login |

Game of Thrones: vége a 4. évadnak

2014. 06. 16. 20:20 - Írta: CyClotroniC

202 hozzászólás | kategória: kritika,

There is no safety, you dumb bitch.

Ha valamit, hát ezt biztosan jól belénk sulykolta a Game of Thrones eddigi négy szezonja, melyek közül talán ez a mostani volt a legérettebb, legösszeszedettebb, még úgyis, hogy a végjátékra kieresztették a gyeplőt, és pont a királyvári történetszálat sikerült elhanyagolniuk, ami az esküvővel és a tárgyalással is az évad két legemlékezetesebb jelenetét szállította.

Már féltávon éltettem az idei szezon szerkesztését, hogy igen jó arányban találták el, hogy mikor és mire mekkora hangsúlyt kell fektetniük, ráadásul azzal, hogy a gyakást északra száműzték, azt a szálat is némileg élvezhetővé tették, így kár, hogy pont az arányok jól felismerése hagyta őket cserben a szezon utolsó harmadában.

Tyrion tárgyalását közepesebb részek követték, amit leginkább csak Sansa története húzott ki a csávából, míg a Falon játszódó múlt heti epizód rendesen megosztotta a rajongókat, és bőven olvashattunk örömködést és “ez a legszarabb rész eddig” véleményeket is.

Furcsamód a finálé pontosan azt hozta kicsiben, mint maga a szezon, és pont ugyanazok a területek rejtették a hiányosságot és az erősséget is, így az 5-10 perccel megtoldott, de ennek ellenére kicsit kapkodósra sikerült záró epizódra ugyanúgy jár a 8/10, mint a sorozat negyedik évadára. A tovább mögött spoilerekkel folytatom.

Lehet, hogy azért éreztem a legtöbb problémát Királyvár körül az évad végén, mert többnyire kimagaslik a felhozatalból és ennek a helyszínnek köszönhettük a szezon derekán a legjobb jeleneteket, de mintha most ezen akartak volna spórolni a tárgyalást követően, különösen a finálé során.

Itt nem Cersei és Tywin jelenetére gondolok, mert az rendkívül jól sikerült, és benne volt annak az esszenciája, hogy miért is a Lannisterek a kedvenceim a sorozatban, és miért tartom őket a maguk módján az egyik legtragikusabb családnak. Hiába húzott át Martin tolla több Stark nevet idáig, mindig is volt valami vonzó számomra ebben a diszfunkcionális belső harcban, amit Tywin és gyermekei egymás között vívtak az eddigi szezonok során, így ez biztosan hiányozni fog a folytatásban.

Merthogy Királyvár erőviszonyait ismét újrarajzolták, elvégre Joffrey után Tywin is kikerült a képből, Tyrion vélhetően a tengeren túlra szökött, és úgy tűnik, hogy egy jó darabig a két kavarómester, Petyr és Varys is távol marad majd a Vörös Erődtől, így ha jól sejtem – bár a GoT-jogászok biztosan a könyves topicban leledzenek – Cersei lesz a régenskirálynő, míg Tommen kiskorú, így kedvükre ölhetik majd egymást Margaeryvel, ezt pedig ki ne várná kaján vigyorral és kézdörzsölve.

Szomorú viszont, hogy néhány remek tömlöcös párbeszédet leszámítva Tyriont végig jegelték a 4×06-os Emmy-kategóriás kifakadása után, és szinte se szó se beszéd az arcunkba tolták a megszöktetését és a bosszúhadjáratát is, amolyan “hú baszki, még ennek is bele kéne férnie” stílusban.

Lehet, hogy benne volt az egy hét szünet, meg a 9. epizód is a pakliban, de annyira a semmiből érkezett Jaime vigyorogva, hogy “Na öcsi, most megszöksz… Szívesen.”, hogy egy másodperc feszültséget sem éreztem abban, hogy sikerül-e az “akció” (ne nagyzoljunk, kinyitottak kulccsal egy ajtót) vagy sem. Ezt azért 3 percben igazán felépíthették volna normálisan.

Szintén megalapozatlannak tűnt Tyrion látogatása Tywin lakóterébe, és bár Shae megfojtása a maga puritán egyszerűségével és Dinklage arcjátékával remekül sikerült, tényleg nagyon hiányzott valami, ami ezt felvezesse.

Tywin halála kapcsán ugyanígy vegyesek az érzéseim, mert bármennyire is ironikus volt a helyszínválasztás meg az, hogy még az árnyékszéken is a nyeregben érezte magát, pont a remek Cersei-es jelenet után éreztem azt, hogy a legfájdalmasabb nyílvesszőt már korábban megkapta az öreg.

Ellenben Brienne és Sandor párbaja, valamint Arya búcsúja annyira remekül sikerült, hogy már majdnem megbocsájtottam nekik az egész évados kutyagolást. Eddig talán ilyesmivel nem is kellett szembesülnöm, így furcsa élmény volt azt nézni, hogy két alapvetően szimpatikus és érdekes karakter párbajozik egymással, és tudod, hogy a GoT nem arról híres, hogy majd jól megdumálják az egészet elmajszolva közben az ajándék pitét.

Talán Rory McCann alakítását még nem dicsértem eddig, de itt mindenképpen ki kell emelni, ahogyan Maisie Aryaja is rég tetszett már ennyire, mint most, ahogy rezignáltan bámulta a haláltusáját vívó Vérebet (mondjuk pont az ilyenek szoktak váratlanul visszatérni). Arya sztorija eddig is egészen sötéten alakult, de úgy érzem, hogy most még inkább ilyen irányba mehet el, ha megérkezik majd Braavosba.

Észak mindkét története összességében rendben volt. Stannis érkezése bevallom, meglepett, de örülök ennek a találkozásnak is, hiszen két érdektelenebb szálat hoztak egymáshoz közel, amik talán így majd kellően táplálni tudják egymást némi érdekességgel és tűzzel, ha már Melisandre is megérkezett. Őt amúgy mindig is baromira érdekesnek találtam, így külön örültem annak a tűzőn átnézős pillantásnak Jon Snow irányába, és csak remélni merem, hogy hoz némi fordulatot és misztikumot a Falas sztoriba jövőre.

Persze az északi történet azért nincs erre rászorulva, miután Branék megérkeztek a látomás-fához, ahol ott volt az öreg, a háromszemű holló, a csontvázsereg, a rettentően fura ábrázatú kölyökmágus meg az a gyökerekkel telefuttatott barlang, ami leginkább a Where The Wild Things Are és az Alien keltetőjének a szerelemgyerekére hasonlított, persze jól felszórva csontokkal és koponyákkal. Szóval ki tudja, még az is lehet, hogy kapunk valami Yodás tanítást, az meg más kérdés, hogy 4 évad alatt csupán eddig eljutni eléggé eseménytelen és sovány utazás volt.

És végül Dany… Vele kapcsolatban tényleg nem tudok napirendre térni afölött, hogy mennyire érdekes volt a sztorija és a karaktere az első évadban és azóta mennyire nem történik körülötte semmi. Bár a kislány elszenesedett csontjai hatásosak voltak, de számomra mégsem ütött akkorát a gyermekeit leláncoló sárkányanya drámája bármennyire is fontos momentumnak szánhatták a készítők.

Nem csak az a gond vele, hogy teljesen külön ágon tengődik, hanem hogy rendre más jellegű problémákkal és impulzusokkal szembesül, így igen ritkán fordul csak elő, hogy megfeleltethetőek lennének valahogy a megpróbáltatásai a westerosi eseményeknek és ez csak tovább fokozza az elszigeteltségét a történet többi fonalától.

A sakktáblát tehát átmozgatták rendesen, Királyvár biztosan sokat fog változni, Joff és Tywin nélkül teljesen új hatalmi dinamika fog az ölünkbe pottyanni főleg Cersei és Margaery főszereplésével, legalábbis így tippelem. Tetszetős párosításnak tűnik Melisandre északon Jon Snow körül, Tyrion és Varys pedig eddig is fantasztikusan jók voltak együtt, így várom hogy hova sodorja majd őket a hajó, és nagyon nem bánnám, ha Dany sztorijának a megmentésére.

És akkor ott lesz nekünk még Arya Braavosban, Bran mindfuck-landben, a mostani fináléban hanyagolt Kisujj és Sansa, akik már idén is bizonyítottak, és persze azt se felejtsük el, hogy Qyburn mit akarhat összetákolni a Hegyből.

Szóval egy döcögősen zárt, ám remek szezont követően rendkívül ígéretes folytatás elébe nézünk, csak győzzük kivárni, hogy mely kedvenceinket fogják kinyírni jövőre, mert ha valamiben, hát ebben biztosak lehetünk.

202 hozzászólás Ne habozz!

menekulazaldozat - 2014. 06. 16. 20:28

Zseniális kritika.
Sajnáltam, hogy Tyrion szöktetése ilyen súlytalan volt, bár nagyon örültem, hogy élni fog továbbra is. Arya nézésétől meg még mindig ráz a hideg….

yaze - 2014. 06. 16. 20:29

Teljesen lényegtelen, de az elszenesedett kisfiú egy kislány volt.

MRagnar - 2014. 06. 16. 20:30

Jó kritika, köszönjük ezt is és a többit is.:)
Nekem is ez lett a kedvenc évadom. Marha rossz lesz várni újra.:D

mikkamakka - 2014. 06. 16. 20:31

na most tényleg kívancsi vok könyvet nem ismerők véleményére, mert nekem rengeteg fontos dolgot hagytak ki, változtattak meg,mint jamie-tyrion motivációit de lehet h csak azért fanyalgok mert nem azt kaptam amit vártam

LoGi - 2014. 06. 16. 20:32

Kíváncsi vagyok mikor lesz white walkers is, idén ha jól emlékszem egyszer tűntek fel. Túl sok még így is a játékos :D
Még jó sok csata van a sztoriban (mármint így lenne nekem logikus, nem olvastam könyvet), ha évadonként csak 1-2 fog lenni, akkor még jó sok évad elé nézünk, vagy nem lesz befejezve :D
A sorozat sztorija hol tart most, a megírt könyvet hányadánál?

Heisenberg - 2014. 06. 16. 20:32

Ahogy Jon és Melisandre a tűzön keresztül megpillantják egymást zseniális volt!

LoGi - 2014. 06. 16. 20:35

Jól gondolom amúgy, hogy “winter is coming” = white walkers végre jönnek és szétvernek mindenkit? :D

Okonel - 2014. 06. 16. 20:37

redditröl:
Brann – “What is this place?” Tree man – “You in Carcosa now.” :D

marcipan - 2014. 06. 16. 20:39

Most ez lehet, hogy egy hülye kérdés, de mik voltak azok a “csontváz-emberek”? Ez ugyanaz a banda, mint a Mások, vagy egész más lényekről van szó?? (a könyveket még nem olvastam, a sorozatban nem emlékszem, hogy lett volna erről szó, de lehet, hogy csak az én figyelmemet kerülte el..?)

peethimself - 2014. 06. 16. 20:40

@marcipan

Igazából fogalmam sincs, a könyvben emlékeim szerint szimpla zombik támadták meg őket.

Lálá - 2014. 06. 16. 20:40

Ezek ugyanúgy a Mások varázslata által irányítot holtak, csak éppen nincs már rajtuk hús.
A Mások nem egyenlők az élőholtokkal.

CyClotroniC - 2014. 06. 16. 20:42

marcipan: Könyvet csak a sorozat után olvasom lépésekben, de ha jól tudom, akkor a Mások “gyártják” őket. Amolyan élőholt minionok, bár a könyvekben tényleg inkább zombisabb a leírásuk, mondjuk én még nem tartok ott, ahol Északon ennyire előrehaladt volna a sztori ugye, majd csak most fogom szintreolvasni magam.

zolij - 2014. 06. 16. 20:45

szerintem a sorozat történetének legjobb évadfináléja volt, mondom azt úgy hogy olvastam a könyveket és pontosan tudom mi mindent dobtak ki a sztoriból.

@LoGi
nem igazán lehet megmondani, hogy hol tart a sorozat a könyvekhez képest, mert Sansa szála már a negyedik könyvnél jár, Dany-é pedig szerintem már ötödik könyves szál. Mindazonáltal Arya pl. a 3. könyvben hajózik el Braavosba.

Fireblade - 2014. 06. 16. 20:45

Hm..az kislány elszenesedett csontváza volt :)

Szóval érdekes évad záró volt..sokan ezt is átkozni fogják, az biztos.
Sok lényeges változás lesz azt hiszem, és mivel meghatározó szereplők mennek háttérbe, illetve ki lett iktatva. A jó öreg Lannister papa hiányozni fog a várból..ki fog kavarni? Cersei-t valahogy kevésnek érzem, talán Jamie lép előre?
Tényleg, ki most az örökös? Jamie nem testőr? lemondott mindenről..Tyrion jönne nem? ez érdekes lenne..
Arya is kikerül a képből..emlékszik még mindenki arra kitől kapta azt a vasérmét? valami supercsávótól..lehet most ő is oda tart, és mikor visszatér..supergirl ként teszi majd :)
Varys, és Tyrion..száműzött lesz, nem? így sok szerepük emellett hogy menekülnek meg bujkálnak majd, más érdemit nem tehetnek hozzá.
Mi lesz bazinagy macával? céltalanná vált az élete:)
Véreb, háát..ezt túlélheti? bár persze minden lehetséges..de szerintem vége van.
Igazán fontos szerep juthat Kisujjnak, és Sansának, remélem fontos szálat kapnak
Észak érdekes lett, hogy került oda Stannis? és ennyi katonával, hogy simán lenyomott 100e sereget?? akkor mért nem a királyvár ellen ment?
és hol vannak a Mások? múltkor még ott kerengtek a fal környékén.
Szerintem Havas lesz a főnök a varjak közt, de ott a “király” még gondot okozhat
Ez a 3 szemes varjú történet kicsit sápatag volt..meg a gyermekek felbukkanása..nekem ez kissé távolálló, hogy kapcsolódhat ez a történethez majd?
És a sárkánymama története, kezd befulladni..minek térne vissza? ott királynő..van hatalma, hűséges emberei, komoly serege, birodalma…minek kavarna vissza a 7 királyságba? van neki ott már minden.

Mi jöhet jövőre?
A királyvárban Cersei hatalmi harcokba bonyolódik, és közben magára rántja Jamie-t?
Tyrion bújkál, és bújkál..Varyssal..aki szerintem máshoz szokott.
Sansának a története a legígéretesebb, északkal együtt…Úgyhogy aki nem szereti a Falat, az készüljön…szerintem sokkal többet lesznek :)

évad nekem

8/10

Sigismundus - 2014. 06. 16. 20:46

LoGi – 2014. 06. 16. 20:32

” A sorozat sztorija hol tart most, a megírt könyvet hányadánál? ”

Vegyes most már nagyon. Volt az utóbbi 5 részben 3-dik, 4-dik de még 5-dik könyves sztori is.

CyClotroniC - 2014. 06. 16. 20:46

Fireblad: kislány -> jogos, mondta is, köszi, javítva.

Lálá - 2014. 06. 16. 20:49

Fireblade: Tyrion nem lehet az örökös, mert rokon és királygyilkosságért elítélt személy. :D
Cersei jön az öröklődési sorban.
Stannisék pedig hajóval mentek. Braavos elég “közel” van. :D
A Mások pedig nem voltak a Fal környékén. xD

marcipan - 2014. 06. 16. 20:50

Köszi,peethimself!

Egyébként nagyrészt egyetértek a kritikával, azt leszámítva,hogy számomra a legerősebb jelenet az volt,amikor Dany leláncolta a “gyermekeit”. (Folyton visszaemlékeztem közben, ahogy a 2. (?) évadban mondja: “A sárkány nem rabszolga”) Én nagyon megkedveltem egyébként őt, az első évadban semleges volt, aztán kezdett ellenszenvessé válni, (vagy csak túl irigylésre méltó volt, hogy minden sikerül neki?!) ebben a 4. évadban viszont sokkal emberibb, egyre inkább olyan, akivel együtt tudsz érezni. Próbál jó lenni és igazságos, de ez mégsem működik… És tényleg, nekem az egész részben ez a leláncolás volt a legszomorúbb jelenet.

marcipan - 2014. 06. 16. 20:51

közben látom, hogy többen is válaszoltatok a kérdésemre: szóval köszönöm mindenkinek :)

Fireblade - 2014. 06. 16. 20:52

Lálá:

Ok, Cersei az örökös..
Jó, hajóval mentek..lovakkal????ennyivel? és mért nem a vár ellen? nem király akar lenni?:) m,it akar északon a fal mögött?
Dehonnem..Dagadt is megölt ott egyet..nem messze a faltól

deku82 - 2014. 06. 16. 20:53

“Szintén megalapozatlannak tűnt Tyrion látogatása Tywin lakóterébe”
Könyvesbe már írtam, de ugye ez pont olyan kérdés, ami a csak sorozatot nézőknek szól.
Mennyire érthető, hogy amikor éppen TITOKBAN megszöktetnek, teszek egy kitérőt a halálos ítéletemet kimondó szobájába?

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 20:53

Nekem nagyon tetszett ez az évadzáró, bár, mint könyvolvasó, többé-kevésbé azt kaptam, amire vártam. A könyvesek vártak egy jelenetre, amit itt nem fogok elspoilerezni – a 3. könyv epilógusára gondolok -, de így is túl sok és túl zsúfolt volt már a történet.

Viszont: mivel végre megérkezett Stannis és szabad róla spoilermentesen beszélni: akik nem olvasták a könyvet, azoktól komolyan kérdezem, hogyhogy nem esett le nekik, hogy Stannis odatart? A 3. évad ugyanis úgy ért véget, hogy Stannis épp ki akarta végeztetni Davost, amikor megérkezett a segélykérő levél, és a vörös rébék rögtön rávágta, hogy királyom, indulnod kell, MOST. Ezek után nekem furcsa, hogy ekkora meglepi meg titkolózás volt, hogy hogyan fog kimászni az 50 fős varjú-maradék a kalamajkából.
Én nagyon remélem, hogy a Véreb nem hal meg.
A finálé ezzel a kórussal hátborzongató volt.

zolij - 2014. 06. 16. 20:54

@Fireblade Davos és Melissandre mondta neki még egy évvel ezelőtt. Mel konkrétan azt, hogy az 5 király háborúja csak elterelés, az igazi konfliktus a falnál lesz a sötétség seregeivel.

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 20:55

marcipan, peethimself
De a könyvben is így a föld (hó) alól másznak elő hentelni. Csak a könyvben nem ölik meg Jojent.

Aszusz - 2014. 06. 16. 20:56

Azok kedvéért, akik a könyvet csak a sorozat után olvassák:
Jelenleg a sorozat kb a harmadik könyv végénél tart.
Kivéve:
Samnek és Jonnak is van fejenként két fejezete a harmadik könyv végén, ami itt még nem történt meg.
Valamint ott az epilógus is, az sem történt még meg. Ezeket semmiképp se olvassátok el, ha nem akarjátok elspoilerezni a sorozatot! A veszélyes rész Arya utolsó fejezete után kezdődik. Onnantól még Tyrionnak és Sansának van egy-egy fejezete, ami már a sorozatban megtörtént.

Arya és Tyrion pontosan a 3. könyv végénél tartanak. Mivel Jaime, Cersei és társai története Tyrionéhoz kötődik, ők értelemszerűen ugyanitt tartanak.

Sansa esetében nem vagyok ilyen biztos. Mindenesetre a 3. könyv végén esik ki Lysa az ablakon, szóval nála már negyedik könyves dolgok is megjelennek, de kissé megkavarták. Mindenesetre a 3. könyv végéig biztonságos.

Theon, a Boltonok, Dany és Bran is már az ötödik kötetnél tartanak.

Lálá - 2014. 06. 16. 20:56

Fireblade: De az a babáért ment. Az nem ér. :D
Stannis már csúfos kudarcot vallott egyszer Királyvárnál. Főleg a Tyrell sereg miatt, akik még mindig a városban tartózkodnak.
Egyébként az előző évadban Mel mondta, hogy az igazi háború északon várja őket. + Stannis azt hiszi, így szerez pár jópontot az északiaknál. Kellenek a szövetségesek.

Fireblade - 2014. 06. 16. 20:57

CyClotroniC:

Ugyan..lényegtelen rész, a kritika viszont remek lett.

zolij:

Ok, értem én..de egy kicsit érdekesnek találtam :)
éa hogy király legyen Stannis, ahhoz akkor is a királyvárt kell elfoglalnia..nem északot.

levadász - 2014. 06. 16. 21:00

nekem valami hiányzott ebből az évadból

Lálá - 2014. 06. 16. 21:00

Stannis már most is király…ahogy Tommen…meg Balon Greyjoy…stb. A különbségek abban vannak, hogy hányan ismerik el őket. :)

k.dave - 2014. 06. 16. 21:01

Mivel a vadak nem viselnek nehézpáncélzatot csak ilyen bőrcuccokat, egy jól felfegyverzett sereggel sokkal könnyebb legyőzni őket túlerővel szemben is, mint pl Királyvárat megostromolni.

zolij - 2014. 06. 16. 21:01

Fireblade: ez speciel nem igaz, az két-három résszel ezelőtt el is mondta Bolton, hogy Észak akkora mint a 6 másik királyság együttvéve (anno az Andalok se tudták elfoglalni Északot). Szóval aki Északot uralja, az elég jó pozícióból indul egy esetleges hódításnál (Robbot se csatában győzték le).

jiliac - 2014. 06. 16. 21:02

Kiváló évad és egy kiváló záró rész volt, bár voltak hiányosságok benne, de ettől még nagyon szép volt, átérezhető volt. Sőt meghökkentő volt az erdő gyermekeinek bemutatása. Remélem az 5. évad is hasonlóan jó lesz, sok a könyvtől eltérő kiváló új résszel, és köszönöm az egész évados kritikákat is.

Numfar - 2014. 06. 16. 21:04

Fireblade, Lálá

Stannis nem csak a potenciális szövetségesek miatt megy északra, hanem mert királyként gondolkodik. Azaz nem csak a trónt akarja megszerzni, hanem kötelességének érzi megvédeni a birodalmát és az alattvalóit. Még akkor is ha nem ő ül a Vastrónon.

peethimself - 2014. 06. 16. 21:04

@Yggdrasil
Ezzel tisztában vagyok, a csontvázakat azért nem hasonlítottam a zombikhoz (ami pl. Fekete Várban is felébredt), mert eddig sem futkosni, sem eszközöket használni nem láttuk őket. Ettől függetlenül lehetnek azok, csak nem igazán hasonlítanak.

flimo - 2014. 06. 16. 21:06

Spoileres

Huh, amilyen jól indult az évad, az utolsó pár részre.. ez eddig a leggyengébb 9-10. epizódpáros volt. Eleve elkövették azt a gazságot, hogy egy végigszenvedett rész után egyből falaznak. Királyvárat elnagyolták, könyvet nem olvastam, de nem bírtam ki, hogy wikin ne olvassam el, mi lesz Tyrionnal, ennél sokkal többet vártam. Egyedül a Véreb halála volt jól megcsinálva, eddigre már meg is sajnáltam, úgy tűnt megszerette a kiscsajt. Sajnos egyet kell értsek, Dany szála ellaposodott.

Északon összeért a két misztikus gagyi, nem tudom örüljek-e annak, hogy végre egy szálon fut ami nem érdekel, vagy féljek, hogy ebből még több screen time lesz. A csontvázas, tűzdobáló manós résznél meg a Trópusi vihar jutott eszembe: never go full retard.

Eddig elviseltem azt a kis mágiát a “kardos-baszós elnök embereiért” cserébe, de félek kezd elgurulni a gyógyszer. És ismerve a következő könyv címét, meg hogy Tyrion és Arya is kb parkolópályára került, félelemmel vegyes aggodalommal várom a követkető évado(ka)t. Nem gondoltam volna, de úgy tűnik királyvár maradéka mellett Sansa beindulni látszó szarkavarása lesz egyetlen reményem.

Fireblade - 2014. 06. 16. 21:07

zolij:

ez akkor volt igaz, mikor Starkok alatt észak hatalom volt, és voltak zászlóvivői…
de most? semmi hatalom, csak nagy észak, de semmi hatalom nincs vele…és ha északot akarja uralni, mért nem Deresbe ment? és ott kiépítve bázisát, megkeresni a helyi alvezéreket, és behódoltatni őket, utána lehet mondani hogy ő észak ura..de attól hogy a falon túl lenyomott egy gyülevész hadat..és a varjak közt kavar még nem övé észak, ráadásul Bolton is magáénak mondja.
de majd kiderül

Fireblade - 2014. 06. 16. 21:08

@zolij:

Ez akkor volt igaz, mikor Starkok alatt észak hatalom volt, és voltak zászlóvivői…
de most? semmi hatalom, csak nagy észak, de semmi hatalom nincs vele…és ha északot akarja uralni, mért nem Deresbe ment? és ott kiépítve bázisát, megkeresni a helyi alvezéreket, és behódoltatni őket, utána lehet mondani hogy ő észak ura..de attól hogy a falon túl lenyomott egy gyülevész hadat..és a varjak közt kavar még nem övé észak, ráadásul Bolton is magáénak mondja.

de majd kiderül

S84 - 2014. 06. 16. 21:09

Csatlakozom, az eddigi leggyengébb “tét nélküli” 9-10-es epizódpáros.

montanosz - 2014. 06. 16. 21:09

Tyrion éppen lehetne örökös, de emlékezzetek a mondatra a klotyón ülő öregembertől hogy nem vagy a fiam, minthogy havas sem stark,stb meglepi a következő 5-6 évben ha kész lesz egyáltalán a könyv széria)) )

Ayron - 2014. 06. 16. 21:13

Egy nehéz fegyverzetű lovasroham főképp kétoldalról meglepetéssell simán elsöpör egy alakzatokra és fegyelmekre képteen sereget ;)

Lálá - 2014. 06. 16. 21:14

montanosz: Azt egyszer Jaimenek is mondta (igaz, az a sorozatban nem volt benne). Az inkább csak olyan Tywin féle dorgálás, mert azt hiszi, érdekli őket.
De ha már arra utalsz, az őrület, ami tipikusan az ő jellemvonásuk, Cersei és Joff vérvonalán mozog…és így a többiek. :D

pyromancer - 2014. 06. 16. 21:16

“Csatlakozom, az eddigi leggyengébb “tét nélküli” 9-10-es epizódpáros.”

+1, Szerintem a 4. évad legjobb része (a 9. helyett) a 8. rész volt.
Sajnos szvsz leggyengébb évadzáró volt. Ha tyrion része nem lett volna benne akkor a leggyengébb résznek mondtam volna :)

Zokneenho - 2014. 06. 16. 21:23

Fireblade

Abban, hogy Cersei-e az örökös, lehetne vitatkozni, sokan Kevant, Tywin öccsét tekintik örökösnek, főleg Casterly Rockon.

Stannis azért mert a Falhoz, mert hiába foglalná el Királyvárat, ha Mance vagy éppen a Mások átjönnek a falon és eltipornak mindent, b*szhatja a trónját ^^
Ő az egyetlen király az egész Hét Királyságban, aki ezt fel tudja fogni.
Egyébként a serege nem sok emberből áll, 5 és 10ezer lovag körül, bár nem emlékszem pontosan.

Craster erődjét pedig nem nevezném annyira közelinek.

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 21:25

flimo

“És ismerve a következő könyv címét, meg hogy Tyrion és Arya is kb parkolópályára került, félelemmel vegyes aggodalommal várom a követkető évado(ka)t.”

Egyrészt, ne tévesszen meg a könyvek címe. A negyedik címe: Varjak lakomája, ami gondolom, számodra a Falon zajló eseményeket jelenti. Mivel a továbbiakban a 4-5. könyv történései tudomásom szerint a sorozatban párhuzamosan fognak futni, azért elmondanám, hogy – ha jól emlékszem és nem keverem a két könyvet – a 4. könyvben Jon mint pov-karakter nem is szerepel.

A másik: miből gondolod, hogy Tyrion és Arya parkolópályára került? Csak mert elhajóztak Westerosból? Miért, Westeros partvonalainál véget ér a GoT-univerzum? ;)

MRagnar - 2014. 06. 16. 21:27

Én úgy tudom a 4. könyv inkább a háttér emberekről szól, akik nem is nagyon szerepelnek a sorozatban, ha jól emlékszem tolvajok, kalózok, ilyenek. Szóval akik max. pár mondatra szerepeltek eddig vagy annyira sem, az 5. ezzel párhuzamosan megy de már a normális kerékvágásban, s a vége kicsit túl mutat a 4. könyvön időben.

NPeete - 2014. 06. 16. 21:28

Nekem nagyon tetszett, szerintem az egyik legjobb évadzáró volt, nekem jópár wtf momentummal. Egyedül Dany szála nem kötött le ebben az évadban, csak ül a trónon és hallgatja, hogy amilyen királynak hiszi magát, pár ember a régi rendet akarja…

peethimself - 2014. 06. 16. 21:33

Én úgy tudom a 4. könyv inkább a háttér emberekről szól, akik nem is nagyon szerepelnek a sorozatban, ha jól emlékszem tolvajok, kalózok, ilyenek.

Ha Cersei, Arya vagy Sam ezek közé tartozik, akkor igen. :D

peethimself - 2014. 06. 16. 21:33

idézőjel

MRagnar - 2014. 06. 16. 21:34

Óh, akkor félre informáltak.:D

Shannen - 2014. 06. 16. 21:35

Nagyon tetszett az évadzáró, főleg amitt, mert a GoT egyik nagy gyengéjét, aza, hogy sok szálon fut a cselekmény és mindig igyekeznek egy kicsit ebből és egy kicsit abból is mutatni, most kellően eltalálták arányaiban.
Ráadásul a rendezés kifejezteen szembetűnő volt, hogy mennyire jól sikerült.

Arya tovahajózós búcsúja hidegrázós volt, előtte meg nagyban ujjongtam, hogy Tyrion továbbra is az élők táborát erősíti.

A krtikában tök jól össze lett foglalva minden az évaddal kapcsolatban, számomra is ez lett az eddigi leginkább átgondoltabb és legösszeszedetebb évad. Ettől függetlenül még mindig nem lett nálam nagy kedvenc a sorozat, de valahogy ez nem is baj, mert minden évadban legalább mindig pozitívan csalódok és rádöbbenek, hogy bár alapjáraton nem nagyon izgat, mégis annyira profi munka, hogy öröm nézni.

tobias88 - 2014. 06. 16. 21:38

Hát, nekem annyira nem tetszett. Idén megfelezték a 9. rész drámaiságát és áttettek belőle a 10.re, de így pont hogy nem ütött. A 6. részben ellőtték a puskaport és sajnos még nem töltötték újra a fegyvert

hahakocka - 2014. 06. 16. 21:41

Az 5. évadban lesz még Dorne bemutatása is mivel a 4. könyv egyik fontos részét képezik. Kérdés a 4. könyvben nagyon nagyon fontos Greyjoy szál is benne lesz e?

Ez a rész nekem az eddigi legjobb Trónok Harca zárás volt, ebben sose volt oly erős mint más sorozatok szerintem. Nálam egyedül Dany szála nem jött be nagyon ebből az évadból így mondhatom nálam kb az 1. évad-3. évad szintjén van vagy még kicsit jobb is.

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 21:47

“MRagnar – 2014. 06. 16. 21:34

Óh, akkor félre informáltak.:D”

Szerintem az “informátorod” arra gondolhatott, hogy a 4. könyvben (főleg a 3. után, ami vitán felül a legjobb az eddig megjelentek közül) eléggé leül a történetvezetés, bár tényleg benne van sok korábbi főszereplő (Királyvár hangsúlyos, ezen kívül Arya is sokat szerepel majd, meg Sam története is elég érdekes lesz). Ezért is lesz nagyon jó, ha összemossák az 5. könyvvel. Martin meg merte lépni, hogy a négyesből kihagy a három fő szereplőt, Benioffék nem teszik meg, az fix. Amúgy tudomásom szerint a következő évadban bejön a Dorne-i szál, így további érdekességekre számíthatunk.

mrs kai proctor - 2014. 06. 16. 21:50

Az előző rész nagyon nem tetszett. A 10. résszel kapcsolatban vegyesek az érzelmeim. Inkább a melák szőkét ölték volna ki a sorozatból, mint a Verebet. Miért?
Tyrion tökös volt, bár én a pökhendi faterját is bírtam, de a retyón kivégezni igazán megalázó halálnem neki. :D Shea pálfordulását sosem értettem, elvégre annyira hazudta, hogy szereti Tyriont..
Cersei fellázadása respect. Dany bárgyú képét már nagyon unom, a sárkánykái el fognak vadulni tőle a láncra verés miatt,jaj neki. Csalódás, hogy nem volt Kisujj és Sansa, helyette inkább a halott vad lányról kellett a nyafogást hallgatni, meg nézni az égetést.

Crias - 2014. 06. 16. 21:50

Hát szerintem meg nagyon jó volt.

De azért lenne pár kérdésem.

1. Pár lovas hogy gyak le 100.000 embert? És úgy mégis egy kis szutyok tábor volt, hol volt az a 100.000 ember?
Persze nem vártam nagy csatát de mégis Óriásokat azért pár lovas csak nem ver le. (ok jópár lovas)

2. Juqien ki a fene volt, vagy milyen érmét adott hogy ennyire elcsodálkoztak? Az nem egy random braavosi érme?

Amúgy Dany szálánál pont a sárkányok megláncolása célba ért nálam, miért a többit bünteti drogon hülyesége miatt, főleg hogy a kedvenckéje…

Hund azért remélem nem murdelt meg, én is úgy vettem észre hogy megkedvelte Aryát teljesen :(
És tényleg fura volt hogy nem tudtam eldönteni kinek szurkoljak…

Eszem semmi fogj meg jól - 2014. 06. 16. 21:51

de ha valaki épp méregtől döglődik szenvedjen már egy kicsit ne csak szépeket álmodjon.

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 21:51

” hahakocka – 2014. 06. 16. 21:41

Az 5. évadban lesz még Dorne bemutatása is mivel a 4. könyv egyik fontos részét képezik. Kérdés a 4. könyvben nagyon nagyon fontos Greyjoy szál is benne lesz e?”

Nem akarlak elkeseríteni/túlzott örömre bírni, de én olvastam az új évadra a castingokat, és a listában nem láttam se Victarion, se Euron nevét…

Platschu - 2014. 06. 16. 21:53

Nekem az nem tetszett, hogy Aryát nem engedik be az őrök? Oké, Lysa meghalt, de mégis csak egy olyan lány jelent meg az ajtóban, aki a rokonának mondta magát…

Brienneből totál hülyét csináltak megint azzal, hogy nem hisz neki Arya. Így a nagy esküje is semmit nem ért. :S Viszont állati szépek voltak az Izlandon felvett jelenetek a párviadal során. :)

Tyrion esetében tényleg kellett volna még némi motiváció a kettős gyilkossághoz. Ugyanakkor én megértem, hogy a könyv túl aprólékos és le kellett ezt-azt rövidíteni. Ha minden kis szálat fel akarnának dolgozni, akkor senki nem tudná követni.

Stannisék megjelenése is inkább vicces volt. Átteleportáltak a falon? Vagy egyetlen őrszem sem figyelte az alagutat, hogy kismillió lovas átjött rajta?

De nem volt ez rossz rész, mert élveztem minden pillanatát. :)

thomas - 2014. 06. 16. 21:54

Tényleg korrekt kritika, nekem az évadzáró különben bejött, pedig 1-2 rész az évadban nagyon nem tetszett. :S

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 22:01

Platschu, Stannisék rejtélyére egyszerű a megoldás: megkerülték a Falat Kelet felől. Merthogy Keleten a Fal vége a tenger, és Stannisék hajókkal – mégpedig Salladhor Saan hajóival, meg a flotta maradékával – érkeztek meg Északra.

Numfar - 2014. 06. 16. 22:05

Platschu
Stannisék hajóval jöttek, kikötöttek a partmenti erődnél, majd szépen ellovagoltak a fal mentén Castle Black-ig.

Crias
Jaqen “arctalan ember”, a könyvekben többször megemlítik őket, drága, nagyon op bérgyilkosok főleg. Az érmére meg mondta is, hogy nagy értékű, akkor használja ha újra meg akarja találni.

VanillaSky - 2014. 06. 16. 22:09

Végre kiadhatom magamból, hogy egy idióta miatt a metrón sajnos tisztában voltam a főbb elhalálozásokkal. A finálé remek volt ettől függetlenül, Arya már közel sem a naiv kis harcos, hanem egyre sötétebb mélységekbe zuhan, naivan azt hittem megöli Vérebet a “múltjukra” tekintettel, de itt is bebizonyosodott, hogy egy jó cselekvés nem törli el a korábbi rosszakat. Zywin a megfelelő helyen érte a végzet, pályafutása megkoronázása volt a jelenet:) Stannis – Vörös papnő – Snow hármasra kíváncsi leszek mit hoznak össze. Volt jelentősége a nagy összenézésnek a tűz fölött, a fattyúban is lesz valami plusz?

Zukrea - 2014. 06. 16. 22:10

Hullottak a karakterek mégis nagyon súlytalannak éreztem az egészet, semmi feszültség csak ad-hoc történtek az események.. 4/10

Succ - 2014. 06. 16. 22:10

Kicsit fájdalom volt, hogy Bran sztorijából kimaradt Hidekéz, pedig ő elég nagy misztikum a könyvben.

shatterleg - 2014. 06. 16. 22:10

Valar Morghulis.

Crias - 2014. 06. 16. 22:12

Én azt hittem feléleszti valahogy Ygrittet :(
Sajnáltam na most ki fogja kiosztani johny fiút?

Crias - 2014. 06. 16. 22:13

Apropó
Ennek van jelentősége Jaquen-ra vagy Arya-ra nézve?

Valar Morghulis – all men must die
Valar Dohaeris – all men must serve

Mert a hajós a szolgással válaszolt neki, vagy ez a szimpla üdvözlés náluk?

whateva - 2014. 06. 16. 22:16

rettenetesen gyenge évad. :(

mmonitor - 2014. 06. 16. 22:20

Szeretném azt mondani, hogy jó volt az évadzáró – alapvetően jó volt – de sajnos nekem ez már nagyon össze volt kutyulva, minden egy részben egyszerre több könyvből és fontos szereplők is hiányoztak pl. Coldhands.
Gyakorlatilag semmi infó az univerzumról. Pl. “tűzdobáló manó” – ahogy valaki írta, persze nyilván nem tudja kik azok, mert honnan is… Ha nem olvastam volna nekem fogalmam se lenne, hogy miről szól az egész, valószínűleg csak azért nézném mert fantasy junkie vagyok.

vargatom - 2014. 06. 16. 22:25

Az a gyerek északon nem gyerek és nem mágus. Westeros őslakóit az ott élő emberek az Erdő Gyermeikeinek nevezték, de a külsejük ne tévesszen meg senkit, az embereknél sokkal hosszabb életűek és nem öregszenek. Az Andalok inváziója előtt kötöttek egy békét, ami nekik adta az erdőket, de idővel kiszorultak északra és ők is a Falon túlra kerültek.
Ez a sorozatban ugyan még nem hangzott el, de az HBO weboldalakon és videókban van róla bőven információ. Bran nagyon is érdekes társaságba keveredett.

Aki azt hiszi, hogy Varys és Tyrion csak bújkálni fog, az nézze újra az első évadot. Mindenki kedvenc intrikusa Ilyrio-val társalgott a főváros katakombáiban és ott elég egyértelműen kiderült hogy ketten együtt tervelték ki Dany házasítását Drogóhoz és a dothraki inváziót Westerosra. Ennek a tervnek nyilván már régen lőttek, de Dany még igencsak él, serege is van, és bónusznak sárkányokat is szerzett…

Azt pedig tényleg nem értem hogy miért kell magyarázni, hogy Tyrion miért borult meg. Egész életében igyekezett viselni a rengeteg sérelmet, sőt mindezek ellenére újra és újra igyekezett elnyerni az apja kegyeit, még a nővérét is megvédte a Blackwater csatájában, az életét kockáztatva. És erre a saját családja ítéli halálra, ártatlanul, és a faterja még a szeretett nőt is lenyúlta… Egyszer mindenkinél elszakad a cérna.

Sok másik kommentnél és kicsit a kritikánál is azt érzem egyébként, hogy a négy év alatt az átívelő nagy témákat kicsit szem elől veszítettétek, ami persze teljesen érthető. Csak szerintem kicsit unfair emiatt lehúzni a nagyon is átgondolt és hatásos történetvezetést…

vargatom - 2014. 06. 16. 22:28

VanillaSky
“a fattyúban is lesz valami plusz?”

Továbbra sem tudni, hogy ki is volt Jon anyja. Ráadásul a sorozat készítői tanultak a könyves példából, így teljesen kiirtottak minden olyan óvatos utalást, ami segíthetne megfejteni ezt a titkot. A könyvek olvasói elég biztosan kitalálták már, de a sztori még ott sem jutott el oda hogy ez kiderüljön.

vargatom - 2014. 06. 16. 22:29

Crias

Nem tudom hogy a sorozat valaha is kitért volna Jaquen természetére, a könyvekből nagyjából lehet tudni, hogy kiféle-miféle. A spoilermentes magyarázat az, hogy nem valami hétköznapi pénzérme volt Arya kezében, és EZT ismerte fel a hajó kapitánya (aki nyilván az átlagnál tájékozottabb ember)

Thrasher - 2014. 06. 16. 22:30

egyetértek a kritikával, a bő 60 perc se volt elég ennek.
Tywint kinyírják, Tyrion ráadásul, ami MENNNNNYIRE érett már, tök katartikusnak kellett volna lennie, de pár percben összecsapták az egészet.

Branékkel már nagyon régóta nem tudok mit kezdeni, és valóban Daenarys is leült. gondolom, nem volt egyszerű összeidőzíteni a sztorikat már a könyvekben sem, hát még így.

meg nem minden karatker motivációit értettem, de ez legyen az én bajom.

7/10

vargatom - 2014. 06. 16. 22:37

Az északi nemesek és a bandériumjaik nem tűntek el teljesen Robb halálával (bár a Freyek sok embert lemészároltak és sokat foglyul ejtettek). Hivatalosan ők a Vastrón alattvalói és így kötelesek engedelmeskedni a király által kijelölt helytartónak, aki most ugye Roose Bolton. De hát Bolton személyesen szúrta le Észak választott királyát, és volt is egy epizód aminek az volt a címe, hogy “The North remembers”.

Stannis számára lényegében ez az egyetlen tartomány, ahol szövetségeseket kereshet, és mind a végtelenül egyenes jelleme, mind az északi viszonyok megértése sokkal vonzóbbá teheti a szadista Boltonoknál.
Plusz a Völgy nemesei is emlékeznek a Starkokra, mert Ned ott nevelkedett, aztán a Riverlands nemesei is bosszúra szomjazhatnak Cat halála és Edmure Tully fogságba esése miatt. Észak, a Völgy és a Riverlands, valamint Viharvég (Stannis jussa mint Baratheon) pedig elég volt 15 évvel ezelőtt Robertnek ahhoz, hogy lenyomja a Targaryen királyt és szövetségeseit. Földrajzilag is nagyon erős ez a három (egymással határos) tartomány, ha egyesülnek…
Szóval a Hét Királyság védelme mellett komoly stratégiai előnyei is lehetnek Stannis akciójának. És azt se felejtsétek, hogy mit is ajánlott Mance a sátorban Jonnak.

Maradék - 2014. 06. 16. 22:37

Az évad eleje nagyon erősen nyitott aztán szépen lecsendesedett. Ezt a Királyvárnál sajnálom leginkább, mert ott aztán bőven volt esemény csak az utolsó pár részig elfogyott már a szufla, pedig szerintem lehetett volna ott még időzni. Én például megnéztem volna hogyan csípi fel Tywin papa Shaet vagy fordítva, de Tommennek és Margerynek is alig volt valami szerepe.
Dany szála nagyon érdektelen lett, pedig eddig nagy kedvenc volt, illetve eléggé csalódott vagyok ha örökre lehorgonyozott ott. Így nem nagyon látom értelmét az egész szálának, mert logikus lépés volt, de kicsit érdektelen ha egy teljesen elszeparált közegben lesz végig és semmi hatással sem lesz tulajdonképpen az egész történetre…
Eddig nem igazán érdekelt mi történik északon de már pozitívabban állok hozzájuk, egyedül Brannek nem értem a létjogosultságát.

mmonitor - 2014. 06. 16. 22:39

Thrasher

A könyvekben nem kellett összeidőzíteni a sztorikat mivel nagyon nem egy időben történnek. A motivációkat pedig senki sem érti, egyszeűen nem lehet ezt a történetet elmondani tíz részes szezonokkal.

vargatom - 2014. 06. 16. 22:41

Yggdrasil

A “varjak lakomája” nem a Fal védőire utal, hanem a csaták után a holttesteket felzabáló madarakra. A sztoriban ezen a ponton a főváros és Észak közötti területeken a lehető legkegyetlenebb háborúskodás zajlott, spontán fosztogatással és gyilkolással és erőszakolással. A Hét Királyság népét megtizedelték, mindenhol pusztulás, éhezés, járvány, és a könyv szereplői ebben a környezetben keresik a különféle céljaikat. Szerintem erről szól a cím, és nem a Falról…

Bandido - 2014. 06. 16. 22:43

Egész jó rész volt finálénak.
A Vérebet nagyon sajnálom az egyik kedvenc karakterem lett. Nagyon jó volt a színész is aki játszotta. Kár, hogy ennyi volt neki :-/

vargatom - 2014. 06. 16. 22:47

Maradék
“egyedül Brannek nem értem a létjogosultságát”

A könyvekben Bran vízióiban a háromszemű holló beszélt is hozzá, és mutatott is neki valamit a várható jövőből, aztán közölte vele hogy csak ő állhat ennek az útjába. Ez sajnos nem kapott elég hangsúlyt a sorozatban…

Malachi - 2014. 06. 16. 23:00

hu, volt itt minden. a végére így is leült a sorozat. egyetlen dologra emlékszem majd, arra mikor Brienne és a Hound gyakták egymást, és folyton azt járt a fejemben, hogy “ezt most miért”, és biztos voltam benne, hogy mindketten ott maradnak. ahogy most kinéz, akár a Hound is visszatérhet később.

jó rész volt egyébként, de a legrosszabb eddigi évadzáró, és merem mondani, hogy az egész negyedik évad leggyengébb része is. persze összességében ez még mindig dicséret. :)

jövök jövőre is!

Numfar - 2014. 06. 16. 23:02

A legtöbb könyvtől való változtatás szerintem nem zavaró, a legjobb jelenetek közül néhány benne sem volt a könyvben, de most szerintem hiányzott Jaime vallomása Tyrionnak. Úgy sokkal jobban érthető lett volna a hirtelen tett látogatás Tywinhoz, meg hogy miért zavarja annyira a “whore” szó.

Dany számomra ebben az évadban vált igazán ellenszenvessé. Játsza a nagy rabszolga felszabadító királynőt, a következményekre nem gondol, most már csak arra várok hogy mikor fog végre pofára esni.

Katniss - 2014. 06. 16. 23:04

Stannis bevezetés nélküli megjelenésére és gyors győzelmére nem voltam felkészülve. Egyáltalán hol jöttek át a falon tízezrével, honnan lett neki ekkora serege (azt értem hogy lett rá kölcsöne de mégis hogy jött ez össze?), és hogy győzte le a vadak százezres seregét két perc alatt?

A másik ami meglepő fordulat hogy Shae a Tywinn kurvája, sőt mindig is az volt ezek szerint. Azért ekkora csavar ne legyen már a történetben. Én azt hittem a tárgyaláson zsarolták valamivel, erre kiderül hogy ribi.

Ami nagyon tetszett az párbaj volt. Nem is a kardcsattogós része mert az szokás szerint gagyi, hanem amikor már tépték egymást a földön. Azért a jelenetért megbocsátottam az egész részhez.

Ja meg Varis ahogy meghallja a harangokat, megérti hogy óriási a baj és felszáll Tyrion mellé a hajóra. Nagyon jó jelenet.

Tywinn és Tyrion párbeszéde is, ahogy Tywinn nem érti a fiát (ahogy a lányát sem értette egy jelenettel korábban) és nem tudja mekkora bajban van és fölényeskedik az utolsó pillanatig.

andus - 2014. 06. 16. 23:05

Sajnos számomra gyenge volt ez az évad, de egy picit ellensúlyozza ezt néhány igazán jól összerakott jelenet. (Tyrion tárgyalása, Margery&Tommen stb.) De összességében nekem nagyon összekapottnak tűnt, és sajnos már egyáltalán nem szórakoztatott, pedig ezzel eddig nem volt baj. Sok helyen unalmas volt és elnyújtott. Egyébként talán már hozzászoktam az elhalálozásokhoz is, mert egyik után sem volt hiányérzetem. Egyébként is az olyan jelenteket szeretem, mint pl. a fentebb említettek.
Remélem jövőre elmúlik ez az érzésem, mert ettől függetlenül még mindig rajongója vagyok a sorozatnak, csak ez a 10 rész most valamiért nem fogott meg.

vargatom - 2014. 06. 16. 23:17

“Shae a Tywinn kurvája, sőt mindig is az volt ezek szerint”

Akkor csak nekem egyértelmű, hogy minderre azután került sor hogy Tyrion elküldte Pentosba? Női bosszú volt ez, meg új lehetőségek keresése a feltörekvésre… De az is egyértelmű hogy valamennyire igenis szerette a törpét, ezért tett meg mindent hogy holtan lássa.

CyClotroniC - 2014. 06. 16. 23:22

Shae kapcsán ez nálam is leginkább ennek tűnt. Kicsinyes bosszú, sértődés, féltékenység, csalódás, biztonság és egzisztencia keresése karöltve. Az elutazás és a halál helyett választotta másnak az ágyát, mert gondolom nem akarta feladni a királyvári “jólétet”.

Crias - 2014. 06. 16. 23:26

vargatom
Miért Mance mit ajánlott Johnnak???
Komolyan nem esik le.

állat - 2014. 06. 16. 23:28

+ Stannis helyzetéhez. Ami a Völgyet illeti, aki azt megszerzi magának hatalmas stratégiai előnyre tehet szert mivel az az egyetlenegy tartomány/királyság Dorne mellett amelynek területe, hadserege, lakossága és gazdasága teljesen érintetlen maradt a háborúban. Ott van Sansa! és Stannis egyértelműen (ahogy @Vargatom rámutatott) a Stark és Tully hívek/szimpatizánsok közül tud szövetségeseket szerezni.
Tény a Tyrellek területei is érintetlenek maradtak de gazdasági erejük egy részét már Királyvár eltartására használják. Szóval azért őket is gyengíti összességében a háború. Mondjuk ha majd valamikor jön a tél az ő élelmiszerkészleteik nagy hatalmat adhatnak majd a kezükbe.
Ami az elmúlt 10 részt illeti: legjobb évad, legjobb évadzáró epizód. 8/10. Ja igen jó lenne ha ezentúl Cogman (4. és 6. rész írója asszem !?) nagyobb szerepet vállalna a sorozatban. Valahogy szerintem ő jobban érzi hogyan kell a néha építő jellegű történéseket is hangulatossá/izgalmassá tenni.

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 23:28

vargatom

Persze, hogy erről szól a cím, és nem a falról, csak én ezt amire írtam, abból a hsz-ból úgy értelmeztem, hogy valaki a cím alapján sérelmezte, hogy túl sok jelenet van a 4. könyvben a Falon. Miközben pedig…

Maradék
“Én például megnéztem volna hogyan csípi fel Tywin papa Shaet vagy fordítva, de Tommennek és Margerynek is alig volt valami szerepe.” – a “felcsípésről” a könyvben sem volt direkt utalás. Nem is kellett, mert Tyrion a pov-karakter a könyvekben, és az ő szemszögéből döbbenhettünk meg mi is, hogy mit keres Shae az apja ágyában. (De amúgy volt egy kis utalás, még a legelején a sorozatnak, mikor Cersei bemószerolta Tywinnál, hogy Tyrion kurvázik, és odasúgta valakinek, hogy “vigyétek a szobámba”.)
Tommen és Margeary történetszála a 4. könyvben került kibontásra, nyilván jövőre megkapod, amit hiányolsz :)

ProMixer - 2014. 06. 16. 23:29

Remek évad, remek évadzáróval.
Branék szálának jót tett ez a felpörgés, szerintem nagyon jól megcsinálták ezt a csontvázokkal való harcot, végig élveztem. Aztán az erdő gyermekei, meg a 3 szemű holló, hát én már most nagyon kíváncsi vagyok mi lesz itt.
Stannis az egyik kedvenc karakterem, örülök hogy itt is beindultak végre az események. Jon és Melisandre összenézése biztos hogy jelent valamit a jövőre nézve kettőjük között.
Remélem a Vérebet még látjuk.
Így fentebb olvasva az egyik Varys-os kommentet valóban köze volt az első évados Dany esküvőhöz. Itt még erősen összeérnek a szálak szerintem.
100%ra lefogadtam hogy Tyrion túléli ezt az évadot. :D
Viszont Tywin helyett inkább Cersei-t nyírta volna ki.
Sansa és Petyr szálát nagyon hiányoltam én is.
Remélem a folytatásban még több észak lesz! :)

Lemoni - 2014. 06. 16. 23:30

Teljesen átlagos, évadközi epizód volt, semmi finálé fíling, de attól még nagyon tetszett. Mostanra már teljesen érdektelenné váltak nekem a luxus lakosztályok (Királyvár és Dany csodapalotája) történései, kinn a zord természetben folyó eseményeket annál jobban élvezem. A lenézett fattyú Snow, a bénává tett Bran és az elüldözött és üldözött szerencsétlen gyereklány Arya most annyira külön utakon járnak, hogy ebből csak azt tudom elképzelni, valamikor ők közösen fognak valami nagyot összehozni (könyvet olvasó nem röhög, én ezt kalkuláltam ki magamnak, GRRM úgyis kavar még :P) Szerettem ezt az évadot, a Fal ostroma továbbra is marad az élen nálam, a következő tél meg sajnos nagyon soká jön még.

vargatom - 2014. 06. 16. 23:31

Mance azt kérte, hogy engedjék át őket a Falon, hogy biztonságban lehessenek a Walkerektől. Nem harcolni akarnak, nem bosszút keresnek, csak menedéket. És vannak vagy százezren, de Észak baromi nagy és van hely bőven.

A sorozatban ez sem hangzott el, de talán az HBO háttéranyagokban szerepel, hogy a Faltól délre valami 15-30 mérföldnyi terület mind az Őrségé (és a Fal valami 400 mérföld hosszú) de mostanra olyan kevesen maradtak, hogy esélyük sincs megművelni. A Falat vigyázni hivatott régi erődök nagy része is elhagyatott, mára csak hármat bírtak úgy-ahogy fenntartani (és a másik kettő jóval kisebb létszámmal üzemelt, mint Castle Black).

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 23:41

Crias, Mance ajánlata: nyisd ki a kapukat, hogy átmehessek az embereimmel – nem akarunk fosztogatni, csak félünk a Másoktól, you know, Winter is coming -, és akkor életben hagyom a megmaradt ötven emberedet.

És most ismétlem magam a Stannis kapcsán felmerült kérdőjeleknek:

Stannis megérkezése a Falra már egy évvel ezelőtt(!) borítékolható volt, tekerjetek vissza a jelenetre, mikor megkapják a segélykérő levelet, és Melisandre rögtön odairányítja Stannist. Braavosban Salladhor Saan, a kalóz is kapott egy jelenetet (épp két szajhával fürdött, mikor megjelent nála Davos egy szakajtó pénzzel), és milyen van Salladhor-nak? Hát hajói.
És itt egy térkép, ami ugyan kissé gagyi, de látszik rajta Északon a Fal (szaggatott vonallal), és az is, hogy tengertől-tengerig tart. Na, Stannis ott szállt partra, a Keleti oldalon, a Fal északi oldalán. http://elegaer.deviantart.com/art/Map-of-Westeros-14022421

Yggdrasil - 2014. 06. 16. 23:43

vargatom, ez a sáv, amiről beszélsz, az Adomány, ugye?

vargatom - 2014. 06. 16. 23:44

Tywin halála egy gigantikus földrengés, akkora hatalmi vákuumot csinált a fővárosban hogy mindenkinek fuldokolnia kéne tőle. Tényleg nem értem hogy miért nehéz ezt felfogni – az elmúlt legalább 30 év legkompetensebb játékosa esett ki, idő előtt, örökös nélkül. Számtalanszor láthattuk, hogy minden embere tehetetlen és ostoba, az egyetlen érdemi segítsége Tyrion volt…
Cersei viszont egy elvetemült, beképzelt, komplexusos alkoholista – és neki kéne most felnőnie az apjához aki túlélt és kijátszott két rendes királyt és még néhány önjelöltet.

Szerintem ez egy zseniális fordulat volt; a teljesen szétzilált és legyőzött lázadók, meg a Tywinnel nehezen lépést tartó intrikusok előtt egyszeriben újra szabad lett a pálya. ÉS az egészet tökéletesen építette fel minden eddigi történés a Lannisterek családi viszonyaiban.

Mondjuk kicsit itt is hiányzik az, hogy pontosan hogyan és miért is került Jaime a királyi udvarba. A könyvek sztorijában egy óriási fókuszpont volt a kb. 16-17 évvel azelőtti lovagi torna Harrenhaalban, amiről itt szinte szó sem esett. Pedig gyakorlatilag minden fontosabb szereplő jelen volt – Targaryenek, Starkok, Baratheonok, Lannisterek, de asszem talán még Mormont is, meg persze Ser Barristan meg Jojen és Meera apja is (akiről szintén nem sok szó esett).
De tényleg spoileres lenne erről bármit elmondani, vagy a sorozat nézőinek interneten elolvasni, mert nagyon sok aktuális rejtély magyarázata is itt gyökerezik… Ugyanakkor egy nagyon szépen megírt eleme a történet több generáción átívelő mozgatórugóinak.

vargatom - 2014. 06. 16. 23:44

Yggdrasil – persze :)

Gyöngy - 2014. 06. 16. 23:50

“Mindfuck-landben”:)))
Szerintem ott volt az évad, az egyetlen hiányosság valaki már fentebb is említette hogy egyszerűen nem lehet mindent belezsúfolni a könyvekből(motivációk, háttértörténetek vagy helyszínek bemutatása) és még amellett is hogy kihagynak vagy változtatnak dolgokat, kevés ez a tíz rész.:)

állat - 2014. 06. 16. 23:53
pepe úr - 2014. 06. 16. 23:53

@Katniss

nem a falon át érkeztek, hanem hajókkal

állat - 2014. 06. 16. 23:53

Meg könyveseknek is. :D

Crias - 2014. 06. 16. 23:57

Yggdrasil
Az egyértelmű volt hogy Stanis oda tart csak közben 1 évadnyit el kóborolt minden fele :)

De mostmár akkor Mance-nek nem is maradt serege vagy Stannis ahogy mondta nem akar mindenkit legyakni? de akkor az téynleg csak egy előőrs volt mert borzasztóan zavart az aránytalan nagy lovas sereg a kevés (100.000 fős) vad bandához

vargatom - 2014. 06. 16. 23:58

Egy komolyabb lovasrohamot csak alapos felkészüléssel, rengeteg íjásszal és specializált lándzsásokkal (4-6 méter hosszú fegyverek) lehet megállítani. A szervezetlen, sokszor fém fegyvereket is nélkülöző, szétszórt vadaknak esélyük sem volt.

cathy - 2014. 06. 16. 23:59

Tökéletes kritika, és végre valaki dícséri a záróképet! Imádtam!

Innentől SPOILERES

Arya:

Sejtettem hogy most lesz a páros robbanása, de Brienne-re még én sem számítottam, marhajó volt! A Véreb egyébként klasszisokkal szimpibb volt a sorozatban, még egy kicsit szívszorító is volt, ahogy Brienne-el vitatkozott. Maisie Williams, meg visszaidézte a Harrenhal-os 2.évados paranézést, már akkor tudtam, hogy otthagyja dögleni, amikor leguggolt mellé, hidegrázós volt. És a kihajózása epic volt, de meg is érdemelte, ha belegondoltok az eddigi évadok Arya-lezárásaiba rohadtul megérdemelt már egy ilyen nyál-látvány jelenetet ^^

Fal:
Stannis ROCK! Alig várom a Jon-Stannis-Davos-Melisandre párbeszédeket!!

Királyvár:

Cersei hosszú idő után először karakterként is tetszett, Tywin arcáról lerítt, hogy a visszavonhatatlan kijelentés Cerseiről és Jaime-ről felért neki vagy öt Red Wedding-el :-D A halála várható volt igen, és sajnos egyetértek azokkal, akik szerint elkapkodták ezt a részt :-S De Tyrion megmenekült, és ő is elhúzott végre Westerosról <3

Bran:

Még mindig szkeptikusan, de érdeklődve figyelem ezeket a részeket, most mintha meglódult volna, egyébként biztos vagyok benne, hogy az ő története később érik be igazán.

Daenerys:

Egy nagy LOL, imádtam, ahogy az öreg sarokba szorította, többször kéne ilyen beszólogatást eszközölni, mert ettől talán Danynek is megjönne az esze, amit valahol Astaporban hagyott el. Azóta nekem sem jön be, bár szépen lassan veti le magáról a meggyőző khaleesi-uralkodónő képet az elTargeryenesedés nem válik előnyére, még jócskán alkalmatlan az uralkodásra 8és FREE Rhaegal és Viserion! :-D)

Összességében én is 8/10-et adnék, mert tényleg zsúfolt volt, viszont az "Arya elhagyja Westerost" és Ramin Djawadi "Children" témája nagyon menti nekem a finálét <3

SPOILER vége

sandor8206 - 2014. 06. 17. 00:00

nézzétek a sorit, ott van minden benne és minden szépen felépítve megmutatva
1; Stannis miért ment északra, azért mert a vörös papnő azt mondta, ennyi…..ő dirigál
2; komolyan meg kell magyarázni, miért nyírta ki Tyron az apját?
3; Shea mit miért csinált? Tyron dobta + egy sima kurva. mit csinált volna, elmegy kapálni?
mit kell értetlenkedni
4; Aryas + érme, régebbi évadban benne volt

Fireblade - 2014. 06. 17. 00:04

Az biztos hogy északon sok múlik…ki kerül Deres élére megint? Boltonék? Stannis? vagy Sansa valahogy? esetleg Tyrion? hiszen elvileg ő észak ura, mivel Sansa a felesége.
Stannis helyében megegyeznék Mance-el és beengedném őket, letelepíteni, és sok jó katona lehetne belőlük.
Cersei nem hiszem, hogy úrrá tud lenni a hatalmi vákumon, amit apja halála okozott..de ki az erős ember a királyvárban? Jamie előrelép? vagy Dornie-ak kavarni kezdenek a háttérben? Tommen még gyermek..Marghery lesz itt a kulcsszereplő
Arya meg nagy kedvencem..mostan elmegy kiképzik..remélem visszatér és lenyom mindenkit :)
Tyrion hová mehet vajon Varyssal? kisujjhoz? Falhoz? Braavosba? Sárkányanyuhoz?

stevo - 2014. 06. 17. 00:08

Az évad nagyon tetszett, a finálé viszont kevésbé, nekem egy kicsit összecsapott érzést keltett, hogy mindennel foglalkozzanak. Ettől függetlenül még mindig piszok minőségi a sorozat, csak nagyon magasan van a mérce. :)

Viszont kis dilemmában vagyok, már egy ideje szurkolok, hogy Arya és Sansa találkozzanak, egyesüljenek a stark-ok, erre legutóbb baromi közel jártak egymáshoz, de Arya-t és a Verébet nem engedték be a várba, amikor Lysa nénikéje meghalt?! Miért?
Erre valahogy nem tértek ki, vagy elsiklottam felette…
Valaki felhomályosítana? :P

cathy - 2014. 06. 17. 00:12

stevo: Szerintem azért nem engedték be, mert az őrök nem tudják, hogy Sansa Stark van ott, nyilván az ő orrukra nem kötötték, hogy Lord Baelish unokahúga ki is valójában, és így milyen jogalapon bízta volna Baelish-re, vagy Royce-ékra? Szerintem de javítsatok ki, ha nem így van.

vargatom - 2014. 06. 17. 00:13
Llew - 2014. 06. 17. 00:13

Azt hiszem a végére megtört az évad lendülete. Talán eddig ez az évadzáró volt a “legévadzárósabb”, de némileg kapkodós lett, így szerintem kár volt az előző egész részt a Falas hentelésre pazarolni.
Egy fél rész összevont csata Stannis érkezésével bőven elég lett volna és talán a CGI pénzzel, meg a lovas rohammal is jobban kijöttek volna. A mostani csontvázakra viszont teljesen felesleges volt pénzt pazarolni, mert gagyik voltak.

Stannis és Mellisandra, plusz Jon viszont már most ígéretesnek tűnik.

A Királyvári sztori ereje sajnos Oberynnel együtt meghalt. Ott könyvolvasóként is tudtam izgulni, meg élvezni a történést, Tywin halála viszont csak egy elég meh jelenet lett.

Dannyt könyvben sem szerettem, meg itt sem, de most jó volt ez a pár perc vele.

Ami viszont marha jó volt az a Brienne-Hound rész, és főleg a Hound Arya búcsú. Maise Williamsnek Emmyt azért a nézésért, de Rory McCann is óriási volt.

vargatom

Egy komolyabb lovasrohamot csak alapos felkészüléssel, rengeteg íjásszal és specializált lándzsásokkal (4-6 méter hosszú fegyverek) lehet megállítani. A szervezetlen, sokszor fém fegyvereket is nélkülöző, szétszórt vadaknak esélyük sem volt.

Azért pár mamuttal elég jól lehetett volna counterelni őket, ha nem váratlanul jönnek. Lásd GYU olifántok vs. rohírok

CaveMaN - 2014. 06. 17. 00:14

Véleményem szerint nem “nem engedték” be őket, hanem egész egyszerűen sarkon fordultak. Mivel a nagynénje már halott volt, kihez fordultak volna? A véreb aranyat szeretett volna kapni “érte”, amit nem volt ki kifizessen.

polovcev - 2014. 06. 17. 00:16

Crias:

Szerintem Mance-nek maradtak még katonái, de figyelembe kell venni, hogy a vadak a családdal, jószággal, miegyébbel vonultak a fal felé, s mikor odaértek egy ostromra rendezkedtek be 1000 varjú ellen. Ezért nem állítottak még őrszemeket sem és lettek bedarálva Westeros törvényes királya által.

Vödör - 2014. 06. 17. 00:17

Vargatom, arról a harrenhaali tornáról lehetne egy flashback epizód, kár, hogy nem illik a sorozat koncepciójába…

stevo - 2014. 06. 17. 00:19

@cathy & CaveMaN
Van mindkét válaszban igazság… Köszönöm.

vargatom - 2014. 06. 17. 00:20

“pár mamuttal elég jól lehetett volna counterelni őket”

Lásd “alapos felkészülés” :D

vargatom - 2014. 06. 17. 00:24

A sorozatnál még a könyveknél is jobban kell ügyelniük az előre utalásokra, az internetes közösségek sokkal aktívabbak és a kollektív gondolkozás még gyorsabban hoz eredményeket. Ha az a pár bizonyos flashback és jóslat bekerült volna a sorozatba, akkor már régen utólérték volna a könyves csapatot a leleplezésekben ;)

Persze közben ott van a rengeteg wiki és egyéb weboldal, amiből a tévés közönség már régen képbe kerülhetett volna – de szerencsére úgy tűnik, hogy van elég önmegtartóztatás és így elég hatásosak lehetnek majd ezek a fordulatok, amiket még Martin se dobott be.

Vödör - 2014. 06. 17. 00:25

egy gond van ezzel, ha végül mégis meglépik, akkor az a semmiből fog jönni.

vargatom - 2014. 06. 17. 00:31

Szerintem a múltbéli események maximum sztorizgatás szintjén fognak előkerülni a sorozatban; vagy esetleg csinálnak belőlük egy előzmény szériát. A Dunk and Egg novellákkal együtt elég sok anyag van, amiből ki lehet hozni 4-6 évadot is akár.

Vödör - 2014. 06. 17. 00:33

A fiatal Aemon mesterrel :)

cathy - 2014. 06. 17. 00:39

Egyébként én a jövőben megnéznék egy Arya/Tyrion friendship-et de kevés esélyt látok rá, pedig vicces lenne :-P Érdekes, hogy innentől amennyire eddig Starknak gondoltam Aryát, most már önálló személyiségként fog megjelenni, vagyis valahogy elképzelhetetlennek tartom hogy bárkihez is álljon a későbbiek során, vagy csak én látom így? Minden spoiler nélkül érdekelne ki mit néz ki belőle :-)

sfefe - 2014. 06. 17. 00:47

Nekem ez az evad annyira nem jott be, alig tortent vmi…

sfefe - 2014. 06. 17. 00:49

Ja, remelem a vereb tuleli… :)

állat - 2014. 06. 17. 00:51

Szerintem ha Arya megtudja hogy valamelyik testvére él és virul simán mellé állna. Most is először a Falhoz akart menni megtalálni az utolsó életben hitt, vagy legalábbis akinek még nem kapta meg a halálhírét :D testvérét.

Fireblade - 2014. 06. 17. 01:02

Arya nyilván oda megy ahol kiképezték azt a Jaqen vagy hogy hívták superharcos bérgyilkost….de hogy aztán mi lesz vele..csak összehozzák majd a maradék Stark családot

cathy - 2014. 06. 17. 01:03

Lehet, de akkor is csak a személye mellett állna ki, a gyerekkori kötődés miatt, nem pedig mondjuk stratégiai vagy bármilyen szempontból. Többször említi ugye, hogy hiányzik neki Jon, de ő pl Stark-ház mint olyan jó darabig nem lesz, legalábbis nehezen tudom elképzelni.Én pl attól tartok egy valahogy ott távol kiég belőle, mert ott mások a viszonyok, mások a céljai, máshogy fogja majd élni az életét, és nem tudom akar-e majd valaha ténylegesen bosszút állni. Ha igen, akkor valamilyen westerosi szálnak befolyásolnia kell, hogy kitartson az elhatározása mellett.

cathy - 2014. 06. 17. 01:06

Meg volt szó róla, hogy Faceless man-nek készülne, az több mint bérgyilkoskodás, akkor tulajdonképpen nem lenne személyisége sem ha jól emlékszem arra, amit Jaqen mondott :-(

Pufi - 2014. 06. 17. 01:07

Thormunddal mi a francot akarnak? Vadpörköltet?

mikkamakka - 2014. 06. 17. 01:20

Llew :hagyjuk már gyűrűk urát, jeeez
btw a harci elefántoknak a valóságban nem sok jelentőségük volt, ezek meg még csk nem is harcra idomítottak voltak
a képzetlen vadak bőrpáncélban+csontfegyverekkel vs meglepetés nehézpáncélos lovasroham az egyik legrettegettebb hadvezérrel az élen azért ne legyen már kétesélyes

állat - 2014. 06. 17. 01:22

@cathy: Hát ez lesz majd szerintem Arya nagy belső vívódása, amit már előre várok.

cathy - 2014. 06. 17. 01:30

állat: Me too! :-)

Csimpilota - 2014. 06. 17. 02:27

Branes szál védelmére kelve, nem 4 éve vándorolnak, hanem 2 :) Hidegkéz karakterével mindenképp fel lehetett volna dobni, sajnálom, hogy kihagyták.
A Danys gondolatmenetet egyáltalán nem tudom hová tenni.. Miért kellene ugyanazon problémákkal szembesülnie és megfeleltethetőnek lennie Westerossal?
És hát Stannis szála is minden volt eddig, csak nem érdektelen.

paranoid android - 2014. 06. 17. 02:33

Tyrion kiszabadításának felvezetésére valóban szánhattak volna több időt, de szerintem baromi jó lett az utána lévő két gyilkosság. Tyrion nem is feltétlenül azért ment oda szerintem, hogy végezzen Tywinnal, ez inkább Shae indulatból való megölésével lett terv. Az pedig, hogy Tywin halála katarzis nélküli, tökéletes volt. Ahogy a nagy Tywin halála, úgy Tyrion bosszúja sem tartalmazza a tipikus szentimentalizmust. Miután megtörtént a gyilkosság, Tyrion nem diadalittasan hagyta ott apja holttestét. A bosszú csak addig “jó”, amíg be nem teljesül, addig hajtja az embert. De utána nem változik semmi, csak lesz egy hulla a klotyón. (Talán Oberyn még jól is járt, hogy ezt nem kellett megtapasztalnia. Na jó, talán inkább mégsem.)

koka - 2014. 06. 17. 03:08

Jó volt ez az évad és ez az évadzáró. Mondom ezt úgy, hogy a két kedvenc részemet (Tyrion és Stannis) keményen elbaszták.

Branék megérkezése a fához és a barlanghoz, majd a kis torzsalkodás a csontvázakkal a régmúlt Oblivionos questeket idézte fel bennem. Valahogy nekem nagyon kilógott.

A falnál lévő csata elemzése következik:
Stannis győzelme nem vitatárgya. A vadak most találkoztak először egy igazi déli hadsereggel. Fegyverzetük és fegyelmezettségük jóval alulmaradt még úgy is, hogy valóban voltak óriásaik meg mamutjaik.
Stannis ráadásul tapasztalt harcvezér. Ezelőtt két háborúban is harcolt. Megvédte Viharvéget Robert lázadása idején és elfoglalta Sárkánykőt, majd a Greyjoy felkelésnél elpusztította a Vasflottát, és elfoglalta Nagy-Wyket.
Megvolt az előképzetsége ahhoz, hogy a vadakat elűzze a szélrózsa minden irányába. :)

vargatom - 2014. 06. 17. 03:12

Tökéletes meglátás… Tyrion ezzel elérte a mélypontot, örökre feladta azt a vágyát, hogy megfeleljen az apjának. És mostantól nincs mögötte a Lannister név, a hatalom, a vagyon sem, minden ami eddigi életében meghatározta őt. Ezek után már Jaime-re sem számíthat, földönfutó lett, szabad préda.

Egyébként Dany is hasonló útra lépett, kénytelen lépésről lépésre feladni mindent amit eddig elért vagy amiben hitt…

Katniss - 2014. 06. 17. 03:43

Visszatérve Shae-re. Shae egy okos karakter, érzelmi intelligenciája is olyan magas hogy egyszerűen nem fér a történetbe, hogy egy kényszerű szakítás után – amiben pontosan tudja, hogy a törpe valójában szereti – visszatér Királyvárba és a törpe ellen vall hogy végezzék ki, utána meg bosszúból lefekszik a Tywinnal miközben ezt már a törpe nem láthatja tehát még csak nem is bosszú. Zagyvalék ez a verzió, pláne mivel ha egyszer elhajózott, akkor nem fog visszahajókázni csak azért hogy egy elutazása után napokkal történt merényletben ellene vallhasson a törpesrácnak. Nem is ő vezeti a hajót, nem lehet hatással az útirányra. Plusz emlékszünk rá hogy a származása misztikus, valamiféle nemesi család sarja.

Szóval az elméletem, hogy Shae adósa lehetett Tywinnak ahogyan a Vas-szigeteki fazon is adósa volt Ned Starknak, szolgálatokat látott el, Tyrion mellett kémtevékenységet folytatott amíg Tyrion volt a király keze, aztán amikor a házasság illetve a pozíciója elvesztése miatt már haszontalan volt akkor Tywinn elkezdte forszírozni hogy a törpe szabaduljon meg tőle.
Valójában nem hajózott sehova, Tywinn visszatartotta, a tárgyaláson felhasználta, aztán pedig megdugta amit Shae láthatóan élvezett is. Egy Mata Hari volt a csaj. Shae Hari.

Katniss - 2014. 06. 17. 04:05

Sandor és Briennél például olyanokra figyeltek, hogy Sandor sebesült még a korábbi részből ezért 1 kézben forgatta a kardot. Ezért tudta csak legyőzni a Brienn. Akár lehetett a párbaj közben olyan kivágott jelenet, amiben a sérült válla kap ütést és mutatják hogy nem 100%-os. Kivágták, Sandor meg végigharcolta 1 kézzel mert akkor még az volt a rendezői utasítás hogy sebesült. Ez a hipotézisem. :P

flimo - 2014. 06. 17. 06:49

“Továbbra sem tudni, hogy ki is volt Jon anyja.”

Elkezdtem újranézni az elejétől, és feltűnt, hogy Ned mikor elbúcsúzott Havastól azt mondta neki, ha legközelebb találkozunk mesélek anyádról, és közben nagyon jelentőségteljesen meggyötört fejet vágott, ez szöget is ütött a fejemben :D

Jani - 2014. 06. 17. 07:36

Trónok harca szép. Trónok harca jó. Csak könyörgöm te is jelenj meg dvd-n, drága 4.évad. Várok rád.

Andro - 2014. 06. 17. 08:00

Nekem tetszett az évadzáró, de Tyrion szöktetése tényleg olyan semmilyen lett, pedig rá szánhattak volna még egy kis időt, ha már ennyit hanyagolták a karaktert. Lehetett volna egy kis párbaj, egy kis akció, de semmi. Arya még mindig nagy kedvenc, és úgy érzem, hogy az ő sztorija valóban nagyon sötétbe fordul most. De majd meglátjuk. És ugye Királyvár, ami szintén érdekes a Cercei-Margaery-Tommen trióval, hogy vajon kinél is van a tényleges hatalom, ki fog kit irányítani. Észak meg… nos nem szeretem Északot, de kivételesen élveztem. A Látnok Fa meg végre elérhető távolságba került, és kíváncsian várom a fejleményeket.

A kritika amúgy nagyon tetszett, jól eltalált volt.

VanillaSky - 2014. 06. 17. 09:05

” egy kényszerű szakítás után – amiben pontosan tudja, hogy a törpe valójában szereti – visszatér Királyvárba és a törpe ellen vall hogy végezzék ki”

Már miért ne férne bele, hogy egy kapcsolat szétszakadása után, hogy az egyik fél bosszúra vágyjon a másik irányába? Shaeről meg ami tudható volt az előélete alapján az nem a szeplőtelen viselkedésforma. Egy ideig jól alakultak a dolgai, majd Tyron belekerült a kényszerű Sansa frigybe, amitől datálható volt a kitörés. Aztán por került a gépezetbe és bevégezte. Az nem kérdés, hogy erős érzelmei voltak a legkisebb Lannister irányába csak ezek az érzések szerelemből, gyűlöletbe csaptak át.

mivanmar - 2014. 06. 17. 09:14

Katniss: Szerintem túldimenzionálod Shae-t. Ha eleve Tywin kémje volt, akkor Bronn is Tywinnak dolgozott? Mert ő rabolta el egy másik katona sátrából. Shae nem akart elmenni King’s Landingből, nem akart új életet kezdeni a Lannisterek aranya nélkül.

bëiz - 2014. 06. 17. 09:55

Nekem nagyon tetszett ez az évad és a finálé is. Fordulatos volt, 10 rész alatt egy változatos eseménydömpinget láthattunk. Volt néhány WTF pillanat (Jofferey, Oberin, de nálam a Tyrionos tárgyalás is ütött) meg egy rakás majdnem WTF :-)

A fináléról:
Zseniális jeleneteket halmoztak össze. A Véreb és Brienn csatája EPIC volt: kemény, véres, érezni lehetett a súlyát. Azt sem tudtam kinek szurkoljak. Arya minden pillanata/pillantása remek volt.
Szerintem marhajól megvalósították a csontváz harcot is. Biztos rengeteg pénz ment el rá :))) Én nem találtam gagyinak (valaki itt írta fentebb, hogy milyen gagyi volt… én háklis vagyok az ilyesmire, de ez nem volt gagyi).

Tyrion cselekedetei percről percre megleptek. Szerintem fel volt építve minden, nem volt hiányérzetem. Elmondták már a sorozatban is a régi kurvás történetet, én mindenesetre ott hallottam először, mindenki tudja hogy átverték fiatalon. Elhiszem, hogy szíven ütötte, amikor Shae ugyanúgy szólította az apját (Oroszlánom) mint ahogy régebben őt. Már ott kijárt volna a fojtogatás… aztán meg láttuk mi történt, láttuk hogy viselkedik vele az apja. Tökéletesen fel volt építve, nem kellett ide plusz mondvacsinált indok.

Remek volt!

Én az évadzáróra 10/10-et adnék.
Az évad 9/10

bumbayo - 2014. 06. 17. 10:15

A háromszemü holló világa a Carcosa? :D

sztasza - 2014. 06. 17. 10:17

“– Mi ez?
– Egy nagyon értékes érme.
Arya beleharapott. Olyan kemény volt, hogy nem lehetett más, csak vas. – Elég arra, hogy vegyek rajta egy lovat?
– Nem lovak vásárlására való.
– Akkor mire jó?
– Akár azt is kérdezhetnéd, hogy mire jó az élet, mire jó a halál. Ha eljön a nap, hogy újra meg akarsz találni, csak add oda ezt az érmét bárkinek Braavosból, mondd neki ezeket a szavakat: valar morghulis”

Byron - 2014. 06. 17. 10:22

Dany nem tudja kordában tartani a sárkányait, a varg Bran meg megtudja, hogy ugyan járni nem fog, de repülhet még. Hmm… Jó lesz ez.

adam - 2014. 06. 17. 10:25

Sziasztok! A 4. starkkal mi lett? Aki a vad csajal feketevarba indult? Mar reges regen oda kelett volna erniuk feketevarba nem?

CyClotroniC - 2014. 06. 17. 10:33

Egyébként igen, Tyrion kapcsán tényleg az az legizgalmasabb, hogy most egy név, vagyon és becsület nélküli kőrözött gyilkos lett, akinek most tényleg nincs semmije, és mindennek a tetejébe még törpe is. Az ő sztorija eddig is számítógépjátékos volt. Minden szezonban/könyvben a nulláról kimaxol egy pályát, aztán elküldik nagyobbat szívni egy nehezebb terepre. Túlélted? Megoldottad? Ügyes voltál? Remek, itt van egy sokkal szarabb helyzet, enjoy… :D

Ennek ellenére sokkal jobban érdekel, hogy Jaime, Cersei és Tommen hogy fogja lereagálni az egészet. Cersei bármennyire is beintett apunak és “jól jött” neki ez most, tutira táplálja majd a paranoiáját ez az egész, az meg külön érdekes lesz, hogy leesik-e neki hogy Jaime benne volt, vagy csupán Varys hiányzására rá lehet majd kenni az egészet. Meg hogy Jaime hogy fogja majd ezt feldolgozni, mert még neki volt talán a legnormálisabb viszonya Tywinnal.

Ja meg amit el is felejtettem írni fenn, remélem lesz Dorne.

Ayron - 2014. 06. 17. 10:37

Umberhez mentek elvileg…de az elég merész hozzás lenne mivel a Boltonok vdásznak rájuk de kiderül.

clegane - 2014. 06. 17. 10:51

mondjuk szerintem ha az őrök megemlítették a bloody Houndnak hogy Lysa után Littlefinger viszi a boltot a Sasfészekben, abból alighanem rögtön arra asszociál hogy ez is a Lannisterek kezére esett (hiszen biztosan tudott róla hogy LF a Small Council tagja (volt?)), ezért sem akart bemenni gondolom.

cathy - 2014. 06. 17. 11:40

clegane: Pontosan, plusz ugye Royce-ékon kívül senki nem tudta, hogy a csaj akit Baelish hozott egy Stark, úgy más lett volna Arya fekvése is, de hálistennek nem derült ki. Örültem volna ha találkoznak, de nem lett volna az igazi

lostfanka - 2014. 06. 17. 11:46

Az en velemenyem: Nekem is kapkodosnak tunt az egesz evad. Egyszer csak megjelenik a falnal Stannis, nem tudjuk hogy mi a celja, csak merem remeleni hogy elakarja foglalni eszakot. Kar hogy megoltek Sandort az allando karomkodasa szint vitt a fenkolt parbeszedekbe, en szerettem remelem feltamad. Tywin megolese (bar ebben nem vagyok biztos) meglepett, kerdes hogy ki lesz igy a kiraly segitoje. De ami a legjobban idegesitett hogy Bran mar ket vagy 3 evadon at bandukolt valahova amirol sohasem derult ki hogy miert olyan fontos a 3 szemu varju, aztan most az arcunkba vagjak azert mert repulni fog. (Persze engem a konyvesek anno kisegitettek hogy ez a konyvben jobban fel van vezetve).

clegane - 2014. 06. 17. 12:01

lostfanka: szerintem azér ment a falhoz Stannis, mer így elég erős alapja lett azzal népszerűsködni, hogy mindenki leszarta a Vadak támadását csak ő nem, ergó ő az igazi méltó királya a birodalomnak, a többiek csak civakodó kis senkik.

Reinhardt - 2014. 06. 17. 12:04

Valahogy nálam nem fér bele Tywin jellemébe, hogy összefeküdjön Tyrion levetett kurvájával.

mi mi? - 2014. 06. 17. 12:14

mi az a gyakás?
miért nincs link a tovább után?

nekem az évad nem jött be
törpe 4 prezident

Katniss - 2014. 06. 17. 13:36

Szegény Tyrion. Megölte az anyját, az apját, és a szerelmét is. :-D

Shae szerepét lehet túldimenzionálom, de ez azért van mert sok a luk és a logikátlanság a történetben. Shae és Tyrion szakítását nem érzem olyan horderejűnek, hogy azért a nőci visszatérjen és ellene valljon, pláne hogy nem tudhatott a gyilkosságról hiszen hajón volt.

A csontvázakat valóban faszán megcsinálták, ennél sokkal jobban nem tudom lehetett-e volna.

mrsitn - 2014. 06. 17. 13:56

Nekem egy kicsit meredek volt a lovasroham.
Persze a két oldalról támadás a légi felvételen bemutatva feltételezi, hogy voltak kémek, és felderítették a Mance táborát, olyan hirtelen és túl teátrális volt az egész.
Egyébként egy lovas hadsereg egy erdőben, hóval belepett elvileg szanaszét heverő faágas aljzatú erdőben mióta van előnyben egy gyalogossal szemben? Hova hogy gyorsul a ló, és miért nem bújunk be a fa mögé? Bennem hagyott kérdéseket bőven.
A csontváz harcosok nekem kifejezetten tetszettek, azonban az itteni hozzászólásokat olvasva jobban elkezdett érdekelni a történelem és a mitológia.
Kik voltak az Andalok, az Elsők, és akkor most kik a Mások ha nem a feltámadó élőholtak?!?! Utána is olvasok, de ha itt írja meg őket vki az is jó!
Nekem tetszett az éved, a sok kiemelkedő jelenetével átlagban hozta a 8/10-et.

Numfar - 2014. 06. 17. 14:15

mrsitn:
Röviden: Westeros eredeti lakosai az Erdő Gyermekei voltak, majd megérkeztek az Elsők. Egy darabig háborúskodtak, majd békét kötöttek, az Elsők átvették a gyermekek isteneit is, ezek a Régi Istenek. Az Andalok pár évszázaddal később érkeztek, jobb fegyvereik voltak, így elfoglalták a 7 királyságot Észak kivételével, a Gyermekeket leölték. Az Andalok hozták magukkal az Új isteneket.
A Másoknak 2 fajtája van, ha jól értelmeztem, az egyik az egyszerű zombihoz hasonlító élőhalott, a másik az értelmes, babalopkodós White Walker.

Fireblade - 2014. 06. 17. 14:23

Szerintem csak egy fajta “Más” van..a csontváz/zombi combok, azok nem Mások voltak, hanem halott emberek, akiket a Mások alakítottak át, és használnak..:)

mivanmar - 2014. 06. 17. 14:33

Numfar: Csak a White Walkerek a Mások, és ők tudják feléleszteni a halottakat zombiként.

ifeco - 2014. 06. 17. 14:35

Reinhardt.
A film alapján nem annyira, a könyv alapján bőven “belefér” Tywin Tyrionnal való viszonyába, hogy elvegye tőle a kurváját(akit mellesleg szeret). Kár, hogy kimaradt a filmből Tyrion első szerelméről az igazat bevalló beszélgetés Jaime-vel. Egyébként nagyon jó volt ez az évad is, lebilincselő és néha igencsak meglepő, pedig én olvastam a regényeket(igaz vagy 5-6 éve)!

paranoid android - 2014. 06. 17. 16:07

Nem magyarázták meg nekünk Shae árulását, de szerintem könnyen össze lehet rakni. Legalábbis számomra nem csak arról szólt ez, hogy úgy érezte, Tyrion elárulta őt, ő meg visszafizette neki ezt. Az meg végképp nem illik a sorozatos Shae személyiségébe, hogy végig Tywin embere lett volna, és kémkedett Tyrion után. Shae-t általában csak Tyrion szemszögén keresztül szokás értelmezni, de most fordítsuk meg ezt. Shae-nek a sorozatban volt egy visszatérő identitás problémája, hogy ő csak egy kurva, és az emberek is csak ennek látják, még Tyrion is (ez nem feltétlenül igaz, de Shae így érezhette), miközben ő többnek tartotta magát ennél, vagy legalábbis több szeretett volna lenni ennél. Sansa iránti kötődése is ebből fakad. Vele végre több lehetett. Mikor Tyrion elküldte, sokan csak azt látták, hogy “jaj, szegény Tyrion, feláldozza a szerelmét, miért nem veszi észre Shae, hogy Tyrion csak jót akar”. Ez megint Tyrion szemszögéből van. Shae nézőpontjából viszont a lehető legérzékenyebb pontjába döfött a férfi, akit szeretett. Aztán mikor – feltételezhetően – elfogták Shae-t, mielőtt elhagyhatta volna a várost, élet-halál szituációba került. Tanúskodik vagy meghal. És ekkor magába nézett, és azt mondta, ha mindenki csak egy kurvát lát bennem, ha nem menekülhetek ez elől, akkor így is fogok viselkedni, és túlélem. Ez pedig remekül rímmel Tyrion ‘character arc’-jára, hisz őt meg mindenki egy szörnyetegnek látja, és ő sem tudott menekülni ez elől.

Dante22 - 2014. 06. 17. 16:45

Nagyon tetszett a kritika,teljesen egyetértek vele,nekem ez a rész (is )nagyon tetszett..
Amugy igen, több szál is már a negyedik könyvből lett beleszőve,de már jóval előbbi részeknél is.
Azonban kimaradt belőle a harmadik könyv legeslegvégső jelenete,ami szerintem akkorát dobott volna még inkább az amugy sem gyenge részen..
Én végig azon szurkoltam,hogy az legyen a rész vége is,ami a 3 köteté:D
De nem baj,az a személy, akit annyira szeretek és vártam is,hogy felbukkan,gondolom majd az 5 ik évadban gyilkolássza a Freyeket.
Na mindegy ez az egy negatívum,a többi csillagos 5 ös volt:)

Néma Harcsa - 2014. 06. 17. 17:41

Nem tudom, hogy a regényíró vagy a sorozatkésztítők hibája, de ez az évad kb. 6-os szint volt itt-ott erős jelenetekkel, az utsó rész mondjuk megér egy 7-est. Ami persze nem rossz. Charles Dance-t és Gofrit pedig követelem vissza zombiként!

Skyroads - 2014. 06. 17. 19:44

Egyébként Arya miért akar Braavosba menni? Bennem most keverednek a dolgok, hosszú kihagyás után néztem meg ezt az évadot.

cathy - 2014. 06. 17. 19:45

Ó igen azt én is írni akartam, hogy nígni fogok Charles Dance után, nehéz lesz gennyládaságban megütni a mércét

mosee - 2014. 06. 17. 19:46

Ary búcsúja Westerostól zseniális volt, nekem simán az jött át, hogy hátat fordított a múltjának, vele együtt a Stark névnek is (nem olvastam a könyveket, szóval tipp), és megy megkeresni az arctalanokat (vagy m a nevük). A végső valar morghulis jelenettől pedig még most is borsódzik a hátam (“nem ezüst, vas”).

Tyrion gondolom megy Dany felé, ellenségem ellensége a barátom, ráadásul ahogy vargatom megjegyezte, Varys és Illaryo tanácsos nagy sz*rkeverők, szóval ide a bökőt, hogy kövi évadban lesz közös jelenet a törpi és Dany részvételével :) Hova máshova mehetne Tyrion?

Stannis zseniális volt, Észak remek stratégiai húzás, de ha Észak, naná, hogy a Fekete Vár, mindenki tudja, hogy kevesen vannak, de azt is, hogy ha meg van tömve, lehetetlen elfoglalni. Ha van olyan, hogy hódítók kézikönyve, akkor az első fejezet tuti arról szól, hogy védd meg a segged :) Stannis ezt megoldotta, övé Westeros legerősebb vára. Viszont ez a ő legalább törődik a népével duma szerintem nem igaz rá, mint ahogy senkire az egész Westeros nevű kócerájban, sanda gyanúm, hogy ott nem jó népnek lenni :)

Twyn halála váratlan volt, de nekem is tetszett, hogy nem volt benne semmi pátosz, csak ahogy fentebb írta valaki, bosszúvágy, ami után nem marad semmi, csak egy hulla klotyón .. tényleg zseniális volt.

Shaet szerintem sokan túldimenzionálják, ő tényleg csak egy ribi volt, akinek esze ágában sem volt hazamenni, úgyhogy összefeküdt mással, aki ezt biztosította neki, pech, hogy kedvenc törpünk beleszeretett, ő pedig nem szerette viszont (vagy igen, és akkor a bosszú/düh/harag hajtotta).

Királyvár kicsit szerintem is visszaesik, Cercei gondolom régenskirálynő lesz megint, de már nem az az ügyes intrikus aki volt, hanem düh hajtotta hülye pi..a, nyakán a Tyrellekkel (a zseni nagyival főképp tippre), meg aztán Oberyn famili sem nyugszik szerintem.

mosee - 2014. 06. 17. 19:49

Ja. A Bran szál nem érdekel, bár valószínűleg történet szempontjából ott folyik a világmegváltás, a többi csak a töltelékanyag, de nem tehetek róla, akkor sem érdekel.
nekem az csak olyan “Hodor”.. :)

röviden-tömören - 2014. 06. 17. 20:19

Stannis most kicsit felülírta a blackwateri kushadását; még akkor is, ha a lovasroham elég hihetetlen volt így. (meg pláne, hogy már

ennyi vadak-fal után megérkezett.)

Lord Snow alighanem mostanra tartalékolta a karakter mélységét, mert most még fölébe is nőtt többeknek. persze Tyrion vagy Arya

arcjátékával nem ért fel; de a bronzérem ebben a részben jár neki.

a legjobb tartalmi rész öszességében a Sandor-Brienne harc volt. olyan volt amilyennek egy küzdelemnek lennie kell a “vásznon”.

ráadásul nagyon odaillő, feszes zenei aláfestéssel. egyedül a zuhanás volt olyan “republicos” (repül a bálna) hüpp-hüpp-hüpp –

videótrükk utánérzetű; az viszont, hogy Brienne folyamatában látványosan melléütött párszor, miközben Sandor meg-megbillent /nem

találták el mindig a jó felvételi szöget – de ez annyira gyakran előfordul, hogy szinte már várja is az ember/ csak sokadjára nézve

tudatosult bennem, mert egyébként annyira magával ragadó felvétel volt.

a Hound meg-nem ölésével szerintem Arya magát is megfosztotta a bosszútól. eredendően tényleg meg akarta ölni, csak az útjukon

rájött, hogy nincs olyan, hogy fekete vagy fehér. akarta a halálát, de így elvenni az életét már nem. Sandor is ezért mondta neki, hogy

húzzon le egy újabb nevet a listájáról. az nagyobb megkönnyebbüléssel járt volna.

Varysnak meg harangoztak Királyvárban. ;-) (érdekesek lesznek ketten együtt..)

Tyrion “idoubledareu”-zása és a végén Arya hajókázása tette tényleg jó (sűrű) évadzáróvá ezt a részt.

(Branékre hárulhat több figyelem, de már túlzás volt a csont”hadsereg” – még így is. a sárkányokat meg azért büntette meg Danny,

mert a testvérük mit csinált.. ez nem volt okos húzás, meg úgy feltüntetni, mintha szívszaggató jelenet lett volna. Ygritte égetése

legalább az volt (ha már a halála szerintem nem volt az.)

következő évad, de messze vagy :-(

cathy - 2014. 06. 17. 20:29

Skyroads: Mert a második évadban találkozott Jaqennel a braavos-i faceless man-nel és meg akart tőle tanulni gyilkolni, mikor látta hogyan intézte el a Csiklandozós meg a többit. Aztán Jaqen megszöktette őket Harrenhal-ból és akkor adta neki az érmét, hogy ha újra meg akarja találni (mert akkor még Arya Cat-et és Robb-ot kereste)akkor menjen Braavos-ba, hát most már senkije nem maradt, ezért döntött úgy, hogy oda megy kiképezni magát.

cathy - 2014. 06. 17. 20:29

Bocs nem CsiklandozóS hanem csak simán CsiklandozÓ :-D

Lalolb - 2014. 06. 17. 22:21

Én nem hasonlítom a zárót a többi epizódhoz. És okoskodni sem fogok…és hibákat sem akarok keresni.
Mert imádtam az első pillanatától kezdve. Ezért nálam 10/10. Nem csak a záró epizód, de az egész évad.
Szerintem ennél jobbat egyszerűen nem lehet csinálni.

Hannibál Lektor - 2014. 06. 18. 00:00

Az hogy van, hogy Gendry és Arya nem reagál egymásra, mintha még soha nem látták volna egymást?

vargatom - 2014. 06. 18. 00:18

Sztem te kevered Gendry-t Poddal.

vargatom - 2014. 06. 18. 00:35

Tywin jellemébe szerintem simán belefér a képmutatás és hogy a gyermekeit más mércéhez méri, mint saját magát. Na meg Tyrionnál is leginkább az volt a baja, hogy a kurvázást szégyentelenül és nyilvánosan csinálta, elvégre erről (is) volt hírhedt Westeroson és ezzel besározta a család hírnevét. Neki pedig mindennél fontosabb volt a hírnév – a lázadó hűbérúr Castamere-t is egész családjával irtotta ki, az elrabolt fiáért is háborút indított, bármennyire is gyűlölte, eltitkolta az aranybányák kimerülését és így tovább.

Na meg ő is csak emberből van és bár új feleséget nem vett magához, de azért cölibátust sem fogadott ;)

Csani - 2014. 06. 18. 03:14

@Yggdrasil:

Nekem mint könyveket nem ismerőnek elképzelésem sincs, hogy Varys és Tyrion merrefelé mehetnek. Pentos lenne a legjobb tippem, minthogy ott vannak Varysnek kapcsolatai.
Nem rémlik semmi utalás Varystől vagy Tyriontól, hogy melyik hely nekik mindig “safe house”.
Újra kéne nézni mind a 4 évadot, hátra kimaradt valami :)

winnie - 2014. 06. 18. 07:53

emberek, felejtsük már el a könyveket, légy szíves. mindenfajta említést. tudom, hogy érdekes dolog célozgatni, de aki a plusz tudását feltétlenül ki akarja írni magából, az tegye a könyves topikban, ha lehet.

Yggdrasil - 2014. 06. 18. 08:33

Oké, bocsi. Nem akartam amúgy se spoilerezni, igyekeztem direkt úgy írni, hogy abból semmi ne derüljön ki a könyvet nem olvasottak számára.

Aquarius - 2014. 06. 18. 08:35

Arya felolvassa a listáját, ami zavarja a Vérebet. Kiderül, hogy az utolsó áldozat a listán a Véreb.
A nézők azért drukkolnak, hogy Arya nehogy megölje a Vérebet!
A Véreb megsebesül és megnyílik Aryának, Arya segít neki.
A nézők örülnek, hogy Arya nem akarja(/fogja?) megölni a Vérebet!
A Véreb halálosan megsebesül, könyörög, hogy Arya ölje meg őt.
A nézők lélegzetvisszafojtva várják, hogy Arya ölje meg a vérebet.
Bele sem gondolnak, hogy pár résszel ezelőtt mit akartak. :)

Ettől zseniális a sorozat (meg a könyv, de azt én nem olvastam).

Szerintem Arya egyébként felmérte, hogy ezzel most megkapja a Véreb azt inverzben, amit ő okozott a hentesgyereknek (már ez is mekkora, azzal adod vissza valakinek, hogy brutálisan megölt a könyörgése ellenére valakit, hogy életben hagyod :)).

Brynden Rivers - 2014. 06. 18. 09:30

A lovasroham fergetes volt! :)
Mance-Stannis párbeszéd pedig remek hozzátoldás a könyvhöz.

A könyvre támaszkozó jelenetek: Tyrion, Jon és Dany egész szála, Arya-Hound utolsó jelenet és Arya elutazása nagyon jók lettek. A Hegy-Brienne találkozónál kicsit döcögött a logika.

De a Karib tenger kalózai-s jelenetben az írók túl mohón és túl mélyre ástak a Klisék Nagy Könyvében hogy a végén felkeltették a Nevetségesség és a Butaság szörnyét

http://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/DemBones

Brynden Rivers - 2014. 06. 18. 09:43

Ja és még egy szó:

Tysha

Hannibál Lektor - 2014. 06. 18. 12:10

“vargatom – 2014. 06. 18. 00:18

Sztem te kevered Gendry-t Poddal.”
Igazad van, ezt benéztem.

Silverhand - 2014. 06. 18. 15:15

Nagyon tetszett az egész évad. A cselekményre sem lehet panasz, de (szokás szerint) különösebb történés nélkül is hatásosak voltak a szereplők közötti párbeszédek. Egyre több fantasy elemet kapunk, az első évadban még nagyítóval kellett keresni az ilyeneket.

Nem vagyok hadtörténész, történelemtanár annál inkább, de mégsem értem, hogy mi értelme van egy erdőbe vezetett lovasrohamnak. Hirtelen több olyan valós csatát is tudnék említeni, ahol a gyalogság az erdőbe menekült a lovasroham elől. Stannis, Westeros egyik legnagyobb stratégája mégis jobbnak látta lovakkal bevenni az erdőt.

Ha már mindenképpen harcolni akart velük, akkor rájuk gyújthatta volna az erdőt, majd a nyílt terepen vezetett lovasrohammal valóban maximális pusztítást lehetett volna elérni.

deku82 - 2014. 06. 18. 16:13

Nekem az volt furcsa a lovasrohamban, hogy két oldalról mentek be az erdőbe. Amikor “összeütköztek” középen, olyan esetlennek tűnt az egész. Egy laikus. :)

nuage - 2014. 06. 18. 19:33

Egy nap alatt néztem végig az évadot, így számomra nem volt unalmas vagy kiszámítható. Volt sok meglepő és király jelenet, volt pár, amit megint nem bírtam végignézni (ehhez még edzeni kell a gyomrom), de már megint nagyon rövidnek éreztem az évadot. Ide nekem a folytatást, de most rögtön!!
Tetszettek a szálak, egyedül Dany-t nem értem igazán. El van telve a saját igazságosságától, ami ennél szubjektívebb már nem is lehetne, a végén meg a nagy rabszolgaellenességében a saját “gyermekeit” veri láncra. Brutál képsorok – gondolom a sárkányok anyja státusza ezek után erősen megkopik, pedig nekem még az előző évadban is ő volt a befutóm, de így…
Bran “szárnyalására” tett utalás viszont reménykeltő, amúgy is kíváncsi vagyok arra a szálra. John igazából sosem érdekelt, Stannis pedig engem is meglepett, bár így utólag, ahogy írjátok nem kellett volna. :D
Még mindig jó kis sorozat ez, de azt hiszem minden új évad előtt újra kéne nézni a többid, annyira szerves egészet alkot, hogy a feledés köde ennek kifejezetten árt.

nuage - 2014. 06. 18. 19:34

Ja és Tyrion for prezident!

cathy - 2014. 06. 18. 23:59

Azért a Stannis-hypehoz pár szó: én inkább Davost éltetem, mert Stannis számomra kimerül abban, hogy karizmatikus, és helyén van a szíve (lásd ahogy Shireennel bánik), de Davos nélkül nem érne sokat, feladta volna már akkor, amikor Davos előjött az ötlettel, aztán Braavosban is eléggé megfogták Stannist és a Hagymalovag mentette a seggét. Szóval én pl kíváncsi leszek az ő kapcsolatukra is, mennyire lesz erre hatással most már Jon, mert eddig a fő kavarógép Melisandre volt.

vargatom - 2014. 06. 19. 01:10

Nézd ezt egy kicsit a másik oldalról is – ki más mellett lenne képes Davos érvényesülni? A képességei egy dolog, de a Stannis iránt érzett hűsége és tisztelete is nagyon sokat számít, és ezt nem nagyon tudná kihozni belőle egy Tywin, Jon, vagy Varys. Kétlem hogy Davos ennyire odaadó tudna lenni bárki más felé, a jellembeli hibák és erősségek egyedi kombinációja az, ami megfogta és egyben cselekedni hagyta őt. Tywin már régen leszámolt volna vele, Jon meg túlságosan barátságos lett volna szerintem.

cathy - 2014. 06. 19. 01:16

Persze, én most csak Stannis jelleméből próbáltam kiindulni, hogy nem mindig megy neki a dolgoknak és Davos egyfajta katalizátorként is működik neki. Például ha csak Mel lenne mellette, akkor mi-hogyan alakul, erre gondoltam, önmagában pl Davost sem tartanám nagy arcnak, de kettejük kapcsán őt tartom ilyen szinten érdemlegesebb karakternek.

cathy - 2014. 06. 19. 01:19

A poén kedvéért akár egy újBaratheon érát is megnéznék Királyvárban, na ilyen szempontból is pl ordít, ki lenne a király segítője, és az milyen minőségű lenne abban a kígyófészek közegben (mert nyilván Baelish meg Varys típusú emberekből Dunát lehet rekeszteni ha kell)

cathy - 2014. 06. 19. 01:22

De azért is írtam másik pólusnak most Jon-t mert ők ketten érdekesek lesznek szerintem. Stannis, akinek sohasem volt fia, és Jon, aki jóban volt az apjával, mégis fattyúként volt megbélyegezve, ha nem is ennyire mély, de valami hasonló rezgésű dolgot én kinézek belőlük.

Brynden Rivers - 2014. 06. 19. 14:56
geo - 2014. 06. 20. 12:48

Stannis:
ahogy már írták páran, az erdőbe vezetett lovasroham volt a leghihetetlenebb a részben. A számbeli fölény meg pont fordítottnak tűnt, ha Mance csak a 100 000-es sereg előőrsét vezette, akkor se tűntek többnek egy 100 fős rablóbandánál. Ahogy tudtak copy-pastelni lovasokat, ugyanúgy lehetett volna wildlingokat is.

Tywin:
sajnos elspoilereztem a halálát még tavaly magamnak, így nem volt meglepetés, de még Tywin fölényessége mellett is vártam volna tőle is egy szikrányi döbbenetet.

Varys:
egy ekkora intrikustól nem tartom okos húzásnak hogy személyesen vesz részt egy királygyilkos szöktetésében.
Úgy tűnt, hogy nem akart eredetileg lelécelni, csak Tywin halálhírére, pedig épp az ő halála után lenne neki még nagyobb mozgástere, csak Cersei és Margaery maradt elég erős ellenfél.

Bran:
az ő szálán az tetszik, hogy a legtöbb varázselemet tartalmazza. ‘You are gonna fly.’ Tipp: ha átjön Dany a sárkányokkal, vajon azokat is tudja irányítani Bran, mint warg? ;

Dany:
unalmas volt a sok ítélkezős jelenet és el se tudom képzelni, milyen lassú lehetett a könyvekben, ha ez már a gyorsított verzió.

hehe - 2014. 06. 20. 15:43

Szó nem volt arról, hogy Mance-nek 100000-es serege van. 100000 vaddal jön dél felé, ennek nagy része gyerek/nő/öreg.

deku82 - 2014. 06. 21. 20:42

“You are gonna fly”
Mivel ez a zanzásított sorozatban hangzott el, egyértelmű, hogy a sárkányokra utalt.

jerrycomovie - 2014. 06. 22. 02:23

Kár siránkozni a Véreb halála miatt, hiszen ha valakit nem mutatnak meghalni a GoT-ban, az lehet, hogy később előkerül. A röhej, hogy olyan is visszatérhet, akit esetleg láttunk meghalni. Martin jól adagolja a misztikumot a sorozatba, mindig egy kicsit jobban kitolja a határokat a fantasy határait összemosva egy fiktív királydrámával.
Amikor kezdtem a GoT univerzum magamba habzsolását, három karakter volt, akiket királyként láttam volna szívesen Vastrónon, akár a másik kettő kárára: Arya, Dany, Tyrion.
A könyv és sorozat együttes ismerete után nálam egyértelműen Arya a befutó pozitív hősnő, habár később ő is tesz megkérdőjelezhető lépéseket.
A sorozat nem hiszem, hogy a könyv nem lineáris felépítését fogja követni, hiszen az olvasók sokkal elkötelezettebb rajongók, mint a nézők. A nézőket folyamatosan “mozgásban” kell tartani, ezért a kedvenc karaktereiknek mindig kell némi helyet szorítani a sorozatban.
(Azért tartom a könyv olvasókat komolyabb rajongóknak, mert aki végig olvassa a könyveket, az sokkal több időt fordít az életéből erre a világra, mint aki csak hetente egyszer leül és végignézi azt az ötven percet. A könyv kötetenként kb. 800-1000 oldal. Azért arra oda kell figyelni.)

röviden-tömören - 2014. 06. 22. 03:19

“Azért tartom a könyv olvasókat komolyabb rajongóknak”

?!

ez most komoly? :-p

ez nem verseny. és nem azért nem olvassuk el (még) a könyveket sokan mert csak írni tudnánk.. egyszerűen minek lőnénk le a cselekményeket magunknak miközben megy a sorozat?! persze hiába az önmegtartóztatás, ha pár orrát fennhordó, a könyveket már elolvasott illető NEM a könyves kibeszélőben van 100%-ban, hanem idejön “nagytudásúként” utalgatni a cselekményre..

aztán meg gondolom megy a könyves kibeszélőbe csacsogni arról, hogy ‘jujj szegények de rossz nyomon vannak’.. nem véletlenül van a könyves kibeszélő; az említett attitűd meg létező jelenség egyesek részéről..

nem minőség ha valaki már olvasta a könyveket, nem lesz tőle egyikőtök sem fősepton!

nincs szándékomban flamewar-t kezdeni, és megbántani sem akarok senkit, de talán a leírtak alapján megváltozik az említett könyvesek némelyikének hozzáállása (akinek nem inge, ne vegye magára). nekünk, akik ezesetben egyelőre csak a sorozatot nézzük, nincs szükségünk önjelölt joviális gyámokra..

(gyertek könyvesek írjatok, olvassatok ide is, itt is – fordítva nem nagyon lesz rá példa érthető (érthető?) okokból; DE inkább csak akkor, ha nem hiszitek azt, hogy aki még nem olvasta a könyveket az egy kisegítenivaló bamba gyógypedovis..)

Uff

jerrycomovie - 2014. 06. 22. 03:38

Senki nem mondta, hogy verseny. Tény.
Amúgy meg a könyv és a sorozat között is vannak bőven eltérések, így az is izgulhat, aki olvasta a könyvet.
Szerintem Martin és a forgatókönyv írók direkt variálják a sorozatot át könyvhöz képest, hogy legyen benne újdonság.
Mellesleg, aki olvasta a könyvet, az sem fog mindenre emlékezni, annyira szerteágazó a történet.

Lálá - 2014. 06. 22. 11:55

“hiszen ha valakit nem mutatnak meghalni”

Sőt…akkor sem biztos, hogy halott, ha konkrétan mutatják meghalni. ;)

Platschu - 2014. 06. 22. 14:23

Én még csak most olvasom a könyveket és tök jó, hogy a sorozatok alapján a hiányzó részeket is könnyebb elképzelni. :D A kedvenc jeleneteimbe így is már belelapoztam és néha a könyv a jobb, néha a sorozat. A könyv túl aprólékos, de ezáltal sokkal részletesebb (pl. szereplők gondolatai), míg a sorozat látványos és olyan dolgok is szebben megvalósítottak, amin Martin átsiklott írás közben (pl. nyelv kidolgozás). Szóval egyelőre döntetlenre áll a dolog, de majd ha minden köteten végigértem, akkor megint véleményt formálok. :)

Rovar - 2014. 06. 30. 18:48

az egyik legsikeresebb sorozatról beszélünk. nem értem miért nem lehet 12-13 részes egy évad. és akkor nem lenne ömlesztve minden a végée:((

winnie - 2014. 07. 04. 06:13

mert nem az egyik legsikeresebb, hanem már így is a legdrágább (egyébként ennek van 7M nézője, az ncis-nek 20M:) nincs a legnézettebbek között.)

azért nem lehet annyi része, mert egyrészt nem tudnak fizikailag annyit forgatni. másrészt az hbo nem abból kapja a pénzt, hogy hányan nézik, hanem, hogy hányan fizetnek elő a csatornára. de ha szabott a költségvetés, akkor több nem fér bele egyébként sem.

DW4E - 2014. 07. 06. 22:53

(off) 200. comment!!! :D
ON: eddigi legjobb évad volt. Várós az ötödik! :D

tökflikó - 2014. 07. 08. 17:21

nagyon jó volt az évadzáró, csak kár hogy a 3. kötet epilógisa lemaradt, nodemindegy, az 5 évadra is kell hogy maradjon moka

ragnar - 2014. 07. 15. 20:36

remek évad volt, várom a folytatást
(azért lovasrohamozni egy erdőben az kemény vicc)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz