login |

True Detective – 1×04: HOLY SHOT?

2014. 02. 16. 21:45 - Írta: human

48 hozzászólás | kategória: antológia, insider, video,

Holy shit? Annyi minden kibeszélni való nem történik szerintem a részekben, hogy mindig írjak róla, de még a ma esti epizód előtt szóba kell hozni (újra kell nézni?) azt, ami a True Detective-ben történt 7 napja: 6 perc vágás nélkül. Tévében. Ez utóbbi az, ami igazán üt benne. (Természetesen más sorozatokban is előfordul hasonló, de elég ritka. Itt van egyébként egy remek cikk nem csak a jelenetről, hanem a nézői elvárásokról is.)

Lejjebb görgetve, a tovább mögötti videóban újranézhető a snitt (nem igazán spoileres, szóval bárkinek), ha valakit elriaszt az alábbi angol szöveg. A rendező Cary Fukunaga ezt nyilatkozta róla:

Watching just the fences portion of the oner back, the camera floats over the high barrier in a movement that almost looks effortless. Getting the shot, however, was anything but. Because the location was an actual housing project, the “True Detective” crew wasn’t allowed to take down any portion of the fence, so they had to improvise. “At one point, we were going to build a ramp, and the operator was going to walk up it,” Fukunaga said. “But that wasn’t very safe.” The solution ended up involving placing the Steadicam operator on an elevated jib, or a weighted crane, which carried him over the fence and back down to earth.

Once the camera movements were figured out, the production carefully choreographed everything that had to happen in front of the lens with the help of a stunt team led by Mark Norby, who personally worked with McConaughey to develop a fighting style for Cohle. The crew even built a replica of the stash house for the stunt team to practice in before the big shoot.

“We had ADs [assistant directors] all over the neighborhood because we had to release extras, crowd running background, police cars, stunt drivers. There were actual gun shots and stones being thrown through windows. There were a lot of things to put together,” Fukunaga said. “Even the action, the stunt sequences were complicated. We’re working on a television schedule. It isn’t like a film where you can spend a lot of time working the stunts out with the actors. We only had a day and a half to get Matthew and everyone else on the same page.”

All told, the sequence clocks in at around six minutes. Fukunaga and the crew ran through the whole thing seven times while the cameras were rolling. The director built in possible edit points if two takes had to be combined to make the perfect version of the shot, but anyone who is wondering should know that the sequence everyone saw in the episode is, in fact, a true single take and one of the great achievements of filmmaking for television.

Előre elterveztek mindent, nagyon sok mindent elgyakoroltak, aztán másfél napjuk volt rá hogy le is forgassák, méghozzá terepen(!), valódi helyszínen. Hétszer vették fel, vannak benne opcionális vágási pontok, ha esetleg egyik sem sikerült volna az elejétől az utolsó másodpercig tökéletesre, de erre nem volt szükség végül.

Szóval, a tovább mögött a videó. Onnantól indul a buli, hogy bemennek a házba – de gondoltam a felvezető 1 perccel teljes a kép. (Mint írtam, a sorozatból poént nem nagyon lő el a videó.)

Az anti-Inda junkie-knak itt van a YouTube-ról is a lényeg (hátha nem törlik), pár másodperc után kezdődik a buli.

http://www.youtube.com/watch?v=s_HuFuKiq8U

48 hozzászólás Ne habozz!

sherlock20 - 2014. 02. 16. 21:55

Zseniális sorozat…

Dregnarr1 - 2014. 02. 16. 22:33

Brutális munka lehetett, az egész crew szerintem fogyott pár kilót a felvétel közben… nem tudom kinek jár a legnagyobb dícséret: operatőr, világítás… durva.

Marcipáncica - 2014. 02. 16. 22:40

Nagyszerű jelenet volt!

Black_Dahlia_Murder - 2014. 02. 16. 22:44

Ez a jelenet nem csak a sorozat de maga a mozgókép történelem egyik legjobb jelenete is számomra. Nincsenek rá szavak, mindenkinek látnia kellene.

kanka - 2014. 02. 16. 23:28

úúú vazze nagyon jó volt.az egész rész de főleg ez itt nagyon ütött.mindenem ökölbe szorult az izgalomtól…
a hab a tortán pedig az eeeeasy..eeasy motherfucker volt..lol

CyClotroniC - 2014. 02. 17. 01:39

A felénél még nem akarom besorolni a sorozatot sehová, de ha a maradék négy rész is ilyen fasza lesz, akkor ez nálam lemossa a teljes tavalyi felhozatalt is, pedig én aztán igazán elégedett voltam 2013-mal. Nem szeretem, amikor tévés korszakokat jelölnek ki önkényesen kritikusok, de az biztos, hogy az elmúlt másfél évben olyan szinten jó a tévés felhozatal, mint talán soha, és a True Detective ennek is az egyik ékköve. Egyszerűen döbbenetes.

Az ilyen jelenetek kapcsán amúgy durván elgondolkodtató, hogy Nick Pizzolato egyedül írja a sorozatot, nincs stábja, nincs tévés tapasztalata, ezt a sztorit eredetileg egy regénynek szánta, majd hümmögött egy darabig a félkész cucc fele, és azt mondta, hogy ez bizony tévén jobban ütne, meg mennyi lehetőség van benne a színészeknek is. Amire ki akartam lyukadni az az, hogy eddig tökéletesen használja ki – pont az ilyen jelenetek miatt – a True Detective a tévés keretek, és ha technikailag nem is adaptáció, mert végül átszabták képernyőre, de ha az lenne, akkor aztán lazán körbemutogathatnánk mindenfelé, hogy na ezt így kell csinálni. Tényleg le a kalappal.

lostfanka - 2014. 02. 17. 08:31

easyyyy mutherfucker, easyyyy, just in and out, just in and out…..

Ahh best series scene ever!!!!

Kb 6x neztem ujra, es nem talalok benne hibat, a fenyek, az emberek minden a helyen van. Annyi hibalehetoseg lett volna benne, es senki nem hibazik, MM meg amit alakit hozza, ahh, oscart emmyt meg mindent ennek a sracnak!!

A durva az idozites, a kocsi akkor er oda amikor kell, MM akkor jon ki a haz mogul amikor kell, a fekete sracok akkor jonnek ki a hazbol amikor kell.

obamaCare - 2014. 02. 17. 08:38

A mostani rész 1×05 szerintem a legjobb az eddigi részek közül,zseniális.

jiliac - 2014. 02. 17. 08:44

persze zseniális az egész, én külön kiemelném a kerítésen átmozgó kamerát, nem azért mert hú de nagy valami átvinni, hanem mert amikor az ember nézi, hogy még mindig nincs vágás, még mindig nincs, na majd most mert jön a kerítés, …majd most, na majd most…. erre a kamera is “átmászik” a szereplőkkel együtt …besza-behu…

winnie - 2014. 02. 17. 09:13

jiliac: igen. az idézett cikk erről is szól, hogy mikkel próbálkoztak. mert ugye simán meg lehetett volna csinálni egy lyukon át a kerítés mellett, csak mivel helyszínen forgattak, a stáb nem alakíthatott át semmit.

egyébként az ilyen jelenteknél mindig az jár a fejembe, hogy mennyire nem biztos, hogy fun a színészmesterség, amikor ugyanazt újra meg újra meg újra le kell játszani. mármint nem pár másodpercet, hanem egy ilyen hosszú jelenetet, vagy valami érzelmeset. (erről a nyomorultak musical jut eszembe, amikor anne hathaway élőben vagy 20-szor el kellett, hogy énekelje a nagy dalát, egész nap csinálta hogy utána az első snittet használják fel. vagy valami ilyesmi.)

Futaki - 2014. 02. 17. 09:30

2.54-nél volt egy vágási lehetőség, a helikopter után néhány fekete frame. Persze ha két snittből rakták össze, az sem von le a csapat érdemeiből. Igazi filmes hullámvasút, nagyon pöpec munka.

human - 2014. 02. 17. 09:57

jaja, én is a helikopteres pillanatra gondoltam az egyiknél

lostfanka - 2014. 02. 17. 10:07

A masik meg a hazas resznel van mielott a kamera bemegy a hazba a kerites mellett, ott van egy pillanat amikor telibe veszi csak hazat.

nyac - 2014. 02. 17. 10:10

lostfanka:”A durva az idozites, a kocsi akkor er oda amikor kell, MM akkor jon ki a haz mogul amikor kell, a fekete sracok akkor jonnek ki a hazbol amikor kell.”

itt a válasz rá!
“We had ADs [assistant directors] all over the neighborhood because we had to release extras, crowd running background, police cars, stunt drivers…”

mikor másodszorra néztem a jelenetet már nem is a sztorit láttam, hanem az ADket (kis karmesterek rádióval). irigykedtem is!:)

lostfanka - 2014. 02. 17. 10:17

Jaja nekem is az interju utan esett le hogy az AD-nek milyen melojuk lehetett mindent osszeidoziteni. Mert azert van jonehany esemeny ami paruzamosan fut egymas mellett. Ugye a kinti esemenyek amikor bedobjak a kovet, aztan amikor meerkeznek a rendorok ok meg bujnak a bokorban, ugye a kerites mellett a hazban, mikozben MM ek a fak kozott vesznek ket szusznyi levegot:)

Eli - 2014. 02. 17. 10:17

Nézem ezt az őrült hype-ot körülötte és azon agyalok, hogy miért nem keltette fel ez az izé az érdeklődésemet.
Előkerestem a pilot kritikát, és ráleltem a titokra. Ez a minden évadra új történet új gárdával dolog engem kiakaszt. AHS is ezért tart távol magától. Meg nem mondom miért ráz a hideg ettől a szerkezettől, hiszen egy minisorozat se riaszt el, simán megnézem ha tetszik. Talán egy kicsit olyan érzés bújkál bennem, hogy átverik a nézőt azzal, hogy sorozatnak adják el, miközben mini. Vagy nem tudom.

pytta - 2014. 02. 17. 10:42

Hehe, az ilyen filmtechnikai finomságok engem annyira nem tudnak lekötni, hogy valami hihetetlen, abszolút nem vettem észre, hogy nem volt snitt (amúgy: van olyan, aki stopperrel a kezében ül a monitor előtt és számolja a vágásokat, az azon élvezkedik, ha valami már legalább egy perce tart? :) ). Utána olvastam valahol róla, de annyira meg nem érdekelt, hogy újranézzem (pedig csak 6 perc :) ). Ezzel együtt az 1×04-ben mondjuk tényleg nem sok minden volt, még ha az egyik legakciódúsabb rész is lett belőle…

winnie - 2014. 02. 17. 10:43

eli: érdekes dolog. az ember azt gondolná, hogy ezért vonzó, de tény, van benne igazság abban, amit írsz.

winnie - 2014. 02. 17. 10:44

“abszolút nem vettem észre, hogy nem volt snitt”

szerintem ezekben ez a legjobb. amikor az ember nem veszi észre, vagy csak a végén döbben rá. én tudtam sajnos előre, így nem tudtam átélni a dolgot.

lostfanka - 2014. 02. 17. 11:03

En nem tudtam hogy nincs benne vagas, en azt nem ertettem hogy mi az a plusz amit ez a jelenet adott mert volt bennem egy olyan erzes hogy ezt a latvanyt nem surun latom, volt benne valami mas ami miatt az egesz sokkal eletszerubbnek izgalmasabbnak tunt. Aztan rajottem es vegig kellett neznem ujra:)

clegane - 2014. 02. 17. 11:18

hát ja ez mégse csak egy ilyen l’art pour l’art technikai kunszt amit csak a bennfentesek értékelnek, hanem gyakorlatilag is jobban be tudja vonni a nézőt a történésekbe mint a hagyományos snittek.
mondjuk ez inkább tényleg csak addig működik amíg “észre sem veszi” a néző, mert aztán ha már elkezd feltűnni akkor átcsap az élmény technikai appreciationbe ahelyett hogy a történetet élné át az ember.

_Peter - 2014. 02. 17. 11:39

Zseniális volt. Amikor már a kocsiba ültek be, akkor esett le nem volt vágás, tényleg nagyon beleéltem magam. Az utóbbi években van pár nagyon minőségi cucc a TV-ben, komolyan mondom 100 milliós mozifilmeken nem szoktam így megdöbbenni mint mostanában pl. House of Cards, True Detective.

Happy Zoidberg - 2014. 02. 17. 11:44

Plusz pont jár, amiért nem olyan jelenetet csináltak belőle, hogy “Ú, Rust veszélyben van! Vajon megússza-e?” (ami a flashback-szerkezet miatt nagyon nem működött volna) Hanem az volt a lényeg, hogy Rust mennyire hideg és profi.

Néma Harcsa - 2014. 02. 17. 11:57

Persze, ügyes, ügyes, meg nehéz, de azért manapság nem olyan nagy szám egy-egy hosszú snitt, és részemről tök mindegy, hogy tévé- vagy mozifilm. (Jancsó azt hiszem kb. 13 perces, nagy csoportokat mozgató snittel kezdi pl. a Még kér a nép-et, szóval ez akárhogy is, de messze van a spanyolviasztól) Fenntartom, hogy a 4. rész volt eddig a leggyengébb, érdemi történés alig akadt, – ám az 5. szerencsére ismét hozza a színvonalat.

obamaCare - 2014. 02. 17. 12:18

Nem erre élvezkedünk hanem különbözünk, nem vagyunk egyformák, filmes szemmel zseniális megvalósítás, de egy laikus nézőnek, semmitmondó operatőri munka.

winnie - 2014. 02. 17. 12:59

Néma Harcsa: manapság? éppen ez az, hogy manapság nagy szám. régen nem volt akkora. sőt, sokszor direkt spórolni akartak vele. manapság, viszont egy olyan műfajban, ahol napi 3-4 perc hasznos anyagot tudnak rögzíteni, mindenképp nagy. már csak a hatalmas költségvonzat miatt is. tévében ilyesmire technikailag sincs nagyon lehetőség. persze kívülről nem tűnik semmi extrának a dolog.

de az félreérti a dolgot, aki ott megáll, hogy “ezt más is meg tudta volna csinálni”. ez nem azért jó jelenet. ennél érdemes többet látni.

az pedig szerintem végképp senkinek eszébe sem jutott, hogy spanyolviasz lenne – éppen ezért írtam bele human posztjába ezt, hogy nehogy arról szóljanak a kommentek, hogy ilyet otthon is csinál bárki naná. mindenki látott már ilyet, akár a korai hitchcock-filmekben, akár tarr bélánál, akár némelyik kortárs sorozatban (megint csak, ezért linkeltem a posztba egy cikket is, hogy ne névsorolvasás legyen kommentben. egyébként az a cikk, többek között ennek a snittnek a szerepéről is szól, ezért is nagyon jó.)

“érdemi történés alig akadt,”

szerintem az külön jó. vannak sorozatok, amik nem annyira plotdrivenek. mert azok azok, ahol az emberek előszeretettel pécéznek ki dolgokat és rugóznak azon, hogy mi miért történt és miért nem úgy kellett volna. ha a karakterek viszik a történetet, akkor sokkal hatásosabb a végeredmény. magam sem tudom, miket írtam anno a killing összes 2-3. évados részéről, amikor a történések pár sorban elmesélhetőek, de éppen ezért volt zseniális az a sorozat. mert nem arról szólt, hogy MI történik.

human - 2014. 02. 17. 13:19

winnie: mondd léci ahol így nyomják vágás nélkül tévében, hátha jön még néznivaló

Néma Harcsa - 2014. 02. 17. 13:21

Jajj, dehogy állítom, hogy én otthon is meg tudnám csinálni, de szerintem az igen erős túlzás, hogy ez egy nagy mozgóképtörténelmi pillanat lenne. Maga az első évad egésze jó eséllyel az lesz, ha kivárjuk a végét, de nem a 6 perces akció-snittől. A korábbi részekr tetszettek, pedig azok is karakterközpontúak, és kevés bennük az érdemi történés. :) Mégis, ez a 4. rész számomra rossz irányba mutat a felpörgetett, ám nem érdemi történeseivel. Az ötödiken viszont már látszanak az aranyközépút jelei, pedig abban is gyorsan történnek az események. Nyilván ízlés kérdése, úgyhogy inkább hagyjuk.

clegane - 2014. 02. 17. 13:26

amúgy persze amellett hogy magam is elismeréssel adózom a megvalósításnak, én is jobban értékeltem volna ezt a jelenetet valami olyan akciósorozatban amit amúgy nem néznék mert nem érdekel.

winnie - 2014. 02. 17. 14:24

néma harcsa: mármint nyilván nem rád, hanem általánosságban értem:) nyilván nem kell, hogy hatása legyen és értékelni sem mindenki értékeli, viszont biztos, hogy kuriózum. az ilyeneket egyébként is szívesen emlegetik a filmnézők vagy sorozatosok. ld a children of men-es jeleneteket vagy más hasonlókat.

Dark Energy - 2014. 02. 17. 14:59

Na, az ilyen gyöngyszemek miatt is érdemes filmeket, sorozatokat nézni.
Igen, engem ez a része is érdekel és nagyon tudom értékelni, amikor ilyen zseniális szakmai megvalósításokat látok.
Nem mondom, hogy minden idők legjobb jelenete, de szakmai szempontból abszolút dicséretes.
Teljesen egyértelmű, hogy sokunknak miért esett le az álla.
Nem lesz a kedvenc sorozatom csak emiatt, de az tutira megmarad, hogy igen volt valami True Detective c. sorozat, amiben volt 6-7 perc, amitől letettem a hajam.
Eyecandy volt, bizonyos szempontból.

Brynden Rivers - 2014. 02. 17. 15:27

Nem is vettem észre hogy nem volt vágás. Wow :O

“érdemi történés alig akadt,” – ???

Ja semmi különös, csak Marty hazugságai kiderültek (nem is akárhogy), Maggie elhagyta a gyerekekkel, a magánélete összeomlott, semmi támogatást nem kap (Rust-tól pláne nem) és ebben az állapotban kell élet-halál helyzetben segítenie a társát
– Rust ezért hazudik neki az (amúgy zseniális) Rust-Maggie beszélgetés eredményéről.

Ennek az első fele szokott egy évadzáró lenni más sorozatban, itt meg nem is a főszál volt.

pytta - 2014. 02. 17. 16:16

“Ja semmi különös, csak Marty hazugságai kiderültek (nem is akárhogy), Maggie elhagyta a gyerekekkel, a magánélete összeomlott, semmi támogatást nem kap”

Szerintem ez azért a _semmi különös_ kategória sokaknál, mert amúgy ugye egy nyomozós sorozatról beszélünk :)

Néma Harcsa - 2014. 02. 17. 16:43

A feleségével való szenvedés WH figurájának jelleméhez adott hozzá vonásokat, de a történet szempontjából számomra mérsékelten érdekfeszítő. Na, az újabbik, ötödik részben még ez a magánéleti szál is sokkal figyelemreméltóbb, mint a negyedikben volt.

patkokovacs - 2014. 02. 17. 16:57

Klasszikus van születőben .

friendsfan - 2014. 02. 17. 19:11

Semmi különös? Annyira intenzív élmény az egész show, hogy merev figyelemmel követek minden szót, mozdulatot vagy pillantást a képernyőn. Az egész annyira zseniális és okosan felépített, hogy csak sodor magával, s ezen felül mutat be olyan extrákat, mint a vágás nélküli jelenet. Ami ráadásul a show első komoly akciója is volt. Úgy vittek bele kellő feszültséget, hogy tudtuk mi lesz a vége (persze ehhez kellett a parádés megvalósítás). Minden pillanata érdemi történés.

Nyílméregbéka - 2014. 02. 17. 19:48

Először nekem sem tűnt fel, hogy nincs vágás, csak a hangulata fogott meg a jelenetnek, aztán már másodszor nézve a részt, rájöttem mi volt az…
Ha jól emlékszem Tarantino rendezett egy ER epizódot, aminek az első tíz perce volt egy folyamatos vágásnélküli snitt. Egy kézikamerával mentek ajtóról ajtóra, át a műtőkön de-oda kanyarogva, mutatva az eseményeket… az is baromi jó volt!

Thrasher - 2014. 02. 17. 20:12

most egy héttel az epizód után már nincs kedvem ömlengeni, megtettem az évadkibeszélőben

patkokovacs - 2014. 02. 17. 22:23

Most néztem meg az 5 részt és hát kegyetlen jó.

l3v3e - 2014. 02. 17. 22:51

Ráadásul 35mm-re forgatják, ahol super35-nél egy ‘500 ft-es magazinnal (kb. 150 méternyi film) kb. 7,5 percet lehet forgatni (3-perforációs üzemmódban). Már csak a nyersanyag miatt sem érdemes elbaszni. :-D

7-8 take az nagyon kevésnek hangzik, óriási respekt az alkotóknak, ha sikerült kihozni ennyiből. Filmes tempónál simán több lenne.

Néma Harcsa - 2014. 02. 18. 09:41

@friendfan: valóban pompás sorozat, azt se írtam, hogy a 4. rész egy rakás kaki, ám arra az epizódra az okos jelzőt nem használnám. A kibeszélőben én is és mások is leírták, mi nem tetszetős benne (és újra hangsúlyozom, az 5. rész visszaállt az okos pályára). Szerinted zseniális minden momentum, szerintem meg nem, ezt olyan nehéz megemészteni? :)

Pipacs - 2014. 02. 18. 13:56

Már pont kezdett leülni kicsit az egész, ezzel a résszel szépen visszarántottak. A vágás hiányát én se vettem észre, de így utólag nem is értem, miért nem.:)
Amúgy egy nagyon szőke kérdés: emlékszik valaki a Jóbarátok “Senki seincs készen” c. részére? Az nem egy az egybe vágatlanul ment? Vagy csak úgy tűnt, de mégse?
Bocsi, lehet hogy én vagyok naiv és /vagy rosszul emléxem.:D

friendsfan - 2014. 02. 18. 15:43

Néma Harcsa, nem fogok emiatt fejjel a falnak menni, képes vagyok megemészteni, hogy eltérő valakinek a véleménye. :)
Csak kifejeztem, hogy nem értek egyet ezzel az állásponttal, a 4. rész kapcsán sem, még, ha láttam is, hogy miben különbözik a többitől (nálam is az az utolsó az ötből, de hát akkor sem rosszabb 8/10-nél, ami nagyon erős).

friendsfan - 2014. 02. 18. 16:33

Pipacs, az egy real time rész volt, amúgy bottle epizód.

Néma Harcsa - 2014. 02. 18. 19:52

Jó, jó, egy hét és felest valóban megér. :)

Pipacs - 2014. 02. 19. 11:38

Kedves friendsfan! Köszi a választ, sejtettem azért, hogy erről van szó… Viszont kezdő junkie-s vagyok, “bottle epizód” alatt mit kell érteni?

friendsfan - 2014. 02. 20. 18:43

Ha még olvasod: Winnie leírta anno, és van még több alapfogalom, amit érdemes átnézni:

http://www.sorozatjunkie.hu/2006/05/10/alapveto-fogalmak-filler-es-bottle-epizod/

wildart - 2014. 02. 21. 22:41

Az öt részt egyben nyomtam le,ebből három rész,és a negyedik rész jó ötveniksz perce fiksz kamera – aztán jön az akció,és vele a steadycam.

Nos,én sajnálom a legjobban,de kizökkentett az a hat perc.Nem kellett volna bele,felesleges hatásvadászatnak tartom,és ráadásul nem is sikerült túl jól.A kerítésen átrakjuk az operatőrt egy emelővel volt a mélypont,csóri majdnem le is szédült,de lehet hogy ezt már csak én láttam bele.Pedig nagyon vártam…

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz