login |

House of Cards: az első évad

2013. 07. 05. 22:39 - Írta: human

36 hozzászólás | kategória: kritika,

Elég kemény évünk van, sorban jönnek a jobbnál jobb néznivalók, vagy épp folytatódnak a kiváló sorozatok. Ebben a mezőnyben kellett helyt állnia a Netflix baromi drága sorozatának? Megtette? Nyilván.

Elég volt csak megnézni a szereplőgárdát, a készítőket, máris nyilvánvaló, hogy minimum közepes dolog fog kisülni belőle. David Fincher nem csak az egyik executive producer volt, de az egész sorozat képi világ lefektette az általa rendezett első két részben. A főszereplő pedig Kevin Spacey, akinél talán jobb embert találni sem lehetett volna. Na jó, a Wag The Dog-os De Niro talán üthetné.

A sorozat bemutatja, hogy a politika csak a hatalomról szól. Nyilván ez alapból közhelynek hangzik, bocs azoktól, akik még hívők, a House of Cards erőssége mindenképp az, ahogy halálosan cinikusan ezt a témát ki is bontják. Mondjuk elnézve az egyik írót és showrunnert ez nem meglepő: Beau Willimon, aki legutóbb a The Ides of March filmmel villantott hasonlóan.

A történet? Hát, úgy nagyjából annyit érdemes előre tudni, hogy az újonnan választott amerikai elnök Kevin Spacey segítségével kerül a székébe, de nem tartja be azt, amit ezért cserébe ígért. Ez nyilván nem tetszik emberünknek, aki a hasonló mentalitású felesége támogatásával talpra áll, és úgy visszavág, ahogy csak ő tud. Ez nyilván nem véres leszámolásokat jelent, hanem félbetört karriereket, eltaposott életeket. Mondom, nagyon cinikus az egész, ahogy a politika és a sajtó összefonódva milyen szinten manipulál mindent.

A forgatókönyv, Spacey, Robin Wright és Corey Stoll az ami igazán kiemeli a sorozatot a tömegből. Az utóbbi évek legerősebb drámai húzásait kapjuk. Igaz, nem izgulunk a főszereplő sorsáért, hiszen annyira talpraesettnek tűnik, sokkal inkább egy sötét világképként nehezednek az egyre keményebb húzások a lelkünkre.

Mindez a negyedik fal zseniálisan megvalósított lerombolásával. Kevin Spacey gyakran kinéz a jelenetből ránk, megjegyzéseket tesz dolgokra, motivációkat fed fel. Itt a színészi játék zseniális, nem csak a dumák, hisz néha csak forgatja a szemeit és rögtön mindent értünk. Mondom, szinte csak ő tudta így megcsinálni.

Őszintén szólva a Netflix erősebb sorozattal szinte nem is próbálkozhatott volna az HBO kihívásával. A House of Cards olyan, mint a The Sopranos vagy a The Wire. Nem üti azokat, de közel van hozzájuk, közelebb, mint bármi az HBO jelenlegi kínálatában, hiába imádom a The Newsroom-ot.

Valami pontszám is kéne? Olyan 8/10 a szezon, de csak a nagyjából két tölteléknek érződő rész és a furcsa befejezés miatt. A második évadnál találkozunk.

36 hozzászólás Ne habozz!

Shyllard - 2013. 07. 05. 23:12

Kevin Spacey elvitte az egészet a hátán, Corey Stoll-al egyetemben, aki nagy szép lelket vitt az amúgy rideg politikai sztoriba. A fsz feleségével ápolt kapcsolata volt az ami még nagyon tetszett, már rögtön az első részben szépen lefektették az alapokat, aztán jól ki is bontották az egészet. Egyedül Zoé karakterével voltak gondjaim, valahogy nagyon okosnak, meg talpraesettnek, meg különlegesnek akarták feltüntetni, azt én igazából nem igen láttam tőle semmi érdemlegeset sem. Amúgy töltelékrésznek a régi barátokkal való találkozásos szerintem abszolút belefért, már épp kezdtem Francist kicsit túl embertelennek érezni, aztán csak megmutatták, hogy azért valós karakter. Az év egyik legjobbja eddig, bár nálam a Broadchurch viszi eddig a prímet az újoncok közül (ami előtt igazából Sherlock-on kívül nem is néztem nyomozós sorozatokat)

KG - 2013. 07. 05. 23:23

slowpoke

kissbence09 - 2013. 07. 05. 23:37

Valóban nagyon jó sorozat, de nekem az események folyása kicsit lassú. De amit felépítettek az 1. évad alatt és ami a végére kiforrott belőle… az valami fantasztikus volt.
Az első részek alatt nagyon átjött a hatalomvágy, a bosszú, de utána érezhetően alábbhagyott. Emiatt a visszaesés + a valóban furcsa befejezés miatt egy 7/10.

CyClotroniC - 2013. 07. 05. 23:54

Nálam ez az a műfaj, amit nagyon szeretek, ha jól csinálják, és a House of Cards szerintem remekül csinálta. Fincher remekül bekeretezte az első két részével, lefektette a koncepciót, amit utána a többi rendező is egész ügyesen továbbvitt. Annyi, hogy Spacey és Stoll mellett nálam Kate Mara volt a nyerő. Egyrészt ügyes is volt, másrészt valamiért Robin Wright karaktere idegesített egy kicsit, ami lehet, hogy pont az ő érdeme, nem tudom, bár gyenge alakításokra semmiképpen se panaszkodhatunk.

Igaz, hogy némi szubjektív éllel, mert a téma, a műfaj, Fincher stílusa, Spacey, Stoll és Mara játéka is nagyon bejött, de 9/10-et is ért nálam. Talán ez volt a kedvencem 2013-ban a Utopia után, és az is csak azért előzi, mert szokatlanabb élmény volt. (Bansheet még nem láttam).

Röviden és tömören, ez egy kegyetlenül jó politikai dráma, és aki szereti a műfajt, az kizárt, hogy ebben csalódjon, mert ilyen szint nem hogy tévében, de filmen is ritka.

blogen - 2013. 07. 06. 00:14

Kegyetlenül azért nem jó, de jónak erősen jó. Azért különösen jó, mert azokról a túl régóta hatalmon lévő demokratákról szól, akik valójában nem is olyan régen még így reklámozták magukat:
http://www.youtube.com/watch?v=Qq8Uc5BFogE

Ehhez képest már az irányukba mindig is elfogult amerikai filmiparnak sincs bőr a képén egy újabb elnökembereihez, a korábban lelkes médiamunkások kiábrándultsága és egykori kedvenceik iránti közönye miatt ez a sorozat majdhogynem ennek a politikai reklámnak egy “hat évvel később” folytatása. That’s wassup!

Allain - 2013. 07. 06. 00:37

Alapból utálom a lassú politikai drámákat, ez kapott 1 esélyt és élt vele, imádom.

danialves - 2013. 07. 06. 01:02

Nagyon jó sorozat, és gyakorlatilag mindennel egyetértek a kritikából (a két fillert sehogy sem tudom feldolgozni), csak azzal nem, hogy a negyedik falas húzás milyen zseniális volt.
Kb. 2-3 részig volt benne fantázia, aztán borzalmasan semmitmondó lett, gyakorlatilag Captain Obvious-t játszott Spacey ezekkel a szövegekkel. Onnantól kezdve már inkább az látszott, hogy csak azért csinálják, mert ez lett a sorozat védjegye. (Amiben tulajdonképpen igazuk is volt, csak tényleg semmi értelme nem volt már az egésznek a végére)

Bruzsy - 2013. 07. 06. 01:39

remélem az emlegetett filler részek közé az alma materes nem tartozik bele. az egész sorozat legjobb része volt, ezt a fajta komoly karakterépítést tanítani kellene (és kötelezővé tenni minden sorozatban).

szuladam - 2013. 07. 06. 05:52

Két dologba kötnék bele, a fillerekbe és a fura befejezésbe. Nekem ezek közül egyik se tűnt fel, hogy jelen lett volna.
Mellesleg év elején nem is emlékeztem/tudtam erről a sorozatról, aztán megnéztem és az idei év legjobbja lett nálam. (éppen hogy, de leverte a Banshee-t és a Hannibal-t is)

m76 - 2013. 07. 06. 09:45

@Bruzsy

Én is erre gondoltam pont, hogy az a “filler” rész a sorozat egyik legjobb része volt.

Bár sopranos-t sose néztem, így ahhoz nem tudom hasonlítani. De nekem a Wire emészthetetlen maszlag volt, kaszáltam mint a villám nagyon hamar. Szóval ahhoz képest nekem ez végtelenszer jobban tetszett.

crashland - 2013. 07. 06. 13:30

9/10, gg

eddy21 - 2013. 07. 06. 14:59

Az idei év legjobbja volt. Engem azért érdekelne, hogy mennyire hozta vissza az árát? Lehet erről tudni valamit?

winnie - 2013. 07. 06. 15:57

nem, de ez nem is nagyon írható le szerintem, hiszen folyamatosan hoz előfizetőket és egyéb előnyöket. maximum azon márhető le, hogy lesz-e majd 3. évad.

m76 - 2013. 07. 06. 17:53

Kb úgy hozhatja vissza az árát mint egy reklám. Nagyon nehéz konkrétumot mondani. Az, hogy lesz e 3. évad nem igazán a sorozaton múlik szerintem, hanem hogy lesz a netflixnek pénze rá.

JackPackage - 2013. 07. 06. 17:54

baromi jó sorozat, én is pont most daráltam le, nekem is az év legjobbja eddig…
nekem mondjuk csak egy rész, a könyvtáras volt igazán töltelékszagú, human te melyikre gondoltál másodikként?

Dazzler - 2013. 07. 06. 20:26

Kasza az 1×02 után.
Spacey karaktere nekem túl okoskodó volt, a “most kibeszélek figyi jól!” nettó művészkedős hülyeségével.
Feleség karakter fölöslegesnek tűnt. Két ilyen ember között egyébként sem működik a házasság. De kit érdekel a realitás, producer gondolom tesz rá magasról. Na még mi volt benne a trágya? Ja igen, a Boss után néztem és ez a kártyavár annak csak a segge lyukáig ér fel. Csá.

Gevin - 2013. 07. 06. 22:57

9/10.

Legújabb kedvenc.

Dor Ka - 2013. 07. 07. 11:55

nagyon várom a folytatást, kedvencem lett… emiatt is lehet el kellene kezdenem a The Wire-t (már tervezem egy ideje) vagy épp (főleg Gandolfini kapcsán most hallottam róla először) a The Sopranos-t… csak az a fránya idő!:D

fm! - 2013. 07. 07. 13:33

9/10, zseniális sorozat, zseniális szereplők. Az ilyen sorozatok miatt éri meg junkie-nak lenni… :)

danialves - 2013. 07. 07. 13:34

Bruzsy: régen volt már, de szerintem abban a részben pont hogy semmit nem építettek Spacey karakterén (de mindenesetre a körítés teljesen töltelékszagú volt), Russo szála meg talán annyi volt, hogy meggyőzték, hogy induljon, miközben már ezt elvileg az előző rész végére is sikerült. (Vagy lehet, hogy az a következő epizód volt, de valamelyik fillernél teljesen az volt az érzésem, hogy Russoval A pontból A pontba jutottak el B helyett)

Dazzler: “Két ilyen ember között egyébként sem működik a házasság” És nem is gondolnád, milyen jól beletrafáltál :D

Mikroman - 2013. 07. 07. 21:35

Most megy a dara nálam. Jó kis sorozat, bár elég durva Apple reklámot nyomatnak benne. Kb lehetetlen nem észrevenni azt a sok “almát”. :)

winnie - 2013. 07. 08. 07:28

az életben is lehetetlen észrevenni a sok almát. sok apple jelenlét a sorozatokban nem reklám, hanem természetes élethelyzet. a végén általban írni szokták, hogy mely cégek helyeztek el terméket.

Mikroman - 2013. 07. 08. 08:23

Inkább termékkihelyezésnek szokták nevezni azt hiszem. Azért amikor minen alkalommal amikor felvesznek egy telefont, vagy kinyitnak egy laptopot ott világít az apple logó 2 másodpercig mielőtt kitakarják, vagy kameraállást váltanak az elég feltünő… A legtöbb rész elmehetne reklámplakátnak is. Néha van ilyesmi a sorozatokban, de egy-két részben már túlzásba estek talán :)
http://iphonehungary.hu/2013/02/08/appletermekelhelyezes/
Bár itt nem villognak az almák épp. Szerintem kitakarták, hogy a hír ne legyen reklám :)))

winnie - 2013. 07. 08. 10:21

ezért fogalmaztam úgy, hogy “helyeztek el terméket”. sok ilyen van, sokszor a legtöbb ember észre sem veszi, de az is igaz, hogy sokszor olyanról gondolják, hogy az, ami nem is az. ezért mondom, hogy érdemes megnézni a végén, hogy ki támogatta. ha kiírják, akkor kaptak érte pénzt.

lostfanka - 2013. 07. 08. 12:00

Nalam ritka az olyan sorozat amit daralok, de ezt letoltam ket nap alatt. Spacey amugy is nagy kedvencem, ez a sorozat meg ugy mindenestul nalam 10-es. Eddig azt gondoltam hogy a Boss-nal jobb politikai sorozatot nem lehet csinalni, de ez most ravert. Azert meg kell azt is jegyezni hogy Joel Schumacher is rendezett azert ket reszt, szoval nem csak Fincher volt nagy nev a rendezok kozott.

Az konyvtaras reszt eleinte en is fillernek gondoltam, illetve a felet, de aztan rajottem hogy karaktert epitettek.

Egy szo mint szaz reg lattam ilyen eros sorozatot, ilyen jo karakterekkel es szineszekkel. Igazabol eleinte Spaceynek szurkoltam aztan az utan a bizonyos resz utan most mar nemtudom melyik oldalon alljak:)

winnie - 2013. 07. 08. 12:05

a fillerek elég gyakran karakterizálós részek. épp az a lényegük, nem?:)

pytta - 2013. 07. 08. 20:29

Én végignéztem, de az érdekes első részes felütés után gyakorlatilag semmilyen szempontból nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Idegesítő szereplők, érdektelen fordulatok, sekélyes forgatókönyv, annyira nem szeretem az ilyen komolykodó, de igazából semmit nem mondó sorozatokat… Abszolút nem tudtam azonosulni senkivel a történetből, és egy idő után olyan iszonyúan “mű”-érzésem lett az egésszel kapcsolatban (pl. Robin Wrgiht-nak, mint színésznek tökre örültem az elején, de mint karaktert egy idő után már nem bírtam a képernyőn…). Nagy csalódás volt ez nekem, és nem pozitív, nagy jóindulattal 5/10.

cat - 2013. 07. 10. 02:05

Kicsit fura, skizo érzéseim voltak ezzel a sorozattal kapcsolatban. Nagyon-nagyon tetszett, de úgy, közben valahogy távolról szemléltem az egészet. Nem is tudom, előfordult-e már olyan velem, hogy szerettem egy sorozatot, miközben nem tudtam azonosulni egyetlen karakterével sem, sőt, igazából egyik sem volt szimpatikus. Szerintem ebben rejlik az igazi zsenialitása. Spacey pedig egy színészóriás.

gábor - 2013. 09. 05. 17:57

Nem rossz sorozat, de azért az imdb 8.9-es értékelése meg a felhájpolás számomra kicsit túlzás. A színészek többsége kiváló, az írók próbálnak jó történeteket és sok csavart kitalálni. A probléma az, hogy ez kb 4-5 részig érdekes is, de utána már egysíkú és kiszámítható lesz az egész (épp ezért néhol unalomba fullad), mert nem szól másról, csak, hogy tud egy cinikus és törtető politikus a hatalmi játszmákban érvényesülni, mert ez az ő életető eleme, egész életét erre tette fel feleségével együtt (erre sok utalás van, leginkább az iskolás és az az előtti részben). Nagy ritkán fel-fel dereng valami emberi vonás is bennük, de aztán a következő pillanat visszarángat abba rideg, szinte gépies világba ahol ennek az embernek a lelkivilága elemében érzi magát.

A cikk írójával nem értek egyet, hogy politika a hatalomról szólna, legalábbis nem ilyen cinikusan. Ehhez nem kell hívőnek/nem hívőnek lenni, csak józan paraszti ész szükségeltetik: az élet sohasem fekete/fehér, így valósában a politika és az azt művelő politikusok sem. Egyrészt vannak még őszinte – ha mondhatjuk úgy idealista – politikusok, másrészt egy tisztán úgy viselkedő ember mint a filmben Kevin Spacey nem sokáig tudna egy helyen megmaradni, még egy politikai pártban sem. Gondoljunk bele: ha a mi munkahelyünkön lenne valaki aki úgy érvényesülne, hogy minden pillanatban zsarolna, komprommitálna, megfúrna valakit, azt igen hamar kiismernék és még a saját közvetlen munkatársai sem állnának vele szóba. Márpedig a film főszereplője szinte csak ezeket csinálja, valódi munkát alig láttunk tőle a filmben.

Macckó - 2013. 09. 15. 17:33

ember! politikus. milyen “valódi” munkát vársz tőle?

idioty - 2013. 10. 14. 22:28

Élnem is meglepett ez a sorozat. Nem szeretem az erről szoló sorozatokat, de ez nagyon megfogott. Nekem 9-10/10 nem tudom eldönteni. Csak azért nem merek 10-et mondani, mert tényleg láttam az évben nagyon jó sorozatokat, és vannak szerencsére ilyen jók.
Egyébként tényleg valamilyen szinten kiszámítható, de azért én mindig reménykedtem, hogy nem fog bekövetkezni. :)
Amúgy mindig azt vártam, hogy melyik embere fog ellene fordulni.
A színészek szerintem egytől egyig kitűnőek.
Az egyik kedvencem Russo volt…

idioty - 2013. 10. 14. 22:29

Élnem helyett engem… Hülye almás gép. :)

Dark Lion - 2013. 10. 15. 23:43

Ajánlotta egy ismerősöm, így hát belekezdtem. Az 1.rész után nem tudtam mire vélni a sorozatot, de tetszett a hangulata. Kate Mara volt a fő név számomra, de Kevin Spaceyt is ismertem, és végül miatta maradtam. Hihetetlen nagyot alakít. Most néztem meg a 2.részt, és azt hiszem végig is nézem az évadot.
A szálakat és a történetet nehezen bogozom ki, de annyi baj legyen, talán a végére összeáll. Ha nem, akkor meg újranézem. :) Végre egy politikai sorozat, ami leköt és érdekel.

zaz - 2013. 10. 28. 08:58

nálunk tarolt a sorozat :)
viszont kér motívum nem illett a képbe, az egyik a könyvtáras részben (tehát nem maga az egész epizód) a két férfi vallomása, ezt minek kellett belekeverni, OMG.
a másik pedig Russo meggyilkolása, ez egy olyan cselekedet volt, ami nekem már nem illett bele a képbe, bár nyilván nem kell a gátlástalanságot megmagyaráznotok, értem. de valahogy akkor sem.

jók voltak a karakterek! viszont most akkor hoygan tovább, tud valaki valamit arról, hogy mikor lesz a 2. évad? meg vagyunk lőve :)

Destrak - 2013. 12. 11. 17:02

lol sopranos meg a wire. szerintem a cardshoz képest elég gyengus mindkettő.kaszáltam is 3-4 rész után mindkettőt, de cardsbol meg egy hétvége alatt ledaráltam az egész évadot.
a könyvtáras jelenet amúgy tényleg elég off volt, bár már akkor sejtettem, hogy valami nem lesz EU-s mikor Frank mellkasára tette a kezét a másik ipse. elég karaktergyilkos volt ez is és Russos dolog is, mert először azt hittem, hogy Frank egy tipikus gátlástalan politikus aki mindig jól jön ki a helyzetekből, de azért azt nem néztem volna ki belőle, hogy gyilkos lesz. Mindenesetre várom a második évadot.

kempmove - 2014. 01. 20. 13:14

most értem a dara végére, kb. 1 hónappal az új évad kezdete előtt jól is időzítettem kb.:)

összességében rengeteg Boss utánérzésem volt, csomó dologban, esetleg még az kellett volna, hogy Underwoodnak is rohamai legyenek, megszédüljön néha és gyógyszereken éljen…

feleség karakter is az a sivár, hideg nőszemély, mint a Bossban

mondjuk a feleség szerep itt elég gyenge volt, erre golden globe-ot nyert, meglepett, nemcsoda hogy Underwood félrekúrt jó unalmas feleség mellett

az elnök micsoda hülye bohócnak van beállítva, a tanácsadói azzal etetik meg amivel akarják, ő meg mosolyog mellé, sztem be lehetett volna adni neki hogy mondjon le és nevezze ki magát vice-presidentté ha Underwood épp ezt találja ki, Underwood meg legyen elnök egyből:D

Zoe jól hozza a szerepét, ő tetszett, bár elvileg most fog kapni majd hogy kiderült miként settenkedik a háttérben kvázi oknyomozóként

nem tudom hogy ezt húznám-e évadokon át, egy 2. évaddal tök jól be lehetne ezt fejezni, előbb Underwood megkapja a vágyott posztját, majd ellentámadásba indul Zoe-ék ellen, a feleség gyereket szül a fotósnak közben majd, a terhes nő meg összejön Remyvel:)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz