login |

Pilot: Tyrant

2014. 06. 27. 20:10 - Írta: human

67 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

Egy dolgot baromira eltaláltak az FX új sorozatánál, a Tryant-nél, mégpedig a pilot végi cliffhangert. Nagyjából ez az egyetlen húzás, ami igazán tetszett benne.

A Tyrant politikai töltettel, de olyasmi hangulatot próbál hozni, mint a Keresztapa. A főhős még nagykorúsága előtt elszökött a Közel-Keletről, a szülőhazájából, onnan ahol az apja a diktátor, és most, 20 évvel később a testvére fiának esküvőjére hazatér. A bonyodalom egyértelmű, az apával történik valami, így bizony belekeveredik az országban zajló hatalmi játékba.

A képet színesíti, hogy a feleségével és két gyerekével érkezett az esküvőre, így természetesen ők sem maradnak ki a jóból és a rosszból. A testvére láthatóan egy elkényeztetett, rosszindulatú diktátor-kezdemény, így nem hagyhatja majd rá az uralkodást, mivel neki jó szíve van. Persze nem teljesen.

Igazából még lehetne kiemelgetni dolgokat a történetből, amik árnyalják a képet, de talán pont ez a pilot baja is, túl sok mindent akartak megint beletömni már rögtön az elejére. Mondjuk elnézve, hogy milyen problémák adódtak a sorozat első részének elkészülése körül, igazából érthető ez a hiba, csak épp nem túlzottan szórakoztató.

Ami viszont már az első részt is brutálisan feldobja, az a flashbackes szerkezet. Ennek keretében megtudjuk, hogy miképp alakult íg a két testvér és az apjuk viszonya. És pont ez a szál hozza azt a pillanatot, ami miatt szerintem belenézek a második részbe, még akkor is, ha például a tinigyerekek sztorija már most kikészített, még így is, hogy csak 3-4 percet szerepeltek összesen.

Azért hatalmas kliséeső várható itt, már csak a sorozat “a diktátor családja és ellenségei ármánykodása”-felépítése alapján is, de a jól választott színészek és az esetleges gatyába rázás még hozhat meglepetéseket. A Sons of Anarchy-nek is 6 rész kellett, a kérdés, hogy kitartunk-e addig.

Pontszámilag olyan 6/10 volt a kezdés. Igazából pont azt a szintet hozta, amire számítottam, de a már említett pillanat, ha nem is meglepetés szerű húzása miatt, de megragadott egy második résznyire.

67 hozzászólás Ne habozz!

Malmar - 2014. 06. 27. 21:03

jogos a 6/10, valszeg leromlik majd, de még a második rész is nézős lesz
5 rész lehet sok ennek…
Jamal karaktere nálam 5-ös

Shyllard - 2014. 06. 27. 21:05

A fordulat tényleg sokat tett hozzá és még néhány karakter kliséssége sem volt olyan zavaró az alakítások miatt, a Jamal-féléket utálni szoktam mint a halál, de a színész annyira karakteres, hogy mindig örültem, amikor képernyőn volt. Egyedül az zavart, hogy angolul beszéltek benne végig. Mármint nem vágom annyira a valóságban, hogy van ez, de kétlem, hogy ez lenne az anyanyelvük. Ez pedig valahogy ront az egész élményen egy kicsit, még ha tudom is, hogy ez amerikai közönségnek készült és nyilvánvalóan kellett kompromisszumokat kötniük, hogy legyenek nézőik. Azért nekem egyelőre megvettek az első évadra, innen már nagyon el kell rontaniuk, hogy ott hagyjam.

superpityu - 2014. 06. 27. 21:14

kicsit jobbnak éreztem, mint 6/10, de lényegében így gondolom én is.
a rész végi fordulat meglepett. a kliséhegyeket akár jól is kijátszhatják a későbbiekben. Viszont a meleg srácok annyira kellenek ide, mint egy hátbaverés. oké,. mutatni kell, hogy ez nem amerika, de akkor is. viszont a kiscsajjal eddig látványosan semmit nem kezdtek, kb annyit skicceltek fel belőle, hogy olyan, mint az apja.
engem berántott a történet, a látvbány és a hangulat is, erre az évadra tuti benevezek, ha nem hoznak valami borzalmas folytatást.

Trucky - 2014. 06. 27. 21:14

Ahogy elkezdtem olvasni a kritikát, s látva az első képet, majdnem azt hittem, hogy egyből örökös néző leszek, de jött az a szófordulat, hogy “…és most, 20 évvel később…”

Ha ilyen kamasz gyerekek, Keresztapa stílusban nyomatnának krimi-vígjátékot, rohadjak meg ottlennék elejétől a végéig, de így már túl komoly és a Homeland első évad utáni mélyrepülése után nem akarok ilyenekbe belekezdeni.

Lemoni - 2014. 06. 27. 21:30

Bár más tészta, nekem mégis kicsit Ray Donovan-es volt, talán azért, mert ott is van egy hol pozitívan, hol negatívan beállított főhős és az idegesítő, mindig nyaggató feleség meg a lázadó tinigyerekek. Csak ott az apa, itt meg a debil testvér okozza a fejfájást. A rész végén a csavar tényleg váratlan jó húzás volt, de én a történet többi részével is jól elvoltam, annak ellenére, hogy nem szeretem a politikai, pláne az arab világgal kapcsolatos témákat. Adam Raynert a Hunted óta vártam újra sorozatozni, nekem tetszik a karaktere és a játéka is, Meg a pasi is :) Érdekel, hogyan folytatják, maradok nézős mindenképpen.

CyClotroniC - 2014. 06. 27. 21:38

Tyrant nálam 6.5/10, nézős fog maradni, bár családdrámás inkább, mint politikai thriller, pedig annak vártam, viszont vannak egészen jó karakterek. Jennifer Finnigan, mint számomra főleg sitcomokból ismert színésznő oltári nagy miscast a feleség szerepére, de Jamalt és az ő nejét bírom. A gyerekek közül egyébként a fiú irritáló, bár gondolom neki annak is kell lennie. Egyelőre az az eset áll fenn, hogy az alapanyagok 80%-a ínyemre való, de majd meglátjuk, hogy mit főznek ki belőle. 3 részre biztosan maradok és a jövőre nézve jó jel, hogy viszonylag tág világot ismerhettünk meg, bár ez szerintem is rontott a pilot összpontszámán.

Pollard - 2014. 06. 27. 22:16

Milyen csavar volt a végén??? Én nem vettem észre semmit…igaz közben mást is csináltam, de ennyire? :))

CyClotroniC - 2014. 06. 27. 22:54

Pollard: Szerintem arra gondoltak, hogy Barry-ről kiderült, hogy lelőtte a fickót gyerekként, ami a legelső jel volt az elnyomott, darkosabb oldalára.

Lemoni - 2014. 06. 28. 00:08

Igen, én erre gondoltam. És ez a rész mindjárt fel is dobott több kérdést. Egyrészt hogy azért lőtte le a szerencsétlent, hogy az apja figyelmét felhívja magára, vagy azért, hogy Jamalnak segítsen őróla elterelni az apja haragját, netán a foglyot akarta megkímélni a rá váró kínzásoktól, fájdalmasabb haláltól. A másik kérdés (amire majd biztos választ kapunk a továbbiakban), hogy ha már gyerekkorában ő volt a határozottabb, stabilabb mentalitású fiú, miért csak a halálos ágyán mondta neki az apja, hogy mégis őt kellett volna választania, mi történt, hogy az diktátor végig a – látszólag – alkalmatlanabb gyerekét tolta.

sdt - 2014. 06. 28. 09:50

Szeretem a sorozatokat, az ilyen tipusú sorozatokat, de ez az első rész, a pilot nálam gyakorlatilag nulla. Még az egyes szintet sem éri el. Unalmas, ráadásul hiteltelen, értelmetlen sztori, bosszantó cliffhanger (?) dobások, kifejezetten unalmas színészi játék. Hol van ez a Homelandtól, hajjaj, ég és föld. (9/10). Ritka, hogy ilyet mondok, millió jó és gyengébb sorozat nézése után, de ezt nyugodtan abbahagyhatják. Szerintem.

Pollard - 2014. 06. 28. 10:05

CyClotroniC : Jah ez megvolt nekem is..de nem tűnt nagy csavarnak…elég kiszámítható volt…legalább is szerintem

Szaladam - 2014. 06. 28. 10:13

Én a Sons of Anarchyt 4-5 resz utan abbahagytam. Ezek szerint folytassam, mert utana jobb lesz? :D

winnie - 2014. 06. 28. 10:58

pollard: azert tartsd tobbdre magadat. ezt ugy irod, mintha te csak trivialis dolgokra tudnal rajonni:) voltak filmek, amiknek a zsenialis csavarjai nekem is leestek, de ettol meg buszke vagyok magamra, nem mondom, hogy csak semmi extra csavarra jovok ra.

lindello - 2014. 06. 28. 11:12

Nekem tetszett a pilot, főleg Adam Rayner! Azt hiszem simán adnék rá 8/10-t. Szeretem az ilyen témájú sorozatokat. A gyerekek nem idegesítettek, biztosan a tapasztalataim miatt. A feleség viszont ellenszenves.
Várom a folytatást!

Bagosz - 2014. 06. 28. 11:54

Abszolút jó,és látványos volt,bemutatva egy másik kultúrát,szokásokat,mégha egyes kritikus élharcosok közhelyesnek is találják.Kicsit hatásvadászabb mint a Homeland,de abszolút élvezhető,nem kezdtem el közben netezni.
8/10 Várom a folytatást

Bauxit - 2014. 06. 28. 12:33

@ Shyllard: az anyjuk angol vagy amerikai gondolom ezért beszélnek angolul.

Nekem is kicsit túl volt pakolva a pilot. Eddig nem győzött meg.

JKJ - 2014. 06. 28. 12:52

Én régen élveztem ennyire pilotot. Azonnal megfogott a hangulat és a főszereplőre nehezedő nyomás. Nagyon sok lehetőséget látok benne és azt érzem, hogy jól fognak hozzá nyúlni a készítők. Én biztosan nézem, amíg nem változik a véleményem.

9/10

búbánatos aszottmajom - 2014. 06. 28. 14:00

egyáltalán nem kellett a rész végi cliff (az volt egyáltalán?)ahhoz hogy csont nélkül bejöjjön és várjam a folytatást. persze semmi világmegváltás, de mégis beszippantott, nyilván elsősorban az arab világ miatt.
a soa, ha már példaként meg lett említve, nálam kapott 9 résznyi esélyt, nem győzött meg, ez viszont egyből, simán.

leikepkatalin - 2014. 06. 28. 15:45

Nekem tetszett, ugy vettem észre, hogy sokakat a gyerekek irritáltak, de akinek van gyereke az tudja,hogy milyenek tudnak lenni. Tényleg ütős volt a vége, nagyon tetszett. várom a folytatást.

GeoCucc - 2014. 06. 28. 15:57

Huh, furcsa volt, de kétség sem férhet hozzá, hogy én is megnézem a folytatást. Érdekel a közel-keleti téma, és mostanában egyre gyakrabban elő is kerül, bár ahogy láttam, a Homelandet és annak eredetijét is író Gideon Raff közreműködött itt is. Így inkább a Hatufimmal vannak közös vonásai – például az egyik szereplő, az itt a családot kísérgető Yussef-et alakító Salim Dau is onnan ismerős nekem.

Tényleg kicsit műízűvé teszi, hogy mindenki mindenkivel angolul beszél. Oké, lehet hogy az anyjuk angol, lehet hogy Barry már elfelejtette a szülőhazája nyelvét, de hogy szinte az egész részben csak ezt hallottuk egy iszlám országban. Na, ez meg a másik érdekesség: néztem az elején, hogy milyen zászlókat lenget a tüntető tömeg. Mondom ilyen ország nincs. És gyanús is volt, hogy az előzetesekben is mindenki látványosan kerülte a történet helyszínének megnevezését. Szóval egy kitalált közel-keleti országban játszódik az egész. Ez kettős célt szolgálhat: egyrészt nem kezd el háborogni a valós életben az arab világ, ha a történetben pl megdöntik az ország rezsimét, másrészt meg simán rámondhatják, hogy ez egy olyan képzeletbeli iszlám ország, ahol az arab/perzsa mellett az angol is hivatalos nyelv. Mint például Indiában is egyenrangú státusza van az angolnak.

Az meg, hogy egy amerikai mintacsalád belecsöppen ebbe a világba, kicsit valami B kategóriás komédiára emlékeztet. De hátha kihoznak belőle valami jót. Nem estem még tőle hanyatt, de a legrosszabb ami történhet velem, hogy egyszercsak nem nézem tovább. Az meg azért nem akkora tragédia.

harmony30 - 2014. 06. 28. 18:53

Régen rántott magával így egy pilot 9/10. Nagyon várom a folytatást. Engem egyedül a feleség irritál kicsit, bár ha jobban belegondolunk, ha a kedves férje néha mesélt volna valamit a családjáról akkor nem kellene állandóan kérdezősködnie, szóval a főhős hallgatása idegesítő igazból:D A rész végén a cliff engem nem lepett meg, abszolút ezt vártam. Tuti nézős!

Pollard - 2014. 06. 28. 21:48

winnie : de hát elég triviális volt, ez az igazság:)) rájövök én cifrábbakra is, de ez esetben nem ez történt és nem akarok arcoskodni:)

winnie - 2014. 06. 29. 08:32

de ep ez az, hogy amit tudni vél az ember, az legyen barmilyen is, trivilalisnak erzi, mint en a hatodik erzeket, ahol vartam a csavart a vegen, hogy willis nem is…

Maca - 2014. 06. 29. 09:23

Én nagyon szeretem az ilyen típusú sorozatokat, tuti nézős. Bár a csavart én sem éreztem, kerestem a hozzászólásokban, hogy mire gondolhattok, sőt vissza is néztem a végét. :))) Nekem nem volt meglepetés, fordulat, várható volt :) Biztos azért, mert sok ilyet olvastam :) Tipikus (film)téma, hogy az Amerikában élő kedves, szimpatikus arab férjről hazatéréskor derül ki, mekkora állat. Ez főként a fiuknak adott két hatalmas sallerből derült ki.
Furcsállottam én is az angolt először, de aztán arra gondoltam, hogy végig ott fog játszódni, így nem fogják arabul forgatni az egész sorozatot….

Shannen - 2014. 06. 29. 20:41

Olyan 6-7/10 nálam a pilot. Az arabos, közel-keletes hangulatot nagyon jól megteremtették, a szereplők jók, a gyerekek valóban idegesítőek, de még bármi lehet belőlük. Jamal nagyon karakteres figura lett, az esküvős táncjelenet pedig kifejezetten feszült lett.

Szerintem én simán benevezek erre az évadra, hacsak nem fullad érdektelenségbe és kliséhalmazba az egész, amire azért látok némi esélyt.

JKJ - 2014. 07. 02. 16:59

A második rész is kifejezetten tetszett. Továbbra is magával ragadó a hangulat és minden szál érdekes. Mág a gyerekeket sem találom idegesítőnek. Úgy érzem kiemelten figyeltek arra, hogy ne a tipikus gyerekkarakter hibákat kövessék el.

Lemoni - 2014. 07. 04. 00:21

Tényleg tartalmaz szappan elemeket, de eddig szerencsére nem a túlhabzós fajtából. Jól sejtettem, hogy volt valami a múltban Barry és a sógornő között, de nagyon remélem, hogy a boylertestű unokaöcsnek nem ő az apja, mert az nagyon habzó szappan lenne már. Akárcsak az, ha a megmentett csajjal jönne össze, hű micsoda családi bosszúdráma kerekedne belőle (jaj, csak ezt ne!!!). A szőke amerikai feleséget játszó nő valami iszonyúan rossz színésznő, egy pillanatnyi hiteles arcjátéka sincs.

Brynden Rivers - 2014. 07. 04. 08:01

Homeland? Inkább az Ambassadors testvérsorozata

A főszereplő válása tényleg sokat javítana a sorozaton.
Tipp: az amerikai nagykövet (Andy a Weedsből!) a főhőst akarja felépíteni vezetőnek, Jamal meg fog halni.

7/10 – Nekem bejön a más sorozatokban megszokottól eltérő környezet, a nem amerikai szereplők.
Nálam a diktatúra hiteles bemutatása lesz a döntő, eddig azt nagyjából jól csinálták (militáns gyerekek, terrorista vs. békés ellenzékiek, dekadencia, erőszak)

Egyedül az volt szájbarágós és rossz, hogy minden direktben elmagyaráznak:
– kínzásnyomok -> remegő kéz, álmatlanság
– utcai főbelövés -> elviszik és sejtetik hogy nem lett jó végük. Amúgy ennyire hülye rezsim a kamerás mobilok korában?

Dytta - 2014. 07. 04. 21:20

Engem nem volt rossz, bar neha a sok vivodas, meg uressegbe bamulas kicsit sok volt.
Az engem is nagyon zavar, hogy angolul beszelnek, arab akcentussal es neha arabul, amerikai akcentussal. :)
A masik, ami zavart, hogy nem tudom eldonteni, merre is jatszodhat a tortenet. Merthogy nem mondjak ki, egyaltalan. Furcsa, hogy az utcan a nok kendoben jarnak, ami vallasossagra utal, de az elnok temetesen a felesege, a menye es az unokajanak felesege kendo nelkul vesz reszt, little black dress-ben…
Meg ami a mosdoban tortent. Ha valaki behazasodik az elnoki hazba, magas pozicioju emberek gyereke. A nok 99.9%-a szuz, es elkepzelhetetlen, hogy az apos igy “leellenorizze” a szuzesseg megletet. Ez kb felert volna egy verbosszuval mind a lany csaladja, mind a fia reszerol. Nem beszelve rola, hogy a felesege mar tutira nem volt szuz, mikor osszehazasodtak…
Es hogy a ket fiu milyen egyertelmu pillantasokat valt es az arab fiu milyen nyiltan kimutatja, hogy homoszexualis… Es ugye egy muszlim orszagban felvallaltan homoszexualisnak lenni, egyenlo a halallal.
Szoval sok az ellentmondas nekem.
Varom azert a harmadik reszt, kivancsi vagyok, mikor veszi at Basszam a hatalmat.
Ja es Jamal az a tipikus karakter, akit kb le tudnek loni.

Don Fanucci - 2014. 07. 07. 00:43

@Dytta: A sorozat egy Maan nevű képzeletbeli államban játszódik.

Az általad felvetettekre: ez a hely leginkább az Egyesült Arab Emirátusok államaira, Bahreinre, Ománra – vagyis az arab világ békésebb és sok szempontból toleránsabb részére hasonlít.

Itt is monarchikus, féldiktatorikus vagy autoriter rendszerek vannak hatalmon, de ezek lényegesen “puhábbak”, mint amilyenekről általában a hírekben hallani (különben többet hallanál róluk a hírekben).

Ráadásul ne feledjük el, hogy az emlegetett példák mind az országot irányító dinasztiára vonatkoznak, ahol azért még az arab világban is mindig sokkalta lazábban kezelték az erkölcsi szabályokat, megkötéseket, mint esetleg a köznép köreiben.

Sawyer - 2014. 07. 07. 23:33

EBBEN VAN A REMÉNY!
Én nagyon nem szeretem, ha egy sorozat vagy film nem a jól meg szokott Amerikában, amerikaiakkal játszódik, de ez k*rvára bejött.

Nagyon szépen felvezették a cselekményt, nem is nagyon színezném, mi tetszett, mi nem, régen láttam ennyire jó pilotot, ami ennyire megfogott volna. Valahogy a cselekmény mellett a szereplőkre is jut elég hangsúly, Jamal karaktere nagyon badass, kellett bele nagyon. A végén nagyon átjött a hangulat.

Részemről erős 8/10

egy igazi szakember - 2014. 07. 11. 11:30

A sok nézhetetlen sorozat közt, ez még jó is lehet, de az agymosás, ebben még durvábbnak ígérkezik, mint a Homeland-ben volt.

Majd látjuk, egyenlőre nézem.

JKJ - 2014. 07. 11. 15:35

Örülök, hogy sok a pozitív hozzászólás! Szerintem is kifejezetten üdítő a sorozat, ha más nem, akkor a helyszín miatt is.

egy igazi szakember!

Az egyenlőre nem ugyanaz mint az egyelőre. Az utóbbi azt jelenti, hogy most és még egy ideig. Ezt kell használni. A másik a matematikába való :-)

Lemoni - 2014. 07. 16. 22:36

Így 4 rész után azt kell mondjam, egyre jobban tetszik a sorozat. Valamit nagyon eltaláltak, hogy engem, akit taszít az ilyen jellegű történet és helyszín, mégis megfogtak nézőnek. Csökkent a szappan, jobban dominálnak a karakterek. És érdekel, ki mit csinál, kivel mi fog történni. Ilyen egyszerű. :)

CyClotroniC - 2014. 07. 23. 01:32

Én pont 4 rész után jutottam el a kaszához. Mondjuk alapvetően imádtam volna valami éles, kritikus, bátor közel-keleti moralizálós drámát, de nem jött össze. Eddig tartotta magát, mert a 3. epizóddal kétsételenül javult valamit az összkép, amikor Bassam bekerült a tanácsba, de azóta bejött a másik félelmem, hogy apró kis konfliktusok megoldása fogja kitölteni a történetet és emiatt epizodikusnak hat. A legnagyobb baj talán az, hogy túl nyugatias, idealista és puha az egész diktatúrát övező felfogás. A lázongók és a hatalom is túl “békés” szerintem, Bassam idealizmusa pedig még rajtuk is túl mutat, ráadásul a pilot óta csak egyre jobban simulnak az élek. Nem rosszabb 6/10-nél, de ettől a műfajtól sokkal többet várok el langyos tingli-tangli szórakoztatásnál. Ez a mostani talán még egy 22-es network sávba is bőven elférne.

Lemoni - 2014. 07. 24. 01:00

Ami nekem nagyon tetszik, hogy a külvilági politika, a forrongás, a konfliktusok inkább a karakterek interakcióiban (pl. Jamal-Bassam-tábornok, Fauzi-Samira) jelennek meg jobbára és nem hosszas utcai harci akciókban, ha úgy lett volna, már nem is nézném. Sajnos, az 5. résszel egy olyan sanda gyanú is befészkelte magát nálam, hogy nem fogják kikerülni azt a (szappanopera) klisét, hogy a Bassam és Jamal közti erős testvéri kötelékbe végül nem az eltérő világnézet, életút, politikai versengés fog belerondítani, hanem valami szerelmi és/vagy féltékenységi szál. Ami még hiányos nekem, az Bassam előtörténete, a gyerekfejjel elkövetett kivégzés és a hazatérése közötti időszak megismerése.

sehrezad - 2014. 07. 24. 10:31

Valószínűleg mindkét szempontból lesznek konfliktusok közöttük (ami vagy kenyértöréshez vezet, vagy nem), már csak azért is, mert a kettő összefügg: a feleség politikai jellegű manipulációja, az oldalválasztása talán nem független a személyes, Basszammal kapcsolatos érzéseitől (ha nem is konkrétan bosszú ez, de valami hasonló). Jamal meg nem épp elkötelezett a békés megoldások mellett, ha nem győzik meg róla ilyen-olyan érvekkel (láthatóan itt is a Kadhafi-példa az, ami leginkább visszatartólag hat rá), erre most a családi zűr megoldása is jó példa volt.
Most még bármilyen irányba elvihetik a dolgot a Tábornok-Jamal-Basszam tengely mentén, nem tudnám megjósolni, mi lesz.

Don Fanucci - 2014. 07. 28. 22:23

@CyClotroniC:

“A legnagyobb baj talán az, hogy túl nyugatias, idealista és puha az egész diktatúrát övező felfogás. A lázongók és a hatalom is túl “békés” szerintem, Bassam idealizmusa pedig még rajtuk is túl mutat, ráadásul a pilot óta csak egyre jobban simulnak az élek.”

Nyilván ízlések és pofonok – teljesen érthető, hogy miért kaszáltad.

De azért neked is elmondom, amit már fentebb is kifejtettem, mert nem mehetek el szó nélkül mellette – a sorozat képzelt országa, Maan NEM Szíriára vagy Irakra akar hajazni, hanem az Arab Liga államaira, vagy Oman-ra, ahol ma egészen hasonló viszonyok állnak fenn, mint ott. Ugyan lázongás nincs ennyi, de az ottani furcsán puha diktatúrák pontosan így működnek és nagyjából ilyen viszonyok között zajlanak ott a mindennapok.

A sorozatnak pont, hogy egyik nagy erénye, hogy ezt a nyugat által kevésbé túlreprezentált világot mutatja meg (és nem valami huszonötödik Irak vagy Irán-klónt kapunk!), a 4-5. rész alapján azt is bátran ki lehet mondani, hogy Amerika szerepe is igen kritikusan jelenik meg benne.

“bejött a másik félelmem, hogy apró kis konfliktusok megoldása fogja kitölteni a történetet és emiatt epizodikusnak hat.”

Kezdetben valóban volt egy epizodikus jellege az anyagnak, de pont a 4. rész ér úgy véget, hogy egy igen komoly konfliktus van kibontakozóban, így aztán érthetetlen számomra, hogy lehetett pont ott elkaszálni, ha leginkább ez az egy rész/egy megoldás jelleg zavart.

Az általad elmondottak nyomán azt azért alá tudom írni, sorozatnak valóban van egy bizonyos fajta sterilizáltsága és moralizálós jellege, de azért ez hál’ istennek megmarad bizonyos határok között, és engem pl. egyáltalán nem zavar.

Valószínűleg egyébként ez a fő vízválasztó az anyagot kaszálók és a “lelkes követők” közt, mint amilyen egyelőre én magam is vagyok.

sehrezad - 2014. 07. 29. 17:21

Csak a pontosság kedvéért: a fiktív ország neve Abbudin, amelynek Maan egy része, lázadó tartománya – velük vannak az Al Fayeedek régi konfliktusban.

Don Fanucci - 2014. 08. 01. 16:11

Igaz és jogos :)

Chall - 2014. 08. 06. 15:14

Na már csak három rész. Sokat változtak a dolgok a legutóbbi érdemi kommentek óta.
Talán arra lyukadunk majd ki, hogy Barry átveszi az uralmat, de ehhez azt vártam, hogy nyilvánosságra kerül Jamal tette és a fejét követelje a nép.
Többévados fantázia van ebben a sorozatban, hiszen a vélhetően lassan kibontakozó Barry vs Ihab Rashid párharcra idén már nem nagyon marad idő.
Mondjuk a gyerekek most már tényleg nem értem, mit csinálnak ebben a sorozatban, mert nincs az a hosszúságú nyári szünet, ami megengedné nekik ezt a lazsálást :D Az is furcsa, hogy mit keres most itt hirtelen az Americansból Kate – én elnézegetem szívesen, de kivel akarnak már konfliktusba keverni egy ilyen légből kapott tölteléket?

Lemoni - 2014. 08. 06. 23:27

Bár eddig is jelentős szerepet kapott a Jamal és Bassam közötti erős testvéri kapocs, de mostanra már teljesen egyértelmű nekem, hogy ez a sorozat vezérmotívuma is, nem pedig a politikai szál. Amondó vagyok, Rashid sejknek sem a politikai népszerűsége miatt kellett elsősorban meghalnia, hanem mert túl közel került Bassamhoz és ezt Jamal nem tudta elviselni. Néha annyira kiszámítható, néha meg olyan meglepő lépéseket húznak a sorozatban, hogy bőven adnak lehetőséget az agyalásra, vajon mi fog történni a következőkben. Kate a klisé szerint Tuckerrel kell, hogy összejöjjön, de nem lepődnék meg, ha Jamal ágyában kötne ki. A másik “bajkeverő” nő pedig Nusrat lesz szerintem, ő Ihab Rashid és/vagy Bassam környékén fog a legnagyobb valószínűséggel bekavarni.

JKJ - 2014. 08. 13. 10:54

Nem tudok sok negatívumot felhozni, de Bauerné megjelenése meglepett. Nem jó értelemben. A Strainben eddig elviselhető, takán itt is az lesz :-)

JKJ - 2014. 08. 13. 10:55

takán az természetesen talán akart lenni

ayren - 2014. 08. 13. 18:11

Most néztem meg a 7. epizódot, és úgy tűnik, igazolta az anno a címből és a pilotból kiinduló feltevésemet. Hogy ez a sorozat arról szól, hogyan születik a diktátor. Hogyan lesz egy alapvetően jó szándékú emberből véres kezű “tirannus”. És nyilván nem Dzsamálra gondolok, aki komplett pszichopata.
Az injekciós tű az első lépcsőfok. Jobb lett volna, ha nem ilyen nyilvánvaló és asszociatív címet választanak, és nem lövik el annyira az elején a poént. Több meglepetést hoztak volna talán a fordulatok.

Lemoni - 2014. 08. 13. 23:56

Változatlanul nagyon szeretem a sorozatot, de nekem furcsa, hogy Bassam most ripsz-ropsz felfedezte magában azt, amitől eddig egész életében menekült. Viszont úgy tűnik, Jamal igencsak ravaszkodik, nagyon is tudatosan mondta el Lailának, mit tett az öccse, ismeri a felesége hatalmi éhségét és szerintem tud a neje és Bassam közös múltjáról is és most talán arra akarja használni a nőt, hogy segítsen neki Bassamot irányítani. Érdekes ütközések lehetnek még a hatalmi harcokban, Jamal-Laila-tábornok-Tucker dörzsöltsége mellett egyelőre Bassam kispályásnak látszik, annak ellenére, hogy elkezdte a konspirálást. Bassam feleségét meg jó hosszú időre küldjék haza, baromira idegesít a nő a tudálékos, kioktató stílusával, az állandó sértettségével.

sehrezad - 2014. 08. 14. 09:11

Nem vagyok benne biztos, hogy Bassam kispályás, azért volt neki is már ravasz és kegyetlen húzása – ahol elbukhat, az a dilemmázás a testvéri szeretet és az ország iránti felelősség között, ezt végigvinni nem könnyű. Tariq tűnik a legveszélyesebbnek, nem becsülném le úgy az öreget, mint az ezredes.
Viszont azt nem tudom, hogy ki lehet-e majd védeni, hogy Bassam végzett a sejkkel – Jamalék aligha tartják vissza az infót, amikor esetleg már minden veszni látszik.
Molly pedig maradjon csak, nem pusztán a dekorativitása miatt :), de mert kell egy ilyen pólus Bassam mellé szerintem.
Nusrat érdekes játékot kezd játszani.

Lemoni - 2014. 08. 14. 23:38

A többiek rutinjához képest Bassam csak kezdő a politikai és hatalmi kavarásban. Legalábbis az eddig ismertek alapján. Továbbra is fehér folt az előélete, bár hogy gyerekorvos lett, nem éppen diktátor hajlamra utal. P0ont az orvos múltja miatt fura nekem, ahogy Rashid sejket simán kivégezte, igaz itt is gyártott hozzá ideológiát, mint amikor lelőtte a szerencsétlen foglyot. Nekem az a legérdekesebb a történetben, hogy a két testvér hogyan pingpongozik a hatalom és az egymás iránti szeretet között. Nusratról meg az jutott eszembe, alamuszi macska nagyot ugrik…… Molly vélt vagy valós eyecandységével nem tudok mit kezdeni, nem úgy, mint Bassaméval :P

sehrezad - 2014. 08. 15. 09:02

Tucker, Tariq, Juszuf (vagy akár Ihab Rashid) biztosan dörzsöltebbek és tapasztaltabbak, mint Bassam, ez igaz – épp Jamalról nem lehet ezt viszont eldönteni, szintén az eddigi élettörténet kidolgozatlansága miatt. Ami kiderült, hogy az apja sem elégedett vele igazán (“It should have been you”), és hát látjuk, hogy milyen döntéseket hoz – erre-arra fordul szinte szélforgószerűen, amikor pillanatnyilag épp valamelyik irány szimpatikusabb neki (általában Bassam meggyőzi), egyébként pedig a legjellemzőbb problémamegoldó stratégiája az erőszak. (Azt máig nem értem, hogy miért volt szükség a szerető megfojtására például.)
Bassam motivációinak megítélése szempontjából valóban igencsak hiányzik a múltjának ismerete, nehezen összeegyeztethető egyfelől a demokrácia elveihez való mindenekfölötti ragaszkodás, másfelől a bűnelkövetésig is fajuló, a cél szentesíti az eszközt elve…

ayren - 2014. 08. 15. 10:43

@Lemoni, sehrezad

Szerintem Basszámon a demokrácia csak máz. Gyanítom, hogy pont arról fog szólni ez a sorozat, hogyan vetkőzi le magáról a tanult dolgokat, és tör elő az elsődleges kondicionálás, ami gyerekkorában megtörtént. Dzsamál valójában gyenge és ösztönlény. Ezért cselekszik indulatból és érzelemből. Ahogy az öreg sejk mondta, Basszám az oroszlánszeliditő. Ő sokkla veszélyesebb lesz, mint a testvére, ha eljut a hatalomig, mert okos, tudja, hogy működik a nyugati demokrácia, és ahogy a gyerekkori gyilkosság és a mostani, fecskendős is mutatta, van benne erő és kíméletlenség, hogy a célját bármi áron elérje. A gyerekkori gyilkosságról nyilván nem ő tehet, hanem a jelleme és a neveltetése együttesen. Dzsamál meg szerintem egy sokkal törékenyebb, gyengébb karakter volt gyerekkorában, akiből a neveltetése csinált szadista pszichopatát.
Ja, és a szeretője megfojtására én egyetlen (kicsit talán sovány) indokot tudok elképzelni: nem akarta, hogy valaha is kiderüljön, el akarta hagyni az országot. Ergo el akart menekülni.

(A nyolcadik részt még nem láttam, nem tudom, változtat-e majd a véleményemen.)

sehrezad - 2014. 08. 15. 11:07

ayren:

ez is egy lehetséges forgatókönyv, az első rész is már sejtetett hasonlót, és a legutóbbi kettőben is vannak erre utaló jelek (ha megnézed a nyolcadikat, ott is fogsz találni ilyet), de nem vagyok benne biztos, hogy erre futtatják majd ki. Teljes pálfordulásra, visszafordulásra, de még csak lassú és végleges átrendeződésre sem számítok, inkább valamiféle folyamatos küzdelemre, vívódásra, oszcillációra. Illetve az egész (alapvetően fekete-fehérnek tűnő) demokrácia vs. zsarnokság kérdés árnyalására, a legutóbbi rész mintha ebbe az irányba ment volna el (Jusszuf eszmefuttatása volt a legbeszédesebb ebből a szempontból).
Basszámnál is mintha itt lenne a fordulat, vagy ha nem is az, de egy lehetséges stratégia: olykor az elkövetett bűn is eredményezhet jót (ezt tanulta meg az első gyilkossága kapcsán, és ez benne volt a második elkövetésében). De fog ez még tovább változni – akár az általad javasolt zsarnoki átrendeződés irányába is megtörténhet, de ismétlem, a sorozat eddigi dinamikája (és a meglehetősen takaréklángon tartott Amerika-kritikája) miatt én nem vennék mérget arra, hogy ez bekövetkezik, vagy megmarad végső állapotként.

A szerető: igen, ilyesmi fordulhatott meg Jamal fejében, de ebből is csak az látszik, hogy nála még a bűnök elkövetése is zsigeri, nem valamiféle megfontolt céltudat eredménye… Ennek a szálnak az ilyen módú elvarrása felesleges volt, és ha még lettek volna maradék kétségeink (bár a Nusrat-ügy vagy néhány korábbi eset után sok egyébként sem lehetett), hogy Jamal alapvetően egy sz…r alak, most már ezek is elenyésztek. De a színészi munka talán ennél a karakternél tetszik a legjobban!

ayren - 2014. 08. 15. 12:08

Igen, a Dzsamalt játszó színész igen jó. Nekem is jobban tetszik a játéka. Adam Rayner az ízlésemhez képest túlságosan hűvösen, visszafogottan játszik, mégha ilyen is a karaktere.
Ami meg a végső kifuttatást illeti, nyilván nem 100 %, hogy ez következik be, pláne, hogy ismerjük, hogyan készülnek a sorozatok forgatókönyvei Hollywoodban.:) Nyilván ők se tudják még, hová futtatják ki a dolgot, rengeteg mindentől függhet: pl. hány évadot él meg a Tyrant stb. De a mostani felállás szerint úgy vélem, a történtek leginkább ezt sugallják.

Lemoni - 2014. 08. 15. 22:20

Bassam elindult egy úton most, amin vagy végigmegy és megszületik a zsarnok vagy még időben észhez tér/térítik és valamiféle vezeklés lesz a sorsa, de visszafordulni a régi életéhez már nem tud, késő. A Jamalt alakító színész nagyon jó, neki a karaktere sokszínűségéből adódóan sok lehetősége is van a színészi játékra, Adam Raynernek egyelőre a visszafogottság és az elfojtott indulatok jutnak. A női szereplők közül egyértelműen Laila remekel és Alice Krige, Bassamék anyjaként.

ayren - 2014. 08. 15. 22:54

Ma írtam posztot róluk.:) Kicsit jobban kibontva a kommentemben írottakat. Elvileg a hétvégén jön.

bélabá - 2014. 08. 21. 00:50

Szerintem az uccsó részben megdöntik Jamalt, és a második évad erről a 9 hónap átmeneti időszakról fog szólni.

Ezalatt Bassam megpróbál a lehető legjobban kormányozni, de a körülmények miatt egyre több vitatható döntése lesz, változik majd a hozzáállása, és a 2. évad utolsó részében, épp a választások előtt lefújja majd azt, és így válik a 3. évadra diktátorrá.

Szerintetek?

JKJ - 2014. 08. 21. 12:29

Én minden részt nagyon élvezek. Eszembe sem jut hibákat keresni, mert egyszerűen leköt. Ez a hangulat…!

bélabá! Jól hangzik és teljesen elképzelhető.

Lemoni - 2014. 08. 21. 21:58

Bassam egyelőre amerikai és némi belső támogatással van helyzetben, kérdés, a későbbikben függetleníteni tudja-e magát tőlük, illetve lesz-e elég tökös a sorozat ahhoz, hogy folyamatosan firtassa az USA politikai sz*rkeveréseit is. Tariq ugye most a szemébe vágta Bassamnak, hogy ismeri, gyilkolt 9 évesen és gyilkos most is, de Tariq nem tudta az igazi okát a fogoly lelövésének. Lehet, én nézem túl idealista szemmel és tulajdonítok nagy jelentőséget a testvéri szeretet erejének, de most úgy érzem, Bassam nem elsősorban a nép érdekében akarja átvenni Jamaltól az irányítást, hanem mert tudja, ha a bátyja marad hatalmon, nem sokáig marad életben a tesó, aki mindenhol ellenséget szedett össze magának. Ha Bassam kezdettől fogva manipulációs játékot játszana, nem árulta volna el, hogy ő ölte meg a sejket, ezzel nagyon kiszolgáltatta magát. Meg mindössze 2 hónapja van az országban, ez kevés idő az országmentő elkötelezettséghez. Van egy ezzel ellentétes B-verzióm is: ha Bassam valóban uralomra tör, akkor már korábban el kellett kezdenie a szervezkedést és itt jön megint a vesszőparipám, hogy mit csinálhatott, mielőtt családostul Abuddinba utazott. És akkor már adódik a következő kérdés, hogy amíg Amerikában élt, kapott-e ott valamiféle kiképzést, hogy mi lesz a feladata a megérkezése után. Ezt a variációt valószínűbbnek tartom, mint a “one man show-t”, hogy ő most hirtelen egy nagy belső átalakuláson megy keresztül és egymaga összegründolja magának a hatalmat. Van C és D tervem is, de azokat majd máskor, szeretem az ilyen sorozatokat, amelyek agyalásra késztetnek :)

ayren - 2014. 08. 22. 21:29

Lemoni
“ő most hirtelen egy nagy belső átalakuláson megy keresztül és egymaga összegründolja magának a hatalmat”

De éppen hogy nem hirtelen. Ez az átalakulás szerintem lépésről lépésre fog végbemenni. Jamal az elszabadult hajóágyú, és nyilván mind az ő, mind a nép érdekében Bassam úgy érzi, ki kell iktatnia. De elég naívan vágott neki a dolognak, egy puccsot nem lehet előre kiszámítani, egy csomó váratlan, sok áldozattal járó fordulat következhet be, mint most a repülő felrobbantása. Felelőssége van benne, máris vér tapad a kezéhez.
Szóval, én inkább a posztbeli verzióm megerősítésének láttam az 1×09-et. :)

Azt meg kizártnak tartom, hogy ő már Amerikában készült volna erre a dologra, netán az amcsik beépített embere lenne. Abszolút arról szólt az első rész, mennyire nem akart jönni, és ez esetben nem nagyon hiszem, hogy a készítők így át akarnának verni engem, mint egyszeri nézőt.

GeoCucc - 2014. 08. 27. 11:09

Kész. Nem volt ezzel gond, ennél sokkal komolytalanabb sorozatokat sztárolnak agyon. Úgy látom, hogy sokakban – legalábbis a kritikaírókban – végig ott van egy kis, talán felesleges aggodalom az egész sztorival kapcsolatban, de jól össze lett ez rakva a készítők távozása meg minden mellett. A végén nyilván lehetett sejteni, hogy vagy sikerül a terv, vagy az lesz, ami lett. Bennem nincs hiányérzet, igazából többet kaptam az első évadtól, mint amit vártam. Nyilván aki olyan csavarra számított, hogy majd búra keletkezik a város fölött, a vége előtt meghal a főszereplő vagy lezuhan egy rózsaszínű játékmaci az égből, az csalódott lesz.

Igazából ez egy nagyon szép, kerek történet így is. Ha befejeznék az első évaddal, így minden nagy bölcsesség meg világraszóló utalgatások nélkül, én emelném a kalapom, és csettintve mennék tovább. Ok, ebben az esetben még nyilván öt percet elnéztem volna, ahogy megölik Bassamot és a családjával is történik valami rossz, aztán tessék, itt egy történet arról, hogyan tehetsz tönkre mindent magad körül egyetlen rossz döntéssel.

Úgy emlékeztem, hogy már berendelték a második évadot, de most nem találom sehol, szóval akkor lehet, hogy mégsem. Bárhogy is lesz, egyedül a legvégét tudom kicsit kifogásolni (bár tudom, vannak akik a falra másznak, ha valaki egy sorozatnak/évadnak a “vége” miatt siránkozik), hiszen ha nem lesz folytatás, akkor nyilván jó lett volna még az a fent említett öt perc, ha lesz akkor meg nem sokat ért a zárásként elejtett “halálra ítélem a tesóm” kijelentés, mert mindenki nagyon jól tudja, hogy úgyse lesz belőle semmi. De nyilván legtöbbször ilyen kompromisszumokat kell kötni a készítőknek.

JKJ - 2014. 08. 27. 18:13

Részemről ez az utolsó rész volt a leggyengébb, de megbocsájtok nekik, ha erős lesz a következő évad új felállása. Szerintem az lesz!

Lemoni - 2014. 08. 27. 22:54

Bassam, b+, a vén habókos piás fecsegése buktatott le, pedig azt hittem, a sok nyilvános helyen történő szervezkedés szúr szemet majd valakiknél. Nos, hogy így végződött az évad, ezek után még három szezont tudnék elképzelni: az elsőben megismertük a jelenlegi zsarnok (Jamal) alaptípusát. A másodikban jöhet(ne) a következő uralkodó (Bassam) felépítése, a harmadikban a hatalmának a megszilárdulása és elfajulása, a negyedikben a hanyatlás és bukás. Nekem így lenne kerek és értelme a sorozatnak, ha tényleg a zsarnokság jellemrajzának megmutatása a cél. Ööö, Bassam életéért kevésbé aggódom, mint az újabb évad berendeléséért……

bélabá - 2014. 08. 28. 01:10

Azt olvastam egyelőre nem rendelték be, az utolsó rész ratingje pedig nem volt túl magas. :(

Nem erre számítottam, így most túl nyitva hagyták, hogy bármerre lehessen menni. Őszintén szólva az nem érdekelne, hogy Jamal hogy uralkodik tovább. Nagyon jó a színész, de még egy évad az uralkodásából sok lenne.

Lehet, ha korábban berendelik az s02-t, akkor sikerült volna a puccs. A tévés fejesek miatt bukott el szegény Bassam. :)

sehrezad - 2014. 08. 28. 11:13

Nekem ez tipikus második évadra számító finálé volt, úgy megcsinálva, hogy na netán nincs berendelés, akkor így is megálljon a lábán az évad – viszont így némiképp köztes megoldás lett. Ha biztos, hogy nincs berendelés, akkor más lett volna, és ha biztos, hogy van, talán akkor is.

Ami gyenge volt a fináléban, az az elképesztően kiszámítható és közhelyes “shoppingolás-félreértés-emiattlekéssükagépet” jelenetsor volt, amire már a plázázás tervezésekor mindenki számított (és amit nem mentett, de oldott a nővér néhány jó beszólása :) ) – én egyébként azt vártam, hogy Jamal már a hajón kipakol (voltak kétértelmű megjegyzései), de az kockázatos lett volna. Meglepetés nem volt, mert Hakim beinvitálása a szivarszobába már gyanús volt (bár nem tetszett ez a megoldás), és a végén is dramaturgiailag gyorsan jött az “I’m sorry” ahhoz, hogy ne ez legyen.

Ja, és az USA megzsarolása a levéllel, hát nem is tudom, az inkább vicces volt…

Rendben volt alapvetően, de épp a finálé lett a szokottnál sablonosabb – ezzel együtt várom a második évadot. Bassam nyilván életben marad, de nem is ez a lényeges, hanem a miért és hogyan.

sehrezad - 2014. 08. 28. 11:14

Hm, és még az jutott eszembe, hogy olvashattuk, hogy át kellett írni a forgatókönyvet a tervezett forgatási helyszín megváltozása miatt – kíváncsi vagyok, ez pontosan mit is jelent.

ayren - 2014. 08. 28. 21:13

Hát én is filóztam, hogy végül meglépik-e első évad végére a sikeres puccsot, mert ha meglépik, akkor mi lesz Jamal karakterével? Túl jó figura ahhoz, hogy veszni, vagy háttérbe szorulni hagynák. Tehát logikus volt, hogy valami gikszer bejöjjön és (egyelőre) fuccsba menjen a puccs.:)
Nem voltam annyira elragadtatva a finálétól, tényleg volt egy csomó kiszámítható, klisés húzás, de ha lesz folytatás, akkor különösebb gondom nincs vele, mert tényleg egy olyan nyitott befejezést csináltak, ahonnan sokfelé tovább lehet lépni.
Ha meg vége a dalnak, akkor kaptunk egy újabb sorozattorzót, – amennyiben a több évados Tyrant gerincének tényleg a diktátorok születésének bemutatását szánták.

sorozat/gyilkos - 2014. 09. 04. 20:50

Csalódás, a negyedik rész után kasza. Amekkora várakozással indítottam a második epizódot az ígéretes első után, egyre kellemetlenebb volt nézni.

Pedig: lenyűgözően gazdag, hiteles díszlet (nem tudom hol forgatták, de respekt), korrekt színészek (bár a főszereplőnek azért nagy a kabát), és akkora lehetőségek egy társadalmi-politikai-karakterdrámához, hogy a fal adja a másikat.

Erre papírmasé figurák, másodvonalas kliséhegyek, kilométerekről látható fordulatok, és szájbarágós hazugságok tengere.

Az idei csalódások: a Divide kivételével mindegyik.

sdt - 2015. 07. 19. 11:19

Az első évadot ölég gyengének, mit ne mondjak, meseszövésében elég primitívnek találtam, alig érte el 6/10-es szintet. A második éved viszont szenzációs. Igaz, csak az első 4 részt láttam idáig, de mind karakterekben, mind történetben kifogástalan, 9/10.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz