login |

A Peak TV utóhatásai

2017. 01. 21. 16:00 - Írta: human

36 hozzászólás | kategória: elmélkedés

Túl sok a néznivaló.

Így kezdte Donnie a posztját, amiben a Peak TV-jelenségről írt. 2015-ben 419 eredeti, fikciós sorozat ment az amerikai csatornákon, azóta kiderült, hogy 2016-ban még több, konkrétan 455.

Ennek kapcsán tényleg csak az jutott eszembe, hogy az “ez a sorozat jó”-kijelentés mostanra semmit sem jelent. De tényleg semmit.

Tudjátok, van az a mondás, hogy ha minden kiemelkedik, akkor semmi sem emelkedik ki. Vagy valami ilyesmi. Ezt konkrétan a posztok vastagbetűs részeinek kiválasztásakor szokott eszembe jutni, de elég sok mindenre áll. Például a Peak TV-re is.

Nemcsak magamon vettem azt észre, hanem winnie Twitterén, vagy épp az itteni kommenteket is böngészve, hogy ha van egy olyan sorozat, ami mondjuk 5 éve még simán elfért volna a nézősök között, annak most egyszerűen nem tudunk helyet szorítani. Már nem elég annyi, hogy jól van megcsinálva. Ez konkrétan az országos tévéken futó sorozatokra a legigazabb, de mostanra a kábelesekre is érhető lesz.

Még ha ki is veszem az agyonfókuszcsoportozott darabokat a pixisből, a maradék nagy része akkor is simán egyéni kasza. Látom, hogy korrekt a forgatókönyv, jók a színészek, elmegy a rendezés, profi a fényképezés, de ez kevés. Amikor elkezdtem sorozatok nézni, és egyre több volt a “filmes” kinézetű, akkor még ez is elég volt a kiemelkedéshez. Most nem.

Persze mindezek mellett amúgy simán érhető az is, hogy aki mostanában kezd sorozatot nézni, az simán ott ragadhat egy ilyen előtt, mert ő még nem látott 30 összeesküvőset vagy nyomozósat. És ezzel nincs is semmi baj ám, nem nagyképűsködni akarok.

A lényeg, hogy ha minden jó, akkor az a középszer. Szerencsére még mindig lehet feljebb menni. Technikailag is. Még mindig vannak jobban fényképezett, vágott és rendezett sorozatok, de igazából még ezeknek is kell valami plusz. Egy Mr. Robot nem véletlenül zuhant meg 2016-ban, pedig a 2. évadja is gyönyörű volt. Eközben pedig a nosztalgiavonat Stranger Things nem véletlenül lett akkora siker sokaknál.

Basszus, ez a poszt még az Atlanta közben jutott eszembe. Ami nem elég, hogy jól volt megírva, érdekes problémákra koncentrált, zseniálisan rúgta fel a szabályokat, de még képileg is ütött. Az a sorozat az átlag filmes kinézetnél filmesebb volt, szemben az épp aktuálisan darált Sneaky Pete-tel, ami valahogy mégsem áll össze, pedig minden alkotóeleme profi. De erről majd annál a kritikánál bővebben.

De a fentiekre a szakmában levő nagyobb agyak is rájöttek ám, nekik az a problémájuk, hogy lassan elfognak a kreatív emberek. Régen, ha adtak nekik valamennyi pénzt, és nem szóltak bele, akkor szívesen mentek hozzájuk alkotni a jobbak. Mostanra már a pénzt is önteni kell, ha “blockbustert” akarsz csinálni a tévében.

36 hozzászólás Ne habozz!

energy - 2017. 01. 21. 16:36

Régen azt néztem, ami volt a tv-ben, most választhatók. Én nem érzem, hogy olyan sok jó sorozat lenne. Lehet, csak nem tetszik a mostani sötét realisztikus irányzat.

- 2017. 01. 21. 16:38

“lassan elfognak a kreatív emberek” A mai világ egyik legigazabb mondata. Reboot, remake, prequel… Tényleg nagyon kevesen vannak az önálló ötletet megvalósító mesteremberek. Nolan, PTA, Donald Glover–hogy csak pár nevet említsek, jó, hogy köztünk vannak <3

LoGi - 2017. 01. 21. 17:06

Só: nem ötlet hiány miatt van ennyi reboot, remake és prequel… Sok a sorozat -> nehezebb kitűnni -> ismert névvel könnyebb a rengeteg választékból, jobb eséllyel fog pénzt termelni a projekt.

A cikk szerintem arra gondolt, hogy egyszerűen az amerikai filmes szakma annyi sorozaton (és filmen) dolgozik már egyszerre, hogy vadászni kell az épp szabad kreatív/profi embereket, akik bizonyítottan jó dolgokat tudnak letenni az asztalra a sorozatgyártás világában.

winnie - 2017. 01. 21. 17:21

““lassan elfognak a kreatív emberek” A mai világ egyik legigazabb mondata.”

ööö, szerintem ez nem úgy kéne érteni, hogy a számuk nullára csökkent valami halálos vírus miatt, hanem, hogy annyi a sorozat, hogy a kreatív emberek mindegyike már sorozatozik, így az új sorozatokhoz már nem lehet őket megszerezni.

” Tényleg nagyon kevesen vannak az önálló ötletet megvalósító mesteremberek. ”

ilyet hogy mondhat bárki is?

azok, akik eddig voltak, megmaradtak, és közben felnőtt több nemzedék is, akik közül rengeteg új és friss hang került ki. soha annyi kreatív hang nem volt, mint most van. nyilván az ember abból indul ki, amit maga is ismer. de attól, hogy valakit (még) nem ismersz, attól még alkot, vagy éppen küzd azért, hogy alkothasson valami sajátot. ami rohadt nehéz. nyilván sok sorozat íróstábjában is van sok olyan író alacsony rangban, akik pár év múlva fognak valami iszonyat jót kiadni magukból.

itthon is ez (lesz) a probléma, bár nem kreatív szempontból – nem lesznek jó világosítók a sok saját gyártású sorozat, magyar film és külföldi produkciók miatt, mert lefoglalják a kapacitást. itthon nem a szkriptek és ötletek hiánya miatt fog megakadni a sorozatos piac, hanem az infrastruktúra miatt.

winnie - 2017. 01. 21. 17:24

tényleg csak egy példa prentice penny, aki idén kapott saját sorozatot (insecure), ez az első showrunnerködése. ő 2005-ban stábíró volt a grilfriends-ben, 2008-ban kapott először kreditet co-producerként, 2014-ben már co-exeuctive producer volt a brooklyn nine-nine-ban és a stábírósága után 11 évvel ért el addig, hogy showrunner legyen, még ha nem is saját sorozatban.

vannak olyan veterán írók, akik 20 éve nyomják az ipart és még mindig nem tudtak showrunnerök lenni (nem írok készítőt, mert nyilván ahhoz más is kell.)

vagy ott van drew goddard, akit a legeredetibb szkriptek írójának tartanak. hollywoodban, a szakmán belül, hiszen hiába dolgozott 2006 óta számtalan zseniális pilot szkriptjét, azok közül egyik sem valósult meg, mert nem merték berendelni őket. de tudták a csatornák, hogy rohadt jókat ír, így folyamatosan fizették neki a nagy pénzt, hogy újabbakat és újabbakat írjon, hátha az egyik kellőképpen kommersz lesz és berendelhetik.

winnie - 2017. 01. 21. 17:28

“nem ötlet hiány miatt van ennyi reboot, remake és prequel… ”

na, igen, ez pedig megint egy tévhit, amire logi reagált. csak azért, mert 1000 szkriptből (amiből 50, 100 vagy 300 marha kreatív), jó eséllyel naná, hogy a remake-et választja egy csatorna, ha szerinte könnyebb eladni. mert mennyi, de mennyi eredeti ötlet sült már be. akár az idei eredeti sorozatokat is össze lehet vetni a nem eredetiekkel. (a filmeket nem érdemes, mert talán, ha egy eredeti film van, ha az animációsokat nem számoljuk a legsikeresebb 20-30 között idén.)

egyébként, attól, hogy valami remake vagy adaptáció, még ugyanúgy lehet marha eredeti, majd nézzétek meg a legion-t. vagy ott az a series of unfortunate events. az eredetiség nem feltétlenül az alapötéetben van, hanem a kivitelezésben és a többi sztoriban.

winnie - 2017. 01. 21. 17:29

” így az új sorozatokhoz már nem lehet őket megszerezni.”

ennek egyébként az az eredménye, ami bryan fullerrel történt, hogy kénytelenek sokan több vasat a tűzben tartani, ami miatt lehet, hogy mindegyik vas veszít az eredetiségéből, vagy éppen kénytelenek kiszállni ebből-abból.

Kati néni - 2017. 01. 21. 18:19

Régen mekkora esemény volt Dallast, CSI-t vagy ER-t nézni, most meg csak nagyon néha vár az ember egy új évadot, esetleg részt.

Szerintem minden történetet láttunk már, az a nagy baj. És ha profi néző vagy, kiszámítod, hogy mi fog történni, nagyon ritkán lehet – legalabbis engem – behúzni a málnásba.

CyClotroniC - 2017. 01. 21. 18:22

Érdekes jelenség ez, mert a kínálat növekedésével előállt egy olyan hülye helyzet, hogy már nem arról beszélünk, hogy hány ponttól felfelé nézős-e egy sorozat, hanem eljutottunk szerintem arra a szintre, hogy akinek mondjuk 20 szezon fér bele egy évben, az már nem az alapján tud sorozatot válogatni, hogy mi kiemelkedő és mi nem, hanem mi az, ami annyira betalál nála, mintha neki írták volna. Én legalábbis teljesen így érzem.

Tavaly csak kábeles “komédia” fronton hozott erős nyitó szezont az Atlanta, a Better Things, a One Mississippi, a High Maintenance, a Fleabag, a BrainDead, a Love, az Easy, a The Good Place, a Vice Principals, az Insecure és ezek között, hogy mi ragad meg valakinél és mi nem, már tényleg csak annak a kérdése szerintem, hogy mi az ami telibe találta az ízlését a nézőnek és mi az, ami csak szimplán tök jó volt. Ezekre a szimplán tök jó dolgokra 5-6 évvel ezelőtt simán lecsaptam volna, manapság már képtelenség időt találni rá.

A kínálattal és a sok év tapasztalattal együtt megnőttek azért az igények is, ami nem azt jelenti, hogy ne lenne helye popcornnak vagy valami könnyedebb dolognak is hely a sorozatnaptárban, csupán nagyon nagyon be kell találni.

weingartia - 2017. 01. 21. 18:26

A túl sok sorozat más szempontból probléma számomra. Egyszerűen annyira specifikusan ki lehet választani már azt, ami tetszik, hogy alig nézzük ugyanazon dolgokat a baráti körömben. Ha felvetődik a téma, akkor kb. mindenki ajánlgatja a másiknak a saját kedvencét, és ennyi. Nincs időd megnézni mindent (minden jobbat).

Régen ha megnéztél vmit a tévében, akármilyen közepes minőségű volt, mindenki megnézte, és másnap ki lehetett tárgyalni, volt beszédtéma.
Szóval kicsit kiesett a szociális funkciója a soroztnak, vagy legalábbis áttevődött a netre.

Kicsit ellentmondásosan de ma is a legnépszerűbbekről legkiegyensúlyozottabbról tudsz bárkivel beszélni. Azok meg ilyen “sorozat blockbusterek”, mint a trónok harca. Jó sorozat, csak van annál sokkal jobb, elgondolkodtatóbb, ami jobban megmozgatja a fantáziámat.

bvr - 2017. 01. 21. 20:23

Na oké, a “peak tv” kapcsán is többször gondoltam már hogy írok csak mivel lebetegedtem most van is rá idöm :) Szóval.
Egyrészt értem hogy aki nagyonnagyon szeret/kell sorozatot nézni (erről majd mindjárt) annak ez egy nagyon pezsgő élmény lehet – viszont szerintem nem csak én vagyok itt “öreg”, ami mindössze annyit jelent hogy a 90es években voltam kamasz, ami csak annyit jelent hogy jártam könyvesboltokba és könyvtárba :) Ami esetünben annyiból érdekes hogy azzal azért elég hamar szembesültem hogy nemhogy az “összes” de még csak az összes jó könyvet sem fogom tudni elolvasni (nemcsak regény. sokminden érdekelt)
Aztán. Akinek vannak valamilyen tudományterületen dolgozó barátai/ismerősei, ott az már évtizedek óta probléma hogy annyi cikk születik hogy még a relítve szűk tudományterületen is képtelenség mindent elolvasni (az egy másik kérdés hogy amúgy sem lenne érdemes. De régi reflexekkel, azért ez egyfajta “kötelesség” lenne)

Namost persze ha valakinek az a dolga vagy úgy érzi hogy az a dolga hogy “mindent lásson” (mert úgy van átfogó képe a sorozatokról) akkor persze ez teljesen igaz, tényleg olyan sok a sorozat hogy ez főállásban sem fér bele. Azonban ez a “sorozat-tudósok” problémája, az “egyszerű néző”, aki csak szórakozni akar, neki tök fölösleges lenne azon frusztrálnia magát hogy de hát mennyi a tartalom, sose fogom látni az összeset (kb mintha régebben csak akartam volna olvasni egy regényt, de lebénít hogy sosem fogom tudni elovasni nemhogy a már létezőeket, de közben kb exponenciális sebességgel gyarapdik a számuk :)

Amivel pedig egyáltalán nem tudok egyetérteni, az ez:
“A lényeg, hogy ha minden jó, akkor az a középszer.”
Már persze elvileg egyetértenék, _ha_ ez lenne a helyzet. De (sajnos? akiket a peak tv frustrál, akkor szerencsére :) bőven-bőven nem erről van szó. A technikai részével (tehát mondjuk fényképezés) azzal persze egyetértek, ez jópár éve látszik hogy minimum egy tisztes iparosmunka szintet azért rengeteg sorozat meg tud ütni (persze ettől az igazán jók, azok továbbra is kiemelkednek a vizuális masszából, pl az említett Mr Robot, vagy depláne egy Hannibal)

Ahol viszont a legkevésbé sem ilyen szerencsés a helyzet, az a forgatókönyvek (sztorik, karakterek, világteremtés, stb) minősége. Itt aztán a legkevésbé sem igaz hogy “túl sok a néznivaló” Évente pár olyan van ami tényleg “kihagyhatatlan” (és még ezekben is vannak “lufik” amik aztán többé-kevésbé kipukkannak a következő évadra, lásd pl megintcsak Mr Robot)

Azaz: azzal természetesen egyetértek, hiszen ez számbeli kérdés, hogy darabra rengeteg a tartalom. Továbbá a “normál eloszlás törvénye :))” alapján, középszerűből van igazán sok. De jóból, igazán jóból bőven nincs beláthatatlan mennyiség. Nyilván ha egy sommeliertől azt várnánk hogy ahhoz hogy bort tudjon ajánlani ismernie kellene a világ összes létező borát (persze a közepeseket és a rosszakat is), akkor ez lehetetlen elvárás lenne. Most hirtelen nem vagyok benne biztos de mintha winnie szokta írni hogy nem látta még a Breaking Bad-et. Namost (és ezt úgy mondom hogy egyébként nem a kedvencem, és nem hiszem hogy valaha is újranézném) a BB minsőg szempontjából a sorozatkészítés csúcsa és állócsillaga, nagyon kevés hozzá fogható van. Ennek évente a többszörösét nézitek meg “szemétben”, csak persze a BB abból a szempontból nem “izgi” hogy arról úgyis “mindenki tudja” hogy zseniális, nincs ezenmár mit “felfedezni”, ellenben az évente kijövő négyszázból meg hátha pont levadászunk valamit ami még nem volt.

Mivel most jött ki a Shooter kritika, ez most aktuális. Winnie írta hogy nem látta a filmet. Pedig az csak 2 óra, és (ott már leírtam miért, és milyen más filmekhez hasonlíthatóan) a maga műfaján belül (és persze szigorúan csak azon belül), tehát most karikírozva a buta agyatlan akciófilmeken belül az egy kiemelkedően jó film. Ehhez képest ez a 10×40 perc hát a legnagyobb jóindulattal is maximum középszer. Vagy inkább még az sem.
(én csak azért nem bántam és azért néztem végig, azért nem “kidobott idő”, mert kiváncsi voltam hogy egyáltalán lehet-e azzal próbálkozni hogy egy kétótás mozifilmet (illetve persze a könyveket) alapul véve ebből sorozatírásba fogjanak. És arról győzött meg hogy elvileg lehet_ne_, tudták úgy fordítani a közepén hogy akár jó is lehetett volna, csak hát persze nem lett az (ráadásul a forgatókönyvön kívül sok más miatt sem, de az már végképp nem ide tartozik, azt leírtam a kibeszélőben)

Geza Kovacs - 2017. 01. 21. 20:51

Mega-giga hiper first world problem.

Jaj, jaj, ha nem valami formabontó, operatőri és CGI és forgatókönyvírói/rendezői bravúrt tartalmazó a sori, akkor már nem is nézem meg, pfej.

I cry every time.

Még ha az lett volna az írás apropója, hogy túl sok a néznivaló, és nehéz választani. De ez így nagyon gáz.

human - 2017. 01. 21. 21:00

Geza: de hát ez is a poszt apropója? a sok jóból már nem lehet csak azzal választani, hogy ez jól van elkészítve. 10 éve simán lehetett csak a jól megcsináltakat nézni és még maradt is az embernek ideje.

tomex - 2017. 01. 21. 21:10

Én is úgy látom h bár a sorozatok száma nagyon megnövekedett, de az igazán minőségi sorozatoké nem annyira.. Bár ez lehet abból fakad hogy én is változok és már nem néznék meg olyan sorozatokat amiket esetleg régen. Pl egy két sitcomon kívül más országos sorozatot nem is nézek.

bvr - 2017. 01. 21. 21:18

“a sok jóból már nem lehet csak azzal választani, hogy ez jól van elkészítve”

akkor megint: ez azért van így, mert a technika és az azt használók fejlődtek, olcsóbbakká váltak, van elég “jómunkésember” is, így rengeteg összességében amúgy közepes sőt kimondottan rossz sorozat is “jól van elkészítve”.
De ez egyszerűen csak a filmtechnikai része, ez egyáltalán nem jelenti azt hogy az összességében is jó sorozatokból évente olyan rengeteg sok lenne amivel képtelenség lépést tartani.

lucas - 2017. 01. 21. 21:39

Én pont fordítva vagyok ezzel. 3-4 éve hét közben esténként egy-egy, majd hétvégén további 5-6 sorozatrészt néztem hetiben. Olyan, hogy valamit daráljak el sem tudtam képzelni, egyszerűen nem volt rá időm a többi mellett (maximum nyáron).

Erre most max. 15-20 sorozat van amit megnézek évente, ebben benne vannak a limitált szériák és azok amiket régebb óta meg szeretnék nézni (pl: Rectify, Sopranos). Ami nem baj, de sok híresen jó sorozat már nincs ami érdekelne a régebbiek közül, mert azokat az elmúlt két évben megnéztem (Lost, House, The Wire…).

Szerintem az, hogy egyre több sorozat van, nem jelenti azt, hogy jobbak is lettek. Az, hogy több a nagy név meg a lóvé vagy fejlődik a technika, attól még nem feltétlen lesz jó a színvonal.
Nyilván így is bőven talál mindenki magának megfelelő minőségű anyagot, de a kiemelkedően jó sorozatok száma nem nőtt sokkal, inkább a közepes/közepesen jó produkciókból van rengeteg.

naughtyl - 2017. 01. 21. 22:07

wow. mióta junkie olvasó lettem, szinte mindig egyetértek a véleményeiddel. de ez. baszki Real meccs előtt fejeztem be az utolsó Sneaky Pete részt (annyira akartam, hogy nagyon jó legyen, nem lett) és centire ez jutott eszembe.
:)

szal ja, +1

Thomas - 2017. 01. 21. 22:19

Nagyon igaz ez az egész. Nálam a Shameless példája mutatja ezt, pár éve még simán belefért heti őrültségadagnak, aztán tavaly, hogy már 2 évadot is leadtak, egyszerűen sajnáltam rá az időt. Pedig nem lett rosszabb, és nem is szeretek ilyen régóta nézett sorozatokat kaszálni, csak esetleg akkor, ha nagyon visszaesnek.

Mindent egybevetve nekem jobban tetszettek a régi állapotok, amikor komolyabban sorozatozni kezdtem, 2005-2006 környékén, és nem is csak amiatt, mert akkor találtam meg azokat a sorozatokat, amik máig a legnagyobb kedvenceim (Alias, 24, Prison Break…) és berántottak a sorozatozásba. Egyszerűen akkor még követhető mennyiségű volt a sorozatok száma, de még pár éve is, amikor még a kábellel szinte egyáltalán nem kellett foglalkoznom, nem jöttek százával a mindenféle 10-13 részes évadok, engem érdeklő témában. Akkor sem akartam mindent megnézni, de volt idő az engem érdeklőkre, nyugodtan nézhettem akár közepes sorozatokat is, és jól szórakoztam rajtuk.

Ma viszont utálom magamat azért, hogy ahogy valami csak szimplán jó, már azon gondolkozom, hogy akkor mi a fenének nézem, és inkább el kéne kezdeni helyette a 20 másikból valamit, amik szintén érdekelnek, de nincs rájuk idő. Így valahogy egy örök elégedetlenség van bennem tudat alatt, ez nálam a Peak TV igazán káros hatása. Szóval lehet, hogy most jobb sorozatokat nézünk, nem tudom, de hogy én legalábbis emiatt nem szórakozok jobban, az biztos. Persze, ez csak egyéni elhatározás kérdése, mondhatnám, hogy most szarok bele minden újoncba, pár évig simán ellennék azokkal, amiket már elkezdtem, de amikor naponta olvasom itt a pilotkritikákat, úgy elég nehéz :D Próbálom megtalálni az egyensúlyt a két felfogás között, de évről-évre nehezebb.

Szóval én nem örülök a Peak TV-hez, simán visszatérnék az évi 200 sorozathoz és foglalkoznék kizárólag az országosakkal:) Ha olyan sorozatok mennének újra országoson, mint az imént felsoroltak (vagy az E.R., a The O.C., a One Tree Hill…) Vagy ha megnézném ezeket mai szemmel, pár rész után kaszálnám őket, mert csak simán jók? Akkor meg olyan élményt okoztak, ami azóta is velem van, mert nem hatott rám a túlkínálat okozta kényszer, hogy valami másba kapjak bele inkább. Furcsa ez az egész…

Thomas - 2017. 01. 21. 22:32

Az is érdekes ezzel kapcsolatban, hogy az “elsők élmények” mennyire meghatározók nálam, de gondolom sokan lehetnek így vele. Hogy hiába nézek most ötször annyi sorozatot, a sokkal nagyobb kínálatból, még mindig azok a kedvenceim (azok okoztán a legnagyobb wow-t, amit már nehéz is lesz felülmúlni), amiket anno 2005-2008 környékén felfedeztem (plusz még előtte a Sliders, amire még TV-ben nézve kattantam rá), akárcsak a kedvenc filmjeim zöme is a “nagy mozizós korszakomból” (1998-2003) való. Egyedül a zene kicsit kakukktojás, mert a mostani nagy kedvencemet csak 30 évesen ismertem meg, de a második ugyanaz kb. 10 éves korom óta (csak akkor még első volt).

Mom - 2017. 01. 21. 22:33

Azt hiszem, most egy kicsit közelebb jutottam ahhoz, hogy megértsem azokat, akinek számít a vágás meg a fényképezés, meg a filterek és egyebek.
Gondolom ha régóta csinálod már, óhatatlanul elemeire tudod/fogod bontani a produkciót, de ez tőlem nagyon távol áll. Nyilván vissza tudom fejteni, hogy mi nem tetszett ebben-abban, de hogy egy nekem tetsző sorozatot körül tudjak írni ezen szempontok mentén az lehet hogy még pár level up :)

Ilyenkor úgy érzem, messze vagyok a junkie-ságtól (pedig a szabadidőm jelentős részében sorozatokat nézek), mert a mai napig sem érdekel, mennyire kiváló egy sorozat, ha nem érdekel. Temérdek vacakot nézek kitörő lelkesedéssel és tucatnyi kiváló alkotást bottal sem piszkálnék meg.

Még az sem szempont hogy egyedi legyen. Országos, ezerszer látott forgatókönyv mentén haladó cselekményeket is könnyedén megnézek valamiért. Lehet, hogy könnyűvérű-sorozatnéző vagyok? Vagy a kultúrált szórakozáshoz való igényemet nem itt elégítem ki? Jesszus, lehet hogy csak guilty pleasure-öket nézek?? Holnap fekeresem a(nemlétező)z agyturkászomat. :D

Szóval nálam ez a fent említett tendencia egy öngerjesztő folyamat is. Minél több a sorozat, annál valószínűbb, hogy készül(nek) az én ízlésemnek megfelelő darab(ok) és egyúttal annál nehezebb rájuk találni a szénakazalban.

De most már rátérek arra is, mit akartam eredetileg írni: tény hogy sok az újrahasznosítás és mostanság a képregényadaptációk is aranykorukat élik. De feltűnt, hogy siker-könyvsorozatokat, amikből akár sikeres filmek is készültek, miért nem próbálnak megsorozatozni?
Gondolok itt Harry Potter, Star Wars, Gyűrűk Ura, Az éhezők viadala, Twilight-szerű dolgokra. Ha már filmvásznon működtek, nem lehetne esélyük a tévében? Vagy túl sok a kötöttség az alapművek nagy terjedelme miatt?
Például Trónok Harca elég nagy siker. Bár a története még nem volt lezárt, ez gondolom a lázartáknál sem feltétlenül lenne gát, hiszen hozzá lehet nyúlni, bővíteni, más irányba vinni, stb. Viszont abból (még) nem készült film…

Ezeket miért nem aknázzák ki? Nem vonzanák a képernyők elé a mozis nézőket?

bvr - 2017. 01. 21. 22:37

nademostkomolyan, ezért is írtam, mert ilyeneket nem csak Thomastól de másoktól is olvastam már korábban.

“Ma viszont utálom magamat azért” … “Így valahogy egy örök elégedetlenség van bennem tudat alatt” , stb.

Ez csak szórakozás, könyörgöm. Szóval egy picit lépjünk azért már hátrébb :)
Tényleg beszélgessetek egyszer olyanokkal akiknek a munkájukhoz tartozna (csak épp nem lehetséges) hogy legalább a szűkebb tudományterületükön mindent elolvassanak.

Meg azért gondolom az élet más területén is találkozott már mindenki hasonlóval. A könyveket, olvasást már mondtam. De naughtyl írta a focit. Én mondjuk azt jópár éve már pont nem nagyon szeretem, ellenben tv-m csak és kizárólag a sport miatt van, főleg kiemelve NHL. Na ott aztán napi több meccset is “meg kellene néznem”, és (a sorozatokkal ellentétben) ott tényleg garantált hogy van napi minimum egy nagyon jó. Tényleg minimum egy. Rájátszásban meg kb. mindegyik.
És emellett még az NBA-t, NFL-t is szeretem.
Még a napi összefogalókat sem nézem már régóta.

Persze sokkolhatnám magam azzal hogy mennyi jó meccsről lemaradok – de lenne ennek értelme? :)

Thomas - 2017. 01. 21. 23:02

bvr:
Persze, teljesen igazad van, másik végéről is lehet nézni a dolgot, ez teljesen felfogás, hozzáállás kérdése. Én sem sokkolom magam, hogy mennyi jó sorozatról lemaradok, amire nem jut idő, az megy a “de jó lenne nézni, de nincs rá idő” kupacba. Csak azt mondom, hogy az motoszkál a fejemben, ha valami csak szimplán jót, hogy inkább abból a kupacból is nézhetnék helyette valamit. Ehelyett élvezhetném a szimplát is x évadon át, ha nem lenne ekkora választék:)

Egy szemléletesebb példával, én nem tudnék úgy kajálni, hogy valaki kitesz elém 20 féle finomabbnál finomabbnak tűnő tál kaját. Elkezdem enni az egyiket, ízlik, simán jóllakhatnék vele, de azért csak izgatná a fantáziámat a többi is, hisz ott illatozik az orrom előtt, így végigkóstolgatnál mindet. Lehet, hogy találnék köztük tízet, ami még finomabb volt az elsőnél (és kiderülne, hogy az volt a közepes), de végül csak elrontanám a gyomromat, míg ha megettem volna az elsőt, kajáltam volna egy jót:) Tudom, hogy ez más gondolkodással hülyeségnek tűnik, mert valakinek épp az az álma, hogy minden nap a 20 kedvenc kajája közül választhasson ebédre, de valahogy így hat rám a Peak TV:)

bvr - 2017. 01. 21. 23:16

@Thomas: tőlem a gasztro is lehet a példa :) És hát pont ez történik amikor eléd teszik az étlapot. Ha beülsz egy jó étterembe (pedig ugye ott szinte per def nincs rengetegféle kaja, hiszen sokat és sokfélét lehetetlenség egyszerre magas színvonalon az étlapon tartani), ott azért lényegében semmivel sem nyúlhatsz nagyon mellé (megintcsak: nem úgy mint a sorozatoknál, ahol meg nagyonis hogy igen…). Mégse azon stresszel az ember hogy ezt mind nem tudod egyszerre megenni (meg egyébként is, jajaj, miért pont ide jöttünk hiszen van még tíz másik ami nagyon jó), hanem eszel egy jót és élvezed :)
Persze, valahol megértem ha néhányakra így hat a “peak tv” , de azért próbálom hozni a példákat hogy azért ez nem egy olyan nagy dráma ám :)

Thomas - 2017. 01. 21. 23:50

Nem ugyanaz egy étlap, ha kiteszik eléd, látod őket, érzed az illatukat, és mind a tiéd, mondjuk valaki tréfából megrendelte neked, hogy lássa, hogy reagálsz rá:) Pont ahogy a junkie-n a pilotok terpeszkednek az embere előtt, szép, színes képekkel:)

Amúgy nem érzek késztetést egy étlapot látva, hogy megrendeljem az összes fogást, és nem stresszelek azon, amiket nem választottam, ha ízlik, amit rendeltem, ez most egy ilyen kitalált speciális eset volt:)

Sorozatoknál sincs ilyen késztetésem, már csak azokat próbálgatom, amik valamivel nagyon felkeltik az érdeklődésemet. Az előző három év végi posztból kiderült, hogy 25 pilotot szoktam évente bepróbálni (aminek a felét el is kaszálom pár rész után), annyi fér bele a futó sorozatok mellett. Na most az upfronts alatt mindig jön nagyjából 15 érdekes cím, akkor kielemezzük őket, százalékoljuk, azokra azért legalább egy pilot erejéig rá szoktam nézni. Addig nem is volt baj, amíg szinte csak ezekkel kellett foglalkozni, mert a kábel és a stream alig szállított valami engem érdeklő dolgokat, de az utóbbi években már számolatlanul dőlnek ránk onnan is ezek a 10-13 részes évadok, és ezekből már csak évente 10-re jut időm. És akkor arról még nem is beszéltem, hogy állandó tervben van 1-1 régebbi (10-20 éves) sorozatot elkezdeni, hogy ne csak maiakat nézzek, de erre sem marad soha idő:)

És most nem is az a lényeg, hogy drámaian fogom-e fel, hanem hogy jobb-e pár szimplán jó sorozatot sok évig nézni, mint sok sorozatba belekapni, és folyton kaszálgatni őket, mert hátha lesz jobb. Inkább az első felé húzok, de azért az sem megoldás, hogy ha megvannak nézős sorozatok, homokba dugom a fejem, és akkor most x évig nem veszek tudomást a pilotokról, szóval ez az igazi kérdés, hogy ki hogyan találja meg a kettő között az egyensúlyt.

Slushyberry - 2017. 01. 22. 03:21

455 sorozat van idén, és én mégis azon panaszkodok, hogy nincs mit néznem.. :(

Valaki - 2017. 01. 22. 03:44

Velem az a helyzet, hogy míg 4-5 éve simán adtam akár egy évadnyi esélyt is ( ami után átlag 60-80%ban kaszáltam) epizodikus sorozatoknak, azóta a streaming és kábel szolgáltatók úgy elkényeztettek több 8-10 órás “mozifilmükkel” és fillermentes sorozataikkal (Bloodline, True Detective, Hannibal, Stranger Things, Sense8, Westworld stb), hogy pl. marvel-fan létemre lelkiismeret-furdalás nélkül tudok az ùt szélén hagyni egy amùgy remek, de kicsit 2000-es évek sorozat-feelingjét hozó (béna cgi, kirakatbábú-karizmájú színészek, sok “heti ügy” stb) Agents of SHIELD-et…

winnie - 2017. 01. 22. 08:38

“de az igazán minőségi sorozatoké nem annyira.. ”

ezt elolvastam és fejemet fogva visítva rohantam neki a falnak háromszor:)

abban tökéletesen egyetértek, hogy x vagy y által nézett minőségi sorozatok száma nem emelkedett. mert már 5 éve is lehet, hogy annyi sorozatot nézett, amennyit tudott. és most is annyit néz. csak sokan hajlamosak elfelejteni, hogy hány és hány sorozat van a nézőseiken kívül. és hány és hány minőségi van, amiről nem tudnak. de nyilván, ha valaki maxot nézett régen (és felteszem, hogy jókat), az most sem fox a maxnál többet nézni, így az általa ismert minőségiek száma nem nagyon fog nőni.

arra nyugodtan mérget lehet venni, hogy ma sokkal, de sokkal több minőségi sorozat van. nem csak azért, mert régen 100 volt, ma meg 700 (nem csak amerika létezik), és nem csak azért, mert régen irtó sok volt a gagyi (rémületes szitkomok, szinte csak nyomozósok és szappanok). egyszerűen hajlamosak vagyunk felülni a nosztalgia vonatra és azt hinni, hogy egy knight rider vagy baywatch minőségi volt. lehet, hogy élveztük őket, lehet, hogy alapok, de nem minőségiek. (nyilván, aki minőségít hiányol, az a sopranos, six feet under, the shield vonal mentére céloz. de ez, a többivel kiegészítve elég szűkös felhozatal volt.)

az lehet, sőt biztos, hogy klasszikus kevesebb van, de mondjuk az csak pár év múlva derül ki, hogy ma mi a klasszikus.

winnie - 2017. 01. 22. 08:39

ja, és tényleg sosem szabad feledni azt, hogy ma már mások vagyunk, mint 5 vagy 10 éve. mások az elvárásaink. azok a sorozatok alakították ezt, amiket régen néztünk.

rapguruz - 2017. 01. 22. 09:55

Winnie annyira jól leirtad a gondolataimat hogy mást nem is nagyon tudok írni..
Max annyit hogy én pl. A zenehallgatason vettem ezt észre hogy régen alig tudtunk beszerezni újabb albumokat most meg már ömlik a net miatt minden új zene ránk… Régebben nagy becsben hallgattunk ezért a legujabb albumokat most meg kb. egyszer lemegy és mondom azt hogy jöhet a következő.. . Szerintem ez van a sorozatokkal is, akkora a minőségi kínálat is!! hogy szerintem a junkiek többsége sokkal könnyebben kaszál pl..
Nekem ez az oldal a legnagyobb segítség hogy miket érdemes beprobalni /miket nem de én ezt sose fogom fel úgy mintha a munkám lenne hogy Jajj mennyi elmaradásom van…A hetiket megprobalom megjelenés utáni nap nézni a többi meg jöhet késő esténként vagy hétvégén..
Persze ezt meg a nagy szerelmem az NFL bánja mert abból csak idén osszefoglalokat tudtam nézni, valahogy utólag már nehezen ülök le visszanezni a meccset (régebben ment mostmar ez is változott :)

Ami még kérdés hogy a filmekkel ennyi jó és minőségi sorozat után hogy álltok?? 2016 Szerintem nagyon gyenge év volt… Van időtök /energiatok meg a sok sorozat mellett filmeket is nézni /potolgatni??

sakursakur - 2017. 01. 22. 11:25

daráljatok többet, aludjatok kevesebbet!

legnagyobb baromság az életben hogy a harmadát alvással töltöd…
napi 4 óra alvás elég, így marad idő darálni.

human - 2017. 01. 22. 13:25

sakursakur: kár h 7 óra kell a szervezetnek.

lucas - 2017. 01. 22. 18:03

“ezt elolvastam és fejemet fogva visítva rohantam neki a falnak háromszor:)”

winnie: Én így érzem, és rengeteg sorozatról olvasok vagy bele is nézek (nyilván mindent nem lehet felfedezni vagy megnézni), de nem találok olyanokat mint régebben (amiket te is írtál, az igazi klasszikusokat). Persze mindenki változik és az elvárásai is, attól még szerintem így igaz. Én így érzem, ezt az is mutatja, hogy ha jó sorozatot akartam nézni mostanában akkor a brit (The Fall, Broadchurch) vagy skandináv (Bron) vonalra kellett elmennem.

“…egyszerűen hajlamosak vagyunk felülni a nosztalgia vonatra és azt hinni, hogy egy knight rider vagy baywatch minőségi volt.”

Szerintem ezek rém gyenge sorozatok, ellentétben az X-akták, Vészhelyzet kettőssel mondjuk. Persze ez is csak ízlés kérdése, a családban van aki oda van a Dallasért, szerintem meg borzasztó :).

sorozat/gyilkos - 2017. 01. 22. 19:25

Benne vagyok, nehéz megítélni. Vagy azért, mert már minden klisét, fordulatot, storyline-t 10x láttam, vagy azért mert közben felnőttem és más dolgom is akad, de tény, hogy kevesebb sorozat üt meg annyira mint régen.

Élek a gyanúperrel, hogy a kisebb nyomás, és nagyobb kereslet a kreatívokra is szerepet játszik benne. Nincsenek rákényszerítve, hogy valami tényleg újat, egyedit dobjanak, elég a profizmus, ill. azt is berendelik.

Brynden Rivers - 2017. 01. 23. 14:35

Sok sorozat van-e? Igen
Sok JÓ sorozat van-e? Annyira szerintem nem

Ha országos adós dráma évadát vesszük alapmértékegységnek (22 x 45 perc) akkor igazából legfeljebb 40-50 évadnyi igazán jó sorozat van, de ízlés alapján simán leszűkíthető 20-ra a nézendő sorozatok listája

Azaz napi 1 órával letudható a sorozatok java.

winnie - 2017. 01. 23. 14:43

Brynden Rivers: azzal én is egyetértek, hogy 40-50 igazán jó sorozat van (és nyilván ez szűkíthető 20 kiemelkedőre – amikor valaki kérdezte, hogy nekem mi a toplistám 2016-ból, akkor a top10-re szűrésem 15 sorozatot eredményezett, ami a 2016-ban pihenő sorozatokkal kábé pont 20 lehet), erről is szólnak a fentiek, hogy ami csak szimplán jó (a 600-ból és a 40-50 mellett legalább 80-100), az már nem is jó. kábé annak mintájára, hogy az a film, ami paradox módon “egyszer nézős”, az szigorúan kerülendő, vagyis “nullaszor nézős”, mert miért pazarolná bárki is az idejét rá, ha igazán jókat is nézhet.

a gond csak az, hogy egyrészt ahhoz, hogy valaki szűkítsen, ugyancsak nézni kell sorozatokat (önvédelmi reakció, hogy valaki nem teszi, és a hype, illetve a reklámok révén választ néhány újoncot, így jó pár nem kiemelkedőt is néz a régi sorozataiból, kvázi megszokásból), másrészt pedig, még ha fel is tételezzük, hogy az igazán jó sorozatok egy részét elkaszálják, szerintem feltételezhető az is, hogy azért a többség megmarad, vagy legalábbis egyre több marad életben, ami, ha állandó igazán jó sorozatbeáramlással számolunk (minden évben jönnek újabb és újabb jóságok), akkor szép lassan növekedést jelent az igazán jó sorozatok között.

(csak egy példa, most rakom ki a Hinterlands kritikáját/ajánlóját, ami mindenképpen az igazán jó sorozatok közé tartozik.)

Brynden Rivers - 2017. 01. 23. 22:40

@winnie:

Szerencsére vagytok ti meg a Metacritic, úgyhogy az esetek 90%-ban anélkül eldöntöm hogy nézzek vagy ne nézzek valamit, hogy belenéznék :)

És így abban persze igazad van hogy a kaszálás nehézségei (nálam pl. Suits, Vikings) meg az újranézések (pl. BSG) miatt a napi 1 óra simán a kétszeresére csúszhat. :-/

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz