login |

Pilot mustra: Project Blue Book – 1×01

2019. 01. 31. 15:10 - Írta: winnie

26 hozzászólás | kategória: kritika, pilot-mustra,

Az elmúlt hónapokban két új sorozatra (Chilling Adventues of Sabrina, Nightflyers) hivatkoztam tökéletes viharként, számomra totál értékelhetetlen darabként, amik esetében tisztában voltam, hogy korrekt színészekkel, tisztességesen megvalósított alkotással van dolgom, ami olyan, amilyen akar lenni, és ennek megfelelően lehet bőven elismert, és lesznek rajongói is, azonban mégis elviselhetetlennek éreztem.

Pedig a History új sikersorozata, a kosztümös The X-Files-t ígérő Project Blue Book kifejezetten érdekelt, és tényleg az, ami, és ami akar lenni, egy 50-es években játszódó X-akták. Nem több. Ami valós alapokra épül. Még Mulder és Scully is van benne. Meg összeesküvés. És mégis, a kezdeti érdeklődésem elég hamar kérdőjelekké változott, és idővel képtelen voltam felfogni, hogy mit is akart elérni a készítő ezzel a sorozattal?

PROJECT BLUE BOOK – 1×01 – 2,5/10

Az alapkoncepcióra tényleg nem akarok sok sort pazarolni, hiszen arról van szó, hogy az 50-es években egy ex-katonát (pilótát) összeraknak egy egyetemi tanárral (előbbi szkeptikus, utóbbi már érdeklődőbb), hogy állítólagos ufóészleléseknek járjanak utána, s keressenek rájuk evilági, tudományos magyarázatot.

Kezdem azzal, hogy mivel History a csatorna, ezért az pozitívum, hogy a nemrég Kék Könyv Projekt, aminek keretében dolgoznak, illetve maga a tanár, egy bizonyos Dr. J. Allen Hynek és a kutatásai mind valóságosak, és a sorozat is dokumentált eseményekre építkezik.

A pilotban egy…, ööö, pilóta bocsátkozik légiharcba Fargo fölött egy fényes jelenséggel (ld. Gorman Dogfight), az 1×02 a szörnyről szól, amiben két gyerek lát valami rémet (Flatwoods Monster), az 1×03-ban pedig rejtélyes és be nem azonosítható fényeket látnak az égen (ld. még Lubbock Lights). Ezek nem tudom, hogy mennyire ismert esetek, és történelem-analfabétaként egyikről sem hallottam, cserébe látom a neten, hogy mindnek van bőven irodalma és Wiki-aloldala.

Na már most: itt kellene azt meghatározni, hogy miképp kell kezelni a sorozatot – egy dokus hitelességű darabként vagy totális fikcióként? A gond az, hogy egyik szinten sem működik.

Dokusként azért nem, mert bár látjuk a rejtélyes jelenségeket dramatizált formában, és végigkövetjük a nyomozást, aminek a végén megkapjuk egy magyarázatot, amit annak idején a kormány, a hatóságok vagy a légierő adott az érintetteknek és a sajtónak, azonban ez így rémisztően fapados. Tudom, hogy nem fair valóságos dolgok kapcsán ezt ellőni, de nagyon ócska kliséket látunk – azért, mert épp ezek az 50-es évekbeli kutatások nyomán lettek agyonhasználva a magyarázatok később az ufós sztorikban.

Mondhatni az egyetlen suspense eleme a nyomozásnak a végén a megoldás lenne, amit a Wiki-aloldalak az első bekezdésükben ellőnek egy-két szóban (a SPOILER kijelölve látható): vagy egy meteorológiai léggömb, vagy egy állat, vagy “talán madarak, de inkább természeti jelenség”. Szerintem csak a megoldásokért, arra, hogy mi lesz a magyarázat a laikusnak nem érdemes nézni – aki ismeri a sztorikat, az nyilván tudni fogja, hogy mire futnak ki, így nekik más fog számítani.

Na, de mi más van a sorozatban fikcióként?

Full klisé sötét felöltős és kalapos árnyak az események színhelyén, meg bajuszpödörgetően fondorlatoskodó tábornokok, akik azon aggódnak, hogy kiderül valami, és próbálnak eltussolni dolgokat. Igen, minden, amit a The X-Files-ban szerettünk, szóval itt is szerethetnénk…, ha nem jönne már ki a könyökünkön. És emellett a prof felesége is kap némi magánéletet, hogy lássuk, miképp boldogul a férje távollétében. Nos, új barátnőre tesz szert. Folytassam, vagy mindenki kitalálja?

Szerintem ez így sem fikcióként nem túl érdekes, sem dokusként. Vagy legalábbis totálisan kiszámítható. Nyilván az összeesküvős szálat lehet egy fokkal érdekesebben csűrni és csavarni (húú, jönnek az oroszok! és lehet, hogy vannak földönkívüliek!), de csak ezért a heti ügyeket végigszenvedni nem biztos, hogy érdemes.

Mondjuk számomra már az alapfelállás érthetetlen volt – ez még nem válóok, és nyilván csak lemaradtam valamiről (ráadásul, ha a valóságban így történt, akkor mit lehet tenni?), de valahogy furának tűnt, ahogy katonai vezetők megbízzák a pilótát, hogy szervezze be társaként az egyetemi tanárt. Bár parancsot teljesít, látszólag a pilótának eznincs ellenére, mégis folyton el akarja mismásolni az első random magyarázattal az ügyeket – de akkor miért ment bele a társba?). A katonai vezetők pedig a nyomozgatóknak tesznek keresztbe – de akkor miért adnak utasítást a vizsgálatokra, miért találták ki, hogy segítsen az egyetemi tanár? Mintha a maguk dolgát akarnák nehezíteni. És értem én, hogy minderre PR-célból van szükség, hogy a Hollywood által is sugárzott scifis fenyegetésben meg a hidegháborús környezetben élő lakosságot megnyugtassák, hogy “nincs itt semmi látnivaló”, de ezt elérhették volna kevésbé túlbonyolított eszközökkel is, nem?

Szóval itt az “FBI titkos ügyeiből” nem csak kamu, mint az X-akták esetében, de…, hogy visszautaljak az elejére: mi akar lenni ez a sorozat? Mit akart a készítő, amikor a sok ötlete közül ezzel kezdett el házalni a csatornáknál? Miért olyan fontos neki ez a történet? Nyilván nem csak simán krónikása akart lenni az eseményeknek. De akkor hol a lebilincselő történet, amit meg akart írni? Az a részenkénti nyúlfarknyi átívelés lenne a sorozat lényege? Vagy a közeg, amibe helyezik a rejtélyt? Mert az a megoldás, hogy egy vélt szörny valójában csak valami vadállat, az ma senkit nem fog lázba hozni.

Mint írtam, a pilot végére elkezdtem minden porcikájában utálni a Project Blue Book-ot, mert a biztató start után totális időrablásnak tűnt. És ez az érzésem az 1×02-vel kapcsolatos reakcióimat is igencsak felerősítette, így sokkal jobban feltűntek a klisék és az esetlen megoldások, a második részt már tényleg nehezen tudtam elviselni. De ettől még a sorozat egy The X-Files, szóval aki ilyesmire kíváncsi, annak kötelező, mert megvalósítását és tálalását tekintve szerintem a világon semmi baj nincs vele.

Gondot a fentieken kívül mindössze a klasszikus Mulder/Scully-dinamika hiánya jelenthet, mert ez a Hynek/Quinn-kapcsolat egyelőre nem túl izgalmas, sőt, baromi repetitív, ahogy előbbi folyton az ügy lezárását sürgeti. Pedig a színészeken nem múlik semmi: Aidan Gillen-t nyilván kedveljük, Michael Malarkey-ra pedig elsősorban nem azt mondanám, hogy színészként jó, hanem ez a karakter, a megjelenése és a hangzása totál illik az 50-es évekbeli környezetbe.

De… ez komolyan csak ennyi lenne? Ha csak retró hangulatra vágynék, akkor érdekesebb 50-es évekbeli darabokat találhatnék.

26 hozzászólás Ne habozz!

noinipo - 2019. 01. 17. 12:43

Első két részt megnéztem, nekem tetszik a hangulata.

Sawyer - 2019. 01. 20. 21:21

Amennyire várós volt, akkora csalódás.
Az első rész egy hatalmas időhúzás, ripacskodás és olyan dolog elhúzása 40 percig, amit az X-aktákban 5 perc alatt le tudtak zavarni megfelelően.
Egyébként a pilot egy az egyben X-akták koppintásnak tűnt. Még egyre maradok, de szerintem kasza.

A - 2019. 01. 24. 03:07

Nekem eddig bejövős, bár elég lassan indul be.

noinipo - 2019. 01. 31. 15:31

eddigi négy részt megnéztem, teljesen máshogy gondolom, és értékelem, mint ami a fenti kritikában van
messze nem világ megváltó, de nem is akkora tragédia, és klissé bjnokság ami nekem lejött eddig

ja és nem fog beindulni, mert ez ilyenre lett csinálva, ufó misztikum, fegyverkezési verseny, orosz kémkedés, mindenből van benne, de nagy akció nem lesz (költségvtés mérete azért látszik a kivitelezésen is)
némi jóindulattal 6/10

SpentRocket - 2019. 01. 31. 16:19

Hmmm… Épp tegnap néztem a 2. epizódot, és nem azt mondom, hogy hanyatt dobtam magam, de esti levezetésnek cirka 45 percben jónak tűnik. A pilóta valóban elég gyenge, oké, beleillik a miliőbe, de maga a karakter zavaró. A másik ilyen a feleség, aki eléggé butácskára van hangolva. Azért még maradok, mert érdekel, hogy mit hoznak még.

Ambriel - 2019. 01. 31. 17:01

Michael Malarkey Instagramja nélkül rá sem találtam volna erre a sorozatra, tehát máris elfogult vagyok, és soha nem fogom megtudni, hogy a Vámpírnaplók Enzoja nélkül is érdekelne-e a sorozat. :D
Ami biztos, hogy 3 rész után tetszik ez a magyarázzuk meg tudományosan az UFO-észleléseket. Egy részt sem láttam az X-aktákból, úgyhogy nekem ez az első ilyen sorozatom.

Az igazi Kék Könyv Projektről csak annyit tudok, hogy ekézték, mert túl felületes vizsgálatokat folytattak. Majd jobban utánanézek.

A feleség és a magánélete untat, pedig Ksenia Solót is jó Lost Girl után újra látni, de már rég rájöttem, hogy mire ez a nagy barátkozás.
Egyelőre leköt, elszórakoztat. Kis igényű vagyok sorozatok terén, úgyhogy nekem ennyi elég a boldogsághoz.

Snoopyzit30 - 2019. 01. 31. 17:29

1×03

Alapvetően lehet, hogy van ebben a sorozatban potenciál, de elképesztően lassú. Még az sem feltétlenül zavarna, hogy heti ügyek vannak, de csak a felszínt kapargatják. Annak ellenére, hogy úgy tűnik van egy átívelés is benne, nem elég erős, hogy emiatt végigszenvedjem a többi részt. Lehet, hogy az is a bajom vele, hogy a kor nem tetszik, amiben játszódik (a prof felesége iszonyú idegesítő, az az egész szál nagyon gáz).
A fényképezés túl sötét (azért nem éri el az Ozark 2. évadának szintjét), lehet hogy a stílust a műfajhoz akarták igazítani, de valahogy nem találták el nálam. Még egy rész esélyt kap és akkor nálam kasza.

1×04

A fenti kritikával teljes mértékben egyet értek. Gyakorlatilag mindent leírt winnie, ami nekem is eszembe jutott a sorozat nézése közben. Pedig akartam szeretni ezt a sorozatot, de nem megy. Eddig tartott a türelmem, kasza.

Geza Kovacs - 2019. 01. 31. 18:21

Nagy kedvencem lett. Tényleg x-akták jellegű.

Silver - 2019. 01. 31. 19:55

Egyik, ha nem a legvártabb sorozatom volt mostanában, de nem bírtam végignézni az első részt. Időpocsékolás 2/10

motch - 2019. 01. 31. 20:42

Én mint egy hajthatatlan x-akták rajongó, inkább nézem ezt a sorozatot mint az x-akták 10.-, 11. évadját.

mSO - 2019. 02. 01. 00:41

Hangulatilag teljesen bejövős, nem pörgős, mégis van azért akció benne időnként. A színészek jól alakítják szerepeiket. Messze jobb, mint az X-akták pár évvel ezelőtti visszatérése.

Sajnos nem mennek/mentek nagyon mélyre, de hát nem is várható el, hogy rögtön az elején A feketeruhás-megfigyelős-komcsiügynökös szálak is érdekesek, sokat tesznek hozzá a hangulathoz. Ksenia sajnos a Lost Girl óta még vékonyabbnak tűnik, de továbbra is remekül játszik.

D - 2019. 02. 03. 10:05

szoval erdemes tovabb nezni az elso resz utan? Az annyira vontatott volt es unalmas, hogy vagy 3x belealudtam, pedig varos volt..

winnie - 2019. 02. 03. 10:22

akkor érdemes, ha az bejött. szerintem a folytatásban is ugyanaz van, csak pepitában. mondjuk nekem elég sokáig tetszett az 1×01, de utána réjöttem, hogy semmi értelme, a másodiknál viszont végképp. jelenség, réjönnek, hogy valami totál bagatell, a tábornokok kavarnak 2 jelenetben és van némi feketekalapos rejtélyeskedés 2 jelenetben. ennyi. a 3. ugyanez. nyilván volt, akinek a pilot utáni csalódás után jött be a folytatás, de szerintem nem ez a jellemző.

Zombiebie - 2019. 02. 19. 12:32

Figyelemmel kísérem a sorozatot, amelyre olyan 5 pontot adnék a 10-ből. Több okból is.

Az alaptörténetet ügye a titkosítás feloldása alól közzé tett félinformációk alapján kapjuk, amelyben nagy hangsúlyt kap, a “based on true events.” Ezzel a sorozat már veszített is potenciális értékéből. Alapjában véve egy anno érdekes konteós témából egy leszedált, butított történetet kapunk, amely a szemtanúk állításainak a negligálásában merül ki. Dokumentum filmnek sok, scifinek kevés ez.

A háttérvilágot a hidegháborús, szovjetofób “a falnak is füle van” légkör jellemzi. Ez alapjában véve mélyíthetné az alapsztorit, azonban nem működik rendesen.

A karaktereket, gondolok itt az MJ12-re nem bontják ki eléggé. Eleve James Hardinggal nem foglalkoznak eleget, pedig az nagyot dobna. A többi karakter mind mind a feladatára összpontosít, súlytalanok. Talán a doki felesége, akire több időt szántak, de így minek.

A látványvilág mondjuk úgy, költséghatékony. A 11/22/63-mal ellentétben, (tudom 10 év difi a sztoriban) ez sokkal gyengébb. A környezet látványvilágában egyhangúbb és szegényebb is. A készítők aktívan használják a sötétség adta palástoló hatást. Sok mindent elfed, mégsem mutat többet olyan értelemben, hogy rejtelmes és titokzatos szeretne lenni.

Összességében csupa elszalasztott lehetőséget látok a sorozatban, a hozzávalói alapján ebből finom torta is kisülhetett volna, mégiscsak zserbó lett.

tanaka - 2019. 02. 21. 01:32

szerintem ez a sorozat lassabban is bontakozik ki annál, mint ahogy az elsőre látszik. jó lesz ez, engem megvett

tanaka - 2019. 02. 21. 01:36

igazából nem tudom, hogy írjam úgy, hogy ne legyen spoileres, de nekem az tetszik a sorozatban, hogy a témája nem az, aminek elsőre tűnik. és ha úgy kezeljük, hogy a téma az, ami hét rész után kezd kibontakozni, akkor igazából az sok elsőre hibának tűnő dolgot megmagyaráz…

winnie - 2019. 02. 21. 05:27

persze, törvényszerű, hogy halad. a legtöbb sorozat, akár bejön az embernek, akár nem, a részek előre haladtával kibontakozik, pár óra alatt többet lehet mesélni, mint 80 perc alatt.

és bár nem tudom, hogy milyen hiba volt korábban, nekem az bőven elég volt, hogy az epizodikus sztoriknak nem láttam értelmét. mármint, hogy azért nézzek valamit, hogy egy jelenségről kiderül, hogy egy madár. az első részekben volt pár perc érdekesség fejenként, de a 40-ből az az ideális, ha 40 perc érdekes:) (abban biztos vagyok például, hogy sok kaszált sorozatom sztorija összességében érdekes és izgalmas, hiszen ez az írók célja, épp ezért az a legfontosabb, hogy az adott epizód maradéktalanul élvezetes legyen, és ne csak arra bólintsak rá elismerősen, ha valaki elmeséli pár percben az első évad történetét. mert akkor arra azt a pár percet érdemes szánni, nem 10*40-et.)

egyébként ide nyugodtan lehet írni spoilert. sőt, ez lenne a kibeszélő, ami épp spoileres beszélgetésre szolgál.

noinipo - 2019. 02. 21. 19:03

epizódikus, de több is annál, és tényleg nagyon lassan rakja egymás mellé a kockákat
valóban látszik rajta, hogy ‘költséghatékony’
semmiképpen nem kiemelkedő, de így hetibe mégis élvezhető sorozat szerintem

Geza Kovacs - 2019. 02. 22. 00:04

Nekem nagyon tetszenek benne a felmerülő sztorik, de ugyanakkor egyre idegesítőbb, hogy nem elég az X-aktákban is gyakran jelenlévő furcsa homály, amikor a főszereplők valami totál lehetetlent látnak vagy hallanak vagy történik velük, és mégse reagálnak kb. semmit, hanem mellette az ezekben résztvevő Dr Hynek még magától, külön utasítás nélkül is előáll fedősztorikkal, miközben tombol a légierős társára minden részben, amikor az nem akarja bevenni az aktuális földönkívülis sztorit. A legutóbbi rész is ilyen volt. Egyébként meg úgy “építkeznek”, mintha vagy 10 évadra terveznének, holott szerintem manapság ez nagyon nem reális lehetőség.

Zombiebie - 2019. 03. 08. 10:28

Donna beaprítása azért… Mondjuk dühítő volt. A 9. rész mélyített valamit az admirálisgenerális tábornokokon, ez tetszett. Tetszik, hogy Quinn karaktere is eltolódik egy gyanakvóbb irányba és nem egy full szkeptikus férfi Scullyt kapunk. Talán kezd egy kicsit beindulni a dolog, az utóbbi részek ezt mutatják. A Ruszki kémcsaj meg már igazán rányomulhatna Hyneknéra, lenne még egy ok, hogy nézzem a sorozatot! :D

noinipo - 2019. 03. 13. 18:15

szép nagy cliffhanger a végén, szóval még 10 rész biztosnak látszik
színvonal maradt gyenge közepes minden szempontból, történet többre hivatott lenne talán

winnie - 2019. 03. 13. 18:17

a folytatás a cliffhangertől független – az írók persze, hogy nyitva hagyják, hogy a csatorna is folytatni akarja – de nem a készítők döntenek erről, ők csak írói eszközökkel kikényszeríthetik, ami nem mindig jön be.

de már be lett rendelve a második évad, a címkén előjön: http://www.sorozatjunkie.hu/tag/project-blue-book/

Geza Kovacs - 2019. 03. 13. 23:36

Na most a végére kicsit engem is bosszantani kezdett. Az X-akták ezt a fajta sztorit eljátszotta egyszer, hogy az átívelő szála mindig csak kérdéseket vetett fel, de választ nem adott soha. Viszont ott voltak a sima különálló részek, amelyek mellett évadonként csak pár tartozott az említettek közé. De itt minden rész átívelős/rejtélyes volt, és 0 válasz derült ki a végére, nem volt csattanó, katarzis, semmi, mintha az évadzáró egy lett volna az évad részei közül. És a következő évadra ugyanez néz ki.

Ha már itt tartunk, egyszer a fekete öltönyös/kalaposokról kellene már egy sorozatot (nem vígjáték jellegűt) forgatni, mert ők tényleg megérdemelnék, ott aztán sci-fizhetnének orrba-szájba, zabálnám.

walaki - 2019. 03. 25. 00:03

Ez szerintem egy nagyon jó sorozat. Sokkal magasabbra teszi a lécet, mint az X-atkák. Azt anno azért hagytam abba, mert túl együgyű volt nekem, túl megmondós. Ennél a sorozatnál pont az ellenkezőjét érzem, nagyon is intellektuális, ami nekem bejön. Itt bizony gondolkodni kell, hogy élezd, és mivel kevés az ilyen sorozat, szerintem hiánypótló alkotás.

Egyrészről szerintem teljesen felesleges azon háborogni, hogy a kapitány minden ügyet gyorsan le akar zárni, hiszen mindjárt a pilotban parancsba adják a generálisok, hogy neki ez a dolga, szóval ez egyáltalán nem meglepő. Mint ahogy az is egyértelmű, hogy csupán azért hozzák be eredetileg a profot, hogy hitelesebb legyen az eltussolás. A kapitány ezt szájbarágósan meg is mondja neki: “a maga dolga az, hogy tudományosan igazolja, amit a légierő úgyis tud, hogy idegenek NINCSENEK.”

E helyett szerintem sokkal inkább érdekesebb, hogy a kapitány katona hozzáállása (nem kérdezek, azt teszem, amit mondanak) és a prof tudományos hozzáállása (semmit nem hiszek el, csak azért, mert mondják és mindent publikálok) hogy közeledik apránként a sorozat folyamán. Az évad végére nemcsak hogy közös nevezőre jutnak (léteznek földönkívüliek, de ezt nem szabad elárulnunk), hanem a prof pont azt vágja a kapitány arcába, amit ő tett végig az évad során a szemtanúkkal, és a nonpluszultracsavar, hogy pont ezzel menti meg. Szerintem zseniális, rég láttam ilyen bravúros csavart sorozatban! De persze ez elsőre nem biztos, hogy mindenkinek átjön.

Az kifejezetten tetszett, hogy sosem lehet előre tudni, egy bejelentés hiteles-e. A részek első perceiben pont ugyanúgy mutatják be a valós észleléseket, mint a fakeket. Mivel valamilyen szinten doku sorozat, teljesen érthető, hogy a végére mindig azt kell kihozni, hogy meteorológiai ballon, hisz ez történt a valóságban. Az érdekesség nem ebben rejlik, hanem hogy találgathatjuk: igaz-e, vagy csak eltussolás ez egy adott esetben? És pont emiatt lényeges elem a folyamatos kérdésfelvetés, hisz a cél nem az, hogy válaszokat adjanak, hanem hogy kérdéseket vessenek fel bennük az ismert válaszokkal kapcsolatban. Ez nem a Columbo, ahol az első 5 percben megtudjuk az igazat, hogy ki a gyilkos. Ez szerintem nemhogy hátránya, hanem pont hogy a legnagyobb erőssége a sorozatnak, ráadásul mindezt dokukeretek között teszi. Nekem kifejezetten tetszett, jót mosolyogtam, amikor egy mára már jól ismert kifogást adnak végül magyarázatnak (például a Timeless milliószorta jobb lett volna, ha ott nem az általunk ismert történelemből indulnak, és azt változtatják meg, hanem ha a küldetésük végén érkeztek volna a néző számára ismert történelembe (a’la Halhatatlanság halála), mint ahogy itt is a küldetés vége az, ami ismert a néző számára.)

A kalapos emberkék rejtélyességén hőbörögni szintén teljesen felesleges, hiszen az a dolguk, hogy rejtélyesek legyenek :-) Ezt még a nézők szájába is rágják alaposan, mikor a prof rákérdez, miért nem ő adja át a felvételt: “ez egyszerű, mert én nem létezem”. Az évadzáróban pedig remek csavart adnak a kezükbe, amit roppant kiváncsian várok, hogy oldanak fel úgy, hogy megmaradjon a történelem fonala és a dokumentum jelleg.

A történelmi háttér alapvetően jó, de a ruszkiparanoia kicsit erőtetett valóban, bár nem vészesen. Jól illik a képbe a megfigyelés, lehallgatás, stb. ez akkor jön elő nagyon frappánsan, amikor a ruszki kémnő az amcsi kormányra keni a poloskát, és a feleség ezt szó nélkül el is hiszi neki. Ráadásul hihetően hiszi el, mert a korszak kormánya tényleg a fokozott titkolózásról, paráztatásról meg kémkedésről volt híres. A történelmi háttér kihasználása remekül megmutatkozik abban a részben is például, amikor Werner von Braunt látogatják meg. Kifejezetten dob a sorozaton egy konkrét ismert történelmi alak szerepeltetése, amint felveszi az ismert PR jelenetét, és aki még ráadásul remekül illik is a sorozat sztorijába, hangulatába.

Szóval összességében nagyon jó kis sorozat ez, remek a hangulata, jók a karakterek, és amennyire erre egy évad lehetőséget ad, jól ki is vannak fejtve, a képi világ és az effektek a budgethez mérten teljesen elfogadhatóak.

Akinek nem tetszik, ha a látványos effektek és akciójelentek helyett a kifinomult sztorin és a rejtélyeken van a hangsúly, az ne nézze, mert annak úgysem fog bejönni, az csak értelmezhetetlen katyvaszt fog látni. Ehhez a sorozathoz szükség van egy kis átlag feletti intelligenciára és némi történelmi ismeretre, viszont ha ez megvan, akkor az egyik legszórakoztatóbb sorozat, amit mostanában csináltak.

winnie - 2019. 03. 25. 05:17

walaki: én ezzel mind egyetértek, illetve nem vitatkozok, főleg, mert tudjuk, hogy valóságon alapul, de talán pont ezért az az aspektusa nem kötött le, ami igazán érdekelt volna. a jelenségek magyarázatára célzok. voltak olyan szálai, amik tetszettek, de túlságosan is nagy súllyal bírt nálam az utóbbi, és nem okozott túl nagy elégedettséget, hogy azért nézek nyomozásokat, hogy kiderüljön, hogy a jelenséget egy állat okozta. vagy egy fa. aláhúzom: mi más okozhatta volna, nyilván nem egy űrlény, mert mégiscsak, de itt nem azon múlik, hogy kinek mekkora az intelligenciája, hanem, hogy ki mire fókuszál, ki mit vár el, kit mi elégít ki, ha néz valamit. annak fog bejönni, aki nem ezen rugózik, vagy talán valamit ezen aspektus mellett, ami ugyanúgy leköti. valahogy úgy éreztem, hogy ha kisebb jelentőséget tulajdonítottak volna, kevesebb időt szántak volna a rejtélyek kinyomozására (hogy aztán “lufi” megoldásra jussanak, pl. “madarak!” – ami nyilván vagy valós, vagy nem), és többet más aspektusokra, akkor én is jobban szerettem volna.

szóval, az én szemszögemből, az aránytévesztést érzem legnagyobb bajnak.

walaki - 2019. 03. 25. 21:20

@winnie: “itt nem azon múlik, hogy kinek mekkora az intelligenciája, hanem, hogy ki mire fókuszál, ki mit vár el”
Ez így van. Arra gondoltam, hogy amire a sorozat elsősorban épít, az az agytorna, hogy folyton azt feszegetik, vajon eléggé alapos volt-e a nyomozás, vajon helyes eredményre jutottak-e, de nem foglalnak állást és a választ teljesen ránk, a nézőkre bízzák. Én pont ezért nem bánom, hogy nincsenek egyértelmű válaszok, mert akkor egy “oroszlán vadászik a Szerengetin” típusú dokumentumfilmmé silányult volna az egész.

Ezért írtam, hogy ez alapvetően más, mint pl egy Columbo nyomozás, ahol pontosan tudjuk, hogy ki a gyilkos és teljességgel elképzelhetetlen, hogy ne az igazi bűnöst csukják le a végén. Itt teljesen magunkra maradunk, hogy kitaláljuk, mi van. Ez nekem pont nagyon bejön, de elhiszem, hogy sokaknak nem a zsánere ez a stílus.

“pont ezért az az aspektusa nem kötött le, ami igazán érdekelt volna. a jelenségek magyarázatára célzok.”
Szerintem itt mindössze arról van szó, hogy alapvetően egy másfajta stílust vártál. Történelmi dokuszériáról lévén szó, a bejelentések ideje, körülménye, a nyomozás menete és a jelenségekre adott magyarázat mind adott volt, ezen nem módosíthattak a készítők. Itt nem volt szabad kezük, mint az X-aktákban, ami szimplán fikció, ezért bármilyen városi legendát előrángathattak, hogy aztán olyan magyarázatot adjanak rá, amit csak akarnak. Itt mindössze annyit tehettek, hogy a kellően dramatizálva bemutatott jelenségeket és a magyarázatra vezető nyomozást kihangsúlyozzák, hogy alaposan megfontolhassuk, vajon elhihetjük-e a magyarázatot. Nekem szvsz pont az tűnt volna aránytévesztésnek, ha nem ezen lenne a hangsúly, de mégegyszer, szvsz.

Én azt kerestem benne, hogy hogyan tudták a fikciót és az eseteket összekötő (remélhetőleg minnél hihetőbb) háttérszálat belecsempészni úgy, hogy közben mégis hitelesek maradjanak a megtörtént eseményekhez, és ez szerintem remekül sikerült nekik. Ha például az UFÓk megakadályozták volna a ruszkik Cár bomba robbantását is, akkor a hitelesség lett volna oda. Hasonlóan a kalaposok se lepleződhetnek le, mivel nem ismerünk idegenekkel szövetkező titkosszolgálat leleplezést az 50-es évekből.

Szóval szerintem ahhoz képest, hogy egy roppant nehéz stílust választottak alapul (történelmi dokuszéria), igazán bravúrosan sikerült belecsempészni a szkeptikus/hívő párost, a cigiző háttérfigurá(ka)t, a formalinban úszó szürkét, a csillagemberekben hívő indiánokat, meg még pár dolgot, ami klasszikus X-akták, és mégsem lett egy egyértelmű koppintás, hanem valami új, valami eredeti.

Bízom benne, hogy a sarkköri obeliszk-szál hoz annyit a második évadba, hogy eltolódjon kicsit az arány az általad preferált felé, bár szinte biztos, hogy a nyomozás és az agytorna fog ott is azért dominálni.

Ide írd


kötelező

(kötelező, de megtartjuk magunknak)

Ezeket a HTML parancsokat használhatod:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Ennek a posztnak külön RSS feedje van a hozzászólásaihoz