login |

Pilot-mustra: Underground – 1×01

2016. 03. 16. 21:34 - Írta: winnie

14 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

A WGN America idén begyújtotta a rakétákat. Első sorozatuk, a boszorkányos Salem anno bőven kapott hideget és meleget, de az atombombás Manhattan már inkább az elismeréseket gyűjtögette. Idén viszont 2-ből 2-re áll a csatorna: a hegyiemberes Outsiders valami eszelősen szórakoztató, míg az Underground a pilotjával alapján díjátadók közelébe is kerülhet.

Mint a fent említetteket, ezt a sorozatot is le lehet írni egyetlen jelzővel: az Underground rabszolgás. A 1850-es évek környékén játszódik, és a címből is kiderül, hogy az underground railroad-mozgalomra koncentrál, amit itthon is Földalatti Vasútként szoktak emlegetni. A szervezet célja a rabszolgák szöktetése, bújtatása, illetve Kanadába menekítése volt.

UNDERGROUND – 1×01 – 7,5/10

Underground - 1x01-02

A történetről, mivel több szálon és helyszínen indul meg a cselekmény, nem nagyon lehet röviden írni: megismerünk egy rabszolgatartót (családjával és rabszolgáival), emellett egy rabszolgák jogaiért kiálló jogászt, fejvadászokat, valamint egy rejtélyes jótevőt is, akit ki tudja, hogy mi mozgat. A középpontban persze a rabszolgák állnak, egyikük elkezd szervezni egy nagyobb szökést.

Guess we gonna find out who the big nigger is now.

Akár azt is mondhatnám, hogy kapunk egy kis történelemleckét a sorozat révén, de nem hiszem, hogy sokaknak meglepetést okozna az a bánásmód, amiben anno a feketéket részesít, elég felkavaró egyesek viselkedése, de ez is jellemző volt a korra, s a sorozat szerencsére ezt csak megmutatja, nem áll le moralizálni. (Egyelőre.) Szóval az Underground nem jó szórakozás. Jó, de nem szórakoztató ilyesmit nézni. Már persze, ha nem kőből van az ember.

Underground - 1x01-08

Az egyik legnagyobb erőssége a sorozatnak (és lehet, hogy sokak szemében ez lesz a válóok), hogy modern. Annak ellenére, hogy az Underground a 19. században játszódik, nem úgy tálalják, mint egy tipikus kosztümös sztorit. Ez már az első másodpercben kiderül, amikor egy elég feszült, menekülős jelenetben csöppenünk, amit elég ziláltan mutatnak be, aláfestésnek meg Kanye West rappeli és ordítja a Black Skinhead-et. (Nem tudtam, utánanéztem. Viszont rém hülyén vette ki magát, hogy a dalszöveg cenzúrázva volt.)

Igen, javarészt modern a zene, John Legend zenei szerkesztőként kiemelt, executive produceri rangban van, és érezni a sorozaton, hogy nagyon erős hangzásilag a pilot, remek ritmusa van. És emellé még érdemes hozzávenni azt is, hogy vizuálisan is erős. Van stílusa és több modern kunsztot is bevetnek, ami egyeseknek lehet, hogy a zenéhez hasonlóan anakronisztikus lesz, de engem mindig meg lehet venni az ilyen gimmick-ekkel, még ha csak sima flashback-ről is van szó. (A harmadik jelenet, az egysnittes rohanós baromi jól nézett ki.)

Underground - 1x01-06

Az, hogy a színészek is ott vannak a szeren, már tényleg csak a hab a tortán, nem is tudom, hogy miért írtam ide, nem szeretem így, vázlatpontszerűen végigvenni a látottakat. (Lehet, hogy azért hoztam fel, mert nekik köszönhetően több érdekesnek tűnő mellékkarakter is van, akik esetében elérték, hogy többet akarjak megtudni róluk?)

Az Underground egyszerre szívszorító dráma, látkép erről a korról és van benne valami popcornos, akciófilmes is – kiderül, hogy thrilleres irányba mennek el a fenyegetésekkel, vagy inkább heist-esbe a szökésekkel (vagy Prison Break-es? már szedik össze a csapatot). Persze az is lehet, hogy totálisan más a cél.

Underground - 1x01-03

Ahogy a fentiekből is kiderült, nagyon jól összerakottnak éreztem ezt a kezdést, simán újra fogom nézni, hogy jobban összeálljon a kép, hogy átjöjjenek a párbeszédek, mert nagyon oda kell figyelni, hogy minden infó a helyére kerüljön, és hogy minden karakter leülepedjen az emberben. De ha ez meglesz, és a többség ismerőssé válik (a hangsúly azon van, hogy “több”, mert marha sok mellékszereplőt préseltek ebbe az 55 percbe), akkor nagyon szépen fog gördülni a sorozat.

Underground - 1x01-04

A léc tehát első nekifutásra irtó magasra került, elképzelésem sincs, hogyan lesznek képesek tartani ezt a tempót úgy, hogy közben továbbra is odafigyeljenek az apró részletekre.

14 hozzászólás Ne habozz!

Lemoni - 2016. 03. 16. 22:25

Nem is nagyon tudok mit hozzátenni a fenti kritikához, legfeljebb ennyit: így van! Lekötött és tetszett az első pillanattól kezdve.
A WGN már az Outsiders-szel nyerő lapot húzott, most követi ez a másik jóság, muszáj lesz rájuk figyelni a jövőben :)

Mardred - 2016. 03. 16. 22:32

Nah oké, eddig is érdekelt a sorozat az alaptéma miatt, de ha szokatlan megoldásokkal jönnek és működni is fog (HA a Knicknél működött a pröttyögés akkor itt miért ne működhetne a modern zene) akkor előlépett main sorozattá nálam.

kytex - 2016. 03. 20. 15:21

Clear eyes, full hearts…Underground can’t lose! :)

clegane - 2016. 03. 28. 01:52

tyű engem nagyon idegesített a stílusa a pilotnak. a vizuális kunsztok is csak mihaszna felvágásnak tűntek, a modern zene se önmagáért volt rossz, hanem mert rettenetesen rosszul volt használva.
na sebaj, legalább ennyivel is kevesebb néznivaló.

Assa - 2016. 03. 31. 22:15

Mióta csak tudni lehetett, hogy érkezőben van, nagyon kíváncsi voltam erre a sorozatra a témája miatt, és eddig nem is okozott csalódást. Sőt, igazából hétről hétre jobban várom a következő részt.
Tetszenek a modern elemek, a sorozat stílusa – egyedül a harmadik részbeli táncikálás nem, valahogy… nem is tudom, kilógott.
És szerencsére találtam benne jópár számomra érdekes (és ahogy haladunk, egyre érdekesebbé váló) karaktert. :-)

Lemoni - 2016. 03. 31. 23:59

4 rész után: semmit nem vesztett a lendületéből és nagyon jó a képi megvalósítás. Egyetlen gyenge pontja van,Jessica de Gouw még mindig nem tud színészi tehetséget felmutatni, de a karaktere sem túl érdekes, ahogy az ültetvényes fehér család sem. A történet viszont a menekülőkkel most lesz csak igazán izgalmas.

clegane - 2016. 04. 01. 16:52

azt valaki magyarázza már meg, hogy a vérrel bekent, falba vésett szöveg hogy a francba hagyta a nyomot az ingen. minimum inverzen kellett volna látszódnia a szövegnek, de leginkább sehogyse

Assa - 2016. 04. 01. 18:52

Hát nem tudom, az tényleg elég fura volt.
Esetleg, ha mikor rászorította a falra az anyagot, kitapogatta a szöveget, és körömmel rásegített, belenyomkodta ruhát a karcolások vonalába…? És ha a vér eléggé át tudott ütni a szöveten… De egyébként passz. :-/

Lemoni - 2016. 04. 21. 22:19

Megindító, szívszorító rész volt az 1×07, ahogy a gyerekek sorsát bemutatta, a Porgy és Bess bölcsődala pedig különösen szép, találó és stílusos zenei aláfestés volt.

Lemoni - 2016. 04. 22. 14:12

Ami még nagyon tetszett, ahogy az epizód elején készített édesség később felbukkant a 4 gyereknél és mint egy tükör jellemezte a kis karakterek érzelmi állapotát: düh, bizalom, büszkeség, sértettség. A gyerekszínészeknek pedig nagy bravó, nagyon jók voltak a csöppet sem könnyű jeleneteikben.

Assa - 2016. 05. 13. 19:40

Jaj, de hamar lement ez a tíz rész… Néztem volna még pár hétig.

Mindenesete lezártabb lett annál, mint amire a kilencedik rész után számítottam, igaz, cserébe felvetett pár érdekesnek ígérkező új szálat a végére, és nyitva hagyott jópár kérdést is.

(Tomért azért kár, lett volna még potenciál a karakterben szerintem, bár Ernestine-t* ismerve kb. nulla esélye volt túlélni a részt a múltkori húzás után.
* Aki Suzannával kapcsolatban meglepően csúnyán elszámította magát…)

Izgalmas, jó kis évad volt. Mindenképpen újranézős, míg nem jön a következő adag belőle. ^^

Lemoni - 2016. 05. 13. 22:51

Volt 1-2 váratlan és kiszámíthatatlan húzás a végére, de ezek csak hozzátettek a történet izgalmasságához. Suzanna – hát igen, alamuszi macska nagyot ugrik, így a folytatásban érdekes ütközés lesz a két nő között. Kíváncsi vagyok, a hamarosan kijövő Roots mennyire lesz hasonlítható ezzel a történettel.

marcilu - 2016. 07. 09. 14:45

Spoileres vélemény az évadról:
Mostanában nem nagyon ízlettek a sorozatok, még a kedvenceim sem. De ezt a 10 részt ledaráltam pár nap alatt. A főcímzene nagyon tetszett, a zenés montázsos jelenetekben hallható modern nóták viszont furcsák voltak. Tetszett a sok váratlan fordulat, és újra és újra megdöbbentem azon, hogy mennyire nem spóroltak a halálokkal. Ezek mondjuk sajnos derékba törtek sok édekesnek ígérkező karakterfejlődést is, amit szívesen néztem volna, pl. Sam. Szegény Samet nagyon sajnáltam, ráadásul a színész fantasztikusan játszotta őt, bármeddig tudtam volna nézni. Azt sajnálom, hogy nem volt olyan karakter – eddig -, aki őrlődött volna a két nézet között, olyan, aki rabszolgatartóként, vagy köztük élve kicsit elgondolkodott volna a erkölcsein. John és Elizabeth nyilván nem számít, mert ők szuper-liberális népek. Igazából csak a két fiú sztorijában jelent ez meg: A földesúr fia elég gyorsan elkötelezte magát a családi értékek mellett; Ben esetében pedig elég nagy kérdés, hogy milyen hatással lesz rá, hogy hasbaszúrta az, akit kiszabadított. Lehet, hogy őt is elvesztettük. :(
A lényeg tehát, hogy gyorsan haladó, fordulatos a sztori, a téma ellenére meglepően könnyen emészthető, mert lelki vonalon nem ás túl mélyre. (Ez mondjuk hátránya is, hiszen pont ez a terep ad lehetőséget rengeteg súlyos dolog boncolgatására, amit inkább csak érintgetünk. PL. Ernestine túlélés-filozófiája; miért nem vitatkozik egymással Tom és John a világnézetük miatt; satöbbi.) Fizikai fronton viszont nem finomkodik, mert a sűrű és csúnya halálok mellett bőven van benne mindenféle egyéb erőszak.

Snoopyzit30 - 2016. 10. 05. 13:39

Oooh, hát hol bujkált előlem ez a sorozat eddig?! 1,5 nap alatt ledaráltam és nagyon, de nagyon bejött! Történelmi (rabszolgatartó Amerika), kosztümös (csak amennyire kell), fülledt-déli hangulat (szinte ott izzadunk mi is az ültetvényen), roadmovie (az erdőben menekülések nagyon izgalmasak), akció (de még mennyire!) és nem utolsó sorban hihetetlen nagy dráma, de úgy hogy nem dagonyázik az érzelmekben, azt inkább a nézőből váltja ki. Ami néhol gyengesége az a zene. Amikor a déli, kántáló, ritmikus zenét halljuk az nagyon autentikus, amikor azonban a modern zenével festik alá a történéseket az szerintem nem illik oda. Nagy nagy dicséret viszont az arányérzékért. Egyik szereplőt sem éreztem hangsúlyosabbnak a másiknál, nagyon jól adagolták a különböző helyszíneken folyó eseményeket, történéseket, tarkítva apróbb flashback-kel. Egy pillanatra sem ül le a történetmesélés, végig izgalomban tartott.

Nem gondoltam, hogy ekkora durranás ez a sorozat. Lazán 9/10 és nagyon várom a 2. évadot!

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz