login |

Transparent: az 1. évad

2014. 10. 15. 21:00 - Írta: CyClotroniC

18 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

– Have you ever been raped by an exclamation point?
– Actually, once I was gang raped. Question mark, exclamation point, and semi-colon.
– Yeah, that’s brutal.
– Yeah, it was pretty bad.
– It’s very underreported.

Valahol ironikus, hogy nem csak az ősz, de az idei év egyik legnagyobb kritikus kedvenc sorozata éppen az, amit nem csak, hogy nagyon nem lehet mindenkinek ajánlani, de rettenetesen nehéz is róla írni. Részben azért mert annyira komplex és mély témákat feszeget, amik bőven túlmutatnak egy ajánló terjedelmén, másfelől viszont annyira könnyed és emberi módon nyúl ezekhez a tabukhoz, hogy sokkal könnyebb lenne csak azt mondani: ha valami igazán különleges sorozatra vágytok, amihez hasonlót ritkán látni a tévében, feltétlenül próbáljátok be a Transparentet.

Mivel a sorozat első szezonjának mind a tíz részét egyszerre zúdította ránk az Amazon, nem hiszem, hogy sokan belefutottatok volna a címébe vagy promóanyagokba, így a nehezebb utat választva, próbálok róla azért valami tartalmasat is mondani, de ehhez a pilot egyik nagy csavarját le kell lőnöm számotokra, mert anélkül tényleg nincs miről beszélni. (Szóval, akinek felkeltettem az érdeklődését, az ne is olvasson tovább.)

Jill Soloway néhány igen elismert írói munkát követően (Six Feet Under, United States of Tara, How To Make It In America) belevágott egy saját sorozat elkészítésébe, aminek nem csak kitalálója, de írója, showrunnerje és az epizódok többségének rendezője is egyben. Ha nagyon keresni akarunk neki skatulyát, a dramedy címke alá lehetne leginkább betuszkolni, de annak is a melankolikusabb, független filmesebb, drámaibb felébe, ahová már csak a nagyon sötét és nagyon réteg humor merészkedik be.

A történet középpontjában egy kaliforniai zsidó család áll, ahol a családfő (Jeffrey Tambor) 63 évesen dönt úgy, hogy ideje felvállalni transzneműségét a világ és családja előtt is. Ha ez önmagában nem lenne elég kényes téma, adjátok még hozzá a listához az összes nemi különcséget, amire csak gondolni tudtok, pedig ezek csupán a felszínt képezik, ami alatt sokkal fontosabb lelki folyamatok zajlanak le a család jóformán összes tagjában.

Ha első ránézésre úgy is tűnik, hogy Mort/Maura a történet főszereplője, hamar rájöttök majd, hogy sokkal inkább felnőtt gyerekeiről és azok identitáskereséséről szól az egész, a cím pedig azért rettenetesen zseniális, mert a TransParent összetételből a “szülő” idővel sokkal fontosabbá válik, mint azt elsőre gondoltuk volna, ugyanakkor egybeolvasva is sok mindent sugall, hiszen a szóban forgó testvérek sokkal reálisabban látják egymást, mint önmagukat saját bőrükben.

A legérdekesebb talán, hogy Mort Mauravá válása ellenére is a nyugalom szigete a családban, ahol a pragmatikus ex-feleség, Shelly egy demenciában szenvedő idős férfival kötötte össze nyugdíjas éveit, de a hangsúly igazán felnőtt gyermekeiken van.

A legidősebb Sarah főállású anyukaként éli elnyűtt házas életét mikor berobban az életébe fiatalkori, leszbikus szerelme. Öccse, Josh egy zeneiparban tengődő, szerelemfüggő srác némi önértékelési hibával, míg a legkisebb Ali egy munkanélküli különc zseni, a család elveszett kis báránykája, aki talán messze a legérdekesebb karakter az egész társaságból, és aki a legtöbb pluszt kapja az 1×08-as flashback epizódtól is, ahol először pillanthatunk bele a gyerekek múltjába.

Bár egyszerre jött ki a teljes első szezon, a Transparent nagyon nehéz anyag ahhoz, hogy csak úgy ledaráljuk a történetet és simán kellett ahhoz másfél-két epizód, hogy igazán megszeressem ezt a családot, akiket végig olyan nézni és hallgatni, mintha láthatatlanul magunk is ott lennénk velük egy szobában, annyira végtelenül természetes az egész tálalása.

Jill Soloway abszolút csillagos ötöst érdemel atmoszférateremtésből. A melankolikus, lassú zongorazene, a könnyed kamerakezelés, az apró részleteken való elidőzés, az idősíkok vizuális összemosása és a jó pár szimbolikus beállítás mind-mind természetességgel és európaias légkörrel töltik be a teret, egészen független-filmes hangulatot teremtve.

Az már ennyiből is látszik, hogy nem Wyomingban lesz a legtöbb nézője a sorozatnak, de leginkább azoknak tudom jó szívvel ajánlani, akik kellően nyitottak a témára, szeretik az olyan karaktereket, akiknek mélyre lehet ásni a lelkében, és nem feltétlenül várnak el klasszikus értelemben vett cselekményt egy sorozattól.

Aki nem ilyen, annak egyáltalán nem is érdemes próbálkoznia a Transparenttel, akinek viszont felkeltette az érdeklődését, az igazi kincsre lelhet benne, nem véletlenül kapott 27 MetaCritic által szemlézett kritikából egyetlen egyet leszámítva 80+-os értékelést és közel a felüktől maximális pontszámot.

(A Transparent az Amazon eddigi legnagyobb sikerének bizonyult, így már be is rendelték a 2. évadot.)

18 hozzászólás Ne habozz!

winnie - 2014. 10. 15. 21:08

de el akarom már kezdeni. a pilot az év legjobbja volt a the divide mellett, 8,5/10. és igen. nem volt róla részemről sem kritika, mert nem nagyon tudtam volna értelmesen írni róla.

ezt írtam anno az amazonos posztban:
———-
Transparent: fekete tónusú dramedy, készítő: Jill Soloway, szereplők: Jeffrey Tambor, Judith Light, Gaby Hoffmann, Amy Landecker, Jay Duplass. Három felnőtt testvérről és az apjukról, aki nagy bejelentés előtt áll. Titkok, titkok és titkok. Marhára nem tudom leírni a sztoriját, de kábé mindenki meztelenkedik benne, szóval a prűdebbek óvatosan. (Ezt az 5. másodperctől zabáltam, de magam sem tudom, hogy ajánljam. 8,5/10.)
———-

itt a lényeg az utolsó mondat. már az elején berántott, amikor nem is tudtam, hogy mi a sztori, de a végén, amikor jött az egyik, majd a másik csavar, azonnal néztem volna a folytatást.

napocskin - 2014. 10. 15. 21:31

Én még csak két részt néztem meg belőle, és igen, nehéz anyag. De azt hiszem, szeretni fogom, csak először kicsit fura. Viszont Jeffrey Tambor fantasztikus benne, az biztos.

LoGi - 2014. 10. 15. 22:35

Nehéz valóban írni róla akkor, mert nekem ebből nem derült ki, hogy én ezt most valszeg szeretném vagy nem érdekelne. Pár referencia sorozat esetleg? Ahol szintén a karakterek mélyére ásnak. Úgy se lesz időm elkezdeni, de ettől függetlenül lehet érdekelne, és későbbre feljegyezném.

a Kati néni - 2014. 10. 15. 22:52

Az M1-re vele, főműsoridőben!

winnie - 2014. 10. 15. 22:59

logi: fél óra. belefér.

nagy vonalkban gondolj egy független filmes, darkosabb családi komédiára. ilyen sorozat nem sok van. nyilván baromság, mert egyik sem jutna eszembe róla, de mixeld össze a rectify-t a girls-szel. a technikai jellemzők alapján. a hangvételt passzolom.

CyClotroniC - 2014. 10. 15. 23:00

Semmihez nem tudnám hasonlítani, a “sokaknak nem való” részét pedig az adja, hogy nem mindenki néz szívesen ennyire kényes témát, pedig pont az a sorozat erőssége, hogy mégsem ez az igazán fontos benne és a karaktereiben. A coming out rész csak a katalizátor a sztoriban. A lényeg és a tartalom a karakterekben rejlik, akiket eléggé alaposan felboncol a szezon és mivel ők maguk a sztori így kár lenne mindent elmondani róluk. A Rectify vagy a Treme ennyire karakterközpontú még vagy filmek közül a Garden State, Lost in Translation jut most így perpill az eszembe a népszerűbb darabok közül, természetesen a klasszikus romantikát kivonva az egyenletből.

secret - 2014. 10. 15. 23:34

nem akarja senki sem fordítani? sötét humort nem merek angolul nézni.

CyClotroniC - 2014. 10. 16. 00:55

A trailert rettenetesen utáltam miután a sorozat után láttam, mert szerintem túl sok mindent lelő és nagyon más hangulatot hoz, mint azt kéne. Ezzel szemben ez a családon végigrohanó pár perces, hivatalos anyag sokkal jobb, már csak azért is, mert az eredeti zenét használja benne. Ha valakinek kell még extra info, ezt ajánlom, bár szerintem jobb felfedezni szépen lassan: https://www.youtube.com/watch?v=ibMjyzKyww8

Ja még annyit, hogy csak a 2. részre esett le, hogy az exbarátnő Jan az Office-ból. :O

Nina - 2014. 10. 16. 07:52

Már kezdem is! Ki vagyok éhezve a különlegességekre.

Lajosék a másodikról - 2014. 10. 16. 08:56

Bennem még buzog a proletár öntudat a first (vagy esetünkben inkább a zeroth) world problemekkel szemben, úgyhogy csak elmondom az ellenvéleményem.

Már nem emlékszem, volt-e erről anno írás, amikor a pilot kijött, de annak az emléke élénken él bennem, feltételezem, érdemben nem változtattak rajta.

Az alapfelállás rém egyszerű: intézzük úgy, hogy az egy négyzetcentiméterre jutó lelki sérült és/vagy önértékelési zavarokkal küzdő és/vagy simán boldogtalan szereplők száma tartson a végtelenhez. Sőt, még ezen is csavarjunk, legyen az egész egy (!44) család. És kész a sorozat.

Nyilván nem én vagyok a célközönség, de ezt végtelenül olcsó húzásnak tartom. Értem az Amazont meg Tambort, hogy bevállalták; kritikus legyen a talpán, aki ezt szidni meri, hiszen az aztán abszolút nem lenne PC. Ennek megfelelően a díjeső is garantált.

A dramedy jelzőt is túlzásnak érzem, a pilothoz képest a Girls egy többkamerás vígjáték, bár ezzel még önmagában természetesen nem lenne gond.

tobias88 - 2014. 10. 16. 10:39

Ez a kép Jeffrey Tambor-ról hatalmas. Akár az Arrested Development-ből is simán lehetne :D

Rational Gaze - 2014. 10. 17. 20:00

Végignéztem az évadot. Zseniális!
Nagyon jó párbeszédek, meg úgy eleve nagyon jól vannak megválasztva a karakterek,jelenetek is.Vicces is meg nem is, elgondolkodtat de ki is kapcsol. Nekem nagyon tetszett! Köszi érte :)

Stanlee - 2015. 01. 23. 11:34

Most sikerult befejezni, hat mit is mondhatnek rola? @Lajosék a másodikról velemenyet osztom, hogy ez egy igazan first world problem-et felvazolo sorozat. Ut rendesen, de azert minden resz utan orommel konstataltam, hogy annyira lapos es unalmas normalis eletem van, hogy az mar szinte fajo lehet masoknak, de a sorozat iroinak biztosan. Szerintem jobban tette volna az amazon studios, ha mondjuk India, Afrika vagy Del-Amerika slumjaiban forgatott volna, az is szetutne az ember agyat, de legalabb ravilagitana arra, hogy a joleti tarsadalmak “problemai” a harmadik vilag bajaihoz kepest semmik.

A szexualitast tartalmazo reszek szama igen nagy, furcsa mod a leszbikus jelenetek szama kiemelkedoen magas, de egyetlen meleg ferfi nem volt a sorozatban. Nekem pont-e miatt nem tetszett annyira – marmint hogy a no-no parkapcsolatokat nagyon reszletekbemenoen elemzik, de mar egy meleg ferfi karakterre nem jutott ido. A transzszexualitast is alig mutatta be. De az egyes karakterek jellemei, azok fejlodese nagyon jo volt. Ennel hosszabb nem is szabadna, hogy legyen a sorozat, tobb idot mar sajnaltam volna elpazarolni ra az eletembol. 7/10

SPOILER: Amit ertekelek, hogy az utolso reszben az apa kimondja a legkisebb lanya fele, hogy az o anyagi tamogatasa nelkul egy nagy semmi lenne. Erre vartam 8 reszen keresztul.

G. - 2015. 04. 25. 22:17

Remek sorozat. Én nem éreztem annyira a lelkizősnek az egészet, mint a kritika, de tény, hogy hangsúlyos része az egésznek ez is. Az írás kiváló és külön kiemelném még a múltbéli részek képi megvalósítását, nagyon bejött néhány jelenetsor.
Viszont felmerült bennem pár kérdés, ami viszont nagyon SPOILERes, szóval csak óvatosan:
A végén a demens papa miért halt meg? Mert ugye arról volt szó, hogy kvázi kivégzik, de az utolsó előtti részben megint elkószált, ergo még nem vált zöldséggé. Viszont elég hangsúlyos volt a víz a rész végén, tehát öngyilkos lett volna? Vagy csak hallucináció volt az egész?
G.

Elar - 2015. 06. 06. 13:47

Ma megnéztem az első részt. De nem is folytatom
Nem tetszik
Nem azért mert “nehéz”, hanem konkrétan egy szereplő sincs aki szimpatikus lenne.
Meg nem tetszik az egész atmoszféra.

Pedig ami tán egy kicsit hasonló – Satisfaction – nagyon bejött

Ripazha - 2016. 08. 19. 12:17

nagyonbejött a sorozat… tényleg… Imádtam, szinte siettem haza leülni elé… De néhány rész után eltűnt a rózsaszín köd, és ráeszméltem, hogy a karakterek mennyire idióták(valószínűleg csak én érzékeltem így, nem általánosítok, én érzékeltem úgy hogy azok) Maura-n kívül egy életképes karakter sincs, és tényleg ő az egyetlen aki ér valamit… De végignézve az évadot ráeszméltem, hogy nem akarok erre időt pazarolni… Pedig nagyon jó a hangulata ez a kicsit dogma filmes dramedy, nagyon bejön, de a karakterek egyszerüen unszimpatikusak, érdektelenek.
Pedig akartam szeretni… értem és tetszik hogy mit akar a sorozat üzenni, de nem éri meg az időmet :/

Snoopyzit30 - 2016. 09. 14. 18:16

@CyClotroniC

Várható kritika a 2. évadhoz? Szerintem te még maradtál a sorozattal, ahogy én is. A 2. évad kicsit meredekebb volt, mint az első, de sok jó dolog volt benne megint, sajátos megoldások, újabb útkeresések a szereplők részéről.
Hamarosan jön a 3. évad is.

CyClotroniC - 2016. 09. 14. 19:01

Snoopyzit30: Pont abban az időszakban maradtam el a sorozatokkal, mikor ez is kijött, viszont szeretnék majd róla írni valamit, meg a most kezdődő harmadik szezonról is majd. Annak a premierjéig terveztem felzárkózni belőle, meglátjuk hogy sikerül, de igyekszem minél hamarabb szintre kerülni a Transparentből is.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz