login |

Bates Motel: vége a 4. évadnak – írta Peti

2016. 06. 15. 20:10 - Írta: vendegblogger

18 hozzászólás | kategória: kritika,

„Mi történt veled, Bates Motel?” – tettem fel a kérdést magamnak néhány hete. Csak én érzem úgy, hogy valami nagyon pozitív irányba mozdult el a sorozat háza táján?

Nem tudom, hogy mi történhetett, fejmosás, írócsere, fizetésemelés vagy egyszerűen a meglévő brigád gondolt egye, és kapta össze magát ennyire, de cefet élvezetesre sikeredettt ez az évad, és talán nem vagyok egyedül, ha azt mondom, egy ideje ez már nagyon hiányzott már a Bates Motel-től.

Bates Motel-1

Úgy érzem, a sorozat végre felkapaszkodott arra a szintre, ahová az alapokat ismerve igazán valónak gondoltuk. Mert elnézést kérek, ha valakinek a tyúkszemére lépek, de eddig – bár tény, hogy szórakoztató volt –, amolyan matiné-szerű, langyosan csordogáló részekben is bővelkedett a széria.

Persze izgalmas momentumok is akadtak, de valahogy minden évadnál ugyanaz merült fel bennem: ebben a történetben sokkal több van, sokkal de sokkal mélyebbre kellene merülniük a készítőknek ebben a világban, mélyebbre kellene ásniuk a karakterek – legalábbis Norma és Norman – lelkivilágában. Ez az, ami az egészet mozgatja, és mégsem ezt tárták elénk, helyette kaptunk megannyi cselekményszálat, melyeknek egy része, valljuk be, igen változó színvonalú volt.

Bates Motel-14

És jóllehet, hoztak érdekes történetszálakat is az elmúlt évek során, de talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, a Bates család kalandjaitól elsősorban nem ezt várná a néző. A tovább mögött a fináléról ejtek szót, és osztok meg néhány gondolatot a negyedik évadról. Kifejezetten spoilerekkel.

Kellett három év építkezés, hogy végre elérjenek erre a pontra? Merthogy a negyedik évad valóban frenetikus – legalábbis én annak éreztem. Nem egy creepy pillanattal szolgált már az első néhány rész is, és nem felejtettek el a nézők nagy örömére elidőzni a karaktereknél sem.

Bates Motel-3

A színészekkel eddig sem volt komolyabb gond, de mintha most törték volna át azt a falat, ami eddig megakadályozta őket, hogy teljesen kibontakozhassanak, hogy végképp magukévá tegyék szerepeiket – ez mondjuk főleg Freddie Highmore-ra volt eddig igaz, a többiek rutinból hozták az elvártat. Őt valamiért egyszer súlytalannak éreztem korában, most viszont alaposan rám cáfolt. Őrizze meg ezt a jó szokását!

De komolyan, öröm volt nézni minden pillanatát, elképesztő, ahogy Highmore összerakta és elénk tárta a karakter sötét oldalát, szinte vele együtt ültem belső hullámvasútján, mely ide-oda dobált, hogy aztán úgy arcon csapjon, még hetekkel később se térjek magamhoz.

Bates Motel-7

Érzelmi és hidegrázós pillanatok váltogatták egymást, a köztes időben pedig karakterizáltunk, illetve múltidéztünk Dr. Edwards segítségével. Nem, vagy csak alig volt üresjárat.

Az egyik ilyen mondjuk pont a doki könnyelmű döntéséhez köthető, miszerint a két szép – igaz, könnyben úszó – szeméért beleegyezik Norman kiengedésébe. Meglátásom szerint, a főhős  manipulatív jellemének bemutatására sokkal szerencsésebb lett volna a közvetlen család tagjait használni (logikailag is emészthetőbb), mint egy profit, aki egyre teljesebb képet kap Norman állapotáról. De szerencsére az ehhez hasonló apró bakikat sikerült a minimumon tartaniuk.

A mellékszereplők is hozzátették a szezonhoz a magukét, nálam Ryan Hurst volt a number one közülük, aki egy látszólag elhanyagolható szálat is képes érdekessé tenni a puszta jelenlétével, kisugárzásával.

Bates Motel-11

Annyira még nem vártam Bates Motel részeket, mint az utolsó néhány epizódot. Mondanám, hogy jól állt ez a betegebb irány a sorozatnak, de ezzel aligha közölnék újat. A Normanben forrongó indulatokra alapozva volt egy olyan érzésem, hogy valaki(k)től búcsút veszünk a vége felé, én Dylan-re és a Emmára tippeltem volna, ehhez képest rendesen odakentek a falhoz a kilencedik rész végén bekövetkező húzással.

Mindenképpen említést érdemel az utolsó jelenetsor, mivel szerény véleményem szerint, ezekért a pillanatokért érdemes sorozatot nézni. A zenei montázs, ahogy beindul a történés, ahogy Norman szépen csendben teszi a dolgát, és ahogy kis idő múlva rádöbbenünk, egész pontosan mi is történik – egyszerűen annyira profivá varázsolták azt a részt, hogy szavak nincsenek rá.

Bates Motel-9

Norma halála több okból is fordulópont a sorozat életében. Egyrészt Normannak ez adhatja meg a végső lökést a teljes elmebaj felé vezető úton, másrészt Vera Farmiga valami olyat tett le az asztalra ebben a négy évben, amit – szerintem – kevesen gondoltak volna. Persze korábban sem a színésznő kvalitásait kérdőjeleztem meg, csupán arról van szó, hogy ennek a történetnek inkább Norman a főszereplője, a tapasztaltabb színésznő viszont játszi könnyedséggel lopta el eddig a show-t Highmore elől.

Szerencsére ez mostanra, mire elérkeztünk az utolsó etap kapujához, kiegyenlítődött, ugyanis Highmore hihetetlen fejlődése mellett egyértelműen látszik, hogy színésztársai a keze alá játszottak, hagyták kibontakozni… és ő élt is ezzel.

Bates Motel-8

Olvasgattam véleményeket, és kiderült, hogy sokan a kilencedik részt jobbnak tartják, mint a befejezést. Én nem tartozom közéjük, szerintem a fináléban még azt is sikerült überelniük.

Valamit, úgy látszik, nagyon tudnak azért a készítők. Mégis ki számított olyan jelenetekre, amelyekkel az utolsó részben megajándékoztak bennünket? Gondolok itt főleg Norman ravatalozós kiborulására, amiben több érzelem és indulat volt, mint az első három évadban összesen, vagy a szemhéj-felnyitogatásra, ami, férfiasan bevallom, belém fagyasztotta egy percre, ami belefagyhat az emberbe.

Bates Motel-10

Nem, nem számítottam ilyesmire, ugyanis nem úgy ismertem meg eddig a sorozatot, hogy ilyet tesz a nézővel. Magyarul, hogy beledöngöli a földbe, felsegíti, majd ismét visszarúgja. Nálam az a jelenet kicsapta a biztosítékot, a lehető legjobb értelemben. Azt hiszem, ezt nevezik hatásnak.

Nagyon gonosz volt, kegyetlen, illetve egyszerre szánni való és nevetséges, ilyen jó arányban keveredni az izgalmat a fekete humort és a horrort én már nagyon régen láttam… vagy talán még sosem. Az egész annyira újnak, elevennek, életszerűnek hatott, hogy az államat kapargattam a padlóról heves bazmegelések, és “Na, menjetek mááá….!!”-k közepette.

Bates Motel-13

Az évadot egy erős 9/10-re értékelem, ami így is rá ver két egész pontot nálam az első két szezonra, a harmadikra pedig egyet. A finálé viszont csont nélkül tízes volt. Nem gondoltam volna, hogy ennyire fogom várni a Bates Motel (elvileg) utolsó évadját, amely elér a Psycho történetének idejébe.

Bates Motel-12

18 hozzászólás Ne habozz!

akexis - 2016. 06. 15. 21:43

Én imádtam az eddigi évadokat is, de tény, hogy most már ott vagyunk a Psycho előszobájában. Amivel nem értek egyet: Norman bezárása és az ezekről szóló részek nekem csak töltelékek voltak – nekem Norma és Norman csak együtt működik.

idioty - 2016. 06. 15. 21:46

Még nem néztem meg az évadot, mert az előzőek szerintem is lagymatagok voltak. Remélem nekem is jobban tetszeni fog majd ha megnézem, mert így is van több sokkal jobb sorozat félrerakva.

akexis - 2016. 06. 15. 22:27

Spoiler
Fura volt, hogy Norma halála meg lett változtatva a filmhez képest: a Psycho 4.-ben Norman elmeséli, hogy megmérgezte az anyja és szeretője jeges teáját. Igaz, Norman apja is máshogy hal meg a filmben.
Spoiler vége

Tomtaker - 2016. 06. 15. 22:59

pozitív irányba mozdult el minden?

-hát én ezt azért nem mondanom, úgy tűnik nem ugyanazt az évadot néztük, sztem katasztófális volt néhány szál felépítése, az utolsó kettő rész meg no komment..nem akarok kisregényt írni, mert akkor kritikát írok már inkább..de lényeg a lényeg, én 4. évad után kaszáltam, és igyekszem felejteni, ezt az übergyenge szánalmas évadot :) (4. évad elejéig imádtam a sorit, egyik kedvencem volt…de most viszon’látás)

winnie - 2016. 06. 16. 05:22

akexis: “Fura volt, hogy Norma halála meg lett változtatva a filmhez képest:”

ha foglalkoznak is a filmekkel, akkor sem fognak egy kvázi random, tévére készített negyedik résszel foglalkozni, amit csak hozzáköltött valaki az eredetihez. az alap szerintem az eredeti novella, maximum az első film, a többi már csak filmes tovább gondolás. tehát a későbbiekhez nem kell tartaniuk magukat.

winnie - 2016. 06. 16. 05:24

Tomtaker: nem kell kritikát írni, lehet összeszedetlenül és truktúra nélkül fogalmazni (vagy lehet kritikát is írni, és akkor kirakjuk:) de szerintem másokat is érdekel, hogy mi nem tetszett, mert általános vélemény, hogy a 4. évad nagyon jó volt, ilyen vélemény rengeteget lehet olvasni, cserébe ellentéteset már nem annyira.

Erja - 2016. 06. 16. 05:50

Nagyon jó, profi írás lett, köszi:-). A kritika minden szavával egyetértek, jól megfogta a lényeget. Nekem a Bates Motel lett az év egyik legjobb sorozatélménye, főleg az utolsó részek miatt.

Néma Harcsa - 2016. 06. 16. 18:34

A 2. és a 3. évadhoz képest ebben alig volt gyenge rész (a színészi játékra egyetlen rossz szavam sem volt viszont soha), azokban nekem sokszor dögunalomba váltottak a drogterjesztős/Calebes szálak. Itt végre tényleg a két főszereplőre koncentráltak főleg.
A 4X09-es a csúcsepizód, ha teljesen gyanútlanul nekiül az ember, egészen elképesztő, de az utolsó 10 percét tanítani lehetne. A zárás nekem picit kiszámítható volt a Psycho ismeretében, de akadtak benne persze nagy jelenetek.

Pietro - 2016. 06. 16. 18:34

Tomtaker: Ha nem is kritikának, de egy vélemény-kifejtésnek én is örülnék a részedről. Miben érezted jobbnak az eddigi évadokat? Nem egyezik az ízlésünk, ezzel semmi gond, de ahhoz, hogy komolyabban beszélgethessünk róla, nem ártana néhány érvet is felállítai.

Mindenki: Kimaradt a posztból egy fontos dolog, amire pedig ki szerettem volna térni. Szerintetk milyen szerepe lesz Vera Farmigának az 5. évadban? Én bár kétségekel fogadnám, ha végig a képzelt Normát látnánk, hiszen úgy valami egészen rendkívülit kellene alakítania ahhoz, hogy maradandó legyen. Viszont emlékezhetünk, volt, akinek sikerült már ez: Ann Dowd a The Leftovers másdik évadában szerintem bitang erős volt.
Ti örülnétek a képzelt Normának állandó szereplésének, vagy akkor már inkább legyen csak Norman, csupán néhány részben visszatérő Normával?

Eny - 2016. 06. 16. 21:04

SPOILER-t is tartalmaz,azoknak akik nem lattak a Bates Motel veget!

Pietro
– mivel nekem a kedvenc karakterem Norma volt, el tudnam nezni ot,meg ugy is,h csak Norman odakepzeli..megha nem is minden egyes reszben..
amint tudjuk nem elkepzelhetetlen ez,hisz Normant nagyon eros kotelekek fuzik az anyjahoz,meg azok utan is,amik tortentek.
tehat engem nem zavarna,sot orvendenek a szereplesenek.
Vera Farmiga nagyon jo alakitast nyujtott a sori mindegyik evadaban.

Néma Harcsa - 2016. 06. 17. 09:47

Pietro: szerintem sűrűn lesz Farmiga mint képzelt mother. SPOILER azoknak, akik véletlenül nem látták a Pscyho-féle eredetit vagy a tök fölösleges remake-et: elvben egy idő után nem lesz teljesen, ööö, harmonikus a kapcsolat a képzelt Normával sem, ezt nem hiszem, hogy megváltoztatná a sorozat, szóval sok és sokarcú Farmigára számítok, időnként Norman bőrébe bújva is, plusz tán pár flashback is belefér.

Néma Harcsa - 2016. 06. 17. 09:49

A Psycho-franchise-ból nyilván csak a regény és a Hitchcock-film iránymutató valamennyire, azok a folytatások Perkins-szel nem is voltak igazán jók, tán még a 2. elment egynek.

justy - 2016. 08. 18. 10:04

Most daráltam le a napokban az évadot. Nekem nagyon tetszett az évad végig, csak aztán jött egy ilyen lagymatag finálé…hát kicsit csalódás…na de legalább nem fog nagyon zavarni a hiánya jövő ilyenkorig. :)

idioty - 2016. 09. 12. 08:54

Kb 2 hete fejeztem be a sorozatot. Szinte tökéletesen egyetértek a kritikával. Még második hozzászólásként írtam, hogy félreraktam, de már megbántam. Számomra is csak “matiné” jellege volt eddig. A gond az, hogy nagyon magasra rakták a lécet, nem tudom sikerül-e legalább tartani a szintet az 5. évadban. Tényleg lesz ötödik évad? Mert amúgy simán jó befejezés is lehetne ez az egész, mivel így kiderült teljesen, hogy hogyan lett Normanből az aki…
Viszont a kritikában említett Norma karakterének előretörésével nem értek egyet, mármint szerintem pont így volt jó, hogy az anyja teljesen rátelepedett Normanre. Mint ha ránk a nézőkre is ránktelepedett volna. így totál értem, hogy Normanből hogy lett ilyen ember. És szerintem így tökéletes lett, hogy mire Norman felért az anyjához karakterileg, meg is ölte.
Szóval kellemes csalódás volt számomra. (Hasonló volt ez a Black Sails első és második évad viszonylatában.)

freestyle82 - 2016. 10. 25. 18:28

Nekem kicsit erdekesen alakult a bates moteles palyafutasom, mivel az elso evad(amit imadtam) utan ,sokaig nem neztem.
A masodik evadot elkezdtem, de vmiert abbahagytam akkoriban, nem feltetlen mert nem tetszett.
Azota nem neztem bates motelt, vszont mult heten lenyomtam a teljes negyedik evadot es megint rakaptam, igy a napokban kezdtem potolni a 3as evadot.
Eddig 3 resz utan jobban tetszik mint a negyedik, bar azzal sem volt bajom.

boxpol - 2016. 11. 28. 21:07

érdekes lesz (ha lesz) az ötödik évad..
mind a négy évadban végig érezni lehetett azt a fülledt erotikus anya-fiú viszonyt…
lehet hogy az ötödikben (flashback-ban) végképp kiderül hogy igen vagy nem..?

Csigusz - 2016. 12. 15. 14:13

Tudom ilyenkor mindig az van, hogy nem objektív a vélemény, meg úgyis csak “fan” az ember, de amit az idei évadban leraktak az csúcs :D
Az elsőt követően ezt éreztem méltó folytatásnak – és csak azért folytattam a harmadik után mert bejelentették, hogy két évad és vége – gondoltam akkor már illik befejezni (ezért is néztem még csak most az ideit!)
A tavalyi drogfarm/Caleb/BobParis szálakkal totál feleslegesen húzták a játékidőt, de idén haladt a történet, nem is kis tempóban!
Szinte kár is kiemelni, de a főszereplő trió fantasztikus volt idén is.
Ezek után magasra tették a lécet, és már-már temetett sorozatból megint minőségi cuccá verekedte vissza magát számomra a Bates Motel. Jöhet a zárás!

zoepit - 2016. 12. 18. 20:00

Mikor lesz az 5.évad? Viasat 6 ugye?

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz