Advertisement
login |

Elementary: kezdett a 2. évad – írta darkspell

2013. 10. 08. 14:45 - Írta: vendegblogger

33 hozzászólás | kategória: kritika,

Kezdjük a kötelező körökkel: igen, ez az amerikai Sherlock Holmes-adaptáció, New Yorkkal és női Watsonnal. Ha esetleg valaki még csak itt tartana, lehet szépen pótolni: van tavalyról két premier kritikánk is (winnie, human), plusz egy vendég kollégától fináléírás is.

Személyesen nálam (gondolom, nem vagyok vele egyedül) a történet a szokásos: az angol, kumberbaccsos Sherlock után egyszerűen muszáj volt bepróbálni, hogy ezt a változatot milyen válogatott módokon cseszik el az amcsik. Aztán csak azt vettem észre: ez nekem tetszik, és hogy tavalyról ez a leginkább megkedvelt újoncom.

Mivel már két epizód is lement, a szösszenetem kicsit csapongó lesz majd, leginkább azért, mert engem leginkább a nem-Sherlock epizódok tudnak igazán érdekelni. Hogy miért is? Vegyünk például a premiert! Kaptunk ugye az orcánkba Londont, Mycroftot, Lestrade felügyelőt, Baker Streetet… és a “mitológia” (jajj, ki is tolta ezt egyszer habzó szájjal?!) kvázi lábbal tiprását, ismét. Vagyis, ki hogy érzi…

A felügyelő karakterének ilyetén alakítása nekem például egyáltalán nem jött be, kvázi egy semmirekellő, Sherlockot meglovagoló átlagzsaruvá zsugorították. Nem mondom, Mycroftban még lehet potenciál, de vészesen fogynak az “eredeti” szereplők, és azért ez mégis egy Sherlock Holmes-sorozat! Bár végül lehet az lesz a megoldás, hogy Sherlock Holmes-nak nézem az angolt, » A « Sherlockot, ezt meg csak úgy, afféle “átlagos” nyomozós sorozatnak.

Mert annak például egészen kiváló: Jonny Lee Miller és Lucy Liu csodálatosan összeszokott, és néha-néha kifejezetten lubickolnak a szerepben (nyilván egy ilyen különcöt eljátszani már-már kiváltság), az esetek pedig… parádésak!

A mostani, második epizódos P vs NP problémának például nyugodtan utána lehet olvasni, tökéletesen használták fel alapanyagnak. És az ilyenek miatt talál be nálam nagyon az Elementary: valós probléma, valós adalékokkal, aztán egy meglepő csavarintás az egészen. És működik, talán még jobban, mint az átívelő szálas részek.

Szóval aki még nem tette volna, tessék szépen nekiállniülni, és még csak nem is Sherlock Holmes  miatt. Azt hiszem, engem továbbra is teljesen megvettek kilóra, és valahol, lelkem eldugott zugában baromira szurkolok Natalie Dormer visszatéréséért.

Noha nézettségileg nem igazán nevezhető totális sikernek (már “csak” 10 millió körül köröz), de kis szerencsével néhány évad még lehet benne. Ha az írók kreativitása kitart addig, én simán maradok!

És hogy ne nagyon maradjunk pontok nélkül, a premierre menjen mondjuk egy 6/10, de a másodikra lazán jár 8 is.

33 hozzászólás Ne habozz!

Zirowe - 2013. 10. 08. 14:53

Parádés esetek..
Az első évad eseteinek a háromnegyede kb teljesen átlagos volt, és csak annyi jött le, hogy a new yorki zsaruk egyáltalán nem értenek a nyomozáshoz, mert már minden kis piszlicsáré ügyhöz hívnak vmi külsős segítséget.
Persze ha nem így lenne, akkor nem lenne sorozat, bár lehetne ezt máshogy is megoldani.

winnie - 2013. 10. 08. 14:57

zirowe: tudom, hogy “hater” vagy, de szerintem van, amit el lehet ismerni – én nem írtam direkt effélét, mert mindenki rá mondhatja, hogy elfogult vagyok, de akkor ez negatív elfogultság:) az biztos, hogy folyamatos kriminézések közepette is csak azt tudom mondani, hogy itt többségében nagyon ügyes dolgokat találnak ki. (és ez nem sok krimire volt igaz rendszeresen, monk, pushing daisies és tsai) erről már az első 3 rész alatt meg lehetett bizonyosodni, s bár az ember az gondolná, hogy ez objektív dolog, de ott is akadt komment, ami pont az eseteket emelte ki negatív előjellel.

bár lehet, hogy te pont olyan krimisorozatokat nézel, amikben zseniálisak az esetek és ezt tartod átlagszintnek:)

Zirowe - 2013. 10. 08. 15:31

De pont ez idegesítő a nyomozós krimik többségében.
Adottak a nyomozók, akik kb nem értenek semmihez+külső segítség.

Már nem is nézek ilyet, annyira unalmasak.

Sima Sherlock jól van megoldva, mert ott elsősorban magánnyomozó.
Castle-ban ugye más a felállás, de ott legalább normális nyomozók vannak, bár már kezd az is a bögyömben lenni.
Five-o és Poi-t nézem még, ami “nyomozós”, de az teljesen más műfaj. :D

De lefogadom, hogy ha picit megeröltetnék magukat az írók, ide is tudnának egy normálisabb alapfelállást csinálni akár most is, behozva mondjuk a már említett magánnyomozást, amitől nem nézne ki egy rakás kisóvodásnak a helyi rendőrség.

De az elementaryban lévő nyomozóból jelenleg kb azt nem nézem ki, hogy az ellopott uzsi ügyét meg tudná egyedül oldani.
A társát, a színesbőrű srác, nem jut eszembe a neve, legalább már mutatták olyan helyzetben, amikor Sherlocktól ellesett trükköket alkalmaz, szóval legalább ő fejlődött ilyen téren.

dajanitor - 2013. 10. 08. 15:57

A Sherlock részt már ott elrontották, hogy női szereplő lett Watson, ráadásul Lucy Liu. De ha ezt nem vesszük figyelembe, egy egész jó nyomozós-sorozatot kapunk. Nézős.

Imre - 2013. 10. 08. 16:01

szerintem bőven elég magánnyomozós szála volt eddig is a sorozatnak. a mostani évadnyitós sem feltétlenül rendőrségnek besegítős történet volt. illetve hát úgy indult aztán rögtön fel is lett borítva és elkezdtek nyomozni a saját szakállukra

a “mitológia” sárbatiprását azért nem érzem, mert ha azt nézzük kreatívabban hozták át a szereplőket a 19. századból mint az angol variáns. ott csak fogták és ugyanabba a szituációba helyezték a karaktereket, ugyanaz a dolguk is, míg az elementary írószobájában összedugták a fejüket, hogy “milyen lenne Mrs Hudson napjainkban?” jó mondjuk a Moriarty-s húzásért én is morci voltam

mindkét sorozatot szeretem, de mindkettőt másért. a Sherlock-ban magukat a történeteket helyezték át remekül mai viszonylatokban, míg az Elementary esetében nem féltek teljesen újragondolni az egészet, és eredeti történeteket kitalálni.

AJ - 2013. 10. 08. 16:17

A premier csalódás volt, unalmas, kidolgozatlan ötlet, túlbonyolított szereplők. Az nem tetszett, hogy nem volt szó az első évadról, olyan volt ez a rész, mintha nézőket akarnának szerezni és kvázi bekapcsolódási részt adtak.

Benjy - 2013. 10. 08. 16:29

Aláírom hogy voltak nagyon érdekes esetek az első évadban, sőt nekem pont ezért tetszett a nyitás olyan szempontból hogy a műanyag összeszerelhető pisztoly érdekes megoldás volt. A második epizód viszont baromi uncsi volt, és az eset sem volt parádés…Mármint oké tényleg jár érte kredit hogy próbálnak reálisak maradni, és a csavar is jó lett volna, DE kilométerekről ordított a megoldása.
Ez önmagában nem lenne olyan nagy probléma ha tudnák valahogy ellensúlyozni egy karakteresebb ellenféllel vagy macska-egér játékkal, de nem teszik… (Pedig az 1×03 is a “Tudom hogy te tetted! Bizonyítsd! vonal miatt volt emlékezetes.) Így viszont unalmas marad az egész, mert tudjuk hogy ő volt, de húzzák az időt kamu-gyanúsítottakkal meg a kikérdezésükkel. Ott meg még nem tartanak hogy Lucy Liu meg J.M. Miller elvigye a hátán a sorozatot.

szerintem - 2013. 10. 08. 17:07

ez az evadkezdes most tenyleg laposabb lett szerintem is. konkretan olyan erzesem volt, hogy kaptak valami tamogatast, ha bemutatjak kicsit londont. olyan kinos volt helyenkent, ahogy elsetaltak epuletek elott, meg kimentek az teraszra beszelgetni, hogy a hatterben latszodjon a temze…..neeee.
az esetek szerintem sosem voltak nagyon extrak, inkabb sherlock nagyon erdekes szemelyisege es johnny lee miller jateka tettek azza. most viszont kicsit modoros lett, a lie to me jutott rola eszembe, amit szinten nem vitt el a vallan tim roth egyedul, hiaba zsenialis szinesz, annyira ra volt kihegyezve a sorozat, hogy repetitiv es egysiku lett. remelem, a sherlock nem jut erre a sorsra. mert nekem lucy liu abszolut nem eleg melle.

Shyllard - 2013. 10. 08. 17:13

Egyezik a véleményem az íróval, SH-nak a Sherlock sokkal jobb, viszont az Elementary nagyon szórakoztató tud lenni és az esetek is érdekesek a legtöbb esetben, egyáltalán nem bántam meg, hogy az első évad második részes személyes kaszám után végül bepróbáltam újra a sorozatot, mert nagyon jó és emlékezetes csúcspontokat produkált. Nomeg Natalie Dormer-t imádom nagyon és hiába Game Of Thrones meg Tudors, itt voltak képesek a legdögösebben bemutatni.

Coraline - 2013. 10. 08. 17:30

Fú, hát én teljesen ugyanezeket gondoltam, mind nagy általánosságban a sorozatról és az évadkezdésről. Köszönet az összefoglalásért: “…az lesz a megoldás, hogy Sherlock Holmes-nak nézem az angolt, » A « Sherlockot, ezt meg csak úgy, afféle “átlagos” nyomozós sorozatnak. Mert annak például egészen kiváló.”

Neoprimitiv - 2013. 10. 08. 22:04

Én valahol talán a harmadik résznél kaszáltam. Nem volt vele bajom, csak annyira nem is fogott meg. Aztán az egyszemélyes itthoni fókuszcsoportom elkezdte nézni magyarul és szokásával ellentétben nem aludt el rajta azonnal. Ezért most megnéztem az új két epizódot és adok neki még egy esélyt.

Engem a “legenda gyalázás” nem zavar, nem voltam/vagyok akkora Conan Doyle rajongó. (A Lestrade-os húzást is csak ezért emésztettem kicsit nehezebben, mert várhatóan nem lesz folytatása és így öncélú volt.) Én is úgy nézem a két sorozatot, hogy az angol az egy modern Sherlock feldolgozás, ez pedig egy procedural, amelyiknek joga van Sherlock történeteket beépíteni az epizódokba.

JLM nagyon jó (natürlich), azon viszont meglepődtem, hogy Lucy Liu mennyire jól működik vele. Ráadásul a mostani, matekos részben ő jött rá a megoldás kulcsára – nem tudom, ez milyen gyakran fordult elő az első évadban, de örültem, hogy nem csak Sherlocknak van esze. Tetszik a hangulata, az egyetlen kockázat, hogy ha az átívelő szálat nagyon csepegtetve adagolják, akkor lehet, hogy egy rumlisabb, időhiányos időszakban megint ez kerül talonba, mert az össze nem függő heti esetek ráérnek.

mary - 2013. 10. 08. 22:22

Kritika, éljen! :) Nekem tetszett az évadnyitás, mind a két rész. Összességében bár nagy fanja vagyok a brit verziónak, de ezt is szeretem, mert üdítő látni, hogy itt nem olyan aszociális SH, közelebb áll a Doyle karakteréhez. Ami meglepő és lenyűgöző, az a dinamikájuk Watsonnal, Liu játéka, kettejük játéka nagyon jó.
Ami viszont nálam nagy negatívum, az Lestrade karaktere. Semmi bajom az újításokkal, de ez a részeges, szerencsétlen alak szerintem nagyon rossz. Kár érte. :(
Mycroft tiszta lappal kezdése egyedi volt, A Holmes família valahogy semmit sem tud egyszerűen megoldani… :)

Llew - 2013. 10. 08. 22:24

Azt hiszem az egyetlen tavalyi amit megtartottam. A finálé nem teljesen jött be ugyan, de a szezon kezdés tetszett. Szeretem az angol feldolgozást, de nem vagyok annyira Sherlock rajongó, hogy az itteni változások zavarjanak. Nálam remekül működik nem sima rendőrös nyomozósként. A főszereplők nagyon jók együtt, az ügyek változatosak, még ha sokszor nem is agyeldobósak, Mycroft bejött, de a másik országban, kontinensen van miatt nem tudom mennyire lesz jelentős szerepe.

FireKeeper - 2013. 10. 12. 22:17

a 2×03 utolsó percei alapján bőven van még esély Natalie Dormer visszatérésére :)

Violka - 2013. 10. 28. 15:50

Egyetértek Mycorft-ban van potenciál, én szívesebben látnám több részben is.

De amit Lestrade-ból csináltak…., hát nagyon nem volt szimpi.

JLM szuper, ahogy eddig is!

Natale - 2013. 11. 01. 22:10

Van ehhez külön kibeszélő? Fönt nem láttam kiírva, ez azért van mert nincs rá érdeklődés?. (Ez utóbbit nagyon sajnálom egyébként, véleményem szerint méltatlanul alulértékelt az Elementary.)

2×06: Remek részek vannak eddig, és ebben külön stílusosnak találtam a megoldáshoz vezető utolsó lépést, végre előkerült Sherlock Holmes legismertebb következtetése:) (Nem írom ide mert spoiler lenne, az is tudná miről van szó, aki nem is olvasta azt a Sherlock-könyvet.)

Neoprimitiv - 2013. 11. 02. 10:25

@Natale: nincs, a nem pörgő sorozatoknak csak a listában lévő linkről érhető el a kibeszélője. Tízenegynéhány komment hat rész alatt pedig nem pörgés.

Engem inkább a színészek tartanak mellette és a főszereplő trió közti beszólogatások. (Mint a mostani részben Gregsoné: igen, szoktam ezt csinálni, ha valaki előttem áll.)

Ezzel együtt (talán azért, mert idén eddig nincs semmilyen hosszabb kifutású ügy) számomra inkább a guilty pleasure kategória, annak viszont tökéletes.

Natale - 2013. 11. 03. 18:24

@Neoprimitív: köszi a gyors választ. És jogos, nehéz lenne pörgésnek nevezni.

Az átívelő szál nekem annyira nem hiányzik, nem amiatt szerettem eddig sem, de a tavalyi elég jó volt, úgyhogy nem lennék kétségbeesve ha jönne még egy.

gazso - 2013. 11. 04. 15:32

Észrevettétek, hogy a 2. évad minden részében, Watson ugyan azt a cipőt hordja ?

Violka - 2013. 11. 07. 11:51

“Észrevettétek, hogy a 2. évad minden részében, Watson ugyan azt a cipőt hordja ?”

Szegény rendőrségi tanácsadó, nem futja neki másikra :))))

5 részt láttam eddig és nagyon tetszik a 2. évad. várom Jaime M. felbukkanását újra.

Natale - 2013. 11. 08. 22:06

Na a mostani rész (2×07) kiemelkedően jó volt. Volt Mycroft, egy izgalmas téma rendes háttérmunkával (amennyit én tudok a lótenyésztésről – talán egy picivel többet mint az átlag, de nem sokkal – aszerint ez bőven reális, vannak ott ekkora pénzek) és a helyszíneknek is fontos szerepük volt. Ez utóbbi amúgy érdekes, mintha kezdenének egyre jobban a könyvek felé menni, amit én csak üdvözölni tudok.

Gondoltam leírom, hátha olvassa ezt valaki és kedvet kap:)

Neoprimitiv - 2013. 11. 09. 19:22

Egyetértek Natale-val, ez nagyon jó rész volt. JLM változatlanul nagyon jó, Rhys Ifans-szal pedig nagyon jó kontrasztot alkotnak. Tetszett az elején a Mycroft-Watson puszi, mondjuk az után nem kellett Sherlock Holmes-nak lenni ahhoz, hogy ezek már megjárták az ágyat.

A bokacsizma szerintem nem ugyan az, csak mindig azonos fazon – elég kár, mert akármilyen jó lába is van Lucy Liu-nak, szerintem előnytelen neki.

savanah - 2013. 11. 10. 10:23

Na én csak ezen a hétvégén vettem elő a 2.évadot az Elementaryból, ami jó is, mert ha elkezdem nézni legalább ennyi részre van szükségem. Nem tudok róla lekattani. Ha nem nézem elfelejtem milyen jó, és ha elkezdem, annyira szórakoztató, mint régen semmi. Egy krimi sorozatot sem nézek egyébként, és az eredeti Sherlock sztorit sem ismerem, de ez a sorozat úgy jó, ahogy van.
Szerintem is remek sztorik vannak benne, nem átlagos bűntények. A szereplőket is nagyon kedvelem, a tavalyi évad 19. részét akkor pedig vagy 10x megnéztem (mondjuk annak lehet h köze volt a hóhoz :)).
Egyébként fentebb olvastam valamit… Szóval Mrs Hudson valós szereplő volt a Sherlock sztoriban? Kár h őt nem irták bele visszatérő szereplőnek…

Neoprimitiv - 2013. 11. 15. 21:35

Rólam állít ki bizonyítványt, ha azt mondom, hogy amióta Mycroft újra felbukkant, hogy kibéküljön az öccsével, azóta gyanakodtam, hogy valami disznóság van a dologban?

A részről: biztosan túl sok krimit nézek, de amikor a haldokló elsődleges vér-donorát megölték, nekem azonnal az ugrott be, hogy a beteg az igazi célpont. A végén a bűntény magyarázata nekem hosszú volt – jobb lett volna, ha azokat a bejátszásokat valahogy korábban beépítik a sztoriba, hogy mi is ötletelhessünk rajtuk. Viszont JLM játékát még mindig öröm nézni. :)

Llew - 2013. 11. 17. 12:20

Én Mycroftra nem igazán gyanakodtam, de a beteg az igazi célpont gondolat nekem is rögtön eszembe jutott. Mindezek ellenére nem volt rossz sztori, de továbbra is elsődlegesen a szereplők miatt érdemes nézni a sorozatot. JLM és Rhys Ifans remekek együtt, Lucy Liu szintén, őt ráadásul nem lehet nem szeretni. Még a béna lábbeli ellenére sem. :)

gazso - 2013. 11. 19. 13:09

Nyomozós sorozatok közül, nálam magasan viszi az első helyet. Imádom az eredetit, a minisorozatot ( lassan kezdődik ), meg ezt a feldolgozást is.
2×07-ban változott egy jelenetre a cipő színe, de a fazon maradt, aztán visszatért a drap/bézs színű cipő :)

glinda - 2013. 12. 01. 13:56

Most hétvégén néztem végig a 2. évad eddigi részeit. Amikor sikerül elvonatkoztatnom attól, hogy Sherlock Holmes-nak hívják a főhőst, jól szórakozom rajta.
A P vs NP részen viszont felhúztam magam. Egyrészt egy ilyen probléma bizonyítása valószínűleg nem fér el egy szoba falán. (Vagy ha mégis, akkor a korábban évtizedekig ezzel foglalkozó matematikusok valamit nagyon elnéztek.) Link a híres-neves Fermat-sejtés 109 oldalas bizonyításához. A másik problémám, hogy egy ilyen bizonyítás ellenőrzése sokkal hosszabb ideig tart, ha meg még ráadásul kész sincs, akkor nem lehet megmondani se azt, hogy “hanyad része van még hátra”, se azt, hogy sikerül-e egyáltalán befejezni. (Andrew Wiles Fermat-sejtés bizonyítása kész volt, amikor az ellenőrzés során kiderült, hogy hibás. Végül kijavította, de az is tartott vagy egy évig.) Azt meg végképp nem értem, hogy ha kész a bizonyítás (és mondjuk jó is), hogy a csudába lehetne ilyen gyorsan algoritmizálni.
Ennél sokkal jobb lett a Numb3rs hasonló része (1. évad 5. rész), csak akkor egy másik milleniumi problémával, a Riemann-sejtéssel foglalkoztak. A P vs NP probléma is visszatérő elem volt a sorozatban, Charlie ezt próbálta bizonyítani.

Natale - 2013. 12. 06. 22:18

2×10:

Meghökkentő epizód volt, talán mivel az előzetesekkel vagy bármi ilyesmivel egyáltalán nem találkozom, így nem számítottam ilyesmire. De működik mint dráma, ami különösen jó egy nyomozós sorozattól (amit ugye nem ezért nézünk, azt fontos hangsúlyozni). Természetesen nem örülnék ha ebbe az irányba menne el a dolog, de egynek nagyon rendben volt.

Ja, és ez a “stay tuned for scenes from our next episode” szöveg a végén most tűnt fel először, ugye? A Mentalist-ban van ez mindig – onnan vették, vagy máshol is szokás?

Neoprimitiv - 2013. 12. 08. 20:43

Kár, hogy pont a drámai csúcspontot valami rettenetesen bénán csinálták meg, nem is tudom, mint egy kezdő rendező első próbálkozása, olyan volt. Rossz magyar krimikben ennyire “hangulattalan” egy ilyen esemény.

Kíváncsi vagyok, mit lépnek a továbbiakban, mennyire másznak bele az utóhatásokba. Eddig nem voltak “feledékenyek” a készítők, remélem a szimpla bűntudaton kívül is tudnak majd kezdeni vele valamit.

@Natale: A CBS elég sok sorozatánál van ilyen, a PoI-nál és a Good Wife-nál pl. biztosan.

Llew - 2013. 12. 08. 22:15

Érdekes volt. Tud valaki valamit háttérről? Ezt eredetileg is így tervezték, vagy most kiírták a színészt?

Bazsi - 2014. 01. 05. 23:21

Nem mondanám, hogy jóra sikerült az idei első rész, Moriarty nagyon súlytalan sajnos.
Az pedig szokásosan epic facepalm, hogy a papírnéni fojtóba rakja a bácsit…

Stockes - 2014. 02. 28. 02:24

Az első évad 15. része körül kaszáltam. Az első részek tetszettek, de utána elment az egész gyerekesbe, érdektelenbe, sablonba. Pedig én baromi ritkán kaszálok.

Llew - 2014. 03. 02. 19:11

és ez egy évaddal később miért is érdekes nekünk?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz