login |

Mit jelent az, hogy “túlértékelt”?

2016. 08. 06. 20:40 - Írta: winnie

45 hozzászólás | kategória: a hét kérdése

Tegyük már rendbe azt a kifejezést, hogy “túlértékelt”. Nekem megvan a saját verzióm, hogy mit is jelent, de mondhatni ahány ember, annyi vélt jelentéstartalma van a jelzőnek, és az értelmetlen “belekötések” helyett jobb, ha van egy posztunk, ahol megrágjuk ezt, és esetleg konszenzusra jutunk, aztán majd linkelhetem, hogy miről is van szó.

Egy valamiben bízok, hogy nem azt jelenti, hogy “nagyon sokaknak tetszik, de én nem szeretem” vagy “siker, de kaszáltam egy rész után”, mert azt veszem észre, hogy a sokaknál ennyiben merül ki, csak valamiért dehonesztálóbbnak érzik egyesek a túlértékeltséget említeni, mint az egyéni nemtetszést – tippre azért, mert előbbi szónak van egy univerzális vetülete. (Vagy túlkombinálom, és mégiscsak azt jelenti?)

Eleve adja magát a kérdés, hogy mit érdemes “értékelt”-nek tartani? A magas nézettséget (The Walking Dead, Game of Thrones), a díjözönt (Fargo, Veep), a kritikai elismerést (UnREAL, The Americans) vagy azt, ha egyik sem, csak hatalmas kedvenc a nézők körében (Mr. Robot, Stranger Things, True Detective S1)? Mert szinte minden kategóriára rá lett már aggatva.

Az “értékelés” a szememben inkább az elismeréseknél, a (vélt) minőségnél, a díjaknál kezdődik, nem a mennyiségnél, legalábbis nem hiszem, hogy sokan az NCIS-ra azt mondanák, hogy túlértékelt csak azért, mert szörnyen nézett. De most nem én vagyok a lényeg, hanem ti:

Mit jelent szerinted az, hogy egy sorozat túlértékelt?

45 hozzászólás Ne habozz!

Treff86 - 2016. 08. 06. 20:47

Szerintem általában ezt jelenti a túlértékelt:
“Másoknak tetszik, nekem meg nem, tehát a hiba másokban van, na meg a sorozatban”. :D

rotten - 2016. 08. 06. 20:56

Tipikus Winikés megjátsza az értetlent, és próbál belekötni , szörszál hasogatással és szótárazással, csakazért is, hogy ne kelljen elismerni, ha nincs igaza.

vorti - 2016. 08. 06. 20:59

Nyilván relatív, mert objektíve nem tudjuk megmondani, mennyit “ér” egy sorozat. Szerintem annyit tesz: sokan szeretik/rajonganak érte a környezetemben, de mikor én megnéztem, nem tudtam rájönni, hogy miért, nem láttam benne semmi extrát.

indeus - 2016. 08. 06. 21:12

Egyszerűen nem annyira jó, amennyire nagy hype-ot kap.

Rossz példa: Game of thrones – mert hiába népszerű, tényleg nagyon jó.
Jó példa: Mr. Robot – hypeolták, mert az alapötlet jó is, de kb. a 3. rész után átfordult egy nagyon más stílusba, ami gyakorlatilag ellentmondott önmagának. Még egy ilyen: True Detective: hiába volt jó a hangulata, egyszerűen unalmas volt. Nem volt egyik sem _rossz_, csak nem ért annyit, amennyire odavolt érte minden kritikus, ódákat zengtek róla, pedig csak egy picit volt az átlag fölött.

Nehéz rendet tenni ebben, mert ami nagyon népszerű, az általában közérthető (túl egyszerű), túl sablonos, populáris, de ezt lehet profin is csinálni.

Filmeknél a legjobb példa erre, a Dühöngő bika, ami az egyik legtúlértékeltebb film. Csak azért verte erre minden kritikus, mert De Niro mekkora átalakuláson ment át. Ez igaz, de ettől a film még nem lett jobb.

Nedewya - 2016. 08. 06. 21:19

Én általában akkor használom a túlértékelt kifejezést, mikor egy sorozat vagy kritikailag/díj ügyileg nagyon kedvező fogadtatásban és elbánásban részesül. (és én nem értek egyet a “szakmával”)
pl: Downton abbey

Edrick - 2016. 08. 06. 21:31

Ezt szerintem sem lehet objektíven megítélni, és kb mindenki a saját feje után megy, mert ha valami valakinek túlértékelt, akkor feltételezhetem, hogy az illető nem azok csoportjába tartozik, akik szeretik azt az adott dolgot.
Tehát szerintem azt jelenti, hogy egy vagy több ember szemével nézve valami nem annyira jó, kevésbé jó, mint azt a kritikai visszhang vagy a díjak mutatják. De az meg, hogy kinek mi a ‘jó’ az már megint szubjektív

Rezsidémon - 2016. 08. 06. 21:33

A ‘túlértékelt’ jelzőt valóban úgy használják leginkább, ahogy azt a cikkíró látja: egyesekben kognitív disszonanciát/elfojtott indulatot vált ki, ha számukra nem kedves sorozat méltatásával vagy közönségsikerével találkoznak. Pedig a szóhasználat logikája már ott megbukik, hogy a nézettség valójában nem egyenlő a kritikai sikerrel. Márpedig a ‘túlértékelt’ jelzőnek akkor van értelme/relevanciája, ha kritikai-szakmai elismerésről beszélünk, különben ‘túlnézett’-et kellene mondani helyette…

Egy példa a ‘túlértékelt’ HELYTELEN használatára: The Walking Dead. Mivel egekben a nézettsége, és főszezonban a csapból is ez folyik, a TWD utálói gyakran abba a hibába esnek, hogy túlértékeltnek nevezik a sorozatot. Holott még a legelszántabb nézők is folyton kritizálják (csak nézzük meg bármelyik heti kibeszélőt), a kritikák is elégedetlenek/fanyalgóak, és díjesővel sem halmozza el a szakma. Tehát nem túlértékelt.

Egy példa a ‘túlértékelt’ HELYES használatára: Modern Family. Évek óta érthetetlenül tarol az Emmy-n, még Golden Globe-ja is van, és (kezdetben) “forradalmi” koncepciónak nevezték a kritikusok. Pedig annyira nem nagy truváj. De a szakma magasabbra taksálja a valós érdemeinél. Tehát túlértékelt.

Casey Novak - 2016. 08. 06. 21:34

Általában próbálok objektív lenni (még ha legtöbbször úgy is érzem, hogy ez fogalmilag kizárt), és el szoktam ismerni egy sorozat értékét akkor is, ha nekem egyáltalán nem jön be.

De minden évben előfordul pár olyan eszméletlenül felkapott, szétajnározott és a többségben heveny nyálelválasztást kiváltó valami, ami nekem egyszerűen nézhetetlen, értékelhetetlen, mi több, kimondottan idegesít, és ilyenkor meg vagyok róla győződve, hogy bizony rajtam kívül mindenki forgalommal szemben hajt az autópályán, mert kizárt, hogy az a cucc tényleg jó.
Aztán eszembe jut, hogy a nézős listámon mennyi minősíthetetlen gagyiság van, és inkább csöndben maradok :)

m76 - 2016. 08. 06. 21:38

indeus:
De hiszen te is pont azt mondod, hogy másoknak tetszik nekem meg nem annyira = túlértékelt.

De mihez képest van túlértékelve? Ahhoz, hogy valami túlértékelt lehessen lennie kéne egy abszolut objektív mércének. Persze tudjuk, hogy egy szórakoztató médiát nem lehet objektíven értékelni. Mindenki egyéni szemüvegen keresztül néz rá. És mindenkinek “más rétegek rakódtak” a szemüvegére az évek alatt.

Úgyhogy a “túlértékelt” kifejezés puffogtatása nem más mint önnön frusztrációnk kiengedése azzal kapcsolatban ha egy általunk nem kedvelt termék sikeres.

Zoli - 2016. 08. 06. 21:41

Pont annyira nincs értelme erről beszélni, mint arról, hogy mit jelent a jó sorozat vagy rossz sorozat (vagy zene, film, könyv, akármi). Nem létezik jó sorozat. Csak olyan van, ami tetszik neked, meg ami nem. (Meg ami elmegy.)
De tegyük ezt kontextusba: ott van a GoT. Szerintem rohadt unalmas, harmadszori nézésre sem jutottam tovább az első évad 8-9. részénél, tehát több esélyt is adtam neki, pont amiatt, mert mindenki mondja hogy milyen jó. Attól, hogy az emberek 70%-a zabálja a sorozatot, még nem lesz jó. Rossz sem. Ellenben ugyanezen 70% által a legrosszabbnak titulált akármilyen sorozat meg másnak tetszeni fog. De az a másik sorozat sem lesz se jó, se rossz. Csak a te saját véleményed tartja jónak. Mint ahogy filmbuzin is egy filmkritika alatt olvashatunk olyan véleményt, hogy “ez volt életem legjobb filmje” meg olyat is hogy “ilyen szart még életemben nem láttam”, úgy a sorozatoknál is megvan ez.
De hogy témánál maradjak, Treff86 jól megfogalmazta a legelső kommentben: azt tartja az ember túlértékeltnek, ami neki nem jön be, az emberek nagy részének meg igen.

Eddy21 - 2016. 08. 06. 21:44

Leftovers. Az iskolapéldája a túlértékelt bullshitnek. Mindenféle szempontból.

Api1899 - 2016. 08. 06. 21:53

Nehéz kérdés.

Vegyük a True Detective S01-et: rettenetesen béna sztori, viszont a tálalás, a színészi játék, a helyszín, a miliő – tökéletes. Túlértékelt?

Vegyük a Sons of Anarchy-t SX+1-et. Akkora presztízsű színészgigászok nem voltak benne, de a sztori a “klasszikus” fordulataival és a színészi teljesítményekkel vitt mindent – azzal az apró hibával, hogy legalább egy évadnyi részt ki lehetett volna hagyni belőle, olyan dagályos volt a végére. Alulértékelt? Mérföldkő a sorozatokban, nem egy 24 vagy egy Lost, de szinte alapmű. Túlértékelt?

Vegyük a Black Sailst. A véres-baszós guilty pleasureből a harmadik szezonra olyan hatalmi harcos drámát rittyentettek, hogy már csak azért is érdemes volt végigmaradni az első két évadra. Alulértékelt?

Vegyük a Rouge-t. Az egyik legprofibb sztori, amit valaha láttam, egészen jó színészi teljesítményekkel, indokolt puncifaktorral (az is elmaradt a harmadik (és feledik) évadra). Egy szinte tökéletes megújulás és fókuszváltás. Végig érdekfeszítő új sztori. Szinte senki sem beszél róla – itt sem. Tökéletes és teljes alulértékeltség.

Olvasom a Mr Robottal kapcsolatos rengeteg pozitív véleményt, mintha divat lenne dicsérni. Én öt részt bírtam végignézni az első évadból (biztosan az én hibám). Túlértékelt? Agyonhypeolt? Számomra igen, gondolom rengetegen a torkomnak ugrotok majd.

All or Nothing? Megőrültem érte? Színészek? Sztori? Néhány ügyes vágás és zseniális rendezés. Nem konstruált, hanem IGAZI REALITY. Aki nem érti az amerikai focit (én sem annyira) azt is be fogja szívni és nem ereszti. Zseniális? Alulhypeolt? Lesajnált? Meg sem említett?

Én, megmondom őszintén az itteni vélemények alapján választok, lehetőleg olyan sorozatot, aminek 2-3 évada már van. Kivéve a 20 perces “vicceseket”, Impastor, You are the worst, Flaked. Miattatok néztem meg a Sons Of Anarchyt, a Breaking Badet, a Game of Thronest.Úgyhogy köszi. Hiányolok a főoldalról elérhető toplistákat – krimi, horror, thriller, funny stb.

Sheera - 2016. 08. 06. 22:11

Én a leginkább úgy fogalmaznám meg, hogy egy sorozat sok elismerést kap (akár szakmait, akár nézőit), de objektív szempontokat tekintve (pl. vágás, forgatókönyv, párbeszédek), mégsem jó. Egyébként én pusztán a nézettséget nem számítanám ilyen értelemben visszajelzésnek, mert sokan csak ottmaradnak a tv előtt a megelőző műsor után, de pl. a nézői kommenteket igen. Viszont mivel nem vagyok szakmabeli, ezért nem is szoktam ezt a kifejezést használni. Pl. a Mr. Robot esetében sem értem a lelkesedést, a műfajváltás engem is megzavart, de nyilván lehet alapja annak, hogy ennyien szeretik. Viszont mivel szerintem a legtöbben itt szintén nem filmkritikusok, így vagy ezt a kifejezést is tiltólistára kell tenni, vagy el kell fogadni, hogy az emberek arra fogják használni, hogy mindenkinek tetszik, de én utálom.

Orni - 2016. 08. 06. 22:15

Eddy21: pontosan ezt akartam beírni ide, de megláttam, hogy megelőztél!

Puffin - 2016. 08. 06. 22:27

A szótárban a túlértékelt mellett a The Walking Dead lehetne a példa.

zsemlye - 2016. 08. 06. 22:52

…-ra szubjektív.
itt pld.: game of thrones, lost ;)

Rezsidémon - 2016. 08. 06. 22:55

Puffinn: Tévedés. A The Walking Dead nem túlértékelt. Az a tény, hogy sokan nézik, és sokat foglalkoznak vele a médiában, NEM EGYENLŐ azzal, hogy túl lenne értékelve.
Ha oda is figyelnél arra a bizonyos média jelenlétre, és nemcsak bornírt rosszallással nyugtáznád, hogy “már megint ez”, akkor feltűnhetett volna, hogy a kritikusok leginkább elégedetlen/csalódott/fanyalgó/lehúzó elemzéseket írnak róla. Ahogy a nézők is. Olvasd el bármelyik TWD kibeszélőjét a junkie-n, a kommentek fele erősen negatív lesz (“miért hülye minden szereplő”, “következetlen írók”, “unalmas filler”, “érik a kasza”, stb.). A szakma sem zúdított még díjesőt rá.
Nézik, de nem értékelik magasra.

Razi - 2016. 08. 06. 22:59

Túlértékelt, több elismerést és figyelmet kap, mint amennyit valójában érdemelne. A nem túlértékelt sorozatra is azt mondják a hater-ei hogy túlértékelt, csak azért mert ők nem szeretik vagy épp figyelmet kap a médiában még ha csak épp annyit amennyire mindennek járna.

Személyes véleményem szerint a Breaking Bad van kicsit túlértékelve. Jó sorozat, bőven átlagon felüli. Viszont én kényelmesen darálva néztem, ahogy épp jól esett, és éppen ezért feltűntek olyan dolgok a sorozatban, amik számomra vontak le az értékéből. Elismerem hogy megérdemelt díjjakat stb. de hozzá kell tennem, hogy néha néha kicsit több pozitív visszhangot kapott mint kellett volna.

Rezsidémon - 2016. 08. 06. 23:06

Nekem pl. a Lost böki a szemem. Csalódok a közízlésben, amikor azt látom, hogy harmadjára is minden idők legjobb sorozatának választják a junkie-n.
De nem mondhatom rá, hogy ‘túlértékelt’, mert nem az. Főleg technikai díjazásban részesült, és a méltató kritikák is inkább a belé fektetett produkciós érték/büdzsé miatt nevezték “TV történeti mérföldkőnek”.
De a tartalmat az első évad után egyre több kritikus szóval illeték, emlékeim szerint senki se mondta rá hogy “shakespeare-i” lenne.
Attól, hogy sokat volt a színes ertévé címlapján, és sokaknak tetszik, még nem lett felértékelt.

Kisvesza - 2016. 08. 06. 23:18

Indeus értelmezése az enyém is (“Egyszerűen nem annyira jó, amennyire nagy hype-ot kap”.), szóval érdekes, hogy a példáinál pont ellentétes a véleményem, GoT túlértékelt, míg a TD nem. Még annyival kiegészíteném a definíciót annyival, hogy ha valami túlértékelt, nem feltétlen rossz sorozat.

edg - 2016. 08. 06. 23:29

Túlértélt, ha mások szerint nem olyan szar, mint szerintem és így nem tudjuk együtt szidni. :-)

moony - 2016. 08. 06. 23:36

nálam is a GoT a túlértékelt szinonímája.

spedway - 2016. 08. 06. 23:37

Hivatalosan a kritikusok “értékelnek”, a nézők pusztán a távkapcsolóval szavaznak. Vagyis szerintem objektíven azt a sorozatot lehet túlértékeltnek nevezni, amit a kritikusok az egekbe magasztalnak, teleszórnak egy csomó díjjal, de kis túlzással a kutya se nézi. Van ilyen egyáltalán? :)

galocza - 2016. 08. 06. 23:58

szerintem amit felsoroltál, azt mind jelentheti, ha egyet kiválasztunk, kvázi-demokratikusan, kizárjuk a többit, és bármelyik működhet. a kifejezés használója dönti el, neki mit jelent, s nem én, s nem a szerző.
uff, én…

emese - 2016. 08. 07. 02:50

Pont az alulértékelt ellentétét. ;)

seven - 2016. 08. 07. 07:49

Lost túlértékelt? Már 6 éve nincs adásban, és még a mai napig képes megnyerni a legjobb sorozat címét, és még sokan beszélnek róla.

Ha valami, akkor az nem túlértékelt, ugyanis leülepedés után sem változott az emberek véleménye róla, ergo nem csak a hype és a tömeg nyomása miatt volt szeretve.

Ugyanolyan kult státuszba került mint az X-akták vagy a Twin Peaks.

Részemről a túlértékelésről a marvel filmek és sorozatok jutnak eszembe azonnal.

Sigismundus - 2016. 08. 07. 08:57

Túlértékelt ?

Többféle túlértékelés is lehet.

Egyik kategória szerintem ilyen ha egy sorozat az első évadokban nagyon jó, kultstátust kap, legenda lesz, mert újszerű, meg minden.
Aztán ahogy beindul a szekér, a készítők vagy Istenkomplexust kapnak, cápát is ugrattak, vagy csak erőltetik ismétlik már magukat, és sem a rajongók, sem a kritikusok nem akarják ezt a minőségromlást észrevenni és szóvá tenni, pedig gyakran kiabáló.

Legjobb példa a Sons of Anarchy, amely az első évadokban istenkirály volt, aztán kezdett egyre nevetségesebb lenni, önmaga paródiája ahogy mondják, mégis ment a hype az utolsó évad végéig.

Másik (nekem) a South Park. Én még ortodox vagyok ebben, az első néhány évad nekem A Sorozat, amikor a 90-es években a PCn poénkodtak erősen, meg még kezdetleges sufnimunka-szerűnek látszott a kivitelezése. És minden őrültsége ellenére tényleg volt olyan hangulata hogy ‘ma is tanultunk valamit’, volt mondanivalója.

Aztán utóbb, 3D-s változat, a filmek, Kenny végleges kinyírása, (nem is tudom most hol tartanak) a mondanivaló is egyre erőltetettebb izzadtságszagúbb lett, már rég nem is nézem.
Ez már nem a South Park, ami a hírnevet megszerezte magának.

Lindello - 2016. 08. 07. 09:07

Treff86 leírta a lényeget, majdnem mindenkinek tetszik, nekem nem. Szerintem a Twin Peaks, Mr Robot ebbe pont belefér, de félve írom le a GoT is, de csak ez az én véleményem.

Sigismundus - 2016. 08. 07. 09:11

+ folytat

Túlértékelt az a sokadik évados sorozat az amelyiknek a fent említett minőségváltozás után, nem kezdenek el rajongók és kritikusok tömegei ordítani hogy “mi ez, mi ez a szar, miért néztek hülyének? “, hanem inkább tömjéneznek tovább.

Kyle Loren - 2016. 08. 07. 09:19

Régen Lost most TWD.
A Lost jól indult, de hamar unalmas lett aztán átfordult szarba. A TWD detto, még is mind a kettő körül óriási a hype. Pedig csak objektíven kellene látni a sorozatot, de erre sokan képtelenek.

winnie - 2016. 08. 07. 09:58

“Pedig csak objektíven kellene látni a sorozatot, de erre sokan képtelenek.”

az szerintem sosem szerencsés, ha egy definíció azzal kezd, hogy “a többség hülye, csak én vagyok értelmes”. túlértékelt az, ami hype-os, de Kylo Ren szerint szar? akkor innentől kezdve Az Objketív Nézőhöz kell fordulni a definícióért.

de viccet félretéve: odafönt szerintem vannak nagyon jó megfogásai a kifejezésnek, de akadnak, akik sajnos tényleg abba az irányba mennek, amit m76 ír, és amit én is éreztem mostanság, miszerint: “a “túlértékelt” kifejezés puffogtatása nem más mint önnön frusztrációnk kiengedése azzal kapcsolatban ha egy általunk nem kedvelt termék sikeres.”

Hádész - 2016. 08. 07. 10:22

Teljesen felesleges szócséplés, tényleg csak szimpla “hiszti”. Objektíven meg képtelenség értékelni egy sorozatot. Maximum azt lehet értékelni objektíven, ami vágási, képbeállítási és egyéb technikai alapfogások, de azok meg szinte alapkövetelmények, szóval minek értékelni. Azon túl meg mindenről (színészi játék, történetvezetés, zene, hangulat) csak szubjektíven lehet véleményt nyilvánítani.

Snoopyzit30 - 2016. 08. 07. 10:40

Jól összeszedte winnie, hogy miért is lehet túlértékelt egy sorozat és @Rezsidémon megállapításával is egyetértek. Miszerint a túlértékelt és a ‘túl nézett’ sorozat nem ugyanaz. Ha valami túlértékelt az azt jelenti, hogy értékelt. Márpedig sok jó sorozatot abszolút nem értékelnek. Számomra a túlértékelt az, amikor díjözön hull egy olyan sorozatra, ami szerintem nem érdemli meg. Ezzel együtt tisztába vagyok vele, hogy ez az én egyéni véleményem. Pl. A Trónok harcát 2 rész után kaszáltam, mert borzasztónak találtam, de tudom, hogy attól még lehet szuper jó (és biztos az is), de nem az én világom. Van másik kb.1000 sorozat, amit lehet nézni. Minden csak objektív lehet. Szubjektíven általában számszerűsíthető dolgokat lehet megítélni (pl. egy úszás eredményét) Ha 10 millióan néznek egy sorozatot, akkor az a 10 millió ember objektív véleménye. Szerintem kizárt,hogy valami mindenki tetszését elnyerje. Ha mindenkinek ugyanaz tetszene, akkor nem lenne a sorozatoknak ilyen széles palettája, mert egyszerűen nem lenne igény rá.
Én csak röhögök rajta, amikor valaki ezzel a szóval szól le sorozatot, hogy túlértékelt.

Snoopyzit30 - 2016. 08. 07. 10:42

Bocsi objektív helyett szubjektívet akartam írni. Összekevertem. Szóval minden csak szubjektív lehet, mert az az egyéni vélemény és az objektív pedig a számszerűsíthető.

bvr - 2016. 08. 07. 11:08

A “túlértékelt” definíciója nem igazán bonyolult – viszont a helyes használata persze más kérdés.
Egy sorozat (meg persze bármi)értékelése a paradigma alapján történik (amely a közösséghez tartozik, emiatt nem lehet egyszerűen “szubjektivitásként” lesöpörni) Túlértékeltség az, amikor ez eltérítődik és a sorozat (meg persze bármi) jóval kedvezőbb értékelést kap mint az amúgy elfogadott paradigma szerint járna neki (ez sokszor akár rövid idő alatt helyrekerülhet, jön a “kijózanodás”, leül a “hype”)

És amiért írtam hogy használni már nem annyira egyszerű, mert egy paradigma működéséhez aktív közösség kell. Ebben a konkrét esetben pl. rengeteg sorozatértékelés arról hogy valami miért értékes/értéktelen (leginkább ez a _nagyon_rossz_ sorozatok esetében szokott ez még működni, ahol könnyen rá lehet mutatni mik azok az elemi, tényleg döntő elfogadottságnak örvendő kritériumok, amik q*rvára megsértésre kerültek)

pody - 2016. 08. 07. 12:56

“a “túlértékelt” kifejezés puffogtatása nem más mint önnön frusztrációnk kiengedése azzal kapcsolatban ha egy általunk nem kedvelt termék sikeres.”
igy van, tokeletes pelda indeus hozzaszolasa. Most tenyleg, a Duhongo bika, mint tulertekelt film? Jo vicc

pody - 2016. 08. 07. 12:59

en csak dijatadoknal eltem ezzel a kifejezessel, mint pl a Chicagonal. Nem tartom rossz filmnek, de ennyi dijjal megszorni tobb mint erdekes dolog volt.

Rezsidémon - 2016. 08. 07. 15:14

Azóta látom előkerült a másik rosszul használt, értelmetlen baromság is, a “túlhype-olt”. Tisztázzuk.

Először is, a hype (=felhajtás, reklámkampány, médiafigyelem, tárgyat övező közbeszéd) NEM EGYENLŐ a túlértékeltséggel, még csak nem is feltétlenül komponense annak. Az Ádám keresi Évát című műsornak is nagy hype-je volt, aztán mégsem értékelte túlzottan sokra senki, sőt.

Másodszor is, nincs olyan, hogy “túl nagy hype”, hacsak nem te vagy Aczél György. Mert a “túl nagy” azt jelenti, hogy szerinted kisebbnek kéne lennie (másképp nincs értelme), márpedig utoljára Aczél volt az, aki egymaga eldöntötte és előírta, hogy mely kultúrtermék mekkora nyilvánosságra / médiaszereplésre tarthat igényt. A “fekete bárányok” (Hobo, Beatrice, P. Mobil) például nem túl sokra, mert Aczél tett róla, hogy ne legyen túl nagy az a hype körülöttük.
De ma már más szelek fújnak, ez a ‘szabadság’ nevű elv érvényesül, ahol az ember akkora reklámfelületet vásárol, amekkorát a pénztárcája bír, és arról a sorozatról ír, amelyikről csak akar, ameddig elég hozzá az olvasó.
Az, hogy “nagy” valaminek a hype-ja, lehet tényszerű megállapítás, de az, hogy szerinted “túl nagy”, azt feltételezi, hogy odalépsz az emberekhez az utcán azzal, hogy “ÁLLJ! NE BESZÉLJENEK A MR. ROBOT-RÓL, MERT AZ EGY SZAR!”.

Sawyer - 2016. 08. 07. 15:14

Számomra a túlértékelt:

– amin látszik, hogy gyenge operatőri munka / gyenge írás / gyenge rendezés / gyenge vágás / gyenge színészi játék jellemez

-a gigabüdzsé és “szuperszínészek” ellenére olcsó kliséket használ, gagyi / önismétő történettel és olyan hatást kelt, hogy minél előbb le akarták zavarni a forgatást, aztán lesz ami lesz

– nagyot akarnak meríteni, de láthatóan erőltetett és nem jön össze

És mindez a három pont akár egyben, akár részenként jellemző 1-1 sorozatra, mégis rengetegen imádják és istenítik. A túlértékelést talán úgy lehet “megállapítani”, hogy megnézzük az adott menő sorozatokat, a finálé után 5-10 évvel beszélgetünk egyet róla, és ha tudunk bármelyik részből felidézni valami eseményt, párbeszédet, a karakterek folyton a szemünk előtt lebegnek, a hangulata gyakran ránk tör, na akkor lehet azt mondani, hogy igen, ez egy minőségi sorozat volt, és nem sajnálom rá a sok pozitív kritikát és az egekbe magasztalást, mert igenis megérdemelte.

Néhány példa, ami természetesen csak az én egyéni véleményem:

– The Walking Dead – miért? : önismétlő sztori, folyamatos hentelés, tét nélküliség, a karakterekkel nem tudok azonosulni, csak sírnak-rínak fel alá, a dráma nem működik, orbitális nagy butaságok és bakik, mégis jelen pillanatban szerintem a GoT mellett a legfelkapottabb sorozat. És mindezek mellett még spinoffokat is kap, amiből 20 percet voltam képes nézni. Mérget vennék rá, hogy mindez csupán a zombis téma miatt van, ugyanis sokkal jobb akció és dráma sorozatok léteznek, amiket “méltatlanul hanyagol a világ”.

– Game of Thrones – miért? : amióta kitágult Westeros világa és egy szereplőre alig jut idő, nagy kapkodásnak érzem a sorozatot, ráadásul a teatralitás nagyon zavar. Szeretem, ha játszanak a kép beállításokkal, ha át tudom érezni a karakterek helyzetét, de a 3. évad óta hatalmas szakadék tátong a két oldal között: van, amit bitang jól megcsinálnak, de az évadok mostanában nagyon unalmasak, amit egy világranglista elején bandukoló sorozat nem hiszem, hogy ne tudna megcsinálni folyamatosan lebilincselőre. Szóval ezzel is úgy vagyok, hogy ha nem egy fantasy sorozat lenne, hanem egy Los Angelesben játszódó hasonló családi háborúskodás, tuti nem néznék ennyien.

– Mr. Robot – miért? : mert dögunalom. Legalábbis nálam ez a hacker dolog néhány rész után nagyon ellaposodott, de ízlések és pofonok, nem volt olyan rossz, csak szerintem is túl van értékelve. Azaz nekem a rendezés, fényképezés, sztorivezetés nem volt annyira jó, hogy az átlagosnál jobban felértékeljem.

Tomi - 2016. 08. 07. 15:19

Hogy mi túlértékelt?

Őszintén szólva én nem feltétlen csak a rossz filmeknél-sorozatoknál-könyveknél-játékoknál használom ezt. persze, legtöbb alkalommal a termék rossz is egyben, de van olyan, hogy egyszerűen nincs a helyén kezelve.

Vegyük azt, hogy van egy film, ami egy ritka témát feszeget, vagy nagyon szép operatőri munkával dolgozik. Ezt a filmet minden néző egekig magasztalja, sok a rajongó, a kritikusok elégedettek. De valójában a sztori olyan, amit ezerszer hallottunk és sokkal jobban feldolgoztak már más filmtörténelmi alkotások (esetenként jobban, de mindenki úgy viselkedik, mintha valami forradalmi történetmesélés lenne. Vagy pl. az operatőri munka valójában csak egy-egy lopás az előző generáció nagy operatőreitől és mégis mindenki úgy viselkedik, mintha valami zseniálisat és újat látnánk.
Jó a film? persze, de semmiképp se forradalmi vagy különleges, csak egy kellemes iparosmunka. és fusztrálja az embert, ha nem így kezelik, hanem többnek.

De nem szeretem feszegetni ezt a témát, egyrészt mert rengeteg oka lehet annak, hogy egy mű miért is van túlértékelve, vagy miért ezt a szót használom. A másik oka pedig mert sok olyan művész van, akit imádnak az emberek de jó magam tényleg nem értem, hogy a belemagyarázott pluszt honnan szedik és miért imádják. És innentől kezdve ha nem is használom a túlértékelt szót, akkor is letépik a fejemet. Hátha még ki is mondom.

Igazából azért léptem ki a komfort zónámból és szóltam hozzá a témához a magam buta világnézetével, hogy megkérdezzem Winniet, olvasott-e mostanság leveleket? :)

Előre is köszönöm.

Hellhound - 2016. 08. 07. 16:42

Számomra az a túlértékelt, amelyik nem elég, hogy rajtam kívül mindenkinek tetszik, de még a képembe is nyomják folyton, így próbálván meggyőzni, hogy nézzem meg mégis, mintha én nem tudnám, hogy nekem mi a jó. :) Tehát vannak olyan híres sorozatok amikről soha az életben nem hallottam vagy láttam egy képkockát sem, és nekem ez így tökéletesen megfelel. És aztán vannak azok, amiktől akkor sem tudok megszabadulni, ha elmegyek egy lakatlan szigetre, beásom magam a homokba és szemellenzőt veszek fel. Lépten nyomon tolják az arcomba a képeket, videókat, nem tudok egy netes oldalt, könyvet, de még egy másik filmet/sorozatot! sem megnézni úgy hogy ne legyen róluk szó és még a totál sorozatanalfabéta ismerőseim is referenciákat nyomatnak belőle… Tökéletes példa erre nálam a Game of thrones. Rettentően fárasztó téma. A másik rossz pont nálam, amikor erre a készítők/könyvírók még rá is játszanak (pl. a Game of thrones írója, vagy a Sherlock készítői – bár utóbbit azért szeretem). Más sorozatok az ilyen tömegőrület előidézésé nélkül is sikeresek.
Amúgy meg mi a baj azzal, hogy valaki kifejezi a véleményét? Elvégre jogunk van hozzá. Attól még mások ugyanúgy nézhetik. :) Miért ne gondolhatnánk azt, hogy valami igen rossz, igen, nincs benne semmiféle történet/számomra elítélendő/céltalan a történet, és igen, nevetségesen sok díjat kapott, és igen, tök jó, hogy végre vége? Szerintem nincs olyan ember aki ne gondolta volna még ezt valamiről. Nyugi, attól még nem vagyunk fusztráltak és nem ebből áll az életünk. :)

Mordekai - 2016. 08. 07. 16:47

Egy klasszikus példa a túlértékeltségre: Lost.

Ahhoz képest, mennyi ötlet lett korábbi filmekből, könyvekből gátlástalanul kimazsolázgatva, elég nagy lett a siker. Persze, mint végeredmény tényleg nagyon jó, csak az “írók” ne játsszák utána a rocksztárt.

Rezsidémon - 2016. 08. 07. 17:30

Mordekai: A Lost nem túlértékelt.
Az, hogy “elég nagy lett a siker” NEM EGYENLŐ azzal, hogy “túlértékelt”. Attól, hogy sokat volt a színes ertévé címlapján, és sok junkie szereti, még nincs magasabbra taksálva a valós érdemeinél.
A legtöbb Emmy-t jelentéktelen, technikai kategóriában kapta (best sound mixing, Outstanding Single Camera Picture Editing…), a fontos díjakat az elején söpörte be, amikor még tényleg újdonságnak számított, hogy mennyi pénzt és technikát fektettek egy network tévé sorozatba.
De a második évadtól egyre inkább alábbhagyott a lelkesedés, mind kritikailag-szakmailag, úgy közönségileg. Michelle Rodriguez és az ékszertolvaj páros például az adott tévés évadok leggyűlöltebb karakterei lettek (a Lost alkotóinak elmondása alapján!), ahogy egyre több kritika érte a történetvezetést is (“végtelen ellipszisek és önmaguk farkába harapó revelációk” – írta a Filmvilág). Tény:
milliószámra pártoltak el a nézők évadról évadra.
Attól, hogy neked nem tetszik (nekem se, utálom a Lost-ot, mint a szart), még nem lett “túlértékelt”. Nagyon is helyén kezeli az utókor emlékezete a Lost hibáit és baklövéseit. A sorozatzáró a mai napig megosztja a rajongókat.
Fogadjuk be a tényeket, akkor is, ha az nem illeszkedik a narratívánkba.

Scon - 2016. 08. 07. 18:09

Borzasztó ritkán használom ezt a szót, pontosan azért, mert sokszor az egyéni tetszés-nem tetszéssel keverik, holott nálam nem erről van szó. Szerintem túlértékelt film, sorozat, könyv az, amiről azt gondolják, hogy ezzel (pardon my French) megszarták a spanyolviaszt, avagy megfingották a Passzát szelet. Amikor pl. egy női karakter nem kér elnézést azért, mert szexuálisan szabados életet él, és ettől hirtelen a modern-kori feminista szereplők úttörője lesz, az kicsit nekem sok. (Girls… Mondom ezt úgy, hogy magát a sorozatot szeretem, várom.) Tudnék még pár ilyet mondani, de értitek az analógiát.

Aszusz - 2016. 08. 07. 21:15

Érdekes, én sosem gondoltam “túlértékeltnek” az olyan sorozatokat, amelyekről mások ódákat zengtek, nekem viszont nem jött be – pl Mr Robot: egyszerűen elintézem annyival, hogy nem az én esetem, de nem vonom kétségbe az “értékeit”.
Túlértékeltnek ritkán gondolok valamit, és nehéz megfogalmazni, hogy mit is jelent nekem pontosan: a példa, amely a mai napig élénken él bennem, az a GoT-ban Tyrion tárgyalótermi beszéde, melyről mindenki ódákat zengett, és bár nekem is tetszett, és jó pillanat volt, minél több méltatást olvastam róla, annál irritálóbbnak éreztem, és újranézve annál kevésbé tetszett. Mégis egy “nagy” pillanat volt, egy remek színész előadásában, de azok a jelzők, amelyekkel illették, egyszerűen túlzásnak tűntek számomra.

Szóval valahol itt tudnám megfogni a dolgot: amikor valami nekem is tetszik, de számomra érthetetlen a lelkesedésnek az a szintje, amellyel mások illetik.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de nem adjuk ki senkinek)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz