login |

Ember embernek farkasa? – A The Walking Dead moralitásáról – írta ayren

2015. 11. 08. 20:10 - Írta: vendegblogger

40 hozzászólás | kategória: elmélkedés,

Az utóbbi években, amióta csak nézem a The Walking Deadet, a legemlékezetesebb epizódoknak többnyire azokat találom, amik után komolyabb etikai viták bontakoznak ki a heti kibeszélőben.

Van egy kardinálisnak tűnő kérdés, ami újra és újra előkerül, miszerint Rick és csapata erkölcsi szempontból különbözik-e egyáltalán a Claiming klántól, a terminusiaktól, vagy a W-k táborától, én meg mindig újra és újra meglepődöm (holott nem kéne), hogy mennyire máshogy látjuk mi, rajongók ezt a dolgot. Megpróbálom most felsorakoztatni az érveimet amellett, hogy igenis létezik (még?) egy markáns határvonal Rickék és az említett csoportok között.

TWD 1

Számomra nagyon izgalmas, ahogy minden ezzel a kérdéssel foglalkozó epizód eljárja a maga táncát a késpenge élén úgy, hogy az alkotóknak még éppen sikerül megtartani kedvenc karaktereinket a jó (vagy inkább a jobbik) oldalon. Hozzáteszem, a TWD univerzumában a ‘jó nem biztos, hogy ugyanazt jelenti, mint a mi kényelmes és biztonságos világunkban.

Egy posztapokaliptikus környezetben átértékelődnek az etikai elvek, már az is pozitív cselekedetnek számít, ha nem a másik halála árán akarunk életben maradni.

TWD 2

A terminusiak és a Claiming klán nem így tesznek, ők mindenféle mérce szerint immorálisak. Egyetlen céljuk a túlélés, méghozzá bármi áron, ennek érdekében mindenkit elpusztítanak maguk körül, hogy erőforrásaikat elvéve tovább maradhassanak életben. A tovább mögött folytatom.

A terminusiak ráadásul egy ősi tabu felrúgásával és a dehumanizáció gesztusával a lehető legiszonyúbb módon igyekeznek életben maradni; nemcsak a csapdába csalt túlélők felszerelését, készleteit, hanem utolsó megmaradt erőforrását, a testüket is hasznosítják.

Az asztalokra kipakolt értékek láttán feltehetőleg nemcsak én asszociáltam a náci haláltáborokba megérkező emberszállítmányokra, akikből, miután az utolsó tárgyaikat is elvették, állítólag szappant főztek. A terminusiak esetében láttuk, milyen döntés vezetett ahhoz, hogy emberi lények így elaljasuljanak. Butcher or meat.” Más opció a szemükben nem létezett.

TWD 3

A Claiming klánt ezzel szemben a legprimitívebb hordaszellem irányítja: “az erősebb kutya bas*ik”-alapon szerveződött. A vezérük nem épített igazi közösséget, ahogyan Rick, a bandatagok egymás mellett, de saját poklukba zárva éltek, se támogatásra, se vigaszra nem számíthattak a másiktól, az ilyen társulások pedig előbb vagy utóbb fel szokták szecskázni magukat.

Mi lehet az oka annak, hogy velük szemben Rickéknek sikerült megőrizni bizonyos fokú humanitást? Igen fontos ténynek tartom, hogy mindig is voltak köztük olyan központi szerepet játszó személyek (Rick, Dale és Herschel), akik erkölcsi mémjeik átadásával meghatározták a csoport kulturális emlékezetét, és ezzel véletlenszerűen összeverődött horda helyett valódi közösséggé tudták kovácsolni a tagokat, akik bizonyos morális elvek szerint élnek – még ha ezek a morális elvek az évadok során jelentős változáson mentek is át.

TWD 4

Rickék abból indulnak ki, hogy a közösség érdeke mindenek felett áll, de embert nem ölnek, hacsak nem önvédelemből. Muszájból. Carol börtönbeli kettős gyilkossága, akárcsak Pete Rick általi kivégzése felfogható úgy, mint egyfajta előrevetített önvédelem, a csoport érdekében. Ők nem l’art pour l’art gyilkolnak, nem örömmel teszik, mint a Claiming klán, és nem is vérgőzös őrületből, mint a W-k, hanem erős túlélési ösztönnel megtámogatott kötelességtudatból.

Tény, hogy már rég nem kiscserkészek, és adott esetben szó nélkül elhúznak a kocsival egy kétségbeesett túlélő mellett az úton. Viszont nem támadnak rá, és nem ölik meg a készleteiért, és ez az a rendkívül fontos határvonal, amit még soha nem léptek át.

TWD 5

A Claiming klánnal és a terminusiakkal ellentétes pólust képvisel a pacifista Eastman és tanítványa, Morgan. A 6×04-et nézve eltűnődtem, hogy vajon lehet-e bármiféle létjogosultsága a pacifizmusnak a TWD világában?

Az egyén szempontjából mindenképpen mellette szól, hogy belső békét és erőt ad, iránymutatást egy kaotikus világban, de van-e bármi pozitívuma a többség szempontjából ennek a szellemiségnek, vagy éppen ellenkezőleg? Én inkább utóbbi felé hajlok.

A hatodik évad első epizódjaiban felvázolt szituációban Morgan pacifista viselkedése a közösségre nézve kifejezetten veszélyes, hiszen ha valaki nem hajlandó szembesülni a megváltozott világ által újraírt játékszabályokkal, az irracionálisan viselkedik. Ha az erőforrások ennyire beszűkülnek, törvényszerűnek tartom, hogy a túlélők közt a kőkemény gyakorlatiasság vegye át az uralmat a vallásos hit és fennkölt eszmék felett. Utóbbiak ugyanis az emberi kultúra „termékei”, és mivel a TWD-ben a civilizáció összeomlott, a legtöbb ilyen eszme érvényét vesztette.

Lennie James as Morgan Jones and John Carroll Lynch as Eastman - The Walking Dead _ Season 6, Episode 4 - Photo Credit: Gene Page/AMC

De talán mégse minden. A terminusiakat a tökéletes immoralitás jellemezte, Rickék viszont visszatértek a legalapvetőbb, legősibb (és mondhatni utilitarista) erkölcsi elvekhez, amiket betartva még képesek életben maradni egy szélsőségesen ellenséges környezetben. Ne ölj – ha nem muszáj. Védd meg a közösséged tagjait – így lesz aki téged is megvédjen, ha szükséged lesz rá.

Morgan mintha nem értené, hogy ha a bezárt W kiszabadul, és deklarált szándéka szerint megöl néhány embert, az az ő sara lesz, mert egy veszett kutyát nem iktatott ki egyfajta lelki finnyásságból, önzésből. Ezzel pedig a saját (mellesleg egy letűnt világban gyökeredző) elveit, a saját lelki egyensúlyának megtartását helyezte mások élete elé.

TWD 7

Anno a híres Look at the flower!-jelenetnél már ki lett tárgyalva, hogy egy posztapokaliptikus világban nincsenek meg azok a társadalmi megoldások (börtön, pszichiátriai kezelés – tehát a veszélyes egyének elkülönítése a potenciális áldozatoktól), ami alternatíváját nyújtaná a likvidálásnak. A TWD világában gyakorlatilag őskori állapotok uralkodnak, ahol az az élet számít értékesnek, ami valamilyen szempontból hasznos a közösség számára (harc, vadászat, speciális tudás stb.)

Miért kellene életben tartani, táplálni a szűkös erőforrásokból olyan ellenséges egyedeket, akik nemhogy nem járulnak hozzá a közösség fennmaradásához, de szándékosan ártani akarnak neki? Akiket még csak szimplán elengedi se lehet, mert a puszta létük fenyegetést jelent másokra nézve? Akik őrült gyilkosok.

TWD 8

Nem tudom, hogy Rick csapatáé-e az egyetlen járható út a terminusiak és az Eastman által képviselt filozófia végletei között, de az eddig látott társulások közül mindenképpen ez a legracionálisabb, és ennek a racionalitásnak a függvényében a relatíve legetikusabb is. Készek nemcsak a külső támadásoktól, hanem egymástól is megvédeni az embereket (ahogy Pete kapcsán láttuk), ami a Claiming klán tagjainak esze ágában sincs.

Rickék képesek kockáztatni, áldozatot hozni egymásért. Az erősebbek oltalmazzák a gyengébbeket, a közösséget, bármekkora személyes árat fizessenek is érte. Erről az árról tanúskodott Carol sírása a W-kkel való összecsapás után.

TWD 9

Egyébként Carol az, aki a legbátrabban felvállalja a morális döntéseket (a két beteg megölése, Lizzie lelövése), de Daryl is hajlandó bizonyos nem túl kellemes feladatokat átvenni Ricktől, például egy fogolyból veréssel kiszedni a biztonságukhoz szükséges információkat. Ahogy mondta, nem kell Ricknek minden szarságot egyedül csinálnia. Osztozik vele a felelősségen és a feladatokon.

Ahhoz persze, hogy a csapat tagjai ilyenekké váljanak, Rick is kellett, hiszen ha követett is el hibákat, végig példát mutatott számukra felelősségtudatból, áldozatvállalásból, és pontosan ez az az ok, amiért a többiek hajlandóak követni és támogatni a döntéseiben.

TWD 10

Őszintén kíváncsi vagyok, vajon meddig fognak elmenni a készítők a karakterekkel kapcsolatban? Átlépik-e valaha azt a bizonyos határt, ami az antihőst elválasztja a mindenkiben megbújó fenevadtól, és mi átlépjük-e velük együtt? Képesek leszünk-e érzelmileg kitartani mellettük?

Számomra ezek talán a legérdekesebb kérdések, amik miatt még a hatodik évadban is épp olyan kíváncsian követem a képernyőn történteket, mint az első epizód alkalmával, amikor Rick Grimes felébredt a kómából egy kihalt kórház eltorlaszolt szobájában.

40 hozzászólás Ne habozz!

Giuli - 2015. 11. 08. 20:20

Én tényleg nem is értem, Morgan mit képzelt… Miatta kb a fél várost lekaszabolták, mert nem iktatta ki idejében a W-ket, sőt, a városban még meg is kegyelmezett nekik…. Nagyon nem jön be a gondolkodásmódja, nem fenntartható a TWD világában…

Sorozatgarázda - 2015. 11. 08. 21:06

Jó és alapos írás, gratulálok!

Alterego9 - 2015. 11. 08. 21:31

A konkrét példákhoz nem tudok hozzászólni én évekkel ezelőtt dobtam a a sorozatot, pont amiatt hogy a morális dilemmák erőltetettnek tűntek, és ez úgy veszem ki hogy most sincs másképp.

Lehet mondani hogy “A TWD viágában Rick-ék útja az arany középút”, de amikor végső soron az írók döntenek arról hogy milyen legyen Rick-ék világa, akkor ez könnyen átmehet egy öncélú prédikálásba arról hogy SZERINTÜK milyen az emberek alapvető természete.

Az írók döntötték el hogy a társadalom annyira omoljon össze amennyire, vagy hogy annyira veszélyes legyen stoppost felvenni, amennyire. Így hiába mondjuk hogy pl. egy reális katasztrófahelyzetben ami az emberiség nagy részét kiírtja, Rickék csak még jobban tönkretennének mindent a nomád paranoid hülyeségükkel, de ha egyszer a cselekmény feszültsége megköveteli hogy a sorozatban minden stabilnak látszó településnek vagy egy sötét titka vagy egy gyenge pontja legyen, (mert krva unalmas lenne arról nézni egy sorozatot ahogy lassan de biztosan újjáépül egy civilizáció), akkor alapból hozzászokik az ember hogy feltételezze hogy nekik van igazuk.

Ulu - 2015. 11. 08. 21:32

Szerintem is szuperírás, minden lehetséges értelemben.
A végén írtakat én is nagyon így érzem, szintén a az új és új posztapokaliptikus társadalmi torzulatok, véget nem érő erkölcsi megközelítési szemszögek miatt szeretem legjobban a sorozatot. Bár a W-k már nagyon üres rosszfiú sablonok csak a korábbiakhoz képest.

Szerintem nagyon jó feszültre sikerült egy ilyen meditatív, irodalmi részt, mint az előző lezárni egy cliffhangerrel, hogy a mindenre elszánt W ott lapul a városban.
Szerintem a félévadzáróban fog lecsapni, és vagy Morgant öli meg (erre szavazok legjobban) vagy valaki mást Morgan miatt: itt mondjuk Juditot tudnám elképzelni (ki is mondták a gyerekeket) vagy Tarát.

pody - 2015. 11. 08. 21:48

ez tul jo iras ehhez a sorozathoz, avagy nem kepzeltek kicsit tobbet bele eme sorozatba :) Ok bocsi, gonosz voltam, nem hagyhattam ki.

Mardred - 2015. 11. 08. 21:54

Tyűha, ez egy 10/10 írás lett. Egyetértek az egésszel.

Count Adyn - 2015. 11. 08. 22:26

Engem is eléggé fárasztott Morgan hippiskedése, főleg hogy agyatlan gyilkológépből lett a szeretet prédikátora, csak szélsőségekben tud gondolkozni. Kemény konfrontáció lesz rick is közte idővel én ugy érzem. Viszont harmadik rész záró jelenete az nagyon hatásos szimbolikáju volt ahogy Carol és Morgan elsétál más más irányba, jól jelképezte hogy mennyire más uton járnak:)

Lajoska67 - 2015. 11. 08. 22:42

Csatlakozván Alterego9-hez, szerintem meg egészen komolyan manipulál a sorozat, és szemét módon erőlteti ezt posztapokaliptikus világ/különböző mértékben elállatiasodott emberi közösségek.dolgot.

A történet szövésével és a cselekmény fordulataival óriási logikai hibákat vagy kérdéseket ugranak át vagy kerülnek meg, utána pedig hirtelen belassítanak egy kis életkép bemutatására, ami így olyan, mint egy gumicsont a nézőknek.

A két fő ilyen trükk az volt, hogy:

1. nem tudjuk, hogy állt elő a helyzet, hogy ilyen gyorsan kihalt/bezombult a világ, leállt minden közmű, kommunikáció, a maradék pedig már rögtön kis közösségileg vándorol a sorozat kb. legelején, fel van fegyverkezve valamennyire, és a kiköltözött a városból.

2. később sem tiszta, hogy mikor mennyi idő telik el. Annyi mint igazából? Több, kevesebb?

Ezek miatt pedig nem lehet mit mondani a fenti dilemmákra. A kannibál-szadista közösség szála egészen kamunak tűnik, nem hinném, hogy ilyen akárhogy is kialakulna. Rablók meg gyilkosok biztos lennének azonnal kaotikus állapotok között, de ez egész egyszerűen sci-fi horror még az alapsorozathoz képest is.

Őszintén szólva Rickék saját szála is túl van tolva e tekintetben pár év alatt kőkemény, képzett harcos félpszichopata gyilkosok lettek a csoport tagjai, nem tudni, hogyan. De mondjuk róluk szól a történet. Viszont nem szép a készítőktől, hogy a saját történetük közepette megpróbálnak dilemmának láttatni olyan elemeket, amiket szintén maguk alakítanak olyanra, amilyenre, és mi már csak a végeredményt kapjuk meg.

Rubber Duck - 2015. 11. 08. 23:36

Ne gyilkolj -ez az a bizonyos ősi alapelv. Ez mást jelent, mint a ne ölj. Ez utóbbi az emberi élet kioltását még önvédelemből is tiltja, a “ne gyilkolj” viszont bizonyos körülmények fennállása esetén megengedi.

Narakh - 2015. 11. 08. 23:43

Igényes, gondolatébresztő írás, pacsi érte. A haláltáboros bekezdés Radnóti-áthallásán jót mosolyogtam. :)

mindegy - 2015. 11. 09. 00:03

Narakh
mondjuk azt az “allitolag”ot kurvara kivehetnek… eleg baj az hogy ott tart a kozbeszed hogy ilyenen atsiklik a szem.
aki szerint az irok manipulativak hogy ki meddig megy el es stb az meghallgathatna a hires mondast az apokaliptikus/haborus viszonyokrol.
“valakibol a legjobbat hozza ki, valakibol a legrosszabbat”. es volt mar a foldon par day z csak nem zombi problema volt, hanem tobb szaz eves haboruk es hasonlok. akkor is voltak emberek, meg voltak rohadekok.

Aragorn83 - 2015. 11. 09. 00:49

Remek írás. Az olvasása közben ez a jelenet ugrott be az évadnyitóból, ami egyébként személyes kedvencem.

http://alexsexklaus.tumblr.com/post/132724521235

Ulu - 2015. 11. 09. 01:15

Eleve gumicsont a sorozat, ezzel egyetértek, csak én nem bánom ennyire. Alapvetően a képregényes jellege is megvan, hiszen már a karakterek is túl kontúrozottak, emlematikusak, Michonne és Abraham pl. Az egész sorozat valahol fél úton találta meg a hangot a képregényesség és a minél realistább feldolgozású fikció között. És ezzel beteljesíti a szórakoztatás faladatát.

Ha nagyon bele akarnánk kötni, akkor már abba bele lehetne, hogy milyen ellentmondásos, hogy a zombik rohadó koponyája egy palacsintasütőtől leesik szinte, de a kezük mégis olyan erős, hogy pillanatok alatt szed belekre egy embert.

Az ilyen ellentmondások részei a keretnek. Én úgy közelítem meg a dolgot, hogy látjuk, amit érdekes, egy csapat szemszögén keresztül a szinte mindent, de a háttéruniverzumban van még ezer más dolog, pl. biztos újravirágzó mikrotársadalmak is akár, akik valahol az isten háta mögött jól eléltek.

Gabalade - 2015. 11. 09. 03:17

A gumicsontosok szerintem kicsit túlgondolják a dolgot. Persze, hogy a készítők alakítják a dilemmát, fikcióról van szó. Én nem érzem, hogy azt akarnák megmondani, hogy a valóságban is ez történne. Az írás is arról szól, hogy ennek a kitalált világnak a keretei között mi van ezekkel a kérdésekkel. Ennyi és nem több. :)

Morgan viselkedésével én sem értek egyet, de szerintem az Eastmanes rész elég jól elmondta, hogy neki miért van erre szüksége. Szerintem ez nem önzés – vagy ez, vagy megbolondul és egyébként a közösségnek az se tenne jót, sőt.

Mikó Tamás - 2015. 11. 09. 06:06

Remek szociálpszichológiai tèmákat feszegető írás, örülök, hogy végig olvastam, remélem lesznek még hasonlóak az oldalon. :-) Érdekes kérdés, ha feltesszük magunkban, hogy mi, hogyan viselkednénk hasonló helyzetekben,ha velünk is megtörténne. Valahol szerintem legbelül tudjuk, hogy ezért is nézünk ilyen remek alkotásokat. :-)

LnB - 2015. 11. 09. 06:20

Nagyon jó írás! Köszi!

Erja - 2015. 11. 09. 07:42

Ayren, de jó újra olvasni tőled valamit! Jól megfogtad a lényeget, ha a Morgan által bezárt W elszabadul, az az ő lelkén fog száradni…

ayren - 2015. 11. 09. 07:46

Lajoska67

Persze, hogy manipulatív a sorozat, minden irodalmi mű (film stb.) az. :) Az írók mindig manipulálják az olvasókat-nézőket, ez a művészet működésének alapja. Az más kérdés, hogy esztétikailag ezt milyen minőségben teszik, de én nem a TWD esztétikai minősítésére vállalkoztam.
Szerintem az alaphelyzet adott, hogy hogyan állt elő ez a helyzet, hány év telt el a járvány kitörése óta (egyébként sacc per kábé 2-2,5) stb., szerintem irreleváns. Csak annyit tudunk, amennyit a szereplők, rajtuk keresztül látunk. Ez a világ ilyen, így működik.
Egyébként meg szélsőséges viszonyok között ugyan miért lenne hihetetlen egy terminusiakéhoz hasonló csoportosulás? A holocaust előtt kinek jutott eszébe, hogy egy állam kormánya komolyan fontolóra veszi az emberi testek hasznosítását pl. szappanfőzésre? (A nácik állítólag próbálkoztak vele.) A primitív népek körében ha elszórtan is, de mindig létezett a kannibalizmus, pl. Új-Guinea elzárt hegyi törzsei körében állítólag ma is van hagyománya. Ne felejtsük el, hogy a TWD világa nem fejlettebb az övékénél.
És ez nem egy mikroközösség volt, ahol sokkal szélsőségesebb viselkedés is elképzelhető a szociálpszichológia szempontjából, mint egy egész ország esetében.

ayren - 2015. 11. 09. 08:29

Bocs, az utolsó mondatom még a nácikra vonatkozott.

ayren - 2015. 11. 09. 08:58

pody

A sorozat csak egy indok, egy kiindulási pont, aminek kapcsán elgondolkodik az ember, hogy működne az emberi természet egy totálisan szétesett világban.
Nem minősítem esztétikailag.:)

Benzin - 2015. 11. 09. 09:00

Szép dolgozat.

A sorozatnak pont ez a szegmense nem érdekel, mert csak olcsó kötőanyag a lényeghez. A TWD egy dologról szól: a túlélésről. Praktikusan arról, hogy a kedvenc karaktered megéri-e az epizód /évad végét. Ez generálja a feszültséget.

Másfelől nézve, mivel igény van erre a didaktikus, leckefelmodós moralizálásra, a készítők megfelelnek ennek, jól hozzák ezt szintet. Mélyebbre nem is fognak menni, mégiscsak egy zombi show :D

ayren - 2015. 11. 09. 09:17

Benzin

Mindenkinek másról szól a sorozat, mindenkinek más szegmense érdekes. Nyilván.

winnie - 2015. 11. 09. 09:50

“Praktikusan arról, hogy a kedvenc karaktered megéri-e az epizód /évad végét.”

nálam ez már ott bukna, hogy olyan nincs, hogy kedvenc karakter, másrészt, persze, hogy megéri, hiszen, ha valaki kedvenc, akkor őt megtartják az írók – ld. itt is elég sokan biztonságban vannak évek óta és lesznek még elég sokáig. (mivel a twd szerkezete olyan, hogy egy félévadban kábé egy erősebb kiemelést kap egy karakter, ezért a mellékkaraktereknek nincs sok esélyük közel kerüli az emberhez. a mostani részben például több aaron volt, miután jó sokáig semmi nem volt, és nyilván jó ideig megint nem lesz.)

technikai kérdésekért egyébként sem néznék egy sorozatot, olyasmiért, hogy mikor akar egy színész kiszállni.

“Mélyebbre nem is fognak menni, mégiscsak egy zombi show :D”

egyébként ez a kulcs. nem ők nem mennek mélyebbre, hanem te. mert ez neked mégiscsak egy zombi show. és sokan vannak így. szerencsére azért nem mindenki.

ayren - 2015. 11. 09. 09:58

“egyébként ez a kulcs. nem ők nem mennek mélyebbre, hanem te. mert ez neked mégiscsak egy zombi show. és sokan vannak így. szerencsére azért nem mindenki.”

+1

Minden sorozatban annyi van, amennyi a nézőjében. Egyfajta tükör. Van akit a zombihentelés érdekel, van akit az azonosulás, drukkolás (kedvenc karakter), van akit a pszichologizálás, moralizálás, társdalomfilozófia. Vagy több is ezek közül.
Persze csak a maga “konyha” szinjén, hiszen nem vagyunk se pszichológusok, se filozófusok, se szociológusok. Legalábbis a többség.:)

tghooker - 2015. 11. 09. 10:45

Igazán jó kis írás lett leszámítva a “akikből, miután az utolsó tárgyaikat is elvették, állítólag szappant főztek.” részt. Ennyi következetesség lehetett volna a szerzőben, hogy ilyet nem ír le.
Én nem feltétlenül tennék különbséget a különböző csoportok között. Mindegy a saját maga által jónak tartott “kódex” szerint élt.
Amennyiben Rick csapatának tagja lennék én az évad elején már golyót röpítettem volna a sheriff fejébe.
SPOILER ALERT ON
Cowboy-ként terelgetni a zombikat, ahelyett, hogy megerősítették volna a bánya bejáratát (pl. azzal a sok autóval, amivel kordont alakítottak ki a terelés útvonalán) és néha megnézni őket, hogy mi a helyzet. És senki nem mondta neki, hogy te maki, mi ez a bugyuta ötlet!!!! (Bennem még az is felmerült, hogy valami állandó zajforrást rakni a bánya közepébe, ami vonzotta volna a zombikat).
SPOILER ALERT OFF
Néha elgondolkodom, hogy egy európai mentalitású embert is bevehetnének az írói csapatba, mert nekem a meghozott döntések nagyrészt túl “amerikaiak” és ezzel együtt – sztereotíp leszek – buták…
Nehéz beleélni magam az egészbe úgy, hogy folyamatosan buta döntéseket írnak a szerzők, így a jellemfejlődések is össze-vissza tudnak változni…

dexike3 - 2015. 11. 09. 11:25

Morgan szerintem a végletek embere, így ő soha nem lesz racionális. Mindig az aktuális kód szerint fog élni (Múlt: Mindenkit legyilkolni – Jelen: Senkit sem bántani). Ennek a történet vezetésben és morálisan is meg lesz majd a hozadéka.
A morális változásoknál kíváncsi vagyok, hogy abba az irányba mennek e el a készítők, mint a képregényben anélkül, hogy spoilereznék.

Lajkreal - 2015. 11. 09. 11:43

Remek írás , bár ezt többen is említették . A TWD-világ tényleg morálisan összetett . Az továbbra is alapkérdés , mennyire sikerülhet a Kirkman-Darabont-Mazzara-Gimple vonalnak az általuk mondottakat teljesíteniük . Még nem kaptak kritikusi televíziós díjat .
Ugyanakkor véleményem szerint jó-néhány következtetés téves :
1., Rick és csoportja nem egységes . Dale , Herschel , Tyresse , Glenn/Maggie és most Morgan más értékrendet képvisel .
2., A lényeg : természetesen különböznek a sötét oldalt képviselő terminusiaktól , W-k táborától , stb. De . Ettől még igaz lehet rájuk – ember embernek farkasa ?!?!
Ugyanis vannak erre utaló momentumok , saját érdekükben ragadtak fegyvert , folyamodtak erőszakhoz .
– a 3. évadban túsztárgyalás nélkül indították a mentőakciót . Lehet , hogy tárgyalás útján megoldódott volna a helyzet . Emiatt ártatlanok haltak meg pl. Lilly .
– 5. évad vége , amikor a Rick-Carol-Daryl hármas majdnem romba döntötte Alexandriát . Az írók persze nem engedték .
3., Rick és Carol nem táncikol ” késpengeélen ” . Régen átléptek a nevezzük ” szürke zóna ” állapotba . Kedvenc karakter ide vagy oda , nem a ” jó oldal “-on állnak . Kérdés : mi is az a jó oldal a TWD-nél .
4., Pacifizmus létjogosult ? Már hogyne . Hiszen emberek lépnek erre az útra . Majd elbuknak . De ha meglépik az írók , hogy újra és újra vannak ilyenek , akkor azzal mondani akarnak valamit . Mindenki belátása szerint látja ezt .
5., TWD-ben is van civilizáció . A korábbi omlott össze . Alexandria is az ( ld. Reg. Monroe ) , csak hát jöttek a barbárok – Róma is elbukott , mint ismert .
6., Az ” arany középút ” , szürke zóna kérdésköre . A legizgalmasabb .
Az ” arany középút ” csápolók örülhetnek , eddig mindig Rick-éknek volt igazuk . Eddig . De hol még a sorozat vége . Ez egy külön kommentet érdemelne .

ayren - 2015. 11. 09. 12:24

Lajkreal

Pár dolog.

1., “Rick és csoportja nem egységes . Dale , Herschel , Tyresse , Glenn/Maggie és most Morgan más értékrendet képvisel.”

– Persze, hogy nem egységes. Egy csoport se az, abban az értelemben, hogy minden ember más, és mást gondol a dolgokról. Az egység a cselekedeteikben van, ha már konszenzusra jutottak valamivel kapcsolatban, akkor együtt hajtják végre. Többnyire.

2-3. Hogy mennyire tudnak megmaradni a “késpenge élén” megint nézőpont kérdése. Én eddig még majdnem mindig el tudtam fogadni a cselekedeteiket, mert meg volt indokolva. Ergo nem érzem úgy, hogy Rick és Carol negatív karakter lenne. Tesznek rossz dolgokat, de szükségből, és próbálják a kisebb rosszat választani. Ha lehet. Ha nem ütközik a csoport érdekében.

ALDO - 2015. 11. 09. 13:23

Jó írás, gondolom a sorozat is elsősorban az ilyesfajta filozofálásokat akarja bemutatni és nem a zombi gyilkolást. Nem is tudom elképzelni, hogy valaki pont a gyilok miatt nézze. Amikor lekapják a CGI zombi fejét, néha már elég nevetséges.
Mivel Rick és a banda a főszereplő ezért mindig pozitívabb színben fognak feltűnni. Ha meg kell ölni valakit, vagy valakiket, akkor az el lesz magyarázva, hogy azért kellett, mert…Vagy ha más a mi civilizált szemünkkel morálisan megkérdőjelezhető dolgot visznek véghez. Ehhez az is hozzájárul, hogy az eddigi csoportok eléggé szélsőségesek voltak, így már könnyebb jó színben feltűnni. Gyakorlatilag itt már nincs jó és rossz, csak rossz és kevésbé rossz.

Enzo - 2015. 11. 09. 13:59

Mennyivel jobb ilyen színvonalú írásokat olvasni, mint egypár kommentet :) Grat!

laxikahun - 2015. 11. 09. 14:41

nagyon jó írás, kimondottan jól esett elolvasni.

nekem az a bajom, hogy ezen gondolatmenet ellenére számomra valahogy egyre erőltettebb a sorozat és lassan már érik a kasza. nem azt mondom hogy rossz, csak számomra kezd kifújni a sorozat. sok logikátlanság, sok mellébeszélés rosszul megkomponált jelenetek és bakik tömkelege, erőltetett feszültségkeltés. Ismételném ez az én érzésem és nem akarok erről senkit meggyőzni. még mindig jó sorozat de lehet hogy már nem nekem.

Benzin - 2015. 11. 09. 16:17

winnie – 2015. 11. 09. 09:50

Köszi winnie, biztam benned :DD
Most akkor finoman, de lehülyéztél mindkit, aki zombi sorozatként nézi a TWD-t?

Na, mindegy, csak egészség legyen!

monti - 2015. 11. 09. 17:15

Annyit azért hozzá tennék hogy pont az a hit amely a zsidó-keresztény kulturkörből származik, így elméletileg a filmben játszódó cicilizáció esetén is adja a cikkben szereplő: Ne ölj! parancsolatot, amelyet vagy felrugnak vagy nem de mindeképp hozzánőtt a görög-római kulturkörhöz erkölcsi etikához.

getkey - 2015. 11. 09. 20:16

ayren:

Remek írás, és nem utolsósorban tévedhetetlen érzékkel láttad meg a tátongó “piaci rést” a tematizáló posztok terén. :)
Nagyon aktuális volt már egy ilyen témájú elmélkedés. Az pedig külön hab a tortán, hogy ezzel az írással egy újabb adag olyan komment látott napvilágot, mint amilyenek miatt létrejött. :)
Rendben van, hogy ahányan vagyunk, akár annyiféle módon értelmezzük a világot, de úgy tűnik, vannak néhányan, akik szinte csak-azért-is alapon feketének látják a fehéret, kutyának a macskát és lentnek a fentet. De végülis így kerek a világ.

A pacifizmus létjogosultságához: ahogy a közkeletű vélekedés is tartja: minden törvény annyit ér, amennyit be lehet tartatni belőle. Ennek megfelelően szerintem a pacifizmusnak is annyi a létjogosultsága ebben a világban (bár tulajdonképpen bármilyen világban), amennyire képes megóvni az egyént, az egyén csoportját, illetve mindeközben megmaradni annak, ami. Ha Morgan képes úgy a gyakorlatba ültetni az új elveit, hogy a túlbuzgósága nem vakítja el és nem sodorja veszélybe pontosan azok életét, akiket védelmeznie kellene, akkor sokáig éljen a pacifizmusa (akármennyire is megkérdőjelezhető az, ahogyan elsajátította az új mentalitását). Ha viszont kontraproduktív – és sajnos elég valószínű, hogy az utóbbi verzió történik éppen a mostani epizódokban -, akkor értelemszerűen nem tudok azonosulni vele.

getkey - 2015. 11. 09. 20:26

Az előbb lemaradt:
A racionalitás, az erkölcs és józan ítélőképesség az, ami az embert emberré teszi (többek között). Vagyis az, hogy a megfelelő körülmények közt képes revideálni az álláspontját és adaptálni az erkölcsi értékrendjét a környezete körülményeihez. Másként fogalmazva: ha pont a pacifizmusom az, amivel ártok a társaimnak, akkor inkább félreteszem azt, akármennyire erkölcsös és helyes dolog is önmagában. Különösen egy olyan világban, ami ennyire ki van élezve a gyakorlati megközelítésre.

ayren - 2015. 11. 09. 20:56

getkey

“nem utolsósorban tévedhetetlen érzékkel láttad meg a tátongó “piaci rést” a tematizáló posztok terén.”

Hát jó üzleti érzékkel még nem gyanúsítottak meg soha, de akkor most elöntött a büszkeség, köszi! :)))

Morganhez még csak annyit, hogy az írás a pillanatnyi állapothoz íródott, amit a 6×04-ig láttunk belőle.
Hogy innen merre viszik a karaktert, azt csak az írók tudják, lehet, teljesen másként alakulnak vele a dolgok, mint most sokan feltételezzük.
A mai epizód egyébként azt sugallta, hogy az alexandriaiak végre kihúzzák a fejüket a homokból. A támadás és következményei (a falnál landoló zombihorda) rádöbbentik őket végre a valóságra, hogy eddig is mennyire hajszálon függött a kényelmes kis életük.

Egyébként simán megírhattad volna te is a témát, ha nem vagy annyira maximalista, hogy fél évig dolgozol egy-egy poszton. :)

ayren - 2015. 11. 09. 21:09

mindegy
“mondjuk azt az “allitolag”ot kurvara kivehetnek… eleg baj az hogy ott tart a kozbeszed hogy ilyenen atsiklik a szem.”

Azért tettem be, mert tudomásom szerint a történészek véleménye is megoszlik ez ügyben. A németek kísérleteket végeztek vele, de tömegtermelésig nem jutott a dolog.

getkey - 2015. 11. 09. 21:22

ayren:

Persze, várom is, hogy miként alakul a további sorsa. Nagyon tudnék értékelni egy belátó, racionális, a tényekkel szembenéző és azokat elfogadó Morgant. Elég hatékony és erős tagja lenne a csapatnak. De majd kiderül, mi a szándékuk vele. :)

Na, jó, az a fél év valós időben mindössze pár órát jelent, csak sok az egyéb tényező és tennivaló, amik elvonják az időmet. Bár bevallom, kezdek attól félni, hogy mindegy, milyen lesz, ezek után már nem leszek képes megfelelni az elvárásoknak. :)

ayren - 2015. 11. 10. 10:21

getkey

Ne parázz, csak csináld meg! :)

getkey - 2015. 11. 10. 17:57

ayren:

Úgy lesz! :)

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz