login |

Nincs ötlet?

2015. 01. 20. 21:44 - Írta: winnie

20 hozzászólás | kategória: elmélkedés

Naná, hogy felmerült a fenti panasz a The X-Files, a 24, a Prison Break és a többi feltámasztott, illetve spinoffnak (Criminal Minds, CSI és társaik) berendelt sorozat kapcsán, mint ahogy a mozifilmekkel kapcsolatban is sokan panaszkodnak, hogy csak a reboot, remake és a folytatás megy. És most tekintsünk el attól, hogy 1.) ez nem igaz, hiszen a filmek és sorozatok túlnyomó része “eredeti”, vagyis nem köthető semmihez, 2.) mostanság elég jó feldolgozásokat láthattunk a sorozatok világában, 3.) ha rámutatunk az NCIS: New Orleans nézettségére, s látjuk jelenleg Amerika harmadik legnézettebb sorozata, akkor nem kell tovább magyarázkodni.

A lényeg: van ötlet. Sőt, rengeteg ötlet van Hollywood-ban. Még akkor is, ha az állásra ácsingózó, a tűz közelébe csak hosszú évek múlva kerülő írók ezreinek ötleteitől eltekintünk. Ötlet van. A csatornák (stúdiók) elég sokat meg is vesznek. A kérdés az, hogy mit rendelnek be.

És bizony minden jel arra mutat, hogy érdemes a kisebb ellenállás irányába mozdulniuk, azaz olyan koncepciókat bevállalni, melyeket a néző tud kötni valamihez, akár korábbi sorozathoz/filmhez, akár más szellemi termékhez (képregény, könyv, társasjáték), sőt, akár egy kiemelt személyhez (színész, sztárkészítő), hiszen minden jobb, mint a nulláról elkezdeni a marketinget.

Ugyanis egy sorozat vagy egy mozifilm sikerét mindenképpen a marketing alapozza meg.

Lehet akármilyen jó egy sorozat, ha az első részét nem nézik meg sokan (filmeknél: ha az első 3 napon nem nézik meg sokan), akkor onnan nagyon nehéz sikert aratni. És ugyanez igaz fordítva is: lehet akármilyen pocsék valami, ha sokan megnézik az első részt, ha sokan váltanak rá jegyet az első napon, akkor sikeres lesz még akkor is, ha a nézettség (bevételek) hatalmas mértékben csökkennek a későbbiekben. Mert van honnan csökkenni. (Ld. tavaly a Resurrection.)

Persze az igazán nagy sikerek, azok, amiknél nő a nézettség vagy lassan csökken a bevétel, mindenképpen azok, amik jól is sikerültek – a nézők zöme szerint, legalábbis.

Egyébként meg annak, aki amiatt panaszkodik, hogy nincsenek eredeti sorozatok vagy filmek, tényleg csak azt tudom mondani, hogy még mindig több van, mint feldolgozás. És persze ezt követően mindig meg is kérdezem, hogy ő vajon tavaly hány “eredeti” új sorozatot próbált be, új filmet nézett meg moziban – és hány olyat, ami rendelkezett bármilyen előzménnyel. És sok esetben (tisztelet a kivételnek!), kiderül, hogy az, aki panaszkodik, ugyanúgy olyasmiket néz, amik ellen beszél.

(Persze az igazsághoz hozzátartozik, hogy el kell választani a populáris alkotásokat a többitől, hiszen azt nem lehet senki szemére vetni, hogy a sokadik képregény-adaptáció helyett nem egy köldökbámulós művészfilmet választ. Viszont azért sorozatok esetében bőven akad olyan újonc, ami nem lila, sokaknak bejönne, mégsem ismerik sokan.)

20 hozzászólás Ne habozz!

levadász - 2015. 01. 20. 22:01

van ötlet, azzal nincs is gond, csak amikor a 120.-féle verziót próbálják lenyomni az ember torkán az az idegesítő pl. a moziban marha nagy siker volt a Batman, erre most már minden évre jut 5 képregényes film, meg 3 sorozat, aztán amikor megunja a nép találnak mást, és abból fog 120 féle verzió születni

Korlathius - 2015. 01. 20. 22:13

Teljes egyetértés. Van ötlet, nem is kevés és megértem a csatornákat is a berendelésekkel kapcsolatban. Marketing szakon végeztem és tényleg nehéz egy reklámkampányt a nulláról felépíteni. Egyszerűbb ha van valami már a kezedben. De vegyük alapul a Kingdom-ot, egyedi ötlet és igen csak megállta a helyét szerintem. Vagy ha már a “nagyvászon” is szóba került akkor ott a Szemfényvesztők, ami nálam nagyot tudott ütni vagy épp az Éjjeli féreg. Szóval itt sincs hiány, de inkább a biztos lábakon állnak a stúdiók is. Logikus…

m76 - 2015. 01. 20. 22:16

Pont ez a lényeg, hogy ok, hogy van 120 féle képregény film, de mellette van más is. Senkit sem köteleznek, hogy képregény filmeket nézzen ha nem érdeklik, és mégis nézik. Márpedig ameddig elegen megnézik jönni fognak.

Persze fel lehet róni, hogy bírkák az emberek, és hollywoodnak felelőssége lenne jó ízlésre nevelni őket, de amíg pénz beszél addig nem fog változni semmi, a kockázat minimalizálása és a bevétel az elsődleges célok.

everest456 - 2015. 01. 20. 22:24

m76:
senkinek nincs felelőssége ebben: akit hollywoodnak kell nevelni annak már mindegy. Szólás és véleményszabadság van. Egy számít, tud-e pénzt termelni ( és áttételesen minden díj is ebbe számít bele, mert lehet velük reklámozni, hogy x oscar y emmy, stb díjas rendező,színész,operatőr, stb filmje)
Ha a CBS egy hétig csak NCIS ismétléseket adnak, lehet a teljes lakosságban élen maradhatnak, nem kell semmi újat hozni, ha az ami megy müködik & jövedelmező. Kíváncsi vagyok pl a CW-nek mennyire fog bejönni az hogy szinte mindent megújított.

a Kati néni - 2015. 01. 20. 22:31

“s most tekintsünk el attól, hogy 1.) ez nem igaz, hiszen a filmek és sorozatok túlnyomó része “eredeti”, vagyis nem köthető semmihez”

Szerintem minden 2. sorozat így-úgy köthető valami korábbi művészi termékhez, a tavalyi upfronts alatt pont azt beszéltük, hogy ezek történnek:
1. rengeteg a könyvadaptáció, képregényadaptáció, esetleg színpadi mű feldolgozása
2. a koppintássorozat (egy korábbi siker koncepciójának újragondolása, de nem remake, leginkább sitcomok esetén jön szóba)
3. régi sorozat remake-je
4. régi filmötlet sorozatosítása
5. külföldi sorozat amerikaivá tétele
6. spinoff

LoGi - 2015. 01. 20. 22:41

Az biztos igaz, hogy ha van mihez kötnöm a sorozatot/filmet akkor szívesebben szánok időt rá, hogy bepróbáljam. Sorozatoknál mondjuk sokkal inkább az általam ismert színészek miatt, mint inkább franchise miatt (spinoffok), vagy mert van belőle képregény/könyv.

a Kati néni - 2015. 01. 20. 22:47

Egyébként, én csak azt nem értem, hogy ha van valakinek egy jó eredeti ötlete, amit egy stúdió meg is valósít, akkor miért nem crossoverrel vezetik fel az új sorozatot egy másik, népszerű szériában? Régen az NBC rengetegszer élt az ilyesmivel, ahogy olvasgattam különböző wikipédiás oldalakat.

Stiel - 2015. 01. 20. 22:47

‘nem lila’ :D

sziki - 2015. 01. 20. 23:33

Persze, ti lehet néztek millió sorozatot, de én, átlagnéző.
Lássuk az idei 40 perces sorozatjelölteket: Game of Thrones – regényből van.
Hannibal – nem kell bemutatnom.
Fargo – kell valamit mondanom?
House of Cards, True Detective rendben van, bár előbbinek is van némi alapja. Az Orange is the new black-et imádom, de nekem az is akkora lenne hatalmas minőség, ha bedurvulna és elmenne kemény drámába.
AHS is ugyebár szerintem alapból is nem nagy eresztés volt, megpróbálták kihozni belőle a maximumot, most meg még spinoffolják a mérföldes esést is.
Örülök, hogy feljött a téma, én azt gondolom rossz irányba megy ez is.

CyClotroniC - 2015. 01. 20. 23:52

Érdekes, mert azt vettem észre, hogy a tavalyi kedvenceim között bizony a hozott anyag volt a többségben, de szinte egyiksem azért működött, mert a hozott cucc vett meg magának.

könyvadaptációk:
– Orange is the New Black
– Mozart in the Jungle
– The Leftovers
– Game of Thrones

“fanfiction”:
– Fargo
– Hannibal

spinoff:
– The Legend of Korra

szegről-végről-hozott-anyag:
– Veep (The Thick of It újragondolása)
– True Detective (nem adaptáció, de eredetileg regénynek íródott a sztori)

Ha úgy vesszük ami eredeti kedvenc volt 2014-ből az a Nathan For You, The Fall, Transparent, Rick & Morty mondjuk.

Viszont azt meg kell jegyeznem, hogy amiknek könyv alapja volt, azokat nem olvastam, vagy hamarabb láttam sorozatban, a Fargo és a Hannibal jobban tetszik majdnem, mint a filmek (bár a The Silence of the Lambs rendezése még mindig 10/10), a Korra nekem verte az eredeti Avatart és talán a Veep is a brit elődjét.

Mindezt csak azért mondom, hogy attól még hogy valami spinoff, adaptáció vagy akármilyen hozott anyagból épült, még nem lesz automatikusan jó vagy gagyi, sőt jellemzően én szinte az összeset szkeptikusan vártam, egyiktől se vártam nagy durranást. Az a helyzet, hogy a legtöbb eredetit alkotott, jóformán csak múzsának használta az alapanyagot, és így működtek.

Szerintem a hangsúly azon van, hogy a készítő tudja, hogy mi a célja az alapanyaggal, fontos legyen neki, amit el akar vele érni, és olyan szűrő legyen, ami kellően saját arcra tudja formálni az alapot. A Fargo talán a legjobb példa erre. Abszolút semmi jót nem vártam tőle, annyira erősen alkotói cucc, amit Coenék csinálnak, Hawley pedig sikeresen levett minden stílusjegyet, ami Coenék sajátja, és tényleg úgy alkotott egy Coen-es sorozatot, hogy köze sincs a filmjeikhez, sőt talán még jobban is bírtam a tévés Fargot, mint bármelyik Coen filmet, pedig alapvetően szeretem a munkásságukat.

A gond akkor van, ha valakinek nincs éles látásmódja egy adaptációval, csak “csináljunk egy képregény feldolgozást, mert az most menő” alapon belevág a nagy semmibe. Ezekből születnek a leggázabb pillanatok, de hozzáteszem, hogy eredeti sorozatötletek is itt véreznek el a leggyakrabban, ha ötlet van csak, de vízió nincs. A vízió megléte szerintem nem eredetiség- vagy adaptációfüggő, így a minőség sem az.

Ami viszont tény, hogy ha valamire támaszkodsz, helyből van nézőbázisod és érdeklődőd, viszont ilyen szinten kár összemosni egy Marvel adaptációt mondjuk egy olyan dramedyvel, mint az Orange vagy a Mozart, mert elenyészően jelentéktelen az a nézőszám, amit vakon hoz magával, annyira, hogy egy nevesebb készítő vagy színész többet ránt be.

Most mondhatnám, hogy zavar egy-két felkapott trend, ami engem nagyon nem érint meg (lásd Marvel sorozatok), de az az igazság, hogy így is messze az elmúlt két év sorozatfelhozatala volt eddig a legerősebb, amit láttam, szóval kár lenne fanyalognom bármin is, ha olyan mennyiségű minőségi tartalom közül lehet kihalászni a kedvenceinket, amire eddig nem igen volt példa. A lényeg, hogy egy valamit nem hiszek el senkinek, hogy manapság, nincs mit nézni, mert ez nagyon durván nem igaz.

kuktin - 2015. 01. 21. 00:50

mozi- Vért a pucákba a studió főnőknek!
tv- itt nincs sok gond (itt is mindegyik főnők a tutiba szeretne bele nyúlni de van mersz, kurázsi, karakánság, merészség…….)

Kissur - 2015. 01. 21. 00:55

Ezek szerint egy könyvet sokkal egyszerűbb felfuttatni, mint egy filmet? Érdekes. Mert itt van az Ötödik Hullám, amit most fejeztem be. Ismeretlen író, mégis Amerikában bomba siker, jön is belőle a film. Semmi előzménye nincs, mégis valaki megvette a jogokat. Ja és akkor máris egy újabb könyvadaptáció.

fireblade - 2015. 01. 21. 01:07

Lehetne olyan kérdést is felvetni, hogy ki melyik megszűnt sorozatot hozná vissza és mért?

kopaszerv - 2015. 01. 21. 07:22

Tipikus Winnie féle okoskodás. Szándékosan félremagyaráz egy dolgot majd kioktató hangnemben közli, ez nem igaz.
Mikor valaki azt mondja nincs ötlet akkor úgy gondolja, hogy a nagy filmek amiknél van pénz a kivitelezésre és a marketingre ötlettelenek, egyformák. A nagy költségvetésü filmeknél úgy gondolják a stúdiók megvan a siker receptje vagy receptjei ezeket ismételgetik. Ha néha egy eredetinek szánt alkotás készül nagy pénzböl, mint az Interstellar az meg végtelenül buta. Ma egy Vissza a jövöbe nem készülne el. Ha mégis a stúdió kigyomlálná alaposan, Marty nem csókolná meg az anyját az biztos.

winnie - 2015. 01. 21. 07:23

“Mikor valaki azt mondja nincs ötlet akkor úgy gondolja,”

nem hiszem, hogy érdemes úgy kezdeni egy érvelést, hogy megmondod, hogy te tudod, hogy mindenki más hogy gondolja. te így gondolod. más úgy gondolja, ahogy gondolja.

azt meg pláne nem értem, hogy miért jössz a “nagy filmekkel”. nem csak nagy filmek léteznek. akik ilyesmit mondanak, nem csak nagy filmeket néznek. a legjobb filmek nyilván nem a nagy filmek lesznek.

“Ha néha egy eredetinek szánt alkotás készül nagy pénzböl, mint az Interstellar az meg végtelenül buta. ”

a kulcs itt van, de akkor a lényeg mellett elsiklottál. fent nem írtam semmit a végeredményről, a minőségről, ilyesmiről, csakis az előzetes reakciókról. azt majd mindenki eldönti, milyen lett a film vagy a sorozat. ha megnézi.

mert a lényeg az, hogy az ember megnézze az adott filmet. te megnézted az interstellart. innentől kezdve már reklamálhatsz a jegyedet lobogtatva. más olyan filmet meg nem néztél meg, ami remek ellenpélda lenne arra, amit mondasz, ezért hiszed azt, hogy áltaálnosíthatsz.

egy igazi szakember - 2015. 01. 21. 08:24

Abban a világban, ahol mindent a profit határoz meg, nem várhat mást az ember, az igazi értékek nagyon ritkán lesznek megbecsülve, természetesen ez nemcsak a filmekre és sorozatokra igaz.

jiliac - 2015. 01. 21. 09:00

Alapvetően van benne sok igazság abban amit írsz. De a reklámok és a marketing csak ezeknél az érték nélküli tucat filmeknél és sorozatoknál érezhető, hogy az arcunkba van tolva nap mint nap. Ezért érzi úgy az átlagember, hogy csak ez megy és nincs más, pedig ez nyilván nem igaz, ahogyan te is írtad.

Ez meddig húzható? Nyilván amíg kajálja a nép. De egy idő után minden kifúj, olyan nincs, hogy egy témát pölö képregény filmeket ötven évig húzzák. Előbb utóbb meg kell majd ágyazni a jövő filmes-sorozatos újra feldolgozásainak alapot adó, eredeti ötletes értékes alkotásoknak is. Ha ilyen filmek-sorozatok reklámjait tolnák az arcunkba nap mint nap, ha ezeknek lenne a trailer előzmény-trailerének a trailere hétről hétre reklámozva, elképzelhető, hogy a tömeg nem menne be egy N.-ik pókemberre, vagy nem nézne egy N.-ik NCIS klónt.

Persze sok a “ha”, szumma szummáról lényeg a profit, és ha van egy tuti recept ami bevált, akkor addig nincs is miről beszélni, változni ez nem fog egyhamar.

zolkó - 2015. 01. 21. 09:03

Szerintem pl az Arrow és a Flash is borzalmas, de mivel sokan nézik, ezért csinálják nekik a különféle leágazásokat.És ugyanígy az NCIS, a CSI, és a különböző nem sikerült próbálkozások: SupNat-Bloodlines, How I Met Your Father, stb, ezeknek is van/volt/lett volna kisebb-nagyobb nézői tábora. Ami egyébként rendben is van, aki szereti, az nézni is fogja nyilván mindet. Azt kell belátni, hogy egy csatorna nem egyes emberek reakciójával számol, hanem tömegekével, kicsit úgy mint Hari Seldon pszichohistorikusai Asimov Alapítványában.

promo921 - 2015. 01. 21. 14:01

Nincs eredeti öltet, mert ha azt veszed minden film vagy sorozat egy könyv adaptációja, a forgatókönyvé. :)

JonSnow - 2015. 01. 21. 19:26

Így van, van azért jócskán spin-off és újraélesztett sorozat ami még 1-2 évadot sem élt meg, ahogy zolkó is írta.
Az meg hogy ki hány új sorozatot próbált be és nézett meg az adott évben? Nem mindenkinek van annyi ideje, hogy évente 177 új sorozat 1-2 részébe belenézzen. Szerintem mindenki belenéz annyiba amennyibe az ideje engedi.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz