login |

Pilot: Kossuthkifli

2015. 03. 19. 15:30 - Írta: Desmond Wallace

59 hozzászólás | kategória: hazai termék, kritika, minisorozat, pilot-mustra,

Útnak indult a vadromantikus road movie, ahogy emlegetik.

Sokáig készült a köztévé új történelmi sorozata, amely hosszú idő óta az első ilyen hazai próbálkozás. A történet az 1848-49-es szabadságharc idején játszódik, de nem az ismert történelmi személyek szemszögéből mutatja be a korszak mindennapjait. Nyilván a Fehér Béla könyvét ismerők számára nem kell vázolni a történetet (én is olvastam), de valószínűleg a többség nem találkozott a regénnyel, így röviden a sztorival indítanék.

1849 májusában járunk, amikor a végéhez közeledik a tavaszi hadjárat. A helyszín Pozsony, ahol a történet főszereplőjének (Swappach Amadé – Lengyel Tamás) a kezébe kerül egy levél, amelyet ő kémjelentésnek vél, és a hazaszeretettől átitatott szíve arra kényszeríti, hogy a végére járjon ennek a hazaárulásnak – nagyjából erről szólt az első epizód, amelyben megismertük a szereplők többségét

Mint a regény olvasója, annyit megállapíthatok, hogy Rudolf Péter elég hűen vitte vászonra ezt a történetet – már amennyire ebből az 53 percből megítélheti az ember. Talán a túlzott ragaszkodás nem volt a legszerencsésebb, de még mindig jobb az, ha a rendező nem veszi félvállról az alapanyagot, mint az ellenkezője.

Fehér Béla regénye nem egy színtiszta történelmi regény, hiszen már a történet kiindulópontja (“kémjelentés”) is eléggé komikus, és a történetben végig erőteljesen van jelen a humor. Ezzel azonban nem merül ki a sokszínűség, mivel rendszeresen felbukkannak az utazás során a mesés elemek, és ezek közül már jó néhányat láthattunk az első részben is.

Ezek a az összetevők pedig sok nézőre elrettentően hathatnak, a “mágikus” alkotóelemekkel én sem igazán voltam kibékülve. Nem arról van szó, hogy nem szeretném a mesét, de ebben a történelmi korszakban eléggé idegen elemként tudtam értékelni ezeket a népmesei jeleneteket. Persze biztos van olyan néző is, aki pont az ellenkező állásponton van a témában.

Abban viszont azt hiszem, hogy megegyezhetünk, hogy a látvánnyal nem volt probléma. A Kossuthkiflin meglátszik, hogy nem két fillérből készült, és nem gagyi trükkökkel szúrják ki a nézők szemét, ami mindenképp dicséretes, béna megoldásokat nap, mint nap láthatunk amerikai sorozatokban is. A díszletekre és a kosztümökre se lehet egy rossz szavam se.

A történetre viszont igen, ugyanis az első rész leggyengébb láncszeme az volt. Ebben az 50 percben csak az alapozást kaptuk meg, az utazás még nem kezdődött el, pedig a Kossuthkifli igazi íze a Pozsonyból Debrecenig tartó út során mutatkozik csak meg. Itt-ott nyugodtan lehetett volna még vágni ebből a “pilotból”, és akkor picit feszesebb lett volna a végeredmény, ami a nézők megtartása miatt nem egy utolsó szempont.

Az első részben már megtapasztalhattuk a regény egyik nagy erényét,  a 19. századi nyelvezetet, amit a sorozat készítő egy az egyben átvettek Fehér Bélától. A nyelvezet megítélése viszont szintén kétesélyes, hiszen sok esetben nem könnyű értelmezni az ismeretlen szavakat, a szokatlan nyelvi leleményeket – nekem mindenesetre a sorozatban is tetszettek ezek a megoldások.

Mint ahogy az alakítások többsége is tetszett: Nagy-Kálózy Eszter kiválóan alakítja ezt a kotnyeles vénlányt, aki borzasztóan örül, hogy végre neki is jut egy kis izgalom az életben. Haumann Péter szintén vérprofi volt a cukrászmester szerepében, és ott van még Reviczky Gábor, aki ugyan még keveset szerepelt, de abban a néhány megmozdulásában ott volt a karrierjének minden rutinja.

Mellettük még Kálloy-Molnár Péter figurája lehet a sorozat egyik kellemes pontja, a többiek egyelőre azonban még nem igazán győztek meg. Viszont azt leszögezném, hogy Lengyel Tamás karaktere a könyvben is ilyen túlbuzgó idétlen szereplő, szóval az alakítását még nem annyira egyszerű megítélni. Trokán Nóra viszont kevés volt ebben az epizódban, és sajnos egy emlékezetes pillanat sem jutott neki.

A Kossuthkifli bemutatkozása nem volt tökéletes, de nagy probléma nincs vele, és az alkotóknak semmi okuk a szégyenkezésre. Az biztos, hogy ez nem egy agykikapcsolós szórakozás, hiszen nem egyszerű a nyelvezet, és ha nem figyel rendesen az ember, akkor bizony sok plusztól fosztja meg magát. Nálam ez a bemutatkozás 6,5/10-et ért, bőven a “jó” kategóriába esett a kezdés. (A zene is rendben volt, és bejött az elején Epres Attila narrálása, remélem, a folytatásban is kapunk belőle.)

Mivel egy minisorozatról van szó, így ez tényleg csak egy első benyomásnak felel meg, hiszen a java még hátravan, és majd a hatodik epizód után lehet egy komolyabb véleményt formálni a Kossuthkifli kapcsán. Nem kérdés, hogy maradok a folytatásra is, de remélem, hogy a delizsánsz indulásával a történet is kicsit lendületesebben kanyarog majd.

Összességében a Kossuthkifli egy szórakoztató mesés történeti tabló, amely nem fekszi meg az ember gyomrát, aki ha nem idegenkedik az egyes adalékanyagoktól, még kérni fog egy újabb adagot az ízletes bejgliből. Mert ugye erre az ételre utal a régies cím.

59 hozzászólás Ne habozz!

bëiz - 2015. 03. 19. 16:12

Annyira örülnék, ha itt most egy politikamentes vita indulna el az első részről. Csak olyan lightos junkie véleményütköztetés, mint mondjuk bármelyik TWD posztnál. :)

Komikaze - 2015. 03. 19. 16:27

Nekem bejött. Bár a könyvet nem olvastam, tudtam, hogy a nyelvezete “fura” de valahogy az első öt perc után nem zavart.
Lehetne kicsit korábban, mert este kilenc után már nagyon koncentrálnom kellett, hogy értsem a szöveget :-) Tény, hogy nem lehet fél szemmel figyelni.

Lalolib - 2015. 03. 19. 16:33

A színészek jók, a jelmezek kiválók, a kép világ elmegy. A többi meg egy nagy nulla. Értem én, hogy ápolni kéne a régi magyar nyelvet, de sajnos én alig értettem valamit az egészből. Ráadásul a hang is rossz volt, de ez sajnos a magyar filmekre elég jellemző.
Ezek után egy gyenge 3/10…és persze kasza.

Degausser - 2015. 03. 19. 16:41

Sawyer:

Amit írsz a színházias játékról az majdnem minden magyar filmre és sorozatra igaz (nagyon kevés kivétellel). Többek között ezért is utálom őket, képtelen vagyok fintorgás és szarráfikázás nélkül nézni ahogy ripacskodnak és még a levegővételt is képesek túljátszani, színpadiasra venni.
Ideje lenne már erről leszoknia a magyar színészeknek vagy olyan vérfrissítést belevinni az egész iparba ami kiirtja ezt belőle mert szvsz szánalmas.

beluga - 2015. 03. 19. 16:42

Bocsi, de biztos, hogy Fehér Béka irta a konyvet? :D

winnie - 2015. 03. 19. 16:58

grr

winnie - 2015. 03. 19. 17:00

Degausser: ha nincs film és sorozat, akkor csak színpadi tapasztalat van – sok amerikai színész a színpadon mondanak csődöt:) egyébként közel sem olyan rossz a helyzet, mert több film és sorozat is volt, ahol a többségen nem volt semmiféle manír. (nem rád gondolok, csak általánosságban mondom, hogy sokan, akik így gondolják, nincsenek annyira tisztában a jelen filmjeivel, sorozataival. nyilván a jelenség létezik, de a helyzet nem rossz, s persze személyfüggő.)

pluhi - 2015. 03. 19. 17:16

Egy ilyen szöveget úgy előadni, hogy természetesnek hasson, majdnem lehetelen. Szerencsétlenek hasalásból indultak. Még egyet megnézek, aztán döntök.

sepuku - 2015. 03. 19. 17:28

Az ilyen szövegzés Shakespeare nyelvezetét parodizáló műfordításban retentő humorosnak találtatott annó:) Így filmen viszont szaharántos pöcsömül. Álljon itt a nagy előd néhány sora:

Kálnoky László
(1912–1985)

Shakespeare: XIX. Henrik

HENRIK
Csitándiságomat csotválja még e purhonya, ez a pöhös nyagóc!
S Richárd, a nyekre? Hát ő? Mondsza csak!

DOWNTAR
Cáp cselkesiddel sunnyog és butog a Vérgonyasztón…

ANYAKIRÁLYNÉ
A Vérgonyasztón? Ó, süh! Pém! Piha!
Szotykon vatyorgó, páhás veckelem!
Süly rá, ki vity-váty cselkesek közin
ennhorja ellen ily pórén pocáz!
Csorhózzék szik töpörré jonha, vetyke,
folyánk cihó duzzon rút harpocsán!

sepuku - 2015. 03. 19. 17:46

Kálnoky László (1912-1985) Shakespeare XIX Henrik
Műfordítás paródia
Henrik: Csitándiságomat csotválja még a purhonya, ez a pöhös nyagóc! S Richard, a nyekre? Hát ő? Mondsza csak!
Downtar: Cáp cselkesiddel sunnyog és buttog a Vérgonyasztón…

Ez így olvasva annó nagyon humoros vot, Így filmen, jóval kevésbé, mivel zagyvának tűnik,és öncélúnak.

Eddy21 - 2015. 03. 19. 17:50

Nagyon gyenge volt. 3/10 Engem leginkább az érdekelne, hogy amikor elkezdték tervezni a sorozatot, akkor kire számítottak ideális nézőként? A fiatalokra? Ezt nekik nem lehet eladni. Középkorúakra? Egy Linda vagy Angyalbőrben jobban vonza a korosztályt. Öregekre? Csak a régi magyar filmek érdeklik őket. Akkor meg ki volt a célközönség?

Desmond Wallace - 2015. 03. 19. 17:51

Akkor meg ki volt a célközönség?

Például én.:)

elemerapioca - 2015. 03. 19. 18:12

celkozonseg? Szerintem a Szulejman sikere sem volt garantalhoto es megis… aztan ott van ENB az is nagy bukta volt az elejen es megis megtalalta a kozonseget

Eddy21 - 2015. 03. 19. 18:54

A Szulejmán nem magyar gyártás, ráadásul szappanopera. Mi a fene az ENB?

Desmond Wallace - 2015. 03. 19. 18:59

“Mi a fene az ENB?”

Éjjel-nappal Budapest.

turosz - 2015. 03. 19. 19:00

Célközönség az szokásosan nincs. Amióta a párt-állam-közalapítványok pénzelik a magyar filmek többségét elég akár pár tucat néző a mozikban, ha elég “művészi” az alkotás jöhet az újabb forgatás.
A nyelvezete és a helyenként érthetetlen hangosítás miatt minden korosztálynak eleve problémás a megértése, én leginkább Kálloy motyogásainál voltam bajban. A ripacskodás és túljátszás szerintem ezúttal nem akkora baj, a korszakra pont ezek a viselkedési minták jellemzőek, sőt. Bár a Liliomfitól az Egy magyar nábobon át a Kőszívű ember fiaiig elég sok jó példa van, hogy is lehetne jól elkapni a kor hangulatát…
Nagyobb baj volt, hogy a bő ötven percben alig történt valami, csak azért adok neki még egy esélyt, mert talán a köv. részben már beindul a humoros road movie.

Sawyer - 2015. 03. 19. 19:12

Igaz, a magyarok a színpados előadásban “profik”. Szerintem egy filmben a színész nem attól hihető, hogy méteresre tátja a száját és artikuláltan beszél, hanem amikor teljesen magabiztos, “nagyképű”, és úgy adja elő a szöveget, hogy lerí róla, hogy egy átlagember. Nem tudom pontosan megfogalmazni, de talán a szomorúság az, aminek hiánya miatt hihetetlenek a karakterek.

És nem reklám, de ha már magyar film, egy kőszegi körülbelül 40 fős stábbal készítettem egy komolyabb amatőr filmet, aki érdekel, nézze meg, erre eddig negatív kritikát nem igazán kaptam.

https://www.youtube.com/watch?v=mswpruw0tX4

Eddy21 - 2015. 03. 19. 19:27

Éjjel-nappal Budapest! Na hagyjál már! : (

Ádám - 2015. 03. 19. 19:32

Tényleg jó lenne egy politikamentes diskurzus erről. Én mondjuk nem vagyok a jelenleg regnáló hatalom feltétlen barátja (finoman fogalmaztam), ennek ellenére (illetve éppen ezért: ld. később) tetszett a regény is és ez a feldolgozás is. A sorozatban az az érdekes, hogy a köztévén mer szembemenni nem egy berögződött ’48-as sztereotípiával. Valahol Jókai paródia, ráadásul rafináltan, ezért szükséges egyfajta nyitottság a befogadói oldalon. Ha ez megvan, akkor azt az érdekes jelenséget vehetjük észre, hogy a sorozat éppen azt a romantikus hazafieszményt veszi célba, és gúnyolja valahol ki, amely a romantika korszakából ered, és amelynek egy erősen primitív és demagóg formája ismerős lehet éppen jelen kormánypártunk munkásságából. A nyelvezet szokható (kábé két perc kell a dologhoz, igaz, én szoktam verseket is olvasni néha napján). A színészi játék, és az ettől nem elválasztható humor hullámzó, egyszer nagyon működik, másszor nagyon művi. Ezen kicsit kellett volna csiszolni. Sokan szidták a hangot, meg a hangzás technikai hátterét. Én a neten néztem, és nem tapasztaltam semmi problémát. A mágikus elemek nem csak itt, de a regény esetében is lehetnek zavaróak. Ez persze nem egyedülálló, aki valamennyire ismeri a kortárs magyar történelmi regény kialakulásának okait és útját, azt nem lepi meg. A Könnymutatványosok legendájának (szintén lehetne sorozat belőle amúgy) annak idején ez jól állt, itt nem vagyok a dologban olyan biztos. Mondjuk úgy, hogy én is nagyon meg tudnék lenni nélküle. Az összes fenti sirám ellenére inkább ez legyen, mint a Hídember szintű patetikus szarok. Vannak gyerekbetegségei, de egészen egyedi ízt képvisel. A 6,5 pont amúgy szerintem korrekt.

Bra - 2015. 03. 19. 19:38

Winnie
A Liza a rókatündér közönségtalálkozos vetitésén is pont ezt mondták. Hogy a magyar szinészeknek 95%-ban csak a szinház van, így a filmeket/sotozatokat nehéz nem tuljátszani.
Egy 1800-as években játszodó sorozat esetében még az sem megoldás, hogy magát adja a szinész és ne játszon, mert az egy 21.sz-i ember lenne.
De ettől függetlenül engem is taszít ez a sorozat.
Akkor inkább munkaügyek.

Amugy a Liza a rókatündér ritkán jóra sikeredet. Nekem eddig csak az Argo és a terápia tetszett mint magyar alkotás.
Mondjuk David Sakurai is sokat tett a filmhez a magyar gárda mellett.
De kis titok, a közönségtalálkozon mondták hogy Sakurai egy csupa izom pasi, és neki a táncoknál az egyszerű lábrázást is hónapokig kellet gyakorolni, ami Balsainak szinte azonnal ment.
Szóval nemzete válogatja.

Eddy21 - 2015. 03. 19. 19:57

A Liza tényleg nagyon jó volt. Talán még az Isteni műszak is hozta nézhető szintet.

Desmond Wallace - 2015. 03. 19. 20:13

Voltak azért jó magyar alkotások az utóbbi években. Nem láttam még mindet, de nekem bejött a Liza, a rókatündér, A berni követ, az Utolsó órák és a Megdönteni Hajnal Tímeát is.

Nem tetszett a Vadászmese és a Kőmajmok háza. És voltak még közepes filmek is.

des - 2015. 03. 19. 20:14

Szerintem az is egyfajta kritika, ha úgymond engem pl egyáltalán nem is érdekelt ez az egész. Pedig láttam eleget “reklámozva” itt is. Eleve hogy a múlt, mint téma “már megint”… vagy lehet csak én látom így.

turosz - 2015. 03. 19. 20:30

des
??? Lehet, hogy félreértelek, de mi az hogy már megint a múlt, mint téma? Kb. 40 éve nem csináltak történelmi sorozatot nálunk – bár ez sem az, miközben kint Rómától Spartacusig, Tudoroktól Borgiákig, Turn-től a Vikingekig mindig vannak igazi gyöngyszemek.
Jó lenne itthon is egy hasonló sorozat, ezer évből csak lehetne találni valami témát, ami még neked is érdekes :)

Bra - 2015. 03. 19. 20:36

Engem nem a múlt téma zavar, de ha már ez van akkor legyen az a múlt igazán múlt. csináljanak a magyar vándorhoz spinoff sorozatot. :D
Ami amugy szintén elég jó.

Fel is vázolom;
Élt egy balga magyar törzs 3000 évvel ezelött. Azért ilyen régen, mert ebbe senki nem köthetne bele. Mivel senkinek fogalma sincs milyen lehetett egy magyar törzs, ha akkor léteztek egyáltalán. :)
Már akkor is vándorló életforma lehetett. Az én magyarjaim mondjuk Ausztráliából indulnak Japánon és ázsián át, Egyiptomon keresztül az Uralhoz.
Az egyiptomi résznél lehetne olyan, hogy a magyarok piásan marhultak és egy oroszlán testre tettek pár lekaszabolt ember fejet. Innen jött a Szfinx ötlete. Vagy ilyesmi. Én totál sutyónak állítanám be őket. :D

turosz - 2015. 03. 19. 20:40

Bra
:) Szerintem merhetnél nagyobbat is álmodni és indulhatnának a valódi őshazánkból is, azaz a Szíriuszról :)

winnie - 2015. 03. 19. 20:44

turosz: pedig az elmult egy evben negy magyar film is 50 ezer nezo fole jutott, ha jol szamolom, es voltak tisztessegesen teljesitok is. mint ahogy jokora buktak, de azok kozott is akadtak total kommerszek. de a lenyeg, hogy alakulgat valami.

turosz - 2015. 03. 19. 20:55

winnie
Nem általánosan értettem a célközönség-nézőszám kritikát, csak hogy van egy jól behatárolható és újratermelődő alkotói réteg, akik évtizedek óta nem voltak képesek komoly közönséget elérni, de szükség sincs rá, mert elég “művésziek-fesztiválbarátok”, hogy folyamatosan filmezzenek közpénzekből. Ők nézik le jellemzően a közönségfilmek alkotóit ill. viszik el a pénzeket a fiatal és tehetséges független filmeseink elöl, ők tényleg nem foglalkoznak holmi célközönség-nézőszám problémákkal.

grsb - 2015. 03. 19. 20:57

turosz: és hozhatnának kryptonitot is :)

A. - 2015. 03. 19. 20:58

úgy gondolom h a hiba az adaptációval, a filmre vitellel volt
jobban jártak volna talán ha lazábban kezelik az alapanyagot, meghagyják a főbb vonalakat (bejgli-postakocsi-road movie)
nem olvastam a könyvet, de így úgy tűnik h mindent meg akartak filmesíteni, amit az író leírt és pont úgy, ahogy leírta, nem törődve azzal, h ez esetleg filmen nem fog működni
egyszerűen nem volt így dinamikája, nem álltak össze a jelenetek számomra, sokkal feszesebbre kellett volna vágni
tényleg úgy tűnt mintha olyan személy készítette volna, aki soha az életében nem látott volna sorozatot, ebben a tekintetben amatőrnek tartom, amellett h voltak profi dolgok is (képi világ, színészek)

jersey - 2015. 03. 19. 21:29

Én nem ismertem a könyvet, Rudolf Péter neve miatt ültem le megnézni az első részt, igazából elvárások nélkül, de várakozva. Csalódás lett számomra.
Nem a a legtöbbek által kifogásolt nyelvezete miatt, ami szerintem is szokható, vagy a színészek “ripacskodása” miatt, sem a hang miatt, hanem a kép miatt. Meg kell kérdeznem, hogy én vagyok az egyetlen, aki a film kb 80%-a alatt egyetlen szereplő arcát sem látta rendesen? Mert, ha igen, akkor beszerzek egy új készüléket (:
De komolyan, a nyitójelenetben a füst is mindig úgy szállt, hogy csak pont az arcukat ne lássam. Arról nem is beszélve, hogy Nagy-Kálózy Eszter és Kálloy-Molnár Péter éjjeli kocsis jelenetéről csak azért tudtam, hogy ők szerepelnek benne, mert felismertem őket a hangjukról.
Egyszerűen élvezhetetlenné tette ez számomra az egész 50 percet.

zagloba - 2015. 03. 19. 21:34

Akartam szeretni. Komolyan.
De nem, nem, sajnálom. Szó sincs itt mesés történelmi tablóról.
Itt van egy műfajilag totál zagyva /történelmi-fantasy-akció-dráma-vígjáték stb./ valami.
Attól semmi nem lesz “történelmi”, hogy belehelyezik egy régebbi korszakba.
Ráadásul humorosnak sem gondolom, mert a narráció az elején leszögezi, hogy 5 percnyire vagyunk az orosz beavatkozástól, és a szabadságharc bukásától. Na, ide humort…

A szerző ugyanis nem történelmi regényt írt, hanem tett bele mindenféle misztikus/nak gondolt/ jelenetet is , pl. kb. a 10.percben a lepukkant fogadóbéli prosti-tündér-galamb, vagy amikor a postakocsis a jágerhorn /ki nem mondják, hogy vadászkürt/ megfújásával terítőt, majd terül-terülj asztalkámat varázsol, beröppennek az ételek stb.!!! Egy “történelmi road-movie-ban”!!!

Na, ezek a “mágikus realizmus” jellemzői, Gabriel Garcia Marquez stílusa, csak míg nála illik a cselekménybe /mert úgy lett felépítve/, itt erőszakkal beleszuszakolták egy teljesen más, komoly drámai helyzetbe /1849 az orosz beavatkozás előestéje/ teljesen céltalnul.

A szöveg nem olyan érthetetlen, mint sok helyen írják, , de az tény, hogy tele van értelmetlen szavakkal, mondatokkal /pl. koma helyett komé?/, emellett szegény postakocsis nem tud egy ép mondatot elrebegni, mert gügyögnie kell. Népies helyett totál elmebetegnek tűnik: elmenytyem!!! megfúttyam a kürtyömety, elindúttyam innyeny, komolyan, alig lehet leírni.
Bocs Wallace, de ez nem 19. századi nyelvezet. Ez egy régieskedő, kitalált, erőltetett akármi.

A nevek meg: Vödric Demeter /azért A dunai hajósban Borús Demeter kicsit jobban hangzott/, Vödric Estilla!!!, Scwappah Amadé /Amadé utoljára kb. Károly Róbert idején szerepelt Aba Amadé v Amádé/, Batykó /a kocsis/ Elepi Kőszál!!!
Itt megint előjön a “mesés” szál, olyan nevekkel amelyek nem léteznek. Öncélú.

A szereplők borzasztóak. Nagy-Kálózy és Haumann oké, de a többiek kb. olyan szinten mozognak, mint egy cementesvödör /Trokán Nóra-Estilla/: egy arckifejezés, monoton hang, vagy harsányak, idétlenek, ripacsok: Lengyel Tamás.
És hiába, hogy a regényben is ilyen Amadé, attól még idegesítő, röhejes, és hiteltelen.
A főhős/?/ Amadé konkrétan az egész epizódban mindenkivel fölényeskedik, ordít, beleköt, fenyegeti, megveri, megkötözi, megkínozza /postakocsis, leendő após, grófnő, aki befogadja, cukrászda vásárlója/, aztán kinyögi, hogy most milyen jó lesz, mert a jognak asztalánál mindenki helyet foglalhat…itt felsejlett szegény Estilla jövője…És a köztük lévő kémia…

Tényleg ez a gond a magyar filmekkel/sorozatokkal színészet szintjén: mivel nálunk 1990 óta nincs komoly filmgyártás, az évi pár filmet színházi színészek játsszák. Ők megszokták, hogy a színpadon túl kell játszani, egy fotelnyi díszlettel el kell hitetni, hogy az ott Versailles.
Csak ami a színpadon elmegy, az a filmen már modoros, harsány, idétlen, túljátszott, szájbarágós, ripacskodás.
90 előtt nem volt gond, évi sok tucat mozi-, és TV-film készült, így a színpadi színészeknek volt lehetőségük rutint szerezni.
Ma nincs ilyen, ezért úgy mozognak a kamera előtt, mint a zsinóron rángatott bábok, cseppnyi természetesség sincs bennük.
Nyugaton ez azért nem gond, mert óriási film-, és sorozatgyártásuk van, legtöbben csak ott játsszanak, akik meg színpadon is, azoknak is bőven van lehetőségük filmvásznon szerepelni.
És hiába írod, winnie, persze minden évben van 3-4 film, ami elmegy, de az nem túl sok…

A történet amúgy még érdekes is lehetne, ha nem lennének ezek. De vannak.

Ádám - 2015. 03. 19. 22:01

Annyira sokszor elhangzanak ezek a részben technikai problémák (a füst például pont nem az), hogy egyszerűen nem tudok nem arra gondolni, hogy az új, nem olcsó köztévé cseszett el valamit a közvetítésben, mert én a neten néztem, és ennyire katasztrofális ott nem volt.

emese - 2015. 03. 19. 22:01

Ennek a Tudorokkal, a Borgiákkal, a Rómával vagy a GoT-zal kellene versenyeznie. Ehhez ez a nyelvezet nagyon gáz. A hangosítás és a világítás is. Jelmez, díszlet rendben voltak.
Érdekes egyébként, hogy a mellékszereplők mennyivel jobbak voltak, és mennyire kevéssé játszották túl a jeleneteket- pl. Haumann fiatal verziója, vagy a fickó, akivel ő sörözik, vagy a szajha. Ezerszer lekörözték Lengyelt vagy Trokánt. Vagy ők rengeteg külföldi film leforgatása után jöttek haza epizódszereplőnek, hogy ennyivel jobban ment nekik? Szóval szerintem a manírok és a túljátszás nem egyedül a filmtapasztalat hiányán múlik. Persze a rendező is a sarkára állhatott volna és közölhette volna, hogy nem érdekli, ki fia-borja a főhős gerlepár, sem a korábbi színházi referenciáik, erőltessék meg magukat. Nem ugyanaz a mimika szükséges, ha a közönség első sora 15 méterről néz, vagy a kamera 20 cm-re van a pofádba tolva.

Számomra ettől lett nézhetetlen egyrészt, másrészt attól, hogy a könyvet nem sikerült jól adoptálni, ami könyvben működik, az forgatókönyvben/képernyőn nem feltétlenül. Nekem 4,5/10, lehet, hogy a második részt még esetleg megnézem… talán.

winnie - 2015. 03. 20. 05:12

emese: nem hiszem, hogy bármivel is versenyeznie kéne bármelyik sorozatnak.

winnie - 2015. 03. 20. 05:14

“És hiába írod, winnie, persze minden évben van 3-4 film, ami elmegy, de az nem túl sok…”

nem írtam ilyet. több film van, ami elmegy – ha 3-4-et akarsz, akkor azok a kifejezetten jók. de, ha csak 3-4 lenne, az is remek arány ahhoz képest, hogy tavalyelőtt talán 6 vagy 7 került normális forgalmazásba.

des - 2015. 03. 20. 12:01

turosz:

Nem csak sorozatra értettem. De amúgy inkább csak én nem vagyok képben. Úgy hogy el is hallgatok.

pluhi - 2015. 03. 20. 18:38

Ez a “nincs elég film, szegények nem tudnak kamerának játszani” a legnagyobb bullshit. Ezért van ott a rendező. Az ő dolga, hogy irányítsa a színészeket. Ez ilyenre lett rendezve.

Desmond Wallace - 2015. 03. 20. 19:47

zagloba: A nevekbe felesleges belekötni. Ma is éppen elég furcsa nevű ember van az országban. Ha mindenki Béla, Géza, István, Sándor, stb. lenne a Kossuthkifliben, akkor sokan ezt kifogásolnák. Gyanítom, hogy nem véletlenül ezeket a neveket találta ki az író. Az adott korszakban is lehet találni éppen elég fura nevű történelmi személyt is a szakirodalomban.

emese - 2015. 03. 20. 20:03

@winnie: “nem hiszem, hogy bármivel is versenyeznie kéne bármelyik sorozatnak” – szerintem meg igen, szép ez, hogy sokfélék a vélemények. :) Megmondom miért gondolom így: leszámítva a kosztümös filmek fanatikusait, a legtöbben szerintem 1-2 történelmit tartanak a “portfólióban”. Másrészt, ha ez a sorozat a fiatalabb korosztálynak készült, akik a felsoroltakat veszik alapul kosztümös-film tekintetében, ők óhatatlanul össze fogják hasonlítani. Ezért igyekezni kell versenyben maradni a nézettségért. Egyébként látszik is a matérián, hogy ezt a készítők is így gondolták.

@pluhi: uplike!

Lupapup - 2015. 03. 20. 21:38

Nem tudom, hogy mi baja van sokaknak a nyelvezettel, szerintem teljesen jó volt. Egy rész után még nem mondanék véleményt, de eddig teljesen vállalható a dolog. Én biztos maradok a folytatásra. ;)

winnie - 2015. 03. 21. 05:21

“szerintem meg igen, ”

már elnézést, de ez butaság. mi a francért kéne egy sorozatnak versenyeznie? ha valaki csinál egy sorozatot, akkor azt a sorozatot kell csinálni, nem azt néznie, hogy más milyen sorozatokat csinál. az, hogy te versenyezteted valamivel, nyilván megengedett, de egy szórakoztató terméket fogyasztani kell, nem versenyzetetni.

Bomara - 2015. 03. 21. 09:00

Winnie, ezt most komolyan kérdezed?
Hisz ti magatok is hetente versenyeztetitek a sorozatokat.
A tévétársaságok pedig kimondottan sportot űznek belőle. Ezért nem lehetett az Outlandert egyben megnézni, mert versenyeztetni akarják a Trónok harcával. Ezzel pedig a nézőket is arra kényszerítik, hogy egymáshoz méregessék a sorozatokat.

Mondjuk én mint átlag néző, magamtól is hasonlítgatok. Szerintem a Kossuthkifli fényévekkel jobb az Özvegy és leányánál, de gyengébb, mint bármelyik Zsurzs Éva adaptáció.

Ami pedig a színészi játékot illeti, ebben én is a rendezőt hibáztatom. Ő azt látja, amit a kamera. Neki kéne észrevennie, ha a színész játéka túl merev, vagy túl modoros. A mellékszereplőket én is sokkal természetesebbnek találtam. Ezért is működtek jobban az ő jeleneteik.

goodjohnwin - 2015. 03. 21. 10:16

A színpadiasság ellen viszonylag könnyen lehetne tenni: nem színházi rendezőket/színészeket kellene megbízni a rendezéssel. A színész – ha jó színész – akkor gyakorlat nélkül is rávehető a megfelelő alakításra, egy kellően erős kezű (és idegzetű) rendező ki tudná hajtani belőlük a kamerára optimalizált alakítást.
Persze ezt nehezíti, ha ugyanaz az 15 színész van rendszeresen kiválasztva, akik esetleg már elszálltak kicsit maguktól vagy régi barátok, és nem tűrik az ilyesmit.

Ami pedig a másik rákfenéje a hazai gyártásnak az a hangkeverés – úgy tűnik minden jó szakembernek sikerült külföldre mennie dolgozni, vagy nincs egy olyan “showrunner”, aki kihajtja a maradékból a tévés/filmes elvárásoknak megfelelő minőséget.

Mindkettő problémára viszont ott a nagy ellenkező érv: akkor az HBO-nak miért sikerül?

A vége az egésznek úgyis az, hogy ez elkészült, legyártották X pénzért, elvárások nélkül, tanulságnak jó lesz. Ha most itthon tényleg beindul a kereskedelmi oldalon is a hazai sorozatgyártás, akkor legalább lesz miből okulni. Mondjuk a vásárolt alapoknál a sztori nem akkora feladat, az lenne az igazi, ha megjelennének azok a szakemberek, akik megatlálják az arany középutat egy könyv archaikus nyelvezete meg a tévénézők által befogadható szint között, és a sok pénzből készített alkotás sok ember kedvence lesz.

Edinburgh - 2015. 03. 21. 11:20

Szerintem a kép hiba (azaz a sötétsége és kivehetetlensége) esetén tévékészülékkel van probléma. Én vasárnap este mindent tökéletesen láttam nem voltak sötét foltok, de tegnap az egyik barátomnál bevolt kapcsolva az ismétlés és az ő készülékén kb. csak a fekete pacákat lehtett láni az éjszakai jeleneteknél.

DelMare - 2015. 03. 24. 01:31

én próbálom szeretni ezt a kiflit, de a 1×02 után még nehezebb. Lengyel Tomit alapjáraton bírom, itt viszont néha már konkrétan a falat kaparom tőle.

még a harmadikat bepróbálom, de ha nem lesz finomabb, megy a levesbe. oppardon, a tejbe.

Drowy Lehel - 2015. 03. 24. 11:20

A 2. rész erőteljesebb volt, mozgalmasabb. Az első rész idegesítő színházias jelenléte továbbra is meghatározó, de a Reviczky-Haumann páros jelenetei hibátlanok, filmszerűek. 1×01: 5/10, 1×02: 6/10

Balázs - 2015. 03. 24. 16:18

Eddig nagyon nagy csalódás. Már régóta várok egy jó kosztümös magyar filmre/sorozatra, és úgy tűnik várhatok tovább. Túlmenve a történet érdektelenségén és a hülye természetfeletti részeken, ami nagyon zavaró a sok rossz ütemű vágás. Eddig az a véleményem, hogy minden szinten össze van csapva az egész. Az a baj ezzel, hogy ha megbukik akkor majd azért fog, ” mert a magyaroknak nem kell kosztümös film, csak a bugyuta vígjáték” és majd ezentúl is úgy fogják osztani a pénzeket, hogy jönnek az újabb Dumapárbajok és hasonló minősíthetetlen szemetek.

A magyar történelemnek annyi érdekes korszaka van, nem tudom felfogni, hogy egy Mátyás király sorozatot pl. miért nem lehet/akarnak összehozni.

Első rész 2/10 Második 4/10 Reviczky nélkül ez -1,5 pont.

Desmond Wallace - 2015. 03. 24. 19:09

“A magyar történelemnek annyi érdekes korszaka van, nem tudom felfogni, hogy egy Mátyás király sorozatot pl. miért nem lehet/akarnak összehozni.”

Azt mondta az MTVA főnöke, hogy nem kell majd 30 évet várni a következő hasonló produkcióra. Bízzunk benne, hogy nem 25 évre gondolt!

emese - 2015. 03. 24. 21:50

@winnie: ha már ennyire rákérdeztél. mert ez piaci alapon működik (oké, a köztévé nem piac, az a mi zsebünkből megy akkor is ha fo*), a termékek egy piacon versenyeznek, az összehasonlítható termékek (ez esetben kosztümös filmek) a fogyasztó, alias itt a néző szempontjából helyettesíthető terméknek minősülnek. Tudod, ha egyik mosogatószer nem szedi le a zsírt, bepróbálom a másik, hasonló árkategóriásat. Így működik ez is. Már bocs, de a tv, a médiaszolgáltatás az piaci alapú. Hát ezért a hasonlítgatás. (amúgy hány posztot soroljak, ahol ti hasonlítgattok össze hasonló műfajú sorozatokat?)

Besides, nem jött be a második rész sem, nálam kasza.

derek - 2015. 03. 24. 23:37

emese: “Ennek a Tudorokkal, a Borgiákkal, a Rómával vagy a GoT-zal kellene versenyeznie. ”
Nem értem , hogy mi köze ezeknek a sorozatoknak a Kossuthkiflihez. Az első három drámai sorozat valós személyekről , sok ferdítéssel. A GOT meg fantasy. Mindegyik kosztümös , de műfajilag közük nincs a “kiflihez”. Talán az is baj , hogy sokan nem ismerték a könyvet. Az előzetes ( magyarok még mindig nem tudnak jó előzetest összevágni) meg semmitmondó volt és nem derült ki semmi. Max a korszak. Lehet , hogy sokan egy komoly hangvételű 1949-ben játszódó sorozatra számítottak. Ez a műfaji keveredés nem jön be sok embernek. Vannak könyvek , amiket nem lehet jól megfilmesíteni ( lásd anno Bujtor is próbálkozott Rejtő Jenővel és hát…..) Nem igazán tudom , hogy milyen a könyv műfaja :humoros vagy drámai vagy fantasy. Ez mindegyik lehet , de itt rosszul van adagolva. Amadé karaktere pszichopata , a grófnő humoros. Aztán vannak a lelkek. Kicsit katyvasznak tűnik. Én azért maradok a maradék 4 részre.

pingwin - 2015. 03. 25. 15:10

ahogy valaki fentebb is írta, nekem is az a bajom a sorozattal, illetve az első résszel, hogy nincs benne egy normális karakter

zagloba - 2015. 03. 27. 01:32

derek
A Tudorok, A Borgiák, a Róma mind történelmi sorozat. Itt a szlogen “történelmi road movie”.
A GoT fantasy. Itt is jócskán akadnak fantasy elemek.
Humoros is akar lenni, meg egy elég komoly történelmi időszakban is játszódik, szóval elég nagy a műfaji kavarodás, ebben egyetértünk.

Ha egy sorozat megértéséhez, élvezetéhez kell a könyv, az már régen rossz szerintem.

Töris szívem vérzik, mert nagyon kellene egy jó magyar történelmi sorozat.
De nem ez.
Szóval nekem ennyi volt a Kossuthkifli.

Egyébként Rejtő könyvei kiáltanak a megfilmesítés után, de abban igazad van, hogy a Bujtor-féle változat borzasztó lett. Pl. ott épp a történet velejét /tehát, hogy miért történtek a csalások a büntetőtáborban/ teljesen kihagyták…

Drowy Lehel - 2015. 04. 02. 19:56

3. rész: 3/10
unalom a tetőfokára hágott. be kellett volna hogy induljon, erre nagyon semmilyen, csapongó, szinte érthetetlen lett. kasza nem lesz, de csak azért nem, mert nincs magyar sorozat, így ezt kell megbecsülni.

Brynden Rivers - 2015. 04. 15. 14:50

Zuhan a nézettség

1×01 – 435 ezer
1×02 – 267 ezer
1×03 – 218 ezer

Mostani rész: 156 ezer

http://hvg.hu/kultura/20150414_Menekulnek_a_nezok_a_Kossuthkiflitol

Ha valaki magyar sorozatot csinál az a jövőben lehetőleg ne az MTVA legyen, hanem a piaci szereplők (HBO), mert azok már bizonyítottak (Terápia, Társas játék)

lumiere - 2015. 04. 16. 14:58

Nekem is az a véleményem, mint azt sokan előttem már elmondtátok, meg már szerintem meg is írtam pár kommentemben a magyar mozival kapcsolatban és borzasztóan örülök, h sokan így gondolják, hiszen akkor ez egy tényleg létező probléma/jelenség, ami talán egyszer meghallgattatik és megoldatik vagy legalábbis építő elemként hat, tudniillik a színpadiasság vs. filmezés/rendezés.

Én annyira vártam ezt a sorozatot, komolyan, mert ó végre magyar sorozat, ráadásul történelmi, nem komoly sztori, még hihhhetetlen de fantasy-s elemek is vannak benne, jeeeee minden adott valami újhoz, ami jó és a miénk. Rettentően féltem, hogy a színészek megint elrontják ezzel a szerintem hebrencskedéssel, de reménykedtem, hogy csak nem, hát ott van Rudolf Peti, aki már rendezett, nem is rosszul, lesz itt már tapasztalat. És banyek megint ugyanaz, mint már oly sokszor! Inkább választottak volna amatőröket vagy mittomén, és nem a nyelvezete miatt maníros, hanem amit már mondott valaki fentebb, hogy egy lélegzetvételt, egy nézést is úgy játszanak el, mint a hattyú halálát. Értsék már meg, hogy ez nem kell, ha ilyet akarok elmegyek színházba!

Végig fogom nézni, de mérges vagyok!

Medeia - 2015. 04. 16. 15:14

Beleszólnék részint a versenyző sorozatok vitájába: de, igen, szerintem is versenyezniük kell egymással. Átlagos, dolgozó, családos ember vagyok, a sorozatok mellett egy halom egyéb hobbival, csak mint az emberek többsége. Nem fér bele túl sok sorozat az életembe. Ami nem elég jó, vagy elég érdekes, vagy hangulatos, kevesebb, mint a többi, az kihullik. Hogy ne kellene versenyezniük értem, a nézőért?

Részint meg is érkeztünk a második, immár lényegi megjegyzésemhez: ezért hagytam abba a Kossuthkiflit. Elkezdtem nézni. Szeretni akartam. Csak kedvelni sikerült. Aztán még néztem egy kicsit, és egyre zagyvább lett és egyre kevésbé akartam a kevés időmet rászánni. Valahol a negyedik epizódnál végleg elvesztett a sorozat. Másra szánom a péntek estéimet, és már nem is hiszem, hogy valaha utánanéznék.

judit - 2015. 04. 18. 13:23

Elkezdtem nézni.Első félóra még tetszett is.A szinészek többsége nagyon jó.De Lengyel Tamàstól kikészültem.Folyamatosan ordìt,óriàsian erőltetett az egész,amit csinàl.Egyszerűen nem bìrom nézni.Kàr ezért a filmért….

Desmond Wallace - 2015. 04. 19. 09:22

Brynden Rivers

Nem egészen pontosak a HVG adatai.

Ezek a helyes adatok:

1×01: 435e (9,7% SHR), 18-49: 96e (5% SHR)
1×02: 267e (5,7% SHR), 18-49: 64e (3,3% SHR)
1×03: 196e (4,2% SHR), 18-49: 43e (2,5% SHR)
1×04: 218e (4,6% SHR), 18-49: 35e (1,9% SHR)
1×05: 155e (3,2% SHR), 18-49: 26e (1,3% SHR)

A 3. rész nézettségét nagyvonalúan kihagyták a cikkből.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz