login |

Marco Polo: kezdett a 2. évad – írta Qedrák

2016. 07. 09. 17:11 - Írta: vendegblogger

18 hozzászólás | kategória: kritika,

Mit adott nekünk a Marco Polo? – tettük fel a kérdés az első évad után, és a válasz könnyedén jött: a sorozatkínálat egyik leglátványosabb darabját, amelyben annyi kosztümöt használtak fel, amennyi másik háromra is elég lett volna. E tekintetben a legnagyobb költségvetésű társaival, a Game of Thrones-szal és a Vinyl-lel is felvette a versenyt.

marco_polo_dzsingim

A kritikák és a kommentek mégsem voltak egységesek, az összehasonlítást ugyanis részben okkal veszíthette el a párbeszédek, a felületes karakterizáció és a kissé egysíkú történetvezetés okán más sorozatokkal szemben.

Az első évad kerek egészet alkotott, és bár megágyazott néhány konfliktust, a folytatás nem volt szükségszerű. Mi alighanem örülhetünk annak, hogy a Netflix berendelte, ugyanis a második szezon jelentős részét Magyarországon forgatták, és a hazai nevek elárasztották a stáblistát, a köszönetnyilvánításban pedig ott szerepel a Nemzeti Filmalap és az NMHH is.

karakorum

Az már legfeljebb csak nekünk, magyar nézőknek okoz néhány pillanatnyi büszkeséget vagy vidámságot, ha felismerjük a sztyeppén játszódó jelenetek hátterében az ismerős magyarországi hegyláncokat.

Az új forgatási helyszínt leszámítva a Marco Polo második évadjának a nyitánya pontosan ugyanazt nyújtja, amit az első évad. Hihetetlenül látványos, továbbra is töméntelen mennyiségű kosztüm jellemzi, új helyszínek bukkannak fel (a mongol nézők örömére Karakorum sem két tucat sátorból áll), elmaradhatatlan a komoly munkát igénylő harckoreográfia, és persze kapunk a mongol zenéből is némi ízelítőt.

dzsingisz_kajdu

A sorozatnak kétségtelenül kialakult egy saját stílusa, és ez a javára válik. Néha azért elgondolkodom azon, hogy miért is Marco Polo lett a címe, az ugyanis teljesen világos, hogy hiába ő a címszereplő, Kubiláj kán (Benedict Wong) legalább annyira jelentős, sőt talán fontosabb szereplő is, mint ő, és egyelőre az ütősebb jelenetek is hozzá fűződnek. (A sorozat második évados plakátja azért utal erre).

Egy-két kisebb spoilerrel folytatom a tovább mögött.

Kissé furcsa megoldásként hatott, de nem sült el rosszul, hogy Marco Polo távol került a központi helyszíntől, Kambaluktól, ráadásul Mej Lin társaságában, akivel együtt egy elég sajátos párost alkottak, miközben az elmenekült, kiskorú kínai császárt üldözték Kubiláj megbízásából.

lotusz

A mongol nagykán találkozása a gyermekcsászárral a második rész végén pedig jól lett megkomponálva, ha az évadban hasonló erejű jeleneteket láthatunk, akkor a Marco Polo elmondhatja magáról, hogy képes volt egy apróbb szintet lépni. Azért csak apróbbat, mert a karakterekről pontosan ugyanazt írhatnám le, mint amit az első évadnál.

Az első két epizód legfontosabb problémája a hagyományos mongol értékeket megjelenítő Kajdu és a sinaizált mongolokat megtestesítő Kubiláj meginduló összecsapása. A szereplők nagy részét az utóbbihoz fűződő viszony mozgatja, pontosan úgy, ahogy az első évadban: a felesége a saját elképzeléseinek helyességéről akarja meggyőzni a férjét, Dzsingim, az örököse méltó akar lenni az apjához, a másik fia, Bjamba pedig őrlődik a Kajdu lányához, Kotulunhoz fűződő szerelme, és az apja iránti lojalitása között, mialatt Fanakati Ahmed a háttérből intrikál.

Marco Polo pedig igyekszik megfelelni a kán elvárásainak, bár ez időnként nem könnyű neki. A Kék Hercegnőhöz, Kököcsinhez fűződő szerelmi szálat úgy tűnik alaposan takaréklángra tekerték, ami engem személy szerint nem nagyon zavar. Viszont pont azért, mert a központi figura a mongolok nagykánja, Marco Polo időnként kissé feleslegesnek tűnik: amit látunk a sorozatból, az a címszereplő nélkül is tökéletesen működne.

dzsingim_kokocsin

Részben ez is rávilágít arra, hogy a széria nemcsak az erényeit őrizte meg, hanem a gyengéit is. A karakterek annak ellenére nem kapnak túl nagy mélységet, hogy már túl vagyunk már egy egész évadon. Az új figurákról pedig egyelőre nem sokat tudunk meg, egyikük a nesztoriánus keresztény Najan, de Kajdu táborában is felbukkannak új arcok.

Az első évad küldetésén felbukkanó Terminátor 2.0-t egyelőre elég feleslegesnek érzem, hiszen egy női harcművészünk már van a sorozatban rajta kívül, ahogy kissé öncélú trendkövetésnek tartom a szadomazo vonal belengetését is. A színészi játék terén Benedict Wong ugyanúgy kiemelkedik a többiek közül, mint a karaktere, csakhogy idén egyelőre nem kapunk az első évadban látott Tücsökminiszterhez hasonló kvalitású ellenfelet.

A történelmi tárgyú tévedéseket, illetve változtatásokat nem fogom felsorolni, hiszen ezek minden hasonló tematikájú műsorban megtalálhatóak, nyilván lehet azon morogni, hogy Kajdu és Kubiláj nem unokatestvérek voltak, (és nem Dzsingisz kán volt a nagyapjuk), és így tovább, de nem érdemes ezekre túl nagy hangsúlyt fektetni.

kubilaj_kinai_csaszar

Minden hibája ellenére azok számára, akik szerették az első évad más sorozattal össze nem téveszthető hangulatát és látványvilágát, alighanem kellemes kikapcsolódást fog nyújtani a második szezon is, legalábbis a nyitány alapján mindenképp úgy tűnik.

18 hozzászólás Ne habozz!

Geza Kovacs - 2016. 07. 09. 17:58

Nagyon jó volt ez is, mint az első, bár itt már a Trónok harca/Borgiák/Spartacus/Róma-féle szokásos jellegű hatalmi trükközés van teljesen a középpontban, alig van benne igazi történelmi fejlemény vagy korábrázolás.

Drága barátaink a gyártósoron máshoz sajnos nem értenek. Ehhez profin, de lehetett volna valami új stílus, a mongol környezet kicsit sovány volt az újabb évadban nekem.

E mellett elképesztő amerikaias történelmet keresztbesz@ró lépéseket tettek, a legutolsót épp az utolsó rész végén, de nem lövöm le a poént. Inkább sci-fivé válik már tőle a sorozat.

Amúgy abszolút ajánlott mindenkinek, nagyon király, izgalmas az egész.

hallak65 - 2016. 07. 09. 20:35

Kublai was the fourth son of Tolui (his second son with Sorghaghtani Beki) and a grandson of Genghis Khan. – Angol Wiki. . Toluj és Sorghaghtani Beki második fiaként jött a világra, Dzsingisz kán unokájaként. – magyar wiki. Szóval a nagyapja Dzsingisz kán volt.

“during the 13th century, and actively opposed his cousin, Kublai Khan,” szintén angol wiki, miszerint Kajduval unokatestvérek voltak.

“Kaidu was the son of Kashin a grandson of Ögedei Khan and a great-grandson of Genghis Khan” , Kajdu így szintén Dzsingisz kán leszmármazottja.

Van valami más forrás ami mást említ? Mert így téves a kritikában foglalt állítás.

Qedrák - 2016. 07. 09. 20:58

@hallak65:

Kubiláj valóban Dzsingisz unokája volt, de a sorozatban nem ez hangzott el, hanem az, hogy mindketten azok voltak. Kajdu viszont, ahogy te is írod, a dédunokája volt Dzsingisznek, hiszen Kasinak, Ögödej fiának volt a fia. A sorozatban a mongol kánok családfáját (érthető okokból) jelentősen egyszerűsítették.

BotondB - 2016. 07. 09. 22:05

Igazság szerint rengeteg érdekes és nagyszerűen kidolgozott mellékszereplő volt az első évadban (Kubiláj kán, Jia Sidao, Jinghim, Hundred Eyes) de Lorenzo Richelmy olyan jellegtelen számomra hogy pont a főszereplőt tartom a legkevésbé érdekesnek. A látvány valóban fantasztikus és idén már csak a hazai helyszínek miatt is maradok de nálam eddig halovány 7/10’volt a sorozat szóval remélem meglepnek a második évaddal.

Brynden Rivers - 2016. 07. 10. 00:42

Köszönöm a kritikát, informatív és lényegre törő.

Viszont: kétszer szerepel ugyanaz a kép a cikkben :)

hallak65 - 2016. 07. 10. 04:14

@Qedrák

Ha egy állítás csupán egyharmad részben igaz, nem tekinthető igaznak. A sorozat elég jól egyensúlyoz a történelmi hűség és Hollywood határán. Bár tényleg megtalálhatóak leegyszerűsített szálak, mégis a kritika úgy állítja be ezeket, mintha a sorozat egésze elrugaszkodott volna a valós eseményektől és személyektől. Sokkal jobban és pontosabban tárja elénk az adott kor szokásait és személyeit, mint sok másik történelmi sorozat a sajátját. Ezért nem érdemel meg valótlan, hatásvadász állításokat, amelyek olyan gyérek és könnyen cáfolhatóak, mivel fenn áll a veszélye annak, hogy a felületes olvasó készpénznek vegye és tartalmát tényként állítsa be.

Qedrák - 2016. 07. 10. 09:41

@hallak65:

Így van, és mivel a sorozat azt mondta, hogy Kajdu és Kubiláj IS Dzsingisz unokái, ezért a történelmi tévedések közül, szerintem, joggal emeltem ki ezt. De valóban írhattam volna azt is, hogy Kajdu nem találkozhatott Dzsingisszel, hiszen ő három évvel a születése előtt meghalt. (Ugye ez a második évad nyitójelenete). A sor még folytatható lenne első évados és más példákkal is, ezért azt hiszem joggal emeltem ki azt, hogy a történelmi hűség nem az erőssége. E tekintetben például előbb jár, mint mondjuk a Borgiák vagy a Spartacus, de azért a Rómát nem előzi meg, annak ellenére sem, hogy abban is voltak tévedések.

Sirocco06 - 2016. 07. 10. 10:16

@Qedrák

“E tekintetben például előbb jár, mint mondjuk a Borgiák vagy a Spartacus, de azért a Rómát nem előzi meg, annak ellenére sem, hogy abban is voltak tévedések.”

Ezek nem tévedések direkt csinálják a jobb történet vezetés miatt vagy más okból. Azért is lenne furcsa a tévedés mert a stáblistában megfigyelhető hogy több Mongol szakértő is dolgozik a stábbal és valószínűleg minden hasonló sorozatnál is így van.

sandor555 - 2016. 07. 10. 14:48

Egyik kedvenc sorim, hogy őszinte legyek.

snitt - 2016. 07. 10. 15:46

Ditto, csak remélhetőleg nem másfél évet kell ismét várni az új évadra.

topofthemorning - 2016. 07. 11. 07:44

Azt kell mondanom, hogy azok után, hogy az első évadot eléggé untam, a második szerintem nem csak ahhoz képest, hanem önmagában is kifejezetten jó lett. Maradandó élmény.

juhaszvik - 2016. 07. 11. 12:57

némi segítséget kérek: láttam az első évadot, nem jött be, nálam sokat számítanak az említett negatívumok (“felületes karakterizáció és a kissé egysíkú történetvezetés”).
amihez segítség kellene, hogy van-e változás ezeken a területeken, vagy hagyjam inkább?

másik kérdés: ismert magyar arc feltűnik? pl. Döbrösi Laura :)

gd42 - 2016. 07. 11. 21:56

A második évad határozottan jobban sikerült, mint az első.

Jelmez és díszlet terén szerintem veri a Trónok harcát, sokkal autentikusabbnak tűnik minden (dacára a magyar helyszníneknek), és valahgy “élőbb” az egész, soha nem volt az az érzésem, hogy itt most a költségvetés miatt látjuk azt, amit (sajnos a GoT-nál sokszor volt ez).

A karakterizáció is sokat javult, kevesebb a fekete-fehér karakter, egyre több szereplő motivációját ismerjük meg, és volt pár jelenet, amikor inkább a “gonoszokkal” értettem egyet.

Nekem kellemes meglepetés volt, az előző évad “szódával elment”, ezt meg ledaráltam 3 nap alatt és végig élveztem.

Qedrák - 2016. 07. 12. 09:21

@Sirocco06: Nyilván, és én ezért is írtam amit írtam, de fentebb meg azt a kritikát fogalmazták meg az állításommal szemben, hogy ez nincs így, ezért reagáltam erre az általad idézetteket. :)

@juhaszvik:
Nehéz a válasz, mert ha a teljes évadot tekintem, akkor egyértelműen jobbra, erősebbre sikerült, mint az első szezon. Az első részek viszont csaknem nyílegyenes folytatásai az első szezonnak, majdnem minden elemében ugyanolyan, szóval látatlanban azt mondanám, hogy ha nagyon nem tetszett az első évad, akkor ne kezdj bele. Ha viszont billegett nálad, akkor esetleg érdemes felfegyverkezni némi türelemmel, és belekezdeni a másodikba.

zoli - 2016. 07. 21. 07:04

Lesz harmadik évad??

winnie - 2016. 08. 05. 05:46

zoli: ki fog derülni. ha kiderül, akkor megírjuk.

nade - 2016. 08. 23. 00:52

Huh.. a 2×05-06 résznél igencsak trónok harcásodik az évad( összeesküvések, szex jelenetek).

Sigismundus - 2016. 09. 09. 18:28

Végignéztem mindkét évadot szorosan egymás után és nagyon tetszett ! Nem zavar a történelemtől eltérés, akár csak a Vikingenél, itt sem történelemórát akarok látni. Valóban veri a Trónok Harcát jelmezekben díszletekben, sokkal jobban hozza a korhangulatot.

A sztori is jó, hatalmi harcok mindig mindenhol voltak. Tetszett az a húzás, az ál-Kököcsin látomása a valódi hercegnővel.

Ami viszont túlzás volt, hülyeség, azok a keresztes lovagok Najan és Kajdu táborában.. NA ezt nem kellett volna, ez annyira hiteltelen volt, Marcoék nagy nélkülözések közepette mentek végig a Selyemúton, Najan meg csak úgy el meg visszazarándokolt elég gyorsan. És erre még lovagok is érkeznek Mongólia közepére erősítésnek? ehhh, szerencsére nem erőltették nagyon őket, gyorsan le lettek mészárolva.

Szóval várom a harmadik évadot én is…

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz