathatnák a klónokat? És ha már eleve a tudósok “tulajdonai” a klónok, akkor miért olyan fontos aláíratni velük azt a szerződést? Vagy csak nem olvasták el az apróbetűs részét? :D

Hor1 - 2013. 06. 03. 10:34

Látom ez lesz a fő kibeszélő, átmásolom amit a másikba írtam:

Remek évadzárás volt, csak az utolsó Kiraaaa üvöltés ne lett volna. :D
A végén a proclone Tatiana szerintem Mrs. S-t hívta a “you know what to do”-val.
Meg hogy mindegyikükbe bele van kódolva, hogy Leekie-ék tulajdonai.. ez rendben van, de gondolom ez az egész klónozós dolog illegális. Amit aláírt Alison papírt azzal belemegy az együttműködésbe, vizsgálatokba stb, de akkor mi értelme genetikai kódban lévő szövegnek? Csak a tudósok közötti péniszméregetést szolgálja? :D

hummel - 2013. 06. 03. 12:23

„Ha eleve illegális amit csinálnak, akkor hogy szabadalmaztathatnák a klónokat?”
Elég abszurd a szabadalmaztatás gondolata. Az egyetlen amire gondolok, az éppen az, hogy szabályozás hiányában akkor még nem volt illegális. Más kérdés, hogy ez így sem mehetett volna át a szabadalmi hivatalon. Talán más címszóval vitték át, vagy csak az eljárás egy részét szabadalmaztatták, azt elfelejtették közölni a hivatallal, hogy az eljárást nem szakítják félbe, hagyják az alanyokat kifejlődni. Arra gondolhattak a sötét kis fejükkel, hogy a klónozás nincs szabályozva, megtehetik. Amikor pedig az lesz, akkor sem visszamenőleges hatállyal, szóval nincs probléma. Vagy esetleg éppen arra számítottak, hogy a klónokat a szabályozás majd a klónozó tulajdonának tekinti. Ugrás a sötétbe, de végül is megszállottakról van szó. Ez csak egy halvány ötlet, de más nem jut az eszembe.

„És ha már eleve a tudósok “tulajdonai” a klónok, akkor miért olyan fontos aláíratni velük azt a szerződést?”
Tegyük fel, hogy a szabadalom jogilag megállja a helyét. Akkor szerződés aláírására valószínűleg a klónok megtévesztése lehet az egyik ok – egy feltételezett kétoldalú kapcsolatban könnyebben manipulálhatóak a klónok és az együttműködésükkel az adatgyűjtés is egyszerűbb. A másik, hogy szerződéssel megpróbálnák kizárni, hogy az alany a nyilvánossághoz forduljon, aminek egy ilyen árnyékszervezet nem örülne túlságosan.

„a proclone Tatiana szerintem Mrs. S-t hívta”
Nem valószínű. Ha kapcsolatban lettek volna, akkor Mrs. S. nem beszéli le Saraht Helena átadásáról.

Arrivera - 2013. 06. 03. 12:57

Nekem nagyon tetszett a sorozat, végig izgultam, és nagyon sajnáltam hogy csak 10 rész.
Szerintem is igaza van hummelnek abban, hogy a szerződés aláíratása csak a klónok megnyugtatására volt, hogy a korábbi kiszolgáltatott helyzetből egy “megnyugtatóbb” helyzetbe kerülnek, ahol tudják, mire számíthatnak.

Más kérdés, hogyan tudta Alison bebeszélni magának, hogy egy ilyen szervezetben megbízhat. Szerintem ez végtelenül naiv volt a részéről, bár magyarázhatja az, hogy (Spoiler) teljesen kiborult a “gyilkosság” miatt és nem volt beszámítható.

Arrivera - 2013. 06. 03. 12:59

Egyébként az nem lehet, hogy a proclone Pault hívta? Bár én örülnék, ha végül inkább Sarah oldalán állna. De ő tudott Kiráról és tudta hol lakik Mrs. S.

Hor1 - 2013. 06. 03. 13:54

Paul a liftben állt Sarahval.

paranoid android - 2013. 06. 03. 14:11

@hummel
“Elég jól feltérképezték őket. Beth, Alison és Cosima is beleszeretett a hozzá kijelölt megfigyelőbe.”

Nem pont erre gondoltam. Külön-külön persze, hogy sikerült valamilyen szinten feltérképezni a személyiségüket. De ha ezeket az adatokat összevetnék, lehetséges lenne-e egy minden klónban megegyező személyiség-magot találni? Tehát teljesen mindegy, hogy melyik klón hova került, ugyanez lenne a végeredmény minden variáció esetében vagy nem?

A szerződés valóban csak a klónok téves biztonságérzete miatt lehet, hisz azonnal meg is szegték azzal, hogy Donnie-t megint ráállították Alisonra.
A szabadalom meg egy “a biztonság kedvéért” dolog lehetett. Nem tudhatták ők sem, mi lesz 30 év múlva. Most viszont ez elárulta Cosimáéknak, hogy miként is tekintenek rájuk.

Mrs. S. szerintem már régóta nincs kapcsolatban a neolutionistákkal. Különben Leekie tudott volna Sarah létezéséről. Szóval ha sikerült elvinnie előttük Kirát, akkor nem hozzájuk viszi, de az sem biztos hogy biztonságba.

hummel - 2013. 06. 03. 15:13

@paranoid android: A közös személyiség-mag érdekes kérdés. Ez azt feltételezi, hogy a személyiség egy része kódolva van a DNS-ben. Ezt több filmben is boncolgatják, általában erőszakos cselekedetek visszavezetése kapcsán. Az biztos, hogy a kérdés megválaszolásához ideális a rengeteg más-más környezetben felnövő DNS azonos alany.

Mrs. S.-el kapcsolatban pedig, az 1.08-ban mondta, hogy ha Sarah problémái elérik a gyereket, akkor újra feléget maga mögött mindent. Márpedig nem elég, hogy a gyereket elütötték, még a rendőrség is rájuk törte az ajtót. Azt pedig, mint a program korábbi orvosa, nyílván sejthette, hogy a gyerek mennyire van veszélyben.

AT - 2013. 06. 03. 21:05

Ajj… jó volt az évadzáró, főleg a verexem a gonosz ikertesómmal, és a klónok találkozása jelenetek voltak nagyon jók, külön azt néztem vajon hogyan oldották meg a sok Maslany-t egy képen, de nem találtam hibát, szerintem tényleg klónok…
Abba persze megint ne menjünk bele, hogy ki-hol melyik képen, hogy került oda a liftbe ki szállt be-ki, mikor, kivel, mert nagyon nem érdemes sokáig gondolkodni a részleteken, a lényeg hogy Sarah a főhős. Abban én nem vagyok 100% hogy Helena tényleg meghalt, nem volt annyira egyértelmű, és Sarah az ikertesója, akinek ott a “sebezhetetlen” lánya, úgyhogy gondolom azért a vérvonaluk nincs olyan messze egymástól, ráadásul ő volt az egyetlen szál a “rosszakhoz” akik egy elég jelentéktelen lezárással lettek elintézve. Art nyomozós karakterének pedig egy 5 másodperces “az ördögügyvédje kihozza a sittről a gyanúsítottat” jelenettel lett vége, pedig mennyit nyomoztak, kutattak, és tessék, mint az X-aktákban, mikor a lényeghez érnénk jön a cigarettás pasas és valaki más átveszi az ügyet. Egyébként érdekes, mert a klón karakterek alakítása igencsak nagyot dobott a sorozaton, Helena – a mezítlábas ukrán “hentes” karaktere pedig, kifejezetten jól sikerült az őt kísérő képi és hang effektekkel. Cosima kutató de legalább leszbi, Alison pedig hozza a Bree féle “feleség” karaktert a született feleségekből. A lényeg kb. az, hogy a klónok termékek, de hogy mire lettek kinevelve arról még fogalmam nincs, lehet, hogy orvosi egerek, vagy valamiféle elme-kísérlet alanyai, de az biztos, hogy van a génjeikben buhera, így nem kizárt, hogy képességekkel lesznek a jövőben megáldva, hiszen bár külsőre mind ugyan úgy néznek ki, az egyikben van egy kicsi az egy kis ez, szóval ki tudja, lehet, hogy ők a prototípusai annak a termékpalettának, amit majd az őket létrehozó génmanipuláló társaság piacra kíván dobni, amivel mondjuk a szülők/vásárlók elő meghatározhatják a gyerekük adottságait, és különleges képességeket vehetnek majd a gyerekeiknek.

matthews - 2013. 06. 03. 21:48

Szerintem pont azért vannak kódolva a “registered trademark”-ok :-) mert még nem legális a dolog. Valszeg Leakiék azért küzdenek, hogy legális legyen és akkor már ha üzlet lesz senki nem veszi el tőlük az első helyet… Vagy ilyesmi…

Andro - 2013. 06. 04. 07:17

Végre megnéztem. És Alison férje nekem már az évad közepétől gyanús volt, szóval nálam nem okozott nagy meglepetést, mikor kiderült, hogy sáros. Bár azért néztem egyet.

Helena kinyírása szerintem marha rossz ötlet volt, szívesen elnézegettem volna még egy ideig. Bár az kissé kiábrándító volt, hogy a szőke paróka alól kibukkant a barna haj, de ezt elnézem, mert Maslany kiválóan alakította a zakkant oroszt.

Engem egyébként anno az első epizód megvett, és már akkor is érdekelt. A klónozásos, meg beépített “registered trademark” ötlet kiváló volt, és úgy tűnik, működik is. A történetben nincsenek üresjáratok, mindig történik valami, ami miatt felkapom a fejem, és remegve várom a következő epizódot. Most meg a következő évadot, aminek nagyon fogok örülni, ha elkezdődik.

Amúgy egy valamit nem értek. Asszem Cosima mondja Sarah-nak, hogy ő az egyetlen közülük, akinek biológiailag gyereke van. De Alisonnak is van kettő, akkor hogy is van ez? Mert elvileg akkor a klónok nem képesek gyereket szülni, vagy mi van? OO

Maslanynak meg egy nagyon nagy piros pont, amiért ilyen kiválóan játszotta el az összes karaktert. Nem irígylem, biztosan nehéz munka lehet 8-10 különböző karaktert egyidőben eljátszani úgy, hogy mindegyik külön személyiség, ráadásul van, amelyik más akcentust is használ (pl. orosz, német, stb.). Bár biztosan izgalmas feladat is lehet.

A karakterek is mind a helyükön vannak, kivéve talán Pault, akivel szerintem nem nagyon tudtak mit kezdeni. Ő tényleg csak sokszor áll és bőszen mered a semmibe, néha kicsit akciózik, de sok vizet nem zavar. Mint egy jó katona.

De összességében, én csak ajánlani tudom a sorozatot annak, aki még nem látta. És jöhetne a második évad most már!

tonyrulez - 2013. 06. 04. 08:06

Andro: Alison gyerekei örökbefogadottak, jópár részben szóba is került hogy neki nem lehet gyereke/Sarah de szerencsés vagy stb. Meg az utolsó részben mikor veszekedett Alison a szőkével, az azt mondta rá: “…Mert meddő vagy és nem lehet saját gyereked!…”
Tehát nem tudom eddig hogy nézted a sorozatod, de ez szinte minden epizódban felmerült :D

tonyrulez - 2013. 06. 04. 08:06

*sorozatot

hummel - 2013. 06. 04. 08:50

@AT: Helena feltámadása nem valószínű, az általad említett gyors regenerációt kizárhatjuk, miután Tomas műtétjére volt szükség, hogy a szúrt sebet túlélje. Sarah viszont eljátszhatja őt. Több információhoz juthatna a Tomas féle brigádról és ráhozhatja a frászt neolutionistákra is.

Abban viszont egyetértek, hogy Helena remekül ki volt dolgozva. Nem hiszem, hogy Rachel tudná őt pótolni. A külföldi kommenteket olvasgatva is hasonló a vélemény + hozzáteszik, hogy Kira volt az egyetlen aki felismerte, Helenának csupán szeretetre lett volna szüksége és ezt Sarah sem látta át.

pod - 2013. 06. 04. 09:59

Én valahol megértem, hogy Alison belement az egyezségbe. Elvégre az ő világa pöcsétes papírokra épül, azokban megbízik. Csak nem jutott el(még) az agyáig, hogy egy szerződés pont annyit ér, amennyit egy bíróság gondol róla. Vagyis ebben az esetben SEMMIT. Ha baja lesz Leekie-ékkel, kitörölheti vele, ügyvédet hívni nem tud, pláne nem a mostani gyilkosság után.

Ugyanez miatt a klónok copyrightolása is értelmetlen szerintem. Haszna nincs, bukni viszont annál csúnyábbat lehet rajta. Ez kábé olyan, mintha a maffia biztosítást kötne methlaborra, rendőrt hívna, ha kifosztották vagy névvel-címmel-adószámmal ellátott tetkot varratna a lányokra.

Már csak azt nem tudni, hogy kormányok is beszálltak-e, vagy néhány zseni magán-projektje. Bár teljesen mindegy, ha borul a bili, sürgősen tagad mindent aki tud, elsőként a politikusok. És lesz sírás-rívás fogaknak csikorgatása, ha megkerül a trademark, +kitudja még mi más(pl alapítók névsora, köszönetnyilvánítás az aranyfokozatú támogatóknak, egyéb lol szövegek), amit egoból/hülyeségből bekódoltak

tonyrulez - 2013. 06. 04. 11:03

“szerződés aláírására valószínűleg a klónok megtévesztése”
Valószínű ezért, meg úgysem fogják betartani a szerződésben írtakat, de pont ezért visszafelé is elsülhet a dolog. Tudom, abszurd elképzelés, de mondjuk Alison bemenne a rendőrségre, hogy: “Jónapot, egy klón vagyok, és egy szerződés szerint engem évente csak négyszer baszogathatnak, mégis nap mint nap megfigyelnek.” :D

hummel - 2013. 06. 04. 14:51

A készítőkkel készített interjúból:

Q: Can someone really ‘own’ someone else’s DNA?
A: …Patents and ownership of any kind of property are based in law, and law changes from country to country….

Szóval csak keresnem kell egy elmaradott országot, lefizetnem a törvényhozókat és rendben is vagyunk? Ez a mondat számomra ezt sugallja.

Akit bővebben érdekel a cikk, az itt megtalálja:
http://www.bbcamerica.com/orphan-black/2013/06/02/the-hive-recap-endless-forms-most-beautiful/

Axemiskolc - 2013. 06. 04. 18:17

Szerintem azért telefonált Rachel,hogy lépjen Mrs S.

Crias - 2013. 06. 05. 08:49

Noh akkor én is leírom sorjában.

Először is a trademark és a szerződés, van egy nem levédet termékük… szerintem itt kell keresni a kiváltó okot, kirához akartak eljutni ez szerintem egyértelmű főleg azután hogy beintett Sarah a proclone-nak hívott is valakit hogy rabolja el (vagy sikerült vagy nem)

Proclone: nem tudom mit néztetek de el van öregítve Maslanyi a proclone most effektive klón vagy nem, belőle lettek a többiek, vagy csak simán ő az első klón? (már a név alapján)
Most hogy így megnéztem a képeket nincs annyira megöregítve, lehet csak a frizu meg a ruha miatt tűnik öregnek…

Helena: Szerintem is ő volt a legkidolgozottabb talán, mellesleg tuti nem halt meg csak vállon lőtte ez látszott is, meg elég sok mindent túl élt már.

Crias - 2013. 06. 05. 08:54

Jaj még azt felejtettem ki hgoy amikor Sarah átölteli Cosimát, az nagy volt többször is néztem hogy oldották meg, egy ideig kicsit látszódik hgoy egymásra vetített képek, a végén meg egy álCosimát vetettek be a vágás is látszik :)
Nem szörszálhasogatás mert ilyeneken annyira nem szoktam kiakadni inkább dícséret és pacsi Maslanyinak hogy ennyire jól megtudta oldani hogy egyszerre jól csinálta mindkét klónnal az ölelkezést :D

hummel - 2013. 06. 05. 10:34

@Crias

Kira is le van védve, mint Sarah leszármazottja: This organism and derivative genetic material is restricted intellectual property. A lényeg itt az volt, hogy tudomást szereztek Kiráról és be akarják vonni a programba. Mivel Sarah bekavart, így céljaik érdekében muszáj volt lépniük.

Helena pedig eléggé halott, ha a jelenet nem győzött meg, akkor kiollóztam pár mondatot a készítőktől.
Ez még az epizód előtti szinopszisból: … Sarah is forced into a deadly confrontation with their enemy
Ez pedig az epizód utáni részletes ismertetőből: Meanwhile, yet another threat that’s been chasing Sarah comes to a grisly head with the murder of her own twin sister, Helena.

Azt hiszem, mindenki egyetért, hogy Helena karaktere remekül ki volt dolgozva, amit a zenei aláfestés ki is hangsúlyozott. Viszont a készítők jelezték, hogy a következő évadban új klónok jönnek, úgyhogy valahol érthető, hogy az újak érkezése előtt a régiek közül elhullik egy-kettő.

Crias - 2013. 06. 05. 11:03

Ahh köszi az infokat, Helenában még rengeteg potenciál volt, kár érte :(

paranoid android - 2013. 06. 05. 12:57

“Szóval csak keresnem kell egy elmaradott országot, lefizetnem a törvényhozókat és rendben is vagyunk?”

Hát igen, a legalitás gyakran köszönő viszonyban sincs az erkölccsel.

Egyébként Helena halálát én is majdnem biztosra veszem, de a sorozat pont az a médium, ahol erősebb bizonyítékokra/megerősítésekre van szükség, hogy minden kétséget kizáróan kijelenthessünk valamit.

Ubul - 2013. 06. 05. 14:49

Nagyon jó sorozat, imádom, és ahogy fentebb is írták, sajnálom én is hogy Vic eléggé háttérbe szorult (Michael Mando), elég nagy arc amúgy (Far Cry 3-beli alakításáért oszkár, még ha csak játék is :D)

cyborgwings - 2013. 06. 05. 17:41

a proclone-t én is idősebbnek láttam és szerintem az is.

Lui - 2013. 06. 05. 22:23

Remek sorozat volt eddig, várjuk a folytatást.
9 – 8 – 6 – 7. az évad során kicsit hullámzott, de bőven felül van a nézős kategóriánál húzott vonalon :)

Rubber Duck - 2013. 06. 06. 18:38

De ha nem Mrs. S Sarah megfigyelője, akkor ki?

hummel - 2013. 06. 06. 19:45

@Rubber Duck:
A neolution követői Sarah és Helena születésekor elvesztették a gyerekek nyomát. Amelia beszélt róla. Rájött, hogy akik felkeresték nem igazi szülők, hanem tudósok és tudta, hogy a gyerekek veszélyben vannak, ezért rejtette el őket. Mrs. S. pont azért hagyott hátra mindent és költözött ide, mert nem adták fel Sarah keresését, ezért jobban el akarta rejteni a nála lévő gyereket. Szóval a lényeg az, hogy csak most találtak rá. Sarah a neolutionisták látómezején kívül nőtt fel. Nem volt figyelője.

Rubber Duck - 2013. 06. 06. 22:42

hummel: köszi.

Volesz - 2013. 06. 09. 22:19

A pro- nem keverendő a pre- előtaggal. Pro, mint pro és kontra. Vagyis csak azt jelenti, velük (a neolutionnel) van, nem ellenük.

hummel - 2013. 06. 11. 08:07

Még Hor1 vetette fel a sorozat elején, hogy Tatiana valami díjat érdemelne olyan kiemelkedő az alakítása. Azt hiszem aki látta őt a különböző karakterekben, az csak megerősíteni tudta ezt a véleményt.

Most pedig már a díj is megvan. 2013 Critics’ Choice Television Award for Best Actress in a Drama Series. Tatiana Maslany as Sarah Manning / Beth Childs / Katja Obinger / Alison Hendrix / Cosima Niehaus / Helena / Rachel Duncan – Orphan Black.

Ezért az alakításért tényleg minden elismerés megilleti.

hummel - 2013. 06. 11. 11:15

Egy újabb jelölés. TCA Award elég neves díjátadó, 29. alkalommal tartják meg, és nincs külön női férfi kategória. A döntés augusztus 3.-án

2013 TCA Award for Individual Achievement in Drama
Bryan Cranston, Breaking Bad (AMC)
Vera Farmiga, Bates Motel (A&E)
Tatiana Maslany, Orphan Black (BBC America)
Monica Potter, Parenthood (NBC)
Matthew Rhys, The Americans (FX)

Érdekességként a Critics’ Choice Television Award–nál dráma kategóriában míg Tatiana nyert a nőknél, addig Bryan Cranston nyert a férfiaknál és Claire Danes tavaly, Jon Hamm pedig tavalyelőtt mindkét címet begyűjtötte.

hummel - 2013. 06. 11. 12:57

Az előző kommentből kimaradt, hogy maga a sorozat is kapott egy jelölést.

2013 TCA Award for Outstanding New Program
The Americans (FX)
Elementary (CBS)
House of Cards (Netflix)
The Mindy Project (Fox)
Orphan Black (BBC America)

Kajuska - 2013. 06. 11. 23:18

Három nap alatt daráltam és nagyon tetszett. Tuti nézős jövőre is,de azt hiszem akkor is inkább megvárom amíg leadják az összes részt,mert nálam tipikus darálnivaló. Nem bírnám ki, hogy egy hetet várjak, ha olyan epizódzárások lesznek , mint idén.

Maslany tényleg nagyon jó és Felix hitelesre van írva. Néhány mondata tényleg olyan volt mintha a meleg haverom mondta volna. Paul karaktere csak úgy van. Kitalálhatnának neki valami érdekesebb szálat is.

Olivier tetstrésze és annak levágása már túl hatásvadásznak tűnt,arról nem is beszélve,hogy a bennem lévő biológus lázadott, hogy mennyire nem reális. Az emberek klónozása sem az,de azt hanyagolom,mert nem analízis hanem szórakozás miatt néztem meg a sorozatot. De a farok nálam negatívum volt. Ezen kívül az évad simán 8/10 és kiváncsian várom a jövőre felbukkanó klónokat.

S84 - 2013. 06. 11. 23:31

“Tatiana Maslany as Sarah Manning / Beth Childs / Katja Obinger / Alison Hendrix / Cosima Niehaus / Helena / Rachel Duncan – Orphan Black.”

Ezt még végigolvasni is nehéz :D
Hogy tudja fejben tartani, hogy kihez hogyan viszonyuljon nem tudom elképzelni.
Claire Danes a mostani Homeland évadban annyira nem volt kiemelkedő + kapott már elég díjat.
Vera Farmiga is megérdemelte volna, eszméletlenül jól alakította Normát, de sajnos mindenki nem kaphat díjat :(

Tatiana-nak pedig GRATULÁLOK! MEGÉRDEMELTE!

CyClotroniC - 2013. 06. 11. 23:40

Az a baj, hogy az Emmy-re esélytelen, de a CCA is nagyon szép. Amúgy volt róla videó, ahol elmondta, hogy minden karakter eljátszása előtt más és más stílusú zenéket hallgat, mindegyikhez van egy playlistje. Amikor meg magával kell beszélgetnie, azt összevágják később, de egyenként eljátssza a szerepeket, beül egy double a másik fél helyére, majd bejelölik, hogy hova kell néznie, hol kell megállnia, meg ilyenek.

makaay - 2013. 06. 12. 06:44

6:44 van és a 7. résznél tartok egyhúzamban. hihetetlen, hogy mennyire beszippant és nem hagy aludni.. ahogy meg a főszereplő játszik? le a kalappal. :)

hummel - 2013. 06. 12. 10:10

Itt egy cikk Tatiana CCA győzelméről + van egy videó a díjátadásról is. http://www.examiner.com/article/orphan-black-s-tatiana-maslany-wins-critics-choice-award-is-an-emmy-coming

És ha már az Emmy szóba került. Olvasgatva az ezzel kapcsolatos esélylatolgatásokat. Az Emmyre nem esélytelen, csupán arról van szó, hogy az Emmy szavazók nem szeretik a sci-fi beütéssel rendelkező sorozatokat. Ha viszont ott lenne a jelöltek között, akkor előnynek számítana a több karakter megformázása. Szóval bekerülni a jelöltek közé gyakorlatilag nehezebb, mint megnyerni a díjat magát. Ezzel nem azt mondom, hogy ha már bent lenne, akkor biztos lenne a győzelem. Egyébként arra, hogy a sci-fi beütés nem kizáró tényező Lindsay Wagner (The Bionic Woman) 77-es győzelme van felhozva, de ugyanúgy említhetnénk Gillian Anderson (The X-Files) 97-es sikerét is. A több személyiség eljátszásának előnyére pedig Sally Field (Sybil) 76-os sikere, illetve Erika Slezak (One Life to Live) győzelmei (84, 86, 92, 95, 96, 05) a legjobb példák. De, hogy ne menjünk olyan messzire, ott van Toni Collette (United States of Tara) 2009-es sikere is, igaz ez nem dráma kategóriában.

65th Primetime Emmy Nominations Announcement, July 18,
65th Primetime Emmy Awards, September 22,

nola - 2013. 06. 12. 18:47

@Volesz:
ez nem teljesen igaz. a ‘pro’ előtag nem csak azt jelentheti, hogy vmi mellett álló, hanem valamit megelőző is…
szerintem elképzelhető, hogy ő volt az első klón…

cyborgwings - 2013. 06. 12. 18:55

így igaz, elég csak a prológusra gondolni például.

superpityu - 2013. 06. 13. 15:12

remek évad volt. 2 nap alatt le is daráltam. de így is feltűnt a könnyedebb hangvétel a közepe táján. ennek ellenére simán egyik legjobb idei sorozat. tatiana maslany nálam év felfedezettje, remekül hozta a karaktereit. igazából nem is értem, hogy tudta megcsinálni ennyire jól mindet. azért arra kíváncsi leszek, hogy a későbbiekben felbukkan-e még újabb klón. helena-ért nagy kár egyik legjobb volt mind közül, de így sincs ok a panaszra, mert jók a többiek. kicsit sajnálom, hogy art és paul hanyagolva voltak, pedig sokat lehetett volna velük idén is kezdeni.
cosima betegségének nem örülök (ennyire öltöztetne a szemüveg? mert ebben tetszett maslany a legjobban). alison pedig szépen kinyírta az ártatlan asszonykát. viszont basszus én elkönyveltem, hogy nem donnie a figyelő minden ellenére. én is a másik pasira gyanakodtam a ragasztós eset után.
mrs. s és kira eltűnése is érdekes lesz. vajon a nő is besúgó volt, vagy csak elmenekültek. viszont kira gyors gyógyulásának nem örültem, eléggé irritált a kislány, hiába kulcsfigura.
lesz rejtély a következő évadra is. csak félek, hogy rachel fele olyan jó ellenség sem lesz, mint helena volt idén.

Brynden Rivers - 2013. 06. 13. 18:26

Nagyon jó sorozat, Tatiana remélem még sok díjat kap (Emmy, Golden Globe idén vagy jövőre)

Érdekes egybeesés, hogy az amerikai Legfelsőbb Bíróság pont most tiltotta meg a emberi gén jogvédelem alá helyezését :
http://www.boston.com/news/science/blogs/science-in-mind/2013/06/13/supreme-court-rules-human-genes-cannot-patented/zxIHxWuYweiDQwWENpXQEM/blog.html

hummel - 2013. 06. 14. 13:55

@Brynden Rivers: Kösz a linket.

A szabadalmaztatás volt az a sorozatban, ami valószerűtlennek tűnt számomra, de akkor ennek is volt alapja. Azért meg kell hagyni, mint tudományos konzultáns Ms. Herter piszkosul felkészült, ha még ezt is számításba vette.

laza_kivi - 2013. 06. 15. 22:12

Darával néztem, mert a többi sorozat miatt csak most volt rá időm. :D
Hát volt egy pár WTF jelenet, ahol leesett az állam. Azért majd később újranézem, de hihetetlen jó hangulatot teremtett. Legfőképpen Tatiana Maslany játékának köszönhető. Többi karakter is jó volt, Fe volt az egyik kedvenc.

Tris - 2013. 07. 03. 23:22

Nagyon jó kis nyári dara volt, minden percét élveztem. 2. évad várós nagyon :)

Shannen - 2013. 07. 05. 13:24

Most daráltam le, és meg kell mondjam, nem csalódtam, bár kicsit féltem, hogy nagyok lesznek az elvárásaim a sok dícséret hallatán.
Izgalmas volt, szórakoztató, nem mondom, hogy mint sorozat olyan hú de nagyon kiemelkedő, de mindenképp igényes, és mivel az Alias is nagy kedvenc volt, jó volt egy hasonló sorozatot újra látni.
A kiemelkedő az mindenképp Tatiana Maslany alakítása(i). Elképesztő, hogy mit művelt, hihetetlen. Őt korábban csak a Being Erica-ban láttam,de hát ott olyan sok szerepe nem volt, így ki gondolta volna, hogy ennyi tehetség rejtőzik meg benne. Nem semmi meló lehetett mindegyik karakternek külön-külön mimikát,gesztusokat és egyebeket kitalálni és megvalósítani.
A másik nagy felfedezett számomra pedig egyértelműen Jordan Gavaris, imádtam minden percet,amikor szerepelt. Szívesen látnám többet is, máshol is.
Szóval összességében az első évad kb. 8,5/10. Ja és mindenképp darálni érdemes, úgyhogy szerintem nekem marad nyárra jövőre is.

hummel - 2013. 08. 04. 11:26

Tatiana begyűjtött egy újabb díjat. 2013 TCA Award for Individual Achievement in Drama. Egyebek mellett a díj különlegessége, hogy itt a férfiak és a nők együtt voltak megméretve, szóval a verseny koedukált volt.

Két díj, és az Emmy-re még csak jelölést sem kapott. Elgondolkodtató. Az Emmy-seknek itt lett volna a lehetőség, hogy megcáfolják a tabuk – sci-fi beütésű sorozat, alacsony nézőkörrel rendelkező helyi kábel tv, külföldi színésznő – létezését, hiszen adva volt egy egyértelműen kimagasló színészi teljesítmény. Mégsem éltek vele, így ezek az íratlan szabályok szinte írottakká váltak. Magának az Emmy díjnak az értékét csökkenti, hogy a verseny irányított, és a színészi teljesítmény amiért elvileg a díjat kapnák csak másodlagos.

winnie - 2013. 08. 04. 14:45

Nem erdemes atesni a lo tuloldalara sem, hiszen a jeloltek tobbsege azert igencsak megerdemelt, egy elso evados sorozatbol pedig igen nehez kitunni ismeretlenul. Lehet, hogy a 3. evadban ott lesz. De aki ot hianyolja, az ne feledje, hogy o mondjuk monica pottert nem jelolte volna a parenthoodbol, mert ugyanugy nem ismeri, mint masok maslanyt. Szoval nem erdemes egyoldaluan megkozeliteni az effele szubjektiv dolgokat.

hummel - 2013. 08. 04. 22:54

Lehet, hogy elfogult vagyok. De aki azt mondja, pusztán színészi teljesítmény alapján volt 7 jobb alakítás az övénél, annak rossz az értékrendje.

De nem is erre céloztam, amikor azt írtam, hogy elgondolkodtató. Valamelyik külföldi cikkben volt egy elemzés, hogy gyakorlatilag a 2000-es évektől a korábban is meglévő kizáró okok még jobban megfigyelhetőek. Mivel elvileg ez nem egy kategorizált díjátadó, mint a Saturn, így legalább a látszatot fenn kéne tartania. Itt volt egy színésznő, aki elvitt egy díjat a nagy esélyesek elől, begyűjtött még egy jelölést egy későbbi díjátadóra, valamit a média az Emmy esélyesek között emlegeti. Ez alapján bármelyik szavazó tudhatta, hogy itt egy előadás, ami a szűk elitbe tartozik és ezzel mindenki, akit érdekelt az esemény tisztában volt. Ezek után két lehetőség maradt, vagy elutasítom, de ezzel megerősítem a tabuk létezését, vagy jelölöm, és cáfolom ugyanezt. Számomra ez az, ami elgondolkodtató. Remek lehetőség lett volna több tabut is cáfolni és nem éltek vele. Meg sem próbálták a látszatot fenntartani.

tbke - 2014. 01. 14. 00:44

No, a többiekhez képest kicsit késve, de megnéztem a sorozatot. Szerintem egy az egyben a hetedik naponból lett nyúlva az ötlet, de mindegy. Egy két órás filmet szívesebben megnéznék az alapötleből, mert nekem eléggé vontatottnak tűnnek az egyes epizódok. Konkrétan kb. három órámba telt megnézni a tíz részt (pörgetve), és ki is jött egy rendes mozifilm. Nem bírtam végignézi egy-egy részt, mert önmagában unalmas volt, de pörgetve egész jó. Tényleg, nincs olyan rendes ember, aki összevágja ezeknek a jó alapötletű, de vontatott sorozatoknak az egy-egy évadát egy rendes mozifilmmé? :-)

Leming - 2014. 01. 25. 04:55

Én most fejeztem be (kihagytam több órányi pihentető alvást). Hát, asszem valahogy így kell elkerülni a skatulyaszerepeket. :)

El Diablo - 2014. 05. 23. 11:46

Tegnap fejeztem be az első évadot (szerdán 3 rész, csütörtökön 7 rész, azért ez elmond valamit).
Számomra teljesen ismeretlen volt eddig Tatiana Maslany, zseniális színésznő, hibátlan alakítások.
Ilyenkor vajon milyen gázsit kap, hogy egszerre n szerepet játszik?
Alig várom már, hogy véget érjen a 2. évad és elkezdhessem.
Simán 10/10-es sorozat.

El Diablo - 2014. 05. 23. 11:51

Ja, külön öröm volt Vic első megjelenésekor felkiáltani, hogy „Jééé, itt van Vaas Montenegro a Far Cry 3-ból!”. Egy-az-egyben ugyanazt a figurát hozta. :)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz