login |

Elementary – 2×12: The Diabolical Kind – írta LaCRossE

2014. 01. 06. 18:20 - Írta: vendegblogger

36 hozzászólás | kategória: kritika,

– You look a bit tired.
– You look a bit evil.

Ha át kéne gondolnom azt, hogy tavaly melyek voltak azok az országos sorozatok, amik nagyobb meglepetést okoztak, akkor az Arrow mellett egyértelműen az Elementary-ra tenném a voksomat.

Ezt a sorozatot valószínűleg sokan látják egy egyszerű, heti ügyes nyomozósnak, és végül is nem tudom őket teljesen megcáfolni, mivel a legtöbb rész tényleg heti ügyes. Ami azonban annyira élvezetessé és szerethetővé teszi az Elementary-t, az Jonny Lee Miller egyszerűen parádés Sherlock portréja, illetve, hogy a sokat kritizált heti ügyes formátumot feldobják azzal a készítők, hogy ezek az esetek sokszor olyan csavarokat rejtenek magukban, amire csakis helyeslően lehet füttyenteni.

Ilyen csavar volt többek között az előző évad végén bemutatott Moriarty-val kapcsolatos, és bár az évad végén úgy nézett ki, rövidre zárták a dolgot. Ráadásul most Natalie Dormer is visszatért, kellemesen összekuszálva a szálakat. A tovább mögött spoileresen folytatom.

Sokan, köztük én is, azt hittük, hogy a nagy visszatérés valami csavaros tervvel és valami nagyon gonosz dologgal lett kapcsolatos. Hatalmasat tévedtem, itt Moriarty nem elkövető volt, hanem inkább áldozat. Vagyis inkább az áldozat anyja.

You’re going to do that anyway.

A rész inkább karakterizált – tovább mélyítették Irene és Sherlock kapcsolatát, illetve karaktereit. JLM Sherlockja, ahogy fentebb is említettem, lenyűgöző. Mivel tudom, hogy a körülmények nem engedik meg, azért egy percig sem aggódok, hogy a sorozat le fog redukálódni egy ponton párkapcsolati drámába.

Ami talán egyedül elrontotta volna a részt, ha kiderül, Sherlock lánya Kayden. Nos, akkor lehet, hogy a laptop képernyőjébe vágtam volna az egeret.

A másik érdekes – nem tudom észrevettétek-e – dolog Moriarty reakciója volt arra, amikor Joan közölte vele, Sherlock akarta őt partnerének. Az a pillantás nem sok jót ígért, nem csodálkoznék, ha egy ponton Watson életére törne a nő.

Jó kis résszel tért vissza az Elementary a rövid pihenőjéről, és immár teljesen eltávolodott a canon Sherlock Holmes-univerzumtól, de talán nem is baj. Reméljük, a folytatás is ilyen lesz, na meg persze, hogy visszatér még Irene Adler. Moriarty.

36 hozzászólás Ne habozz!

cherockee - 2014. 01. 06. 18:34

aki abbahagyta esetleg az első évad unalmassága miatt (az ügyek néhol nekem feleslegesek voltak), nézze meg a 2. évad 9. részt, és döntsön újra. az utóbbi 4 rész sötétebb és komolyabb lett, mint a teljes előtte levő 1,5 évad.

Shyllard - 2014. 01. 06. 18:36

Nekem csalódás volt ez a visszatérés, előző évad végén a 2 Moriarty-s epizód nagyon kimagasló volt, iszonyat élvezetesre sikeredtek, most viszont csak egy kis “ehh” volt az egész. Remélem azért tartogatnak még valami ütőset és nem lőtték el az összes puskaporukat az első évadban.

ubul - 2014. 01. 06. 19:18

nekem bejött ez a rész, viszont a 2. évaddal nem vagyok kibékülve, valahogy az első évadban jobbak voltak a heti ügyek, és az átívelő szál is több részben volt jelen. Remélem azért javuló tendencia lesz mostanság, de pl a 11. résznél bealudtam, annyira érdektelen volt számomra (pedig az első évadot imádtam, konkrétan rajongtam érte :D)

phoiphdra - 2014. 01. 06. 19:22

nekem még mindig bejön ez az egész, JLM szerintem nagyon jól hozza ezt a szerepet, a többi színész is szimpatikus, a hangulata még mindig megvan, és tényleg a mostani részek kifejezetten jóra sikerültek

Chev - 2014. 01. 06. 19:36

Jó ez, nagyon jó! Spec nekem a maga szintjén jobban tetszett a 2×12, mint a Sherlock 3×01. Az első évadban inkább csak a karakterek bontogatását figyeltem (JLM zseniális), most már az ügyeket is, és teljesen berántott. Remélem, nem megy majd lejjebb a színvonal, és minden rétegen egyre jobban tudják majd keverni a matériát! :D

Coimbra - 2014. 01. 06. 19:51

Folyamatosan nézem, fel sem merült, hogy abbahagyjam, de egyre jobban zavar Watson.Imádom Lucy Liut, akár ma este feleségül venném, de hogy őt kellene a nagy Sherlock Holmes mellett elképzelnem, az számomra elképzelhetetlen.Ráadásul már ő is konzulensnek hívja magát, ez a borzasztóan idegesítő.Néha észrevesz egy-két apróságot, és kb. ennyiben segít Holmesnak az ügyekben.Persze minden részben muszáj hangsúlyozni, hogy mennyire fontos az ő szerepe Sherlock rehabilitációjában, ami oké, de azért vegyük már észre, hogy ezt nem lehet sokáig húzni.Vagy lehet, de ez lesz az eredménye.

Malcolm Reed - 2014. 01. 06. 19:58

Egyetértek a kritikával, kitűnően játszik Jonny Lee Miller Sherlock szerepében, de világos, hogy Lucy Liu és Aidan Quinn színészi képességeivel sincs baj. Az utóbbi pár rész tényleg jobb lett, kíváncsi vagyok, hogy folytatódik-e az átívelés. Tippre csak az évad vége felé veszik elő újra, de ameddig a humor és a remek párbeszédek megmaradnak, nem lesz gond az Elementaryval. Nálam stabilan tartja a helyét a nézősök között.

PCambell - 2014. 01. 06. 20:05

Nálam TOP 5-ös sorozat kezdetektől fogva, alig várom hogy jöjjön az új rész!

Natale - 2014. 01. 06. 20:11

Pont az jött ki ebben a részben amit annyira szeretek: a hihetetlen ötletesség és a remek párbeszédek. Valahogy minden elemében olyan kreatív dolog ez az egész Elementary, és ráadásul nagyon igényesen is van kivitelezve. (És persze JLM valóban lenyűgöző.)

Na az tényleg tönkretette volna ha Sherlock lánya lett volna, bennem is felmerült közben, de el is vetettem, mondván hogy ennél jóval többre tartom az írókat.

Hatis - 2014. 01. 06. 20:14

Nekem bejött ez a rész (is).

Szerintem Sherlock és Kayden között igenis van vérségi kapcsolat: a detektív a kislány bácsikája. Mycroft pedig az a mentor, akit Irene emlegetett.

Ezt arra alapozom, hogy az egyik rész záró jelenetében Mycroft azt mondja valakinek telefonon, hogy mivel nem jött be a blöff Holmes papával, valami mást kell kitalálni, hogy felrázzák a dolgokat.

LaCRossE - 2014. 01. 06. 20:30

Hatis: ahogy az sem jött volna be, ha Sherlock lánya Kayden, úgy Mycroftot se vegyék elő ennél a szálnál.

Reea - 2014. 01. 06. 20:48

Mycroftot mindig microsoftnak olvasom :D

Szeretem ezt a sorozatot, jól játssza Natalie Dormer Irene-Moriarty szerepét, egyik kedvenc színésznőm a Tudors óta. Viszont én a kislányról azt gondoltam, h Sherlock lánya… végülis mindegy kié, nem lettem csalódottabb. Szerintem nem apafigura S.H. :D Jó volt így…

Connie - 2014. 01. 06. 20:56

melyik részekben volt átívelés a második évadban? (a heti ügyesek nem izgatnak túlzottan, de az átívelőseket szerettem az első évadban)

ALDO - 2014. 01. 06. 21:05

Már a 2×12-nél tart?
Az első évadon nyáron rágtam át magamat, nem volt rossz, de szinte teljesen megfeledkeztem róla. Lassan ideje lenne pótolni a lemaradást.
Arról van hír, hogy érkezik-e majd szinkronizálva?

Neoprimitiv - 2014. 01. 06. 21:33

Nekem eddig bejött a második évad, igaz, nekem JLM játéka önmagában eladná. (Az elsőt elkezdtem, aztán abbahagytam, végül itthon az asszony kattant rá a magyar sugárzásra.)

Jó pont, hogy szépen folyamatosan potyogtatják el a morzsákat az átívelő szálon – a mostani rész alapján nekem is az a gyanúm, hogy Mycroft lehet akár az a bizonyos mentor. Viszont nekem nem úgy jött le, hogy a mentora azonos lenne a kislány apjával és így beleférne, hogy közelebbről ismerik egymást. (Aztán persze lehet, hogy csalódok és a készítők mégsem állnak Nolan-ék szintjén tervezésben…) Natalie Dörmer nekem a felemásan pozitív kategória a sorozatban. Sajnos nagyon ellenszenves a számomra, bármelyik szerepében legszívesebben pofán vágnám, de ez pont passzol a Moriarty által keltendő érzésekhez, szóval a helyén van. :)

Amire még kíváncsi leszek, hogy a Bell/szponzor szálat előveszik-e a közeljövőben?

LaCRossE - 2014. 01. 06. 23:46

Neoprimitiv: remélem, mert engem mindkettő érdekel. Írni akartam a kritikában mindkettőről, de nem tudtam, hogyan fűzzem bele. Majd máskor. :)

schray - 2014. 01. 06. 23:56

Amennyire furának éreztem az elején, annyira stabilan az egyik legjobb idei sorozat. Tök jó olvasni a sok pozitív kommentet is :)

Cappa - 2014. 01. 07. 08:00

Magyarul lesz a második évad? :)

Claire8310 - 2014. 01. 07. 08:31

Szerintem is remek kis sorozat, Jonny Lee Miller meg remek Sherlock. Nekem is hetente nézős, pedig most nem sok ilyen van, mindennel elmaradok, de ezzel nem. Ez csak jelent valamit:)

winnie - 2014. 01. 07. 08:42

cappa: igen, nemsokára.

Brynden Rivers - 2014. 01. 07. 09:18

A kommenteken jól látszik az elvárások hatása a nézői befogadásra (több a pozitív komment, mint a Sherlock-kibeszélőben) :)

Jonny Lee Miller és Natalie Dormer miatt megint bepróbálom bár az első évad 2/3-a nem volt annyira meggyőző.

LaCRossE - 2014. 01. 07. 11:03

Brynden Rivers: ezt a témát alaposabban kivesézhetjük majd a Sherlock vs Elementary posztomban, amit írni szeretnék – de csakis a Sherlock 3. évad megnézése után. (ok, a cím már most hatalmas flamewarral fenyeget)

Neoprimitiv - 2014. 01. 07. 12:14

@LaCRossE: könnyen lehet, bár ez a flame már egyszer lezajlott, rögtön a bemutató után. Mostanra egyértelművé vált, hogy a CBS felhasználta az ismert nevet és pár ismertebb sztorit a sorozat beindítására és slussz.

Ez lehet egy szemét marketing húzás, de az Elementary-t szerintem legfeljebb annyira szabad a Sherlock-kal összevetni, mint bármelyik heti nyomozós sorozatot – érdemes-e erre szánni egy órát a héten vagy nézzek inkább mást? Aki Sherlock Holmes történeteinek az újra feldolgozását akarja látni, annál labdába sem rúg, az angol Sherlock-tól függetlenül sem. Aki meg csak egy jó krimit akar nézni, az szerintem már régen túltette magát a névazonosságon, mert a sorozat nem a Conan Doyle-i örökségtől jó. Ilyen értelemben szerintem nincs értelme a “vs”-nek, lehetne Sherlock vs Akármi is.

Vattacukor - 2014. 01. 07. 12:43

Személy szerint nekem az első évad jobban tetszett mint a második, de az utolsó két rész jelentős javulást hozott. JLM szuper, ez nem kérdés, mostanában az a két-három jelenet volt a kedvencem, amit a szponzorával, illetve a leendő szponzoráltjával adott elő, illetve az, ahol elmagyarázta Watsonnak, hogy ő nem egy kedves ember, miért kedveli mégis őt :-D
Ami a Moriarty-s részt illeti, nekem tök egyértelmű volt, hogy ő az anyuka, nem tudom miért, de sejtettem, hogy bekavarnak ezzel a szállal, és igazam lett, bár Sherlock nem lehet az apa, mert időben nem jön ki, ez a gyerek idősebb mint a kapcsolatuk. Amin viszont meglepődtem, hogy a csaj nem ölte meg a homokos zsarut, illetve azt nem értem, hogy hova vitte a gyereket, miért nem küldte vissza az örökbefogadó mamához. Plusz, amikor egy gyereket elrabolnak, szerintem a szülőknek egyből el kellene mondaniuk, ha adoptálták, hiszen ilyenkor az igazi szülők is lehetnek potenciális tettesek.

Cappa - 2014. 01. 07. 13:19

Köszi Winnie! Valahogy elkerülte a hír figyelmemet.

Neoprimitiv - 2014. 01. 07. 13:21

@Brynden Rivers: ez így van, kisebb elvárások mellett könnyebb jól teljesíteni. Az angol sorozat aktuális részeit még nem láttam, remélem azért nem fog csalódást okozni.

LaCRossE - 2014. 01. 07. 13:30

Neoprimitiv: és mégis, sokan úgy gondolják, hogy vagy Sherlock vagy Elementary. Sokan bele sem kezdenek egyikbe vagy másikba (és inkább utóbbiba), mert azt hiszik, az Elementary egy sima nyúlás. Igazából ez vs poszt lesz, inkább az utóbbi sorozat mellett akarok kampányolni egy kicsit úgy, hogy összevetem a Sherlock-kal, és tisztázok néhány félreértést.

LaCRossE - 2014. 01. 07. 13:31

*igazából ez nem vs poszt lesz.

Natale - 2014. 01. 07. 17:38

LaCRossE: Azt a posztot már nagyon várom, én mind a kettőt bepróbáltam, és az Elementary nagyon tetszett, a Sherlock nem. A környezetemben pedig senki nem hajlandó elhinni hogy ez jobb:) A reakciókra is kíváncsi leszek.

phoiphdra - 2014. 01. 07. 18:18

@Natale: én is sikertelenül győzködöm az ismerőseim :)

bada - 2014. 01. 07. 19:36

hát én ez úgy eluntam hogy csak, na..majd egy nyári dara lesz belőle talán

everest456 - 2014. 01. 07. 22:50

Egy kisebb kihagyás után megnéztem a 9. résztől a mostaniig szünet nélkül. Nagyon jól eltalálták, bár Natalie Dormell nálam totál melléfogás. Gondolom ez a mentor lesz az átívelés az évad második felére.
Ha már vs poszt lehetne több is: Elementary vs Sherlock vs orosz feldolgozás (még mindig nem leltem angol feliratot, pedig kíváncsi vagyok rá, egy oroszul értő barátom szerint durván jól sikerült) Ha viszont tisztán flame war-t akartok akkor Sherlock S1-2 vs Sherlock S3 :)

Brynden Rivers - 2014. 01. 08. 10:39

@LaCRossE:

Az 1 évad utolsó 2 része volt a Elementary egyik csúcspontja (megnéztem és tényleg), de ezek után nincs kétségem afelől melyik sorozat a jobb (ha csúcsponton ennyit, kb. 7/10-et tud)
A 2×09-2×12 részeket és az odavezető utat azért még megnézem, ahogy @cherocke ajánlotta.

Vannak azok a húzások/fordulatok, amelyek a marketinges/produceri íróasztal mögül jó ötletnek tűnnek, a párbeszédek, rendezés és színészi játék terén megvalósításuk viszont rossz.

A “női Watson” koncepció azon bukott el (nálam), hogy Lucy Liu játssza.
Ez a 1×23-2×12 szál meg Natalie Dormer-en – annyira azért nem jó színésznő, hogy egy ekkora szerepet eljátsszon, vagy az írás/rendezés volt gyenge támogatás, nem tudom.

Karizma és kiegyensúlyozottság
Ebben a Sherlock összes szereplője körökkel ver amerikai párjára, JLM-et kivéve mindenki kicsit sótlan vagy túlsózott. De ő nem tudja egyedül elvinni a hátán a show-t még Aidan Quinn segítségével sem.

Ha meg nem Sherlock-adaptációnként nézem az Elementaryt (de miért is ne?), akkor szerintem az ügyek és a karakterek messze elmaradnak olyan nyomozós-jellegű sorozatoktól, mint a House (!!!), Motive, The Chicago Code, Prime Suspect.

Két szék közé pad alá esete.

winnie - 2014. 01. 08. 10:52

Brynden Rivers: az ügyek elmaradnak? a karakterek, oké, lehet, bár a fenti sorozatok közül a mo,tive nem is nagyon karakterizál, de az ügyek? a house-szal nem egyszerű összevetni az orvosi dolgok miatt, de az a sorozat sablonra épült a nyomozást illetően – itt nem sablon annyira. a motive-ban a másféle felépítés miatt csontegyszerű ügyek vannak, más az izgalmas benne (azt jobban szeretem én is), a chicago code ügyei meg szinte nem is voltak ügyek. itt az ügyek valóban érdekesek is és meg vannak (olykor feleslegesen) bonyolítva. nyilván nem mindenkinek jönnek be, de itt, némelyik említett sorozattal ellentétben, feccölnek energiát az ügyekbe.

LaCRossE - 2014. 01. 08. 12:18

A House-zal való összevetés tényleg nem szerencsés – az orvosi sorozat jellegéből ilyenek az Elementary-ban egyértelműen nem lehetnek (zárójelben, én remélem, hogy lesz majd még valami House-hoz hasonló, nem koppintás sorozat). A Motive, ott az ügyek rém egyszerűek, de igen, mivel a felépítése és a lényege teljesen más, én is elismerem, hogy jobban bejön az Elementary-nál ebben a tekintetben. De ez csakis nézőpont kérdése, nem az ügyek bonyolultsága. Chicago Code-hoz sajnos nem volt szerencsém, de egyszer bepróbálom majd.
Az Elementary-nál azonban az ügyeket szerintem pont nem érdemes boncolgatni, mivel azok, a többi sablonnyomozóhoz képest legtöbbször tényleg csavarosak, és bár néha így egy kicsit túlbonyolított, egyelőre megmarad az a… báj, ami miatt szeretem. JLM-mel nincs bajom, és nekem Lucy Liu által megformált Watson sem gyengepont. Natalie Dormer talán Moriarty-nak gyenge, bár nekem a Sherlock-os sem a kedvencem (de erről majd később).

Brynden Rivers - 2014. 01. 08. 19:07

@winnie, @ Lacrosse:

Oké :)
De azt fenntartom, hogy az Elementary kriminek közepesen jó, az életszagúbb/realistább sorozatokhoz képest a mellékkarakterek és a történetvezetésben elmarad, nem olyan mintha egy valós városban játszódna.

(vs. Moffat celeb-Sherlockja, ami 1 jól végiggondolt húzás)

OFF:
A House is Sherlock-adaptációnak indult, szóval az összevetés indokolt, ha nem az ügyek, hanem a karakterek mentén (House-Wilson = Sherlock-Watson), még Moriarty is volt benne.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz