login |

The Family: vége az 1. évadnak. És a sorozatnak is.

2016. 06. 11. 15:27 - Írta: winnie

9 hozzászólás | kategória: 2015/16 finálék, kritika,

Some stories you know the ending to before they’re even written. They’re set in stone. Never to change. Hurtling towards the inevitable.

A tisztesség kedvéért adjunk egy búcsúposztot a The Family-nek is, annak ellenére, hogy az ABC átívelős bűnügyi sorozatának már a pilotjáról és a folytatásáról sem nyilatkoztam szép dolgokat. Viszont maradni maradtam, mert annyira jellemző példája a The Family napjaink sorozatkészítésének ballépéseire, és a hibás írói felfogásokra, hogy muszáj volt látnom, milyen srófra járt a készítők agya. És nem is kellett csalódnom.

Még akkor sem, ha idővel (és ezt akár törvényszerűnek is mondhatnám) némiképp jobbá vált a sorozat, amit nézni nem volt unalmas, olykor még el is szórakoztatott (bár nem mindig az írói szándéknak megfelelően), összességében viszont megmaradt egy átlag alatti, guilty pleasure-ként funkcionáló sztorinak, aminek a folytatására viszont azért kíváncsi lettem volna, főleg arra, hogy merre indulnak el, mert kaptunk egy olyan fütyülős böszmecliff-et, hogy attól koldultunk. (Nyugi, az első évadot lezárják.)

The Family-04

Tényleg melegítésképp a történet: egy család tíz évvel ezelőtt eltűnt gyereke előkerül, állítólag kiszabadult valami föld alatti fogságból, azonban egyesekben egyre erősödik a gyanú, hogy talán nem is az a srác, akinek mondja magát. Persze az esemény hatására a gyerek vélt meggyilkolásáért ártatlanul elítélt pedofilt is ki kell engedni a börtönből. (És a sztori egyszerre zajlik a jelenben és a 10 évvel korábbi múltban.)

Ahogy korábban kifejtettem, a sorozat legnagyobb hibája végig az volt, hogy nem érezték az írók a hangsúlyokat. Sokszor olyan dolgokra koncentráltak nagyon erősen, amik közel sem voltak érdekesek (az 1×05 35 éves Asher-flashbackje nem volt semmi), máskor pedig fontos tényezőket intéztek el egy-egy szóval. És mindezt egy olyan fontoskodó stílus a kíséretében nézhettük, ami kifejezetten zavaró volt. (Mármint az, hogy az írói ennyire nagyra tartják saját alapanyagukat.)

The Family-01

Egyébként is jellemző volt a sorozatra, hogy a központi szálon kívül eső események nem mindig voltak érdekesek. Például bármennyire is igyekeztek, hogy a két idősíkból a múltban játszódó reflektáljon a jelenre, legyenek párhuzamok, összességében a régi események sokkal jelentéktelenebbek voltak, hiszen valójában a gyerekrablás után nem sok minden történt, inkább csak az lehetett érdekes, hogy mennyi minden változott azóta. No de minden részben ezért visszamenni egy-egy minisztoriért…?

Oké, a rejtélyszál alapvetően rendben volt, a gondot még az évad egészének fényében is abban láttam, hogy a tettes sztorija nagyon sokáig nem volt érdekes, nagyon külön futott mindentől. Amikor összeért, akkor már jó volt, és aláírom, kellett is a felvezetés, de azzal, hogy nem tudták érdekesre megcsinálni az első iksz részben, sok nézőt veszíthettek. Arról nem is beszélve, hogy annak ellenére, hogy lógott a tettes a levegőben, próbálták izgalmassá tenni a sztoriját, de akkor is csak a “jaj, majdnem elkapták!”-motívumra és a klasszikus, Silence of The Lamb-es párhuzamos vágásra futotta.

The Family-05

Mindenképpen pozitív volt, hogy a rejtéllyel kapcsolatos válaszokra sem kell sokat várni, az 5. részben kiderül, hogy a srác igazat mond-e, két résszel később pedig kábé mindenre fény derül, hogy mi történt vele, és ekkor a múltbéli felfedezésekkel párhuzamosan a jelen is valamennyire beindul, de kár, hogy a cselekményt csak esetlegesnek tűnő húzásokkal tudják bonyolítani a készítők.

Közben persze vannak jópofa húzások, mint a narrátor váltogatása – ez igazából az 1×09-ben ütött leginkább, amikor az FBI-os csávó narrált, az nagyon hatásos volt, érdekes színezetet adott a résznek, viszont a rejtély mellett futó politikai és családi szál karakterein nagyon látszott, hogy még csak a fősztorijuk első darabkáit kapják meg, s egy szezon alapján némelyikük elég elnagyolt maradt. (Azért mondjuk jár a fekete pont, hogy a végső megoldást a fináléban teljesen mondvacsinált, random nyommal hozták a rendőrcsaj tudtára.)

The Family-03

A The Family állatorvosi lónak tökéletes sorozat volt, de gondolom, rajtam kívül nem sok fanatikus van, aki emiatt végig akarná nézni – s bár tudom, hogy akadnak rajongói is, ajánlani nem lenne egyszerű. Mint írtam, bár az 1. évados sztorikat lezárja a sorozat, a legtöbb kérdésre választ kapunk, a rejtély megoldódik, csak éppen a sok bezárt ablak mellett kinyitnak néhány böhöm nagy ajtót, még szerencse, hogy én perverz módon szeretem az ilyen cliffhanger-öket – nem gúnyos, hanem őszinte nevetéssel reagáltam. (Tudjátok, az a “Basszus, ezek de szemetek, áááááá!!!”-módon.)

Folytatás biztos, hogy nem lesz, a finálé előtt készített készítői interjúkban el lehet olvasni egy-két dolgot a tervezett, de soha meg nem valósuló 2. évadról, bármennyire is elviselhető volt guilty pleasure-ként a The Family, szerintem nem érdemelt volna folytatást, annyi sebből vérzett.

UPDATE: Ez a zárójelenet.

9 hozzászólás Ne habozz!

Deny - 2016. 06. 11. 15:46

Én szerettem, pedig a pilot után majdnem kukáztam. Sokkal jobban bejött, mint a HTGAWM idei évadja, nálam az nagyon leromlott. Ezt pedig hétről hétre vártam. De azért megleszek nélküle is.

A cliffhanger nagyon ütős volt, egyedül emiatt sajnálom, hogy nem lesz folytatás, mert érdekelt volna a megvalósítás. A 2. évad leírása jól hangzott.

7/10

Danny - 2016. 06. 11. 16:06

Mennyire lezárt a sorozat? Gondolkoztam, bepróbáljam-e, és sokat dobna rajta, ha tudnám, valamilyen zsinten elvarrják a szálakat.

winnie - 2016. 06. 11. 16:31

Danny: erre a kérdésre nem lehet egyszerűen válaszolni. lezárt, de van cliff.

ez a sorozat is úgy működik, mint sok más, hogy az első évadra feldobott _eldöntentdő_ és rejtélyalapú kérdéseket lezárja. kiderül, mi lesz a gyerek sorsa, kiderül minden a hátteréről, hogy mi történt, ugyanúgy lezárják az elkövetői szálat, de a végén feldobják a 2. évad irányát. általában azt mondanám, hogy aki akarja, az az utolsó 5 percet nem nézi meg, és akkor minden lezárt, de itt másképp vannak vágva a dolgok, így mindenképp megkapja az ember a 2. évados irány felvetését. plusz ugye az élet megy tovább, így a karakterek sztorija, élettörténete nyilván nincs elvarrva, azt csak úgy lehetne lezárni, ha megölnék őket, nyilván nem tudjuk meg, hogy X vagy Y hogy folytatja az életét vagy a pályáját.

szóval le van zárva, de nem lezárt a legvége, mert toltak legalább két cliffhangert, ami érdekes irányba viheti a sztorit. az egyik egy új rejtély, a másik pedig olyan, amit az ember kíváncsian nézett volna, hogyan alakul, mi lett volna vele a szándéka a készítőknek.

Neoprimitiv - 2016. 06. 12. 08:12

“annyira jellemző példája a The Family napjaink sorozatkészítésének ballépéseire, és a hibás írói felfogásokra”

A hétvégén zajló ATX-en pont az ABC egyik fejese panaszkodott. A streames-kábeles konkurencia a számukra (és általában a networkök számára) nem csak nézővesztést jelent, hanem csak utolsó lehetőségként jönnek számba már a kreatív vonalon is. Akinek érdekes ötlete, jó sorozatterve van, az először mindenki másnál kilincsel és csak végső esetben próbálkozik az országosoknál. Kevesebb a pénz és rövidebb a póráz, és ez a kontraszelekció aztán a berendelt sorozatok készítői gárdájára is vonatkozik.

winnie - 2016. 06. 12. 09:08

neo: igen, lattam en is, de amellett, hogy kevesebb a penz, egyben sokkal tobb is a penz (mar csak a 22 resz miatt is), hiszen orszagos sorozattal nagysagrendekkel jobban keresnek az irok, es ez is erdekes benne, mert sok profi, mar gazdag iro ezert is kabelezhet. plusz, ugye elsodlegesen eloszor a projektet studionak kell eladni, utana johet a csatornakereses. tehat nem annyira az iro dont. es szerintem ennek egyebkent is az eredeti projekteket a pilotfejlesztes utan elhajto orszagosok az eloidezoi. hiszen ki akarna azt, hogy a jo otlete elhaljon csak azert,, mert nem latjak benne a kereskedelmi sikert?

de egyebkent a limitalt modell ugyanugy vonzo lehet azert az orszagoson is.

Neoprimitiv - 2016. 06. 12. 09:52

winnie: persze, én is azt írtam, hogy az első “negatív szűrő” maga az ötletek elvetése, illetve az, hogy mivel most már hozzájuk csak a végén mennek sorozattervekkel, akkor nyilván az ígéretesebbeket már levadásszák a többiek.

Az is ide tartozik, hogy ellentétben a legtöbb kábeles adóval (a streamelősök pedig eleve nem érintettek ebben), az országos tévéknek muszáj heti X órát kitölteni, lehetőleg új anyaggal. Egy Netflix megteheti, hogy ha csak öt jó új projektet talál, akkor csak ötöt rendel be, az országoson viszont nem hagyhat lyukakat a műsorrendben.

Ilyenkor aztán jönnek a “nem baj ha nyúl, csak röfögjön” pilotok. Erre a limitált modell is csak korlátozott gyógyír, mert ha lefut az adag (mindegy, hogy sikerrel vagy buktával), neki kell egy másik azonnal a helyére. Ettől még nem fogom toleránsabban nézni az országos sorozatokat, de tény, hogy a kiinduló feltételek most nagyon nem nekik kedveznek.

A projekt berendelése utáni válogatás pedig szintén kétélű. Mivel nő a kereslet, a keresettebbek könnyebben fel tudják verni a saját árukat. Igaz, egy 22 részes évad összességében több pénzt hozhat, de akinek már van elég, annak nem biztos, hogy ez a döntő. Ráadásul úgy hírlik, hogy epizódonként azért az új adók fizetnek jobban, tehát végül is a jövedelem/idő arány lehet, hogy nem is olyan eltérő.

Ehhez már csak hab a tortán, hogy streames-kábeles vonalon sokkal ritkább a kasza, vagyis hosszabb távon stabilabb melónak számít. Könnyen lehet, hogy torzít a szemüvegem, de nekem úgy tűnik, sokkal több kábeles újonc éri meg a második évadot, mint országos. (Arányában is, nem csak számszerűen.)

hffdlg - 2016. 08. 10. 13:53

Nagyon tetszik eddig!

5. évadnál tartok, és nem érdekel, hogy néhány szál feleslegesen van hangsúlyozva. Szeretem minél jobban megismerni a karaktereket, és ez pont egy ilyen sorozat. Sajnálom, hogy nem lesz következő évad.

Reea - 2016. 08. 27. 11:20

5. évadnál nem járhatsz, hisz csak egy van neki.
Én most kezdtem bele, de nem valami izgalmas.

Andi61 - 2017. 10. 07. 23:27

A sorozatban erőteljesen kihangsúlyozták az egyes szereplők érzelmeit, ezt fontosnak tartották a film készítői, ettől voltak nagyon élethűek a szereplők, és a sztori is, hiszen nap mint nap kiderül, hogy a valóságban is történnek ilyen és hasonló dolgok, amire nagyon érzékeny a társadalom.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz